Fast om jag kanske bara vill förlänga mitt huvudabonnemang, då blir det ju fel om tvillingabonnemanget förlängs automatiskt.Jag har VIASAT Sport paketet och fick i våras information om prishöjning och att jag kunde förlänga i 12 månader med bibehållen månadsavgift (99 kr/mån). Jag ringde TELIA och gjorde precis detta, allt frid och fröjd. Nu får jag min första räkning efter prishöjningen, 99 kr/mån stämmer, men mitt tvillingabonnemang har höjts till 69 kr/mån, dvs. hälften av VIASAT Sports "nya" pris.
Jag ringer TELIA och frågar varför det blivit så här, och får till förklaring att jag inte förlängt bindningstid på mitt tvillingabonnemang, utan bara mitt huvudabonnemang. Enligt TELIA skulle jag aktivt även förlängt mitt tvillingabonnemang, något som inte framgick i det brev TELIA skickade ut eller något kundtjänst informerade om när jag förlängde.
Då tvillingabonnemang speglar milt huvudabonnemang slaviskt så känns det barockt att jag skall behöva förlänga mitt tvillingabonnemang samtidigt som jag förlänger mitt huvudabonnemang, det går ju inte att separat teckna tvilling abonnemang, då borde ju bindningstider speglas transparent i mellan huvud och tvillingabonnemang, om inte borde jag i teorin kunna säga upp tvillingabonnemanget på av VIASAT Sport för den box med tvillingabonnemang, något som i praktiken är omöjligt (vilket inte heller är min önskan).
TELIA arbetaren på kundtjänst förstod min irration och tyckte att det var fel att jag inte informerats om att jag även aktivt skulle förlänga bindningstid för tvillingabonnemanget och kompenserade mig mellanskillnaden för 12 månader beträffande tvillingabonnemanget, bra hanterat av TELIA där.
Dock tycker jag fortfarande att det är skamligt hur upplägget är upplagt angående att tvillingabonnemang måste aktivt förlängas i en sådan här situation, framförallt när den information aldrig når mig som kund. Det är inte kostnaden i kr som jag stör mig då den i praktiken är i princip obefintligt, utan sättet hur tvillingabonnemanget hanteras.
EK
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 28 juli 2010 - 11:47
Postad 28 juli 2010 - 12:16
Det är ett affärsmässigt val man har gjort att ha olika bindningstider på tvilling-/extra- respektive huvudabonnemang. Att det är olika bindningstider framgår om du tittar på mina sidor på dina abonnemang.
Det är inte alltid alla mina kollegor tänker på att fråga det som du beskriver ovan, även om man i en perfekt värld skulle vara så.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Ja, men min poäng är att detta inte näms i det brev som TELIA skickade ut där jag erbjöds förlänga mitt VIASAT Sport abonnemang, men som du säger i en perfekt värld... Som jag också nämde ovan så tycker jag att Er kundtjänst hanterade mitt ärende mycket bra.
Btw, när jag ändå har dig på tråden, vet du om det varit problem med ipTV under senaste tiden, under ungefär en veckas tid har en boxen (huvudabonnemanget) frusit till i bilden och startat om sig för att åter fungera, detta har kommit lite sporadiskt. Internet och tele har vi ej haft några störningar på och boxen har alltid kommit igen efter den egna forcerade omstarten, jag bor i Göteborgsområdet?
Fast om jag kanske bara vill förlänga mitt huvudabonnemang, då blir det ju fel om tvillingabonnemanget förlängs automatiskt.
Mitt tvillingabonnemang speglar ju alltid mittt huvudabonnemang, de kanalpaket jag har till huvudabonnemanget blir ju obligatoriska till tvillingabonnemanget, dvs. jag kan ju inte välja bort kanaler i mitt tvillingabonnemang?
EK
Postad 28 juli 2010 - 13:25

Vad har hänt med 1903-boxen som ersatte 1910? Har den ersatts av 1003? Vad skiljer den från 1903?
1910-boxen som jag har kan ju inte skicka ut signal på HDMI och RGB på Scart samtidigt, men det ska 1903 klara enligt tidigare poster i denna tråd. Hur är det med 1003, klarar den av detta?
Redigerat av Bopper, 28 juli 2010 - 13:26.
Postad 29 juli 2010 - 11:47
Det som skulle få bla PTS att spåra ur vore om ytterligare kort förlängdes per automatik, men får man ett riktat erbjudande så skall det ju framgå på även dessa.
Postad 29 juli 2010 - 11:50
Postad 29 juli 2010 - 16:21
Det verkar inte gå att få ett kostnadsförslag till fast pris enligt Telias KT.
Postad 29 juli 2010 - 17:28
Någon som vet inom vilket prisintervall en Anovo reparation av vip-1963 hamnar (från enbart felsökning till helt kass enhet)?
Det verkar inte gå att få ett kostnadsförslag till fast pris enligt Telias KT.
Eller köp en beg. på Blocket finns 2 ute till försäljning just nu
Postad 29 juli 2010 - 22:01
Problemet är att det ev. är en garantireperation.
Om det är garanti skall det inte kosta dig nåt, om det däremot inte går på garantin brukar man få ett kostnads förslag att kunna ta ställning till.
Går det inte få det svaret av Anovo på nåt sätt?
Postad 31 juli 2010 - 17:19
tänkte bara få ev. input innan ett Box-byte inträffar.
TG 787
VIP 1910
Boxen har varit riktigt seg och ovänlig de senaste veckorna.
Byta kanal tar nu ofta upp till 5 sek.
Text-TV svarar ibland efter 20 sek. vid ett sidbyte.
Många frysningar av bild ( 1-5 / dag) => att enda sättet
att aktivera är att byta kanal fram och tillbaka.
Ibland vid frysning bootar boxen om...
Bootat om Router + Box.
Boxen fick en Factory-reset oxå (instruktion från Telia-support-kontakt) men det har inte hjälpt.
Ngt mer att göra? Är den på väg att dö...?
Visst, en 1963 skulle väl vara OK, men att endast kunna
spela in den aktiva kanalen är inte nåt man får plus för i
förhandlingarna hemma :-((
/M
Postad 31 juli 2010 - 18:56
Va? Du kan väl titta på en och spela in en annan kanal. Klagokören här handlar väl om att man inte kan spela in två kanaler i bakgrunden. Har själv bara en 1003 men så har jag åtminstonde fattat det hela.Visst, en 1963 skulle väl vara OK, men att endast kunna
spela in den aktiva kanalen är inte nåt man får plus för i förhandlingarna hemma :-((
Postad 31 juli 2010 - 20:28
Va? Du kan väl titta på en och spela in en annan kanal. Klagokören här handlar väl om att man inte kan spela in två kanaler i bakgrunden. Har själv bara en 1003 men så har jag åtminstonde fattat det hela.
På ADSL kan du endast spela in på samma kanal du tittar på. Fiber går det att spela in på en kanal samtidigt som man tittar på en annan.
Postad 31 juli 2010 - 20:31
Va? Du kan väl titta på en och spela in en annan kanal. Klagokören här handlar väl om att man inte kan spela in två kanaler i bakgrunden. Har själv bara en 1003 men så har jag åtminstonde fattat det hela.
Vet inte hur det är för fiber-kunder, men för ADSL så är det såhär som jag fattat det genom detta underbara forum :
* Tvilling/Extra abb. för att se 2 kanaler samtidigt.
Då skulle man kunna spela in 1 kanal och titta på den andra, bökigt som tusan då det inte finns
någon koppling mellan boxarna. (Spela in på våning 2, titta nere nästa kväll ? , nääh )
* När/om vi får mpeg4 på allt så borde det gå att knö in 2 kanaler samtidigt (endast SD antar jag) men här
styr väl även koppartråden vad som är möjligt för oss på landet.
Till Telia :
Jag passar på igen att be om native-signal från boxen.
Låt våra egna förstärkare/TV-burkar deinterlaca samt skala bilden för bästa möjliga kvalitet !
/M
Postad 01 augusti 2010 - 13:08
Har dock även kopplat en optisk kabel från Telia boxen till min Onkyo SR-606 förstärkare för att få ut surround ljud (när sådant finns i sändningen).
Tyvärr så får jag problem med att bilden växlar till "myrornas krig" ett par sekunder då och då så fort jag har förstärkaren igång, vad beror detta på? Jag misstänker att det är nånting med HDCP som stökar, men hur blir jag av med problemet?
Jag vill inte koppla HDMI kabeln via Onkyo förstärkaren får då måste jag använda förstärkaren varje gång jag ser på TV...
Postad 01 augusti 2010 - 17:52
LästipsJag misstänker att det är nånting med HDCP som stökar
http://en.wikipedia....tent_Protection
HDCP 1.0 omfattande enbart DVI
HDCP 1.1 utökades till HDMI
HDCP 1.3 utökades till UDI, GVIF och DP
HDCP 2.0 blev mer eller mindre oberoende av signalkälla.
Så du får nog tyvärr leta efter en annan orsak än HDCP. Det lär inte ha någonting med TOSLINK att göra. Dock ett fascinerande problem du har. Posta gärna om du kommer på vad det beror på.
Redigerat av Unregistered1402, 01 augusti 2010 - 17:53.
Postad 01 augusti 2010 - 18:03
Använd gärna Tyck om Telia för det ändamålet.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vet du om det jobbas något med en app för Android ?
Postad 01 augusti 2010 - 21:14
Postad 01 augusti 2010 - 22:13
Har lite trubbel med att få digitalt ljud via optisk kabel att fungera. Har Telias inspelningsbara box kopplad via HDMI direkt till min Sharp LCD TV, ljud och bild fungerar perfekt.
Har dock även kopplat en optisk kabel från Telia boxen till min Onkyo SR-606 förstärkare för att få ut surround ljud (när sådant finns i sändningen).
Tyvärr så får jag problem med att bilden växlar till "myrornas krig" ett par sekunder då och då så fort jag har förstärkaren igång, vad beror detta på? Jag misstänker att det är nånting med HDCP som stökar, men hur blir jag av med problemet?
Jag vill inte koppla HDMI kabeln via Onkyo förstärkaren får då måste jag använda förstärkaren varje gång jag ser på TV...
Du skriver bara att du har problem med det digitala ljudet, men inte hur det strular...
Har du gått in på Inställningar | Ljud och valt "Digitalt ljud (Dolby Digital)"?
Att din TV växlar till myrornas krig när Onkyon är igång kanske beror på att du kopplat in en HDMI-sladd eller S-Videosladd mellan Onkyo och TV, och TVn känner av att det kommer en signal i denna sladd när Onkyon är påslagen och därför byter till denna input men inser att det inte finns någon bild där och växlar tillbaka till föregående input.
Prova att rycka ur eventuell sladd mellan Onkyo och TV för att se om problemen upphör.
Någon mer som har "Information saknas" på samtliga kanaler i Kanallistan ?
Nej, här ser det ut som det ska.
(1963 + Fiber)
Postad 01 augusti 2010 - 22:55
Har tittat på ett paket med en Onkyo TX-SR308 och undrar om Telias TV skulle funka att koppla in i denna.
Hört att Telia har haft lite problem med sina boxar till dessa förstärkare.
Någon som kan bekräfta att det funkar?
Postad 01 augusti 2010 - 23:50
Använd sökfunktionen här i forumet. Det finns spaltmeter ifrån arga Onkyo-ägare som har problem med den dåliga HDMI/HDCP-implementation i förstärkaren. Jag har bara haft en Onkyo och den blev inte långvarig. Köp något annat!Har tittat på ett paket med en Onkyo TX-SR308 och undrar om Telias TV skulle funka att koppla in i denna.
Postad 02 augusti 2010 - 00:53
Hade det så i går kväll (dvs. lördag) så jag startade om boxen (1910) så funkar det igen.
Postad 02 augusti 2010 - 05:56
Har lyckats få det när snabbspolar en inspelning som ligger i boxen. Efter problemet blir även "vanliga" sändningar likadan.
Försvinner vid omstart av boxen men sjukt irriterande att behöva göra det varje gång man spolar förbi reklamen.
Postad 02 augusti 2010 - 07:10
Har tittat på ett paket med en Onkyo TX-SR308 och undrar om Telias TV skulle funka att koppla in i denna.
Hört att Telia har haft lite problem med sina boxar till dessa förstärkare.
Har varit problem tidigare när HDCP:n kom i boxen men nu fungerar det på min Onkyo TX-SR606:a.
Postad 02 augusti 2010 - 12:52
Ja, men min poäng är att detta inte näms i det brev som TELIA skickade ut där jag erbjöds förlänga mitt VIASAT Sport abonnemang, men som du säger i en perfekt värld... Som jag också nämde ovan så tycker jag att Er kundtjänst hanterade mitt ärende mycket bra.
Jag är nästan 100% säker att orsaken att man inte gjorde detta beror på att man inte använda ett speciellt brev för de som hade tvilling och då skulle det nog förvirra de allra flesta kunder om man tog med den informationen till alla. Men
Btw, när jag ändå har dig på tråden, vet du om det varit problem med ipTV under senaste tiden, under ungefär en veckas tid har en boxen (huvudabonnemanget) frusit till i bilden och startat om sig för att åter fungera, detta har kommit lite sporadiskt. Internet och tele har vi ej haft några störningar på och boxen har alltid kommit igen efter den egna forcerade omstarten, jag bor i Göteborgsområdet?
Det finns ett fåtal som har ringt till supporten med just 1910 boxar som har det problemet att den hänger sig och startar om, det är dock mycket oklart varför just detta händer och varför det börjat hända nu. Boxen ska starta om ifall den hänger sig så det är något som får boxen att hänga sig och att boxen startar om av det är fullt normalt.
Mitt tvillingabonnemang speglar ju alltid mittt huvudabonnemang, de kanalpaket jag har till huvudabonnemanget blir ju obligatoriska till tvillingabonnemanget, dvs. jag kan ju inte välja bort kanaler i mitt tvillingabonnemang?
Du kan faktiskt säga upp tvilling abonnemanget när bindningstiden gått ut eller byta till extraabonnemang.

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2010 - 12:55
Hoppas Markus är kvar och kanske kan svara på min fråga, som ingen annan lyckats reda ut nu i semestertider
Något mer än det som du ser på den här sidan som du vill veta?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2010 - 13:11
Något mer än det som du ser på den här sidan som du vill veta?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Tjenare Markus.
Drog er ett PM, kan ni kolla detta och återkoppla om det går att lösa via er.
Tobbe
Postad 02 augusti 2010 - 13:12
Jag skulle vilja veta om det bara är de digitalboxar som Telia har, som fungerar med Telia digital-tv? Eller kan jag köpa någon annan box på typ Elgiganten etc?Något mer än det som du ser på den här sidan som du vill veta?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Anledningen till att jag undrar är att min Motorola 1510 har gått sönder och jag känner inte för att lägga ut 1695:- för den "billigaste" boxen.
Postad 02 augusti 2010 - 13:23
Vet du om det jobbas något med en app för Android ?
Nej, inte mer än att om många vill ha det så kommer det säkert inom en snar framtid.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2010 - 13:28
Drog er ett PM, kan ni kolla detta och återkoppla om det går att lösa via er.
Jag vet, har satt en kollega på att göra det senare under dagen, för nu har vi semestrat färdigt för den här sommaren

Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2010 - 13:41
Jag vet, har satt en kollega på att göra det senare under dagen, för nu har vi semestrat färdigt för den här sommaren
Markus Johansson
Telia Kundservice
Finemang
Postad 02 augusti 2010 - 14:18
Fråga till Telia: jag har funderingar på att förlänga mitt abb nu när bindningstiden gått ut. Men ni har mycket dåliga erbjudanden på er hemsida. Med tanke på att man låser sig 12-24 månader hade jag hoppats på mer godis.
Vi har för närvarande inga direkta förlägningserbjudanden på vår Digitaltv-tjänst men jag håller inte med om att vi har dåliga erbjudanden. Smaken är som baken naturligtvis men Kanalpaket Stor med Canal + Total erbjuder vi till ett konkurrenskraftigt pris (299 kr/mån i 12 mån, därefter 329 kr/mån). Vi har också nyligen utökat programutbudet i Kanalpaket Stor med fler kanal i form utav TV4 Guld, TV4 Komedi och TV4 Science Fiction. Dessutom har vi kampanj på vår Inspelningsbara Digitaltv-box för 100 kr/mån i 18 mån. Jag hoppas att du hittar något som faller dig i smaken.
Med vänlig hälsning
Anton Agermark, Telia Kundservice
Postad 02 augusti 2010 - 14:35
Postad 02 augusti 2010 - 14:36
Jag provar väl att upprepa min fråga och hoppas på svar denna gången...Jag skulle vilja veta om det bara är de digitalboxar som Telia har, som fungerar med Telia digital-tv? Eller kan jag köpa någon annan box på typ Elgiganten etc?
Anledningen till att jag undrar är att min Motorola 1510 har gått sönder och jag känner inte för att lägga ut 1695:- för den "billigaste" boxen.
Postad 02 augusti 2010 - 14:36
Har i dagarna haft väldiga problem med TV4 anytime. Kommunikationsfel dyker upp när man försöker välja program, vissa funkar, andra inte. Står att kan skall kontakta kundtjänst och ange kod 2.
Kan du ta hand om detta Markus och se om det är något problem som är allmänt, eller bara drabbat just mig.
Hårddisken har också rast på min box så kan ej nyttja timeshift eller inspelningsfunktionen, men detta har jag fått ett ärende på.
Mvh
Tobbe
Postad 02 augusti 2010 - 14:42
Jag skulle vilja veta om det bara är de digitalboxar som Telia har, som fungerar med Telia digital-tv? Eller kan jag köpa någon annan box på typ Elgiganten etc?
Du måste köpa från Telia, eftersom boxarna måste vara konfigurerade för Telias nät. Däremot har jag läst att en del köpt boxar på Blocket/Tradera, men då måste det vara de som fungerar: Motorola 1910, 1903, 1963, 1003. Men detta gör man väl mer på egen risk...
Postad 02 augusti 2010 - 18:43
Set till att få tag på en som använts till Telia bara, finns ju som sagt fler IPTV leverantörer. Sen ska man väl försöka undvika 1510 boxen också.Du måste köpa från Telia, eftersom boxarna måste vara konfigurerade för Telias nät. Däremot har jag läst att en del köpt boxar på Blocket/Tradera, men då måste det vara de som fungerar: Motorola 1910, 1903, 1963, 1003. Men detta gör man väl mer på egen risk...
Postad 02 augusti 2010 - 19:11
Hade det så i går kväll (dvs. lördag) så jag startade om boxen (1910) så funkar det igen.
Nu har min ballat ur istället. Hade inte detta problem igår. Omstart hjälper inte.
Har VIP 1963 (inspelningsbar).
Postad 02 augusti 2010 - 19:14
Redigerat av MatsKlippan, 02 augusti 2010 - 19:15.
Postad 02 augusti 2010 - 19:42
Även jag har samma som föregående "information saknas". Dock inte på canal plus kanalerna plus discovery
haha stämmer. Det fungerar på Discovery, Eurosport, SVTB(arnkanalen)
Postad 02 augusti 2010 - 20:03
Nu har min ballat ur istället. Hade inte detta problem igår. Omstart hjälper inte.
Hade samma fel idag på förmiddan.
Men det räcker inte att trycka på den röda on/off-knappen. Man måste rycka strömsladden eller gå in på inställningar och välja att starta om där.
Postad 02 augusti 2010 - 20:38
Hade samma fel idag på förmiddan.
Men det räcker inte att trycka på den röda on/off-knappen. Man måste rycka strömsladden eller gå in på inställningar och välja att starta om där.
Tack Bopper. Då laddade den ner uppdateringar och det funkar igen.
Postad 02 augusti 2010 - 21:33
Idag fungerar allt igen utan omstart.
Postad 03 augusti 2010 - 07:00
Har gått över till Comhem nu och Telia ville tydligen inte ha tillbaka vare sig box eller bredbandsdelare.
Postad 03 augusti 2010 - 12:11
Från och med 1 april kommer det att finnas ett paket för er som har kollektivavtal med Lagom som innebär att ni får Stora paketet för 99 kr/månad. Paketet innehåller de kanaler som normalt ingår i Stor förutom de kanaler som ingår i Lagom och kan endast beställas om man har kollektivavtal med Lagom.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Hej Markus!
Vill bara kolla att det stämmer att jag behöver börja betala krypteringsavgift när jag lägger till detta paket?
Jag hade inte förstått det men det kom 249 kronor för första halvåret på fakturan och enligt kundtjänst är det så det skall vara när jag ringde dem.
MVH
Postad 03 augusti 2010 - 14:55
Har 1903-boxen utgått? Den finns ju inte här.
Ja.
1903 ska enligt uppgift kunna skicka ut signal på HDMI och RGB på Scart samtidigt, klarar 1003 det också?
Ja.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 augusti 2010 - 15:02
Har i dagarna haft väldiga problem med TV4 anytime. Kommunikationsfel dyker upp när man försöker välja program, vissa funkar, andra inte. Står att kan skall kontakta kundtjänst och ange kod 2.
Kan du ta hand om detta Markus och se om det är något problem som är allmänt, eller bara drabbat just mig.
Hårddisken har också rast på min box så kan ej nyttja timeshift eller inspelningsfunktionen, men detta har jag fått ett ärende på.
Det är problem med TV4 anytime tjänsten för vissa, så det är känt problem.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Vill bara kolla att det stämmer att jag behöver börja betala krypteringsavgift när jag lägger till detta paket?
Jag hade inte förstått det men det kom 249 kronor för första halvåret på fakturan och enligt kundtjänst är det så det skall vara när jag ringde dem.
Ja.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 augusti 2010 - 15:13
Ligger det nåt värde i en begagnad Motorola 1910 box eller kan man lika gärna skrota den?
Har gått över till Comhem nu och Telia ville tydligen inte ha tillbaka vare sig box eller bredbandsdelare.
Kan vara det för någon, alltid värt att testa Tradera eller Blocket.

På bägge ställena finns ju dom mest otroliga saker till salu och blir sålda.
Postad 03 augusti 2010 - 16:27
Känns som det är dags att komma igång med HD kanalerna på bred front snart, i stort sett alla svenska kanaler kommer ju finnas i HD variant om några månader.
Postad 03 augusti 2010 - 17:22
En och en halv vecka till starten av premier league. Vad är chansen på att vi kommer se VS HD innan dess?
Känns som det är dags att komma igång med HD kanalerna på bred front snart, i stort sett alla svenska kanaler kommer ju finnas i HD variant om några månader.
Är det inte någon som kan kolla vilka HD kanaler som test sänder just nu i Telias nät?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar