Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox Series X|S - Officiella tråden (spel, hårdvara, mm)

2574 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 september 2020 - 06:39

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Ja Switch versionerna av Witcher 3, Doom 2016 t.ex kom ju långt senare och var aldrig ämnade för Switch, dom har fått kompromissa extremt mycket för att få dom att rulla.

Doom 2016 t.ex har väl upplösning under 720p, gått från 60fps till 30fps och väldigt suddiga texturer.
Hade det byggts från grunden till Switch hade det nog sett annorlunda ut. Kanske mindre komplex spelvärld, färre öppna ytor, mindre kartor, som då påverkar alla andra platformar.

Ljudet får komprimeras extra hårt pga begränsningar i lagringen på Switch.

Redigerat av SKIBBE, 12 september 2020 - 06:41.

Postad 12 september 2020 - 07:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Gissar att klivet blir stort?

Hur stora blir skillnaderna mellan instegsmodellen XBOX Series S vs. XBOX ONE X? Blir nyfiken med tanke på hur den nuvarande är omnämnd som den hittills kraftigaste konsolen, och hur kommande Series S är ganska billig. 

And YES - jag blir så lack på nya namnen på konsolerna, så korkade namn. Om de åtminstone bytt ut bokstäverna X resp. S. 

Redigerat av Glidtassen, 12 september 2020 - 07:55.

Postad 12 september 2020 - 08:23

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Dessutom, Witcher 3 kör på Switch men jag hörde ingen gnälla på grafiken i det på Xbox One X när det släpptes.

Å andra sidan fick ju PC-versionen av Witcher 3 en del kritik för att grafiken var anpassad efter de förhållandevis svaga konsolerna PS4 och Xbox One.

Postad 12 september 2020 - 08:42

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Kom att tänka på en sak appropå att Kena, PS5 och PC, blir försenat till nästa år. Eftersom narrativet online nu är att man inte kan göra spel som skalar mellan Series S och X ska det bli intressant att se hur ett spel som Kena blir som kan spelas på en 0,8TF/1Gb VRAM GPU som GTX 650. 🤔

Postad 12 september 2020 - 09:17

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Gissar att klivet blir stort?

Hur stora blir skillnaderna mellan instegsmodellen XBOX Series S vs. XBOX ONE X? Blir nyfiken med tanke på hur den nuvarande är omnämnd som den hittills kraftigaste konsolen, och hur kommande Series S är ganska billig. 

And YES - jag blir så lack på nya namnen på konsolerna, så korkade namn. Om de åtminstone bytt ut bokstäverna X resp. S. 

Ja 3 gånger så stor skillnad vid jämförelse av rena specs, något annat är svårt att gå på just nu, 4 mot 12 Tflops.

Xbox One hade 1,2 Tflops när den kom ut och den går ju att spela på nu också även om det är nätt och jämt.

Har du ingen 4K skärm satsa på Series S, annars finns det ingen anledning att snåla på 2 tusenlappar när konsolen ska hålla 6-7 år framåt.

Postad 12 september 2020 - 09:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Spelen designas väl multiplatform så SS lär väl hålla tillbaka alla platformar?

Ja men jag menar om Sonys exklusiva på sikt drar ifrån MS exklusiva, man får ju en känsla efter en stund om dom håller ungefär samma nivå.

Postad 12 september 2020 - 09:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Ja 3 gånger så stor skillnad vid jämförelse av rena specs, något annat är svårt att gå på just nu, 4 mot 12 Tflops.

Xbox One hade 1,2 Tflops när den kom ut och den går ju att spela på nu också även om det är nätt och jämt.

Har du ingen 4K skärm satsa på Series S, annars finns det ingen anledning att snåla på 2 tusenlappar när konsolen ska hålla 6-7 år framåt.

Japp har en 4K-Skärm men jag tänkte med på om man viktar gamla "XBOX ONE X" mot "Series S (4Tflops)" alltså den mindre modellen. Den nya större mjölktetran är väl den med 12 Tflops?

Är mest nyfiken på klivet mellan den gamla värstingen som vi dras med idag, gentemot kommande budgetmodell Series S?

Redigerat av Glidtassen, 12 september 2020 - 09:57.

Postad 12 september 2020 - 10:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

RX 5500 XT borde ligga rätt nära Series S i prestanda.

5,2 Tflops med gamla RDNA1. 128-bit minnesbuss och GDDR6.

https://www.techpowe...x-5500-xt.c3468

4 GB-varianten är snabbare än RX 580 med 8 GB (XB1X-motsvarigheten, 6,2 Tflops) i spel som inte fyller minnet, och långsammare i de som kräver mer.

4 GB är en motsvarighet till Series S då, inte 8 GB (i praktiken kanske 5GB). Mängden systemminne tillgängligt för spel i konsolerna motsvarar inte mängden grafikminne på PC.

Det är inte direkt så att PC-spel använder 0 GB RAM. ;) 

Postad 12 september 2020 - 10:28

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1 586 inlägg
  • 0

Aldrig riktigt fattat detta med i detta fallet att Series S skulle bromsa spelen. Tycker det vore så enkelt att man satsar på typ 3090 eller högre och sen skalar ner det för varje konsol därifrån. Alla inställningar som finns i ett PC-spel finns väl på konsol också fast vi inte ser det så då kan dom ju trimma det hur lätt som helst tills det lirar med aktuell konsol. Detta i min lilla värld där jag inte kan ett skit om detta.

Postad 12 september 2020 - 11:21

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Jag undrar hur grafiken de facto blir mellan one X och series s. 6 tf, snabbare/mer minne mot nyare gpu-teknik och ny cpu. Att man kan göra vissa saker bättre pga cpu är jag med på men det rent grafiska.

Jag har ju svårt att förstå riktigt att det blir snyggare spel på series S?

Postad 12 september 2020 - 11:29

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2 830 inlägg
  • 0

Aldrig riktigt fattat detta med i detta fallet att Series S skulle bromsa spelen. Tycker det vore så enkelt att man satsar på typ 3090 eller högre och sen skalar ner det för varje konsol därifrån. Alla inställningar som finns i ett PC-spel finns väl på konsol också fast vi inte ser det så då kan dom ju trimma det hur lätt som helst tills det lirar med aktuell konsol. Detta i min lilla värld där jag inte kan ett skit om detta.

Det som jag tycker är märkligt i detta fallet är MS isåfall har byggt en konsol ingen utvecklare är intresserad av? Skulle inte denna kritiken dykt upp redan under test-stadiet? Väljer då MS att strunta i all feedback och kör på ändå?

Postad 12 september 2020 - 12:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Jag undrar hur grafiken de facto blir mellan one X och series s. 6 tf, snabbare/mer minne mot nyare gpu-teknik och ny cpu. Att man kan göra vissa saker bättre pga cpu är jag med på men det rent grafiska.

Bättre på Series S, högre fps men lägre upplösning. Skillnaden i minne kan bli ett problem för utvecklare, men i slutändan väger nog fördelen med snabb SSD upp nackdelarna med god marginal.

På One X gäller det ju att undvika läsning från disken så mycket det går, eftersom den är så långsam, och framerates över 30 är inte enkelt att uppnå med Jaguar-CPUn.

Angående Tflops, så är det inte jämförbart mellan de båda konsolerna. Det är två generationers skillnad i arkitektur, och redan RDNA1 är klart snabbare "per tflop" i spel.

Minnesbandbredden är värre då, men tanken är ju att den ska köra 1080p och då är det ett mindre problem.

Redigerat av Ageve, 12 september 2020 - 12:48.

Postad 12 september 2020 - 12:44

henkess
  • henkess
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Series S, är ingen riktig nexgen. Klen konsol klarar inte riktig 4K, med 4 bara teraflops. Det är mindre än i Xbox one X. Fattar inte vem som skulle vilja köpa den faktiskt, är ju i princip ingen uppgradering jämfört mot Xbox one X. Snabb SSD kanske, men den är på ynka 512GB ett skämt. En digital konsol dessutom, den blir proppad på nolltid. Så man får ändå lägga ut ca 1000kr till på en ytterligare SSD.

Redigerat av henkess, 12 september 2020 - 12:46.

Postad 12 september 2020 - 12:49

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 300 inlägg
  • 0

SSDn är ju ändå långsammaste länken så ska undvikas så långt det går så tveksam hur stor skillnad den gör. Undrar vilken GPU de haft råd med om de struntat i SSDn :)

Postad 12 september 2020 - 12:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

Angående Tflops, så är det inte jämförbart mellan de båda konsolerna. Det är två generationers skillnad i arkitektur, och redan RDNA1 är klart snabbare "per tflop" i spel.

Series S, är ingen riktig nexgen. Klen konsol klarar inte riktig 4K, med 4 bara teraflops. Det är mindre än i Xbox one X.

Bifogad fil  230114_9082230103.jpg   10,43K   2 Antal nerladdningar

SSDn är ju ändå långsammaste länken så ska undvikas så långt det går så tveksam hur stor skillnad den gör. Undrar vilken GPU de haft råd med om de struntat i SSDn :)

Say what?

De går från en extremt långsam laptopdisk till en snabb NVMe SSD och Direct Storage, dvs precis som med PS5 och Nvidia RTX så kan GPUn hämta data direkt från SSDn via PCI-E bussen.

Det är en enorm skillnad, och påverkar givetvis streaming av assets, och behovet av att lagra allt i systemminnet.

Det var längesedan jag slutade med mekanisk disk. Det är ett ständigt irritationsmoment varje gång man råkar ut för en på jobb. 2-3 minuters väntan blir plötsligt upp till en timme eller mer. Tack och lov är SSD standard nuförtiden även i billigare datorer.

Redigerat av Ageve, 12 september 2020 - 12:58.

Postad 12 september 2020 - 12:53

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2 830 inlägg
  • 2

Series S, är ingen riktig nexgen. Klen konsol klarar inte riktig 4K, med 4 bara teraflops. Det är mindre än i Xbox one X. Fattar inte vem som skulle vilja köpa den faktiskt, är ju i princip ingen uppgradering jämfört mot Xbox one X. Snabb SSD kanske, men den är på ynka 512GB ett skämt. En digital konsol dessutom, den blir proppad på nolltid. Så man får ändå lägga ut ca 1000kr till på en ytterligare SSD.

Hakat upp dig eller?

Postad 12 september 2020 - 13:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Problemet med SS är överdrivet, dom kommer lära sig båda maskinerna.

Fast problemet handlar inte om att S är svår att lära sig så det du säger ovan makes no sense.

Däremot ska man nog inte överdriva det hela, "bara för att". I de flesta fall kommer S nog inte ha nån vital påverkan på uppvecklarnas designbeslut. Och som sagt, i de flesta fall har de även PC att förhålla sig till, med den adderade komplexitet det innebär.

Postad 12 september 2020 - 13:23

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Det går inte jämföra TF mellan X och SS, så gnäll först när vi ser tester. X fokuserar på att nå 4K, SS kommer fokusera att nå 1440p (dom har således 2 helt olika mål)

Sen design så byggs spelen på PC för att funka som bäst på mid-range datorer inte high-end dom vill ju också sälja så mycket dom kan.

Storleken på lagring är ju för att nå de magiska 299$
Jag valde när jag gick från OG till S att köpa 500gb pga priset (2000kr sjukt bra pris då), kan leva med att ladda ner spel oftare, eller planera mitt spelade.

Man kan ju inte spara kakan och äta den...

OT: såg idag att i senaste OS updaten kan man filtera efter "optemized for S|X" resultatet var ju 0 men det kommer väl snart 😋 (beta-ring)

Redigerat av SKIBBE, 12 september 2020 - 13:25.

Postad 12 september 2020 - 13:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Eftersom narrativet online nu är att man inte kan göra spel som skalar mellan Series S och X ska det bli intressant att se hur ett spel som Kena blir som kan spelas på en 0,8TF/1Gb VRAM GPU som GTX 650. 🤔

Ska vi gissa att spelet blir som ett spel som är designat efter att de ska vara körbart på en i3-3220/8GB/HDD och ett GTX 650?

Har spelutvecklarna inte mer ambition än så är Series S inget problem men själva poängen här bygger på en förhoppning där "next-gen" har mkt större ambition än så. DÅ kan Series S stöka till det lite.

Postad 12 september 2020 - 14:00

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10 300 inlägg
  • 0

attachicon.gif230114_9082230103.jpg

Say what?

De går från en extremt långsam laptopdisk till en snabb NVMe SSD och Direct Storage, dvs precis som med PS5 och Nvidia RTX så kan GPUn hämta data direkt från SSDn via PCI-E bussen.

Det är en enorm skillnad, och påverkar givetvis streaming av assets, och behovet av att lagra allt i systemminnet.

Det var längesedan jag slutade med mekanisk disk. Det är ett ständigt irritationsmoment varje gång man råkar ut för en på jobb. 2-3 minuters väntan blir plötsligt upp till en timme eller mer. Tack och lov är SSD standard nuförtiden även i billigare datorer.

streaming håller ju iof betydligt lägre nivå än 4K UHD. Det är bättre om man kan lagra allt i systemminnet :)

Postad 12 september 2020 - 15:49

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Ska vi gissa att spelet blir som ett spel som är designat efter att de ska vara körbart på en i3-3220/8GB/HDD och ett GTX 650?

Har spelutvecklarna inte mer ambition än så är Series S inget problem men själva poängen här bygger på en förhoppning där "next-gen" har mkt större ambition än så. DÅ kan Series S stöka till det lite.

Detta är ju ett av alla fantastiska launch spel till PS5, nu försenat till Q1 2021, för att visa hur snyggt allt blir på next gen. Sony har vad jag förstått köpt konsol exklusivitet.

Postad 12 september 2020 - 17:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Kom att tänka på en sak appropå att Kena, PS5 och PC, blir försenat till nästa år.

Detta är ju ett av alla fantastiska launch spel till PS5, nu försenat till Q1 2021, för att visa hur snyggt allt blir på next gen

Det kommer till PS4 också.

Jag har ju svårt att förstå riktigt att det blir snyggare spel på series S?

En svart skärm på One X och grafik på Series S. I alla fall om ett par år när de lägger ner X-stödet pga för långsam hårddisk och CPU.

Redigerat av Zoiler, 12 september 2020 - 17:16.

Postad 12 september 2020 - 17:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 317 inlägg
  • 0

streaming håller ju iof betydligt lägre nivå än 4K UHD. Det är bättre om man kan lagra allt i systemminnet :)

Antar att du svarade på fel inlägg, annars fattar jag inget.  :P

Streaming av assets skrev jag, dvs 3D-objekt, texturer osv.

Postad 12 september 2020 - 18:24

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 1

Det kommer till PS4 också.

Ja, och ändå har jag inte sett en enda artikel om hur dåligt det spelet är och hur PS4 hållt tillbaka det. 🤔

Postad 12 september 2020 - 22:19

muraren
  • muraren
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Xcloud. Vad tror ni om det? Tror personligen att det verkar och kan bli riktigt grymt 👍👍

Postad 12 september 2020 - 23:03

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0

Xcloud. Vad tror ni om det? Tror personligen att det verkar och kan bli riktigt grymt 👍👍

Alltså jag har försökt pröva det, har dock inget fäste för handkontrollen. Men min mobil 6.x" är alldeles för liten. Texten går inte läsa och detaljer är omöjligt att se i de spel som kräver det.

Äger ingen surfplatta men känns som att man behöver en 10" iaf

Postad 12 september 2020 - 23:15

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Xcloud. Vad tror ni om det? Tror personligen att det verkar och kan bli riktigt grymt

Spelat ett par spel, tror det var Battle Chasers och Children of Morta, och de fungerade riktigt bra även på en liten skärm. Ska bli intressant att se om man tycker det funkar lika bra när de väl får till en PC klient så man kan köra på surfplattan. 

Postad 13 september 2020 - 07:24

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

• 3 103 inlägg
  • 0
Inside the Xbox Series S

https://www.youtube....h?v=fYtJWIxt3-M

Postad 13 september 2020 - 08:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Ja, och ändå har jag inte sett en enda artikel om hur dåligt det spelet är och hur PS4 hållt tillbaka det.

Menar du att PS5-spel inte hålls tillbaka av att vara på PS4, eller vad syftar du på?

Postad 13 september 2020 - 08:18

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0

Microsoft som företag slutar aldrig att förundra. Att lansera världens kraftigaste konsol, men samtidigt tvinga utvecklare att stödja en extremt begränsad series S, känns för mig obegrepligt. Och sedan det här med namngivningen, varför?? Kolla bara denna video där de ibland refererar till den tidigare generationen samtidigt som de ska prata om series S/X. Det blir en j*vla kakafoni:

Hur kan man vilja ha det så där? Sanslöst. Man borde studera detta naming failure i framtida Marketing utbildningar.  

Playstation 5 kommer ha en uppsjö exclusive titlar som kommer se extremt mycket bättre än det som ska rulla på både S och X. Ofrånkomligt. "We belive in generations" är ju en själklart bättre princip! Är inte det uppenbart för alla teknik-kunniga? 

Snacket om att pris är så enormt viktigt, stämmer verkligen det? Visst, på 90-talet och 2000-talet hade ju folk i västvärlden mindre pengar att röra sig med. Real-löneutvecklingen har ju i många länder varit dramatisk sedan dess. Exempelvis dagens Europa; alla som har ett jobb har ju självfallet råd med 550EUR om de nu vill ha en cool tech pryl? Om jag hade ett jobb ned typ 26tkr i månadslön så är det ju obetydligt om en konsol kostar 3600 eller 5600 att köpa in. Överskattar man inte det här med det låga priset på series S något enormt? 

Redigerat av Bonzichrille, 13 september 2020 - 08:21.

Postad 13 september 2020 - 08:21

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Menar du att PS5-spel inte hålls tillbaka av att vara på PS4, eller vad syftar du på?

Tucker det är rätt löjligt att påstå att Series S skulle hålla tillbaka spel men att PS4 eller PC inte gör det. Skillnaden mellan Series S och X är bra mycket mindre pga samma CPU och GPU generation än mellan tex PS4 och PS5 eller PC med tex ett GTX 970 och PS5. På PC sidan är det dessutom väldigt ovanligt att spel kräver SSD.

Postad 13 september 2020 - 08:55

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2 517 inlägg
  • 0

Microsoft som företag slutar aldrig att förundra. Att lansera världens kraftigaste konsol, men samtidigt tvinga utvecklare att stödja en extremt begränsad series S, känns för mig obegrepligt. Och sedan det här med namngivningen, varför?? Kolla bara denna video där de ibland refererar till den tidigare generationen samtidigt som de ska prata om series S/X. Det blir en j*vla kakafoni:

Hur kan man vilja ha det så där? Sanslöst. Man borde studera detta naming failure i framtida Marketing utbildningar.  

Playstation 5 kommer ha en uppsjö exclusive titlar som kommer se extremt mycket bättre än det som ska rulla på både S och X. Ofrånkomligt. "We belive in generations" är ju en själklart bättre princip! Är inte det uppenbart för alla teknik-kunniga? 

Snacket om att pris är så enormt viktigt, stämmer verkligen det? Visst, på 90-talet och 2000-talet hade ju folk i västvärlden mindre pengar att röra sig med. Real-löneutvecklingen har ju i många länder varit dramatisk sedan dess. Exempelvis dagens Europa; alla som har ett jobb har ju självfallet råd med 550EUR om de nu vill ha en cool tech pryl? Om jag hade ett jobb ned typ 26tkr i månadslön så är det ju obetydligt om en konsol kostar 3600 eller 5600 att köpa in. Överskattar man inte det här med det låga priset på series S något enormt? 

Det är osäkert om det kommer hålla tillbaka spelen, en något svagare GPU borde inte vara ett problem. Alla Xbox-Spel skall släppas på PC med och som appel_ påpekar kan många sitta på svagare GPU'er där. De har säkert skalat den i linje med AMD's kommande low end gaming GPU lineup.

Minnesmängden är väl det som kan bli ett problem (8gb användbara i spel) men med en väldigt snabb SSD behöver inte resurser ligga i minnet särskilt länge som även Agave var inne på. Det visas också i den video Zerox_no1 postar ovan, man har mycket teknik för att effektivisera minnesanvändningen. 

Endast tiden kan utvisa om detta är bra för gamingen eller inte, Microsofts pitch är dock väldigt olik Sonys.

"Här får du mycket för pengarna, på avbetalning" 

kontra

"Här finns de bästa spelen"

Visst tjänar folk bra, men det är värt att tänka på att Europa och USA inte är hela världen. Jag vet inte exakt hur det ser ut men både Kina och Indien är ju snabbt växande marknader för elektronik. Det finns t.ex många billigare Android telefoner för just indien.

Jag tror Microsoft gör mycket rätt just nu utifrån det vinstdrivande perspektivet, men det är också tydligt att jag inte är deras huvudsakliga målgrupp. 

Tucker det är rätt löjligt att påstå att Series S skulle hålla tillbaka spel men att PS4 eller PC inte gör det. Skillnaden mellan Series S och X är bra mycket mindre pga samma CPU och GPU generation än mellan tex PS4 och PS5 eller PC med tex ett GTX 970 och PS5. På PC sidan är det dessutom väldigt ovanligt att spel kräver SSD.

Jag tror anledningen till att ingen nämner att Kena hålls tillbaka är att det är ett ynka spel, medans Xbox Series S situationen påverkar en hel generation av en plattform.

Postad 13 september 2020 - 10:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

• 4 889 inlägg
  • 0

Och allting stammar ifrån att dom inte ville gå ut med "Xbox2" sammtidigt som SOny skulle ut med "PS3" eftersom 2 låter dåligare än 3 i USA där more is more så blev det Xbox360. Om dom bara vart konsekventa så hade dom väl haft typ Xbox8 mot PS5 idag.

Postad 13 september 2020 - 10:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Tucker det är rätt löjligt att påstå att Series S skulle hålla tillbaka spel men att PS4 eller PC inte gör det.

Det är inte bara löjligt, det är rakt uppåt väggarna fel.

Har inte sett nån påstå det dock. Möjligen Phil Spencer iofs. :D

Postad 13 september 2020 - 16:35

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38 106 inlägg
  • 0

Har inte sett nån påstå det dock.

Ja, känns som det är lite av problemet.

På PC sidan är det dessutom väldigt ovanligt att spel kräver SSD.

Än så länge, men det är bara en tidsfråga innan det ändras. Minimikraven kommer höjas när de börjar göra AAA-nextgenspel, de har inte börjat göra det än. Systemkraven på PC höjs ju som bekant med åren, därför sitter vi inte med C64 som minsta krav idag.

X/S-situationen är lite annorlunda, det är inte en generations skillnad som mellan Series X och Xbox One. De borde bara utveckla efter X och sedan göra vad de kan med S, vilket den lägre upplösningen hjälper med.

Postad 13 september 2020 - 17:08

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Visst, men det är tex rätt få som bryr sig om 4k eller ens 1440p på PC. Iaf om man tittar på steam stats. Och det är ju enorm skillnad på vad som krävs för 1080p jämfört med 4k när det gäller gpun.

Däremot tror jag basnivån på cpu kommer göra en hel del. Där låg ju ps4 och Xbox One rätt långt efter mot vad de flesta har på PC.

Postad 13 september 2020 - 17:44

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 696 inlägg
  • 0

Visst, men det är tex rätt få som bryr sig om 4k eller ens 1440p på PC. Iaf om man tittar på steam stats. Och det är ju enorm skillnad på vad som krävs för 1080p jämfört med 4k när det gäller gpun.

Däremot tror jag basnivån på cpu kommer göra en hel del. Där låg ju ps4 och Xbox One rätt långt efter mot vad de flesta har på PC.

Skulle tro att i Asien och Afrika så är 4k inte alls så vanligt , är nog många där som fortfarande kör 1080p eller lägre, dom har ju betydligt sämre ekonomiska förutsättningar att köpa nya prylar i fattiga länder. Känns som det är i västvärlden främst som vi vill ha senaste Iphone eller grafikkortet till PC, dom bryr sig inte alls om hårdvara på samma sätt där.
1440p är dock standard numera känns det som, främst bland esport där man kan få riktigt snabba skärmar, 4K ännu rätt dyrt om man vill spela i mer än 60 fps men inom 2-3 år kommer det nog vara vanligare.

Postad 13 september 2020 - 18:15

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Ja, synd att Steams hardware survey inte har data per region. Statscounter visar att majoriteten även i Sverige eller Europa har 1080p eller lägre upplösning, ingen aning hur pålitligt det är.

Och iaf på Webhallen är det stor andel av alla spelskärmar som säljs som är 1080p fortfarande.

Postad 13 september 2020 - 18:47

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Dom få streamers jag kollar väljer ju 1080p för 240hz lite svårt att få så mycket fps i 1440p+

Postad 13 september 2020 - 19:47

muraren
  • muraren
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Jag förstår inte att prestandan på s skulle dra ner kvaliteten på x spelen som det pratas om. Varför maxar inte spelutvecklarna spelen till kraftfullaste konsolen och sen skalar ner spelen ett snäpp till varje svagare konsol? Nån som kan förklara?

Postad 13 september 2020 - 20:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Jag förstår inte att prestandan på s skulle dra ner kvaliteten på x spelen som det pratas om. Varför maxar inte spelutvecklarna spelen till kraftfullaste konsolen och sen skalar ner spelen ett snäpp till varje svagare konsol? Nån som kan förklara?

För att allt inte är enkelt (viktigt ord här, för nästan allt går, men till vilket pris?) att skala ner.

Däremot så är det inte prestandan som är problemet, utan minnesmängden. Låt säga att nån gått all in och gjort ett riktigt fett Series X spel. Beroende på hur minnet använts så är det inte säkert att man hipp som happ kan hiva 6 GB av data och få ett acceptabelt Series S resultat.

Ett exempel har dock ned prestanda att göra. För att uppnå god prestanda så finns det många fall där det finns massor att vinna på att pre-processa data så att när det väl är bråttom så handlar det bara om att läsa ett i förväg framberäknat resultat. Lite som tv-kocken som kört brödet i förväg i ugnen, "förberett lite"...i direktsändning har man inte tid att gå igenom den processen. Den här typen av data tenderar att ta rätt mkt i minne i anspråk. Inte "bara" att skala i hur som helst.

Redigerat av pacman, 14 september 2020 - 03:30.

Postad 13 september 2020 - 21:19

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
Fast upplösningen på den typen av data kan nog ofta varieras med upplösningen som så mycket annat som behöver plats i minnet. Och spel idag på PC stödjer ju datorer med rätt varierande mängd RAM och VRAM.

Men vi får se om MS satt balansen rätt mellan S och X sen när de kan testas med spel gjorda för dem och PS5.

Postad 14 september 2020 - 03:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Fast upplösningen på den typen av data kan nog ofta varieras med upplösningen som så mycket annat som behöver plats i minnet. Och spel idag på PC stödjer ju datorer med rätt varierande mängd RAM och VRAM.

Beror helt på om datat har med upplösningen att göra i huvudtaget.

Att spel idag funkar med lite minne är inte så relevant, dagens spel är skapade efter en väldigt måttlig base-line. Möjligt att det kommer fortsätta vara så men det belyser ju i så fall enbart "problemet".

Men vi får se om MS satt balansen rätt mellan S och X sen när de kan testas med spel gjorda för dem och PS5.

Som jag var inne på tidigare blir det rätt svårt att testa spel som inte är gjorda för Series S, det är ju konsekvensen av att den existerar i huvud taget.

Redigerat av pacman, 14 september 2020 - 03:27.

Postad 14 september 2020 - 06:23

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5 338 inlägg
  • 0
Vilka kommer köpa sin maskin från t.ex tyskland?

Eller köper ni från Sverige trots extra skatter?

Postad 14 september 2020 - 06:58

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

• 2 830 inlägg
  • 2

Vilka kommer köpa sin maskin från t.ex tyskland?

Eller köper ni från Sverige trots extra skatter?

Om jag nu ska köpa på release så var nog tanken att köpa i butik här. Visst det blir väl ca 500:- extra men kan tycka det är lite skönt att kunna knalla ner till butiken om något krånglar. Sist när jag beställde min One X från franska microsoftsidan så tyckte jag köpupplevelsen överlag var värdelös, kanske för att jag fick sitta och översätta allt samt att jag dessutom fick ringa supporten då min beställning fastnade i systemet och därmed blev försenad.

Postad 14 september 2020 - 08:58

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 247 inlägg
  • 0

1. Jag antar du stör dig mycket på att inte alla biltillverkare döper bilarna på samma sett som BMW 120, 130, 320 osv? Hade också uppskattat en mer stringent namnsättning från MS sida men det är ju en petitess i sammanhanget.

2. Det återstår väl att se vilken strategi som är att föredra? Genom att ha en mer flytande generation går det ju att köpa sig snyggare grafik halvvägs in i generationen istället för att vara låst till hårdvaran som fanns vid lanseringen?

3. Vad gäller priset är det ju långt ifrån alla i målgruppen som har spel som primärt intresse och därmed inte bryr sig om vad det kostar? Om du köper en konsol till grabben eller ett par till grabbarna blir du väsentligt mer priskänslig än folk på ett entusiastforum. Som någon annan tog upp finns ju den största marknaden utanför Sverige och på många håll är årsinkomsterna väsentligt lägre än här.

Redigerat av letmefly, 14 september 2020 - 08:58.

Postad 14 september 2020 - 09:25

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 756 inlägg
  • 0

Dags för en reality check?

Nu är det ju inte alla som har en lön på 26tusen i månaden.

För de som har låginkomst, är 5600:- väldigt mycket pengar att lägga på en konsoll.

Om det då finns ett billigare next gen alternativ, så är det väl bara bra?

Postad 14 september 2020 - 09:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

men samtidigt tvinga utvecklare att stödja en extremt begränsad series S, känns för mig obegrepligt.

Har svårt att se att den skulle vara extremt begränsande. 

Syftet med produkten borde dock vara självklar snarare än obegriplig. Jag menar, de har säkert gått nån Marketing utbildning där de snappat upp att låga prislappar kan vara användbart i just marketing. ;)

Sen ang namnen. Förr hette Xbox One S och One X. Nu heter Xbox Series S och Series X. Det kräver ju bara snäppet mer hjärngympa än att skilja på Coke och Diet Coke så det kommer nog gå bra. :D

Postad 14 september 2020 - 09:34

appel_
  • appel_
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Som jag var inne på tidigare blir det rätt svårt att testa spel som inte är gjorda för Series S, det är ju konsekvensen av att den existerar i huvud taget.

Fast det lär ju märkas om PS5 exklusiva spel har någon fantastisk innovation som inte går att få till på Series S|X eller PC. Inget vi sett än så länge men så har vi inte sett så mycket alls egentligen. 

Och oavsett hur man innoverar med RAM-krävande spelmekaniker så behöver man ju polygoner, texturer, bildbuffertar för att rita ut där 4k kräver minst 4 gånger så mycket som 1080p. LOD och drawdistance kan man förmodligen snåla mer med på lägre upplösningar dessutom. 

Postad 14 september 2020 - 09:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Då tolkar jag det som; att det inte är värt att fixa en XBOX-Series S om det inte är en märkbar boost från XBOX One X. 

Jag inväntar Fable som sannolikt kommer bli Microsofts stora dragplåster framöver, men vi får vänta på spelet. Jag väljer PS5 till och börja med; trevligare interface och ofta, inte alltid mer exklusiva titlar. Vidare har jag kollat på hur det ser ut på PS NOW och jag gillar det bättre. 

Tror definitivt att XBOX ONE Series X kommer att vara en kraftigare maskin. Men jag låter nog alla ivriga köpare ta första smällen med tanke på alla barnsjukdomar som följer med första utgåvorna. 

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.