Extern HD DVD spelare till 360
2052 svar till detta ämne
Postad 21 februari 2007 - 22:58
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
"If you must have high definition movies this is the cheapest option to do it, although if you are worried about the format war, then you might be better off looking at an affordable upscaling DVD player instead."
Hmmmm vad skall man ha? Går denna HD DVD att koppla direkt till den tv jag är på g att inhandla, nämligen Panasonic 42PV60E? Eller skall jag handla en DVD Oppo 981HD som kan skala upp signalen.....?
<{POST_SNAPBACK}>
Den fungerar inte utan en XBOX 360 basenhet då den använder all processorkoraft från XBOX 360 för att fungera. XBOX 360 kan ju skala ändå upp till 1080p. tycker det ser väldigt bra ut men har inte mycket att jämföra med.
Postad 21 februari 2007 - 23:38
Unregistered569494e8
-
Unregistered569494e8
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
"If you must have high definition movies this is the cheapest option to do it, although if you are worried about the format war, then you might be better off looking at an affordable upscaling DVD player instead."
Hmmmm vad skall man ha? Går denna HD DVD att koppla direkt till den tv jag är på g att inhandla, nämligen Panasonic 42PV60E? Eller skall jag handla en DVD Oppo 981HD som kan skala upp signalen.....?
<{POST_SNAPBACK}>
Den fungerar inte utan en XBOX 360 basenhet då den använder all processorkoraft från XBOX 360 för att fungera. XBOX 360 kan ju skala ändå upp till 1080p. tycker det ser väldigt bra ut men har inte mycket att jämföra med.
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för det snabba svaret....då är saken biff.....det blir en Oppo....
Postad 22 februari 2007 - 08:17
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3 057 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja den går ju att använda med en dator också. men helt riktigt så går den inte att koppla direkt till tvn iaf.
Postad 22 februari 2007 - 09:18
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Ahhh, igår levererades äntligen min nya Xbox 360 HD-DVD och jag kan bara säga - GODDAMN vilken bild!! Testade med "Troja" och "The Last Samurai" och det är ju galet vilken skärpa man får nu! Vilken skillnad mot DVD!! Ojojoj... Dock är det fortfarande lite brus i ett fåtal mörka scener, men jmf med DVD är det långt mkt bättre även där! Enda frågetecknet är vilken upplösning man ska köra i, 720p eller 1080i? (en fråga som ställts tidigare i tråden). Jag antar att detta beror på vilken skärm man har (själv har jag en Samsung Q7H-plasma), för personligen upplever jag faktiskt bilden som aningen skarpare i 1080i. Däremot (vilket dock kan vara ren inbillning...) tycker jag att man får "sämre flyt" i panoreringar och snabba scener (märktes rätt tydligt på Troja, där det å andra sidan hackade i 720p också...). Hittade också detta citat från ett spelforum: "I en del spel kommer man alltså få en klart synbart "flyt-försämring" med 1080i som signal jämfört med 720p - och man kommer _alltid_ att få s.k "interlace artifacts" (synliga smala streck i kanterna när saker rör sig snabbt i sidled). " http://www.playing.s...61&search=1080iMen frågan är om detta gäller även för film? Jag kommer nog fortsätta köra på 1080i, eftersom det IMHO levererar bättre/skarpare bild än 720p, och angående "flytet", så kanske det helt enkelt var filmen (Troja) som var boven i dramat, eftersom vissa här verkar haft liknande problem med den?
Redigerat av ajzman, 22 februari 2007 - 09:28.
Postad 22 februari 2007 - 09:32
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Ahhh, igår levererades äntligen min nya Xbox 360 HD-DVD och jag kan bara säga - GODDAMN vilken bild!! Testade med "Troja" och "The Last Samurai" och det är ju galet vilken skärpa man får nu! Vilken skillnad mot DVD!! Ojojoj... Dock är det fortfarande lite brus i ett fåtal mörka scener, men jmf med DVD är det långt mkt bättre även där!
Enda frågetecknet är vilken upplösning man ska köra i, 720p eller 1080i? (en fråga som ställts tidigare i tråden). Jag antar att detta beror på vilken skärm man har (själv har jag en Samsung Q7H-plasma), för personligen upplever jag faktiskt bilden som aningen skarpare i 1080i. Däremot (vilket dock kan vara ren inbillning...) tycker jag att man får "sämre flyt" i panoreringar och snabba scener (märktes rätt tydligt på Troja, där det å andra sidan hackade i 720p också...). Hittade också detta citat från ett spelforum:
"I en del spel kommer man alltså få en klart synbart "flyt-försämring" med 1080i som signal jämfört med 720p - och man kommer _alltid_ att få s.k "interlace artifacts" (synliga smala streck i kanterna när saker rör sig snabbt i sidled). " http://www.playing.s...61&search=1080i
Men frågan är om detta gäller även för film? Jag kommer nog fortsätta köra på 1080i, eftersom det IMHO levererar bättre/skarpare bild än 720p, och angående "flytet", så kanske det helt enkelt var filmen (Troja) som var boven i dramat, eftersom vissa här verkar haft liknande problem med den?
<{POST_SNAPBACK}>
Sa till dig att du inte kommer att ångra dig ajzman, du kommer INTE bli besviken http://www.playing.s...57&p=1#a2733635
Postad 22 februari 2007 - 09:34
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Hehe, så sant så sant! Jag är redan nu fantastiskt nöjd och det lär inte bli sämre idag, när ett gäng nya filmer dyker upp i brevlådan (The Departed, Batman Begins, Phantom of the Opera)!
Redigerat av ajzman, 22 februari 2007 - 09:35.
Postad 22 februari 2007 - 10:05
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1 326 inlägg
Hehe, så sant så sant! Jag är redan nu fantastiskt nöjd och det lär inte bli sämre idag, när ett gäng nya filmer dyker upp i brevlådan (The Departed, Batman Begins, Phantom of the Opera)! 
<{POST_SNAPBACK}>
Bäställde du filmerna från Axelmusic?? Jag beställde 2 filmer därifrån för 1 vecka sedan, den 15 feb ska dessa skickats men jag har fortfarande inte fått hem dessa ännu Börjar bli lite orolig
Postad 22 februari 2007 - 13:50
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Bäställde du filmerna från Axelmusic??
Jag beställde 2 filmer därifrån för 1 vecka sedan, den 15 feb ska dessa skickats men jag har fortfarande inte fått hem dessa ännu
Börjar bli lite orolig 
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, fick besked att dessa "skickats" i måndags och antog därför att de skulle komma fram idag - men kollade precis med sambon och det hade inte kommit ngn post angående detta...?? Ska det verkligen ta 5 dagar? Nåja, får hålla tummarna för att de levereras imorgon dårå...
Redigerat av ajzman, 22 februari 2007 - 13:59.
Postad 22 februari 2007 - 14:01
<{POST_SNAPBACK}>
Jag beställde 2 filmer därifrån för 1 vecka sedan, den 15 feb ska dessa skickats men jag har fortfarande inte fått hem dessa ännu
Börjar bli lite orolig 
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, fick besked att dessa "skickats" i måndags och antog därför att de skulle komma fram idag - men kollade precis med sambon och det hade inte kommit ngn post angående detta...?? Ska det verkligen ta 5 dagar? Nåja, får hålla tummarna för att de levereras imorgon dårå... 
<{POST_SNAPBACK}>
Tar oftast ca 5 arbetsdagar från axel music.
Redigerat av Viggen, 22 februari 2007 - 14:02.
Postad 22 februari 2007 - 14:13
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Börjar bli lite orolig 
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Tar oftast ca 5 arbetsdagar från axel music.
<{POST_SNAPBACK}>
OK, va bra, då vet jag! Thanx dude!
Postad 22 februari 2007 - 14:48
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Jag såg att Warner kommer släppa Scanner Darkly och Dog Day Afternoon på hddvd http://www.highdefdi...ray,_HD_DVD/486
Postad 22 februari 2007 - 15:15
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Förstår jag dig rätt nu: Du laddar hem HD material som Du lägger på vanlig DVD och spelar upp?
<{POST_SNAPBACK}>
Nu ska du inte vara sån, killen har ju humor 
<{POST_SNAPBACK}>
Trodde de flesta som har xbox360 och HD-Bildvisare(projektor, osv...) laddar ner en massa HD material som tex. trailers på filmer och nya spel. Om man spelar upp dem från DVD, CD, fickminne, eller annat spelar väl ingen som helst roll under förutsättning att materialet får plats? Jag är inte så j*vla dum att jag laddar ner en 25gig HD-DVD rulle och försöker lägga på en DVD om du nu trodde det
Postad 22 februari 2007 - 15:19
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har laddat ner de flesta av de HD-trailers man hittar här: http://www.drfoster....rs_hd-dvd.shtml Jag brände dessa trailers på DVD och spelade upp på xboxen via VGA till min Epson TW700 projektor. Jag blev inte så imponerad. Kan det vara att bitraten i jämförelse är låg på de trailers som finns att ladda ner? Anledningen till att jag kör VGA från xboxen är att jag har läst att det är bäst, speciellt vid DVD uppspelning då xboxen tydligen agerar lite annorlunda beroende på vilken typ av signal den skall skicka ut. Vid test jag läst med DVD uppspelning via component från xbox360 så var resultatet att det såg skit ut, en massa artefakter. Bilden jag får vid DVD uppspelning via VGA tycker jag är skitbra.
Nån som testat med den projektor jag har får väldigt gärna kommentera. Även andra givetvis...
<{POST_SNAPBACK}>
alltså detta med hur impad man blir av HD är ju väldigt individuellt, men antingen har man något som förstör för en såsom projektor oskarp eller felinställd eller duken duger inte kanske, eller så är man helt enkelt "avtrubbad" och vill ha ÄNNU bättre bild. men jag har gjort precis som du o laddat ner dessa klipp, jag brände dom till o med på vanlig CD! och det är långt ifrån alla dessa som är så bra att man tappar hakan, men dom som kan vara det under bästa förutsättningarna är: King kong hulken riddick
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, altså jag har ju kollat på en massa HD-trailers nu ett bra tag så man blir ju avtrubbad. King Kong och Riddick är det riktigt bra kvalitet på. Men jag tror man måste se på film en längre stund för att njuta av kvaliteten, nu sitter man ju och stirrar vilt efter små detaljer. Men jag har bestämt mig nu för att det blir inköp av HD-DVD spelaren när lönen kommer..
Postad 22 februari 2007 - 15:26
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Jag har laddat ner de flesta av de HD-trailers man hittar här: http://www.drfoster....rs_hd-dvd.shtml Jag brände dessa trailers på DVD och spelade upp på xboxen via VGA till min Epson TW700 projektor. Jag blev inte så imponerad. Kan det vara att bitraten i jämförelse är låg på de trailers som finns att ladda ner? Anledningen till att jag kör VGA från xboxen är att jag har läst att det är bäst, speciellt vid DVD uppspelning då xboxen tydligen agerar lite annorlunda beroende på vilken typ av signal den skall skicka ut. Vid test jag läst med DVD uppspelning via component från xbox360 så var resultatet att det såg skit ut, en massa artefakter. Bilden jag får vid DVD uppspelning via VGA tycker jag är skitbra.
Nån som testat med den projektor jag har får väldigt gärna kommentera. Även andra givetvis...
<{POST_SNAPBACK}>
För att förtydliga. XBOX 360 skalar upp bilden upp till 1080p via VGA men kan inte visa mer än 480p via komponent. Dessutom kan man inte välja upplösningar som är vanliga på LCD-skärmar och plasma så som 1024x768 och 1366x768 på komponent men det går bra via VGA. Det är därför som det ser bättre ut.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har också funderat på den biten att xboxen inte kan köra ut tex 1366x768 till en LCD-tv och därför förstör LCD-tv'ns kassa scalare bilden till viss del. Men det förklarar nog inte helt det dåliga resultatet de kom fram till här: http://www.extremete...,2088533,00.aspDe har ju förresten fixat så att xboxen kan visa 1080p via komponent men det kanske inte gäller DVD uppspelning?
Postad 22 februari 2007 - 15:59
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
För att förtydliga. XBOX 360 skalar upp bilden upp till 1080p via VGA men kan inte visa mer än 480p via komponent. Dessutom kan man inte välja upplösningar som är vanliga på LCD-skärmar och plasma så som 1024x768 och 1366x768 på komponent men det går bra via VGA. Det är därför som det ser bättre ut.
<{POST_SNAPBACK}>
MYTH: VGA output is better than component video. When it comes to HD TVs, component video sits at the top of the analog video cable heap. VGA is an outstanding choice for PC monitors, but the signal loses some of its boldness when converted to a standard HD TV television signal. If you don't believe us, just plug a VGA cable into your Xbox 360 and see how dull and muted the colors look. There are some exceptions to this rule, such as TVs with cheap, lousy component video inputs. VGA still gives a quality HD experience, but if you're gaming on an HD TV, stick with component for the brightest, boldest color. Källa: http://gamepro.com/g...res/97968.shtml
Postad 22 februari 2007 - 16:38
Evo9
-
Evo9
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Förstår jag dig rätt nu: Du laddar hem HD material som Du lägger på vanlig DVD och spelar upp?
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Trodde de flesta som har xbox360 och HD-Bildvisare(projektor, osv...) laddar ner en massa HD material som tex. trailers på filmer och nya spel. Om man spelar upp dem från DVD, CD, fickminne, eller annat spelar väl ingen som helst roll under förutsättning att materialet får plats? Jag är inte så j*vla dum att jag laddar ner en 25gig HD-DVD rulle och försöker lägga på en DVD om du nu trodde det 
<{POST_SNAPBACK}>
Man vet aldrig.. Den här trailern http://www.loveandwar.se såg jag på en cineo3+ 1080 och det var en imponerande upplevelse.
Postad 22 februari 2007 - 16:43
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Mornn: Problemet är bara att den inte skalar upp eller visa HDDVD i 1080/720 via komponent... för spel kvittar det men inte video.
Postad 22 februari 2007 - 17:13
Unregistered92d7e447
-
Unregistered92d7e447
-
Beroende
-
-
1 428 inlägg
MYTH: VGA output is better than component video.
When it comes to HD TVs, component video sits at the top of the analog video cable heap. VGA is an outstanding choice for PC monitors, but the signal loses some of its boldness when converted to a standard HD TV television signal. If you don't believe us, just plug a VGA cable into your Xbox 360 and see how dull and muted the colors look. There are some exceptions to this rule, such as TVs with cheap, lousy component video inputs.
VGA still gives a quality HD experience, but if you're gaming on an HD TV, stick with component for the brightest, boldest color. Källa: http://gamepro.com/g...res/97968.shtml
<{POST_SNAPBACK}>
Låter som om GamePro bara testat Microsofts klena VGA-kabel. Jag har också testat den och lagt märke till något suddig, brusig bild samt att färgerna inte riktigt "är där". De två tredjepartskablar jag testat gav ett mycket vassare intryck. Vet någon vilken color space 360n renderar i? Jag skulle förmoda att det är RGB i PC-nivåer och allt allt annat är konverterat men jag har hört motsatsen (att det är YUV i videonivåer).
Postad 22 februari 2007 - 17:32
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> MYTH: VGA output is better than component video.
When it comes to HD TVs, component video sits at the top of the analog video cable heap. VGA is an outstanding choice for PC monitors, but the signal loses some of its boldness when converted to a standard HD TV television signal. If you don't believe us, just plug a VGA cable into your Xbox 360 and see how dull and muted the colors look. There are some exceptions to this rule, such as TVs with cheap, lousy component video inputs.
VGA still gives a quality HD experience, but if you're gaming on an HD TV, stick with component for the brightest, boldest color. Källa: http://gamepro.com/g...res/97968.shtml
<{POST_SNAPBACK}>
Jobbigt att det inte finns ett rakt svar... det finns nu gott om "vitnesmål" med både det och det andra svaret. man måste nog helt enkelt testa själv. Jag kan inte se att bilden på något sätt är dåligt med mitt VGA kablage till projektorn. Det finns folk här på forumet som testat de dyraste VGA och Componentkablarna och tyckt det varit klar skillnad till VGA's fördel. Jag har inte provat component även om jag gärna gör det. Jag har dock provat med förlängningskablar till VGA anslutningen som är av sämre kvalitet. Jag trodde då att det skulle bli brusigt som jag tidigare upplevt mellan dator och skärm med för långt och för låg kvalitet av kablage, men istället blev det liite sämre skärpa, men inget brus.
Postad 22 februari 2007 - 17:34
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Mornn: Problemet är bara att den inte skalar upp eller visa HDDVD i 1080/720 via komponent... för spel kvittar det men inte video.
<{POST_SNAPBACK}>
Så är det inte bara typ 1080p som component inte visar tack vare copyrightlagar?
Postad 22 februari 2007 - 17:38
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Att DVD-läsaren i 360:n inte skalar upp med komponentkabel vet jag. Men menar du att det inte går att få ut HD-upplösning med HDDVD-spelaren om man har komponentkabel? Kan någon annan bekräfta det?
Postad 22 februari 2007 - 17:48
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Missförstod dig, ursäkta. Trodde du drev med oss i och med att jag fick uppfattningen att du lade ner en komprimerad HDdvd på en dvd... Vad kommer det sig att 360 inte kan köra 720p/1080i vi komponent vid uppspelning? Det funkar ju bra i spel-läge. Man tycker ju att det borde gå att fixa mjukvarumässigt, eller?
Postad 22 februari 2007 - 18:05
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Att DVD-läsaren i 360:n inte skalar upp med komponentkabel vet jag. Men menar du att det inte går att få ut HD-upplösning med HDDVD-spelaren om man har komponentkabel?
Kan någon annan bekräfta det?
<{POST_SNAPBACK}>
?? Nu förstår jag ingenting....? Såhär ligger det hursomhelst till: Xbox 360 via Komponent --> 480p, 720p, 1080i Xbox 360 via VGA --> 480p, 720p, 1080i eller 1080p
Postad 22 februari 2007 - 18:24
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Komponent kan visa 1080p rent teoretiskt utan problem men HDMI har ensamrätten på 1080p så de flesta TV-apparater är spärrade så den bara får in 720p eller 1080i via komponent.
Ser ju inte bra ut för XBOX 360 i det där testet men jag kollar på Lost säsong 1 upskalat till 720p på min datormonitor och tycker det ser otroligt bra ut. Däremot såg Vänner helt katastrofalt ut men det beror väl på sämre inspelning antar jag. men i de flesta fall ser det riktigt bra ut. men så har jag ingen 10000kr Denon DVD-spelare att jämföra med.
Postad 22 februari 2007 - 18:37
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
ajzman: Nja, det där stämmer ju inte helt. 1080p i spel går ju att få ut med komponentkabeln.
dagas: Det där stämmer inte alls, att HDMI har "ensamrätt". Det går ju att få ut 1080p via VGA-kabeln. Antingen uppskalad DVD eller HDDVD.
Vad jag undrar är om det går att få ut 1080p via komponent med HDDVD-spelaren. Jag pratar INTE om uppskalad DVD nu. Inte heller om spel.
Postad 22 februari 2007 - 20:39
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
ajzman: Nja, det där stämmer ju inte helt. 1080p i spel går ju att få ut med komponentkabeln.
dagas: Det där stämmer inte alls, att HDMI har "ensamrätt". Det går ju att få ut 1080p via VGA-kabeln. Antingen uppskalad DVD eller HDDVD.
Vad jag undrar är om det går att få ut 1080p via komponent med HDDVD-spelaren. Jag pratar INTE om uppskalad DVD nu. Inte heller om spel.
<{POST_SNAPBACK}>
Med 1080p har jag läst att det ska vara copyrightlagarna som sätter p för att den ska visa det. Och jag pratar också bara om hd-dvd och inget annat fult.
Postad 22 februari 2007 - 21:30
<{POST_SNAPBACK}> Med 1080p har jag läst att det ska vara copyrightlagarna som sätter p för att den ska visa det. Och jag pratar också bara om hd-dvd och inget annat fult.
<{POST_SNAPBACK}>
VGA: HD DVD - 1080p resolution and all others DVD - Upscaled as high as 1080p resolution and all others Games - 720p games upscaled to 1080p, also supports native-1080p games in the future Component: HD DVD - 1080i resolution maximum, limited by AACS DVD - Upscaled to 480p maximum, limited by CSS Games - 720p games upscaled to 1080p, also supports native-1080p games in the future
Redigerat av Viggen, 22 februari 2007 - 21:33.
Postad 22 februari 2007 - 22:03
Pete
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Uppdateringar för HDDVD addon på väg:"We plan on shipping an update to the Xbox 360 HD DVD player in early to mid spring. In this update we will be adding DTS output, improved Audio, and improved title compatibility."
Redigerat av Pete, 22 februari 2007 - 22:07.
Postad 22 februari 2007 - 22:25
hulle_245
-
hulle_245
-
Användare
-
-
196 inlägg
Uppdateringar för HDDVD addon på väg:
"We plan on shipping an update to the Xbox 360 HD DVD player in early to mid spring. In this update we will be adding DTS output, improved Audio, and improved title compatibility."
<{POST_SNAPBACK}>
Kommer dom att uppdatera mjukvaran eller hårdvaran?´ Så att man kan spela upp DTS eller till och med DTS HD?
Postad 23 februari 2007 - 00:21
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
VGA är något helt annat, det är från början gjort för PC och kan överföra alla möjliga upplösningar utan att några regler kan stoppa den. Microsoft följer vissa regler vilkt hindrar dem från att skicka 1080p via komponent eller skala upp DVD till 720p, 1080i via komponent. Jeff gerstmann på gamespot pratade om i något avsnitt av the Hotspot att han inte kunde få 1080p via HD-DVDn till XBOX 360 eftersom han inte hade VGA ingång. HDMI är enda sättet att få "true HD" om man inte har VGA. som tur är är VGA ganska vanligt i Sverige men i USA är det ganska ovanligt med VGA ingångar har jag förstått efter ett ha läst lite på forum och grejer.
Postad 23 februari 2007 - 08:38
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Med 1080p har jag läst att det ska vara copyrightlagarna som sätter p för att den ska visa det. Och jag pratar också bara om hd-dvd och inget annat fult.
<{POST_SNAPBACK}>
VGA:
HD DVD - 1080p resolution and all others
DVD - Upscaled as high as 1080p resolution and all others
Games - 720p games upscaled to 1080p, also supports native-1080p games in the future
Component:
HD DVD - 1080i resolution maximum, limited by AACS
DVD - Upscaled to 480p maximum, limited by CSS
Games - 720p games upscaled to 1080p, also supports native-1080p games in the future
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för detta! Det förklarar ju en del. Jag vill absolut få DVD uppscalat till 720p och inte 480p till projektorn så component är ju uteslutet för mig.
Postad 23 februari 2007 - 09:14
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
"We plan on shipping an update to the Xbox 360 HD DVD player in early to mid spring. In this update we will be adding DTS output, improved Audio, and improved title compatibility."
<{POST_SNAPBACK}> Kommer dom att uppdatera mjukvaran eller hårdvaran?´ Så att man kan spela upp DTS eller till och med DTS HD?
<{POST_SNAPBACK}>
Det där låter som hårdvara, vad fanken. Får vi den så sent här borde vi ha fått uppdateringen direkt :/ Ska ta och läsa på sidan sen. edit: ""We plan on shipping an update to the Xbox 360 HD DVD player in early to mid spring. In this update we will be adding DTS output, improved Audio, and improved title compatibility." The variability there is that this is a software project and we are fixing/enhancing a lot of things and we want to make sure we get them right. So it is difficult to give an exact day for the update. First day of spring is March 20th I believe so that should give you some prespective on the approximate release date. Let me again apologize for how hard it has been to get you some information on this update." w00ho00.
Redigerat av mornn, 23 februari 2007 - 09:17.
Postad 23 februari 2007 - 09:30
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Tack för detta! Det förklarar ju en del. Jag vill absolut få DVD uppscalat till 720p och inte 480p till projektorn så component är ju uteslutet för mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Fast kör du komponent i Europa så får du inte 480p utan 576p. Sedan när det gäller uppskalning så är det inte en garanti på bättre bild. Beror på många andra faktorer. Dels hur bra din TV/projektor gör skalningsjobbet själv samt hur bra dina ingångar är på respektive apparat. Vissa VGA-ingångar är bättre än komponent och vice versa.
Postad 23 februari 2007 - 10:22
Evo9
-
Evo9
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Fast kör du komponent i Europa så får du inte 480p utan 576p. Sedan när det gäller uppskalning så är det inte en garanti på bättre bild. Beror på många andra faktorer. Dels hur bra din TV/projektor gör skalningsjobbet själv samt hur bra dina ingångar är på respektive apparat. Vissa VGA-ingångar är bättre än komponent och vice versa.
<{POST_SNAPBACK}>
Correctamundo!
Postad 23 februari 2007 - 11:56
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
YES!! Detta blir verkligen ett stort plus!!
Postad 23 februari 2007 - 12:14
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
VGA:
HD DVD - 1080p resolution and all others
DVD - Upscaled as high as 1080p resolution and all others
Component:
HD DVD - 1080i resolution maximum, limited by AACS
DVD - Upscaled to 480p maximum, limited by CSS
<{POST_SNAPBACK}>
Yes, ser korrekt ut! Hittade lite mer feedback angående detta efter att ha googlat runt (rätt gammal info dock, från sep 06): "If your 360 is hooked up via component cables: Xbox 360 games can be upscaled to 1080p. Titles that run in 1080p natively (none of which currently exist) will also display without a problem. HD-DVDs will display at 1080i maximum -- you can thank AACS for that. Normal DVDs will play at 480p. CSS prevents anything higher (though some upscaling DVD players conveniently ignore it). If your 360 is hooked up via VGA cable: HD-DVDs, Upscaled DVDs and games can all display at 1080p with no copyright hassles. If your 360 is hooked up via RF Adapter: You have bigger problems." http://www.joystiq.c...the-fine-print/
Postad 23 februari 2007 - 12:52
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Vad är aacs och css, sökte wikipedia men hittade inget relevant, organisationer?
1080p är alltså begränsat pga mjukvaran, framtida "firmware" uppdatering är inte att tänka på?
Nyfiken
Postad 23 februari 2007 - 13:03
snuffe82
-
snuffe82
-
Forumräv
-
-
622 inlägg
Vad är aacs och css, sökte wikipedia men hittade inget relevant, organisationer?
1080p är alltså begränsat pga mjukvaran, framtida "firmware" uppdatering är inte att tänka på?
Nyfiken 
<{POST_SNAPBACK}>
copieringsskydd
Postad 23 februari 2007 - 14:23
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Nyfiken 
<{POST_SNAPBACK}>
copieringsskydd
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, tack för svaret. Begriper dock inte varför de tillåter 1080i men inte 1080p, kan väl inte spela någon roll kopieringsskyddsmässigt. Samma när det gäller uppskalning. Vad har de för motivering? Jag kanske är dum...
Postad 23 februari 2007 - 14:24
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Kan man inte få 1080p via RF adapter?
Själv ska jag nog sattsa på en bra DVD-spelare istället för HD-DVD till XBOX 360. finns ju inte så mycket till HD-DVD ännu och vill ju ha bra bild och ljud på DVD och CD. Yamaha S1700 ska tydligen ha riktigt bra ljud på DVD och CD och riktigt bra bild. Så min 360 får nöja sig med att visa spel trotts allt.
Postad 23 februari 2007 - 15:41
Audio Code 3
-
Audio Code 3
-
Über-Guru
-
-
12 561 inlägg
Japp, då är spelaren officiellt släppt i sverige
Postad 23 februari 2007 - 16:27
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Nu har jag varit och köpt en VGA kabel till min xbox360.
Jag har ställt om xboxen till att visa 1360x720 men jag kommer ju inte åt hd-tv inställningarna. Kommer man inte åt dessa med VGA?
Bilden skalas upp mycket bättre men färgerna och skärpan är inte alls lika bra som via komponenten.
Redigerat av Evelon, 23 februari 2007 - 18:26.
Postad 23 februari 2007 - 20:20
Sino
-
Sino
-
Amatör
-
-
55 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jo det är sant. Infromationen är i mitt tycke dock väldigt viktig. Hade önskat att den framgått tydligare. Jag har provat att ställa in lägre upplösning från xboxen till projektorn(TW700) men jag tycker xbox360 scalar klart bättre än projektorn även om reviews säger att TW700 scalar bra. TW700 deinterlacar dåligt så det är tur den inte skickar ut interlaced. Ingångarna hade varit kul att testa, får se om jag kan låna någon xbox-componentkabel nånstans.
Postad 23 februari 2007 - 23:19
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Nu har jag varit och köpt en VGA kabel till min xbox360. Jag har ställt om xboxen till att visa 1360x720 men jag kommer ju inte åt hd-tv inställningarna. Kommer man inte åt dessa med VGA? Bilden skalas upp mycket bättre men färgerna och skärpan är inte alls lika bra som via komponenten.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej du kommer inte åt de inställningarna men varför behöver du det när du kan välja upplösning? När det gäller färgerna så är de väl lite trista om man är van med komponent men å andra sidan om man är van med VGA som jag så verkar komponent nästan ha överdrivna färger, ser ut som när man drar upp färgerna på TVn massor. vet inte hur det "ska se ut" men stör mig inte på VGA iaf.
Postad 24 februari 2007 - 03:12
Forser
-
Forser
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jaha, då har man fallit och köpt sig en Xbox 360 HD-DVD spelare också, riktigt snygg faktiskt, trodde den skulle vara större.
Får se hur länge det dröjer innan man får använda den då inga butiker i sthlm säljer HDDVD filmer.. Kollade i varenda butik mer eller mindre igår och ja, antaligen kommer dom inte överhuvudtaget ta in några filmer eller så ska dom ta en ett fåtal ex för att "prova".
Känns sorgligt.
Postad 24 februari 2007 - 07:59
Evelon
-
Evelon
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Nu har jag varit och köpt en VGA kabel till min xbox360. Jag har ställt om xboxen till att visa 1360x720 men jag kommer ju inte åt hd-tv inställningarna. Kommer man inte åt dessa med VGA? Bilden skalas upp mycket bättre men färgerna och skärpan är inte alls lika bra som via komponenten.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej du kommer inte åt de inställningarna men varför behöver du det när du kan välja upplösning? När det gäller färgerna så är de väl lite trista om man är van med komponent men å andra sidan om man är van med VGA som jag så verkar komponent nästan ha överdrivna färger, ser ut som när man drar upp färgerna på TVn massor. vet inte hur det "ska se ut" men stör mig inte på VGA iaf.
<{POST_SNAPBACK}>
ok då kan jag utesluta att det är inställningarna på boxen som felar. Jag börjar misstänka att det är något fuffens med vga kopplingen via tvn. (samsung 40r71b) Bilden blir nämligen så otroligt mörk via vga, och då man höjer brightness så framkommer massa brus i bilden istället.
Redigerat av Evelon, 24 februari 2007 - 08:19.
Postad 24 februari 2007 - 08:41
diabolo
-
diabolo
-
Mästare
-
-
3 548 inlägg
Jaha, då har man fallit och köpt sig en Xbox 360 HD-DVD spelare också, riktigt snygg faktiskt, trodde den skulle vara större.
Får se hur länge det dröjer innan man får använda den då inga butiker i sthlm säljer HDDVD filmer.. Kollade i varenda butik mer eller mindre igår och ja, antaligen kommer dom inte överhuvudtaget ta in några filmer eller så ska dom ta en ett fåtal ex för att "prova".
Känns sorgligt.
<{POST_SNAPBACK}> http://www.axelmusic.com/
Postad 24 februari 2007 - 10:28
ajzman
-
ajzman
-
Forumräv
-
-
957 inlägg
Känns sorgligt.
<{POST_SNAPBACK}>
http://www.axelmusic.com/
<{POST_SNAPBACK}>
DVDirect i Stockholm säljer massor med HD-DVDs! Jag var inne i torsdags och köpte Troja och Last Samurai... (rätt dyrt dock, 259 spänn styck, men orkar man inte vänta en hel vecka på ordern från Axelmusic så...) http://www.dvdirect.net/
Postad 24 februari 2007 - 10:42
Forser
-
Forser
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Känns sorgligt.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag vet om Axelmusic, men det tar ju ett par dagar att få filmerna där. Hade varit roligt att få tag på en film idag så man kan få se om HDDVD är så grymt eller ej. (vet att det är grymt men vill se det med egna ögon).
Postad 24 februari 2007 - 11:21
mornn
-
mornn
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Känns sorgligt.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag vet om Axelmusic, men det tar ju ett par dagar att få filmerna där. Hade varit roligt att få tag på en film idag så man kan få se om HDDVD är så grymt eller ej. (vet att det är grymt men vill se det med egna ögon).
<{POST_SNAPBACK}>
Dischop får du leverans dagen efter ifall du beställer innan 16. Det är ju dock inte på helger men närmaste jag vet att du kan komma. Har själv tittat hos de större affärerna här i Göteborg, dock inte så nogrannt men inte hittat något.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Xbox
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|