Senaste filmen jag såg...
15633 svar till detta ämne
Postad 31 January 2018 - 13:35
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Blade of the Immortal
Klart en av de bättre adaptionerna som gjorts av manga eller anime. Blodigt och snyggt.
6/10
Postad 01 February 2018 - 17:09
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Florida Project (2017) | 2/5 |
Bobby är manager på ett budgetmotell med en brokig skara klienter. Å ena sidan turister som kommer för att besöka Disneyland - å andra sidan fattigt folk som bor i rummen året runt och behandlar motellet som deras egen bakgård. En av dessa är Halley och hennes dotter Moonee som lever på bidrag och bedrägerier.
Det är svårt att gilla en film som har så extremt osympatiska karaktärer. Jag överväger att stänga av inledningsvis när scen efter scen består av skrikande små monster som drar runt och irriterar sin omgivning - Moonee och hennes vänner spottar på bilar, svär åt vuxna och manipulerar för att få som dem vill. Jag hatar det. Irriterande ungar är det värsta jag vet och den här filmen frossar i det.
Om regissören Sean Baker vill fånga någon slags barndomskänsla med alla meningslösa scener med lekande barn så flyger det långt över mitt huvud. Inte blir det bättre när århundradets sämsta morsa Halley kommer in i bilden. En otroligt osympatisk karaktär, men man måste ge beröm till Bria Vinaite i sin skådespelardebut för att spela en sån övertygande hemsk människa som ändå är rätt charmig på sitt sätt.
Willem Dafoe är nominerad för sin tredje Oscar och det vore ju fint om han äntligen fick den nu. Rollen här tycker jag inte är hans bästa dock. Den är bra, absolut - Dafoe är alltid en favorit - men även om hans karaktär solklart är filmens höjdpunkt så tycker jag inte han når de där mästerliga höjderna i någon scen.
Efter att ha varit negativ under filmens gång så finner jag slutskedet väldigt engagerande märkligt nog. Helt plötsligt finns det en gnutta sympati när livet rasar samman för vissa karaktärer. Slutet är starkt, filmen är onekligen en välgjord och trovärdig skildring av white trash människor och deras vardag.
Men jag orkade inte med karaktärerna under stora delar av filmen för att helheten ska vara något för mig - det är för många saker jag irriterar mig på. Inget jag kommer se igen men däremot rekommenderar jag den helhjärtat. Många, förmodligen merparten av er, kommer uppleva ett varmt och mänskligt drama som berör - om ni bara har högre toleransnivå för skrikande barn än vad jag har.
Postad 04 February 2018 - 09:15
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Shot Caller ( Viaplay )
Nja ok men inte mera! Lite väl mycket hoppande (nutid/dåtid) för min smak. Seg, den kom aldrig igång på nåe vis 
2/5 Färjestadare
Redigerat av mcmike, 04 February 2018 - 09:16.
Postad 04 February 2018 - 13:09
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
The Jackal

Postad 04 February 2018 - 14:49
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. 5/5
Brukar bara läsa tråden för att få bra tips på film att se, men nu kände jag att jag måste bjuda igen och tipsa om denna film. En helt underbar film som som tar många vändningar.
Såg den också igår, inte Wind River nivå på den, imho, dock fortfarande väldigt sevärd.
Postad 04 February 2018 - 17:44
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4139 inlägg
It (2017 ) . Förväntade mig mer. 6,5/10
Postad 05 February 2018 - 21:14
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Audrie & Daisy (2016)
Vad innebär det att vara tonåring idag där sociala medier spelar en oerhört stor roll i deras vardag? Saker som händer sprids blixtsnabbt till allas telefoner, rykten förstoras upp och blir sanning innan nån ens hinner reagera och liv kan förstöras på ett ögonblick. Det är mycket att hantera för en tonåring - pressen på att vara perfekt är inte bara större än någonsin, mobbing följer en numera med hem och är närvarande dygnet runt.
Den här dokumentären tar upp tre fall där unga tjejer blev utsatta för sexuella trakasserier och våldtäkt i situationer där de var hjälplösa att göra någonting åt det. Men händelserna i sig vara bara början - mardrömmen startade på riktigt när rykten började sprida sig och skulden skiftade från förövarna till offren.
15-åriga Audrie Pott begick självmord. Hon somnade berusad på en fest och blev utsatt för våldtäkt och förnedring av ett helt gäng av killar. Dagen efter hade bilder på våldtäkten spridits på sociala medier som hon förtvivlat försökte få bort. Det gick såklart inte, det som hamnar på internet stannar på internet.
14-åriga Daisy Coleman blev våldtagen av hennes äldre brors kompis, också hjälplös på grund av berusning, och blev därefter dumpad utanför hennes hus där hennes mamma flera timmar senare på morgonen hittade henne halvdöd och närmast fastfrusen i gräsmattan. Efterspelet där skulden skiftades och i stort sett hela staden slöt upp i en kampanj mot henne och hennes familj fick henne att försöka ta sitt liv flera gånger, innan de till slut flyttade därifrån.
Emotionell och stark dokumentär. Inte märkvärdig på något sätt i hur den gjorts men berättelserna får en att koka av ilska över hur grymma tonåringar kan vara mot varandra men även över hur vuxenvärlden har så förbannat svårt att sätta ned foten.
Man får se polisförhör med förövarna som är intressant men det som är häpnadsväckande är att de även är intervjuade (anonymiserade) i dokumentären. En del av "straffen" de fick innebar nämligen lite samhällstjänst av den här sorten. Och då förstår ni hur slappt brotten hanteras. Boys will be boys, liksom.
Postad 06 February 2018 - 10:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
It (2017 ) . Förväntade mig mer.
Verkligen.
6.5 är för generöst.
Kong: Skull Island
Förväntade mig inget och fick ännu mindre.
Redigerat av pacman, 06 February 2018 - 10:01.
Postad 06 February 2018 - 22:14
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Roman J. Israel, Esq. på USBD http://www.imdb.com/title/tt6000478Dan Gilroy (Nightcrawler) är tillbaka som regissör efter stinkande manuset med Kong: Skull Island. Det här är årets bästa film för min del. Denzel nominerad för sin roll.
Postad 07 February 2018 - 09:49
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Det här är årets bästa film för min del.
Fast vi är bara i Februari ....  eller menar du 2017 ?
Redigerat av frollic, 07 February 2018 - 09:49.
Postad 07 February 2018 - 10:36
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Kubo, på bd. Nja, jag förväntade mig mer. En av Laikas sämre imo.
/r
Redigerat av zephir, 07 February 2018 - 10:37.
Postad 07 February 2018 - 10:50
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
Fast vi är bara i Februari ....  eller menar du 2017 ?
Filmen får inte Sverigepremiär så vi får gå efter det kinesiska nyåret som infaller den 16 februari.
Postad 07 February 2018 - 21:56
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Kikis expressbud
Regissörens mest underskattade film, och definitivt en av de 10 bästa animerade filmerna någonsin. Väldigt hjärtvärmande och söt.
9/10
Postad 07 February 2018 - 23:06
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
The Cloverfield Paradox.
Usch, riktigt usel. Bättre kan du JJ Abrams, mycket bättre.
Postad 08 February 2018 - 12:43
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Split. Tyckte denna var kalas! Spännande och nervig men utan att bli så slaskig som många filmer är nu. Det känns annars litet som att blodsprutande, avhuggna kroppsdelar mm (som betraktades som ngt extremt tidigare) har blivit mer mainstream, men som sagt inte i denna.
/r
Postad 08 February 2018 - 21:42
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
The Cloverfield Paradox.
Usch, riktigt usel. Bättre kan du JJ Abrams, mycket bättre.
JJ är producent, men det här börjar bli ett tema. För många projekt samtidigt resulterar i bristande kvalité.
Postad 08 February 2018 - 22:34
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Schakalen (1997)
Den är bara så bra, en personlig klassiker 
4/5 Färjestadare
Postad 09 February 2018 - 02:32
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: The Big Sick (2017) | 1.5/5 |
Pakistanfödde Kumail kämpar på med sin komikerkarriär i New York genom att göra shower på sjaskiga klubbar och hoppas på det där genombrottet som aldrig riktigt vill komma. En kväll träffar han studenten Emily, och de faller pladask för varandra. Men när Emily insjuknar i en mystisk sjukdom och pressen från familjen att välja en pakistanisk tjej ökar tvingas Kumail ta ställning - följa hjärtat eller familjen.
Verkligen en medioker romantisk komedi som förlitar sig på väl beprövade metoder där egentligen ingenting blir gapskratts-roligt eller speciellt romantiskt. Åtminstone inte något som känns naturligt, jag köper aldrig att det inte är typ SNL-skådisar i en fullängdsfilm man tittar på. Ett överdrivet användande av ordet fuck gör det inte mer autentiskt - men det verkar dem stundtals tro. Dialogen och tajmingen känns oerhört ansträngd.
Det finns inte en karaktär jag gillar särskilt mycket. Okej att Kumail Nanjiani är en genomtrevlig kille som skapar en lättsam atmosfär men särskilt rolig tycker jag inte att han är. Och den här filmen känns som en enda lång reklamfilm för att lyfta fram honom, inte en stark passion för att berätta historien. Hatade dessutom alla hans komikervänner.
Men oscarnominerad har den blivit och vi ska kika på för vad. Bästa originalmanus... skämtar ni med oss? Pojke träffar flicka - komplikationer uppstår (hennes reaktion är förövrigt grovt överdriven på hans lilla hemlighet), men i slutändan så löser sig allt. Kryddat med lite kulturkrockar man sett en miljon gånger förr med skämmig morsa och en frispråkig kompis som comic relief. Are you having a laugh? Nej du akademien, den ser jag absolut inte.
Den är småmysig, jag ger den det. När Ray Romano och Holly Hunter äntrar filmen så uppstår det lite halvsöta stunder när Kumail försöker vinna deras gunst. Men överlag så gav mig den här filmen ingenting. Jag satt mest uttråkad och kryssade av alla klichéer och väntade på att den skulle ta slut.
Den har dock ett (1) roligt skämt som kom oväntat och det är om 9/11. Det gör att jag höjer betyget från att bli totalt underkänt.
Postad 09 February 2018 - 12:28
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2810 inlägg
Traitor, svtplay. Marockansk film om en punktjej vars famolj hotas av vräkning går med på att köra en bil med dope tillsammans med en annan tjej och så blåser dom langarna. Ingen komedi utan ett drama. Riktigt bra åxå. 4 av 5. Se den!
Postad 09 February 2018 - 21:54
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Pirates of the Caribbean: Salazar´s Revenge
Som "vanligt" levererar Jack Sparrow, filmen i sig med en hel del lite småroliga inslag och härliga effekter. Stått alldeles för länge orörd, tummar upp 
4/5 Färjestadare
Redigerat av mcmike, 09 February 2018 - 21:55.
Postad 11 February 2018 - 06:39
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Roman J. Israel, Esq. (2017) | 2/5 |
När hans chef plötsligt hamnar på sjukhus blir advokaten Roman J. Israel tvungen att träda fram ur skuggan och leda arbetet i rättssalen. Roman är en briljant analytiker och kan lagboken utan och innan, men hans sociala färdigheter är katastrofala. Som gammal idealist drivs han av värderingar som inte alltid fungerar i den moderna världen. Men Roman är orubblig, och det leder snart till konflikter.
Denzel Washington (oscarsnominerad) är som vanligt lysande och väcker den komplexa karaktären Roman till liv. En man som bokstavligen lever för sitt jobb - han gav upp familjelivet för länge sen för att satsa på karriären. När han inte är på jobbet vandrar han runt i sin lägenhet, ätandes jordnötssmör, och till synes bara väntar på att det ska bli morgon igen. Det är sorgligt. Men när han skoningslöst sätter folk på plats med sitt överlägsna intellekt kan man inte låta bli att le. Jag gillar verkligen karaktären.
Tyvärr är Roman filmens enda behållning, för resten är inte särskilt bra. Inledningsvis är det engagerande men historien tappar snart helt fokus och blir rörig. Det är inte förvånande att läsa att de tog till stora klippsaxen efter premiärvisningen - för det märks verkligen att problemen finns där. Efter en händelse kan man vänta på att få se en karaktärs reaktion, men den visas aldrig, istället hoppar filmen framåt så man vet aldrig riktigt vad karaktärerna agerar på för information. Såna saker störde jag mig på och blev förvirrad av.
Jag fick lite Falling Down (1993) vibbar vid ett par tillfällen men det visar aldrig komma nära den filmens briljans. Det är för dåligt skrivet, både karaktärer och historien och det blir bara tråkigt och mediokert i slutändan. Denzel själv försöker men han har ingen hjälp överhuvudtaget. Jo, Colin Farrel måste få beröm också, hans scener tillsammans med Denzel sprakar det om.
En berg- och dalbana av en film där höjderna nås av Denzel Washingtons briljanta porträttering men dras gång på gång ner av en illa konstruerad film runtom honom. Se då mycket hellre Nightcrawler av samma regissör (2014), den här kommer falla i glömska snabbt.
Postad 11 February 2018 - 10:10
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Brawl in Cell block 99. Lite väl osannolik fängelsefilm men bra underhållning. 3 av 5.
Shot caller. En något bättre fängelsefilm. Stark 3 av 5.
Postad 11 February 2018 - 20:28
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Daddy's Home 2
Sämre än ettan och det är minsann ett dåligt betyg. Gibson och Lithgow lyckas tyvärr inte rädda filmen.
4/10
Postad 12 February 2018 - 10:48
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Daddy's Home 2 Sämre än ettan och det är minsann ett dåligt betyg. Gibson och Lithgow lyckas tyvärr inte rädda filmen. 4/10
Ja, den var f-n inte bra ...  Tittade på Battle of the Sexes (2017)Som handlar om en tennismatch som annonserades ut som "man vs woman" för att bevisa att männen var bättre på tennis (och det mesta andra också för den delen) än kvinnorna. Det hela ägde rum '73, så jag har svårt att relatera till händelson i sig, men jag gillade filmen. Intressant att se hur mentaliteten kring man och kvinna var på den tiden. 4/5
Redigerat av frollic, 12 February 2018 - 10:49.
Postad 12 February 2018 - 17:26
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: Icarus (2017)
Bryan Fogels intention med projektet var att avslöja den smutsiga dopningskulturen inom idrottsvärlden genom att proppa sig full med olagliga substanser för att sen gå och vinna världens tuffaste cykellopp - Haute Route. Sagt och gjort, ett strikt program lades upp som varvade träning med EPO-injektioner och burkvis av piller med anabola steroider svaldes glupskt.
Men det hela tar en oväntad vändning när Fogel kommer i kontakt med ryska dopningsexperten Dr. Grigory Rodchenkov. Rodchenkov har i decennier jobbat för ryska antidopningsbyrån och vet exakt vad Fogel behöver stoppa i sig, men framförallt - han vet hur man kommer undan med det också. Rodchenkov hjälper nämligen ryska toppidrottare att dopa sig, uppbackad av KGB och sanktionerad av regeringen, och har gjort så dolt från omvärlden i många, många år. Men bomben är på väg att brisera, att Ryssland systematiskt dopat sina idrottare håller på att avslöjas och Rodchenkov står plötsligt i idrottsvärldens centrum.
För Bryan Fogel blir nu dokumentären något större än han någonsin kunde ha anat. Han har personen direkt ansvarig för fusket i sin hand, och Rodchenkov är beredd att inför kamerorna avslöja allt.
I dessa OS-tider tänkte jag smolka ner glädjebägaren lite genom att dra upp det tråkiga ämnet dopning. Om det är nån som undrar varför ryssarna tävlar under neutral flagg i Sydkorea så kan den här dokumentären bringa klarhet i det hela. Ryssland har nämligen fuskat jävligt länge och omfattande. För att förklara det grovt så har dem bytt ut deras idrottares smutsiga urinprov mot rena genom en avancerad process - dokumentären går in på detalj hur det går till och det är minst sagt häpnadsväckande och ger James Bond-vibbar.
Det utvecklar sig till rena thrillern när Rodchenkov tvingas fly för sitt liv när KGB får reda på att han håller på att dra ner Rysslands brallor inför hela världen, det är spännande på ett sätt som dokumentärer sällan är. Väldigt intressant och även underhållande för Rodchenkov är sannerligen en karismatisk man som bjuder på sig själv. Som sagt - förstår man inte riktigt varför Ryssland är så omtalad nuförtiden så behöver man bara se den här.
Redigerat av Neatless, 13 February 2018 - 03:01.
Postad 12 February 2018 - 18:20
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Neatless,
Outdid yourself again... Tackar ödmjukast.
Postad 12 February 2018 - 18:57
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Get Hard
Andra gången jag ser den. Något underskattad anser jag fortfarande om man jämför med huvudrollsinnehavarnas övriga filmer från senare år. Will Ferrell är grymt rolig och jag irriterar mig inte på Kevin Hart såsom jag kan göra annars.
6/10
Redigerat av Voldo, 12 February 2018 - 18:58.
Postad 14 February 2018 - 21:22
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
The spectacular now på BD.
Partykillen träffar seriösa tjejen och han lär sig mycket om sig själv. Det är hela filmen i en mening.
Tycker att dom krafsar lite på ytan utan att riktigt gå på djupet. Istället för tänkvärt blir det mest smågulligt.
Helt okej skådespel i alla fall.
Betyg 6/10
Cliffhanger på laserdisc.
Högt underhållningsvärde men filmen som sådan är ju rätt kass.
Betyg 5,5 ishackor av 10
Redigerat av Fisher_king, 14 February 2018 - 21:26.
Postad 15 February 2018 - 09:04
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
The Nile Hilton Incident - http://www.imdb.com/title/tt5540188Förstår inte riktigt varför denna film blivit så hypad. Det enda nydanande här är att den utspelar sig i Egypten, precis när upproret mot diktaturen börjar. Annars innehåller den ingenting nytt - korrumperad snut försöker göra *en* sak rätt (utreda mordet)- medans han åker runt stan och tar mutor. 2/5 Renegades - http://www.imdb.com/title/tt4106376/Helt OK action, om ett gäng SEALs som försöker bärga gammalt nazistguld från botten av en sjö. Innehåller en del konstiga logik-missar, men inte så grova att det stör för mycket. Dessutom undrar jag var man kan köpa de skottsäkra ribbåtar som "de onda" använder. J.K Simmons är som alltid kul att se, synd bara att han är med i så få scener. 3.5/5 Darkest Hour - http://www.imdb.com/title/tt4555426Bra, men inte Oscars-bra. Hade dessutom väntat mig en film som täcker en längre period av hans styre under 2a världskriget. Denna utspelar sig under 4 veckor från det han blir PM (10 Maj) fram till hans "We shall fight on the beaches"-tal 4 juni 1940. Gary Oldman gör sitt jobb bra, men det är svårt att spela en historisk person, då det faktiskt finns något att jämföra med, och ibland känns det som att han spelar över (eller så var Churchill så excentrisk som det ges sken av). 4/5
Redigerat av frollic, 16 February 2018 - 09:53.
Postad 17 February 2018 - 12:16
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Neatless,
Icarus var fantastiskt bra som dokumentär och vilken vändning hela grejen tog. Sprängstoff. Tackar för tipset!!
Domukentär 5/5
Fakta 5/5
Visar på Ryska intressen och ointresse för den stora världen 5/5
Den där torde alla se helt enkelt.
Redigerat av PML73, 17 February 2018 - 12:19.
Postad 17 February 2018 - 13:04
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Don't Breathe. Tyckte den första halvan var spännande men efter det gick det bara utför. Att karaktärerna gör misstag och dumma grejer stör inte så mycket i såna här filmer och filmerna hade ju också varit betydligt kortare då också men det fanns så många ologiska grejer i handlingen i den andra halvan av filmen. Hade de tightat till manuset lite mer där hade det kunnat bli något riktigt bra. Sedan hade de kanske kunnat spendera lite mer tid att utveckla deras bakgrundshistoria tillsammans och kortat ner tiden något i huset som blev alldeles för repetitivt.
Fanns ju delar man gillade och den hade lite spänning så får ändå 6/10. + till Lang och Jane Levy också.
Redigerat av Chamber, 17 February 2018 - 13:08.
Postad 17 February 2018 - 13:06
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Justice League
Bättre än Batm vs Superm, men inte så mycket mer än så.
Grabben gillade den iaf.
Postad 17 February 2018 - 17:33
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Get Out (2017) | 4/5 |
Chris har dejtat sin flickvän i flera månader nu och det är dags för det oundvikliga - att träffa hennes föräldrar. En helg ute på landet på deras herrgård stundar, och allt hade väl varit okej om inte för en liten detalj som gnager - han är svart, hon är vit. Detta vet tydligen inte föräldrarna, hur kommer de reagera när dottern presenterar en svart pojkvän?
Vilken fantastisk rysare som greppar tag om en vid första bildrutan och släpper inte taget förrän eftertexterna rullar. Regissören Jordan Peele har i sin regidebut fått till en riktig filmpärla. Vad är det som är så bra? framförallt att den mindfuckar med tittaren så effektivt. Det här är psykologiskt obehag på allra högsta nivå, jag har sällan känt mig så obekväm, och faktiskt skrämd, som under vissa scener i Get Out.
Känslan av att någonting inte riktigt står rätt till är ständigt närvarande och jag uppskattar något enormt att Daniel Kaluuya i huvudrollen spelar så naturligt. Hans reaktion på bisarra situationer överdrivs inte - han är cool och försöker tänka logiskt vilket är en bristvara i många rysare. Älskar det, grymt skådespel och regi. Det gör att inlevelsen blir total för min del och därför skrämmer den ordentligt när den sätter den sidan till.
För när Catherine Keener snurrar med sitt finger runt tekoppen kryper det kalla kårar längs ryggraden. Likaså en nattlig scen jag inte vill avslöja men s*tan vad överraskad och skrämd jag blev. Keener och Bradley Whitford spelar alltså de rika föräldrarna, med bravur. Jag vill dock slå ett extra hårt slag för Lakeith Stanfield som gör en fantastisk roll. Han kommer bli en stjärna - sanna mina ord.
Get Out är närapå ett mästerverk när det kommer till psykologiskt obehag, spänning och är också en lysande satir över vardagsrasism och fördomar. Dess svaga sida är komediinslagen med polaren Rod som gör varken till eller från. Hans detektivarbete är måttligt underhållande och på gränsen till irriterande. Slagkraften i filmen mattas även av en smula i sista akten när den slutar vara så unik.
Men sammantaget är Get Out en av årets bästa filmer och jag skulle inte ha något emot om den svepte rent på Oscarsgalan.
Postad 18 February 2018 - 11:34
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3166 inlägg
Locke

Postad 18 February 2018 - 11:49
Flurre
-
Flurre
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Kong Skull Island
Faktiskt en helt okej rulle
Postad 18 February 2018 - 17:01
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10547 inlägg
Det (2017)
Stand by me blandat med Saw i ett ruskigt generiskt och billigt utförande. Försök att fånga fler åldersgrupper så räknar med en 6 uppföljare för att mjölka max. 1/10 om hjärnan får bestämma men underhöll en del trots allt så 5/10.
Postad 18 February 2018 - 17:50
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4154 inlägg
Mr Church
En riktigt bra film. Ovanligt att se Eddie Murphy i sådan typ av seriös dramaroll. Väldigt fina skådespelarinsatser. Lämnar kvar en känsla av märklig sorg.
4/5 nypor krydda
Postad 19 February 2018 - 08:09
MrSpokk
-
MrSpokk
-
Guru
-
-
4194 inlägg
Slog på Cloverfield (2008) lagom till läggdags igår och jag slås fortfarande av denna film - riktigt bra, riktigt mycket känsla i filmen tack vare "handkamera"-filmad. Gillar den!
Postad 19 February 2018 - 16:19
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
The New World, BD
Spännande historisk bakgrund, vackra miljöer, bra skådisar. Det är dock en otroligt lång, långsam och flummig film så det blir ganska mycket att kolla på klockan och skruva sig i fåtöljen. En sumpad chans.
8BF4572F-62A9-451C-80EA-B2271081227F.jpeg 208.36K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 February 2018 - 17:06
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
Veckans dokumentärtips: A Good Job: Stories of the FDNY (2014)
Det är ingen större hemlighet att den rutinerade skådespelaren och, vågar jag säga, filmikonen Steve Buscemi jobbade som brandman innan han blev Mr. Pink, Rockhound och Carl i Fargo (1996) för hela världen. I fyra år bekämpade han bränder som en del av Engine 55 på Manhattan innan han landade huvudrollen i Parting Glances (1986) och lämnade yrket bakom sig. Men det satte djupa spår - vilket inte minst visade sig efter 9/11 då Buscemi direkt anslöt sig till Engine 55 igen och jobbade många hårda dagar med att gräva fram sina döda kamrater i rasmassorna från WTC.
Det är något speciellt med att vara brandman, särskilt i New York City, och Steve Buscemi vill med den här djupt personliga dokumentären visa vilken unik kultur av gemenskap och hjältemod som råder på brandstationen då han återigen återvänder och intervjuar gamla kollegor.
Inledningsvis blir det ganska tröttsamt med allt ryggdunkande och den skämtsamma jargongen utan någon vidare substans. Men sen, sen kommer historierna. Kvinnorna som sprängde gränser 1977 när en ny lag tvingade branddepartementet att öppna upp för även dem - 23rd Street Fire 1966 där 12 brandmän dog efter att ett golv kollapsade under deras fötter - hur rökmasken när den introducerades ofattbart nog blev ignorerad för att det ansågs fegt att bära den. Anekdoterna är otroliga och enormt känslosamma.
Och förstås, 9/11 tar en stor plats. 343 brandmän dog när WTC kollapsade. Det traumat sitter naturligtvis i än idag och de överlevande vittnar om en tuff tid efteråt där många tog till flaskan mellan alla begravningar för att döva minnena. Steve Buscemi har en grym kemi med sina gamla kollegor och de öppnar verkligen upp sig inför honom med riktigt kraftfulla vittnesmål från den tiden.
En rörande hyllning till de män och kvinnor som dagligen riskerar sina liv och en unik inblick i vad det innebär att vara brandman. Det är en skamlös kärleksförklaring från Steve Buscemi till yrket som formade hela hans liv - men sällan har en hyllning varit mer rättfärdig. Måste ses.
Den är på behagliga 60 minuter och finns på Youtube.
Postad 19 February 2018 - 17:22
Unregistered153fb7ca
-
Unregistered153fb7ca
-
Lärjunge
-
-
491 inlägg
Blood Father.
Helt ok rulle med Mel Gibson.
Postad 19 February 2018 - 22:44
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Groundhog Day
Riktigt bra romantisk komedi som påminner en del om diverse julfilmer.
8/10
Postad 21 February 2018 - 11:00
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
The post med Tom Hanks. Gediget hantverk med mycket bra skådespelare även om det inte riktigt "brinner till". Stark 3 av 5.
Postad 22 February 2018 - 20:06
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Baby Driver (2017) | 2/5 |
Baby är en av de bästa flyktbilsförarna som finns att tillgå och är högst åtråvärd av bankrånare som är i behov av en snabb och säker (nåja) flykt. Baby vill dock inte leva ett kriminellt liv och ser sin chans att komma ur det när han träffar Debora. Men det ska visa sig att gangstervärlden inte släpper en av sina talanger så lättvindigt.
Jag får dåliga vibbar i inledningen när Baby dansar fram på gatan i ett riktigt risigt musikalnummer. Suck.. ska det bli en sån här film, tänker jag. Förhoppningen var en hårdkokt gangsterrulle med realistisk känsla - inte La La Land i gangstervärlden. Det är visserligen en ogenomtänkt förhoppning med tanke på att Edgar Wright ligger bakom och hans filmstil är ju allt annat än realistiskt - men en musikal har han väl ändå inte gjort? Nej, så illa är det inte. Idén är att musiken ska ackompanjera scenen på ett subtilt sätt och det fungerar bättre framöver.
Jag blir aldrig förförd dock. Skott som avfyras i takt med musiken och allt sånt är visserligen lekfullt men det gör mig bara mer distanserad från filmen. Jag är med i början när Babys historia avslöjas och hans relation till gangsterbossen Doc - det tycker jag är intressant, jag är nyfiken på hur det ska utvecklas. Men manuset går i dvala under andra halvan och utmynnar aldrig i något av värde. Speciellt slutet är en axelryckning.
Ansel Elgort i huvudrollen känns krystad, Jon Hamm är hur cool som helst, Jamie Foxx irriterande och Kevin Spacey bra. Det är en underhållande film, men bara till en gräns. Spänningen uteblir snabbt när berättelsen blir rörig, karaktärerna förblir ytliga och allt känns bara tomt till slut.
Biljakter har aldrig exalterat mig, kanske det som är problemet? Det är ingen film jag tycker illa om på något sätt, den är småcharmig, men den tråkade också ut mig rätt snabbt. Höjdpunkten är tveklöst rånet där The Damned - Neat Neat Neat spelas, låten jag tog och gjorde namnet Neatless av. Alltid något.
Postad 23 February 2018 - 23:25
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
A Beautiful Mind
Lite Hollywood-smörig och tillrättalagd, men annars en mycket välgjord film.
8/10
Redigerat av Voldo, 23 February 2018 - 23:25.
Postad 24 February 2018 - 19:15
Neatless
-
Neatless
-
Användare
-
-
245 inlägg
SSF: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) | 5/5 |
Sju månader har gått sedan Mildred Hayes dotter våldtogs och mördades. Ingen är gripen, utredningen står still och Mildred är frustrerad. I ett försök att skaka upp den lokala poliskåren hyr Mildred tre stora reklamtavlor för att belysa den obefintliga utredningen.
Jag ger nästan aldrig moderna filmer toppbetyget. Upplevelsen behöver få tid att smälta in och begrundas innan jag vågar sätta den stämpeln. Som ni ser har jag inga sådana problem med den här filmen - det här är ett mästerverk, utan någon som helst tvekan. Det är tredje gången gillt för regissören Martin McDonagh som debuterade med fantastiska In Bruges (2008) och följde upp med den sämre Seven Psychopaths (2012). Hans förmåga att blanda mörk humor med drama har varit lysande innan - men här tar han det till en helt annan nivå.
För den här gången smälter humorn och dramat ihop med ett helt otroligt manus också. Berättelsen om småstadsmorsan som gör uppror mot de smått korkade poliserna är fängslande från första stund - för den innehåller så mycket sorg och ilska och känns så genuin. Den presenterar också ett intressant mordmysterium som man hela tiden klurar över, för att då och då bryta av allvaret med underbar galghumor. Den överraskar mig ständigt och jag älskar det.
Mycket av det här fungerar förstås på grund av en helt enorm Frances McDormand i huvudrollen. Seriöst - ge henne alla priser som finns, hon gör sitt livs roll i min mening. Den bottenlösa sorg hon uppvisar tillsammans med den oförutsägbara, rebelliska sidan gör att hon dominerar scen efter scen. Och att sen vara uppbackad av Woody Harrelson och Sam Rockwell med sina oförglömliga karaktärer som är en stilstudie i karaktärsutveckling gör mig så lycklig - tre favoritskådisar tillsammans i en mästerlig film.
Det enda jag inte gillar är scenen där Mildred delar ut pungsparkar - den gjorde ont, den blev för mycket. Men annars är det här helt perfekt. Det finns inget bättre än när en film direkt engagerar och håller det BORTOM slutscenen för man vill bara ha mer. Årets film, årtiondets film. århundradets film! (tur ändå att århundradet är så ungt).
Postad 24 February 2018 - 22:00
Unregistered577c6879
-
Unregistered577c6879
-
Mästare
-
-
2986 inlägg
The Death of Stalin http://www.imdb.com/title/tt4686844/Detta var en riktig besvikelse. Kändes som ett långt The Office-avsnitt med dåliga skämt. Att ryssarna inte tål filmen är betydligt roligare.
Postad 25 February 2018 - 21:03
Voldo
-
Voldo
-
Forumräv
-
-
847 inlägg
Justice League
Zack Snyder behöver pensionera sig från superhjältefilmer. Synd att smått lysande Wonder Woman följs upp av detta medelmåttiga hafs.
5/10
Redigerat av Voldo, 25 February 2018 - 21:03.
Postad 26 February 2018 - 00:42
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
Justice League
Zack Snyder behöver pensionera sig från superhjältefilmer. Synd att smått lysande Wonder Woman följs upp av detta medelmåttiga hafs.
5/10
Skyll på Joss Whedon som klev in och marvelifierade filmen! (Slakt enligt mig  )
Postad 26 February 2018 - 06:14
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
American made. Underhållande berättelse med Tom Cruise. Dessutom toppljud i uhd-bd utgåvan!
/R
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|