Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - LG-42PM1M / LG-42PM1MA *

2184 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 juni 2006 - 11:55

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Hej!
Är en som går i plasma tankar :) funderar på en lg-42pm1m-ma.....som har ett bra pris fått bra omdöme av er som har den.... problemet är att jag har inte  sett den live så jag vet inte själv om den är så bra.... funderar också på en panna...42 pv60 som jag har sett live och som jag tycker är riktigt bra...men är den verkligen värd minst 6000:- mer???? :D någon som vet...eller tycker <_<för och nackdelar.......är en förvirrad man i denna djungel av tvn :) ...MVH ifrån Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Gå till ex. BRL och titta på LG PX5 eller PX4 de är samma bild.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte alls att det är "samma" bild du ser.
Visst, PM1MA använder enligt LG samma paneler som i PX4/PX5 men som jag nämnt tidigare i tråden är PM1MA ämnad för en annan marknad och därför troligtvis inte optimerad för "vanligt" konsumentbruk i hemmet.

Postad 01 juni 2006 - 13:43

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Hej!
Är en som går i plasma tankar :wub: funderar på en lg-42pm1m-ma.....som har ett bra pris fått bra omdöme av er som har den.... problemet är att jag har inte  sett den live så jag vet inte själv om den är så bra.... funderar också på en panna...42 pv60 som jag har sett live och som jag tycker är riktigt bra...men är den verkligen värd minst 6000:- mer???? <_< någon som vet...eller tycker <_<för och nackdelar.......är en förvirrad man i denna djungel av tvn :lol: ...MVH ifrån Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Visst, PM1MA använder enligt LG samma paneler som i PX4/PX5 men som jag nämnt tidigare i tråden är PM1MA ämnad för en annan marknad och därför troligtvis inte optimerad för "vanligt" konsumentbruk i hemmet.

<{POST_SNAPBACK}>

kanske, men du lär ju få en hint för så stor skilnad kan det inte vara.
Jag personligen tror inte det är någon skillnad.

Jobbar på ett stort företag och vet hur de brukar vara. Med olika namn och utförande men med samma grejor.
Ska man käna maximalt med pengar vilket är hela iden med ett företag (oftast) .
Så vill man nå ut till så mycket folk som möjligt där av finns det samma saker i olika utförande ex. olika färger högtalre på sidan och under m.m.

Ta fram en plasma panel är förmodligen det som kostar pengar och om de gör en och slänger i i olika uförande ex. en enbart skärm för företag, reklamställen m.m. och en med högtalare m.m för konsumenter. så kommer man att känna maximalt med pengar på skärmen.
Detta förrekommer i alla industrier ex. Bilar Audi skoda seat VW porsche m.m är delar ofta på komponeter och olika plattor m.m.

De som jag tror de har gjort i så fal är att från fabrik ställt ner konstraster m.m på PM1M till skillnad från PX4/5. Men inställningar kan man ändra på.

OBS!! detta är vad jag TROR alltså kan jag ha fel. och menar inget illa om dig eller dina åsikter Teppic.. :)

ursäkta stavfelen svenska lektionerna hade utgått från mitt schema i skolan.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 01 juni 2006 - 13:49.

Postad 01 juni 2006 - 18:57

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Attans!!!

Jag har numera ett väldans problem som kommer att generera en massa oförutsedda kostnader!!!

JAg har inga komponentutgångar på min dvd!!!!
Endast rca kontakter..
Och S-video..

Och en "digital optisk utgång" men den är väl bara till för ljud. Eller hur??

DEtta innebär väl att man får en pissbild.. Typiskt.
funkar en Svideo kabel på denna skärm, eller måste ja byta dvd??

Postad 01 juni 2006 - 19:49

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Attans!!!

Jag har numera ett väldans problem som kommer att generera en massa oförutsedda kostnader!!!

Endast rca kontakter..
Och S-video..

<{POST_SNAPBACK}>

Skärmen har en s-video ingång...men jag skule hellre köpa en ny med HDMi.

Finns billiga DVD med HDMI för runt 1000:- och ännu biligare.

Jag beställde Pioneers nya 696AV för 1500:- med HDMI och SACD DVD-A m.m
Finns utan SACD och DVD-A för 1000:- då heter den 490....Men det finns ju fler...

RCA kontakter Röd å Vit ?? RCA Röd Blå Grön ??
Optiskutgång =ljud.

Redigerat av Jokkmokksjocke, 01 juni 2006 - 19:51.

Postad 01 juni 2006 - 19:51

Unregistered9958a214
  • Unregistered9958a214
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Beställde PM1M ifrån Dustin idag, hoppas att de får in den imorgon så att jag får den i början på nästa vecka!
Nu till frågan: är det samma fjärrkontroll till PM1M som till PM1MA (för det följer väl med fjärr även till denna???)

Postad 01 juni 2006 - 19:56

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Beställde PM1M ifrån Dustin idag, hoppas att de får in den imorgon så att jag får den i början på nästa vecka!
Nu till frågan: är det samma fjärrkontroll till PM1M som till PM1MA (för det följer väl med fjärr även till denna???)

<{POST_SNAPBACK}>

Fjärrkontroll ja de får du med till båda.
Vet inte om det är samma.

Postad 01 juni 2006 - 19:56

Peter233
  • Peter233
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Vad rekommenderar ni för kabel om man ska koppla till datorn? DVI eller vga? Kommer behöver ca 10-15m kabel

Postad 02 juni 2006 - 00:20

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Hej!
Är en som går i plasma tankar :wub: funderar på en lg-42pm1m-ma.....som har ett bra pris fått bra omdöme av er som har den.... problemet är att jag har inte  sett den live så jag vet inte själv om den är så bra.... funderar också på en panna...42 pv60 som jag har sett live och som jag tycker är riktigt bra...men är den verkligen värd minst 6000:- mer???? <_< någon som vet...eller tycker <_<för och nackdelar.......är en förvirrad man i denna djungel av tvn <_< ...MVH ifrån Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jobbar på ett stort företag och vet hur de brukar vara. Med olika namn och utförande men med samma grejor.
Så vill man nå ut till så mycket folk som möjligt där av finns det samma saker i olika utförande ex. olika färger högtalre på sidan och under m.m.

Ta fram en plasma panel är förmodligen det som kostar pengar och om de gör en och slänger i i olika uförande ex. en enbart skärm för företag, reklamställen m.m. och en med högtalare m.m för konsumenter. så kommer man att känna maximalt med pengar på skärmen.
Detta förrekommer i alla industrier ex. Bilar Audi skoda seat VW porsche m.m är delar ofta på komponeter och olika plattor m.m.

De som jag tror de har gjort i så fal är att från fabrik ställt ner konstraster m.m på PM1M till skillnad från PX4/5. Men inställningar kan man ändra på.

OBS!! detta är vad jag TROR alltså kan jag ha fel. och menar inget illa om dig eller dina åsikter Teppic.. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen fara Jokkmokksjocke, det är sådant här ett diskussionsforum är till för. :lol:

Hur det egentligen står till med skillnader i bild mellan PM1MA och PX4R/PX5R kan vi ju egentligen bara ta reda på genom att testa dem sida vid sida. Jag tycker ju t.ex att svärtan inte är den bästa på PM1MA medans det lilla jag sett av svärtan på PX4/PX5 (i butik visserligen, svårbedömd miljö...) sett bättre ut. Skulle vara intressant med lite tester med PM1MA inblandad för att se hur recensenterna tycker att den står sig i konkurrensen.

Postad 02 juni 2006 - 01:05

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0
Ingen fara Jokkmokksjocke, det är sådant här ett diskussionsforum är till för. :)

Hur det egentligen står till med skillnader i bild mellan PM1MA och PX4R/PX5R kan vi ju egentligen bara ta reda på genom att testa dem sida vid sida. Jag tycker ju t.ex att svärtan inte är den bästa på PM1MA medans det lilla jag sett av svärtan på PX4/PX5 (i butik visserligen, svårbedömd miljö...) sett bättre ut. Skulle vara intressant med lite tester med PM1MA inblandad för att se hur recensenterna tycker att den står sig i konkurrensen.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Gillar inte att folk klagar pa svartan, bestallde ju en san har ikvall. Kan inte nagon beratta hur denna ser ut om man ser pa skrackfilm, eller rent av posta en bild. Tack pa forhand

Zeek

Postad 02 juni 2006 - 06:48

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Gillar inte att folk klagar pa svartan, bestallde ju en san har ikvall. Kan inte nagon beratta hur denna ser ut om man ser pa skrackfilm, eller rent av posta en bild. Tack pa forhand

Zeek

<{POST_SNAPBACK}>

Ja för det står nog ingenstans i denna 44 sidiga officiella tråd om LG 42PM1MA... Vad jag vet har ingen ännu berättat någonting om svärtan, det finns tydligen heller inte en enda bild heller.

Mycket konstigt....

Postad 02 juni 2006 - 08:49

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Hej!
Är en som går i plasma tankar :wub: funderar på en lg-42pm1m-ma.....som har ett bra pris fått bra omdöme av er som har den.... problemet är att jag har inte  sett den live så jag vet inte själv om den är så bra.... funderar också på en panna...42 pv60 som jag har sett live och som jag tycker är riktigt bra...men är den verkligen värd minst 6000:- mer???? <_< någon som vet...eller tycker <_<för och nackdelar.......är en förvirrad man i denna djungel av tvn :D ...MVH ifrån Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen fara Jokkmokksjocke, det är sådant här ett diskussionsforum är till för. :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Förmodligen har du rätt...men om jag intalar mig att de är världens bästa så kanske den blir det <_<

Postad 02 juni 2006 - 15:46

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Zeek

<{POST_SNAPBACK}>

Ja för det står nog ingenstans i denna 44 sidiga officiella tråd om LG 42PM1MA... Vad jag vet har ingen ännu berättat någonting om svärtan, det finns tydligen heller inte en enda bild heller.

Mycket konstigt....

<{POST_SNAPBACK}>

lol... Har dock faktiskt inte sett hur den ser ut på skräckfilm. Min kommer dock på måndag så man får väl undersöka själv :)

Postad 03 juni 2006 - 08:22

hyllplan
  • hyllplan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Det finns 2st väggfästen på DustinHome ett som är 75cm brett och ett som är 105. Tv:n är 106.6cm bred. Vilket ska man välja. Räcker det med 75cm? Vet inte hur långt det är mellan fästena
Mvh,
Johan

Postad 03 juni 2006 - 12:46

olofro
  • olofro
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Vad rekommenderar ni för kabel om man ska koppla till datorn? DVI eller vga? Kommer behöver ca 10-15m kabel

<{POST_SNAPBACK}>

hmm funderar lite på samma fråga...

Jag har en port på datorn som jag kopplade min DV-kamera till (firewire). Fast det är väll inte samma sak? Vad behöver man om man sla koppla datorn till skärmen via HDMI?

10-15 meter ? Är detta verkligen möjligt? Tror att det kan bli svårt med DVI i alla fall? Finns någon som kan reda ut begreppen? :)

Postad 03 juni 2006 - 13:01

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

hallå allihopa!

kan någon svara på om det går att koppla in en digitalbox till monitorn för att se på tv.

tackar så mycket.

mvh

Eric

<{POST_SNAPBACK}>

Självklart kan du det. Men du kan såklart bara se de kanaler som du har digital tillgång till via boxen. Om du exempelvis har Com Hem så missar du bl.a. 3:an, 5:an och ZTV eftersom Com Hem endast sänder dessa analogt numera.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har digitaltv via Comhem. Ettan, tvåan, tv4 samt canal+kanalerna sänds digitalt, övriga analogt. Digitalboxen jag har (en gammal Sagem) släpper dock igenom både digitala och analoga kanaler vilket innebär att jag på kanalplats ett har SVT1 digital, på kanalplats tre har jag TV3 analog osv osv.

Enligt inlägget ovan innebär alltså detta (om jag tolkar det rätt) att jag inte kommer kunna se på TV3, femman osv på LG-42PM1M? Oavsett om min digitalbox släpper igenom digitala OCH analoga kanaler?

Stämmer detta verkligen? Kan någon bekräfta att det är så?

Faaaan... Säg att det inte stämmer. Fick precis hem min LG-42PM1M :)

Postad 03 juni 2006 - 14:01

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag har digitaltv via Comhem. Ettan, tvåan, tv4 samt canal+kanalerna sänds digitalt, övriga analogt. Digitalboxen jag har (en gammal Sagem) släpper dock igenom både digitala och analoga kanaler vilket innebär att jag på kanalplats ett har SVT1 digital, på kanalplats tre har jag TV3 analog osv osv.

Enligt inlägget ovan innebär alltså detta (om jag tolkar det rätt) att jag inte kommer kunna se på TV3, femman osv på LG-42PM1M? Oavsett om min digitalbox släpper igenom digitala OCH analoga kanaler? 

Faaaan... Säg att det inte stämmer. Fick precis hem min LG-42PM1M  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är din tv inkopplad idag? Med scart/antenn eller både och? Nu spekulerar jag bara lite här. Om du har boxen inkopplad med bara scart (vilket jag kan tänka mig att du inte har) så kan du nog va lugn för att du kan se alla kanaler på LG:n. Om boxen saknar analog tuner (vilket jag kan tänka mig att den gör) och bara skickar vidare den analoga signalen till din nuvarande tv:s tuner (loopthrough eller vad det kan tänkas stå) är det väl dessvärre kört. Fast det går ju alltid att lösa med en gammal video eller dylikt..

Postad 03 juni 2006 - 14:55

hampen_stuff
  • hampen_stuff
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Nån som vet om något bra hemmabiopaket som passar bra till LG-Pm1MA?
Maxpris 4000kr.
Någon som har tex pioneer dcs system?
"Väntar på tv av theclickstore...

Postad 03 juni 2006 - 15:06

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Faaaan... Säg att det inte stämmer. Fick precis hem min LG-42PM1M  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Hur är din tv inkopplad idag? Med scart/antenn eller både och? Nu spekulerar jag bara lite här. Om du har boxen inkopplad med bara scart (vilket jag kan tänka mig att du inte har) så kan du nog va lugn för att du kan se alla kanaler på LG:n. Om boxen saknar analog tuner (vilket jag kan tänka mig att den gör) och bara skickar vidare den analoga signalen till din nuvarande tv:s tuner (loopthrough eller vad det kan tänkas stå) är det väl dessvärre kört. Fast det går ju alltid att lösa med en gammal video eller dylikt..

<{POST_SNAPBACK}>

LOL. Tur man har en DVD spelare med dubbla tuners ifall det skulle vara så...

Postad 03 juni 2006 - 17:08

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Någon här som använt "Elfa Konsoller" att fästa eran LG 42PM1M/A och har måtten på hållskenorna? Dom finns ju att köpa i 90cm & 120cm om jag inte sett fel. Och teven är ju inte mer än 65cm hög. PM eller skriv här :)

Tack på förhand

Postad 03 juni 2006 - 17:22

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Någon här som använt "Elfa Konsoller" att fästa eran LG 42PM1M/A och har måtten på hållskenorna? Dom finns ju att köpa i 90cm & 120cm om jag inte sett fel. Och teven är ju inte mer än 65cm hög. PM eller skriv här :)

Tack på förhand

<{POST_SNAPBACK}>

Folk sågar väl av dom?

Postad 03 juni 2006 - 18:13

fewle
  • fewle
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Jo så långt är jag oxå med. Tänkte iaf någon hade måtten dom använt på dom avsågade. Så jag kan förbereda inför måndag!

Redigerat av fewle, 03 juni 2006 - 18:14.

Postad 03 juni 2006 - 20:58

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Angående min fråga tidigare huruvida man får bild på de analoga kanalerna eller inte:

Tvn är nu inkopplad och det fungerar hur bra som helst. Får väl tacka min gamla trotjänare till Sagembox som tar in både analoga och digitala kanaler... :)

Postad 03 juni 2006 - 22:18

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Även jag är sedan några dagar tillbaka förärad med en 42PM1M och jag är SJUKT nöjd med bilden. Kollar boxerkanaler med rgbsignal genom en bra scartkabel från en välkalibrerad antenn och det ser riktigt jädra bra ut! MKT bättre än jag hade väntat mig med tanke på komprimeringsgrad etc.

Har testat dvd genom s-video också (har en lastgammal dvd-spelare som nu ska bytas) och även det såg bättre ut än väntat. Det sköna är att man har såväl komponent, vga och hdmi-ingångarna kvar att upptäcka. :(

Idag kom den upp på väggen också med den föredömligt smidiga skenan från multibrackets... Topp!

En sak bara, är det verkligen nödvändigt att sitta å fega med alla inställningar nerskruvade etc för att "köra in" skärmen? Känns så trist att inte få låta den prestera fullt ut.... Har satt den på low power men gillar dynamic-läget och har xd on osv. Är det verkligen dumt eller är folk i tråden måhända en smula überförsiktiga? :)

/Mattias

Postad 03 juni 2006 - 22:36

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Även jag är sedan några dagar tillbaka förärad med en 42PM1M och jag är SJUKT nöjd med bilden. Kollar boxerkanaler med rgbsignal genom en bra scartkabel från en välkalibrerad antenn och det ser riktigt jädra bra ut! MKT bättre än jag hade väntat mig med tanke på komprimeringsgrad etc.

Har testat dvd genom s-video också (har en lastgammal dvd-spelare som nu ska bytas) och även det såg bättre ut än väntat. Det sköna är att man har såväl komponent, vga och hdmi-ingångarna  kvar att upptäcka. B)

Idag kom den upp på väggen också med den föredömligt smidiga skenan från multibrackets... Topp!

En sak bara, är det verkligen nödvändigt att sitta å fega med alla inställningar nerskruvade etc för att "köra in" skärmen? Känns så trist att inte få låta den prestera fullt ut.... Har satt den på low power men gillar dynamic-läget och har xd on osv. Är det verkligen dumt eller är folk i tråden måhända en smula überförsiktiga?  :(

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Hej... skoj att du är nöjd med bilden på din nya plasma Mattias.... väntar själv på en likadan i början på nästa vecka....var lite rädd för att beställa då jag inte har sett tvn live... utan nästan bara gått på ömdömen som andra har skrivit här.... kanske var ett bra köp som man har gjort då :) var länge sugen på en panna pv60... med sedan var det ju det här med priset som spelade roll 6000:- billigare... och det är ju en del.... så är den i närheten av vad panasonicens prestanda är( som jag tycker är väldigt bra) så blir jag nöjd.......Ace34

Postad 04 juni 2006 - 09:59

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag hämtade min 42PM1M i fredags och bilden är verkligen kanonfin från DVD och boxer! :wub:

Jag har dock 2 funderingar till er som har denna TV;
1. Vid 4:3-sändning och om jag på TV:n väljer inställningen 4:3, får jag gråa sorgkanter. Är det alltid så på plasmor eller kan man ändra så man får svarta sorgkanter?
2. Jag har boxer-box Nokia 112T. Om jag där ställer in att TV:n är 16:9 och sändningen är i 16:9, så säger plasman "No input signal". Varför?!? Det fungerar om sändningen inte är bredbild. Fler som har detta problem?

Postad 04 juni 2006 - 12:43

cikada
  • cikada
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Nån som vet om något bra hemmabiopaket som passar bra till LG-Pm1MA?
Maxpris 4000kr.
Någon som har tex pioneer dcs system?
"Väntar på tv av theclickstore...

<{POST_SNAPBACK}>

Har just installerat ett Logitech Z-5450 Hembiopaket till min 50PM1MA. Kostar under 4000 SEK och jag är mycket nöjd med det. Anledningen till att det inte nämns så ofta på hembiosidorna är att det rubriceras som datahögtalare. Jag har skrivit om det både i forumet för LG50PM1Ma och i forumet för trådlösa hembiosystem. Kan starkt rekomendera det!

Postad 04 juni 2006 - 14:12

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har testat dvd genom s-video också (har en lastgammal dvd-spelare som nu ska bytas) och även det såg bättre ut än väntat. Det sköna är att man har såväl komponent, vga och hdmi-ingångarna  kvar att upptäcka. :D

En sak bara, är det verkligen nödvändigt att sitta å fega med alla inställningar nerskruvade etc för att "köra in" skärmen? Känns så trist att inte få låta den prestera fullt ut.... Har satt den på low power men gillar dynamic-läget och har xd on osv. Är det verkligen dumt eller är folk i tråden måhända en smula überförsiktiga?  :lol:

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Hej... skoj att du är nöjd med bilden på din nya plasma Mattias.... väntar själv på en likadan i början på nästa vecka....var lite rädd för att beställa då jag inte har sett tvn live... utan nästan bara gått på ömdömen som andra har skrivit här.... kanske var ett bra köp som man har gjort då B) var länge sugen på en panna pv60... med sedan var det ju det här med priset som spelade roll 6000:- billigare... och det är ju en del.... så är den i närheten av vad panasonicens prestanda är( som jag tycker är väldigt bra) så blir jag nöjd.......Ace34

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade samma oro, undrar om det är första gången jag köpt något osett.. Och för rätt så mkt pengar också. Oron verkar dock ha varit helt obefogad :wub:

Är väl kanske dumt att skruva upp folks förväntningar, men jag var själv inställd på att boxerbilden skulle se sämre ut än på min gamla 100Hz crt och blev väldigt positivt överraskad. Har inte kollat på pannan annat än typ på onoff, men jag gillade såväl LG:ns utseende som pris bättre så jag har knappt övervägt den. (men som sagt, smaken är som baken)

Postad 04 juni 2006 - 14:29

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jag hämtade min 42PM1M i fredags och bilden är verkligen kanonfin från DVD och boxer!  :wub:

Jag har dock 2 funderingar till er som har denna TV;
1. Vid 4:3-sändning och om jag på TV:n väljer inställningen 4:3, får jag gråa sorgkanter. Är det alltid så på plasmor eller kan man ändra så man får svarta sorgkanter?
2. Jag har boxer-box Nokia 112T. Om jag där ställer in att TV:n är 16:9 och sändningen är i 16:9, så säger plasman "No input signal". Varför?!? Det fungerar om sändningen inte är bredbild. Fler som har detta problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Sök i tråden angående servicemenyn, någon nämnde att man nog kunde ändra till svarta kanter där...

Postad 04 juni 2006 - 14:36

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Attans!!!

Endast rca kontakter..
Och S-video..

<{POST_SNAPBACK}>

Finns utan SACD och DVD-A för 1000:- då heter den 490....Men det finns ju fler...

Optiskutgång =ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

'Hmm.. jag har ett gammalt paket.. Pioneer.. DV99.. Där finns bara svideo- rca video(gul) som videoutgångar. Samt en boxer (r-force).
När jag körde igpång min skärm igår.. Blev jag..... BESVIKEN!!!

Boxerbilden sög elefanter..(inkopplad med scart)
Alltså.. dålig bild, färgerna dåliga, när man skiftar kanal, så dyker en liten infobild upp. Den ska vara vit, den går från vit, till grått. Bilden grumlig..
DVD, är inkopplad med S-video. Om man ser på en dvd, med text. så är texten medapixlad. Dvs, O är inte runda, utan man ser "hacken"pixlarna" som ska göra den rund..
Bilden Grumlig..

osv, osv...

Kanske det är bildinställningarna. KAnske det är kablarna. Kasnke det är dvd. Men för tusiken.. VAD?!?!?!?!?

H I L F E !!!!

Postad 04 juni 2006 - 17:21

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Någon som har Multibrackets väggfäste som kan hjälpa mig?

Hur gjorde ni när ni skulle fästa de svarta "bultarna"? Det följde med ett antal skruvar men de enda som passar i tvn är för långa vilket gör att de inte går att skruva in ordentligt. Knipsade ni av de för långa skruvarna eller använde ni egna?

Har läst manualen men får inte rätt på det... :wub: http://www.multibrackets.com/052.pdf

Postad 04 juni 2006 - 17:37

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Attans!!!

Endast rca kontakter..
Och S-video..

<{POST_SNAPBACK}>

Optiskutgång =ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

'Hmm.. jag har ett gammalt paket.. Pioneer.. DV99.. Där finns bara svideo- rca video(gul) som videoutgångar. Samt en boxer (r-force).
När jag körde igpång min skärm igår.. Blev jag..... BESVIKEN!!!

Boxerbilden sög elefanter..(inkopplad med scart)
Alltså.. dålig bild, färgerna dåliga, när man skiftar kanal, så dyker en liten infobild upp. Den ska vara vit, den går från vit, till grått. Bilden grumlig..
DVD, är inkopplad med S-video. Om man ser på en dvd, med text. så är texten medapixlad. Dvs, O är inte runda, utan man ser "hacken"pixlarna" som ska göra den rund..
Bilden Grumlig..

osv, osv...

Kanske det är bildinställningarna. KAnske det är kablarna. Kasnke det är dvd. Men för tusiken.. VAD?!?!?!?!?

H I L F E !!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Köp guldplätterad antennkabel och scart till boxen. S-Video är ju aldrig något att föredra. Köp någon billig DVD med HDMI och uppskalning istället. Man vill ju inte köra analogt på en plattskärm :wub:

Postad 04 juni 2006 - 18:13

Sebastiaan
  • Sebastiaan
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Finns ingen DVI ingång på PM1M. Endast VGA. Däremot ska det visst finnas DVI till HDMI konverters att köpa lösa.
VGA är en digital signal som i datorn översätts till analog, och sen i slutapparaten (Skärm, TV mm) översätts till digital igen.
DVI är bättre för där är signalen digital hela vägen, vilket gör att man slipper digital-analog konverteringen.
Jag kommer till min HTPC att köpa en DVI-HDMI konverter i alla fall.
Kör via VGA nu, och bilden är fantastiskt bra, men man vill ju ha det allra bästa. ;-)
Sen är jag lite osäker på om man kanske behöver någon sorts repeater (En signalförstärkare) mitt på kabeln om man ska köra den i 15 meter.
Det finns begränsningar men jag kan dom inte i huvudet.
Upp till 5 meters DVI vet jag att det finns i alla fall.
Lycka till

Postad 04 juni 2006 - 18:19

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Köp guldplätterad antennkabel och scart till boxen. S-Video är ju aldrig något att föredra. Köp någon billig DVD med HDMI och uppskalning istället. Man vill ju inte köra analogt på en plattskärm :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

S-video.. Nej , jag vet. Alternativet är ju scart. Och S-video är väl bättre än scart?
Hmm.. ska man testa att köpa bättre scart till boxern. kanske är värt mödan? Men en guldpletterad antenn? Hmm..

Ja, jag vet då inte..

Postad 04 juni 2006 - 18:21

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Hur gjorde ni när ni skulle fästa de svarta "bultarna"? Det följde med ett antal skruvar men de enda som passar i tvn är för långa vilket gör att de inte går att skruva in ordentligt. Knipsade ni av de för långa skruvarna eller använde ni egna?

Har läst manualen men får inte rätt på det...  :wub:  http://www.multibrackets.com/052.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. ja hittade skruvar som passade min PM1M..
Konstigt....

Postad 04 juni 2006 - 18:26

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Har testat dvd genom s-video också (har en lastgammal dvd-spelare som nu ska bytas) och även det såg bättre ut än väntat. Det sköna är att man har såväl komponent, vga och hdmi-ingångarna  kvar att upptäcka. :lol:

En sak bara, är det verkligen nödvändigt att sitta å fega med alla inställningar nerskruvade etc för att "köra in" skärmen? Känns så trist att inte få låta den prestera fullt ut.... Har satt den på low power men gillar dynamic-läget och har xd on osv. Är det verkligen dumt eller är folk i tråden måhända en smula überförsiktiga?  B)

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Du har tur du.. Jag kör me scart ifrån boxern. ser värdelöst ut..Tom Dvd ser värdelöst ut. Iofs har jag bara svideo ifrån dvd.. :wub:
Undar ja me hur "försiktig" man ska var med skärmen. När jag packade upp den och satte igång maskineriet. Vid första svarta skärmen såg jag ghostningar ifrån servicemenyn.. ehh.. ja just det !
Nu har detmesta försvunnit, men man vill ju köra med skörmens kapacitet. har oxå low power, xd on, dynamic... (där är kontrasten satt till 100....)
så ja håller med dig.. hur försiktig ska man vara?

Postad 04 juni 2006 - 18:48

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

S-video.. Nej , jag vet. Alternativet är ju scart. Och S-video är väl bättre än scart?
Hmm.. ska man testa att köpa bättre scart till boxern. kanske är värt mödan? Men en guldpletterad antenn? Hmm..

Ja, jag vet då inte..

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kör Scart så skall du köra i RGB läge från boxen då skickar den färgerna separat liknade Componet.

Postad 04 juni 2006 - 18:51

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

• 2 384 inlägg
  • 0

Har testat dvd genom s-video också (har en lastgammal dvd-spelare som nu ska bytas) och även det såg bättre ut än väntat. Det sköna är att man har såväl komponent, vga och hdmi-ingångarna  kvar att upptäcka. :lol:

En sak bara, är det verkligen nödvändigt att sitta å fega med alla inställningar nerskruvade etc för att "köra in" skärmen? Känns så trist att inte få låta den prestera fullt ut.... Har satt den på low power men gillar dynamic-läget och har xd on osv. Är det verkligen dumt eller är folk i tråden måhända en smula überförsiktiga?  B)

/Mattias

<{POST_SNAPBACK}>

Du har tur du.. Jag kör me scart ifrån boxern. ser värdelöst ut..Tom Dvd ser värdelöst ut. Iofs har jag bara svideo ifrån dvd.. :wub:
Undar ja me hur "försiktig" man ska var med skärmen. När jag packade upp den och satte igång maskineriet. Vid första svarta skärmen såg jag ghostningar ifrån servicemenyn.. ehh.. ja just det !
Nu har detmesta försvunnit, men man vill ju köra med skörmens kapacitet. har oxå low power, xd on, dynamic... (där är kontrasten satt till 100....)
så ja håller med dig.. hur försiktig ska man vara?

<{POST_SNAPBACK}>

Här står lite tips på hur man ska göra med plasmorna.

Postad 04 juni 2006 - 19:16

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag vet då inte..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har comhem digital tv för tillfället, och jag har beställt guldplätterad antennkabel och scart till boxen för att få bästa bild som går att få med en gammal sagem box. Eftersom man drar in bilden genom en antenn är den kabeln ganska viktig så tänker inte köra med nån standard vit. Sen någon fin scart över rgb så bör bilden bli ok iaf. B)
Har dock ingen DVD med HDMI ännu men ska införskaffas inom närmaste veckorna. Får nog testa komponent tills dess.....

Postad 04 juni 2006 - 20:20

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag vet då inte..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har comhem digital tv för tillfället, och jag har beställt guldplätterad antennkabel och scart till boxen för att få bästa bild som går att få med en gammal sagem box. Eftersom man drar in bilden genom en antenn är den kabeln ganska viktig så tänker inte köra med nån standard vit. Sen någon fin scart över rgb så bör bilden bli ok iaf. B)
Har dock ingen DVD med HDMI ännu men ska införskaffas inom närmaste veckorna. Får nog testa komponent tills dess.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.. får testa att dra om kabeln då.. Hmm.. men det var ju bra bild på min 32" crt??

Postad 04 juni 2006 - 20:21

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Köp guldplätterad antennkabel och scart till boxen. S-Video är ju aldrig något att föredra. Köp någon billig DVD med HDMI och uppskalning istället. Man vill ju inte köra analogt på en plattskärm B)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag vet då inte..

<{POST_SNAPBACK}>

Om du kör Scart så skall du köra i RGB läge från boxen då skickar den färgerna separat liknade Componet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset. MEn jag tror att jag kör det .. Hmm .. bäst att kolla igen. För säkerhets skull :wub:

Postad 04 juni 2006 - 20:48

Unregisteredb034b447
  • Unregisteredb034b447
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
mickeer: kolla också så att du kopplat i rätt scartingång på tvn, det är bara den ena som tar emot rgb-signaler (den högra om jag minns rätt). gjode själv det misstaget och det såg inget vidare ut.

Postad 04 juni 2006 - 20:56

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Har läst manualen men får inte rätt på det...  B)  http://www.multibrackets.com/052.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt....

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. En ganska kort svart om jag inte minns fel till de två "hjulen". Sedan de långa silverfärgade med sabbade gängor en bit in (heter det gängstopp?) i de nedre hålen som distanser (med plastploppar påtryckta). "Gängstoppen" satt irriterande nog inte på samma ställe på skruvarna men jag skruvade ur den ena lite så att den var i nivå med den som gick längst in. Risken att den ska gängas ur torde vara minimal och om det händer så kommer den ju ingen vart iaf..

För övrigt pressade jag i de två gråa plaströren i "hjulen" för bättre passform för skruven. Antar att det var så det var tänkt. Skruvade skenan med sex skruvar i väggen, såg nu i manualen att de rekommenderade två, verkar kanske lite snålt? :wub:

Postad 04 juni 2006 - 21:32

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

Har läst manualen men får inte rätt på det...  B)  http://www.multibrackets.com/052.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt....

<{POST_SNAPBACK}>

Samma här. En ganska kort svart om jag inte minns fel till de två "hjulen". Sedan de långa silverfärgade med sabbade gängor en bit in (heter det gängstopp?) i de nedre hålen som distanser (med plastploppar påtryckta). "Gängstoppen" satt irriterande nog inte på samma ställe på skruvarna men jag skruvade ur den ena lite så att den var i nivå med den som gick längst in. Risken att den ska gängas ur torde vara minimal och om det händer så kommer den ju ingen vart iaf..

För övrigt pressade jag i de två gråa plaströren i "hjulen" för bättre passform för skruven. Antar att det var så det var tänkt. Skruvade skenan med sex skruvar i väggen, såg nu i manualen att de rekommenderade två, verkar kanske lite snålt? :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.. Jag hoppas att man gör som du gjorde.
JAg gjorde exact likadant.......

Postad 04 juni 2006 - 21:33

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

mickeer: kolla också så att du kopplat i rätt scartingång på tvn, det är bara den ena som tar emot rgb-signaler (den högra om jag minns rätt). gjode själv det misstaget och det såg inget vidare ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis!!
TAck . DEt var vad jag testade med oxå. Nu ser det bra ut på 1,2,3,4,5,6..
MEn en del kanaler är texten "kantig"... konstigt.
Och En vit,grå yta.. blir bländande!!!
KOnstigt..

Postad 04 juni 2006 - 21:41

Unregistered8c28e27a
  • Unregistered8c28e27a
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Precis!!
KOnstigt..

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, enligt ett tidigare tips, ställ Low Power till ON och kolla hur du tycker det blir...

Postad 05 juni 2006 - 00:10

lilli
  • lilli
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Någon som har köpt 50PM1MA?
Kan det vara något?
Har nyss beställt en sådan, trött på att vänta på 42:an!

Postad 05 juni 2006 - 00:21

Unregisteredc9fa9ae7
  • Unregisteredc9fa9ae7
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

http://www.multibrackets.com/052.pdf

<{POST_SNAPBACK}>

Konstigt....

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Jag var rädd för att de svarta skruvarna skulle vara för klena men då kör jag på dem. Använde du de silvriga brickorna nånstans? Mellanläggsskivorna alltså?

Och ni som har tvn på väggen: Vilken höjd har ni satt den på?

B)

Postad 05 juni 2006 - 07:03

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Precis!!
KOnstigt..

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, enligt ett tidigare tips, ställ Low Power till ON och kolla hur du tycker det blir...

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm.. Det har jag faktiskt..
Men det blir så ändå.
Mest tydligt är det på en del kanaler som "Tv4 Fakta" Typ Tv6 har konstig textupplösning osv..
Kan det ha med sändningarna att göra?

Postad 05 juni 2006 - 08:27

mickeer
  • mickeer
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
En annan sak jag tänkte på.
"brusreducering" Vad ska man ställa in där? Jag tycker bara att det blir sämre, men namnet antyder ju att det ska bli bättre..

:wub:

Postad 05 juni 2006 - 11:14

lilli
  • lilli
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Finns det någon där ute som kan svara på min fråga?
Dustin Mikael var är du?
Grågan var! Skulla det vara OK att gå för 50:an sätt utifrån tekniken?

/Lilli

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.