Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 30 January 2012 - 14:57
Postad 30 January 2012 - 15:12
Postad 30 January 2012 - 15:21
Skulle vart skitsnyggt ( smaken är som baken ) med vingar i bak hos dig, det tycker jag INTE Öhmans saker är.
Mattsvarta, Mmmm
Tycker du slår Matts en signal och hör med han vad han skulle rekommendera dig för lösningar, men glöm inte att fråga hur lång tid det är på sakerna bara.
Vad som skulle fungera bäst hos dig är det bara riktiga kunniga gubbar som vet efter en mätning, vi andra här gissar ju egentligen bara.
Om du inte sett en Öhmandiffusor, hur kan du då veta tat du tycker den är ful... ?!
Om jag minns rätt så gjorde vi Blixtens 250mm djup och soffans bakkant vilar direkt mot den. Diffussorn diffuserar djupare i frekvens om man bygger den djupare och det är bra. Men man får ta vad man kan. Adhoc har Öhmandiffusorer också. Hör gärna med honom vad han anser. Han är duktig och inte lika insnöad som jag är
. Jag önskar jag hade fått tummen ur och byggt klart min egen, så kunde jag experimentera lite själv, men jag tycks ha tappat lusten lite för lillrummet sedan ljudet blev "klart" i köket.
Hehe...
Jag är sugen på en Öhmandiffusor !
Jag ska snart ge mig i kast med att fixa en, du skulle inte ha lust att hjälpa mig ?!
Då jag inte vet exakt hur han har sina förhållanden i den diffusorn...
Postad 30 January 2012 - 15:24
Vart har jag skrivit att jag inte har sett en sådan?Om du inte sett en Öhmandiffusor, hur kan du då veta tat du tycker den är ful... ?!
Hehe...
Jag är sugen på en Öhmandiffusor !
Jag ska snart ge mig i kast med att fixa en, du skulle inte ha lust att hjälpa mig ?!
Då jag inte vet exakt hur han har sina förhållanden i den diffusorn...
Postad 30 January 2012 - 15:29
Postad 30 January 2012 - 15:30
Om jag minns rätt så gjorde vi Blixtens 250mm djup och soffans bakkant vilar direkt mot den. Diffussorn diffuserar djupare i frekvens om man bygger den djupare och det är bra. Men man får ta vad man kan. Adhoc har Öhmandiffusorer också. Hör gärna med honom vad han anser. Han är duktig och inte lika insnöad som jag är
. Jag önskar jag hade fått tummen ur och byggt klart min egen, så kunde jag experimentera lite själv, men jag tycks ha tappat lusten lite för lillrummet sedan ljudet blev "klart" i köket.
Adhoc är min akustikgubbe nr.1 litar BLINT till vad han säger.
Och är nästan säker på att han kommer säga samma sak som mig ang avståndet till Öhmans diffusor ( eller vilken annan diffusor som helst för den delen )
ATT den diffuserar det är nog inget snack om, men frågan är HUR den diffuserar.
Nu är ju Matts ganska stor i munnen och säger att man kan sitta praktiskt taget diktan mot vingen, TROR inte han skulle våga sig på att sabba sitt fina rykte på att hitta på detta.
Redigerat av Evil Homer, 30 January 2012 - 15:31.
Postad 30 January 2012 - 15:33
Vart har jag skrivit att jag inte har sett en sådan?
Jag har för mig du sagt något i den stilen, men om du säger su har sett en sådan så tror jag dig
Postad 30 January 2012 - 15:36
Jag har för mig du sagt något i den stilen, men om du säger su har sett en sådan så tror jag dig
Gillar man 80-talets design så gillar man antagligen Öhmans variant
Postad 30 January 2012 - 15:38
Hörru Pettson... ge mig yttermåtten på den så smäller jag ihop en skiss åt dig.
Härligt Findus!
Jag ska rota fram måttstocken när jag kommer hem,
Men det rör sig om ca 1m högg och 1m bred och den får vara högre
Djupet är max 35-40cm
Men exakta mått får du av mig på telen senare idag
Postad 30 January 2012 - 15:43
Låter nästan lite sektlikt... Att lita på någon kunnig inom ett område så pass att man vågar lita på denna helt blint inom området...Adhoc är min akustikgubbe nr.1 litar BLINT till vad han säger.
Och är nästan säker på att han kommer säga samma sak som mig ang avståndet till Öhmans diffusor ( eller vilken annan diffusor som helst fÖr den delen )
ATT den diffuserar det är nog inget snack om, men frågan är HUR den diffuserar.
Nu är ju Matts ganska stor i munnen och säger att man kan sitta praktiskt taget diktan mot vingen, TROR inte han skulle våga sig på att sabba sitt fina rykte på att hitta på detta.
Tänk om han har fel... ?
Uj uj uj...
Postad 30 January 2012 - 15:44
Niklas: Jag skulle vilja påstå att Öhmanstuket nog är en ännu äldre stil än 80-talet...
Postad 30 January 2012 - 15:45
Postad 30 January 2012 - 15:50
Jag vet ju att farbror Ö är kunnig så ser fram emot vad han svarar ang avståndet till hans egna diffusor.
Öhman var före sin tid alltså
Jag vet ju att farbror Ö är kunnig så ser fram emot vad han svarar ang avståndet till hans egna diffusor.
Jag kollar upp det när tillfälle bjuds.
Postad 30 January 2012 - 15:55
En Öhmandiffusor gÖr ju så mycket mer än en bokhylla med oordnade bÖcker i. Ribborna i framkant gÖr att ljudet som kommer in i den studsar på deras insida också.
Niklas: Jag skulle vilja påstå att Öhmanstuket nog är en ännu äldre stil än 80-talet....
Jo därav jag är sugen på en
Vad anser du om höjden på den ?
Jag tänkte ha den på en möbel som inte är så hög, så dom kommer stå ca 40cm upp från golvet och så vill jag att den ska vara upp över öronhöjd.
Jag har en tanke om 2st separata delar på 60cm höjd/st så att man senare lm man vill kan ställa dom brevid varandra och få en 2m bred och 60cm hög diffusor
En till tanke med detta är det att jag har en strömbrytare precis på fel ställe i rummet (som allt annat i detta rum
Och behöver ha möjlighet att komma åt den, annars hamnar den bakom diffusorn ...
Så man får dra isär dom båda lite så att man kommer åt knappen.
Postad 30 January 2012 - 15:59
OM, jag säger bara OM...
Det finns en diffusor som bara tar 25cm i anspråk på djupet, tar längre ner i registret och som tillåter att man praktiskt taget sitter diktan mot den, VARFÖR välja en annan modell som inte klarar det?
Postad 30 January 2012 - 16:09
Hur vet du det då ?!
Jag vill ha det som är bäst för mitt rum och som inte kostar så mycket...
När jag flyttar så blir det mer "all in" än i dagsläget...
Du syftade på vingen antar jag ?
Är det inte en sådan vi diskuterar?
Jag vill gärna ha den så frekvensbred som det går att få den, inom begränsningen 35cm på djupet
Men kag återkommer med måtten som sagt
Redigerat av DVD-ai, 30 January 2012 - 16:08.
Postad 30 January 2012 - 16:12
Är det inte en sådan vi diskuterar?
Nu när jag kikar på bilderna på den så är den kanske inte djupare än så den heller...
Jo den blir säkerligen billigare att bygga än vingen då den ser enkare ut i konstruktionen.NiklasF:
Hur vet du det då ?!
Jag vill ha det som är bäst för mitt rum och som inte kostar så mycket...
När jag flyttar så blir det mer "all in" än i dagsläget...
Du syftade på vingen antar jag ?
Jag vill gärna ha den så frekvensbred som det går att få den, inom begränsningen 35cm på djupet
Men kag återkommer med måtten som sagt
Postad 30 January 2012 - 17:27
Det vore intressant att se hur den skall utformas och byggas, som ett ev. alternativ till vingen.
Postad 30 January 2012 - 18:18
Den som inte är snel mot en snelhest har begått sitt livs största misstag sägs det... !!!
Men det är ingen risk, för att inte vara snel mot en snel hest är i stort sätt omöjligt!
Så vi ska icke frukta
Edit:
Postad 30 January 2012 - 18:51
Hur blir det för dig och brorsan till mässan ?
Hotel eller hur tänkte nu lösa den biten... ?
Om jag hade haft lite med plats hemma så hade jag dirrekt öppnat min dörr för er, och även Palle.
Hade vi ju kunna haft en "dagen efter lyssning" hoss mig med...
Hmm, Annars är det väll hotel som gäller antar jag.
Men det vore kul om ni kom över en sväng oavsett
Postad 30 January 2012 - 19:05
nedervåning.jpg 73.4K
0 Antal nerladdningar
Postad 30 January 2012 - 19:10
Går det inte att slå ut väggarna och ta bort sovrummen? Heltöverflödiga IMHO. Man kan sova i köket. Då skulle det bli en fin storlek på rummet.
Postad 30 January 2012 - 19:21
Tanken med det rummet är att ha det som renoldat lyssningsrum och ha ett litet och mysigt vardagsrum på ovanvåningen istället. Men men just dreams
Postad 30 January 2012 - 19:30
Du skulle ju ha fått dom justerade måtten, men det där blir skapligt nära iaf tänk på att täta hålen bara för annars gör den ingen nytta.
Postad 30 January 2012 - 19:35
Men vafan din tomte
Du skulle ju ha fått dom justerade måtten, men det där blir skapligt nära iaf tänk på att täta hålen bara för annars gör den ingen nytta.
Vadå täta hålen ?
Han tog med sej den igen. Det var ju bara för att visa.
Jag ska ha två fullstora.
Justera måtten går nog. Han blir kanske dock inte så glad om han får programmera om fräsen...
Vad är dom justerade måtten ? Finns det någon ny ritning...?
Postad 30 January 2012 - 19:38
Vi tänker nog ta oss tillbaka till Uppsala på kvällen tror jag. Eller vad säger du Palle?Brallan:
Hur blir det för dig och brorsan till mässan ?
Hotel eller hur tänkte nu lösa den biten... ?
Om jag hade haft lite med plats hemma så hade jag dirrekt öppnat min dörr för er, och även Palle.
Hade vi ju kunna haft en "dagen efter lyssning" hoss mig med...
Hmm, Annars är det väll hotel som gäller antar jag.
Men det vore kul om ni kom över en sväng oavsett
Dagen efter-lyssning låter iofs som en trevlig idé. Eller kanske en dagen innan-lyssning?
Det stämmer mycket bra min herre.Brallan? Är det han som är Sunde?
Postad 30 January 2012 - 19:52
Vilka mått är det som är intressantast? Så jag måttsätter med dem. Kan ifs göra några stycken olika måttsättningar så har ni olika mått att utgå ifrån om ni vill, hehe.
Postad 30 January 2012 - 19:58
Vi tänker nog ta oss tillbaka till Uppsala på kvällen tror jag. Eller vad säger du Palle?
Dagen efter-lyssning låter iofs som en trevlig idé. Eller kanske en dagen innan-lyssning?
Ja sista tåget gick ju straxt efter midnatt va? Efter det blir det att åka buss till Arlanda och byta där...
Annars, vad fan kan det kosta att splitta en taxi på 3 pers...
Postad 30 January 2012 - 20:00
På lördagsnätter så verkar det gå en jädra radda med tåg. Så det verkar inte vara några problem.Ja sista tåget gick ju straxt efter midnatt va? Efter det blir det att åka buss till Arlanda och byta där...
Annars, vad fan kan det kosta att splitta en taxi på 3 pers...
Postad 30 January 2012 - 20:03
Det känns ju skumt om ett lager färg som är några micromillimeter skulle gör någon större skillnad, eller?
Nästa fråga, vilken typ av isolering med vilken densitet skall det vara?
På lördagsnätter så verkar det gå en jädra radda med tåg. Så det verkar inte vara några problem.
Just ja, glömde att vi var ute mitt i veckan...
Postad 30 January 2012 - 20:20
Någon som behöver uppgradera?
http://www.blocket.s...4.htm?ca=11&w=3
Hur sjutton kan man betala 35200kr för 6st obehandlade MDF lådor*?!!!!
*Elementen kostar 28800kr löst.
Postad 30 January 2012 - 20:51
Men ser jag till mig själv så skulle jag ALDRIG betala dom pengarna för 6st fyrkantig lådor* utan avancerad design som man kan slå ihop själv för mindre än en tiondel av priset.
*Samt lite dämp
Postad 30 January 2012 - 20:54
Postad 30 January 2012 - 21:03
Postad 30 January 2012 - 21:05
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler