[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 13 November 2015 - 19:49
Efter en hel del omvälvande upplevelser i livet som kanske inte behöver diskuteras närmare här så är jag tillbaka. Motivationen har inte varit på topp för att fota men den börjar så sakteliga hitta tillbaka speciellt när man träffat en ny tjej =)
@knobloch alltid lika sköna bilder och jag verkligen gillar din typiska redigering!!
@mikael fin bild på paret men jag upplever motivet lite väl centrerat. Men på något sätt så fungerar det ändå.
@que gillade den 2a samt 3e från toppen. De andra redigeringarna klickade inte riktigt för mig
@Fara mkt snygga bilder med väldigt bra "ren" redigering
@xray skön känsla och bra ögonblickfångat
@stoltz mkt mkt fina bilder på frugan men diggar dem bäst på minsta dottern. Skogen är ju verkligen magisk

Postad 13 November 2015 - 20:34
Härligt att du är tillbaka Goa, du har varit saknad ![]()
Vet ju vad du gått igenom och är glad att det börjat vända.
Tack så mycket...
Mycket fin bild själv Goa....ser fram emot fler bilder fån dig !
Än en gång..välkommen tillbaka !
Postad 14 November 2015 - 21:25
Tjusigt stoltz, gillar hur du fått henne att "poppa" ut från bakgrunden. Bra separerat där =)
Postad 14 November 2015 - 21:39
Tjusigt stoltz, gillar hur du fått henne att "poppa" ut från bakgrunden. Bra separerat där =)
Tack Goa ![]()
Postad 20 November 2015 - 22:00
Riktigt bra bilder Morgan, allihopa.
Tack så mycket Goa, och välkommen tillbaka. Är sällan jag kikar in själv nu för tiden, inte lika ofta som förr i alla fall. Har faktiskt inte fotat så mycket på senaste tiden heller, inte redigerat mycket heller, men det brukar komma lite svackor ibland. Kanske dags att köpa nya prylar?
Bra själv där!
Har hunnit gå igenom lite "gamla" bilder dock, en från i somras..
1-400 sec at f - 2,0, ISO 100, 135 mm, IMG_3478.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 21 November 2015 - 10:25
Tack Björn !
Riktigt snygg bild själv, grym redigering, komp !!
Ja detta med fotandet går upp och ner för alla tror jag, själv har det inte blivit mycket här heller.
Men jag har fått sålt en hel del bilder så det går jämt upp i alla fall
![]()
Postad 21 November 2015 - 16:31
Riktigt bra bilder Morgan, allihopa.
Tack så mycket Goa, och välkommen tillbaka. Är sällan jag kikar in själv nu för tiden, inte lika ofta som förr i alla fall. Har faktiskt inte fotat så mycket på senaste tiden heller, inte redigerat mycket heller, men det brukar komma lite svackor ibland. Kanske dags att köpa nya prylar?
Bra själv där!
Har hunnit gå igenom lite "gamla" bilder dock, en från i somras..
1-400 sec at f - 2,0, ISO 100, 135 mm, IMG_3478.jpg by Björn Lok, on Flickr
Jag har inte fotat sen semestern i somras typ
har varken haft tid eller lust. Tittar in här varje dag nästan. Haha, köpa nya prylar? ja det brukar ju inspirera till foto i alla fall
Blir nog att uppdatera mig med en till fast glugg snart
Olympus 25 1.8 och 45 1.8 duger till det mesta, men det fattas både nåt både före och efter. Gillar 45'an (85mm) för det den kan men är inte riktigt överens med 85mm vinkeln... vill gärna ha mer tele vid porträtt faktiskt. 25'an är min allt i allo (50mm) och där jag trivs bäst, men inomhus är den lite tajt. jaja.. vi får se...
Grym bild Björn!
Postad 23 November 2015 - 09:41
Tack Björn !
Riktigt snygg bild själv, grym redigering, komp !!
Ja detta med fotandet går upp och ner för alla tror jag, själv har det inte blivit mycket här heller.
Men jag har fått sålt en hel del bilder så det går jämt upp i alla fall![]()
Tack Morgan! Kul att du lyckas sälja bilder.
Jag har inte fotat sen semestern i somras typ
har varken haft tid eller lust. Tittar in här varje dag nästan. Haha, köpa nya prylar? ja det brukar ju inspirera till foto i alla fall
Blir nog att uppdatera mig med en till fast glugg snart
Olympus 25 1.8 och 45 1.8 duger till det mesta, men det fattas både nåt både före och efter. Gillar 45'an (85mm) för det den kan men är inte riktigt överens med 85mm vinkeln... vill gärna ha mer tele vid porträtt faktiskt. 25'an är min allt i allo (50mm) och där jag trivs bäst, men inomhus är den lite tajt. jaja.. vi får se...
Grym bild Björn!
Tack Micke. Inte 85mm alltså, det räknas väl ändå som en ganska vanlig porträtt-brännvidd? Tycker själv att 50mm är ganska överskattat, oftast för långt inomhus och det känns för kort för utomhusbruk. I alla fall om man fotar porträtt/människor. Frågan är varför jag fortfarande sitter på 2 st 50mm-gluggar.. ![]()
1-200 sec at f - 1,4, ISO 2000, 35 mm, IMG_4131.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 23 November 2015 - 19:18
Tack Micke. Inte 85mm alltså, det räknas väl ändå som en ganska vanlig porträtt-brännvidd? Tycker själv att 50mm är ganska överskattat, oftast för långt inomhus och det känns för kort för utomhusbruk. I alla fall om man fotar porträtt/människor. Frågan är varför jag fortfarande sitter på 2 st 50mm-gluggar..
1-200 sec at f - 1,4, ISO 2000, 35 mm, IMG_4131.jpg by Björn Lok, on Flickr
nej, alltså... jo... visst...
nog funkar den bra min 45 (omräknat 90mm egentligen) Det är säkert så att det är en klassisk brännvidd av många anledningar. Känner bara att jag vill ha mer tele ibland ![]()
Tror inte 50mm är särskilt överskattat idag. Men det har nog varit så förr väldigt länge. I grunden så handlade det om kompromisser och ekonomi på film tiden. Och med tanke på det enorma antal analoga kameror med 50mm som såldes i kit så är det väl inte så konstigt att allmänheten blev så vana vid det. 28 och 35 var nog väldigt ovanligt bland familje fotograferna. Men idag är det lite tvärtom, 28-35 området är det alla är vana med efter genombrottet med mobiltelefonkameran. Och visst, jag håller med om att tex 35 är en mer allsidig lösning överlag.
Varför jag föredrar 50mm kan jag faktiskt inte förklara
men jag vet sedan förr att jag beskär väldigt mycket när jag försöker fota vidare. Som jag sa tidigare så önskar jag mig dock lite vidare inomhus, vilket 35mm är perfekt för
Men utomhus känner jag mig hemma med 50mm där jag tycker man kan ha bekvämt avstånd men ändå få in en del bakgrund. Smaken är som...
Härlig bild Björn! Stor hon blivit!
Postad 23 November 2015 - 20:34
nog funkar den bra min 45 (omräknat 90mm egentligen) Det är säkert så att det är en klassisk brännvidd av många anledningar. Känner bara att jag vill ha mer tele ibland
Tror inte 50mm är särskilt överskattat idag. Men det har nog varit så förr väldigt länge. I grunden så handlade det om kompromisser och ekonomi på film tiden. Och med tanke på det enorma antal analoga kameror med 50mm som såldes i kit så är det väl inte så konstigt att allmänheten blev så vana vid det. 28 och 35 var nog väldigt ovanligt bland familje fotograferna. Men idag är det lite tvärtom, 28-35 området är det alla är vana med efter genombrottet med mobiltelefonkameran. Och visst, jag håller med om att tex 35 är en mer allsidig lösning överlag.
men jag vet sedan förr att jag beskär väldigt mycket när jag försöker fota vidare. Som jag sa tidigare så önskar jag mig dock lite vidare inomhus, vilket 35mm är perfekt för
Men utomhus känner jag mig hemma med 50mm där jag tycker man kan ha bekvämt avstånd men ändå få in en del bakgrund. Smaken är som...
Sigma 17-50 f2,8 Micke ![]()

Postad 24 November 2015 - 19:52
Fina bilder på döttrarna Morgan! mysig bokeh i sista
Tack så mycket Micke ![]()
Postad 09 December 2015 - 18:34
fint morgan! ljust och fint.
Dålig fart här på forumet
Jag har haft lite ointresse sen sommaren, inte fotat något alls... men det har mer att göra med att det är mycket hemma nu. Brist på tid och ork helt enkelt. Men några vardags bilder blev det för nån vecka sedan.
20151129-PB293896.jpg 198.33K
0 Antal nerladdningar
Postad 10 December 2015 - 10:57
underbara bilder som vanligt.
@knob mkt bra bilder och än bättre redigering.
@stoltz mkt bra som vanligt från dig nu =) bra skärpa och bra redigerat
@mikeal_r älskar ljuset i bilden. för mig gör det hela bilden. ypperligt fångat

Postad 10 December 2015 - 18:34
Tack Micke och Goa !!
Micke..härlig bild , snyggt fotat !!
Goa, kul att se lite bilder från dig, riktigt riktigt bra !!
Postad 10 December 2015 - 20:19
tack goa och morgan! fint goa, skapligt med bokeh där
Redigerat av Mikael_R, 10 December 2015 - 20:19.
Postad 12 December 2015 - 22:04
nog funkar den bra min 45 (omräknat 90mm egentligen) Det är säkert så att det är en klassisk brännvidd av många anledningar. Känner bara att jag vill ha mer tele ibland
Nej, det är kanske sant att 50mm inte är lika "hajpat" nu som förr. Och visst, det är inte många bilder jag inte beskär på 35mm. Fast ofta beskär jag bara sidorna till ett bredare format än 3:2 (ofta 4:3 eller 5:7, även börjat gå mot 4:5 mer på senare tid). Utomhus kan man alltid backa, så där föredrar jag 85 eller 135 framför 50mm. Mmm... 135mm.. ![]()
Tack förresten! Och tack Morgan och Goa. Fina bilder från er alla tre.
1-800 sec at f - 2,0, ISO 640, 135 mm, IMG_4274.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 13 December 2015 - 19:00
Den 135 är grym......det är väl den ända orsaken som skulle göra att jag bytar till canon ![]()
Mycket fint Björn.
Maja spelar på paddan medan lillsyrran avundsjukt ser på i bakgrunden.
Postad 14 December 2015 - 10:59
Tack Morgan! Fint själv, men du vet väl att man måste ha en ipad/barn-ratio på 1:1? ![]()
1-100 sec at f - 2,2, ISO 3200, 85 mm, IMG_4224.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 14 December 2015 - 19:26
He he he, jo det är väl sant, men man ska ju inte skämma bort dom ![]()
Snyggt som tusan Björn !
Postad 15 December 2015 - 10:43
Nej, det är sant..
Tack Morgan!
1-60 sec at f - 1,4, ISO 1600, 35 mm, IMG_3840.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 16 December 2015 - 13:09
Tack Micke. Finfint där. Barnsäkra ljus! ![]()
1-320 sec at f - 4,0, ISO 500, 135 mm, IMG_3460.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 16 December 2015 - 17:36
Tack Micke. Finfint där. Barnsäkra ljus!
1-320 sec at f - 4,0, ISO 500, 135 mm, IMG_3460.jpg by Björn Lok, on Flickr
hehe, ja verkligen... bara ingen försöker tända dom ![]()
20151212-PC123930.jpg 301.13K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 December 2015 - 18:47
Tack Micke !
Jättehärlig bild med "ljusen" ![]()
Mycket fin den andra med tomten med !!
Härlig bild Björn...mysig !!
En på frugan.....

Redigerat av mstoltz, 17 December 2015 - 16:51.
Postad 25 December 2015 - 09:28
Efter lång frånvaro på grund av tidsbrist så är det roligt att få komma tillbaka och se alla era fina verk.
Bjuder i dag på en bild på min sambos dotter.
Redigerat av M johansson, 27 December 2015 - 08:04.
Postad 27 December 2015 - 22:45
Tack och god fortsättning! ![]()
Fina bilder pojkar.
Äntligen säsongens första snö. Mums!
1-125 sec at f - 2,0, ISO 500, 85 mm, IMG_4934.jpg by Björn Lok, on Flickr
Postad 29 December 2015 - 14:34
tre riktigt fina bilder Björn, härliga exponeringar, grymt fotat
här har vi haft sjuk-jul... hela familjen influensa över jul, lillen orkade inte ens öppna paketen.
20151224-PC243992.jpg 245.44K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 December 2015 - 16:15
Mycket fina bilder Björn och Micke !
Nej, va synd Micke, stackars er och stackars grabben, men hoppas att ni mår bättre nu !
Postad 30 December 2015 - 09:43
Tack Micke!tre riktigt fina bilder Björn, härliga exponeringar, grymt fotat
här har vi haft sjuk-jul... hela familjen influensa över jul, lillen orkade inte ens öppna paketen.
Drygt med sjukdom under julen, själv var jag magsjuk förra nyårsafton minns jag. Mysig bild dock.
Tack Morgan, fint själv där.

1-180 sec at f - 1,4, ISO 500, 85 mm, IMG_4914.jpg by -b.lok-
Postad 30 December 2015 - 21:52
Tja Porträtt på Island

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr
Postad 30 December 2015 - 22:03
Tack Ronny.
He he, ser ut som han är på väg att trilla över kanten eller nått ![]()
Postad 30 December 2015 - 22:11
Lika snabbt som dom kom... lika snabbt försvann dom igen
haha.. helt sjukt.. tog nästan 40min att ta sig upp från parkering och bara rakt uppför..allt för en bild , tror den gruppen stannade ca 5min dom var ju fem pers, sedan så rakt ner igen
Tar en till postar sällan här ju

Sony A7 + Zeiss Makro-Planar T* 100mm f/2 by Ronny Olsson, on Flickr
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?