Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - LG RZ-42PX4R

1543 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PX4RV (TV) 1 8,95 (77) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 10 mars 2006 - 20:07

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Hade jag köpt en plasma idag så hade jag nog kikat på pannas nya, den verkar riktigt bra för de pengarna. Lägga till 2000 på fyndbörsenpriset å få en högupplöst med 2 hdmi ingångar. Men som sagt, det är stor skillnad på priserna i tyskland och här, skillnaden mellan pannas för 20 000 kr och en px4rv för 13000 kr, så har man 7000 kr å lägga på dvd och kablar.

Redigerat av JonasJansson, 10 mars 2006 - 20:08.

Postad 10 mars 2006 - 20:58

belarus_84
  • belarus_84
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Min tv "piper" ju hela tiden...*** går det på garantin tro?
vilken LCD/plasma i 37" storlek har lika bra bild egenskaper som min 4RV? vet inte ifall min 4RV är lite förstor!

Postad 11 mars 2006 - 17:01

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0

Jag tycker att över 60 i kontrast blir för ljust och skär nästan i ögonen. Dock har jag testat med 75 ett tag och inte fått några inbränningar alls. Verkar som du hade otur med just ditt exemplar. Ring LGs support och överdriv ditt problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ni som är intresserade kan ju göra ett litet test. Byt till någon ingång som inte används. Då får man upp en svart skärm och efter någon sekund studsar en ruta med texten "ingen signal på" runt på skärmen. På min tv lämnar denna ruta avtryck efter sig. Detta även om jag har kontrast och ljusstyrkavärde på under 40. Har jag kontrast ~70 och ljusstyrka 50 så blir avtrycken så pass tydliga att man utan problem kan läsa "Ingen signal" om man står nära tv:n. På avstånd ser det mest ut som lite smuts.

Edit: Tv:n har gått 196h enligt servicemenyn

<{POST_SNAPBACK}>

Jag testade detta nyss och upptäckte att min TV lämnar också svaga avtryck av rutan "no signal". Men byter jag till nån TV kanal och tillbaka så finns inga avtryck kvar.
Det här får alla plasmor tror jag men är bara tillfällig och inget man lägger märke till vid vanlig tittande. Detta är inget att haka sig upp på om inte det stör vanlig tittande. Sök inte fel på TVn utan njut av den istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte som sagt bara dela med mig av mina erfarenheter så att alla som går i köptankar vet vad de får för pengarna. Som sagt är detta inget som stör mig särskilt mycket - förutom textningen. Däremot så vore jag orolig om ingen annan har detta problem utom jag för i såfall tyder det på att min tv är extra känslig för inbränningar - och i förlägningen då också permanenta inbränningar vilket man inte vill ha!

Postad 11 mars 2006 - 17:28

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Har jag hög kontrast, 80 och över så lämnar just de där no signal en liten ghost i 1-2 sek, men inte så att man kan läsa att det står Ingen signal utan mer att det varit en rektangel där.

Postad 12 mars 2006 - 09:31

Deeds
  • Deeds
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har ej märkt av detta med inbränning alls än. Kör en hög kontrast och jag ser inte ens en anstymmelse (stavning?) till spökbild eller inbränning av "ingen signal"-loggan.

En annan sak som jag reflekterat över...

Min granne har en PX3RVB, den som skall vara samma tv fast utan IE.
Vi körde Xbox med komponent på hans och på min för att kika upplösningen.
Bilden var mycket bättre på min TV (PX4RV) än på hans.
Jag va inne på att skaffa PX3RVB eftersom IE fungerar lite som det vill och för att den var 2000:- billigare.
Ångrar verkligen inte att jag köpte PX4RV.
Med exakt samma inställningar på de båda apparaterna så var skillnaden markant.
Hans bild på NHL 06 var lite "kantig" och på min var den klockren.
Man skulle kunna tro att man kollade på riktig hockey.

Edit: stavfel

Redigerat av Deeds, 12 mars 2006 - 09:34.

Postad 12 mars 2006 - 09:38

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0

Har jag hög kontrast, 80 och över så lämnar just de där no signal en liten ghost i 1-2 sek, men inte så att man kan läsa att det står Ingen signal utan mer att det varit en rektangel där.

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att de försvinner efter ett tag? På min tv försvinenr de *ALDRIG* om jag inte byter tilll någon kanal och tittar på tv/film i så fall försvinner de inom någon sekund. Men så länge ingen signalrutan är på så är de kvar.

Postad 12 mars 2006 - 11:37

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Jaaa de försvinner "dunstar bort" är väl en bra beskrivning. Såg en film nu där förtexterna presenterades i vit färg mot svart bakgrund, samma fenomen fast nu hängde det kvar i en halv sekund, de lämnade en svag kontur bakom sig som försvann direkt.

Men jag har inte tänkt på det förens du tog upp det här! Men jag stör mig inte på det, som sagt, inte tänkt på det innan.

:angry:

Postad 12 mars 2006 - 15:17

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Jag har ej märkt av detta med inbränning alls än. Kör en hög kontrast och jag ser inte ens en anstymmelse (stavning?) till spökbild eller inbränning av "ingen signal"-loggan.

En annan sak som jag reflekterat över...

Min granne har en PX3RVB, den som skall vara samma tv fast utan IE.
Vi körde Xbox med komponent på hans och på min för att kika upplösningen.
Bilden var mycket bättre på min TV (PX4RV) än på hans.
Jag va inne på att skaffa PX3RVB eftersom IE fungerar lite som det vill och för att den var 2000:- billigare.
Ångrar verkligen inte att jag köpte PX4RV.
Med exakt samma inställningar på de båda apparaterna så var skillnaden markant.
Hans bild på NHL 06 var lite "kantig" och på min var den klockren.
Man skulle kunna tro att man kollade på riktig hockey.

Edit: stavfel

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft både PX4 o PX3 och det är exakt samma innehåll idom samma moderkort och grafikkort,det är bara IE som inte är aktiverat i PX3an.Jag tycker det är exakt samma bild på dom.Men ibland så kan man lura ögat på hur tvn står i typ mörkare eller ljusare rum,men skulle du ställa dom brevid varandra så skulle du inte märka nån skillnad,om förmodan du skulle det så är det nåt fel på din polares tv.Jag byte från PX4an till PX3an för just att IE inte funkade sen tyckte jag att PX3RVB var snyggare tillsammans med mina möbler och att det är plattare ram runt om PX3an sen tjänade jag 2000:- på den tiden men nu är det ungefär samma pris tror jag. Edit: stavfel här också. :angry:

Redigerat av coke66, 12 mars 2006 - 15:21.

Postad 12 mars 2006 - 17:30

Unregisterede23ca3dc
  • Unregisterede23ca3dc
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Jag tycker att över 60 i kontrast blir för ljust och skär nästan i ögonen. Dock har jag testat med 75 ett tag och inte fått några inbränningar alls. Verkar som du hade otur med just ditt exemplar. Ring LGs support och överdriv ditt problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ni som är intresserade kan ju göra ett litet test. Byt till någon ingång som inte används. Då får man upp en svart skärm och efter någon sekund studsar en ruta med texten "ingen signal på" runt på skärmen. På min tv lämnar denna ruta avtryck efter sig. Detta även om jag har kontrast och ljusstyrkavärde på under 40. Har jag kontrast ~70 och ljusstyrka 50 så blir avtrycken så pass tydliga att man utan problem kan läsa "Ingen signal" om man står nära tv:n. På avstånd ser det mest ut som lite smuts.

Edit: Tv:n har gått 196h enligt servicemenyn

<{POST_SNAPBACK}>

Ingenting som jag märkt av alls. No Signal rutan har blinkat runt rätt länge på min skärm medans jag fixat med VGA inställningar men har inte kunnat spåra några tillfälliga inbränningar från den.
Kör med I E men den tycks ha "fastnat" på 60 kontrast...

<{POST_SNAPBACK}>

Inget som jag märker av heller, har stått på en meters håll och kollat, men inte ett spår av den "tillfälliga" inbränningen ni pratar om.
Om man stirrar på ett mörkt papper på en vit vägg i 10sekunder fån 3 meters håll och sen tar bort det blir det en spökbild också, men denna sitter väl på hornhinnan,det är väl inte detta ni märker av? :angry:

Redigerat av Unregisterede23ca3dc, 12 mars 2006 - 17:32.

Postad 12 mars 2006 - 22:49

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Mystiskt det här med spökbilderna. Startad tv mitt på dagen i dag (då den varit avstängd kanske 14 timmar) och fick INGA spökbilder med no-signalrutan trots kontrast 100.

När jag testade den nyss dock, efter att tv:en varit på ett antal timmar med tv och filmtittande så blir det tydliga (knappt läsbara - alltså om man inte VET vad det skall stå kan man nog inte uttyda det) mörkgråa märken efter no-singalrutan vid kontrast 70. Hela skärmen fylls efter ett tag.

Antingen så krävs det ett mörkt rum för att man skall upptäcka det - eller så uppträder fenomenet först när plasmacellerna använts och är ansträngda. Kan det vara rimligt? Vet inte mycket om hur tekniken bakom fungerar men det är väl inte en helt orimlig hypotes. I och med att spökbilderna inte alltid uppträder verkar det också rimligt att förvänta sig att det minskar med tiden.

EDIT:

Ni som INTE kan upptäcka några spökbilder - hur många timmar har er tv varit på? Man kan kolla det i servicemenyn (man ser det med en gång man går in i den) som man kommer in på genom att hålla in meny BÅDE på dosan och på skärmen i några sekunder (vet inte EXAKT hur länge eller om det är någon ordning man skall trycka men jag brukar komma in efter några försök i varje fall).

Vore intressant om det visar sig att era tv-apparater körts fler timmar än vi som HAR tendenser till spökbilder.

Redigerat av Grimmy, 12 mars 2006 - 22:52.

Postad 13 mars 2006 - 16:51

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Haha det är fel i min servicemeny, det står att jag kört den i 96 timmar, snarare 960 timmar. 6-8 timmar om dagen i 5-6 månader.

Trist, hade varit kul å veta exakt hur många timmar den körts, det var uppe på 243 timmar sist jag kolla.

Postad 13 mars 2006 - 18:05

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0

Haha det är fel i min servicemeny, det står att jag kört den i 96 timmar, snarare 960 timmar. 6-8 timmar om dagen i 5-6 månader.

Trist, hade varit kul å veta exakt hur många timmar den körts, det var uppe på 243 timmar sist jag kolla.

<{POST_SNAPBACK}>

Kanske bara klarar tresiffrigt? Dvs du har egentligen kört den i 1096 timmar men denklarade inte 999? :P

Postad 13 mars 2006 - 19:11

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
varför sätta tre siffror på en plasma som ska ha en livslängd på 60 000 timmar, eller längre då det bara innebär att ljusstyrkan är halverad. Och då borde man kunna ha den lika länge till eftersom m an bara kör på 50% av ljusstyrkan och sätta upp den på 100%!

blir svårt å veta om det är 1001, 2001 eller 3001 för en person som vill köpa plasman sen, men bra för mig, kan ju säga att den är minimalt använd, jag har bara kollat 1 timme! :P

Postad 13 mars 2006 - 21:47

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0

varför sätta tre siffror på en plasma som ska ha en livslängd på 60 000 timmar, eller längre då det bara innebär att ljusstyrkan är halverad. Och då borde man kunna ha den lika länge till eftersom m an bara kör på 50% av ljusstyrkan och sätta upp den på 100%!

blir svårt å veta om det är 1001, 2001 eller 3001 för en person som vill köpa plasman sen, men bra för mig, kan ju säga att den är minimalt använd, jag har bara kollat 1 timme! :D

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe :P Menade det mest som ett skämt men det verkar onekligen skumt. Kanske inte är någon viktig funktion de lägger krut på att fixa då 99% inte ens vet om att det finns en servicemeny.

Är det förresten någon som vill dela med sig av sina färginställningar de har via VGA? Man har ju tyvärr inga enkla "färg"-knappar där man kan ställa in utan man får ju ställa in varje färg för sig. Tänkte öka färgen lite men antar att det inte blir br att bara öka alla lika mycket för de olika färgerna har väl olika stark genomslagskraft.

Postad 15 mars 2006 - 23:49

Sandpiper
  • Sandpiper
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
I valet och kvalet beträffande sovrums-TV...

Har ett tag funderat på att köpa en PX4RV att ha som sovrums-TV. Kör analog Comhem-signal så den lågupplösta varianten kanske duger. Men efter ett tag började jag istället fundera på PX4R och rentav PX5R för att få högupplöst. Helt plötsligt började PX4RV kännas lite gammalmodig.

Men nu men efter att ha läst inlägg om PX4R och PX5R som har både pip- och fläktljud börjar jag återigen bli lite tveksam.. den gamla PX4RV verkar nästan bara ha 100% nöjda ägare och något fläktljud kan det inte bli, eftersom den inte har några fläktar (läste jag tidigare i forumet).

Den gamla PX4RV kan man ju dessutom få för 13-14.000,- i Tyskland och cirka 17.000 här hemma - hur snabbt kommer den nu att falla i pris? (dålig affär?)

Vad skall man göra? ;)

Postad 16 mars 2006 - 08:11

Scuba72
  • Scuba72
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
LG 42PX4R eller 4RV, ja det beslutet var inte lätt.
;) Men imorgon kommer min 4RV efter 3månaders beslutsångest.
Det som fick mig att ta 4RV var foruminlägg, samtal med Hembiobutiken.se och Fyndborsen.se samt vetskapen om att HDTV lär dröja (enligt info från SVT målet är 2010).

4RV skall enligt källor ha bättre bild för analoga signaler och när det gäller DVD så kvittar det, båda ger lika bra bild.

Lycka till med ditt beslut!

Postad 16 mars 2006 - 10:58

Deeds
  • Deeds
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
4RV har ruggigt bra bild när det gäller de analoga kanalerna. Jag är supernöjd!

Postad 16 mars 2006 - 13:39

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Jag kan bara instämma, jag köpte en antennförstärkare till mitt analoga comhem och jag ser knappt någon skillnad på analoga och digitala nu, mycket pga av att jag inte kan skicka RGB från min digitalbox, annars tror jag skillnaden skulle vara större.

Kan ju bara tillägga att HDTV ser mycket bra ut det också, och efter att ha blivit rånad av tandläkaren så ser min uppgradering till 50" alltför avlägsen ut och efter ha sett mer HDTV material så tycker jag att det ser tillräckligt bra ut för att tv:n ska få hänga kvar ett par år till. Jag tror att när hdtv boxarna kommer så får man mycket bättre på vanlig digitaltv också med tanke på HDMI anslutningen.

Jag tycker att 15 000 kr är rimligt idag för denna tv med tanke på den senaste konkuransen av "hdready" plasmor för runt 20 000 kr. Har man bara 20 000 kr och gamla saker, dvd, kablar så är det klart ett alternativ med px4rv och köpa en bra dvd och hdmi-switch, kablar och annat.

Jag betalade 19 800 kr för min i augusti men då var pv500 enda vettiga alternativet jämte pioneers och de kostade 8000 kr mer än vad jag hade råd med.

Postad 16 mars 2006 - 14:11

Borsta
  • Borsta
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Vilket rengöringsmedel rekomenderar ni för skärmen och vart hittar jag det?

Postad 16 mars 2006 - 16:41

Unregisterede2b4eaab
  • Unregisterede2b4eaab
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag har väl haft min ett par månader nu, och den blir fan bara bättre och bättre!

Jag gav en bit under 19 för min, hade kunnat få den en tusenlapp billigare på nätet, och strax efter ja köpte den dök priserna, men jag valde ett lite dyrare alternativ eftersom jag köpte den i en fysik butik här i stan, och jag pruta 1500 på den faktiskt =)

Men att den är billigare idag är inget jag grämer mig för, visste ju att priserna skulle sjunka, men för min del känns det kanon att ha köpt den i en butik här, där ja dessutom köpt mina hemmabioprylar mm.

Aja, ville bara skriva det, vet inte varför haha, men iaf, tvn är helt sjukt bra!

Spelar Fight Night 3 till Xbox 360 och det är helt sjukt, jag har svårt att tro att bilden kan bli märkbart bättre för mitt öga än den bilden som LG:n presterar.

Helt underbar tv, rekkas STARKT till er alla som velar!

Redigerat av Unregisterede2b4eaab, 16 mars 2006 - 16:44.

Postad 16 mars 2006 - 19:06

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Det här med högre upplösning är inte så intressant som försäljaren vill få det att verka. HDtv blir bra redan på en lågupplöst plasma. Kunde de däremot (vilket de inte kan till några rimliga priser) erbjuda fler färger och djupar svärta så vore det något att betala mer för....

En sak angående spökbilder med ingen-signalrutan. Jag kom på att kontrastvärdena osv omöjligt kan påverka det eftersom menyerr etc inte påverkas av inställningarna på tv:n utan alltid är samma. Det är nog därför de lättast lämnar spökbilder...

Postad 16 mars 2006 - 19:31

Sandpiper
  • Sandpiper
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Är lite smågrinig nu.. har kikat på denna TV sedan i somras och trots att det kommit en massa nytt, så har ju inte priset sjunkit speciellt mycket. (Grattis till alla er som köpte i augusti by the way!!)

Håller nu på med surpellen på Fyndbörsen och försöker få honom att bjuda på ett halvt väggstativ i totalen 18.100kr med frakt, men det vill han inte göra! Så nu vet jag inte vad jag skall hitta på... det kanske får bli tyskimport trotsallt. Det verkar ju ha fungerat bra för de flesta. Men kikar man på de butiker som är listade här, så är det ju felaktigt nämnt att de levererar till Sverige. 99% av de listade butikerna levererar inte alls TV till Sverige! Skäms på Prisjakt!! :)

Det här verkar ta tid, så snart kan man väl köpa en begagnad på blocket istället... :-(

Postad 16 mars 2006 - 23:18

slickrick
  • slickrick
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
hej!
Har läst om andra som har samma problem som jag med ett högfrekvent brummande oljud från baksidan av tv:n. Hur har det gått, och om ni felanmält via powermill vad har hänt och vad har det kostat. Haft tv:n ca 2 månader nu.

Superbra tv annars dock lite orolig bild i bakgrunden vid dvd via komponent prog. scan supra kabel, kanske bättre med ny dvd som har hdmi. ska testa marantz 7600 och se om det är någon skillnad kör med marantz 4300 nu.

Tacksam för svar!!!

Postad 16 mars 2006 - 23:25

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Köp av samma butik som de som beställt från tyskland har, ingen mening med att chansa på något annat. Det är väl en 3-4-5 st som varit aktiva i tråden som köpt från bla primus.

Priserna är ju lägre i tyskland och någon sån nivå lär inte nås pga olika mervärdesskatter, men jag tror på något lägre priser. Det verkar ha mycket med olika lager som de får in till olika priser som de vill göra samma % vinst på, samtidigt inte sitta med en stort lager lite äldre skärmar.

Postad 17 mars 2006 - 00:45

Deeds
  • Deeds
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Är lite smågrinig nu..  har kikat på denna TV sedan i somras och trots att det kommit en massa nytt, så har ju inte priset sjunkit speciellt mycket. (Grattis till alla er som köpte i augusti by the way!!)

Håller nu på med surpellen på Fyndbörsen och försöker få honom att bjuda på ett halvt väggstativ i totalen 18.100kr med frakt, men det vill han inte göra! Så nu vet jag inte vad jag skall hitta på...  det kanske får bli tyskimport trotsallt. Det verkar ju ha fungerat bra för de flesta. Men kikar man på de butiker som är listade här, så är det ju felaktigt nämnt att de levererar till Sverige. 99% av de listade butikerna levererar inte alls TV till Sverige!  Skäms på Prisjakt!! :)

Det här verkar ta tid, så snart kan man väl köpa en begagnad på blocket istället...  :-(

<{POST_SNAPBACK}>

Köpte min för 17.700 med väggstativ och frakt från fyndbörsen. Frakten tog 1dag !! Rekomenderas starkt.

Postad 17 mars 2006 - 14:29

beachboy
  • beachboy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
hej!!

jag e ganska färsk när det gäller upplösningar...så jag har en fråga...klarar en lågupplöst plasma att visa upplösningar över 576p..alltså blir det nån skillnad mellan 576p och tex 1080i??....jag frågar pga av att jag har en px4rv och en lg dvx-9900h....och när jag köpte dvd:n för 2 månader sen så kunde jag välja alla upplösningar, men nu så helt plötsligt kan jag bara köra 576p...kan inte välja in nån annan upplösning...butiken där jag köpte dvd:n säger att det e inget fel på dvd:n eftersom plasman inte kan hantera högre än 576p....han trodde att det var nån inställning i tv:n som hade ändrats eftersom man inte kunde byta upplösning...eftersom det e EDID som rapporterar vilka upplösningar kan köras......nån som har nån tips???

Postad 17 mars 2006 - 16:43

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0

hej!!

jag e ganska färsk när det gäller upplösningar...så jag har en fråga...klarar en lågupplöst plasma att visa upplösningar över 576p..alltså blir det nån skillnad mellan 576p och tex 1080i??....jag frågar pga av att jag har en px4rv  och en lg dvx-9900h....och när jag köpte dvd:n för 2 månader sen så kunde jag välja alla upplösningar, men nu så helt plötsligt kan jag bara köra 576p...kan inte välja in nån annan upplösning...butiken där jag köpte dvd:n säger att det e inget fel på dvd:n eftersom plasman inte kan hantera högre än 576p....han trodde att det var nån inställning i tv:n som hade ändrats eftersom man inte kunde byta upplösning...eftersom det e EDID som rapporterar vilka upplösningar kan köras......nån som har nån tips???

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som han snackar skit. Plasman kan hantera hd-upplösningar men skalar då givetvis ner dem. Bästa resultat får man dock om man kör pixelmappat och låter ett grafikkort skala om bilden.... Men som svar på din fråga så är det *stor* skillnad om man spelar upp material i 480/576 eller 720/1080 även om plasman är lågupplöst.

Postad 17 mars 2006 - 17:14

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

hej!!

jag e ganska färsk när det gäller upplösningar...så jag har en fråga...klarar en lågupplöst plasma att visa upplösningar över 576p..alltså blir det nån skillnad mellan 576p och tex 1080i??....jag frågar pga av att jag har en px4rv  och en lg dvx-9900h....och när jag köpte dvd:n för 2 månader sen så kunde jag välja alla upplösningar, men nu så helt plötsligt kan jag bara köra 576p...kan inte välja in nån annan upplösning...butiken där jag köpte dvd:n säger att det e inget fel på dvd:n eftersom plasman inte kan hantera högre än 576p....han trodde att det var nån inställning i tv:n som hade ändrats eftersom man inte kunde byta upplösning...eftersom det e EDID som rapporterar vilka upplösningar kan köras......nån som har nån tips???

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte hittat några inställningar på plasman som gör att man inte kan ta emot olika upplösningar, har inte rotat runt i hela servicemenyn, har du varit där och pillat? ;) Tv:n har tagit emot allt jag skickat till den hitills, den skalar bara om. Det är väl ganska lätt att ta med dvd:n till handlaren och prova på någon av hans apparater så ser man vart felet är.

Postad 17 mars 2006 - 17:15

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Är lite smågrinig nu..  har kikat på denna TV sedan i somras och trots att det kommit en massa nytt, så har ju inte priset sjunkit speciellt mycket. (Grattis till alla er som köpte i augusti by the way!!)

Håller nu på med surpellen på Fyndbörsen och försöker få honom att bjuda på ett halvt väggstativ i totalen 18.100kr med frakt, men det vill han inte göra! Så nu vet jag inte vad jag skall hitta på...  det kanske får bli tyskimport trotsallt. Det verkar ju ha fungerat bra för de flesta. Men kikar man på de butiker som är listade här, så är det ju felaktigt nämnt att de levererar till Sverige. 99% av de listade butikerna levererar inte alls TV till Sverige!  Skäms på Prisjakt!! ;)

Det här verkar ta tid, så snart kan man väl köpa en begagnad på blocket istället...  :-(

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt att han inte ville ta det priset med tanke på dagens sänkning!!!

Postad 17 mars 2006 - 18:49

beachboy
  • beachboy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har inte hittat några inställningar på plasman som gör att man inte kan ta emot olika upplösningar, har inte rotat runt i hela servicemenyn, har du varit där och pillat? ;) Tv:n har tagit emot allt jag skickat till den hitills, den skalar bara om. Det är väl ganska lätt att ta med dvd:n till handlaren och prova på någon av hans apparater så ser man vart felet är.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Nee jag har inte rört service menyn..kollat bara drift tiden....det ända jag kan komma på är att jag hade en karaoke maskin inkopplad i AV5 i samma veva när det blev så här......ska ringa butiken imorgon igen och kolla med dom ifall jag inte kan komma in med spelaren......tack ni båda för hjälpen.

Postad 18 mars 2006 - 11:15

Deeds
  • Deeds
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Priset har sjunkit rejält på den nu.
1000:- på mindre än en vecka :/

Postad 18 mars 2006 - 11:25

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Ja, misstänkte det. Tror den lägger sig runt 15 000 kr. 14990 i april?

Postad 18 mars 2006 - 19:18

TommyW
  • TommyW
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har som alla andra också problem med dessa surrande ljud, som IBLAND blir riktigt störande.
Någon som skickat iväg på garanti pge detta??
Har dessutom data på VGA port, vilken upplösning är bäst så att TV´n inte skalar bort en massa på filmen som man spelar upp, kanske ska man köra något annat program än VLC för bästa format??
Eller måsta man skapa någon egen upplösning från datan?
Och sist, service meny, hur kommer man in dit, har iofs inte letat men ändå?

Postad 18 mars 2006 - 19:57

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Jag har som alla andra också problem med dessa surrande ljud, som IBLAND blir riktigt störande.
Någon som skickat iväg på garanti pge detta??
Har dessutom data på VGA port, vilken upplösning är bäst så att TV´n inte skalar bort en massa på filmen som man spelar upp, kanske ska man köra något annat program än VLC för bästa format??
Eller måsta man skapa någon egen upplösning från datan?
Och sist, service meny, hur kommer man in dit, har iofs inte letat men ändå?

<{POST_SNAPBACK}>

Service menyn når du genom att trycka på MENY på tv:n och fjärkontrollen samtidigt, tror det är så att du trycker på meny först på fjärren och sedan håller in den fram på tv:n.

Det spelar nog ingen roll vilket program du spelar upp filmen i, VLC är ett bra program tycker jag i alla fall. Använder du VGA ska du ska köra pixelmappat, alltså samma upplösning som tv:n har från datorn. Läs mer om detta i HTCP forumet, finns en del information om detta längre tillbaka i tråden också om inställningarna i powerstrip. Det där med surret kan jag inte svara på, har inget surr själv.

Postad 19 mars 2006 - 15:42

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Mångaalar om surr. Frågan är om de är känsligare än vad jag är. Visst jag kan höra ett surrande ljud om jag står med örat intill tv:n och den visar en mycket ljus bild (t.ex. whitewashen). Och det är högfrekvent så det finns kanske de som kan störa sig. Jag brukar störa mig på t.ex. musskrämmor som har höga toner annars men inte på tv:n. Men ljudvolymen är sällan låg i mitt vardagsrum då jag har överklockad dator med högljudd kylning på 24/7.

Postad 19 mars 2006 - 23:47

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1 716 inlägg
  • 0
Har säkerligen svarats på tidigare i tråden (jag orkar inte leta) men hur blir bildkvaliten när man kör HDTV-material genom LG RZ-42PX4RV:n? Ser man någon skillnad från vanligt DVD-material?

Redigerat av Unregistered9a177c31, 19 mars 2006 - 23:48.

Postad 20 mars 2006 - 00:01

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Skillnaden är enorm, har blivit fast i HD-träsket och sett en hel del material och längtar efter comhems hd-sändningar nån gång i år.

Ett bra inställt ffdshow eller en vanlig dvd uppskalad till 720p är ingenting mot the real deal. Är helt värdelös på att ta screenshots, så kan inte riktigt visa hur bra det blir. vet inte om det är min avant 4M kamera eller om det är jag som är dålig men får inte till det, tips? ;)

Kan ju tillägga att skillnaden på 1080p och 720p inte är så himla stor, men man ser skillnad även där. Märkligt egentligen, med tanke på att den bara har 480 som native. Jag tror helt ärligt att man kan få till bättre bild på den här med HD material än på en billig högupplöst (1024 x 768) plasma. Nu menar jag inte de nya generationerna utan de lite äldre. Så det har inte bara med antalet pixlar att göra. Vore kul om någon med mer kunskap kunde förklara det här bättre, eller om det bara är att kvalitén på filmen i övrigt, inte bara antalet pixlar är så överlägsen vanliga dvd. Jag tänker mig något liknande superbit - där videostorleken är 5-6-700 MB mer, här har man 12 gig mer att ta av.

Redigerat av JonasJansson, 20 mars 2006 - 00:22.

Postad 20 mars 2006 - 11:21

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1 716 inlägg
  • 0
JonasJansson: Låter lovande. ;) Trodde inte att det kunde bli så stor skillnad mellan DVD-material och HDTV-material, men jag är glad att jag tydligen hade fel.

Postad 21 mars 2006 - 15:58

TommyW
  • TommyW
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Va händer med priserna? =(
Trökit att 10 dar efter man fått sin så sänks priserna me 1500:- i sverige.
Beställde iofs från tyskland, men med de här priserna ångrar man sig juh lite.
Men men, n go tv är det i alla fall! =)

Postad 22 mars 2006 - 17:07

Unregisteredcf113917
  • Unregisteredcf113917
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har hft min LG i ca 6 månader nu, jag har varit nöjd, men inte helnöjd.
Jag kolla en film igår, van the man(inget oskarsmatrial men cool), kvliten på filmen var för jävlig!

Det var ett konstant brus, det bruset har jag upplevt med några andra filmer ochså. Jag har aldrig upplevt det här skarpa perfekta bilden alla snackar om här.
Jag hoppas innerligt att det är dvd det är fel på, har en HK dvd 506 LE, som har strulat förr.
Jag kör komponent prog scan. Jag ska pröva andra dvd spelare och se om det blir någon skillnad.

Jag använder mig av IE på plasman. Någon inställning jag inte känner till som ka reducera bruset eller något annat man kan göra för att bildkvaliten ska förbättras??

Postad 22 mars 2006 - 18:51

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Jag upplevde också brus när jag körde prog.scan och har bytt till hdmi, mycket renare bild även på brännda skivor. Hade supra 3xRCA så det var inget fel på kablarna men fick ett brus i bilden som jag störde mig på. Tänkte mest att det var just för att jag körde nästan bara dvd-r skivor men när jag bytte så blev bilden riktigt bra.

Postad 22 mars 2006 - 21:12

TommyW
  • TommyW
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hmm, Jag har en riktig budget DVD (Tangent). Kör komponent prog.scan, och testade med en BBK (någon model) körde då DVI -> HDMI och det var riktigt dåligt.
Blev en vit mjölig bild lixom, helt klart att det är bättre bild på min budget tangent med komponent.
Jag var på G att köpa LG´s för runt 1000 lappen med hdmi, men tror nu inte att det är värt det, eller??

Postad 22 mars 2006 - 21:50

coke66
  • coke66
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Jag har hft min LG i ca 6 månader nu, jag har varit nöjd, men inte helnöjd.
Jag kolla en film igår, van the man(inget oskarsmatrial men cool), kvliten på filmen var för jävlig!

Det var ett konstant brus, det bruset har jag upplevt med några andra filmer ochså. Jag har aldrig upplevt det här skarpa perfekta bilden alla snackar om här.
Jag hoppas innerligt att det är dvd det är fel på, har en HK dvd 506 LE, som har strulat förr.
Jag kör komponent prog scan. Jag ska pröva andra dvd spelare och se om det blir någon skillnad.

Jag använder mig av IE på plasman. Någon inställning jag inte känner till som ka reducera bruset eller något annat man kan göra för att bildkvaliten ska förbättras??

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla så du inte kör för hög kontrast Komponent är lite känslig för det,prova och köra max 60 eller ställ bilden på mild.För mig blev det skillnad iallafall.

Postad 22 mars 2006 - 22:14

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

Hmm, Jag har en riktig budget DVD (Tangent). Kör komponent prog.scan, och testade med en BBK (någon model) körde då DVI -> HDMI och det var riktigt dåligt.
Blev en vit mjölig bild lixom, helt klart att det är bättre bild på min budget tangent med komponent.
Jag var på G att köpa LG´s för runt 1000 lappen med hdmi, men tror nu inte att det är värt det, eller??

<{POST_SNAPBACK}>

Har testat BBK:n också, den åkte tillbaka snabbt, firmwareproblem (hade jag uppdaterat och problemet kvarstod hade jag inte fått nyttja ångerrätten) hade blå bild, såg förjävligt ut. Men många har ju fått riktigt bra bild med den, men inte jag.

Jag får iallfall riktigt bra bild med min HD850 uppskalat till 720p, har lite problem med macroblocking men det verkar vara svårt att komma runt. Allra bäst bild har jag från datorn, inte bara med HDTV utan med vanliga xvids och dvd´s. Är nöjd med bilden så nu ska jag jobba på ljudbiten.

Postad 23 mars 2006 - 19:51

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Det här med att ni upplever brus - är det inte bara att ni är ovana vid en skarp bild på en stor tv? Många filmer som släpps på DVD har rejält mycket med brus för att regissören tycker det ger en biokänsla. Ta en film som Serenity som har riktigt mycket brus i bakgrunden. Eller ännu hellre HD-versionen av T2 som är i upplösningen 720p. Snacka om brusig bild! Poängen är att när man tittade på den filmen på VHS för tio år sedan så såg man knappast något brus - eller några detaljer heller för delen.

Samma sak om man har en 4:3 crt-tv 28" och kollar på en bred film så får man en bild på typ 25". Om det är en vanlig tv och inte en av de nyare varianterna så är bilden betydligt suddigare och något brus (som *SKA* vara där) syns knappast. En skarpare och framförallt större bild gör att man ser betydligt fler detaljer än innan - och då också mer brus...

Men frågan är som sagt om det är plasman eller filmerna! Plasma är ju kända för att de ger en brusig bild när det inte skall vara något brus. Men min erfarenhet är att det snarare är källmaterialet. Om jag tittar på samma DVD på min datorskärm (som absolut inte visar något brus som inte *skall* vara där) så är bilden lika brusig... Likaså om jag tittar på en film som inte är brusig så blir bilden heller inte brusig på plasman....Tittar jag på samma dvd på en vanlig gammal crt-tv så ser man knappast något brus dock..

Mycket detaljer är på gott och ont. Och som någon sa så påverkar kontrastvärdet det här rejält. Låg kontrast = mindre detaljer i mörka scener = mindre brus. Själv använder jag FFDSHOW via pc:n för att reducera noise med mycket bra resultat. Men man får akta sig för man missar ju detaljer när man tar bort bruset... Men man bör heller inte ha kontrastvärdet högre än 70 för att undvika inbränningar.

Postad 24 mars 2006 - 15:39

Scuba72
  • Scuba72
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Fick äntligen min LG 42PX4RV, märkte väldigt snabbt att det inte går att titta på vanlig TV via antennen. Felanmälde genast och fick en ny inom 1vecka, so fare so good.

Nu fungerar antennen men den nya TV:n har ett pixelfel samt fyra små buklor i metallen tillhöger om bilden.

Gissa om jag kommer att retunera TV nr 2 också. Till på köpet har man sänkt priset 1331:- sedan jag beställde utan att jag fått en felfri vara.

Börjar bli lite irriterad men man får glädja sig åt att bilden är toppen.

Postad 24 mars 2006 - 18:57

labanson
  • labanson
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Det här med att ni upplever brus - är det inte bara att ni är ovana vid en skarp bild på en stor tv? Många filmer som släpps på DVD har rejält mycket med brus för att regissören tycker det ger en biokänsla. Ta en film som Serenity som har riktigt mycket brus i bakgrunden. Eller ännu hellre HD-versionen av T2 som är i upplösningen 720p. Snacka om brusig bild! Poängen är att när man tittade på den filmen på VHS för tio år sedan så såg man knappast något brus - eller några detaljer heller för delen.

Samma sak om man har en 4:3 crt-tv 28" och kollar på en bred film så får man en bild på typ 25". Om det är en vanlig tv och inte en av de nyare varianterna så är bilden betydligt suddigare och något brus (som *SKA* vara där) syns knappast. En skarpare och framförallt större bild gör att man ser betydligt fler detaljer än innan - och då också mer brus...

Men frågan är som sagt om det är plasman eller filmerna! Plasma är ju kända för att de ger en brusig bild när det inte skall vara något brus. Men min erfarenhet är att det snarare är källmaterialet. Om jag tittar på samma DVD på min datorskärm (som absolut inte visar något brus som inte *skall* vara där) så är bilden lika brusig... Likaså om jag tittar på en film som inte är brusig så blir bilden heller inte brusig på plasman....Tittar jag på samma dvd på en vanlig gammal crt-tv så ser man knappast något brus dock..

Mycket detaljer är på gott och ont. Och som någon sa så påverkar kontrastvärdet det här rejält. Låg kontrast = mindre detaljer i mörka scener = mindre brus. Själv använder jag FFDSHOW via pc:n för att reducera noise med mycket bra resultat. Men man får akta sig för man missar ju detaljer när man tar bort bruset... Men man bör heller inte ha kontrastvärdet högre än 70 för att undvika inbränningar.

<{POST_SNAPBACK}>

För egen del så får jag minst brus och bäst bild utan Cinemaläge och utan Xd engine.
kontrast och ljus på ca 50.

Postad 24 mars 2006 - 19:19

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

För egen del så får jag minst brus och bäst bild utan Cinemaläge och utan Xd engine.
kontrast och ljus på ca 50.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Kör du HDMI då? Vad använder du för DVD-spelare? Har inte provat att stänga av Xd engine själv ännu.

Redigerat av Honda, 24 mars 2006 - 19:20.

Postad 24 mars 2006 - 23:52

megasiken
  • megasiken
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag har nu haft min RZ-42PX4RV sedan i mitten på december.

Jag är VÄLDIGT irriterad på det höga surrande ljudet som kommer från plasman. ;)

Det hörs väldigt tydligt och blir högre och högre desto ljusare bild det är på tv. Alltså om det är mycket vitt så låter det väldigt mycket tycker jag.

Många som har problem med detta? Nåt man kan testa ställa om i inställningarna för att få bort eller minska det?

Eller ska man kanske gå tillbaka där man köpte den och klaga?

Annars är jag super nöjd med bilden. Men "surrandet" gör mig galen. :)

Postad 25 mars 2006 - 00:23

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1 743 inlägg
  • 0
Ni som har problem med surr: menar ni att ni kan höra surrande när ni tittar på tv/film? Jag måste gå fram till tv:n och lyssna på den för att höra mitt surrande som för övrigt inte är mer än vad som en vanlig tv brukar låta... Som mest surrar den vid vit bild så klart. Men aldrig så jag kan höra det ljudet från soffan 3,5 meter bort..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.