Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mac Mini som mediacenter

1765 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 6,5 (1) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 8,6 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 9 (4) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW (Stationära datorer) 1 8,47 (14) Inga priser
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,08 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,82 (10) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 4 8,86 (6) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW (Stationära datorer) 0 (0) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 8,33 (2) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,15 (12) Inga priser
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 1 9,4 (9) Inga priser
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW (Stationära datorer) 9 9,12 (25) Inga priser
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB (Stationära datorer) 4 7,75 (3) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB (Stationära datorer) 7 8,57 (22) Inga priser
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB (Stationära datorer) 4 8,25 (7) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 25 augusti 2009 - 06:00

holma
  • holma
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag köpte den billigare med 1 GB RAM och kör Plex och 1080p går lysande. Om det inte skulle räcka får man slänga in 1 GB RAM till och vågar man inte öppna den själv finns det säkert firmor som kan göra det åt en.

Jag kör allt från en server med all disk så det enda som är installerat på MAC:en är Plex som autostartar vid boot.
...

Intressant. Snackar du om denna modell, https://www.prisjakt...kt.php?p=409769 ? Jag förmodar att man måste köra varianten med GeForce-kort för att kunna köra full HD. Och det fungerar bra alltså, även i full-HD?

Postad 25 augusti 2009 - 07:16

Unregistered38fc8253
  • Unregistered38fc8253
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

VGA? Vilken produktivt svar...

Testat olika upplösningar i Macen antar jag..? Jag hade också problem med det med min yamahareciever och Mac Mini. Kommer dock inte ihåg hur jag löste det.. Testa med appen SwitchresX, kostar 140kr men kan testas gratis i 10 dagar om jag inte minns fel. SwitchresX ger lite mer avancerade bildskärmsinställingar än Mac OS X.

Tack, hoppas det ska rädda dagen :-)!

Postad 25 augusti 2009 - 08:37

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Hej,

har idag skaffat en Mac Mini som ska tjäna som mitt nya mediacenter. Det mesta har hittills fungerat smidigt, endast en sak som stör mig och det är att få till rätt upplösning till plasman. Har en Panasonic 42" som väl är 3 år gammal. Har kopplat minin via HDMI och ljudet optiskt till min Onkyo 606 reciever. Bild och ljud går fram, men jag ser i bildskärmsinställningar att macen anger recievern som bildskärm (står TX-SR-606 högst upp i bildskärmsinställningar). Antar att det är därför jag inte får till optimala inställningar. Antingen hamnar gränssnittet utanför bild, eller så blir det en svart ram runt bilden. Jag vill gå via recievern, framför allt för att enkelt kunna byta bildvisare mellan plasma och projektor. Har provat olika alternativ ett tag nu (både i macen och i recievern), men börjar bli smått vansinnig.

Nån som har en lösning?

Börja med att koppla minin direkt mot TVn så kan du eliminera ev fel som recievern ger. På minin går du sen till Systeminställningar/Bildskärmar/Alternativ/TV-utgång och väljer där Maximal bildyta.

Titta sen på TVns native upplösning, troligen ligger den på typ 1360x720 (om du inte har en Full-HD-TV), då skall minin vara inställt så nära som möjligt. Sen kan TVn ha en ingång som passar extra bra till dator, kolla bruksen och koppla kabeln till den. Sen kan TVn också ha en speciell inställning som heter typ: pixelbypixel, pixelmapping eller liknande, välj den.

När TVn funkar så koppla in recievern. Lycka till.

Postad 25 augusti 2009 - 12:23

Andr3as
  • Andr3as
  • Forumräv

• 623 inlägg
  • 0

Hej,

har idag skaffat en Mac Mini som ska tjäna som mitt nya mediacenter. Det mesta har hittills fungerat smidigt, endast en sak som stör mig och det är att få till rätt upplösning till plasman. Har en Panasonic 42" som väl är 3 år gammal. Har kopplat minin via HDMI och ljudet optiskt till min Onkyo 606 reciever. Bild och ljud går fram, men jag ser i bildskärmsinställningar att macen anger recievern som bildskärm (står TX-SR-606 högst upp i bildskärmsinställningar). Antar att det är därför jag inte får till optimala inställningar. Antingen hamnar gränssnittet utanför bild, eller så blir det en svart ram runt bilden. Jag vill gå via recievern, framför allt för att enkelt kunna byta bildvisare mellan plasma och projektor. Har provat olika alternativ ett tag nu (både i macen och i recievern), men börjar bli smått vansinnig.

Nån som har en lösning?

Ladda hem applikationen SwitchResX som det tipsas om ovan. Du behöver inte köpa applikationen om du enbart ska skapa en custom-upplösning (utan bara om du ska använda de avancerade funktionerna i programmet).

Installera SwitchResX, skapa upplösningen enligt guiden nedan och sedan väljer du denna upplösning i bildskärmsinställningarna, starta om datorn och därefter kommer det att fungera.

Här är guiden för Panasonic 42":
http://avforum.no/fo...127-post99.html
(Guiden är för DisplayConfigX, men fungerar lika bra med SwitchResX!)

Redigerat av Andr3as, 25 augusti 2009 - 12:29.

Postad 25 augusti 2009 - 12:33

Unregistered38fc8253
  • Unregistered38fc8253
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Ladda hem applikationen SwitchResX som det tipsas om ovan. Du behöver inte köpa applikationen om du enbart ska skapa en custom-upplösning (utan bara om du ska använda de avancerade funktionerna i programmet).

Installera SwitchResX, skapa upplösningen enligt guiden nedan och sedan väljer du denna upplösning i bildskärmsinställningarna, starta om datorn och därefter kommer det att fungera.

Här är guiden för Panasonic 42":
http://avforum.no/fo...127-post99.html
(Guiden är för DisplayConfigX, men fungerar lika bra med SwitchResX!)

Tack alla för snabb och bra hjälp!

Postad 02 september 2009 - 20:59

Unregistered38fc8253
  • Unregistered38fc8253
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har stött på ett lustigt problem. Har börjat strukturera upp Plex, och allt har funkat fint så här långt, dvs filmer visas i alla tänkbara format med utmärkt bild och ljud, musik funkar, bilder osv. La dock in några avi-filer idag, bestående av hemmafilmat material med den gamla DV-kameran, och när jag spelar upp dem i Plex spelas de i för hög hastighet. Ljudet blir också lustigt, som att köra en gammal LP på för hög hastighet. När jag spelar samma filer i Quicktime är det inga problem. Nån som stött på detta och som har en lösning?

Postad 02 september 2009 - 21:24

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Har stött på ett lustigt problem. Har börjat strukturera upp Plex, och allt har funkat fint så här långt, dvs filmer visas i alla tänkbara format med utmärkt bild och ljud, musik funkar, bilder osv. La dock in några avi-filer idag, bestående av hemmafilmat material med den gamla DV-kameran, och när jag spelar upp dem i Plex spelas de i för hög hastighet. Ljudet blir också lustigt, som att köra en gammal LP på för hög hastighet. När jag spelar samma filer i Quicktime är det inga problem. Nån som stött på detta och som har en lösning?

Vad är filmerna kodade i?

Postad 03 september 2009 - 08:28

Unregistered38fc8253
  • Unregistered38fc8253
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Jag vet inte riktigt vilken codec som behövs, om det är vad du frågar om?

Filerna är överförda från en gammal DV-kamera till PC med hjälp av Adobe Premiere. Det är stora filer, gissningsvis väldigt lågt komprimerade, en del är 13 GB stora (på ca 60 minuters speltid). Tanken är givetvis att redigera och komprimera. Igår, när jag skulle tömma min PC eftersom jag helt tänker gå över på Mac, hittade jag filerna, och förde över dem från PC till Mac. Macdisken är Mac OS Extended. Kan det ha något med överföringen att göra? Verkar iofs märkligt, eftersom det går att köra filerna i Quicktime i Macen, men inte på vettigt sätt i Plex.

Redigerat av Unregistered38fc8253, 03 september 2009 - 12:34.

Postad 05 september 2009 - 10:17

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
För er med problem att får det pixelmappat med Mac mini, installera 10.6 så finns det 1080p läge att välja, borde fungera med de flesta Full HD TV.

Postad 05 september 2009 - 10:28

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Fast PLEX tex är inte att rekommendera under 10.6, än... snart! Många som väntar med att uppdatera.

Postad 07 september 2009 - 22:25

Unregistered0f595241
  • Unregistered0f595241
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Som ny här och på jakt efter den optimala media (-dator) lösningen för hemmet undrar jag:
Funkar Macmini tillsammans med en PC i hemmanätverket?
Kan de dela på samma nätverksdisk, exvis en TimeCapsule?

Eftersom vi har det mesta på ITunes plus en Ipod touch verkar vara Mac rätt väg att gå när vi skall ersätta den gamla PCn men jag tänkte ha en Macmini i TVrummet och en stationär i arbetsrummet. Mac hela vägen blir för dyrt tycker jag. AppleTv för begränsad.

Postad 08 september 2009 - 07:14

ezco
  • ezco
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kan inte svara på TimeCapsule, men jag har iaf en MacMini i vardagsrummet där jag också synkar min iPod. Den kopplar upp sig mot ett Win 2003 server share där alla filmer o all musik ligger. Filmerna kan jag kolla på direkt från sharet både via OS och Plex. Musiken hanteras på nätverkssharet av iTunes (och den hanterar även filnamnstilldelningen) och i Plex browsar man musiken på samma sätt som i iTunes, samma spellistor mm.

Funkar otroligt smidigt med andra ord.

Postad 08 september 2009 - 07:58

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Jag kör MacBook Pro och Time Capsule via wireless n.
Funkar bra tycker jag :-)
Observera jag kör bara via programmet PLEX, har inget iTunes eller Iphotobibliotek via nätverket, har hört att det är krångligare. Jag har ordnat så att datorn öppnar foldern med media på TimeCapsule varje gång min MacBook startas, sen hittar PLEX den automatiskt, annars hittar den inte det. TimeCapsule och nätverket fungerar bra, ibland är PLEX lite omständigt men när man lärt sig egenheterna så funkar det bra. Uppbackning varje timma som är standard med TimeCapsule har jag stängt av, trycker själv igång den 1 gång om dagen istället.

Postad 08 september 2009 - 23:58

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
Plex-plugin till Viasat Play finns nu i App Store!

"Viasat Play erbjuder gratis streamning från fyra av Sveriges största TV-kanaler, TV3, TV6, TV8 och Viasat Sport. Se alla dina favoritavsnitt precis när du vill eller följ sportevenemang live. Enkelt och bekvämt levererat genom Plex."

Lovely! Nu är det bara TV4 och Kanal 5 som fattas så har vi i stort sett TV on Demand :unsure:

Postad 09 september 2009 - 08:05

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Plex-plugin till Viasat Play finns nu i App Store!

"Viasat Play erbjuder gratis streamning från fyra av Sveriges största TV-kanaler, TV3, TV6, TV8 och Viasat Sport. Se alla dina favoritavsnitt precis när du vill eller följ sportevenemang live. Enkelt och bekvämt levererat genom Plex."

Lovely! Nu är det bara TV4 och Kanal 5 som fattas så har vi i stort sett TV on Demand :unsure:

TV4 är nog på gång då de själva erbjudit sig att hjälpa till med utvecklingen.

Postad 09 september 2009 - 11:34

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Nice!

Postad 13 september 2009 - 15:42

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en Mac Mini och ha som mediacenter.

Tänkte då passa på att synka min iPhone via den också, lite smidigare än den bärbara som kan vara ute på flax.
Ezco's lösning verkar ju nice, men hur funkar det praktiskt när man kör film och musikbibliotek över en NAS?

Skulle vara optimalt om man kunde se till att musik och film alltid synkades när man var kopplad till Mac Minin som i sin tur är kopplad till NAS'en. Men att man även kan synka via sin laptop om denna för tillfället även den är ansluten till nätverket med NAS'en på. Men att den skiter i att synka om den inte skulle vara det för tillfället. Finns det någon möjlighet att ordna det tror ni?

Postad 14 september 2009 - 08:01

ezco
  • ezco
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Förstår inte direkt vad du menar med "synka", men jag har följande på NASen (som i mitt fall faktiskt är en vanlig Windows 2003 utan skärm), jag har ett share som heter FILES och där finns katalogerna Music och Video. Sedan från Plex accessar jag share direkt och streamar (ingen synk el dyl). Det går bra - inklusive alla 1080p filmer jag har.

I övrigt har jag en bärbar som jag accessar sharet ifrån. Jag synkar inget till den förutom Music som helt enkelt är Windows Offline Files så jag har all musik med mig överallt.

Musikkatalogen hanteras helt av iTunes på MAC:en och musiken på laptopen har jag i princip bara när jag är ute o reser så bryr mig inte så mycket om indexering utan använder Windows Media Player för att spela upp musik.

Så det är väldigt enkelt - men keep it simple ;)

Postad 14 september 2009 - 16:06

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1 425 inlägg
  • 0

Källa på det?

Postad 15 september 2009 - 06:58

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2 854 inlägg
  • 0

Källa på det?

Ett säkert kort hade ju varit svenska forumdelen på plexapp.com och så var det :P.

Postad 21 september 2009 - 16:10

don_korr
  • don_korr
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tänkte köpa mig en mac mini 2,0ghz 2gb istället för en bose sounddock till ljudet och en lacie silverscreen till film, mycket skriverier om elgato till tv-delen (tidigare har jag bara kört antennkabel direkt in i tv´n, men då får man möjlighet att spela in, pausa osv. med den då eller ?) och jag antar att jag skall köra plex till den ?

minin kommer stå under en lcd-tv, vad skall man köpa för kabel för att få bild till hdmi ?

Sen tänkte jag fixa 4 högtalare + sub men vill gärna slippa förstärkare, finns det något bra sätt att få bra ljud utan förstärkare ?
alt. inbyggd förstärkare i högtalarna då eller ? helst så vill jag ju inte ha några kablar alls :]

Tidigare har jag ju styrt vlc och itunes via min ipod touch, kan jag använda den till minin ? (gärna fler tips vad jag kan göra med minin och touch) och isåfall vad ska jag köpa för apps ?

/ E

Postad 20 oktober 2009 - 19:43

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Minin uppdaterad!

Vad tror ni, kommer en 2.26GHzare räcka för att glo på 1080P?
Är lite skeptiskt då jag har problem med min Unibody MBP ibland. Filmer kan hacka lite ibland och då har jag ju en 2.4GHz CPU.

Känns lite saftigt att köpa modellen dyrare bara för att få bättre CPU (att bara uppgradera CPU är ju inte alls prisvärt)

Hur hög bitrate fixar den 2.26GHzare i Plex måntro?

Postad 21 oktober 2009 - 05:41

wolf
  • wolf
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0

Minin uppdaterad!

Vad tror ni, kommer en 2.26GHzare räcka för att glo på 1080P?
Är lite skeptiskt då jag har problem med min Unibody MBP ibland. Filmer kan hacka lite ibland och då har jag ju en 2.4GHz CPU.

Känns lite saftigt att köpa modellen dyrare bara för att få bättre CPU (att bara uppgradera CPU är ju inte alls prisvärt)

Hur hög bitrate fixar den 2.26GHzare i Plex måntro?

Det låter som du har problem med antingen mjukvaran eller nätverket på din MBP. Jag har kört 1080p på ett antal olika mini och min erfarenhet är att 95% av alla 1080p-filmer funkar utmärkt redan på en Dual 1.83 mini med 2GB RAM.

Olika versioner av Plex hanterar hög bitrate olika bra, t ex funkar Plex lite sämre på 10.6.1. Kör du trådlöst från en NAS kan det också bli olika problem.

Skulle jag köpt en ny mini idag så skulle jag lugnt ta den billigaste 2.26, möjligen med mer RAM...

Postad 21 oktober 2009 - 07:57

ezco
  • ezco
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag köpte den billigaste med 1 GB RAM och 2.0 GHz och kan köra 1080p utan problem. Bitrate vet jag inte riktigt vad det varit.

Men frågan är om det är ett problem om du tänkt köpa nu. Den billigaste modellen levereras numera med 2.26 GHz + 2GB RAM:
http://store.apple.c...family/mac_mini

Postad 21 oktober 2009 - 10:04

forsaken
  • forsaken
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Prova med "killa sample", flyter de så klarar burken i princip allt annat material.

Går det att få ut LPCM, TrueHD och DTS-MA till hdmi på mac minin ?

Postad 23 oktober 2009 - 12:41

OlleP
  • OlleP
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en mac mini (mars 2009. d.v.s med stöd för två skärmar) kopplad till tv'n via dvi->hdmi(för bild) och till stereon via analoga hörlursutgången. Nu tänkte jag köpa en extra skärm att koppla in antingen via mini displayport->displayport eller mini displayport->hdmi men hur gör man med ljudet? Finns det någon bildskärm med hörlursutgång som har stöd för ljud (via hdmi eller displayport)? Jag skulle helst vilja ha endast en kabel mellan dator och skärm eftersom datorn står vid tv'n ca 7 m från en tilltänkt skärm.

Postad 24 oktober 2009 - 18:28

Greatkingrat
  • Greatkingrat
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Hej
Jag har en mac mini (mars 2009. d.v.s med stöd för två skärmar) kopplad till tv'n via dvi->hdmi(för bild) och till stereon via analoga hörlursutgången. Nu tänkte jag köpa en extra skärm att koppla in antingen via mini displayport->displayport eller mini displayport->hdmi men hur gör man med ljudet? Finns det någon bildskärm med hörlursutgång som har stöd för ljud (via hdmi eller displayport)? Jag skulle helst vilja ha endast en kabel mellan dator och skärm eftersom datorn står vid tv'n ca 7 m från en tilltänkt skärm.

Apples 24" LED har inbyggda högtalare som får ljudet via USB, men det kan bli jobbigt att förlänga anslutningen till den 7 meter.

Postad 28 oktober 2009 - 10:34

OlleP
  • OlleP
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Apples 24" LED har inbyggda högtalare som får ljudet via USB, men det kan bli jobbigt att förlänga anslutningen till den 7 meter.

Ja, och jag ser inte att det gar att kopa en langre kabel pa apple store heller. (det ar tydligen tre kablar i en: displayport, usb, och strom for laddning av laptops)

Sen skulle jag vilja ha horlursuttag sa man kan valja att koppla in aktiva hogtalare eller lurar om man inte vill stora omgivningen. Annars vore den skarmen inte fel...

Men hur fungerar en skarm med hdmi och horlursutgang (t.ex. Samsung XL2370)? Om man matar skarmen med bild och ljud via en hdmi-kabel, kommer ljudsignalen ut till horlursutgangen da?

Postad 01 november 2009 - 09:55

maxwall
  • maxwall
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Hej har länge sökt efter en lite (typ 8" till 12") extra skärm att ha i bokhyllan för att styra min media center dator så att man slipper att slå på tv för att välja en låt mm.

Nu kommer många att föreslå Iphone mm detta är inte intressant då jag vill t ex styra spotify kanske snabbt surfa på någon hemsida och då behöver en riktigt skärm samt att min flickvänn inte vill låna min telefon när hon ska byta låt.

Det som jag hittat är
1. Origen T12 som fyller kraven men är rätt dyr samt att jag inte hittat någon info om hur den funkar med mac os. Bara att det finns en drivrutin för mac. Den har ett extra kort till som är gjort för PC. Så som jag ser det och att det skulle kräva lite jobb att bygga en egen lite låda för detta kort som jag kan tänka mig att göra men då måste jag veta att drivrutinen funkar bra för mac. Mitt problem är innan man läger drygt 7000 kr på denna skärm skulle man vilja veta ifall det finns någon mac användare där ute som kör med denna skärm och är nöjd.

2 är Memo skärmarna med med de stödjer inte HD än var av de går bort till det kommer en model med stöd för HD. annars en mycket snygg lösning.

/Joacim

Postad 07 november 2009 - 12:08

Niner
  • Niner
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Hej. Funderar på att ersätta Tvix:en med en Mac Mini (nya versionen) och behöver er hjälp med kopplingarna.

Jag har två bildvisare: TV, Pioneer PDP-4280XD och Projektor, Infocus SP4805.
Nuläget (bild/ljud):
- från Tvix till projektor via Reciever: komponent/optisk
- från Tvix till TV: dvi-hdmi/analog

Teoretiskt borde man väl kunna använda Mini DisplayPort till en av bildvisarna och Mini-Dvi till den andra, eller? Vilka adaptrar och sladdar krävs? Hur göra med ljudet då det bara är en utgång?

Anledning till att jag inte kör Recievern som bildväxlare fullt ut är att bildvisarna är på olika väggar i hembio-rummet och surroundanläggningen är placerat efter Projektorn.

Någon som vet? Kan man sända ut två bildkällor samtidigt eller måste man välja? Kan ljudet skickas både analogt och digitalt samtidigt?

Postad 01 december 2009 - 21:49

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite.
Ska skaffa en mac mini men vet inte vilken model man ska ha. Funderade först på 2.26ghz 2gb ram. Men är det värt att lägga 1000:- till och få 4gb minne? Vad rekomenderas? Eller ska man lägga 2000:- mer och få 4gb och 2.53ghz istället? Känns mycke för en lite snabbare cpu men minnet får man ju iaf det dubbla av. Ska väl inte ha så värst avancerade program på den men det kan nog bli surfande, musik och lite film osv samtidigt. Vet inte hur krävande OS det är på mac.

Postad 09 december 2009 - 22:44

MrKillBill
  • MrKillBill
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har precis utökat min macfamilj med en Mini som mediacenter och är i stort nöjd. Jag använder Plex som huvudprogram men har nu försökt att lägga till DVD-spelaren som källa och får hela tiden felmeddelandet "var god sätt i skiva". Skivan är givetvis i men inget fungerar. Det fungerar i alla andra program men inte i Plex. Jag har även provat andra skivor. Någon med förslag?

Postad 11 december 2009 - 01:37

Nimr()d
  • Nimr()d
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Hejsan, har stött på ett eller flera probem på min mini hoppas grymt mycket på hjälp inom forumet/tråden.
Använde för ett tag sedan bootcamp för att ta bort vista partitionen på datorn verkade fungera fint tills omstart, då behövde jag fortfarande hålla inne alt knappen för att kunna välja os x för att starta upp. Gjorde jag inte det blev det svart skärm o så ett meddelande om fel disk nånting. Nästa problem dök upp då batterierna till tangb dog efter byte verkar inte datorn hitta tangb alls, det bara blinkar o datorn går alltså inte att starta alls..
Nån som kan hjälpa mig? tack på förhand!

Postad 11 december 2009 - 19:29

farbror_fredrik
  • farbror_fredrik
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hej!
Har en fundering vad det gäller den trådlösa överföringen.
Jag har Telias Smart router. den har tyvärr bara stöd för 54mbit hastighet. Min huvudburk är en iMac som står på bottenvåningen i ett gammalt trähus och nu funderar jag på att köpa en mini till tv-rummet på övervåningen. Kommer den att kunna ordna 720 och/eller 1080P?

Som det är nu, med min befintliga lösning hackar och hoppar det...-blir jag hjälpt på nåt sätt av att skaffa en mini, eller kan ni komma på ngn annan lösning? (jag har smart routern eftersom jag har trippeltjänsten med tv, bb samt telefoni)

Någon som har några tankar?

Postad 12 december 2009 - 01:07

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Hej!
Har en fundering vad det gäller den trådlösa överföringen.
Jag har Telias Smart router. den har tyvärr bara stöd för 54mbit hastighet. Min huvudburk är en iMac som står på bottenvåningen i ett gammalt trähus och nu funderar jag på att köpa en mini till tv-rummet på övervåningen. Kommer den att kunna ordna 720 och/eller 1080P?

Som det är nu, med min befintliga lösning hackar och hoppar det...-blir jag hjälpt på nåt sätt av att skaffa en mini, eller kan ni komma på ngn annan lösning? (jag har smart routern eftersom jag har trippeltjänsten med tv, bb samt telefoni)

Någon som har några tankar?

Köp en ny router... Det är såpass billigt nu med routrar som har stöd för 802.11n. Kan rekommendera Dlink Dir-655.

Postad 12 december 2009 - 23:56

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Hejsan, har stött på ett eller flera probem på min mini hoppas grymt mycket på hjälp inom forumet/tråden.
Använde för ett tag sedan bootcamp för att ta bort vista partitionen på datorn verkade fungera fint tills omstart, då behövde jag fortfarande hålla inne alt knappen för att kunna välja os x för att starta upp. Gjorde jag inte det blev det svart skärm o så ett meddelande om fel disk nånting. Nästa problem dök upp då batterierna till tangb dog efter byte verkar inte datorn hitta tangb alls, det bara blinkar o datorn går alltså inte att starta alls..
Nån som kan hjälpa mig? tack på förhand!

Vill minas att man kan sätta bootup partition i BootCamp, jag hade OS X som bootup på min så därför fick jag inte det problemet du fått när jag tog bort min win7 partition. Jag fick joxa ett par ggr med mitt med, har du dom senaste patcharna som släppts från Apple? Och vilket OS X är det som du kör med?

Postad 20 december 2009 - 12:20

Vertice
  • Vertice
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Hejsan
Har flyttat så min tidigare uppställning med en iMAC, HDMI och en Onkyo 676 har skrotats. Har nu köpt en Mac Mini 2.26GHz 2GB som enbart är centralen för all video vid Pioneer plasman.

Allt rullar på felfritt med trådlöst via en SMB utdelning.

Tänkte tipsa on en iPhone app som jag ramlat över som fungerar bra med Plex mfl. Enkel och rakt på att använda.
Ta en titt på Rowmote.

http://www.rowmote.com

Ska nu testa vidare att aktivera Rowmote på flera Macar, se hur det fungerar.

Postad 20 december 2009 - 22:31

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Fråga, Kan man på något sätt få ut DTS-MA / TRUE-HD via en MacMini?

Postad 21 december 2009 - 08:54

jani77
  • jani77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har en fråga.

Har nu bestämt mig för att koppla macminin till min tv. jag har den 3 meter ifrån ungefär kopplad till en datorskärm.

min fråga är. hur kopplar jag ihop allt smidigast?

Har tänkt köpa en dvi splitter med en vi in och 1 dvi och 1 hdmi ut.
och samma med ljudet. en "ljudsplitter" för att kunna köra ljudet ut i datorhögtalarna och i förstärkaren.

Finns det andra lösningar?

mvh/Jani

Postad 22 december 2009 - 19:36

pezmannen
  • pezmannen
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Fråga, Kan man på något sätt få ut DTS-MA / TRUE-HD via en MacMini?

Nej, det går inte skicka dessa format via optisk kabel så det går tyvärr inte

Postad 22 december 2009 - 20:47

lando
  • lando
  • Lärjunge

• 381 inlägg
  • 0

Har en fråga.

Har nu bestämt mig för att koppla macminin till min tv. jag har den 3 meter ifrån ungefär kopplad till en datorskärm.

min fråga är. hur kopplar jag ihop allt smidigast?

Har tänkt köpa en dvi splitter med en vi in och 1 dvi och 1 hdmi ut.
och samma med ljudet. en "ljudsplitter" för att kunna köra ljudet ut i datorhögtalarna och i förstärkaren.

Finns det andra lösningar?

mvh/Jani

Jag har en box som jag kopplar in dvi & optisk ifrån minin, sen går det ut via hdmi & optisk (ljudet kommer både via hdmi och optisk), dett fungerar bra då jag inte vill köra 5.1 på exempelvis tv-serier och liknande. Köpte boxen på ebay för $44

Postad 23 december 2009 - 13:01

jani77
  • jani77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Jag har en box som jag kopplar in dvi & optisk ifrån minin, sen går det ut via hdmi & optisk (ljudet kommer både via hdmi och optisk), dett fungerar bra då jag inte vill köra 5.1 på exempelvis tv-serier och liknande. Köpte boxen på ebay för $44

Tack för tipset.

min ide funkade inte alls. men hittade en kabel man kunde koppla till display porten med hdmi in. så det blir att jag testat det.

Postad 29 december 2009 - 22:46

brucelee
  • brucelee
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

tänkte slå till på en sån här apparat och koppla den till en mac mini som mediacenter men är minst sagt konfunderad.

När jag spanat in bilden på tvn i butik ser den fantastiskt bra ut i förhållande till mina krav, och då har jag sett den matad med 720p digitaltvsignal. Jag är ingen hifi-nörd, varken vad gäller bild eller ljud, jag vill mest bara ha en snygg och stor tv som presterar en hyffsad bildkvalitet. ;)

som jag förstått är det enklast för att slippa allt vad pixelmapping och grejor heter att koppla in via vga, men enligt specifikationerna på tvn verkar det väldigt begränsat vilken signal man får, bland annat går det att läsa att den då inte stödjer 1080p eller 24hz, eller ens sammanflätade signaler över huvud taget. innebär det att man inte kan få 720p heller? vilken upplösning kan jag förvänta mig och bör jag köra på om jag kopplar in den via VGA? :)

Ett annat alternativ vore att koppla via hdmi, har kollat på en adapter som omvandlar mini displayport+ljud till en hdmi. Då skulle jag i såfall plugga in den direkt i tvn och på så sätt få full HD - men hur blir det med bildanpassningen då? måste man hålla på och trilskas med diverse 3:e-partsprogram till osx för att få till en anpassad upplösning? ;)

tacksam för all hjälp jag kan få! undanber dock tips på andra apparater som skulle vara lämpligare, jag vet att det finns enklare lösningar med andra maskiner, men det är denna kombon jag helst av allt vill ha! :D

Postad 30 december 2009 - 01:35

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

tänkte slå till på en sån här apparat och koppla den till en mac mini som mediacenter men är minst sagt konfunderad.

När jag spanat in bilden på tvn i butik ser den fantastiskt bra ut i förhållande till mina krav, och då har jag sett den matad med 720p digitaltvsignal. Jag är ingen hifi-nörd, varken vad gäller bild eller ljud, jag vill mest bara ha en snygg och stor tv som presterar en hyffsad bildkvalitet. ;)

som jag förstått är det enklast för att slippa allt vad pixelmapping och grejor heter att koppla in via vga, men enligt specifikationerna på tvn verkar det väldigt begränsat vilken signal man får, bland annat går det att läsa att den då inte stödjer 1080p eller 24hz, eller ens sammanflätade signaler över huvud taget. innebär det att man inte kan få 720p heller? vilken upplösning kan jag förvänta mig och bör jag köra på om jag kopplar in den via VGA? :)

Ett annat alternativ vore att koppla via hdmi, har kollat på en adapter som omvandlar mini displayport+ljud till en hdmi. Då skulle jag i såfall plugga in den direkt i tvn och på så sätt få full HD - men hur blir det med bildanpassningen då? måste man hålla på och trilskas med diverse 3:e-partsprogram till osx för att få till en anpassad upplösning? ;)

tacksam för all hjälp jag kan få! undanber dock tips på andra apparater som skulle vara lämpligare, jag vet att det finns enklare lösningar med andra maskiner, men det är denna kombon jag helst av allt vill ha! :D

Alltså.. Det är ju bara att göra som du skriver, koppla DisplayPort+ljud till Hdmi ->TVn och i Mac OS välja den upplösning du vill ha (1080p eller 720p). Nyare LCD-tvs bör klara pixelmappning utan några som helst krångligheter.

Postad 07 januari 2010 - 08:44

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Snabb fråga. Finns det någon anledning att välja denna framför ex en ASRock ION HT om man är ute efter filmuppspelningen, det trådlösa nätverkskortet, fjärren. ASRocken kostar ju bara 3800kr ink. frakt till skillnad från mac mini. :)

Postad 07 januari 2010 - 12:25

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Beror väl på hur mycket du har lust att pilla gissar jag. MacMini+Plex är inget installationsstrul öht. Lite meckigt med att lägga till bibliotek osv, men det har du i XBMC med. XBMC för Linux som var lite bökigare att få igång senast jag testade men inget oöverkomligt. Andra mediaspelarprogram för ASRock har jag inte koll på.
Nackdelen med Mac är väl hårdvaruavkodning, nackdelen med ASRock är väl flashuppspelning om jag förstått det rätt (kanske har ändrats, jag har inte följt utvecklingen för den plattformen på ett tag). Sen sklijer designen men det är ju helt personliga värderingar.

Jag gillar min MacMini, men den gör lite mer än att vara ren filmuppspelare.

Postad 07 januari 2010 - 13:27

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1 820 inlägg
  • 0
Du som äger en mac mini, har du den kopplad direkt till tvn? Tänkte eventuellt köra mac mini som vanlig stationär dator och sedan ställa min nuvarande pc vid tvn.

Redigerat av twebbas, 07 januari 2010 - 13:27.

Postad 07 januari 2010 - 13:53

clnr
  • clnr
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Ja, jag har den kopplad direkt till TVn via DVI->HDMI-konverter. Ljud kopplad till optisk ingång på min förstärkare. Sen har jag kopplat macen till min filserver via NFS. Fungerar alldeles utmärkt. Använder den mest som mediauppspelare (Plex, iTunes, Spotify). Lite bildbehandling, rippning av DVD. Är främst den datorn jag använder när jag ska bränna ut filer. En del websurf, då främst TV-strömmar och youtube. Gillar enkelheten i Mac-fjärren. Allt jag behöver på 2 knappar.

Redigerat av clnr, 07 januari 2010 - 13:54.

Postad 07 januari 2010 - 16:02

Unregisteredc4692be9
  • Unregisteredc4692be9
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Snabb fråga. Finns det någon anledning att välja denna framför ex en ASRock ION HT om man är ute efter filmuppspelningen, det trådlösa nätverkskortet, fjärren. ASRocken kostar ju bara 3800kr ink. frakt till skillnad från mac mini. :blink:

Ljudnivån (om du är känslig). Inte beroende av hårdvaruavkodning för att klara HD = mindre meck. Min Mini klarar rippar i 1080p utan problem. Sen kan du ju alltid lägga Linux på den om det skulle behövas i något fall. Går inte på knäna om du vill att den ska göra annat samtidigt som du tittar.

Postad 08 januari 2010 - 09:09

jani77
  • jani77
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har ett riktigt skumt problem.

har 2 skärmar till min macmini(datorskärm och tv) kopplad via dvi porten och minidisplay porten.
vill kunna köra plex på min tv och kunna sitta och surfa på min datorskärm.

Men nu till det skumma.
När jag stänger av datorskärmen så börjar tv skärmen hacka.
hacken är korta och kommer ungefär var 3dje sekund.

men när jag har på datorskärmen så funkar tv bilden klockrent.

någon som vet?

Extremt jättetacksam för svar.
mvh/Jani

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.