Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2004 - 07:52

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
För varmt har jag iaf inte. När jag kom hem igår var tempen nere i 17.8, så jag höjde faktiskt pannan (värmepannan alltså, inte projen) liiiite liiiite grann. Men i vanliga fall ligger innetempen på 19-20 grader, ganska lagom för en proje mao. Trots det tycker jag min låter för mkt, men jag har iaf ingen irriterande uppvarvning av fläkten en bit in i filmen.

Postad 17 December 2004 - 09:06

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Förresten, jag upplever heller ingen uppvarvning, om den nu inte är så tyst så jag inte hör det d.v.s....

Postad 17 December 2004 - 10:29

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

• 884 inlägg
  • 0
Nån som har haft en Sanyo Z2 innan som bytt till AE700 och vill beskriva dom skillnader ni upplevt? Helst då i bildkvalitet...

Tack på förhand...

Mvh Johan

Postad 17 December 2004 - 11:29

Boftas
  • Boftas
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Förresten, jag upplever heller ingen uppvarvning, om den nu inte är så tyst så jag inte hör det d.v.s....

Du upplever ingen uppvarvning pga du inte får någon. Du har bra temp i rummet och du har den inte högt upp mot taket.

Kommer tempraturen upp till ca 23 grader går man tydligen över gränsen vad projjens fläkt klarar av och då varvar den upp. Värmen stiger ju uppåt och har man den högt upp så verkar det bli problem. Min kanske är extra känslig. Ska lämna in den för kontroll, även då för mitt konvergensfel.

Postad 17 December 2004 - 17:40

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Har kollat in 700.an live idag på backaplan (Gbg), BTL eller vad firman heter. Väldigt bilstereo nichad firma :(

Såg inga VB (bond film som rullade) & hörde knappt fläkten. Går från en Hitacgi PJ-TX10 som ÄR tyst.
Hade inte tid att granska bilden helhjärtat men tyckte om det jag såg. Verkade ha aningen mycket skäpa just då men hade ingen fjärris att pilla på. Kanske lika bra det, gissar att man snabbt kan bli inpopulär som hobby expert :P

Tyvärr verkar min 700.a åka mycket lastbil för den är fortfarande inte framme i Gbg :blink: verkar luta åt jultomte lev. strax innan 15,00...

Redigerat av Unregistered55c65f14, 17 December 2004 - 17:41.

Postad 18 December 2004 - 07:10

hakkonen
  • hakkonen
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
användarnamn

du kommer bli nöjd, tro mig, fick min 700 föra veckan, tyst och VB fri (har alltid stängnt av den på huvudbrytaren).

fan man kan ju nästan ragga brudar med den bilden. :D

Postad 19 December 2004 - 09:01

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Finns det någon som placerat sin AE700 på över 5 meters avstånd från duken?
Lite intresserad om det blir mycket sämre bild om man får zooma.
Hade tänkt mig 100" på 5.5 meters avstånd...

Postad 19 December 2004 - 17:05

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Finns det någon som placerat sin AE700 på över 5 meters avstånd från duken?
Lite intresserad om det blir mycket sämre bild om man får zooma.
Hade tänkt mig 100" på 5.5 meters avstånd...

Ingen fara alls att zooma. Dessutom hamnar du ju i teleläget av zoomen som oftast har mindre distorsion än vidvinkelläget (då menar jag zoomobjektiv i allmänhet).

Redigerat av Eskapisten, 19 December 2004 - 17:06.

Postad 19 December 2004 - 18:06

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Tack eskapisten du har lugnat mig lite och med dina vb-tricks finns det inte så mycket som talar för att jag ska ge mig på takmontering utan det blir en ae700 nu har jag bestämt.
Tyvärr har jag väl inte totalkoll så om du har tid/lust att förklara

Dessutom hamnar du ju i teleläget av zoomen som oftast har mindre distorsion än vidvinkelläget (då menar jag zoomobjektiv i allmänhet).

lite snabbt bara? Hängde inte med riktigt :D

Postad 19 December 2004 - 18:24

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Hur som helst behöver du ju inte zooma speciellt mycket för att få 100" på 5,5 meters avstånd.

Enligt Projectorcentrals räknare så blir zoomen ca 1.11 (1.0 är min och 2.0 är max på projektorns zoom), så du behöver nog inte oroa dig. :D

Postad 19 December 2004 - 19:08

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
jag tänkte också på det med zoomen då jag är tvungen at använda max zoom i mitt rum (har en Z3:a) det är absoulut ingen märkbar skillnad på max zoom eller min, så att zooma till max försämrar inte bilden något i alla fall inte märkbart.

Postad 19 December 2004 - 19:10

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Tack eskapisten du har lugnat mig lite och med dina vb-tricks finns det inte så mycket som talar för att jag ska ge mig på takmontering utan det blir en ae700 nu har jag bestämt.
Tyvärr har jag väl inte totalkoll så om du har tid/lust att förklara

Dessutom hamnar du ju i teleläget av zoomen som oftast har mindre distorsion än vidvinkelläget (då menar jag zoomobjektiv i allmänhet).

lite snabbt bara? Hängde inte med riktigt :P

Ähhh, var inte det solklart? :D.

För att få stor bild på litet avstånd är objektivet i sitt vidvinkliga läge, för att få en liten bild på stort avstånd är den i teleläge. I alla objektivtester jag sett brukar vidvinkel vara det läge som ger mest bildfel, till exempel krökta kanter och lite annat. Inte i något läge på min 700:a har jag dock kunnat se skillnader med blotta ögat, så oroa dig inte för att zooma.

Zoomen på en projektor har inget att göra med den digitala fuskzoom som finns på en del billiga digitalkameror, som jag misstänker ligger bakom folks ängslan att zooma med projektorn.

d-boy, om 1.0 är min på zoomen och 2.0 är max så är det ozoomade värdet 1,5. Så emilj hamnar ganska nära maxgränsen. Men som sagt det är ingen fara...

P.S. emilj, vad har takmontering med vb att göra? Min sitter i taket, men jag har provkört "rättvänt" men ingen skillnad i det avseendet.
Edit: Ah, jag fattar lite efteråt... Du menar istället för att köpa en projektor med mindre zoomomfång, och därmed tvingas sätta tex en Z3 i taket, så köper du 700:an och sätter den på en hylla. Man fattar :D. Jag har aldrig sett Sanyon Z3:s bild, men alla testar visar ju att den INTE har några vb-problem. Så jag tycker den verkare vara ett tryggare köp i dagsläget.

Redigerat av Eskapisten, 19 December 2004 - 22:01.

Postad 19 December 2004 - 19:26

d-boy
  • d-boy
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
Ah, ok. Jag trodde att 1.0 var "originalläget", men så är det alltså inte?

Postad 20 December 2004 - 08:01

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Eskapisten: Tack för svaren och du förstod mig rätt till slut. Hade nog köpt en Sanyo PLV Z3 om det inte vore för att jag måste takmontera isåfall.
Känns ju dock inte helt bra med ett panasonicköp efter allt snack om det här med vb. Visst kan man dra ur strömmen men det känns lite dumt att panasonic inte kunnat fixa en sådan sak på en pryl för 15k eller iaf gett lite information om dom har planer på att fixa det.

Postad 20 December 2004 - 09:10

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Eskapisten,
om jag fattar det hela rätt så är min zoom det bättre läget! för min del blir det isåfall kanon bra :D kommer att bygga mitt 3.dje biorum feb-mars. Vägg till vägg 380 cm, ca.150 cm dukbredd (68" 16:9) blir ca.25% nyttjad min zoom :D

Postad 20 December 2004 - 09:40

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
ZOOM,
Måste bara säga att Panasonic´s tekniker måste vara dom ända projektor tillverkarna som lyssnat & förstått sina hemmabio freak´s :D
Synd att andra inte fattat grejen... Men alla skall de väll göra en: *Crecent, Hasselbladare, ect :P

Köpte PJ-XT hitachin osedd när jag fattat vidden av zoomen, tyvärr räckte den inte riktigt ända fram (bak) för mont. på vägg i rätt höjd för att slippa dig.keystone korrigering.
Såld & mont. hemma hos polaren för en spottstyver :huh:

Har beställt en 700.a som skall komma idag! men har blivit lurad i 2 veckor nu så....
Iallafall kan jag ställa P. på ett hyllplan ovan soffan & ha bildyta mindre än 70" på 400 cm rumsbredd :D
Liten bild kan man tycka! knappast, mera lagom. & jädrans bra bild dessutom.

Mina tidigare HB byggen.
-00, 125"
-01, 80"
-03, 56"
feb-mars -05, ca.70" :P

*cresent ansåg att Mountenbike var en kortlivad fluga... Hasselblad ryckte på axlarna & undrade "vadå digitalt..."

Postad 21 December 2004 - 09:02

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Efter mycket strul med Fyndbörsen har jag äntligen fått en helt ny projektor.
Skickade in den för lagning pga trasig pixel, efter 30 dagars väntan hotade jag att anmäla dom till allmänna reklamationsnämden. Och då gick det väldigt fort att skicka en ny.
Den glada nyheten är att den nya projektorn känns som om det vore en helt annan modell.
Helt fri från VB och knäpp tyst. :(
Måste nu höja mitt betyg på projektorn till en stark 10. :D

PS: Glöm inte bort Konsumentverket, dom hjälper till om du får problem med företag. Dom har iallafall hjälp mig en hel del.

Postad 21 December 2004 - 09:05

Unregistereddab264e4
  • Unregistereddab264e4
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Utan vb även med stby körning?

Postad 21 December 2004 - 09:07

Spanjoren
  • Spanjoren
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Utan vb även med stby körning?

japp!!!

Postad 21 December 2004 - 10:57

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Helt fri från VB och knäpp tyst.

Det är ju det jag säger, det verkar finnas två varianter av 700:an ute på marknaden!

Postad 21 December 2004 - 12:11

Unregistered309202bf
  • Unregistered309202bf
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Min har ingen Vb som jag märker när jag ser film iaf, har inte granskat på nära håll men från soffan så är det ingen VB iaf. Ser jag det inte från soffavståndet ser jag det som att det inte finns. Använder både standby och poweroff. Höjd på projjen, ca 2m desk.

Stå med näsan framför duken och se film hade jag ändå inte tänkt göra.

Testade flicker, men tror inte jag gjorde nån ändring, mina förinställningar var bra.

Den är väldigt tyst, den varvar dock upp en aning efter ett tag då man sitter ett par grabbar och dricker öl, frossar chips, petar naveln och känner oss lata och feta i största allmänhet och värmen i rummet stiger. Vet ej hur varmt, men lite för varmt skulle jag tro. Den är väldigt tyst när jag har normal temperatur i rummet.

Om jag jämför med krysslådan så överröstar den projjen lätt...

( runtime 80-90h )

Postad 21 December 2004 - 18:36

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Det är ju det jag säger, det verkar finnas två varianter av 700:an ute på marknaden!

Hmm, kanske man skulle kunna lägga upp "VB & oljud" i en fil & den "felfria" i en annan via serienummret? Då kan man ju lätt se redan vid lev. om man fått fel/rätt Panasonic produkt!

Postad 22 December 2004 - 10:21

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hmm, kanske man skulle kunna lägga upp "VB & oljud" i en fil & den "felfria" i en annan via serienummret? Då kan man ju lätt se redan vid lev. om man fått fel/rätt Panasonic produkt!

Jag har nu startat en ny tråd för att dokumentera huruvida det finns bra respektive dåliga serier av Panasonic's PT-AE700. Det verkar ju som om en del inte har problem med vare sig VB eller hög ljudnivå, medans andra inte har några som helst problem.

Vore fint om så många som möjligt kan bidra med sin projektors info...

https://www.minhembi...showtopic=81204

Postad 22 December 2004 - 11:50

jungleba
  • jungleba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag fick min i går och det står November 2004 på den och den också är tyst och utan vb. Olika firmwares kanskje?

Postad 22 December 2004 - 19:16

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Tjena!
Vet ni någon svensk affär med pixelgaranti och förlängd lampgaranti?

Postad 22 December 2004 - 19:38

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Jodå...
Där jag köpte min Hemmabio, samt Hembiobutiken.
Vet ingen mer i alla fall...

Postad 23 December 2004 - 14:54

jungleba
  • jungleba
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag behöver tilta bilden lite finns inte det? :D

Postad 24 December 2004 - 02:45

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Jag behöver tilta bilden lite finns inte det?  :)

Det kanske är Keystone du menar? Sänker bildkvaliten så bör undvikas, men måste man så måste man... Du borde knappast kunna missa valet i menyn i alla fall.

Postad 28 December 2004 - 12:03

Fin1
  • Fin1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Får vita blinkningar med jämna mellanrum då jag ser på SVT2. Har kopplat videon som tuner med vanlig komposit via scart. Möjligt att signalen in är dålig och projektorn har svårt att tolka formatet? Insignalen till videon är analog via ComHem. Alla andra kanaler syns utan dessa blinkningar och progressiv komponent från DVD-spelaren visas utan problem med klockren bild. Någon annan som upplevt dessa vita blinkningar? De kommer under bråkdelen av en sekund över hela skärmen. Såg på ett annat forum att folk hade upplevt "white flashes", men de hade för det mesta kört med 1080i-insignal (sportsändningar i USA)... :D

Postad 28 December 2004 - 16:23

gustav_80
  • gustav_80
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Min 700 är helt tyst (krysslåda överröstar den lätt), men har lite VB som kommer och går,

Jag har fått bort det mesta med flicker, så det är värt att testa.

Jag funderar på att köpa en DVD spelare och brännare helst med hårddisk.. Har ni några bra förslag, vilka som passar bra med 700:an?

Är lite sugen på panasonic S97 men jag skulle vilja ha med tvtuner så jag kan ta ut tvbilden..

vad kör ni med?

Postad 28 December 2004 - 17:01

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Min 700 är helt tyst (krysslåda överröstar den lätt), men har lite VB som kommer och går,

Jag har fått bort det mesta med flicker, så det är värt att testa.

Jag funderar på att köpa en DVD spelare och brännare helst med hårddisk.. Har ni några bra förslag, vilka som passar bra med 700:an?

Är lite sugen på panasonic S97 men jag skulle vilja ha med tvtuner så jag kan ta ut tvbilden..

vad kör ni med?

Jag tvivlar på att du kan få både och. Du får nog köpa två spelare
om du vill ha bästa kvalitet till din AE700. Har du kommit såhär långt
är det ju synd att inte mata projen med en värdig signal ;)

Postad 28 December 2004 - 18:48

johanl_msft
  • johanl_msft
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har fått lite eventuellt strul med min AE700 som har gått i cirka 10 timmar. Igår kväll uppstod efter 90 minuters tittande "släpningar i färgerna", effekter som dröjde sig kvar (påminnde om inbrända pixlar som tonades ut), samt färgskalestrul som betedde sig som om jag hade en dator med 256 färger (grovt förvrängt)...

Jag har fått några svar från annat forum, men ingen som sett något liknanden förut.

Ska testa med en annan film ikväll, annars blir det nog reklamation!

J

Postad 28 December 2004 - 21:07

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
En fråga angående lensshift:en som säkert tagits upp tidigare i den här tråden - hur är lensshiften i horisontellt läge? kommer jag kunna ha en 700:a med dryga 5 meter fram till framväggen och en meter ifrån centerposition i horisontella planet?

Samt: har någon jämfört en cine4home-tunad 700:a mot en o-tunad? Är tuningen värd den där tusenlappen?

Postad 28 December 2004 - 21:23

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Kan man få ett par tips på vad man bör kolla när man packat upp sin maskin? Finns det t.ex några tips på hur man kollar efter trasiga pixlar bla. ?

Postad 29 December 2004 - 08:41

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Kan man få ett par tips på vad man bör kolla när man packat upp sin maskin? Finns det t.ex några tips på hur man kollar efter trasiga pixlar bla. ?

Gå till options och ställ dig på OSD och håll in enterknappen tills en ny meny dyker upp. Där hittar du "service mode". Väl inne där kan du pila uppåt och neråt för att byta mellan helt grön, röd och blå bild, dessa visar en lcd-panel i taget. Titta efter lysande resp. svarta prickar på varje färg.

Om du pilar vidare så finns även helt svart där du kanske lättast kan se lysande "stuck" pixlar. Den vita eller grå bilden är bra att kolla färgjämnheten med. Helst ska det inte skifta alls i färg över duken men lite rödare åt ena hållet och grönare åt det andra är vanligt. Min skiftar en aning, inte bestämt mig för om jag ska försöka få det åtgärdat eller inte. Lite störande när man kollar svartvit film eller försöker ställa en neutral gråskala. Z3:an har visst problem med detta också, så det är vanligt.

Kör du pilarna åt höger eller vänster så hittar du diverse mönster som dels är smidiga att ställa skärpan efter dels är bra att kolla konvergensfel med.

Redigerat av Eskapisten, 29 December 2004 - 08:43.

Postad 29 December 2004 - 13:04

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

En fråga angående lensshift:en som säkert tagits upp tidigare i den här tråden - hur är lensshiften i horisontellt läge? kommer jag kunna ha en 700:a med dryga 5 meter fram till framväggen och en meter ifrån centerposition i horisontella planet?

Samt: har någon jämfört en cine4home-tunad 700:a mot en o-tunad? Är tuningen värd den där tusenlappen?

Det beror på hur stor bild du ska ha, men har du en 2m bred bild kan du flytta den 1 m i sidan (men då kan du inte flytta den vertikalt, kan vara bra att tänka på)

Postad 29 December 2004 - 13:29

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Det beror på hur stor bild du ska ha, men har du en 2m bred bild kan du flytta den 1 m i sidan (men då kan du inte flytta den vertikalt, kan vara bra att tänka på)

Hmm kan man inte flytta bilden vertikalt om man flyttar den horisontellt alls? Eller är det bara om man maxar den till vänster/höger horisontellt man inte kan flytta den något vertikalt?

Postad 29 December 2004 - 13:45

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Hmm kan man inte flytta bilden vertikalt om man flyttar den horisontellt alls? Eller är det bara om man maxar den till vänster/höger horisontellt man inte kan flytta den något vertikalt?

Desto mer lensshift vertikalt, desto mindre horisontellt och vice versa. Lite av varje går alltså bra.

Postad 29 December 2004 - 18:20

nizze
  • nizze
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hur hamnar bilden om man skjuter rakt fram? var ganska säker på att det blev lika mycket över som under horisontallinjen men efter att ha tankat hem manualen vet jag inte vad jag ska tro. Stämmer dom bilderna som är på sid 16 i manualen om hur bilden hamnar?

Postad 29 December 2004 - 21:03

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Hur hamnar bilden om man skjuter rakt fram

Precis som det låter. Sitter projjen på t.ex. 1,5m från golv så hamnar även bildens mitt på 1,5m från golv

Postad 30 December 2004 - 14:48

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket för ditt svar Eskapisten!

Har nu testat projektorn och kan glatt konstatera att inget VB stod att finna (än så länge).

Men nu till ännu en fråga. Ni som beställt tunad projektor från Pipro. Kan ni se det fysiska färgfiltret för jag kan då inte göra det?

Postad 30 December 2004 - 16:02

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Tack så jättemycket för ditt svar Eskapisten!

Har nu testat projektorn och kan glatt konstatera att inget VB stod att finna (än så länge).

Men nu till ännu en fråga. Ni som beställt tunad projektor från Pipro. Kan ni se det fysiska färgfiltret för jag kan då inte göra det?

jag har en tunad Z3 från pipro och filtret är typ som ett tunt papper som ligger på linsen min är lite röd i färgen. jag trodde först att det skulle vara typ som ett linsskydd men det är altså ett tunt "papper" som ligger på linsen i alla fall på Z3:an.

Postad 30 December 2004 - 17:31

sm0uoq
  • sm0uoq
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Får vita blinkningar med jämna mellanrum då jag ser på SVT2. Har kopplat videon som tuner med vanlig komposit via scart.

Om problemet uppstår med annat än HDMI från dvd-spelare som använder HDCP (dvs gäller inte HTPC) så lär det inte vara "white flashes" du sett... Har försökt hitta info om det eftersom jag har seriösa problem med det :)

Det lutar åt att projektorn inte svarar korrekt på de periodiska förfrågningar som skickas från spelaren var 128:e bildruta. Länken återinitieras och under bråkdel av en sekund så blir hela bilden vit/grå med inslag av färgade pixlar. Antagligen utbytta kryptonycklar som i praktiken gör att projektorn får en signal som är rent brus. Notera att det enbart är gissningar. Ännu inte hört någon officiell förklaring från panasonic. Ibland är det bara en del av bilden som berörs och då kan det passera obemärkt. Det händer även att störningen är såpass kraftig att det liknar en fotoblixt som lyser upp hela rummet, med andra ord såpass kraftigt att man ser det utan att titta på duken :(

För er som inte nyttjar HDMI så kommer problemen antagligen att ge sig tillkänna förr eller senare. Vad händer när ni köper en HD-DVD eller BLU-RAY om ett par år? De kommer sannolikt att använda HDMI med HDCP. Om det gått mer än ett par år från inköpsdatum då ni upptäcker felet så finns det inga garantier som hjälper. Med andra ord... Sak samma om ni inte har problem nu. Vill ni i framtiden kunna använda projektorn för högupplöst tv eller dvd så gäller det att få det fixat innan garanti slutar gälla.

"White flashes" är enormt irriterande och jag kan inte rekommendera någon att köpa denna projektor innan det problemet är löst.

Mvh Martin

Postad 01 January 2005 - 12:38

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

filtret är typ som ett tunt papper som ligger på linsen min är lite röd i färgen.

Hmm, på min AE700 så satt det ett sånt filter på linsen, dv ett platsfiler, utan gänga, men jag hade ju inte beställt en tunad..?
Känns det inte lite billigt med ett plastfilter?

Har inte hunnit köra så mycket ännu, men har noterat 'white flashes' vid något tillfälle, dock inte så allvarliga som sm0uoq beskriver. Bilden är grymt bra via HDMI, men även gammal analog TV via komposit ser förvånansvärt bra ut :ph34r:.

Postad 01 January 2005 - 15:06

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
jo visst känns det lite billigt men patrik på pipro har sagt att det skulle bli för dyrt annars, har du provat att ta bort det jag vet inte riktigt hur det sitter fast.

men din skulle ju inte ens vara tunad :ph34r:

Postad 01 January 2005 - 21:46

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Ni som kör HDMI till era AE700, hur gör ni med icke-anamorfiska filmer? Projektorns aspect/zoomfunktioner funkar ju inte på HDMI, utan den signalen visas som den levereras. Alltså kan man välja att zooma i sin spelare, om den kan det (vilket min S97 kan), eller så kan man zooma optiskt på projjen, hur gör ni?

Jag blev lite besviken när jag som hastigast kollade på Titanic, jag tänkte att den skulle se bra ut efter att ha deinterlacats av min S97, men jag tyckte inte den blev nåt vidare, kanske har jag blivit bortskämd av nya filmers kvalitet (eller lurad av de som säger att med en bra deinterlacer spelar inte anamorfi så stor roll, eller så har S97 ingen bra deinterlacer)...

Postad 02 January 2005 - 01:39

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Har nu testat min 700 en del och har fortfarande inte upptäckt något "VB".

Däremot är jag lite besviken på kvaliteten som filmerna uppvisar. Detta kan högst troligen bero på att jag har spelat upp sk "backup"-filmer (DVD-R dock men likväl backup).

Vidare så har jag testat en kalibreringsdvd, Avia guide to home theater. Jag satt och lyssnade på killen som snackade och visst var det intressant och så men när man väl kom till kalibreringen så lyckades jag inte för fem öre. Kanske är jag som är blind dock. :ph34r:

Är det någon som har lyckats med "sk" post-rendering till ffdshow? Mina program krashar bara om jag följer guiden men det skulle vara kul att veta om någon annan har testat och är nöjd. Känns lite mer värt att jobba på det då. ;)

-- Edit --

Ja, just det, en grej till... Vad är anamormiska filmer? ;)

Redigerat av packe, 02 January 2005 - 01:41.

Postad 02 January 2005 - 02:20

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Däremot är jag lite besviken på kvaliteten som filmerna uppvisar. Detta kan högst troligen bero på att jag har spelat upp sk "backup"-filmer (DVD-R dock men likväl backup).

Vidare så har jag testat en kalibreringsdvd, Avia guide to home theater. Jag satt och lyssnade på killen som snackade och visst var det intressant och så men när man väl kom till kalibreringen så lyckades jag inte för fem öre. Kanske är jag som är blind dock. :ph34r:

Är det någon som har lyckats med "sk" post-rendering till ffdshow? Mina program krashar bara om jag följer guiden men det skulle vara kul att veta om någon annan har testat och är nöjd. Känns lite mer värt att jobba på det då. ;)

-- Edit --

Ja, just det, en grej till... Vad är anamormiska filmer?  ;)

Postprocessing, ja, det funkar här, blir en liten skillnad men INTE ALLS sådan skillnad som de visar där på sidan med bilderna. Men då kör jag med värdena som ges i guiden, dvs jag har inte suttit några timmar och finjusterat själv. Att det kraschar är för att ffdshow (eller så är det dvd-dekodern, kommer inte ihåg) inte tar PAL-DVD:er utan bara NTSC.

Postad 02 January 2005 - 09:58

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

-- Edit --

Ja, just det, en grej till... Vad är anamormiska filmer?  :P

Detta problem är numera kopplat till kvaliten på DVD-skivorna.
Jag har en S97 kopplat via HDMI til min AE500.
När jag bytte upp till denna mycket samfungernade system
(oj vad jag vill ha en AE700 :D ) så avslöjas kvaliten på
DVD-skivorna direkt :D
Däremot så är det faktiskt så att en bra DVD-ripp, som är komprimerad
till 80% av ursprunget är bättre än många original DVD.
Jag har sett ca 1000filmer sen jag började 2000/1 fram till 2005.
Under den tiden ser man teknikens förbättringar och ens egna krav öka.
Det blir ca 250 per år. Jag började med en Pansonic A360 och en Sony HS1
(Som numera visar sport på dagarna och musik DVD på kvällarna på en bar
i Råne ca 5 mil norr om Luleå). I april fick jag min otroligt efterlängtade
AE500 efter intensivt läsande i alla forum. Det har gått hyfsat
ända från börja och de bästa dvdutåvorna har varit mycket bra bild
på ända fram till jag fick min AE500 då börar faktiskt de bra utgåvorna
skilja på sig och bli ett A- o Blag pga en bättre projektor.
Nu i december fick jag min S97 efter att ha avbeställt en Pionner 868
som fortfarande finns att köpa för det facila priset mellan10000 till 14000.
Därmed blev filmeran uppdelade i ett A-, B- och C lag.
Alaget är filmer med referens bild rakt genom filmen i stort sett hela
tiden typ Sagan om Konungens återkomst.
Sen finns det C-laget som har halvdassig bild rakt igenom.
Till slut finns då bara det nya B-laget, filmer som är en blandning mellan
A- och B-laget. Det är lite jobbigt och märks direkt om inte filmen
är otroligt spännande. Men även då när man är som mest inne i
filmen kan man stoppa upp och se gryniga oskarpa scener som
gör att det på verkar handlingen.
DVD-spelarna och projektorerna är så bra idag att allt DVD-material
Obarmhärtigt avsöjas med konturskuggor (inkl edge enhancment),
M-peg artefakter VB och allt annat som finns att haka upp sig på.
Är lösningen då HD-dvd. Jag hoppas det men misstänker att det
även där kommer att bli samma utveckling av kvalite som den vi
nu genomgått.
Vän av DVD-filmer tänker att Superbit löser dagens problem tills
vidare. Men det gör det inte. Visst blir det otorligt bra bíld när den
är som bäst, men även där finnns A-, B- och Clag men snäppet
över vanliga filmer. Men sanningen för mej är att en referens
DVD som Fredrik recenserar(mycket bra skribent med järnkoll
på läget ;) ) ger oss en vink om kvalite både i bild- ljud och
filmkvalite. En Referens DVD-utåva i bild är bättre än en
halvdan Superbit.
Vad vill jag ha sagt då efter en lång utläggning?
Det är lika för alla som har bra DVD-återgivinings utrustning
och mycket vill ha mer. Vi får hoppas att de som spelar in filmer
fattar det och använder bästa Kameran, filmkvalite och andra
grundförutsättningar för att inte mixtra sönder filmaterialet
i transfers och mixningar.
Du är inte ensam, vi är många som irriteras över detta faktum
som vår nya teknik gett oss. För 7 år sen satt man och klagade
på VHS-inspelningarna på en 4:3 bild via den fantastiskt bra
scartkabeln inköpt i välsorterade elektornikbutiker :P

Fasen oxå jag börjar ju bli långrandig och proffstyckare :blink:

Redigerat av Unregisteredafe9e410, 02 January 2005 - 10:04.

Postad 02 January 2005 - 13:43

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Postprocessing, ja, det funkar här, blir en liten skillnad men INTE ALLS sådan skillnad som de visar där på sidan med bilderna. Men då kör jag med värdena som ges i guiden, dvs jag har inte suttit några timmar och finjusterat själv. Att det kraschar är för att ffdshow (eller så är det dvd-dekodern, kommer inte ihåg) inte tar PAL-DVD:er utan bara NTSC.

Jag tror de flesta saker jag spelat är amerikanska "backups". Jag spelar dem via virtuella spelaren i daemontools (mountar imagen). Konstigt är att xvids krashar också då de (väl?) vare sig är PAL eller NTSC.

-- Edit --
Tack för svaret evert, mycket upplysande och detaljerat! :D

Redigerat av packe, 02 January 2005 - 14:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.