Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!
2072 svar till detta ämne
Postad 19 oktober 2006 - 14:21
Webmaster
-
Webmaster
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Det var nog lite dumt citerat, jag frågade Webmaster.
<{POST_SNAPBACK}>
Färgknapparna fanns att mappa direkt från hemsidan, men som Spiken sa så får man ju organisera den så att man själv är nöjd. Jag tycker den fungerar utmärkt, det finns ju bra möjligheter att lägga till alla knappar som originalet har. Och det här med att färgknapparna har olika funktioner i olika menyer är inget problem, en röd knapp sänder ju alltid samma signal oavsett var i menyn du är.
Postad 19 oktober 2006 - 17:36
Malmsten
-
Malmsten
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Har lite strul med min box. Får inte till uppdateringarna. Gjorde printscreen på USB downloader.  Som synes så får jag bara en massa + och inga mappar Nån som haft samma problem som lyckats lösa det på nå vis? Har testat på olika datorer med samma resultat.
Postad 20 oktober 2006 - 09:02
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Tjosan, nu finns version 1.18 för nedladdning från DilogEnligt revisionshistoriken: Version V1.18 2006-06-30 -Vid reserverad inspelning startar boxen 3 minuter före utsatt tid för att förbereda inspelning vilket gör funktionen helt stabil även för användare med mindre bra/ ostabila signalförhållanden.
Postad 20 oktober 2006 - 12:40
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Tjosan, nu finns version 1.18 för nedladdning från Dilog
Enligt revisionshistoriken: Version V1.18 2006-06-30 -Vid reserverad inspelning startar boxen 3 minuter före utsatt tid för att förbereda inspelning vilket gör funktionen helt stabil även för användare med mindre bra/ ostabila signalförhållanden.
<{POST_SNAPBACK}>
Med tanke på filens datum så bestämde jag mig för att köra ett MD5-test på de båda versionerna av 1.18 som jag har. Dilog DT-550PVR firmware 1.18 beta (daterad 2006-06-30): Filstorlek: 1 145 297 byte MD5: 3b8950d5191373e0d4d759968cc3a74bDilog DT-550PVR firmware 1.18 release (också daterad 2006-06-30): Filstorlek: 1 145 297 byte MD5: 3b8950d5191373e0d4d759968cc3a74bFilerna är alltså identiska. Slutsatsen måste bli att Dilog inte har ändrat något sedan betaversionen och att den som redan kör 1.18 beta därför inte behöver installera denna "uppdatering". Jag och flera andra testare har rapporterat att firmware 1.18 visserligen gör inspelningsfunktionen mycket robustare, men inte "helt stabil". Det förekommer fortfarande förseningar som gör att inspelningar startar en till flera minuter för sent, samt att på varandra följande inspelningar blir förkortade eller försenade med en minut. Inspelningsbeteendet har iallfall gjorts mer felsäkert i flera avseenden. Att Dilog väljer att fokusera på just inspelningsfunktionen gör ju att det även i 1.18 återstår mängder med andra buggar av olika allvarlighetsgrad, men de flesta är åtminstone mindre irriterande än en icke-fungerande inspelningsfunktion. Jag skulle tro att denna release är att betrakta som en "interim release" i väntan på att den mjukvara som man (enligt Dilog) hållit på att utveckla sedan dess ska bli färdig för testning. Det ska enligt Dilog ha gjorts mycket sedan 2006-06-30 så vi kan ju hoppas på att nästa mjukvara fixar betydligt mer. Åtminstone kan jag varmt rekommendera att dom som ännu inte installerat 1.18 på sin box, gör det, den är ett stort steg i rätt riktning för DT550!
Redigerat av DVBgeek, 20 oktober 2006 - 12:49.
Postad 20 oktober 2006 - 13:37
Unregisteredcb98efd7
-
Unregisteredcb98efd7
-
Användare
-
-
134 inlägg
Härligt! Nu kanske det blir lite mindre strul. Min box är periodare och har just nu en j-igt jobbig tid med mycket krångel. Det handlar om svarta inspelningar, program som försvinner och (ibland) kommer tillbaka, mm, mm.
MEN, varför ser jag fortfarande bara 1.17 när jag ska hämta filen hos Dilog? Har ni set/hämtat den på deras hemsida?
//T
Postad 20 oktober 2006 - 13:54
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Att Dilog väljer att fokusera på just inspelningsfunktionen gör ju att det även i 1.18 återstår mängder med andra buggar av olika allvarlighetsgrad, men de flesta är åtminstone mindre irriterande än en icke-fungerande inspelningsfunktion.
Jag skulle tro att denna release är att betrakta som en "interim release" i väntan på att den mjukvara som man (enligt Dilog) hållit på att utveckla sedan dess ska bli färdig för testning. Det ska enligt Dilog ha gjorts mycket sedan 2006-06-30 så vi kan ju hoppas på att nästa mjukvara fixar betydligt mer.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag får medge att jag blev lite besviken när jag läste revisionshistoriken, hade hoppats på lite fler rättningar och förbättringar. Dessutom ifrågasätter jag i viss mån Dilogs envetna påståenden om att det är problem med signalkvaliteten som leder till att inspelningarna inte startar, det stämmer nämligen inte speciellt väl med mina observationer.
Postad 20 oktober 2006 - 14:05
AndyPandy
-
AndyPandy
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
På digital Home mässan demade de en 550 med 1.19 (beta), han visst dock inte när den skulle släppas.
Han påstod att mjukvaran skulle börja sändas ut direkt till boxarna "till hösten"....
Postad 20 oktober 2006 - 14:12
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Härligt! Nu kanske det blir lite mindre strul. Min box är periodare och har just nu en j-igt jobbig tid med mycket krångel. Det handlar om svarta inspelningar, program som försvinner och (ibland) kommer tillbaka, mm, mm. MEN, varför ser jag fortfarande bara 1.17 när jag ska hämta filen hos Dilog? Har ni set/hämtat den på deras hemsida? //T
<{POST_SNAPBACK}>
Vänta dig inte för mycket, uppgraderingen utlovar som rapporterat inte någon bot på de problem du radar upp. Om du aldrig stänger av boxen så kan du kanske testa att göra det då och då. Det var först när jag började låta boxen stå på dygnet runt som jag drabbades av att filer blev osynliga som följd av misslyckade raderingsoperationer. Nu testar jag att stänga av den en gång per dygn, men låta den stå på när den skall göra timerinspelningar, tiden får utvisa om det är en fungerande work around. Jag har dock alltid fått tillbaks de osynliga inspelningarna, "formeln" verkar vara så att om jag exempelvis raderar filnummer 21-23 och boxen hänger sig så blir filnamn 24 och framåt osynliga, i stället för att filnamnen skiftas uppåt två steg. Gör jag då tre inspelningar placeras dessa filnamn på position 21-23. Därefter startar jag om boxen och då har fillistan "knutits ihop" igen de gamla inspelningarna ligger som tidigare på position 24 och framåt. Du kanske har ett annat fel, men för mig har detta funkat till 100%. Svarta inspelningar har jag haft så få, och inga de sista tre månaderna, så där verkar det inte finnas något mönster och därmed inga knep för att skydda sig. De nya filerna ligger på Dilogs sida, du kanske måste göra refresh i din browser för att se dem, den gamla sidan ligger troligen kvar i cachen.
Postad 20 oktober 2006 - 14:20
Unregisteredcb98efd7
-
Unregisteredcb98efd7
-
Användare
-
-
134 inlägg
Signalkvaliten eller inte, det kan inte jag avgöra...
Däremot så kan man ju starkt tvivla på att det är den som spökar när boxen hänger sig vid radering av filer, att filer får namn utbytta eller försvinner på annat sätt.
Ibland verkar det som om vi kunder/användare inte blir tagna på allvar eller att de på Dilog inte tror på vad vi återger bl a här på forumet.
Ja, jag vet... det är "bara" ett forum och ingen vetenskaplig institution, men ingen rök utan eld lärde jag mig som liten.
Och skulle det nu vara som det någon gång har påståtts, att det egentligen bara är ett fåtal som har problem, då borde ju problemet vara löst genom att byta ut de felaktiga boxarna.
Jag vill ha en fungerande box. "Jag vill-jag vill-jag vill..."
Hur var det förresten med 1.17? Finns den på Dilogs sida?
//T
Oj, vi skriver om varandra...
Redigerat av Unregisteredcb98efd7, 20 oktober 2006 - 14:21.
Postad 20 oktober 2006 - 14:44
Unregisteredcb98efd7
-
Unregisteredcb98efd7
-
Användare
-
-
134 inlägg
Okej, nu har jag "hittat" 1.18.
Det syntes inte i Firefox som är min browser i vanliga fall trots att jag uppdaterade sidan. När jag provade med IE så funkade det. Konstigt...
Tack ändå,
//T
Postad 20 oktober 2006 - 16:01
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Jag får medge att jag blev lite besviken när jag läste revisionshistoriken, hade hoppats på lite fler rättningar och förbättringar.
<{POST_SNAPBACK}>
Revisionshistoriken är lite bristfällig. Vad som inte nämns är att hela inspelningsbeteendet gjorts mer robust. Förut var boxen tvungen att se just det klockslag då inspelningen skulle börja, och då boxen startade bara en minut innan (enligt sin egen klocka) och då synkade, kunde det hända att klockan dragit sig och att boxen då missade rätt klockslag på sekunden när. Då drog inte inspelningen igång utan boxen bara stängde av sig igen. I firmware 1.18 startar boxen tre minuter innan utsatt tid för att säkert synka rätt, och sedan håller den sig igång under hela inspelningstiden. Skulle det inte finnas någon signal just vid rätt klockslag så väntar boxen på en godtagbar signal och startar då inspelningen. Av någon anledning försenas timerpåslaget ibland någon minut, ibland upp till 5-6 minuter, men jag har inte sett något mönster i det och den senaste veckan har alla inspelningar gått klockrent både från standby och om boxen varit på. Problemet med att inspelningen förkortas med en minut om man har en omedelbart påföljande inspelning kvarstår dock även i firmware 1.18. Men som någon annan sa, dom har väl en ny firmware på G (1.19) och det är nog den som Dilog säger att dom arbetat så hårt på den senaste tiden (dygnet runt, periodvis, om man får tro det dom säger!). Jag är iallafall nöjd med de få förbättringar som 1.18 innehåller, de har gjort boxen så mycket mer dräglig att leva med, även om det fortfarande saknas mycket innan boxen är så bra som den borde ha varit från fabrik (i synnerhet vad gäller USB och filsystem).
Redigerat av DVBgeek, 21 oktober 2006 - 10:50.
Postad 21 oktober 2006 - 18:52
t92joe
-
t92joe
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag har dock alltid fått tillbaks de osynliga inspelningarna, "formeln" verkar vara så att om jag exempelvis raderar filnummer 21-23 och boxen hänger sig så blir filnamn 24 och framåt osynliga, i stället för att filnamnen skiftas uppåt två steg. Gör jag då tre inspelningar placeras dessa filnamn på position 21-23. Därefter startar jag om boxen och då har fillistan "knutits ihop" igen de gamla inspelningarna ligger som tidigare på position 24 och framåt. Du kanske har ett annat fel, men för mig har detta funkat till 100%.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var som .... Det fungerar även för mig att få tillbaka borttappade inspelningar på det sättet! Stort tack! Jakob
Postad 21 oktober 2006 - 23:51
No88e
-
No88e
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Är det nån som styr sin DT550 med en Oneforall fjärris?
Är i så fall intresserad av fungerande installationskod!
Postad 22 oktober 2006 - 11:15
Unregistered2fca91dd
-
Unregistered2fca91dd
-
Användare
-
-
235 inlägg
Har också haft problem med filer som blivit "osynliga". Enligt Dilog så beror det på att man inte slår av boxen då och då. Genom att slå av boxen ibland så tömmer man arbetsminnet och det är förmodligen det som spökar. Varje gång jag gått in i PVR-listan och det varit "osynliga" filer har jag slagit av boxen på stand-by och slagit på den igen efter ett litet tag , och vips, så har man en fullständig lista igen.
Postad 22 oktober 2006 - 20:33
gonucku
-
gonucku
-
Forumräv
-
-
639 inlägg
Hejsan allihop!
Nu ska jag börja med att erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela denna tråd  och mest troligt lär denna eller en liknande fråga redan ställts.
Men jag gör la väl ett försök ändå.
Sitter och funderar på att köpa mig denna Dilog DT-550 DVR. Ser ju fruktansvärt bra ut med dubbla tuners, 160gb hdd och det som jag kanske mest föll för komponentutgång.
Så det jag undrar är väl hur pass bra kvalitet/bild det blir via denna komponentutgång? Givetvis spelar väl skärmen roll, men jag tänkte mest generellt.
Hur upplever ni som använder den utgången bilden jämfört med t.ex. scart eller scart rgb?
Jag tyckte mig för ett par dagar sedan (hittar den dock inte nu:(...) läsa något om att bilden till och med var sämmre på komponentutgången än scartRGButgången.... Men det kan väl inte stämma?
VH Gonucku
[edit] På dilogs hemsida står det att denna DT-550, heter DVR, men om man kikar runt överallt annat så heter den PVR. Är det samma box? Så dilog bara har tafflat till det på hemsidan eller är det två olika boxar?
Redigerat av gonucku, 23 oktober 2006 - 05:48.
Postad 23 oktober 2006 - 15:56
Unregistered21b9cbcb
-
Unregistered21b9cbcb
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej Kan säga att det är mycket klarare bild över RGB än komponent med dilog. Jag har även än Kiss-DP558 som levererar mycket bätte bild vi komponent, som exempel. Som bildvisare har jag Acer 3705. Övriga "negativa" synpunkter på Dilogen. - 4:3 resp. 16:9 växling. Även om boxen är inställd på 16:9 TV så ändras inte bilden automatiskt. - Väldigt dålig EPG - Man kan inte programera in två timerinspelningar på samma tid. Utan bara TimeShift - Man kan inte flytta bild och undertexter. Punkterna 1,2 och 4 är grymt bra på min Force 530, förutom EPG ett dygn dårå, "men å andra sidan funkar det dygnet". ¨rob Hejsan allihop!
Nu ska jag börja med att erkänna att jag inte orkat läsa igenom hela denna tråd och mest troligt lär denna eller en liknande fråga redan ställts.
Men jag gör la väl ett försök ändå.
Sitter och funderar på att köpa mig denna Dilog DT-550 DVR. Ser ju fruktansvärt bra ut med dubbla tuners, 160gb hdd och det som jag kanske mest föll för komponentutgång.
Så det jag undrar är väl hur pass bra kvalitet/bild det blir via denna komponentutgång? Givetvis spelar väl skärmen roll, men jag tänkte mest generellt.
Hur upplever ni som använder den utgången bilden jämfört med t.ex. scart eller scart rgb? Jag tyckte mig för ett par dagar sedan (hittar den dock inte nu:(...) läsa något om att bilden till och med var sämmre på komponentutgången än scartRGButgången.... Men det kan väl inte stämma?
VH Gonucku
[edit] På dilogs hemsida står det att denna DT-550, heter DVR, men om man kikar runt överallt annat så heter den PVR. Är det samma box? Så dilog bara har tafflat till det på hemsidan eller är det två olika boxar?
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 23 oktober 2006 - 21:15
Unregistered59b6c723
-
Unregistered59b6c723
-
Lärjunge
-
-
312 inlägg
AndyPanda
Vad menar du med att det skall börja sändas uppdatering direkt till boxen? Betyder det att jag kommer att slippa koppla loss alla sladdar och släpa mottagaren till min dator för varje uppdatering?
Postad 24 oktober 2006 - 08:58
birbjo
-
birbjo
-
Användare
-
-
111 inlägg
Ohlson!
Jag skaffade en (liknande) sådan här, och har en 10 meters nätverkskabel mellan PC o Dilogen.
Fungerar kanon.....inget bärande för mig!
===========================
USB-Extender, 599:- inkl. moms
USB-förlängning över ethernetkabel, upp till 30m. Förlänger USB-kablen enkelt och smidigt med hjälp av vanlig nätverkskabel. (Ethernet-kabel ingår ej) Specifikation: USB 1,1, RJ45 kontakt stöder CAT 5/6. Ingen extra strömförsörjning eller drivrutiner behövs. Stöder Windows, Mac samt Sun OS.
===========================
Postad 24 oktober 2006 - 10:12
Unregisteredff8f752a
-
Unregisteredff8f752a
-
Användare
-
-
100 inlägg
Min fjärr beter sig skumt!
Dilog (Martin) har skickat en ny fjärr, men jag har fortfarande problem med att kommunikationen mellan den och boxen är grymt seg efter uppstart. Ofta får jag vänta ett par minuter innan den svarar överhuvudtaget (utom Off som där *tjoff* direkt). Därefter fungerar den oftast som den ska ...
Någon annan som har samma upplevelse? Firmware 1.18 installerad i augusti, och inga problem i övrigt.
Anders
Postad 24 oktober 2006 - 11:38
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Min fjärr beter sig skumt!
Dilog (Martin) har skickat en ny fjärr, men jag har fortfarande problem med att kommunikationen mellan den och boxen är grymt seg efter uppstart. Ofta får jag vänta ett par minuter innan den svarar överhuvudtaget (utom Off som där *tjoff* direkt). Därefter fungerar den oftast som den ska ...
Någon annan som har samma upplevelse? Firmware 1.18 installerad i augusti, och inga problem i övrigt.
Anders
<{POST_SNAPBACK}>
Jag noterade en liknande tröghet på fjärren, "repetition" av knappar fungerade inte och man fick vänta ett par sekunder mellan varje tryckning t.ex på navigationsknapparna så det tog lång tid att gå runt i EPG/kanal-lista. Det visade sig bero på att jag använde laddningsbara batterier, även om dom var fullt laddade - från det att jag bytte till "vanliga" batterier fungerar fjärren klockrent.
Postad 25 oktober 2006 - 07:17
henricnyström
-
henricnyström
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag funderar på att köpa en Dilg dt550 160 gb eller en Sagem Pvr 64160t 160 gb. Jag skall köra den mot en projektor. Frågan är bara om när jag lagrar program på hårdisken om textningen kommer med då? Jag har ju ingen text-tv på projektorn. Vilken är bäst av dom tror ni ? Sagem:en är en senare produkt. 2006. Det kanske har betydelse.
//Hernric
Postad 25 oktober 2006 - 08:13
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag funderar på att köpa en Dilg dt550 160 gb eller en Sagem Pvr 64160t 160 gb. Jag skall köra den mot en projektor. Frågan är bara om när jag lagrar program på hårdisken om textningen kommer med då? Jag har ju ingen text-tv på projektorn. Vilken är bäst av dom tror ni ? Sagem:en är en senare produkt. 2006. Det kanske har betydelse. //Hernric
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har i princip noll erfarenhet av Sagem men textning skall inte vara några problem med någon av dem. Båda har väl sin beskärda del av fel och egenheter, Dilog verkar ha lite mer finesser. Kör man mot en projektor kan komponentutgång vara intressant har jag förstått och det finns inbyggt i DT550n, men inte i Sagem-boxarna. PVR 64160T verkar vara ganska nära släkt med PVR 6240T och PVR6280T och de har väl funnits på marknaden lika länge, om inte längre, än DT550 så där tror jag inte det är någon större skillnad.
Postad 25 oktober 2006 - 09:17
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Jag funderar på att köpa en Dilg dt550 160 gb eller en Sagem Pvr 64160t 160 gb. Jag skall köra den mot en projektor. Frågan är bara om när jag lagrar program på hårdisken om textningen kommer med då? Jag har ju ingen text-tv på projektorn. Vilken är bäst av dom tror ni ? Sagem:en är en senare produkt. 2006. Det kanske har betydelse. //Hernric
<{POST_SNAPBACK}>
Textningen ska spelas in (och spelas upp) på alla Boxer-godkända hårddiskboxar. Dilog DT550 har definitivt många egenheter och den lever inte upp till sin hårdvara än eftersom mjukvaran innehåller så många handikappande buggar och filsystemet är ostabilt. Man får hoppas att Dilog lyckas fixa alltihop, men än så länge ser det inte så ljust ut och eftersom dom dessutom måste koordinera sina ändringar med Handan (som gör hårdvaran och referensfirmware) och Finepass (som gör mjukvaran till datorn) så har dom det säkert inte helt lätt.
Redigerat av DVBgeek, 25 oktober 2006 - 09:18.
Postad 25 oktober 2006 - 09:24
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Dom flesta kanalerna kör väl med inbränd textning, eller? På de som inte kör det så har jag för mig att jag läst att texningen blir bökig att få med först när man ska försöka bränna dvd av det inspelade materialet. Alltså inte när man tittar på inspelat material i boxen. Jag kör själv min box lite då och då via komponent till min Sanyo PLV-Z3. Fungerar finemang. Det var komponent + att man kan spara timeshift som gjorde att min lott föll på Dilog.
Postad 25 oktober 2006 - 10:11
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Dom flesta kanalerna kör väl med inbränd textning, eller? På de som inte kör det så har jag för mig att jag läst att texningen blir bökig att få med först när man ska försöka bränna dvd av det inspelade materialet. Alltså inte när man tittar på inspelat material i boxen. Jag kör själv min box lite då och då via komponent till min Sanyo PLV-Z3. Fungerar finemang. Det var komponent + att man kan spara timeshift som gjorde att min lott föll på Dilog.
<{POST_SNAPBACK}>
Helt riktigt. Alla Free-to-air-kanalerna (SVT, TV4...) kör med inbränd textning och alltså behöver man inte bekymra sig om detta alls. Flera av de internationella betalkanalerna (men inte alla, inte Discovery t.ex) använder text-tv istället, för att man ska kunna välja språk (eller stänga av textningen). Så länge man spelar upp inspelningen på boxen fungerar allt som det ska (beroende förstås på om boxens mjukvara fungerar som den ska!).
Postad 27 oktober 2006 - 00:58
Malmsten
-
Malmsten
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Vet ej om någon påpekat detta problem förr (tråden börjar bli lång, orkar inte läsa alla sidorna)
Ifall du spelar in 2 program efter varann, ett börjar 20:00 och slutar 20:55, det andra börjar 20:55 å slutar då 21:50 så får inte jag med sista minuten på första programet  Verkar som boxen slutar spela in 1min innan nästa inspelning börjar för att "göra sej klar". Mycket irriterande.
Postad 27 oktober 2006 - 16:34
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Vet ej om någon påpekat detta problem förr (tråden börjar bli lång, orkar inte läsa alla sidorna)
Ifall du spelar in 2 program efter varann, ett börjar 20:00 och slutar 20:55, det andra börjar 20:55 å slutar då 21:50 så får inte jag med sista minuten på första programet Verkar som boxen slutar spela in 1min innan nästa inspelning börjar för att "göra sej klar". Mycket irriterande.
<{POST_SNAPBACK}>
Det har nämnts förut, och är bekräftat av Dilog. Tror dock inte dom betraktar det som en bugg...  I och med firmware 1.18 så verkar det som om boxen då och då växlar mellan att avsluta den tidigare inspelningen en minut för tidigt, eller påbörja den senare inspelningen en minut för sent (och då får med hela den föregående inspelningen). Vet inte vad som styr detta, förmodligen är det slumpmässigt.
Postad 28 oktober 2006 - 22:17
Marzocchi
-
Marzocchi
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ska man hålla sig undan Dilog 550? Tycker det verkar vara en bra box på pappret.
Postad 29 oktober 2006 - 08:34
StenRik
-
StenRik
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Inspelningsfunktionerna både EPG och timer är ju närmast ett skämt.
Om man spelar in ett program på en kanal som har
reklamavbrott så bryts sändningen då reklamen börjar.
De flesta kanalerna är ju numera reklamfinansierade.
Dåligt är också att man inte kan spela in ett program via timerinställning
för annan dag än dagens datum. Jag har i allafall inte lyckats.
Har också fått "svarta inspelningar".
Postad 29 oktober 2006 - 09:12
Webmaster
-
Webmaster
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Om man spelar in ett program på en kanal som har reklamavbrott så bryts sändningen då reklamen börjar. De flesta kanalerna är ju numera reklamfinansierade.
Dåligt är också att man inte kan spela in ett program via timerinställning för annan dag än dagens datum. Jag har i allafall inte lyckats.
<{POST_SNAPBACK}>
Du verkar ha seriösa problem, lämna in din box för service eller utbyte. Jag har inga såna problem med min 550. Inspelningen fortsätter över reklampauserna och timern är inga problem att ställa in på en dag i framtiden, det är ju det den är till för då EPG'n inte kan se så långt fram. För timerinspelning så är det ju bara att blädra fram till den dag du vill spela in, när som helst.
Postad 29 oktober 2006 - 10:58
Darkness
-
Darkness
-
Rookie
-
8 inlägg
Om man spelar in ett program på en kanal som har reklamavbrott så bryts sändningen då reklamen börjar. De flesta kanalerna är ju numera reklamfinansierade.
Dåligt är också att man inte kan spela in ett program via timerinställning för annan dag än dagens datum. Jag har i allafall inte lyckats.
<{POST_SNAPBACK}> Boxen spelar in allt, och bryter inte för reklam. Då jag snabbspolar förbi reklamen i allt inspelat så vet jag detta mycket väl När du programmerar en inspelning manuellt, tryck bara på OK knappen när du står på datum så får du ju upp en kalender och kan sätta vilken datum du vill.
Postad 29 oktober 2006 - 11:17
StenRik
-
StenRik
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Boxen spelar in allt, och bryter inte för reklam. Då jag snabbspolar förbi reklamen i allt inspelat så vet jag detta mycket väl
När du programmerar en inspelning manuellt, tryck bara på OK knappen när du står på datum så får du ju upp en kalender och kan sätta vilken datum du vill. 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack, jag har testat. Ok, trodde att man skulle rulla framåt och tillbaka som de övriga uppgifterna. Men inspelning via EPG bryter för reklam.
Postad 29 oktober 2006 - 11:54
t92joe
-
t92joe
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Ska man hålla sig undan Dilog 550? Tycker det verkar vara en bra box på pappret.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker inte man skall hålla sig undan fr Dilog 550. Jag är mycket nöjd med den, speciellt sedan FW 1.18. Visst, den är inte 100% felfri men med det senaste FW uppgraderingarna så tycker jag att det blivit mycket bättre. Den verkar må mycket bättre av att slås av och på någon gång ibland istället för att vara igång vecka ut och vecka in. (Då jag har programmerat för inspelning brukar jag ha den på för säkerhetsskull...) Dessutom tycker jag att det känns mycket positivt att mail till Dilog om problem verkar tas på allvar. Jakob PS StenRik: Att boxen skulle bryta inspelningen då reklamen kommer har jag heller aldrig sett. Skicka in den på garantin, något verkar skumt....
Postad 29 oktober 2006 - 12:21
t92joe
-
t92joe
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
VINTERTID!
Hej!
Jag upptäckte ett intressant fenomen. I går programmerade jag inspelning av ett program via EPG:n i dag så har den inspelningen förskjutits en timme!! Kl 18 blev kl 19 i programmeringen! Hade jag inte sett det hade jag spelat in fel program!
Jakob
Postad 29 oktober 2006 - 13:52
elvsgubben
-
elvsgubben
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag rekomenderar att ej köpa denna produkt då den är helt klart underkänd i mitt tycke, hade jag vetat detta med allt strul hade jag köpt nåt annat märke från början. Jag menar att man har haft gott om tid och korrigera alla problem under tidens gång men gör det inte och det är inte varken kundvänligt eller seriöst. Köp helst ett annat märke och jag förstår ingenting varför denna produkt ligger på topp bland digitala mottagare.
Postad 29 oktober 2006 - 15:13
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Köp helst ett annat märke och jag förstår ingenting varför denna produkt ligger på topp bland digitala mottagare. 
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske för att dom andra märkena har ännu flera buggar?? Jag har heller inte upplevt några problem med min box ännu. Dock var min första box Dead on Arrival, men det fixade Dilog bra.
Postad 29 oktober 2006 - 19:32
olbotrek
-
olbotrek
-
Amatör
-
-
60 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Jag rekomenderar att ej köpa denna produkt då den är helt klart underkänd i mitt tycke, hade jag vetat detta med allt strul hade jag köpt nåt annat märke från början.
Jag menar att man har haft gott om tid och korrigera alla problem under tidens gång men gör det inte och det är inte varken kundvänligt eller seriöst.
Köp helst ett annat märke och jag förstår ingenting varför denna produkt ligger på topp bland digitala mottagare. 
<{POST_SNAPBACK}>
inte heller jag kan rekommendera denna box, av en massa anledningar som jag nämnt tidigare i denna tråd... /Danne
Redigerat av olbotrek, 29 oktober 2006 - 19:34.
Postad 29 oktober 2006 - 19:46
Marzocchi
-
Marzocchi
-
Användare
-
-
108 inlägg
Boxen har USB-ingång (bara 1.1 dock). Vad är tanken man ska kunna göra med den? Föra över inspelade program till datorn? Föra över nedladdade filmer till boxen?
Postad 30 oktober 2006 - 10:31
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Boxen har USB-ingång (bara 1.1 dock). Vad är tanken man ska kunna göra med den? Föra över inspelade program till datorn? Föra över nedladdade filmer till boxen?
<{POST_SNAPBACK}>
USB-anslutningen har flera funktioner: *1 Föra över MP3 och JPG till boxen (max 3 GB). *2 Föra över inspelningar (endast .hav-format!) från box till dator och tvärtom för backup. *3 Uppgradera/nergradera firmware Dock klarar den inte ens USB 1.0 (12 Mbit/s) utan brukar ligga på runt 3,5-4 Mbit/s så i praktiken är den oanvändbar för punkt 2 ovan. Enda anledningen att jag gör det är att jag testar boxens alla aspekter för att kunna rapportera buggar. Har t.ex upptäckt att inspelningar ibland blir förstörda när man för över dom till datorn och att dom sedan inte fungerar när man för över dom till boxen igen även om orginalinspelningen fungerade i boxen. Dilog har sagt att USB 2.0 förhoppningsvis kommer i en framtida tillverkningsomgång, men då får dom allt förbättra programmeringen som hanterar det också så att hastigheten blir rätt och att inspelningar inte muteras som dom ibland gör idag.
Redigerat av DVBgeek, 30 oktober 2006 - 10:34.
Postad 30 oktober 2006 - 19:37
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Hej.
Är lite sugen på denna boxen och undrar hur överföringen mellan box-dator funkar. Vad jag läst görs detta över USB, tänkte skaffa en längre kabel för detta och undrar hur den skall se ut? Är det samma USB uttag i boxen som i datorn, så att det skall vara en kabel med dem kontakterna i bägge ändar?
Undrar även hur snabb kanalbytet är, sitter på en Sagem ITD64 nu (äldre modell) och den upplevs ganska seg.
Redigerat av tops, 30 oktober 2006 - 19:37.
Postad 31 oktober 2006 - 11:37
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Hej. Är lite sugen på denna boxen och undrar hur överföringen mellan box-dator funkar. Vad jag läst görs detta över USB, tänkte skaffa en längre kabel för detta och undrar hur den skall se ut? Är det samma USB uttag i boxen som i datorn, så att det skall vara en kabel med dem kontakterna i bägge ändar? Undrar även hur snabb kanalbytet är, sitter på en Sagem ITD64 nu (äldre modell) och den upplevs ganska seg.
<{POST_SNAPBACK}>
Kan inte uttala mig om kanalbyten gentemot Sagem, men jag tycker det går snabbt (tar oftast någon sekund). Vad gäller USB, se mitt inlägg ovan. USB-kabeln följer med, det är annars en standard USB A-B kabel av samma typ som ofta används till t.ex skrivare. Hastigheten ska vara 12 Mbit/s enligt boxens hårdvaruspec (USB 1.1) men i praktiken presterar den inte mer än 4 Mbit/s vilket är under all kritik. Jag har testat boxen mycket ingående och hittar ingen orsak till varför hastigheten är begränsad på det sättet, utom dåligt skriven firmware. Dessutom kan du inte använda boxens PVR-funktioner (inspelning, avkodning och uppspelning av inspelat material) under pågående USB-överföring, men du kan timeshifta vilket inbegriper både inspelning, avkodning och uppspelning så än en gång beror begränsningen bara på dåligt skriven firmware och inte på några brister i hårdvaran. Så se till att du har gott om tid och inga programmerade timers inom den tid det tar att föra över inspelningen (1-2 gånger programmets speltid beroende på vilken kanal det sändes på - olika kanaler har olika bandbredd). Tills Dilog fixar USB-kopplingen så att den klarar att upprätthålla en stabil hastighet på minst 12 Mbit/s och inte blockerar boxens andra funktioner under överföring, kan jag inte rekommendera boxen. Det är helt klart långt kvar tills boxen är stabil och uppfyller alla funktioner som utlovas i specifikationerna. Dessutom orsakar USB-överföringen ibland fel i den överförda filen så att den fungerar på boxen men inte i datorn, och om man för över filen i orört skick från datorn till boxen (med ett annat nummer för att testa!) så funkar den inte i boxen heller. Även här kan det omöjligt vara fråga om hårdvarufel (det är nämligen bara vissa filer som "muteras", dom muteras vid varje överföring och alltid på samma sätt för varje fil) så än en gång måste det vara fråga om dålig firmware. Än så länge koncentrerar sig Dilog på att fixa timern, det är ju trots allt den viktigaste funktionen och den har länge varit allt annat än stabil, men med version 1.18 så har den nu en tid fungerat klockrent för mig (men timer-tabellen nollställer fortfarande sig själv med några veckors mellanrum, fast med firmware 1.17 hände det minst en gång i veckan). Att boxen bygger på samma PowerPC-arkitektur som Dreambox borde kunna möjliggöra att Dilog kan bli den enda Boxer-godkända Linux-boxen, men än så länge verkar det som om den kör sitt eget mycket undermåliga operativsystem och dessutom ett ostabilt och orimligt begränsande filsystem. Edit: Hur som helst finns det idag bara två Boxer-godkända boxar med USB och möjlighet att föra över inspelningar till dator, varav Dilog är den billigare (den andra är Topfield 5700, om vilken jag inte vet något hur stabil den är, USB-prestanda etc). Dilog har dessutom möjlighet att spara timeshift, vilket inte Topfield 5700 har så vitt jag vet.
Redigerat av DVBgeek, 31 oktober 2006 - 18:22.
Postad 31 oktober 2006 - 13:06
tops
-
tops
-
Lärjunge
-
-
335 inlägg
Okay.
Tack för infon, har läst en del här på forumet, dock inte alla sidor 
Men jag är nog trots allt positiv till denna box, kika lite på Sagem, men den
faller på att det inte går att plocka ut datan och ej går att spela in 2 program samtidigt.
Förhoppningsvis blir firmwaren bättre med tiden.
En annan sak jag funderat på gäller avtalet med boxer. Denna box går ju att köpa ca 1400 billigare om jag tecknar ett 24 månaders avtal. Nu har jag redan ett abb. sedan flera år tillbaka och jag frågade boxer igår om det gick att binda sitt nuvarande abb i 24 och få det lägre priset. Svaret var att detta inte gick, därför att det inte var Boxer som sponsrade boxen utan affären. Detta lät väldigt konstigt för mig, att affären skulle betala för att jag tecknar 24 månader Boxer, men så sa hon i kundtjänst. Någon som vet nåt om detta? Är min enda utväg att säga upp nuvarande abb och teckna ett nytt för att få det sponsrade priset? Hur har ni andra gjort?
En tanke slog mig, kan boxen vara sponsrad från annat håll än Boxer, typ terracom? Nån som vet?
Postad 31 oktober 2006 - 13:47
StenRik
-
StenRik
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Okay. Tack för infon, har läst en del här på forumet, dock inte alla sidor  Men jag är nog trots allt positiv till denna box, kika lite på Sagem, men den faller på att det inte går att plocka ut datan och ej går att spela in 2 program samtidigt. Förhoppningsvis blir firmwaren bättre med tiden.
En annan sak jag funderat på gäller avtalet med boxer. Denna box går ju att köpa ca 1400 billigare om jag tecknar ett 24 månaders avtal. Nu har jag redan ett abb. sedan flera år tillbaka och jag frågade boxer igår om det gick att binda sitt nuvarande abb i 24 och få det lägre priset. Svaret var att detta inte gick, därför att det inte var Boxer som sponsrade boxen utan affären. Detta lät väldigt konstigt för mig, att affären skulle betala för att jag tecknar 24 månader Boxer, men så sa hon i kundtjänst. Någon som vet nåt om detta? Är min enda utväg att säga upp nuvarande abb och teckna ett nytt för att få det sponsrade priset? Hur har ni andra gjort? En tanke slog mig, kan boxen vara sponsrad från annat håll än Boxer, typ terracom? Nån som vet?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag sa upp mitt boxer abb och tecknade nytt 24-månaders. Man får ju betala en start avg 395 kr för bl a första halvårets programkortskostnad. (resten är väl adminstration)aa Det är bra om du kan tajma det med ditt nuvarande abb på programkortet, annars åker du på dubbla kostnader.
Postad 31 oktober 2006 - 21:38
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Kan vi försöka ta reda på vilka andra boxar som är kloner av Dilog DT-550? Det kanske skulle kunna hjälpa både oss och Dilog att hitta en firmware som låter boxen fungera som den ska...  Så här långt kan vi väl konstatera att Dilog DT-550 i själva verket är en klon av Handan DVB-T 6000 som inte säljs i Sverige (men däremot i Finland). Har någon testat denna box och kan uttala sig om hur stabil den är gentemot DT-550, eller har någon (som är kunnig nog att återställa sin box efter en misslyckad flashning) testat denna firmware i DT-550? Edit: även Teac PVR 100T är en klon av Handan DVB-T 6000. Den har precis samma problem som Dilog DT-550 med att t.ex timerlistan nollställer sig själv titt som tätt så just det felet kan vi nog säkert säga kommer från Handans referensmjukvara och inte från Dilog själva (men det är dåligt att dom inte fixat det). Men TEAC har fixat ett annat problem som vi vet att Dilog DT-550 lider av och som av TEAC har isolerats till att orsakas av dålig firmware: "Fixes possible sound loss after several hours of use.". Dom är uppe på version 1.32 nu. Skulle vara bra om Dilog kunde anpassa deras firmware (och komplettera med sina egna fixar) för den verkar ha fixat fler (och andra) fel än vad Dilog fixat hittils. OBS!!! Lägg inte in firmware från kloner på din Dilog DT-550! Det kan resultera i en oanvändbar box och du förlorar garantin!Mera teknisk information som jag hittat: Boxens USB-kommunikation hanteras av ett chip från Philips, PDIUSBD12, samma som sitter i tidiga Nomad Jukebox (vilket förklarar varför Windows Media Player identifierar boxen som en sådan!). Drivrutinen är bara en testversion (inte WHQL-godkänd) som kommer från Microsoft via Philips och är inte uppdaterad sedan 2001. Creatives drivrutin för samma chip är två år nyare och WHQL-godkänd MEN fungerar inte med USB Downloader. USB Downloader eller drivrutinen innehåller också en bugg som leder till att .hav-filerna ibland blandas ihop och resultatet blir en förstörd fil bestående av fragment från två eller flera inspelningar när den väl är överförd till datorn, och den fungerar då förstås inte när man för tillbaka den till boxen heller, även om alla filer fungerade på boxen innan backuppen. Jag väntar på en fix för detta.
Redigerat av DVBgeek, 02 november 2006 - 09:57.
Postad 01 november 2006 - 20:55
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Stötte på min bugg idag. Spelade in ett program och tänkte mig inte för utan ville pausa samma program som jag spelade in så jag tryckte timeshift. Timeshift ville inte fungera och då slog det mig att ju kan titta på inspelningen och kan då pausa. Men när jag tittar på inspelning visar det sig att boxen bara spelat in till just det tillfället då jag tyckte timeshift på fjärren, även om boxen under en hel halvtimme indikerat att den spelat in. Sp jag fick endast ca 2min inspelat utan 30min
Postad 01 november 2006 - 22:54
StenRik
-
StenRik
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
https://www.minhembi...320&p=1175994Jag har fortfarande inte fått någon respons på mitt mail som jag skickade i söndags.
Postad 02 november 2006 - 09:54
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
https://www.minhembi...320&p=1175994
Jag har fortfarande inte fått någon respons på mitt mail som jag skickade i söndags. 
<{POST_SNAPBACK}>
Ditt fel låter definitivt som något hårdvarurelaterat, även om det är svårt att säga med tanke på maskinens extremt buggiga mjukvara. Och Dilog är inte bra på att svara på mail, väntar fortfarande på mottagningsbekräftelse på buggar som jag rapporterat för flera veckor sedan. Jag antar och hoppas att det beror på att dom har fullt upp med att fixa felen inför nästa firmware-release.
Postad 02 november 2006 - 15:16
Grimidor
-
Grimidor
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
En annan sak jag funderat på gäller avtalet med boxer. Denna box går ju att köpa ca 1400 billigare om jag tecknar ett 24 månaders avtal. Nu har jag redan ett abb. sedan flera år tillbaka och jag frågade boxer igår om det gick att binda sitt nuvarande abb i 24 och få det lägre priset. Svaret var att detta inte gick, därför att det inte var Boxer som sponsrade boxen utan affären. Detta lät väldigt konstigt för mig, att affären skulle betala för att jag tecknar 24 månader Boxer, men så sa hon i kundtjänst. Någon som vet nåt om detta?
Det fungerar så att handlaren får en summa från boxer för varje nytt abonemang de säljer. Vad de vill använda den summan till är upp till handlaren men de flesta använder en del av den till att betala en box/del av box till kunden. Det är därför boxer inte kan påverka.
Postad 02 november 2006 - 15:21
Grimidor
-
Grimidor
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag märkte en intressant sak för ett tag sedan.
Jag fick en svart inspelning och kunde då få den att fungera genom att direkt efter att man startat uppspelningen snabbspola utan bild ( >>| ) en bit in i filmen. Då fungerade den felfritt ända fram till slutet.
Det var dock viktigt att man inte höll på att spola så långe så att boxen han börja visa något av filmen utan bara ett snabbt tryck så den hoppade över de första sekunderna.
Är det någon annan som fått/får detta att funka?
Postad 02 november 2006 - 17:33
Unregistered21b9cbcb
-
Unregistered21b9cbcb
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag märkte en intressant sak för ett tag sedan. Jag fick en svart inspelning och kunde då få den att fungera genom att direkt efter att man startat uppspelningen snabbspola utan bild ( >>| ) en bit in i filmen. Då fungerade den felfritt ända fram till slutet. Det var dock viktigt att man inte höll på att spola så långe så att boxen han börja visa något av filmen utan bara ett snabbt tryck så den hoppade över de första sekunderna.
Är det någon annan som fått/får detta att funka?
<{POST_SNAPBACK}>
Tja Jag har märkt vid "svarta inspelningar": Att man "tittar" på TV3 innan man startar uppspelningen om det inspelade är från TV3. Kan alltså ha ngt med avkodningen att göra..... Konstigt. Det har faktiskt varit så flertalet ggr. Har nämligen aldrig blivit "svarta inspelningar" på Free To Air kanaler (SVT, TV4). ¨rob
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|