Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15633 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 March 2018 - 15:23

Unregisteredb0131ecf
  • Unregisteredb0131ecf
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Wrinkle in time på bio. En av disneys absolut sämsta filmer. Allt är verkligen jobbigt att se, från effekter till skådespelare, allt, verkligen allt känns riktigt.... b.

(tur att bio är billigt här för skulle jag sett den hemma i sverige skulle jag krävt pengarna tillbaka)

0/5

Postad 19 March 2018 - 20:45

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Fermat's Last Theorem (1996)

Pierre de Fermat var en fransk jurist och matematiker som år 1637 kluddade ned en till synes omöjlig sats i marginalen på en bok och hävdade att han minsann visste svaret, men det fanns helt enkelt inte plats att skriva ned den. Pierre de Fermat dog utan att någonsin avslöja lösningen - och efter det gäckade hans problem den matematiska världen i mer än 300 år. De största genierna på planeten har försökt att lösa Fermats stora sats, men alla har misslyckats.

Andrew Wiles var 10 år när han läste om satsen i sitt lokala bibliotek hemma i England på 1960-talet. Fascinerad över existensen av en sats som är så lätt att förstå, men som ingen lyckats lösa bestämmer han sig för att viga sitt liv för att hitta lösningen. Efter 30 år av hårt arbete så identifierar han en strategi som kanske, möjligen kan fungera. Nu gräver han ned sig rejält, försummar allt annat och dyker slutligen upp efter sju år av hemligt arbete för att 1993 presentera den största matematiska händelsen någonsin - lösningen på Fermats stora sats. Men håller den?

Mycket, om inte allt, av matematiken flyger mig högt över huvudet och det är såklart också ganska torrt att lyssna på mattesnillen i 50 minuter. Men det är en fascinerande dokumentär likväl. Denna passion som Andrew Wiles visar upp smittar av sig och hur mycket det betyder för honom emotionellt står klart redan den första minuten då han bryter ihop i tårar när han minns ögonblicket då han förstod att han hade löst det 300 år gamla problemet. Det är en man som uppenbarligen inte trivs så jättebra i strålkastarljuset men ändå blottar han sina innersta tankar och känslor - det är väldigt humant.

Regissören Simon Singh har satt ihop en dynamisk berättelse som bevisar att matematik kan vara lika fängslande som vilket ämne som helst - och när det riskerar att bli för nördigt har han den goda smaken att kasta in skön musik som Metal Guru av T.Rex för att skaka liv i tittaren.

Respekten för vetenskapsmän bara ökar efter berättelser som den här.

Postad 20 March 2018 - 04:11

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Wrinkle in time på bio. En av disneys absolut sämsta filmer. Allt är verkligen jobbigt att se, från effekter till skådespelare, allt, verkligen allt känns riktigt.... b.

(tur att bio är billigt här för skulle jag sett den hemma i sverige skulle jag krävt pengarna tillbaka)

0/5

Det där lät inte bra, du ska ändå vara glad att du inte var med på Aida på Kungl. Operan i lördags. 3 timmars vånda utan njutning, alls. Vi brukar se en eller två uppsättningar där per år, men det här var det sämsta hitintills.  :wacko:

Redigerat av PML73, 20 March 2018 - 04:12.

Postad 20 March 2018 - 21:32

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

The Raid 2 

Snacka om bra uppföljare. Jag älskade den första filmen för dess simpelhet. Enkel handling och ursnygg action. Vet inte riktigt varför det dröjt så länge innan jag såg uppföljaren men längden kan ha något med det att göra. Jag trodde den skulle vara tråkig. fighting i 2,5 timmar liksom ;) men oj så fel jag hade. Tvåan hade ju en riktigt bra story och ett ursnyggt foto som står sig bland det bästa jag sett. Detta kombinerat med fantasifull, rå och väl koreograferad action gör att denna actionpärla triumferar sin företrädare och många andra favoriter inom genren.

Betyg: 9/10 

Blade of the immortal

Också en riktigt bra actionrulle som utspelar sig i det feodala Japan. Filmen bygger på en manga med samma namn. För länge sedan läste jag de 5 första volymerna och vad jag kan minnas så är filmen trogen förlagan. Takeshi Miike står för regin så man vet att man kommer få ultrabrutal och snygg action. Storyn håller sig också bra. samma sak med fotot. Otroligt vackert och den svart/vita inledningen gör att jag blir sugen på att kolla på gamla klassiker ;)

Betyg: 8/10

Postad 21 March 2018 - 19:32

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

The Shape of Water

Jag hade gett Oscarsstatyetten för bästa film till någon annan. Grymt skådespeleri i denna dock.

7/10

Postad 22 March 2018 - 13:00

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 0
Jigsaw

Jag gillar konstigt nog dessa filmer. Så helt okej film ☺

3/5 Klingor

Postad 23 March 2018 - 15:10

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

The Mummy
Helt okej popcornunderhållning av detta matinéäventyr. De visuella effekterna kanske imponerade då, men de har inte åldrats väl. Sjukt att den kom ut bara ett par år innan Peter Jacksons trilogi.

6/10

Postad 23 March 2018 - 20:21

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

The Mummy
Helt okej popcornunderhållning av detta matinéäventyr. De visuella effekterna kanske imponerade då, men de har inte åldrats väl. Sjukt att den kom ut bara ett par år innan Peter Jacksons trilogi.

6/10

Hehe, du borde se killarna och tjejerna som går på styltor på universal studios. Framför själva filmen. Ger annan känsla. T o m för en tvivlare... Skratt

Postad 23 March 2018 - 22:02

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0
Cannoball Run,

Kul igen trasig start.

Postad 23 March 2018 - 22:41

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Hehe, du borde se killarna och tjejerna som går på styltor på universal studios. Framför själva filmen. Ger annan känsla. T o m för en tvivlare... Skratt

Vad menar du?

Postad 23 March 2018 - 23:19

zephir
  • zephir
  • Forumräv

• 554 inlägg
  • 0
Baby driver. Skön film med grymt bra inledning!

/R

Postad 24 March 2018 - 08:43

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

Vad menar du?

Marknadsföring för besökare på Universal Studios.

Postad 25 March 2018 - 08:18

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Blade Runner 2049

Jag fick äntligen tid att se filmen och blev inte besviken.

Känslan från föregångaren finns där och det är visuellt mycket snyggt.

Det något låga tempot gjorde mig inget utan hjälper till att bygga upp karaktärer och känsla, storyn var också intressant att följa.

Bra bild och ljud på Bluray

4/5

Postad 25 March 2018 - 09:24

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Three billboards outside Ebbing, Missouri på BD.

Bra skådespel och en härlig stämning filmen igenom. Klockren men inte riktigt full pott.

Betyg 8/10

Blue Thunder på LD.

Från en tid då skurkarna hade skinnjackor och solglasögon. Bra helikopterscener faktiskt men annars rätt slät film.

Betyg 5/10

Postad 25 March 2018 - 11:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

47 Meters Down 

Den var bättre än jag trodde och hyfsat spännande. Urk för att hamna i detta "hopplösa" läge :huh:

3/5 Färjestadare 

Postad 26 March 2018 - 06:54

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 0

47 Meters Down 

Den var bättre än jag trodde och hyfsat spännande. Urk för att hamna i detta "hopplösa" läge :huh:

3/5 Färjestadare 

Ja den filmen överraskade lite.  :)

Postad 26 March 2018 - 19:06

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: Abacus: Small Enough to Jail (2016)

Finanskrisen 2008 triggades av att banker delade ut otillräckliga lån hejvilt - helt utan ansvarskänsla och konsekvenstänk. Men trots att alla stora banker ägnade sig åt det här illegala beteendet så var det i slutändan bara en enda bank som drogs inför rätta av åklagarmyndigheten: den lilla familjeägda Abacus i Chinatown, New York. Medan de stora elefanterna klarade sig undan och i många fall även mottog miljoner i räddningspaket så siktade åklagarmyndigheten in sig på Abacus. En liten bank, de gör nog inte mycket väsen ifrån sig. Men familjen Sung var beredda att försvara sig och en över fem år lång rättegång ska nu avgöras.

Thomas Sung - en kinesisk immigrant som kom till New York som 16-åring - startade Abacus på 80-talet då han såg ett behov för den växande kinesiska befolkningen som diskriminerades av Amerikas banksystem. Abacus drivs numera av hans döttrar, 80-årige Thomas är fortfarande högst delaktig men facklan har överlämnats till nästa generation. Det är också filmens vinkling - en familj som bara vill hjälpa det lokala samhället blir nu orättvist neddragna i smutsen och vi får följa deras smärtsamma kamp för upprättning.

Att Abacus har delat ut illegala lån och fifflat med kundernas pengar är helt klart, det ifrågasätter ingen. Frågan som ska avgöras är om den högsta ledningen - familjen Sung - kände till det hela. De hävdar att allt försiggick helt utan deras vetskap, att flertalet anställda och underchefer gjorde allt på egen hand. Åklagarmyndigheten hävdar motsatsen.

Jag gillar att filmen visar upp båda sidornas synvinkel på ett grundligt sätt. Visst är det familjen Sung som vi intimt får följa vilket ger illusionen av en inte särskilt objektiv film, men åklagarna får säga deras mening också. Även ett par jurymedlemmar intervjuas - en som lutade åt att fälla, och en som lutade åt att fria. Balansen mellan det känslosamma och det objektiva är fin.

Inte en perfekt film, rättegångsscenerna är smått sövande, men intressant nog och jag älskar Chinatown-miljöerna där Thomas spatserar runt bland grönsaksstånden och skakar hand med handlarna som värsta gangsterbossen.

Postad 28 March 2018 - 22:42

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Ready Player One

Vilket mästerligt äventyr, 5/5!

Postad 28 March 2018 - 22:55

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Wonder woman - netflix
Bättre än förväntat, trots att folk har skruvat upp förväntningarna lite innan.

Postad 28 March 2018 - 22:55

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0

Pacific Rim.

Herregud vad dåligt det var. Hade inga större förhoppningar men att det skulle vara så här uselt det trodde jag inte.

Borde stängt av men pinade mig igenom hela filmen.

Postad 30 March 2018 - 16:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

Get Out ( Viaplay )

Fick inte slå av för "chefen", var ingenting för mig..! Trodde denna skulle vara bra ( 7.7 IMDb ), eller så har jag för dålig smak :rolleyes:

1/5 Färjestadare

Redigerat av mcmike, 30 March 2018 - 16:12.

Postad 30 March 2018 - 21:31

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 2

Rouge One

Även andra gången var den riktigt bra och helt klart den bästa av SW filmerna. Vet inte vad det är men den är så mycket intressantare än de andra filmerna, kanske för att det är en mellanfilm och skaparna har tagit sig lite friheter med karaktärerna. Bra tempo rakt igenom också.

Postad 31 March 2018 - 10:06

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4154 inlägg
  • 1
Lördagsplöjer hela serien med grabben.

Bifogad fil(er)

Redigerat av PML73, 31 March 2018 - 10:06.

Postad 31 March 2018 - 16:13

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

I, Tonya

Historien om Tonya Harding, hennes liv och karriär och skandalen inför OS i Lillehammer -94

Hade hört och läst mycket positivt om filmen och ville verkligen gilla den. Den var bra men den kom inte upp i den klass jag hade hoppats på, kanske lite beroende på att jag ändå kommer ihåg såpass mycket ifrån när det hände så att det tog bort lite av känslan med filmen..

Stabil 3/5

Postad 01 April 2018 - 13:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
I, Daniel Blake - https://m.imdb.com/title/tt5168192/

Arbetslös snickare försöker navigera rätt i det engelska systemet för arbetslöshetskassa och jobbsökande, där allt och alla förutsätts vara experter på datorer, CVs mm ....

Riktigt gripande sammhällskritik anno 2016.

5/5

Redigerat av frollic, 01 April 2018 - 13:11.

Postad 01 April 2018 - 13:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0

American Assassin ( iTunes )

Jag hade nog förväntat mig lite mera fart i denna, lite seg stundtals. Men helt ok med en härlig finish :)

3/5 Färjestadare

Postad 01 April 2018 - 15:46

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

• 2899 inlägg
  • 0

American Assassin ( iTunes )

Jag hade nog förväntat mig lite mera fart i denna, lite seg stundtals. Men helt ok med en härlig finish :)

3/5 Färjestadare

Såg den oxå igår . Håller med dig till fullo !

Postad 01 April 2018 - 17:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

• 3255 inlägg
  • 0

Get Out ( Viaplay )

Fick inte slå av för "chefen", var ingenting för mig..! Trodde denna skulle vara bra ( 7.7 IMDb ), eller så har jag för dålig smak :rolleyes:

1/5 Färjestadare

skumm film, inte alls som man trodde, 2/5 ger jag den max........ 

Redigerat av hundrakg, 01 April 2018 - 17:53.

Postad 01 April 2018 - 20:04

Colonel
  • Colonel
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Molly´s game

Som vanligt när Aron Sorkin är inblandad så är det extremt mycket dialog i filmen. I mitt tycke så hade den mått bra av att vara kortare än de nästan 2,5 immar den klockar in på. Inte dålig men heller aldrig riktigt spännande eller fängslande

2/5

Redigerat av Colonel, 01 April 2018 - 20:04.

Postad 02 April 2018 - 12:10

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: The Endurance: Shackleton's Legendary Antarctic Expedition (2000)

Efter att ha sett suveräna skräckserien The Terror (2018) nu i veckan blev jag sugen på mer misär i isiga landskap och kom att tänka på den här dokumentären. Ernest Shackleton är en legendarisk äventyrare som var en av förgrundsfigurerna i utforskningen av Antarktis i början på 1900-talet. Men drömmen om att bli den första att nå Sydpolen dog när norrmannen Roald Amundsen snuvade honom på den bedriften. Besviken drog han upp en annan våghalsig plan - att bli den första att korsa kontinenten. En annons sattes in i tidningen som löd: Män sökes för riskfylld resa - dålig lön, isande kyla, månader av konstant mörker, ständig livsfara, säker hemresa tveksamt... Ära och hjältemod om det lyckas. 5000 män svarade.

Det här var eran av äventyr och hjältemod då män drömde om såna här bedrifter. En besättningsman beskriver i ett brev hur lycklig han är att leva i tider där dessutom gloriösa första världskriget väntar på honom vid hemkomsten. Expeditionen utvecklar sig dock snabbt till en desperat kamp för överlevnad på jordens mest ogästvänliga plats när deras skepp The Endurance fryser fast i isen och krossas. Ernest Shackleton måste nu komma upp med en plan för att rädda sina 28 män, och sig själv. innan förnödenheterna tar slut och desperationen sätter in.

En fantastisk historia som berättas med otroliga bilder då en fotograf var med på skeppet och både fotade och filmade deras plågsamma år på isen. Anhöriga är också med och berättar om deras förfäder men det är bildmaterialet som fascinerar något oerhört. Särskilt gillar jag hundarna - 70 slädhundar var med (och en katt) och snabbt utvecklades en nära relation till besättningsmännen som är underbart att se. Och vemodigt, med tanke på deras öde.

Liam Neeson är våran berättare och med sin bästa "I will find you" stämma skapar han en kuslig stämning samtidigt som vi ser besättningen stöta på motgång efter motgång och slitas isär av konflikter som Ernest Shackleton gör sitt bästa för att stävja. En historia om ledarskap och nästan övermänsklig överlevnad mot alla odds.

Finns på Youtube.

Postad 02 April 2018 - 16:00

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Tropik Thunder, Netflix
Ojämn, men några skratt blev det.

Big Hero 6, BD
Riktigt bra! Särskilt första halvan.

Kong Skull Island, BD
Mycket bättre än jag trodde. Skön actionbagatell.

Postad 03 April 2018 - 13:26

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Harry Potter 1-3

Har haft ett Potter-maraton de senaste dagarna med de 3 första filmerna sedda. De två första är svagast medan den tredje kanske är sagans allra bästa. Alfonso Cuarón visste vad han gjorde.

Sammanfattningsvis får filmerna 7/10 i betyg.

Redigerat av Voldo, 05 April 2018 - 17:56.

Postad 07 April 2018 - 08:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Såg denna häromdagen. tyckte den var skitbra verkligen. 

förstår inte det låga betyget på imdb 6,3 ? 

http://www.imdb.com/title/tt6214928/

Postad 07 April 2018 - 10:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

Såg denna häromdagen. tyckte den var skitbra verkligen.

förstår inte det låga betyget på imdb 6,3 ?

http://www.imdb.com/title/tt6214928/

Om jag inte minns fel tror jag det har något med hur icke trogen boken/böcker den är.

Postad 07 April 2018 - 12:52

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Harry Potter 4-6
Dessa filmer håller en jämnare nivå än föregående 3, så de får samma slutbetyg allihop. Goblet of Fire är kanske bäst dock. Många fantastiska skådespelare ansluter sig och hjälper till att lyfta sagan.

7/10

Redigerat av Voldo, 07 April 2018 - 12:55.

Postad 07 April 2018 - 14:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Black Panther på bio med grabben.

Dra åt h-vete vad jag avskyr att gå på bio!!!
5st ungar på ca 10 år som sitter och fnissar och fipplar med mobilerna
Halva salongen satt och hostade och frustade rakt ut... Några lät som de skulle spy när som helst.

Fy faan!

Men grabben var lyckades iaf njuta av filmen och gillade den.

Postad 07 April 2018 - 15:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel tror jag det har något med hur icke trogen boken/böcker den är.

Aha ja så kan det ju vara. Kanske borde läsa boken då 😊

Postad 07 April 2018 - 23:25

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

• 3993 inlägg
  • 0

12 Years a Slave

Kort och gott, en bra film som berör.

8/10

Bifogad fil  12years.jpg   106.65K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 April 2018 - 01:18

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
All the money in the world. Verklighetbaserad historia där världens rikaste mans barnbarn blir kidnappat.

Stark trea av fem.

Postad 08 April 2018 - 12:36

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0

SSF: Call Me by Your Name (2017) | 3/5 |

Ännu en lat sommar stundar för tonåringen Elio i sina föräldrars hus på den italienska landsbygden. Allt är som vanligt, dagarna ägnas åt att sola, bada och flirtande med hans kompis Marzia. Men så anländer Oliver - en student som ska hjälpa Elios pappa med hans forskning - och vad som först är en trevande vänskap förvandlas snart till en livsomvälvande romans.

Trånande, trånande och mer trånande. Efteråt känns det som merparten av den 2.12h långa speltiden bestått av Timothée Chalamet som suktat efter Armie Hammer i alla möjliga sorts situationer. I sängen, på stranden, i gräset, vid middagsbordet och under fester. Skildringen av en tonåring som går igenom en inre känslostorm är extremt bra gjord, don't get me wrong, men det blir för många såna scener staplade på varandra och filmen känns utdragen och tom på innehåll i slutändan.

Det var det negativa jag har att säga, det positiva överväger det trots allt. Först och främst så måste man älska miljöerna. Den soldränkta italienska landsbygden under 80-talet är vansinnigt vacker och känns så underbart bekymmersfri. Bara strosa runt och plocka saftig frukt från träden eller kanske ta en cykeltur in till stan och vandra runt på torget med en glass i handen - det är så idylliskt att jag inte vet vad jag ska ta mig till.

Sen är skådespeleriet fantastiskt med Timothée Chalamet i spetsen. Kaxig, intellektuell och oerhört bräcklig när han utforskar förbjuden kärlek - han gör det lysande. Armie Hammer är hans perfekta motpart, men Michael Stuhlbarg som spelar pappan vill jag lyfta fram och då speciellt hans oförglömliga tal han håller på slutet som är filmens höjdpunkt.

Romansen som sådan är engagerande till en viss grad och det är definitivt inte skådespelarnas fel att det inte lyfter - filmen är bara för händelsefattig och utdragen för att det ska nå högre höjder. De tio sista minuterna är dock mästerliga och lämnar ett bestående intryck av vad som är en vacker film på alla sätt och vis - men något substanslös.

Postad 08 April 2018 - 20:29

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Harry Potter 7-8

De två bästa filmerna i serien tillsammans med den tredje. Väldigt stämningsfulla. Känns galet att det redan gått 7 år sedan sista filmen kom.

8/10

Postad 09 April 2018 - 19:30

Neatless
  • Neatless
  • Användare

• 245 inlägg
  • 1

Veckans dokumentärtips: The Story of Film: An Odyssey (2011)

Mark Cousins älskar film. Den irländske filmkritikern släppte 2004 boken The Story of Film men kände att det inte var nog för att få ut budskapet att film är allt, film är livet. Så 2011 presenterade han sitt magnus opus, efter fem års hårt arbete. En dokumentärserie i 15 delar på en timme vardera - totalt över 900 minuter - där han går igenom allt som är värt att veta om film. Från dess födelse i slutet av 1800-talet då bröderna Lumière visade upp rörliga bilder inför en chockad publik till nutidens digitala mastodontproduktioner.

Han besöker nyckelplatser för filmens historia över hela världen, inklusive Ingmar Bergmans hem på Fårö förstås, och intervjuar otaliga regissörer och skådespelare. Det är noggrant, informativt och extremt omfattande. Men det är också ett passionsprojekt, och Mark Cousins sätter sin personliga prägel på berättelsen när han från ett ideologiskt perspektiv lyfter fram det han anser har blivit förbisett genom filmhistorien. Går man till exempel in och förväntar sig en strikt amerikansk berättelse blir man besviken - Mark Cousins gör en poäng i att film är ett globalt medium och dröjer sig gärna kvar i länder man förmodligen aldrig sett en film ifrån.

Hur skickligt och passionerat han än berättar så gör det här att vissa inslag blir långdragna. Jag kunde inte bry mig mindre om Bollywood till exempel. Däremot älskar jag avsnitt 9 som handlar om amerikansk 70-talsfilm, min favoritperiod. Helheten är ändå mästerlig i hur han får en fascinerad i saker som kameravinklar och tekniska aspekter man inte tänkt på innan. Och hur allt hänger ihop: glas-scenen i Taxi Driver (1976) är inspirerad av Deux ou Trois choses que je sais d'elle (1967), som i sin tur är inspirerad av Odd Man Out (1947) osv osv.

Jag älskar också hans narrativ med sin tjocka irländska accent som jag läser att vissa oförklarligt nog inte står ut med. Att höra honom uttala Victor Sjöströms stumfilmsklassiker Körkarlen (1921) är ju underbart.

15 timmar av ren filmmagi - ett enda stort kärleksbrev till filmkonsten. Förmodligen den bästa dokumentären om film någonsin.

Postad 09 April 2018 - 19:40

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Solsidan (filmen) på BD.

Kändes som om man tagit lite överblivna idéer och vävt ihop till en film. Inte så engagerande, inte så roligt och inte så bra.

Betyg 4 av10

Postad 10 April 2018 - 21:11

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Nu blåser vi snuten (netflix)

Klassiker man behöver se då och då.
Betyg 7/10

Lady Bird (BD reg A)

Mycket bra film med bra skådespel och bra manus. Härligt att hitta en sådan pärla ibland.
Betyg 8/10

Postad 16 April 2018 - 08:36

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Maze Runner: The Death Cure (2018) - http://www.imdb.com/title/tt4500922/

Sista delen (?) i serien övertygade tyvärr inte - lite för lång, och för tunn,
innehållsmässigt. Sen känns det som om det skulle kunna komma en del 4, vilket
jag verkligen inte hoppas att det gör.

Redigerat av frollic, 16 April 2018 - 08:37.

Postad 16 April 2018 - 16:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Fick äntligen kollat på Superswede under helgen.

Blev tyvärr väldigt besviken på "filmen" då den kändes rätt blaaa-haaa.

Man har ju hört så mycket gott om "filmen" och visst var det intressant att kunna få se lite klipp man aldrig sett förut (inte jag i alla fall), men det kändes som man mest fokuserade på allt det tragiska och inte alls på allt det positiva.

Kan vara som så att jag hade alldeles för höga förväntningar på "filmen", för den var ju inte dålig om man säger som så, den var bara inte så grymt bra som jag förväntade mig att den skulle vara.

Är man intresserad av F1 och dess utveckling kan jag rekommendera 1 - Life on the limit.

Där tas det bland annat upp att Ronnies liv troligtvis hade kunnat gå att rädda om F1-läkaren fått sin vilja igenom.

4621054.jpg

Redigerat av MartinAberg, 16 April 2018 - 16:20.

Postad 16 April 2018 - 17:29

Voldo
  • Voldo
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Silent Hill
Såg denna en andra gång och jag står fast vid mitt omdöme. Snygg och uppfriskande skräckfilm med en skön antihjälte-aspekt.

7/10

Postad 18 April 2018 - 07:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Den of Thieves (2018) - https://www.imdb.com/title/tt1259528

Hade inga förväntningar, men den påminner en del om Heat från '95,
dessutom med en twist på slutet. Blev helt klart positivt överraskad,
trots att Gerard Butler som vanligt spelar över (imho).

3.5/5

Redigerat av frollic, 19 April 2018 - 10:12.

Postad 19 April 2018 - 10:06

Frozen_Plauge
  • Frozen_Plauge
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Tog mig tid att titta igenom Aki Kaurismäki boxen från Artificial Eye.

186801_medium.jpg

Crime & punishment 4/5

Calamari union 4,5/5

Shadows in paradise 4/5

Drifting clouds 4,5/5

Hamlet goes business 4,5/5

La vie bohème 3/5

Ariel 4/5

The match factory girl 4,5/5

Leningrad cowboys go America 5/5

Leningrad cowboys meet Moses 5/5

Leningrad cowboys Total balalaika show 3/5

Juha 3,5/5

Take care of your scarf, Tatjana 5/5

The man without a past 4,5/5

Lights in the dusk 4/5

Le havre 4/5

The other side of hope 3,5/5

Mycket bra box! (om man går igång på misär och svart komedi!) Inte så värst mycket textmaterial innehåller dock flertalet kortfilmer/musik videos med leningrad cowboys och andra musikaliska framträdanden som förekommer i de flesta av hans filmer.

Orkar inte anstränga mig med individuella kommentarer av filmerna.

Såg även den enda(?) filmen som inte var med i boxen: Men som finns släppt på finsk Blu-ray. (engelskspråkig film med svensk text för den som behöver.)

I hired a contract killer 3,5/5

Postad 20 April 2018 - 09:20

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5773 inlägg
  • 0

Hade köpt Passengers för ett tag sedan som jag först häromkvällen, 4K med HDR.

Verkligen bra bild och ljudkvalité med Dolby Atmos, synd jag inte har Atmos högtalare för tror det hade lämpat sig bra till just denna.

Storyn är också ovanligt spännande för att vara sci-fi. 

Klart rekommenderad film om man har en Ultra HD TV med HDR, lite av en demofilm. 

Betyg 8/10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.