Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 22 October 2017 - 18:27
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Boyka
Helt ok, bättre än föregångaren, snygg fighting som vanligt när Scott spelar Boyka

Postad 23 October 2017 - 19:02
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: McCullin (2012)
I tre decennier fotograferade engelsmannen Donald McCullin från världens krigshärdar och är av många ansedd som den största krigsfotografen genom tiderna. Han var en krigsjunkie, som han själv kallar det, och var tvungen att bevaka minst två krig om året för att stilla sitt behov. Från att under uppväxten fotograferat sitt eget "krig" på Londons hårda gator som fattig gängmedlem gick han vidare till de mest avskyvärda konflikterna runtom i världen - Cypernkrisen 1964, Kongokrisen när de bröt sig loss från Belgien 1965, det religiösa inbördeskriget i Libanon och förstås vietnamkriget dit han återvände nästan 20 gånger. Plus många fler ställen.
Han var kompromisslös med att skildra konflikterna så som de utspelades och gick längre än någon annan vågade. I Kongo infiltrerade han en engelsk legoknekt-enhet och kunde dokumentera deras nöjesmördande av kongoleser och i Vietnam var han inbäddad med en amerikansk pluton där han ofta fick hjälpa till med att evakuera sårade mellan kameraklicken. I Kambodja blev han sårad av granatsplitter och även hans kamera fick äta en kula från en krypskytt medans han höll den mot ansiktet.
80 år gammal ser han tillbaka på sitt liv och berättar historien om hans otroliga bilder. Det här är en man som förmodligen sett mer mänsklig ondska än någon annan men han berättar behärskat om avskyvärda händelser som får en att verkligen må illa. Det är gott om bilder på döda kroppar i den här dokumentären, varning, de bilder jag visar upp här är bland dem mildaste. Även om den har lättsamma stunder som från hans tid som Beatles-fotograf och montage med sköna låtar från Lynard Skynard och The Clash så är det här en magstark dokumentär. Skildringen av svältkatastrofen i Biafra med bilder på barn som är dagar ifrån att dö är nästan outhärdligt, men Mccullin vet vikten av kunskapen och berättar lika kompromisslöst som hans bilder visar.
"I wanna make sure that when they look at my pictures, if its on a sunday morning after breakfast, that it's gonna hit em hard"
Trivia: En film om honom planeras just nu med Tom Hardy i huvudrollen.
Postad 23 October 2017 - 19:41
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
https://youtu.be/mubd8_C5ar0
Postad 24 October 2017 - 21:40
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Snömannen på MoS i Stockholm.
Tycker den har fått oförtjänt dåligt betyg, var bra mycket roligare att
kika på än nya Blade Runner 
Helt OK deckare, enda problemet var att textremsan försvann, vilket var
lite störande, men det är ju inte filmens fel ...
3.5/5
Redigerat av frollic, 01 November 2017 - 19:29.
Postad 25 October 2017 - 22:58
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Ms Peregrines home for peculiar children på cmore play. Skiftade väldigt mycket i färger, mitt i scener också. Gissar att det sitter i cmore-spelaren? Dålig svärta, dåligt ljud (finns det bara stereo i spelaren på cmore, eller har jag missat nåt?), konstig text och bilden skiftade som sagt mellan normal och lätt gröntonad. Blir inte att se cmore-grejer igen.
Tim Burton och jag har inte samma fantasi, det är tydligt. Dessutom skiljer den sig betydligt från böckerna. Men filmens betyg på IMDB stämmer nog. 6-7 av 10. Inte helt bortkastat med andra ord 
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 25 October 2017 - 22:59.
Postad 27 October 2017 - 15:56
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Seven Years in Tibet (1997) | 3.5/5 |
Den sanna historien om österrikaren Heinrich Harrer som under en klättringsexpedition i Brittiska Indien 1939 plötsligt blev krigsfånge när andra världskriget bryter ut. Efter flera fruktlösa rymningsförsök lyckas han och Peter Aufschnaiter slutligen och de sätter kurs mot den heliga staden Lhasa i Tibet - en plats strikt förbjuden för utlänningar. Samtidigt i Lhasa är den 14:e Dalai Lama, som fortfarande är en pojke, på väg att krönas till ledare - deras vägar ska snart korsas och en osannolik vänskap formas.
En film jag såg många gånger under uppväxten och som jag verkligen gillade. Brad Pitt och David Thewlis, två favoriter som under en hel film grälar med varandra men också visar upp en stor vänskap - första halvan med bergsklättringen, fängelset, rymningen och den långa vandringen mot Tibet är otroligt underhållande. Sen blir det liiite tråkigare när de anländer till Tibet och Pitt ska forma sin vänskap med Dalai Lama. De scenerna är för sockersöta för mig, ungen är irriterande med sina frågor och de försöker för hårt med att göra det så härligt som möjligt. Det blir för mycket Disney.
Att Brad Pitt är felcastad kan man mycket väl argumentera för. Dialekten han försöker sig på är komisk och inte ett dugg trovärdig. Men han gör ändå en övertygande resa från skitstövel till en mer sympatisk person och det här var under hans storhetstid då han kom ut med en mängd grymma filmer. David Thewlis smyger runt lite i bakgrunden men han gör faktiskt den bästa insatsen, enligt mig.
Den känns säkert långsam för vissa personer men fantastiska vyer, en engagerande historia och överlag en förbannat trevlig stämning gör att jag njuter mest hela tiden. Skildringen av Tibet, buddhism och deras konflikt med kommunistiska Kina är hyfsat intressant - det här är i mångt och mycket en sällsynt inblick i deras kultur - men det är överlevnadshistorien under första halvan med Pitt och Thewlis som är den stora behållningen för min del och den som höjer betyget.
Postad 28 October 2017 - 19:41
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: 28 Days Later (2002) | 5/5 | Spoilervarning
Efter ett inbrott på en forskningsanläggning släpps ett mycket smittsamt virus ut i London som försätter folk i ett permanent tillstånd av mordiskt raseri. 28 dagar senare - smittan har spridit sig och ödelagt hela landet. Ovetandes om det här vaknar Jim upp på ett övergivet sjukhus, nu börjar kampen för överlevnad.
Jag kunde ju inte gå igenom oktober utan att se en skräckfilm, och jag valde en av mina absoluta favoriter som jag aldrig tröttnar på att se, om och om igen. Danny Boyle skapade ett mästerverk när han pumpade in ny energi i zombiegenren genom att göra hotet rabiat snarare än långsamt. De infekterade människorna är fortfarande något av det läskigaste jag sett, faran är så påtaglig och känns omöjlig att skydda sig emot. Den mästerfulla klippningen och ljudet tillsammans med raseriet gör att det ryser i kroppen varje gång en infekterad dyker upp.
Den apokalyptiska känslan liknar inget annat jag upplevt i en film. Scenen när Jim förvirrad vandrar runt i det övergivna London medans den ikoniska musiken av John Murphy tilltar i intensitet är ren filmmagi. Sällan har jag känt en sån närvaro i en film som just då, och älskat att någon äntligen satt fingret på hur det skulle kännas i en sån situation. Jims fortsatta utforskande leder till att han träffar två överlevande som berättar hemska historier och inlevelsen är så total att jag nästan svimmar.
Cillian Murphy i sin genombrottsroll är lysande. Naomie Harris är briljant - när hon brutalt och pragmatiskt dödar en vän som precis blivit smittad ryser det i mig (återigen), men det är Brendan Gleeson som stjäl filmen den korta stund han är med som mysfarbror som bara vill skydda sin dotter. Underbart skådespel, hans död är hjärtskärande och lämnar ett stort tomrum.
Visst, delen med soldaterna kunde ha varit bättre, Danny Boyle förbannelsen med att inte kunna knyta ihop filmer slår till igen, men det bjuds på ännu en fantastisk scen med stegrande musik där regn, blod och död öser över en som trollbinder mig och jag älskar det ändå.
Ödesdiger stämning, mänskliga karaktärer och ett jävligt läskigt hot gör en film som berör mig på djupet. Perfekt.
Redigerat av Neatless, 28 October 2017 - 20:19.
Postad 29 October 2017 - 01:12
Nizz_e
-
Nizz_e
-
Beroende
-
-
1054 inlägg
Defendor på TV6
Ramlade in på denna, aldrig hört talas om den innan.
Filmen 3-4/5
Men alltså - Woody Harrelson!!! - 5+ av 5.
Hur många hade klarat av att göra den rollen i denna typen av film trovärdig?
Nästan så att filmen blir 5/5 bara pga Woody!
Postad 29 October 2017 - 23:46
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Thor Ragnarök. 8/10, underhållning i världsklass!
Postad 30 October 2017 - 18:52
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Bus 174 (2002)
Rio de Janiero, 12 juni 2000. Sandro do Nascimento kliver på buss 174 med intentionen att råna passagerarna, men hög på droger och ett fragilt psyke ställer till det för honom och situationen eskalerar till att bli ett gisslandrama. Snart är bussen omringad av polisbilar, nyhetsbilar och en uppretad folkmassa. Tv-tittare runt hela Brasilien följer nu dramat där Sandro håller en pistol mot huvudet på flera unga tjejer och utmanar polisen, han skjuter till och med ut genom fönsterrutan och inne i bussen. Detta drama chockade Brasilien - efter den tragiska upplösningen ifrågasattes polisen agerande men främst så tvingade den nationen att se sig i spegeln över den våldsamma situationen med miljontals desperata gatubarn som livnär sig på kriminalitet.
För Sandro var ett gatubarn. Vid en ung ålder rymde han hemifrån efter att ha sett sin mamma bli mördad framför hans ögon. På gatan började han sniffa lim och kokain, rånade folk och lärde sig hata polisen - inte minst efter Candelaria Massakern där polisen dödade åtta ungdomar som övernattade vid en kyrka, Sandro undkom oskadd men händelsen satte djupa spår.
Ett livsöde som omfattar miljontals ungdomar i Brasilien och det är det som dokumentären vill belysa. Den skildrar inte bara gisslandramat utan berättar också om de bakomliggande orsakerna genom intervjuer med de som stod Sandro närmast, i syfte att förstå den sociala situation som Brasilien helst inte vill veta av.
Den omfattande bevakningen av gisslandramat är förstås mest "underhållande". Gott om otroliga nyhetsbilder och intervjuer med överlevare, polisförhandlarna och insatsstyrkan i efterhand. Men den djupare historien är också intressant. Dock så dras det ut alldeles för mycket och samma resonemang återkommer - det hade lätt kunnat kapats (pun intended) med 30 minuter för att ge ett starkare intryck.
Men en fascinerande dokumentär som belyser en tragisk situation som ingen verkar ha någon lösning för. Det finns fortfarande miljontals gatubarn i Brasilien - och runt hela världen - som inte ser någon annan vardag än tiggeri, kriminalitet, våld och droger.
Postad 30 October 2017 - 19:54
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Neatless,
tackar för all skön info och tips på ruskigt fina dokumentärer. 
Postad 31 October 2017 - 01:38
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Neatless,
tackar för all skön info och tips på ruskigt fina dokumentärer. 
Du är väldigt välkommen På min Instagram hittar du många fler dokumentärtips, jag la ut där långt innan jag började posta här.
Postad 31 October 2017 - 03:40
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
The Mummy med bland annat Tom Cruise... en riktigt dålig film.
Postad 31 October 2017 - 07:45
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Sabotage med Arnold på NF, helt ok stark trea.
Postad 01 November 2017 - 09:11
Nomad
-
Nomad
-
"Justice is coming"
-
-
6401 inlägg
The Mummy med bland annat Tom Cruise... en riktigt dålig film.
Såg den i helgen, och ja, den var ingen höjdare faktiskt. Tyckte den började helt ok ändå, men det började spåra ut ganska snabbt efter det.
Postad 01 November 2017 - 21:51
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Snowpiercer (2013) | 3.5/5 |
I ett försök att stoppa den globala uppvärmningen genomförs ett klimatexperiment. Det går åt ****. Det blir en aning för kallt när en ny istid skapas och utrotar nästan hela mänskligheten. Spillrorna lever nu på tåget Snowpiercer som i åratal har tuffat runt jorden. Ombord har ett klassystem bildats där de rika lever längst fram och de fattiga i de bakre vagnarna. Men missnöjet pyr, trötta på att äta gele-protein och hunsas av vakter planeras revolutionen för att ta kontroll över Snowpiercer.
Inte din vanliga undergångsrulle, tågrulle eller någon slags rulle som helst för den delen. Regissören Bong Joon-Ho plockar friskt från alla möjliga håll och resultatet är en annorlunda och något förbryllande filmupplevelse. Och... jag gillar det! Temat ligger mig varmt om hjärtat och den här världen har jag inga problem med att sjunka in i.
Karaktärerna har alla ett djup över sig och deras situation där längs bak i tåget är genast inbjudande. Filmen har en litterär atmosfär, och mycket riktigt är den också baserad på en fransk serietidning, som gör att jag vill veta mer om bakgrunden och hur allt fungerar på tåget. Engagemanget sjunker dock allteftersom de avancerar framåt när den ena bisarra scenen avlöser den andra och manuset tappar styrka.
Det finns en flamsighet i filmen som är både hit och miss. lekfullt och kul, javisst - att mitt under en blodig scen där folk yxar ihjäl varandra låta karaktärerna stanna upp och önska varandra -gott nytt år!- när de passerar en bro som markerar årsdagen är sannerligen oväntat, men det känns också krystat. Trovärdigheten tar skada. Det hjälper inte heller att vissa karaktärer är otroligt överdrivna, både manusmässigt och skådespelarmässigt. Slutet är också utdraget och inte alls tillfredsställande.
Mixen är alltså inte helt lyckad men jag förlåter svagheterna för det är en skön värld jag gärna stannar i. Läcker design, foto och atmosfär. Bara med sin originalitet får Snowpiercer mig på fall. Den är inte perfekt men jag får alltid en lust att sätta på den när jag är sugen på postapokalypsm med cool action och en monolog över hur bebisar smakar.
Postad 01 November 2017 - 23:03
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
The Slayer 3,5/5
- Hygglig slasher.
The Initiation (1984) 4,5/5
- Mycket bra slasher. Bra plot och spännade rakt igenom.
Blood Rage 4/5
- Hahaha! kanske inte så snyggt gjord men riktigt underhållande!
Madhouse (1981) 3/5
- Trögstartad men tar sig mot slutet.
Postad 01 November 2017 - 23:10
vinncent
-
vinncent
-
Mästare
-
-
2899 inlägg
The Slayer 3,5/5
- Hygglig slasher.
The Initiation (1984) 4,5/5
- Mycket bra slasher. Bra plot och spännade rakt igenom.
Blood Rage 4/5
- Hahaha! kanske inte så snyggt gjord men riktigt underhållande!
Madhouse (1981) 3/5
- Trögstartad men tar sig mot slutet.
Sugen på the initiation .... bra och blodiga kills eller?
Postad 01 November 2017 - 23:49
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Sugen på the initiation .... bra och blodiga kills eller?
Yepp, både bra och blodig.
Postad 02 November 2017 - 09:08
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Atomic Blonde - kul med en kvinnlig hjälte för en gångs skull, även om hon kanske tål lite väl mycket stryk och alkohol. Storyn är helt OK, fajterna snygga och tämligen trovärdiga (utom kanske hjältinnans stryktagarförmåga) Något av det bättre jag sett i år - 4/5.
Postad 02 November 2017 - 22:56
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Collide på Viaplay. En stark etta av tio.
Postad 03 November 2017 - 13:43
Unregisteredb2bcb2c1
-
Unregisteredb2bcb2c1
-
Beroende
-
-
1393 inlägg
The Square. Den uppskatades verkligen.
Postad 04 November 2017 - 23:53
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Ghost in the Shell. Ytterst medioker.
Postad 05 November 2017 - 00:25
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Ghost in the Shell. Ytterst medioker.
Originalet eller remaken?
Postad 05 November 2017 - 08:26
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Blade Runner 2049 - MoS 4 3d
Trots filmens 2timmar och 40minuter så kändes det som om jag ändå gick miste om en del av storyn. Tarrantino sydde ihop sin story i The Hateful eight på ett fantastiskt sätt där Denis Villeneuve i mina ögon inte lyckas dra ihop påsen med Blade Runner 2049. Människorna är lika kalla och intetsägandet som replicanerna, i mina ögon förlorar då det egna och märkliga/felaktiga med just replicanter och deras hot. Fantastiska vyer, scener och ljud som måste ha pressat hen i produktionen duktigt under arbetet. Funderade lite på om strukturen för manus ska vara serietidningsmodell på berättandet. Det passar ju för DeadPool men kanske inte för denna rulle. I Blader Runner 2046 finns dialogen bara mellan resandet precis som 90% av alla polisserier idag, skllnaden är dock att filmen har långa sköna sekvenser där jag torde sjunka in, men det sker inte. En jämförande film som inte tappade farten i dialogen är The Grand Budapest Hotel, trots att det inte är en action så håller filmen högt tempot både i berättande och resande.
Njae blir inställningen till denna rulle.
Bild - 7/10 Troligen bättre utan 3D, mycket var ur fokus i närbild men de större vyerna var ofta storslagna, fantastiska med härliga vinklar.
Ljud - 7/10 fick känslan av Herr Loudness lite väl ofta. Samt att Atmoshögtalarna lät som hårt pressade Genelec. Finns bättre Atmossalonger på MoS.
Manus - 5/10 Underbar chans för manusförfattarna som bl. a. borde givit en rödare/starkare tråd i sin återgivning varför dessa replicanter är sådant hot.
Skådisar - 4/10 Harrisson Ford lyckades inte rädda filmen. Bästa roll kanske ändå går till Dave Bautista, märkligt att en MMA-fighter brädar alla andra. 
Så slutbetyget i sin helhet
5 av 10 Replicantodlingar 
Postad 05 November 2017 - 09:37
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Wind River
I mitt tycke en av 2017 års bästa filmer.
En stark 4/5
Jag gillar för övrigt Taylor Sheridans båda andra filmer Hell High Water och Sicario också.
Postad 05 November 2017 - 10:25
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Originalet eller remaken?
Remaken med Scarlett J.
Postad 05 November 2017 - 11:39
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Såg den för ett tag sedan. Personligen lite väl mycket Bluescreen och torr bild. Scarlett har gjort långt bättre tolkningar på andra uppdrag. 
Postad 05 November 2017 - 11:48
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
The Conjuring 1 / 2
Veckans tema fortsatte hemma och blev inte besviken! Tyckte dock att 2:an var lite mer nervpirrande än första, men väl investerande timmar 
1:an 3.5/5 Färjestadare ( iTunes/Ultra HD )
2:an 4/5 Färjestadare ( Netflix )
Redigerat av mcmike, 05 November 2017 - 11:59.
Postad 05 November 2017 - 12:23
hundrakg
-
hundrakg
-
Mästare
-
-
3255 inlägg
Atomic Blonde - kul med en kvinnlig hjälte för en gångs skull, även om hon
kanske tål lite väl mycket stryk och alkohol.
Storyn är helt OK, fajterna snygga och tämligen trovärdiga (utom kanske
hjältinnans stryktagarförmåga)
Något av det bättre jag sett i år - 4/5.
låter bra, ser fram emot den, dock är basen de sämsta som hänt bluray sedan år 2000 typ .... totalt katastrof..
Postad 06 November 2017 - 09:55
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Wind River I mitt tycke en av 2017 års bästa filmer. En stark 4/5
Gillade den också, riktigt bra rulle ....
Postad 06 November 2017 - 12:22
Mooshie
-
Mooshie
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Trapphusfighten, oj oj oj!! Den scenen får 6/5 av mig.
Postad 06 November 2017 - 20:16
Colonel
-
Colonel
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Instämmer i allt ovan!
Såg den på bio i somras och ser nu fram emot att få se den i hemmabion
Extra plus för musikmixen i filmen
Postad 08 November 2017 - 11:03
beat_strandh
-
beat_strandh
-
Mästare
-
-
3846 inlägg
Wind River
En stark 4/5
Jag gillar för övrigt Taylor Sheridans båda andra filmer Hell High Water och Sicario också.
Ruskigt bra film. En stark 4 från mig med
Postad 09 November 2017 - 11:12
Niskalaukaus
-
Niskalaukaus
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
The Glass Castle
Såg filmen igår o jag gillade den. Filmen bygger på en bok som bygger på en sann historia.
Om en familj som inte fungerar som den borde. Om en pappa som dricker o en mamma som tar sitt konstnärskap o sitt liv före sina barns.
Bra skådespel är ju en Woody Harrelson fantast gillar honom här oxå men tycker alla skådespelarna är bra.
Blir nyfiken på boken som tydligen är skriven på ett annat sätt med mer fokus från barnens sida vad jag förstått.
4/5
Redigerat av Niskalaukaus, 09 November 2017 - 11:13.
Postad 10 November 2017 - 09:15
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Wonderwoman.
Jag försöker på alla att att anamma DC men det funkar liksom inte lika bra som Marvel för mig. Såg inte ens klart filmen...
Postad 12 November 2017 - 02:19
Niskalaukaus
-
Niskalaukaus
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Atomic Blond En rätt tråkig film som inte ger något mer än det normala. 2/5 får den för det är riktigt proffsigt gjord.
El Bar En film som jag verkligen gillade. Den var rolig samtidigt tankeväckande o oviss. 3,5/5.
The Invisible Guest Kanske lite för mycket av det goda vad gäller allt. En bra film men för min del känns den lite för överarbetad. 3/5
The Circle En tankvärd film oxå skulle kunna ha nått upp till en 3a men det var vissa saker som var så extremt konstiga som bland annat slutet. 2/5
Postad 13 November 2017 - 13:52
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
It
En av de bättre skräckfilmerna från senare år.
7/10
Postad 13 November 2017 - 14:16
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Wind River.
Välbehövligt för själen.
Skönt med en film där en riktig story är det som bestämmer.
Lite trött på att för många filmer gått vilse i effekter, på bekostnad av en bra story (som faktiskt kan följas logiskt).
Kul att se Elizabeth Olsen vara så bra.
Postad 13 November 2017 - 19:04
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Fahrenheit 9/11 (2004)
Den mest framgångsrikaste dokumentären genom tiderna. Den drog in överlägset mest pengar och vann även det mest prestigefyllda priset på filmfestivalen i Cannes - Guldpalmen, ett pris som normalt är reserverat för spelfilmer. Michael Moore avstod Oscarsgalan (åtminstone dokumentärkategorin) till förmån för att visa den på tv innan presidentvalet 2004 - han ville få president George W Bush avsatt, men som vi vet blev han omvald ändå.
Vilket är konstigt! Det här är ett karaktärsmord utan dess like. Michael Moore dammsög tv-arkiven för att hitta allt pinsamt Bush gjort och grävde även upp ett par jobbiga skelett från hans tid i armén och tidiga oljeaffärer. Bush framstår som totalt inkompetent och en man som fick världens mäktigaste jobb till skänks av en domstol i Florida som gav honom segern i valet under suspekta förhållanden och mycket svågerpolitik.
Men det är inte bara pajkastning. Det är främst en granskning av politiken Bushadministrationen förde i kölvattnet av 9/11 och det är det som jag finner mest intressant. För det är besvärliga saker Michael Moore drar upp, inte bara den orättfärdiga invasionen av Irak utan han går djupare än så. Som Saudiarabiens enorma pengaintressen i USA som utgör en betydande del av hela Amerikas statsbudget, eller varför de enda som fick tillåtelse att flyga dagarna efter 9/11 var medlemmar av Bin Ladens familj som flögs ut ur USA under stort hemlighetsmakeri.
Även om det är fruktansvärt vinklat - Moore har ju liksom sin åsikt redan klar och underbygger bara den, man kan undra hur mycket som utelämnats - så är den ögonöppnande på många sätt. Makteliten är verkligen så distanserad från folket den är satt att tjäna att man blir helt matt. Och storföretagen står i kö för att få casha in på det som krigsindustrin drar in. Skrämmande men samtidigt underhållande dokumentär.
Just nu arbetar Michael Moore på nästa Fahrenheit-film som ska handla om Donald Trump. Vi får se om han lyckas bättre denna gång med att sänka en president.
* Förra veckans tips fick utgå då datorn gick sönder och åkte in på reparation. Beklagar det!
Postad 13 November 2017 - 22:38
Frozen_Plauge
-
Frozen_Plauge
-
Lärjunge
-
-
400 inlägg
Sett lite Hasse Ekman filmer
Med dig i mina armar 3/5
-Edvin Adolphson är riktigt bra i denna föväxlingskomedi.
Som folk är mest 2/5
- Rätt tråkig film baserad på tre radiopjäser. komedi utan att vara särskilt rolig.
I dödens väntrum 3,5/5
- Bra sjukhusdrama.
Dårskapens hus 3,5/5
- Intressant film som är ett hopklipp av flertalet Ekman filmer fram till 1950. Resultatet blir en riktigt absurd historia.
Eldfågeln 2,5/5
- Operadrama som är rätt träig.
...och Arne Ragneborn...
Paradiset 3,5/5
- Bra drama om alkoholens verkningar...
Postad 15 November 2017 - 20:44
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Wind River
En stark 4/5
Var hittar man den?
Postad 15 November 2017 - 21:53
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Justice League.
Faller i samma fack som Batman v Superman, allt känns krystat och nu har vi helt plötsligt tre nya karaktärer med i filmen utan någon som helst bakgrundshistoria.
Sen irriterade jag mig på fiendens namn och även det han var ute efter, vill inte skriva mer med tanke på att det var premiär idag.
2/5, satt mest och tänkte att filmen kunde varit ball om det inte redan vore för fantastiska Marvel-universumet kontra Transformers osv. Man har liksom sett en oövervinnerlig fiende som får någon kraft växa överallt typ.
Postad 15 November 2017 - 21:56
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Här såg jag att den finns https://itunes.apple...17/id1262612981
Är riktigt sugen på att se den, hört från flera nu att den ska va bra
Postad 16 November 2017 - 05:56
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Här såg jag att den finns https://itunes.apple...17/id1262612981
Är riktigt sugen på att se den, hört från flera nu att den ska va bra 
Aha, hittade den inte på svenska itunes men då bör den vara på g snart får man förmoda. Tack.
Postad 16 November 2017 - 08:30
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Conversation (1974) | 2/5 |
Harry Caul är betraktad som något av en legend inom övervakningsbranschen. Från sin bas i San Francisco bygger han sin egen utrustning och tar sig an de största jobben, han är bäst. Men när han får uppdraget att spionera på två anställda för deras chef räkning sviker han sin professionalism, han anar att något inte står rätt till och vägrar lämna över ljudbanden. Ett misstag ska det visa sig. För nu är han själv inblandad, och det är mäktiga män han utmanar.
När jag går in på Filmtipset ser jag att The Conversation fick 3/5 av mig för en herrans massa år sedan. Oh boy, var jag ung och dum! Det var nog av respekt för att det är en Coppola film eller nåt sånt korkat. Visst är den välgjord, fenomenalt foto, lysande skådespeleri och allt det där - men det är också den mest sövande filmen sen VK Krishna Menon klev upp och höll ett åtta timmar långt tal inför FN.
Det är väldigt lite med den här historien som är engagerande. Tempot är snigellångsamt, händelserna få och det ackompanjeras hela tiden av en lugn och metodisk pianoslinga. Vår huvudkaraktär - hur välspelad han än är av suveräna Gene Hackman - är en tråkig, fåordig och muttrig man som aldrig skulle låta någon komma honom nära. Ensamhet är ett tema men det utforskas aldrig på ett sätt som får mig intresserad. Konspirationen mynnar heller aldrig ut i något intressant, slutet är bara ett "jaha, undrar vilka som streamar på Twitch?" istället för något som lämnar ett bestående intryck.
Jag gillar när de nördar in sig på utrustningen. Scenen på mässan och den efterföljande efterfesten är riktigt mysig och det känns som man får en inblick i branschen. Där är jag med, där är jag intresserad. Då är också underbara John Cazale med och glänser. Harrison Ford är alltid kul att se och här får han spela en ganska slemmig figur. Men såna små stunder räcker inte på långa vägar för att göra den här filmen bra.
Intresset infaller sig tyvärr aldrig. Det är bara så j*vla segt. Vill man ha en 70-talsthriller/konspirationsfilm så finns det många andra bättre att se. Det här får knappt godkänt för skådespelet och för att det utspelar sig i ett läckert San Francisco.
Postad 16 November 2017 - 18:48
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Paprika
Ett av regissörens sämre verk. Ändock tillräckligt bra för ett ganska högt betyg.
7/10
Postad 17 November 2017 - 11:32
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Only Lovers Left Alive (2013) | 4/5 |
Två vampyrer som varit ett par i århundranden, Adam och Eve må bo på varsin sida jordklotet, men deras kärlek är orubblig. En återförening är nu ett måste dock - Adam i en sunkig bostad i Detroit har en livskris, han är deprimerad och självmordsbenägen över mänskligheten som blir mer tragisk för var dag.
Ni vet den irritation man ibland känner i en film: inledningen har dragit in en direkt, man har fattat tycke för karaktärerna och deras värld och allt de företar sig, uppbyggnaden är helt perfekt, allt är bara så himla mysigt! - men så ska en komplicerad och storslagen story rullas upp... känslan dör ut en aning, karaktärerna rycks ur sin värld och det blir förutsägbart. Well, Jim Jarmusch gör inte filmer på det sättet, han håller det subtilt, stilfullt och behåller den inledande känslan rakt igenom utan att krysta ur sig händelser hela tiden. Jag älskar honom för det.
Här behövs ingen större handling, jag är nöjd med att vampyr-lillasyster Eva dyker upp och ställer till med lite kaos, och eftersom det är en vampyrfilm - den eviga jakten på blod. Vampyrerna utstrålar elegans, mörker, sårbarhet och är oändligt coola. Jag älskar alla gamla konstreferenser och att de själva påverkat historien - en skrev egentligen Hamlet istället för Shakespeare och musikern Adam har influerat många klassiska stycken. Det här känns verkligen som melankoliska vampyrer i den moderna världen, det är så stämningsfullt.
Musik har alltid en viktig del i Jarmusch filmer. Gitarrfantaster lär få rysningar av Adams gitarrsamling (de skrattar åt en Hagström, de j*vlarna) och scenen i den rökiga klubben med livebandet är urläcker.
Tilda Swinton och Tom Hiddleston är lysande. Swinton med sin gulliga benägenhet att kalla växter och djur för sina latinska namn och Hiddleston som en motvillig rockstjärna som blir livrädd när fans dyker upp utanför dörren. Favoriten är nog ändå Anton Yelchin som spelar en människa som hjälper Adam att få ut sin musik.
Känns säkert tomt och tråkigt för många men jag tycker det är en vacker och oerhört stämningsfull film som har många lager djup i sig. Enkelt, men så j*vla bra.
Postad 17 November 2017 - 12:01
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Neatless: Den här jag missat totalt! Den måste jag se, tack för tips! och bra recension som vanligt! 😁
Postad 17 November 2017 - 12:53
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Neatless: Den här jag missat totalt! Den måste jag se, tack för tips! och bra recension som vanligt!
Berätta vad du tyckte sen! 
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|