Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2012 - 17:06

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Ja, har du ett system som kan spela det är det ju inget problem. ;) Men den scenen kan nog vara jobbig för många subbar. :)

Hittade inget om att någon spelat sönder något, eller att det ska vara skräp i signalen. Ska väl erkänna att jag inte la ner min själ i att leta iofs. Så det kan nog mycket väl stämma. :) Oavsett så verkar det vara mycket bas i den rullen.

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 January 2012 - 17:07.

Postad 23 January 2012 - 20:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

allt under 5hz är bara rena dumheter att ens låta det existera !

5-10hz är bara onödigt... men dom som jagar detta område får väll göra det :)

10-15Hz här finns det en del mumma, OM man har kapacitet nog och "boost" nog i infraområdet att det blir "rätt" nivå där nere...

15-20hz här SKA det finnas tryck, om man satsar på en någorlunda komplett återgivning :)

20-25Hz Absolut minimum för att få kallas fullrange !

Tycker jag :P

Givetvis..
Om man bara kan flytta knappt 2 liter luft..
Om man kan flytta ca 36 liter behöver man inte fundera så mycket... ;)

Om du hade Prof X-72 så kunde du också spelat lite djupare bas med hyfsad output. :D

Postad 23 January 2012 - 21:55

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Givetvis..

Om du hade Prof X-72 så kunde du också spelat lite djupare bas med hyfsad output. :D

Ojojoj, får man vara sådär stöddig när du just nu knappt kvalar in på att få kallas fullrange enligt Davids lista? ;) :D

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 23 January 2012 - 22:15.

Postad 23 January 2012 - 22:27

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Det verkar som många som sysslar med infrabas boostar den enormt bara för att märka av den. Ser inget fel med det men undrar varför man inte gör samma med t ex signaler kring 21 khz?

Postad 23 January 2012 - 23:08

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ojojoj, får man vara sådär stöddig när du just nu knappt kvalar in på att få kallas fullrange enligt Davids lista? ;) :D

Jaja... :P
Men kapaciteten finns ju där.. Det vet ju du också... ;)
Måste bara få tummen ur arslet och beställa någon Bagarvänlig manick...

Har ju inte riktigt tålamod med sånt som tar för lång tid att lära mej vettu... :blush:

Postad 23 January 2012 - 23:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Får nog kolla upp den där Pulse. :)

Postad 24 January 2012 - 01:47

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jaja... :P
Men kapaciteten finns ju där.. Det vet ju du också... ;)
Måste bara få tummen ur arslet och beställa någon Bagarvänlig manick...

Har ju inte riktigt tålamod med sånt som tar för lång tid att lära mej vettu... :blush:

Haha, ja kapacitet saknas då inte. :P

Jag är ju dålig på sånna där manicker jag också. Men en mini-DSP eller någon Behringergrunka ska väl funka bra för ändamålet? Eller varför inte cr80s med infratillsats? Det är väl kanske enklaste lösningen skulle jag tro. Infratillsatsen är inte lika dyr som du först trodde förövrigt. :)

Postad 24 January 2012 - 06:09

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Det verkar som många som sysslar med infrabas boostar den enormt bara för att märka av den. Ser inget fel med det men undrar varför man inte gör samma med t ex signaler kring 21 khz?

Boostar man Infra så skakar rummet och det är skoj. Boostar man ultraljud får man ont i huvudet... Bara att välja.

Postad 24 January 2012 - 06:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Givetvis..

Hur vet du hur mycket luft mina basmoduler flyttar ? ;) (se detta som en ledande fråga :P)

Edit: Jag har nog hört.... Du sitter med ett icke-fullrange system :P

Redigerat av DVD-ai, 24 January 2012 - 07:14.

Postad 24 January 2012 - 10:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Blev du lite putt David-AJ ? :D :P ;)

http://www.faktiskt....ewtopic&t=47407

Haha, ja kapacitet saknas då inte. :P

Jag är ju dålig på sånna där manicker jag också. Men en mini-DSP eller någon Behringergrunka ska väl funka bra för ändamålet? Eller varför inte cr80s med infratillsats? Det är väl kanske enklaste lösningen skulle jag tro. Infratillsatsen är inte lika dyr som du först trodde förövrigt. :)

cr80 tycker jag inte verkar prisvärd helt enkelt. Den gör för få saker sett till priset.
Mini-DSP är nog en bra grej, men verkar komplicerad. Kanske FÖR komplicerad för mitt tålamod...
Behringarna VET jag är komplicerade...

Svårt det där... :( :angry:

Postad 24 January 2012 - 10:14

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Kan ha att göra med att om man boostar 1-20Hz så boostar man över 4 oktaver, boostar man ist 21000-21020 hz så notchar man rätt vilt snarare ;)
inte så många som boostar 4,0000Hz liksom...
Var går gränsen för att boosta och kompensera för den fallande tonkurvan i den slutna lådan?

Postad 24 January 2012 - 11:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Blev du lite putt David-AJ ? :D :P ;)

http://www.faktiskt....ewtopic&t=47407

cr80 tycker jag inte verkar prisvärd helt enkelt. Den gör för få saker sett till priset.

Haha, Nej då :)
Men nyfiken! Jag har länge varit intresserad av att veta exakt vad dom flyttar "bara för saken skull", och vill gärna även veta dirrekt vad Ingvar har att säga om saken. och skapade en liten "spånartråd" för ämnet :)

Men om man ska tro Magnus uppgifter om luftpumpningsförmåga på själva elementet W104 (vanliga ProfundusX basen) så flyttar då profundusX-4 närmare 10liter (9,6Liter) luft med det i tråden uppräknade resonemanget.

Tycker det är av intresse helt enkelt, även om det i varje enskillt fall inte säger så mycket om resultatet i rummet sedan.... Men ändå :)

Redigerat av DVD-ai, 24 January 2012 - 11:46.

Postad 24 January 2012 - 12:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Boostar man Infra så skakar rummet och det är skoj. Boostar man ultraljud får man ont i huvudet... Bara att välja.

Ja, det är ju klart. Kanske just därför jag aldrig brytt mig om infraåtergivning

Postad 24 January 2012 - 12:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Får nog kolla upp den där Pulse. :)

Nu sitter jag vid datorn och kan skriva lite smidigare, jag tycker inte du skall göra detta. Jag testar ju allt roligt som det har tipsats om. Men just denna filmen ger jag fan i iom rapporterna ifrån staterna.

Postad 24 January 2012 - 12:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ja, det är ju klart. Kanske just därför jag aldrig brytt mig om infraåtergivning

Jag är med rätt skeptisk till att boosta nertill, ger mer nackdelar än fördelar vad jag har läst mig till i denna tråden iaf.
Enda som har basarna till det vad jag har förstått är väl TS, då man tappar i registret ovan boosten och det går åt sjukt mycket effekt och slaglängd.

Jag tror mest på mina tankar, skaffa subbar som klarar det området man vill spela sen en buttkicker modell rejäl för att komma åt känslan i det området under subben inte klarar av.

Postad 24 January 2012 - 12:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Ja, jag bor i lägenhet och tror inte boostad 5-10 hz är något som välkomnas. Sen måste jag även gå runt och få bort all dist (det vill säga saker som skakar och för väsen av sig), kanske bygga om någon vägg och slutligen få massa slask i infran. Det är inte helt ovanligt med serier som har lågfrekvent brum t ex. Sjukt störande.

Postad 24 January 2012 - 13:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Haha, Nej då :)
Men nyfiken! Jag har länge varit intresserad av att veta exakt vad dom flyttar "bara för saken skull", och vill gärna även veta dirrekt vad Ingvar har att säga om saken. och skapade en liten "spånartråd" för ämnet :)

Men om man ska tro Magnus uppgifter om luftpumpningsförmåga på själva elementet W104 (vanliga ProfundusX basen) så flyttar då profundusX-4 närmare 10liter (9,6Liter) luft med det i tråden uppräknade resonemanget.

Tycker det är av intresse helt enkelt, även om det i varje enskillt fall inte säger så mycket om resultatet i rummet sedan.... Men ändå :)

Jag är lite skeptisk till det hela..
I mina tankar så hjälper porten till vid vissa frekvenser där elementet inte orkar/kan ?
Som vid avstämningsfrekvensen t.ex, när elementet nästan står helt still, och där bara porten gör jobbet.

Är din tanke att porten bidrar under hela spannet som elementet jobbar ?

Postad 24 January 2012 - 13:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nej, precis som jag skrivit i tråden fungerar det :) alltså ca även under under och över avstämnignen (ca +/- 0,5oktav) kan man få porten att fortsätta bidra (såklart med avtagande effektivitet ju längre från avstämningen man kommer) Men du tänker rätt, fast lite snett...
Det du säger är ju samma sak, porten "avlaster" elementet med en faktor 3 ca (eller mer kan det även vara!)... över ett område.
Detta områdes centrumfrekvens bestäms av portens avstämningsgfrekvens och dessa "vidd" bestäms av avstämningens Q-värde.
Eftersom man lägger avstämningen så att den "hjälper" elementet vid dom låga (krävande frekvenserna) så får man även fördelen att man avlastar elementet just i detta kritiska område där faktiskt slaglängden börjar att begränsa i allt större utsträckning.
Över 40-50Hz där avstämningen typiskt inte hjälper till alls mycket längre (om Fb är 20-25Hz) så är sällan slaglängden ett problem för dom flesta kompetetnta element utan där man kan ändå prestera höga ljudtryck.

Men nere vid 20-25hz där avstämningens centrumfrekvens ligger så får man en stor vinst i form av avlastningen från porten så elementet behöver inte jobba lika mycket vid ett given ljudtryck och dessutom så hjälper porten till att öka nivån (om man vill det) så att man får en rakare respons ner i frekvens. stämmer man av lägre så förflyttas ju detta område där porten avlastar och hjälper till längre ner i frekvens också :) Så är tänket bakom portade lådor!

Nu tog jag 20-25Hz avstämning bara som exempel!

edit: ändrade till ritkiga 0,5oktav ! skrivfel...

Redigerat av DVD-ai, 25 January 2012 - 12:55.

Postad 24 January 2012 - 14:19

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Tackar för den lektionen, har aldrig fattat det där :)

Postad 24 January 2012 - 14:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
var så god ! :)

Man kan ju även tillägga följande för att göra det ytterligare tydligare.

om vi tar ProfundusX-2 till exempel.

vid 40Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske infraX2 i maximal kapacitet
vid 30Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske InfraX3-4 i maximal kapacitet, lite mer
vid 20Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske infraX6 i maximal kapacitet
vid 10Hz så motsvarar ProfundusX-2 < infra X2, antagligen mindre än infraX1 !

alltså, kapaciteten uppe vid >40Hz är ju ändå jätte hög på dom flesta vettiga moduler, så vinsten man får med portat nere vid <40hz är värd väldigt mycket i sammanhanget :)
så med portade lådor kan man få mycket kapacitet där det verkligen behövs, där det krävs som mest kapacitet helt enkelt.
Vill man gå lägre så är det ju slutet som gäller, för att få någon outputt där nere, om man vill åt <15Hz så är det slutet för hela slanten eller IB :)

Hur fan går det för dig nu då ?! :)

Redigerat av DVD-ai, 24 January 2012 - 14:50.

Postad 24 January 2012 - 17:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Har för mig Ingvar sa att porten hjälper till upp till ca 45 hz.

Postad 24 January 2012 - 17:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kan va så, beror ju som sagt på hur man väljer att designa :)
Då kanske 40Hz kan vara så att pX2 motsvarar infraX2-3 typ där i krokarna :)

Postad 24 January 2012 - 17:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Själv har jag köpt 50 meter biltema 2,5mm högtalarkabel som jag ska löda ikväll :D

Postad 24 January 2012 - 17:36

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Själv har jag köpt 50 meter biltema 2,5mm högtalarkabel som jag ska löda ikväll :D

Där har du lite att jobba med, varför skall man löda hela 50m kabel då?

;) :P :D

Postad 24 January 2012 - 17:40

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tackar för den lektionen, har aldrig fattat det där :)

var så god ! :)

Man kan ju även tillägga följande för att göra det ytterligare tydligare.

om vi tar ProfundusX-2 till exempel.

vid 40Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske infraX2 i maximal kapacitet
vid 30Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske InfraX3-4 i maximal kapacitet, lite mer
vid 20Hz så motsvarar ProfundusX-2 kanske infraX6 i maximal kapacitet
vid 10Hz så motsvarar ProfundusX-2 < infra X2, antagligen mindre än infraX1 !

alltså, kapaciteten uppe vid >40Hz är ju ändå jätte hög på dom flesta vettiga moduler, så vinsten man får med portat nere vid <40hz är värd väldigt mycket i sammanhanget :)
så med portade lådor kan man få mycket kapacitet där det verkligen behövs, där det krävs som mest kapacitet helt enkelt.
Vill man gå lägre så är det ju slutet som gäller, för att få någon outputt där nere, om man vill åt <15Hz så är det slutet för hela slanten eller IB :)

Hur fan går det för dig nu då ?! :)

Kan va så, beror ju som sagt på hur man väljer att designa :)
Då kanske 40Hz kan vara så att pX2 motsvarar infraX2-3 typ där i krokarna :)

Men spekulerar du inte lite väl mycket nu Daj-Vidaj ?
Du startade ju en tråd på Faktiskt för att du inte visste, och du har inte fått några konkreta svar, men ändå skriver du som att du "vet"...?
Blir lite knepigt när folk tar åt sej och tackar för hjälpen när det bara är spekulationer...?

Det är nog bättre att avvakta tills vi får lite konkreta svar. ;)

Postad 24 January 2012 - 17:57

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Där har du lite att jobba med, varför skall man löda hela 50m kabel då?
;) :P :D

hehe, nja, det blir 4 st kablar på mellan 8-10 meter (topparna + en paret basmoduler). Sen blir det ju två st på 1-1,5 meter från basmodul 1-2 till basmodul 3-4.

Postad 24 January 2012 - 18:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men spekulerar du inte lite väl mycket nu Daj-Vidaj ?
Du startade ju en tråd på Faktiskt för att du inte visste, och du har inte fått några konkreta svar, men ändå skriver du som att du "vet"...?
Blir lite knepigt när folk tar åt sej och tackar för hjälpen när det bara är spekulationer...?

Det är nog bättre att avvakta tills vi får lite konkreta svar. ;)

Detta va uppskattade data ja, för att ge en tydligare förklaring av hur det "beter sig" som helhet.
Inget av detta i det inlägget ska tas som något exakt mått på något ! :)

Och det vet du att jag inte syftat till heller ;)

Inlägget som spuj tackade för är inte några speculationer !

Edit: Börjar du bli bitter för att du inte tidigare insett skillnaden på hur pumpvolymen förhåller sig till mellan portade och slutna lådor ?! :P

Redigerat av DVD-ai, 24 January 2012 - 18:25.

Postad 24 January 2012 - 18:57

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Äsch grabbar ni fattar ju ingenting! :blink:

Det där med pumpvolym och slaglängd är ju bara en massa mumbojumbo snack, det är ANTALET element som är grejjen, och där ligger ni alla (nåja, nästan alla) i lä snart... :P

Postad 24 January 2012 - 19:10

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Har ju inte kikat på Stig Larssons triologi än, fick hem boxen idag och är lite småsugen på att sprätta plasten.
Det är väl inget latjo ljud i dessa? Mao skall man vänta med dom tills man har huset fritt så man kan dra på lite?

Postad 24 January 2012 - 19:45

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Jag kan ha gjort något dumt idag......bas + bas......fan......det är en sjuk hobby vi håller på med..... :ph34r:

Postad 24 January 2012 - 20:34

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag kan ha gjort något dumt idag......bas + bas......fan......det är en sjuk hobby vi håller på med..... :ph34r:

En likadan till?
Lite det som är farligt, men samtidigt skoj. Uppdateringarna kommer aldrig att ta slut, alltid finns det något nytt/annat att testa.

Postad 24 January 2012 - 20:36

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

En likadan till?
Lite det som är farligt, men samtidigt skoj. Uppdateringarna kommer aldrig att ta slut, alltid finns det något nytt/annat att testa.

Mm vi får väl se vad som kan komma att trilla in här framgent :ph34r:......tar aldrig slut........ :rolleyes:

Postad 24 January 2012 - 21:22

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Nu behöver jag lite hjälp av DIY gurusarna, är denna terminal bra, eller bör jag gå på någon annan modell?
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=528

Någon som har erfarenhet av att löda Supras kablar, någon som är bättre än någon annan? (Classic, Ply, Rondo)

Postad 24 January 2012 - 21:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Äsch grabbar ni fattar ju ingenting! :blink:

Det där med pumpvolym och slaglängd är ju bara en massa mumbojumbo snack, det är ANTALET element som är grejjen, och där ligger ni alla (nåja, nästan alla) i lä snart... :P

Jag trodde att det hängde på i hur många rum man hade en komplett rigg med baslåda... ;) :D

Postad 24 January 2012 - 21:25

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Det är väl precis den terminalen som brukas i dina vita burkar ;)

Dvs den Ino använder och den fyller väl sitt syfte med bravur. Den ser väl dock inte så överdrivet lyxig ut :D

Redigerat av spuj, 24 January 2012 - 21:26.

Postad 24 January 2012 - 21:36

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Jag trodde att det hängde på i hur många rum man hade en komplett rigg med baslåda... ;) :D

Haha :P

Matrial är beställt, kommer troligen på torsdag för dom hade inte 22mm på lager? :blink:

Det är väl precis den terminalen som brukas i dina vita burkar ;)

Dvs den Ino använder och den fyller väl sitt syfte med bravur. Den ser väl dock inte så överdrivet lyxig ut :D

Ahh, hade jag ingen aning om, jaja då lär den väl vara ok om det är den Ingvar brukar :)
Då blir det ett gäng sånna, dom kommer ju ändå inte synas så utseéndet är sekundärt efter funktion den här gången :blush:

Postad 24 January 2012 - 21:38

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Fast någon annan får gärna verifiera det, men jag är ganska säker på att det är dom som Ino använder. Ser precis ut som dom iaf.

Postad 24 January 2012 - 21:41

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Nu behöver jag lite hjälp av DIY gurusarna, är denna terminal bra, eller bör jag gå på någon annan modell?
http://www.hifikit.s...prod.asp?id=528

Någon som har erfarenhet av att löda Supras kablar, någon som är bättre än någon annan? (Classic, Ply, Rondo)

Samma terminal som sitter i piP enligt det jag har hört :)
EDIT: Haha, jag var sjukt slö idag på att posta.

Redigerat av Svenn3SaataN, 24 January 2012 - 21:47.

Postad 24 January 2012 - 21:51

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Bananhylsor som jag rekommenderar:

https://www.elfa.se/...?item=40-217-59

Dessa bananer passar i:

https://www.elfa.se/...40-152-02&toc=0

Med denna kombo finns ingen risk för oavsiktlig kortslutning.

Postad 24 January 2012 - 22:12

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Bananhylsor som jag rekommenderar:

https://www.elfa.se/...?item=40-217-59

Dessa bananer passar i:

https://www.elfa.se/...40-152-02&toc=0

Med denna kombo finns ingen risk för oavsiktlig kortslutning.

s*tan i gatan vad fula dom där var! :lol:
Men som sagt, utseéndet är INTE prio ett här...

Smidigt att bara behöva borra hål istället för att såga ur för terminaler iofs! :)

Postad 24 January 2012 - 22:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Annars kan du ju göra som jag har gjort både på toarullarna och LMS-lådorna.
Snyggt, billigt, smidigt, och tretusensexhundrasjuttiotvå gånger mer hållbart än plastcentraler a´la Ino...Bifogad fil  M1670001.JPG   35.85K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  M1670006.JPG   38.63K   1 Antal nerladdningar

http://www.biltema.s...var-2-st-35567/

Postad 24 January 2012 - 22:30

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Viken "skarp" och fin bild... :D

Är kablarna lödda?

Edit: tror minsann du stod och röck lite i veken samtidigt som du plåtade dom :lol: :P

Postad 24 January 2012 - 22:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Viken "skarp" och fin bild... :D

Är kablarna lödda?

Edit: tror minsann du stod och röck lite i veken samtidigt som du plåtade dom :lol: :P

Amen va fan... Vid det här laget har du väl lärt dej att jag inte kan ta bilder !!? :blink:
Jag skulle kanske börja prata långsamt med dej också så att du förstår ?
Bodde du i en annan del ? Av köping ? :P :D

EDIT: Ja, dom är lödda.

Assface... :lol:

Redigerat av Bakerman, 24 January 2012 - 22:36.

Postad 24 January 2012 - 22:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Amen va fan... Vid det här laget har du väl lärt dej att jag inte kan ta bilder !!? :blink:
Jag skulle kanske börja prata långsamt med dej också så att du förstår ?
Bodde du i en annan del ? Av köping ? :P :D

EDIT: Ja, dom är lödda.

Assface... :lol:

Hahaha :P

Postad 25 January 2012 - 07:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Måste ju räknas i förhållande till hur många rum tillgängligt man har!

Då vinner jag nu på rak hand :P
Har ju 6st baslådor hemma just nu, räker till samtliga rum och sedan har jag en del "pryttlar" som går att fördela.
Så att jag till och med har en stereo för hallen och balkongen ;)

edit: Jag ljög.... för jag har faktiskt 8st baslådor hemma just nu :blink:
:lol:

varav 4st redan står fördelare 2st i vardagsrummet och 2st i hallen, dom i hallen är bara att koppla in :P
fat man kanske redan i skrivande stund måste ha rullande sustem i rummen frö att det ska räknas... ? :blush:

Redigerat av DVD-ai, 25 January 2012 - 09:00.

Postad 25 January 2012 - 09:02

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

...fast man kanske redan i skrivande stund måste ha rullande sustem i rummen frö att det ska räknas... ? :blush:

Japp !! Jag har i kök, sovrum, badrum och biorum. :D

Postad 25 January 2012 - 09:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Attans...

jag har.

mitt rum, vardagsrum, kök.

hallen har vara två st baslådor... :P

Japp !! Jag har i kök, sovrum, badrum och biorum. :D

Fan.... du skulle koppla allt till en multirumslösning så att du kan ha samma musik i alla rummen, värsta partykåken.
Musik vart man än går ;)

Postad 25 January 2012 - 10:17

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Dajvid-ai Vad tror du om kabel till lödning, du är ju lödexperten här inne. :D

Postad 25 January 2012 - 10:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
att ha internt i högtalarna ?

ta en inte allt för tjock kabel, gärna 0,75-0,5mm och flertrådig :)
gärna FK = fin kraderlig.

förtennad 3G gummikabel är grymt !
smidigt, lättjobbat och den är "vibrations-obenägen" :P

Postad 25 January 2012 - 11:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

att ha internt i högtalarna ?

ta en inte allt för tjock kabel, gärna 0,75-0,5mm och flertrådig :)
gärna FK = fin kraderlig.

förtennad 3G gummikabel är grymt !
smidigt, lättjobbat och den är "vibrations-obenägen" :P

Varför inte köpa en rulle som räcker till allt ?
Förstår inte varför man inte skulle ha samma kabel mellan terminal och element som man har mellan förstärkare och terminal ?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.