Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Mjukvara) 1 9.099998 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 9.187498 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6.5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9.285714 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8.333332 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7.5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 8.2 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Mjukvara) 2 5 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 23 November 2009 - 10:18

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0

Rätt mig om jag har fel men visst "avinstallerar" du bara disken i consolen och sen tar ut den fysiskt för att byta disk.

Kan man väl inte göra på systemdisken? eller?

Någon som har testat att klona sin sys disk (via ngt externt program) till en ny hd?

Postad 23 November 2009 - 13:19

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Kan man väl inte göra på systemdisken?

Nepp, du har helt rätt. Det där är ett moment 22 som jag för länge sedan ställde en del frågor om.

I mer än ett halvår har min ena WHS-server flaggat för att sysdisken är på god väg att dra gräsmattan över sig och att jag borde byta ut den. Utöver OS finns c:a 200gb data på disken, data som är en del av poolen och som jag inte vill förlora. Har länge tänkt ta reda på hur jag bäst räddar denna data i samband med byte av disk samt tillvägagångssättet vid ominstallation men motivationen har inte riktigt varit på topp. Antagligen är det bästa att jag rycker disken, stoppar i en ny och kör ominstallation av WHS där den får återuppbygga poolen varvid jag manuellt flyttar filerna från den urplockade OS-disken genom att koppla in den i en annan dator och sedan slanga över datan via nätverket...men det är bara en gissning. En vacker dag ska jag ta tag i denna problematik :(

Postad 24 November 2009 - 12:06

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Rätt mig om jag har fel men visst "avinstallerar" du bara disken i consolen och sen tar ut den fysiskt för att byta disk.
Ingen med Llink?

Jag försökte avinstallera via consolen men när disken är svårläst och CPU går i taket direkt, så tar det ännu längre tid än annars att läsa av och flytta alla filerna från 1Tb-disk, kanske t.o.m. omöjligt inom rimlig tid. Jag testade flertalet kloningsprogram innan jag hittade ett som kunde läsa min defekta disk, EASEUS Disk Copy, rekommenderas starkt. Gratis, såklart och det tog bara 7,5 timmar.
Tyvärr var det svårt att få servern att förstå att gamla disken var borta, jag var tvungen att gå in i registret. Och nu efteråt så klagar den väldigt över alla förlorade filer, trots att jag redan lagt tillbaka dom.

Postad 24 November 2009 - 12:59

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Någon som fått hem PP3 än? Jag ser tyvärr ingen än, varken på uppdateringstjänsten i konsolen eller Win Update.

Postad 24 November 2009 - 21:51

yamaha_acer
  • yamaha_acer
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Någon som fått hem PP3 än? Jag ser tyvärr ingen än, varken på uppdateringstjänsten i konsolen eller Win Update.

Nej har inte hittat den!

EDIT: Nu finns den att ladda ner via Windows Update!

Redigerat av yamaha_acer, 24 November 2009 - 21:56.

Postad 24 November 2009 - 22:14

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

EDIT: Nu finns den att ladda ner via Windows Update!

Noterade detsamma, mycket trevligt! ;)

Postad 25 November 2009 - 07:14

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Installerade PP3 igår. Och? Vad är nytt?? :(

[EDIT] Googlade lite och hittade att det främst handlar om förbättringar för den som använder Windows 7 och Mediacenter.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 25 November 2009 - 07:20.

Postad 25 November 2009 - 10:11

Morn
  • Morn
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Och nu efteråt så klagar den väldigt över alla förlorade filer, trots att jag redan lagt tillbaka dom.

Japp, såhär efteråt när allt verkar klart så ser jag att jag förlorat filer trots duplicering. Hur exakt det gick till vet jag inte. Tråkigt bara.

Postad 25 November 2009 - 10:15

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0
Men herregud, läs i tråden. Jag har ju redan skrivit (för 1-2 sidor sen) vad som gäller angående systemdiskkrasch.

Postad 25 November 2009 - 12:58

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0

Installerade PP3 igår. Och? Vad är nytt?? B)

[EDIT] Googlade lite och hittade att det främst handlar om förbättringar för den som använder Windows 7 och Mediacenter.

Hur mycket nytt kan det finnas i 6,8 MB? :(

Den enda riktigt nya funktionen är TV-arkiveringen, dvs man kan automatiskt få inspelad TV flyttad till home servern och även konverterad/komprimerad om man vill.

/P-O

Postad 25 November 2009 - 16:24

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
För ett tag sen stoppade jag in en ny HDD till poolen på 1,5TB. Men WHS gnäller om att det är för lite utrymme? varför? :/

Postad 25 November 2009 - 18:26

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Lite PP3-material att ladda ner:

Home Restore CD

Connector Software CD

Evaluation Version DVD

Redigerat av Unregisteredbf364490, 25 November 2009 - 18:31.

Postad 25 November 2009 - 18:32

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

För ett tag sen stoppade jag in en ny HDD till poolen på 1,5TB. Men WHS gnäller om att det är för lite utrymme? varför? :/

Har du duplicering på och bara 2 diskar och ena är full blir d så.

Postad 25 November 2009 - 18:40

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Har du duplicering på och bara 2 diskar och ena är full blir d så.

Hur stänger man av dupliceringen då? ja, det kanske är korkat. Jag får väl stå mitt kasst om det händer ngt :blink:

Edit: hittade.

men det är inte det som är felet :s För jag hade bara en mapp där som duplicerades, med lite textdokument.
problem kvarstår?

Redigerat av pki, 25 November 2009 - 19:37.

Postad 26 November 2009 - 06:20

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Dum fråga; har du adderat den till diskpoolen?

Postad 26 November 2009 - 08:21

eway
  • eway
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Igår försvann min möjlighet att ansluta till homeserver via REMOTE ACCESS har alltid fungerat bra hittills.
Kommer åt homeservern i nätverket utan prob, men remote accsess sluta plötsligt fungera.

Port TCP 80 och 443 är tilllåtna i router ..

har det kommit någon uppdatering i veckan eller liknande som kan ställt till?

Postad 26 November 2009 - 10:41

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0

Igår försvann min möjlighet att ansluta till homeserver via REMOTE ACCESS har alltid fungerat bra hittills.
Kommer åt homeservern i nätverket utan prob, men remote accsess sluta plötsligt fungera.

Port TCP 80 och 443 är tilllåtna i router ..

har det kommit någon uppdatering i veckan eller liknande som kan ställt till?

Powerpack 3 kom för någon dag sedan, jag kommer inte heller åt min.
Svarar inte på ping heller.

Redigerat av Mr_Empa, 26 November 2009 - 10:47.

Postad 26 November 2009 - 12:20

Coolg8
  • Coolg8
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag kom däremot inte in på min innan PP3. Men efteråt gjorde jag en reparation av anslutning och efter det fungerar det.

Postad 26 November 2009 - 13:13

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Remote access funkar inte längre hos mig heller! Verkar vara ett vanligt problem!? Men det var redan innan PP3 som den slutade fungera. Alla portar öppnade i routern och har funkat bra förut. :lol:
Bifogad fil  Remote_access.jpg   42.66K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 26 November 2009 - 13:18.

Postad 26 November 2009 - 14:27

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Struligt, kan dock meddela att det inte verkar drabba alla - jag har en EX470 med PP3 och har inga problem att nå den via remote.

Postad 26 November 2009 - 15:46

pki
  • pki
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Dum fråga; har du adderat den till diskpoolen?

Hmm.. jag tror det :lol:
Trodde sånt gjorde automatiskt när datorn startade upp, efter att man satt i den nya disken?

Postad 26 November 2009 - 15:51

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Hmm.. jag tror det :lol:
Trodde sånt gjorde automatiskt när datorn startade upp, efter att man satt i den nya disken?

Det gör det inte utan den måste adderas till poolen via consolen.

Postad bild

Adding a Drive to your Windows Home Server
http://usingwindowsh...ws-home-server/

Redigerat av wrekost, 26 November 2009 - 15:54.

Postad 27 November 2009 - 15:40

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Remote access funkar inte längre hos mig heller! Verkar vara ett vanligt problem!? Men det var redan innan PP3 som den slutade fungera. Alla portar öppnade i routern och har funkat bra förut. :D
Bifogad fil  Remote_access.jpg   42.66K   1 Antal nerladdningar

Jag kom heller inte in på min "homeserver domain" ... installerade då om PP3-uppdaterade-Consolen, gick in i WHSn och konstaterade att den var omstartad efter PP3-installationen men ännu inte inloggad (NOD32 och Squeezebox server hade inte startats). Sen installerade jag en server2003-uppdatering och efter det funkar min WHS-domän / remote access. Vet inte om det hjälper ..

Tycker WHSn uppför sig konstigt då den inte loggar in efter omstarter (efter uppdateringar), t.ex. så startar den ju då inte upp Squeezeboxservern vilket är fippligt. Finns det någon lösning?

Postad 27 November 2009 - 16:10

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Jag drog på PP3 och lite övriga updates imorse. Startade om. Hann precis koppla upp med RDPoch gå ut ur rummet när jag sekunder senare hörde pipet från BIOS vid omboot. Då blev man ju lite nervös hehe..

När burken kom upp var allt OKmen då fanns där ytterligare en säkerhetspatch för Home Server som inte fanns där innan.

Det verkar alltså som om PP3 kräver två omstarter.
Uppdaterade sedan connectorn på en av minaWin7-maskin och trodde allt hängde sig i slutet med det tog bara lite tid..

Postad 28 November 2009 - 00:24

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Helt korrekt, vart själv lite nervös när nedräkningen till boot började efter installtionen...senast jag såg en sådan ruta så var det virus på en WinXP-burk men det hela slutade ju lyckligt trots allt.

Postad 28 November 2009 - 11:47

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
En sådan ruta fick inte jag (avbryts annars med shutdown -a). Jag hann kolla event log snabbt och sedan hasta till muggen där man satt när pipet hördes :-) Rätt ställe att göra på sig kl 05:30 hehehe

Ang. connectorn så ser jag ingen logik... Min stationära (win7) som jag RDP:ade till WHS med kände av ny connector men vill ha WHS-lösen? Behövdes inte starta om efteråt.

Den bärbara (Win7) frågade inte, tjing så gick connectorn in (önskvärt förfarande). Omstart krävdes i finalen.

HTPC:en som är den enda XP-maskinen (så länge...) VAR redan uppdaterad, mest troligt när den väckts för att hämta TV-tablåer från swedb.com. Krävde omboot.

Alltså, omboot i sig är väl nått man är van vid som Windows user, men varför admin pwd för en dator av tre styck. Och varför behövde 2/3 boota om?

Inte helt smidigt Microsoft...

Postad 03 December 2009 - 14:42

mstrand
  • mstrand
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har försökt läsa i tråden, men inte hittat det jag söker:
Går det installera OS på en disk och använda andra diskar för lagring.
Jag tänkte sätta ihop en server av gamla delar jag har liggandes.
I samband med att jag uppdaterar min HTPC efter jul, så kommer jag nog att uppgradera servern med moderkortet från HTPCn.

Hur svårt är det att migrera inställningar/program vid uppgradering till ny hårdvara?

Edit: Förtydligat posten

Redigerat av mstrand, 04 December 2009 - 07:48.

Postad 07 December 2009 - 01:38

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Någon som provat Time Traveler for Windows Home Server?

Kanske kan vara ett litet "komplement" till backuper om man av misstag råkar radera eller skriva över en viktig fil.

"Time Traveler for Windows Home Server allows a user to create roll-back points for changed files in any shared folder on the home server. Through the Windows Home Server Console, users can roll-back a file or folder to any point in time.

That means if you ever overwrite a file in your shared folders by accident, then you can simply restore it!"

Postad 07 December 2009 - 15:52

Unregisteredeb16f459
  • Unregisteredeb16f459
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
jag har skrivit detta i Fujitsu Scaleo Server 2205 tråden men fick inte svar.

Jag har lite problem med min fjärranslutning. När jag är på jobbet så loggar jag in på minadress.homeserver.com och går in på fjärranslutningen där (det funkar jätte bra). Men när jag väl kommer hem och loggar med min Macbook genom fjärranslutning så vill den inte logga in med samma användare, men ändå så har jag loggat in med Administratörs kontot.

Är det någon som vet vad jag gör fel?

Postad 10 December 2009 - 22:36

Maciver
  • Maciver
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Sitter i funderartankar på att bygga om min WHS.

Sitter i dag med en vanlig standardlåda med ett ASUS P5B-vm i med en Intel core på. Nu är det främst lådan jag tänker på.
Hittade en "serverlåda" som jag gillade https://www.prisjakt...kt.php?p=390242 . Vad behöver jag mer för saker?
Nätagg. rekomendera ett som passar och som inte kostar en förmögenhet (max 800).

Vad är bakplan? vilka passar och behöver jag 2?

Kom med andra tips.

Postad 15 December 2009 - 19:45

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Har ni kollat om er WHS nu har en Searchindexer som konstant käkar hög% CPU efter installation av PowerPack3?

Postad bild

Min WHS ligger flera grader varmare och många har rapporterat att det blivit problem med att streama tunga grejer.

Postad 15 December 2009 - 20:37

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
searchindexer.exe är "Windows Desktop search" som används både när du söker på själva servern (oftast via WDS Toolbar aktiverad) via RDP eller när du söker saker via webinterfacet.

Har fungerat totalt klockrent och snabbt sedan installation och jag har haft PP3 sedan någon dag efter släppet. PP3 inkluderade en förändring i WDS för WHS och det mesta blev nog omindexerat efter detta. Riktigt bra går det att söka i sin data också (den som jag valt att inkludera). Du har nog strul med något, trasig/skadad fil.

Prova att ta bort ställen som skall indexeras för att se om du har något trasigt någonstans eller har inkluderat för mkt. Start -> control panel -> indexing options (när du gör en RDP till servern). Såvitt jag vet kan du inte ändra indexing via console. Börja med att bocka bort saker i d:\shares....

Postad 15 December 2009 - 23:22

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Tack för bra info maxxess!

Men ska man behöva fixa felet själv mha att plocka bort "sök-delar", borde inte microsoft fixa buggen?
... den är ju anmäld på MSconnect.

Postad 23 December 2009 - 12:29

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Brorsan har tänkt skaffa en server .. men har en stationär burk ståendes som sällan används, stor HP hem-pc. Äre kanske billigast att tjacka en WHS-licens och trycka in i den?

Men ...
- är alls möjligt att köra vista+whs dual boot eller bara att glömma vista-hdn och köra in en ny 1TB:are?
- vad är nackdelarna att köra gammal stationär som whs annars? Drar onödigt mkt kW?
- kommer drivrutiner att funka för grafikkort etc?
- funkar det med en oem-licens?

Postad 23 December 2009 - 13:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Brorsan har tänkt skaffa en server .. men har en stationär burk ståendes som sällan används, stor HP hem-pc. Äre kanske billigast att tjacka en WHS-licens och trycka in i den?

Men ...
- är alls möjligt att köra vista+whs dual boot eller bara att glömma vista-hdn och köra in en ny 1TB:are?
- vad är nackdelarna att köra gammal stationär som whs annars? Drar onödigt mkt kW?
- kommer drivrutiner att funka för grafikkort etc?
- funkar det med en oem-licens?

Tror att det är omöjligt att köra whs i dualboot med något då det skulle ställa till det med diskpoolen. Men det går ju alltid att formatera bort vista och använda den disken till whs.
Går säkert att få graffet att funka med riktiga drivers, men största meningen med whs är att man inte behöver skärm till den utan sköter den via conole och rdp, whs installerar bara någon standarddriver så man får bild.
Ja det funkar med oem utan problem.

Postad 23 December 2009 - 13:30

Unregistered862a88dc
  • Unregistered862a88dc
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0

Tror att det är omöjligt att köra whs i dualboot med något då det skulle ställa till det med diskpoolen. Men det går ju alltid att formatera bort vista och använda den disken till whs.
Går säkert att få graffet att funka med riktiga drivers, men största meningen med whs är att man inte behöver skärm till den utan sköter den via conole och rdp, whs installerar bara någon standarddriver så man får bild.
Ja det funkar med oem utan problem.

Cheers!

Jo dualboot är tydligen inget att fundera på ... men tror det är enklast att "spara" vista-installationen genom att koppla ur 250GB:arn istället för att rensa den och behöva göra ominstallation utifall det skulle önskas i framtiden.

Jo det går ju överkomligt att köra RDP/konsoll .. men tror han gärna vill kunna köra lite standardgrejer fortsättningsvis på den typ surf och office - och det ska väl inte vara något problem på WHS-installationen? Så frågan är för honom om han hellre då tjackar en HP-WHS och ställer bredvid om han vill kunna använda stationära med skärm i tillräcklig upplösning ... för han har en 30"are inkopplad på den ;)

Kanon! För kan man få en oem med pp3 så äre väl absolut bästa installationsalternativet?

Postad 23 December 2009 - 17:54

otooja
  • otooja
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Jag har ett mycket underligt och jobbigt problem med min Homeserver. Jag har en HP Mediasmart (gamla modellen) med PP3 och en Dlink DIR-655. Det som händer är att Homservern på något sätt tar knäcken på resten av det kabelkopplade nätverket. Routern hänger sig ej och den går att komma åt via en trådlös anslutning. Via tråd svarar den ej ens när man pingar den. Men, när jag drar ut ethernetkabeln mellan routern och Homeservern, då får plötsligt alla övriga datorer kontakt med routern igen! Helskumt.

Den hänger sig typ varannan dag. Så länge allt funkar tycker jag strömmingen av film går segar än tidigare. Det känns som att det kan ha uppstått i samband med uppgradering till pp3, men jag hittar inga samban när jag googlar. Jag kör utorrent på homservern, men jag har inte ändrat några inställningar i antalet tillåtna anslutningar eller dylikt.

Någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning?!

Postad 25 December 2009 - 16:07

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0

Jag har ett mycket underligt och jobbigt problem med min Homeserver. Jag har en HP Mediasmart (gamla modellen) med PP3 och en Dlink DIR-655. Det som händer är att Homservern på något sätt tar knäcken på resten av det kabelkopplade nätverket. Routern hänger sig ej och den går att komma åt via en trådlös anslutning. Via tråd svarar den ej ens när man pingar den. Men, när jag drar ut ethernetkabeln mellan routern och Homeservern, då får plötsligt alla övriga datorer kontakt med routern igen! Helskumt.

Den hänger sig typ varannan dag. Så länge allt funkar tycker jag strömmingen av film går segar än tidigare. Det känns som att det kan ha uppstått i samband med uppgradering till pp3, men jag hittar inga samban när jag googlar. Jag kör utorrent på homservern, men jag har inte ändrat några inställningar i antalet tillåtna anslutningar eller dylikt.

Någon som kan ge mig en knuff i rätt riktning?!

Har samma problem som dig. Väldigt irriterande. Har ej hänt innan PP3. Har exakt samma router oxå. Hojta till om du hittar vad det kan bero på.

Postad 25 December 2009 - 18:06

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Jo det går ju överkomligt att köra RDP/konsoll .. men tror han gärna vill kunna köra lite standardgrejer fortsättningsvis på den typ surf och office - och det ska väl inte vara något problem på WHS-installationen? Så frågan

1. Systemparitionen på WHS är 20 Gb. Mycket riskfyllt att i efterhand ändra storlek med olika mjukvaror. Hur man än bär sig åt hamnar en massa på C: och det är inte alla program som medger installation mot en UNC-path (\\server\share). Jag kör en mängd script/småapps, lite Firefox, uTorrent, Squeezecenter mm mm på min WHS och det fungerar kalas. Det kan dock aldrig ersätta en vanlig arbetsstation. Server 2003 är dessutom rätt slö på att serva skrivbordsapplikationer iaf på min C2D m 4gb ram...

2. Möjligheter som restore points eller diskcloning är ej supportat på servern. Dock så backupar ju WHS alla klienter och erbjuder full restore, så en WHS skyddar alla installationer utom sih själv.

är för honom om han hellre då tjackar en HP-WHS och ställer bredvid om han vill kunna använda stationära med skärm i tillräcklig upplösning ... för han har en 30"are inkopplad på den :(

Bäst ha servern vi sidan och låta den köra vissa lämpliga apps som styrs via rdp, inget tal om saken. Server är server tycker jag när det gäller WHS, inget man ersätter en normal hemdator med.

Postad 25 December 2009 - 18:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Har samma problem som dig. Väldigt irriterande. Har ej hänt innan PP3. Har exakt samma router oxå. Hojta till om du hittar vad det kan bero på.

Jag har inga problem med DIR-855, men det hjälper ju ej er... Dock har jag innan WHS, på ett hemmabygge med server 2003 ansluten till DGL-4300 råkat ut för ett flertal konstiga problem som kanske påminner om ert. I det fallet berodde det på att nätkortet ändrat duplex/hastighet men routern hade ej omförhandlat. Helt plötsligt var min 1gbps-anslutning nere i 10mbps.

Tyvärr ser man väl inte duplex/hastighet på LAN-portar i D-Link vad jag kan hitta, men om man har en skärm ansluten kan detta vara värt att kolla, ta properties på nätkortet

EDIT: Eftersom ni kanske inte har skärmmöjlighet om ni har en HP så letade jag lite efter hur man skulle kunna få ut linkspeed och duplex med netsh så man kunde logga till fil och kolla upp efteråt. Ingen räksmörgås Det verkar vara svårlöst...

I felsökningssyfte om man inte har en skärm så kunde man skapa en enkel schedule som pingar ett par hosts och om man inte får svar så körs vissa kommandon (exvis disable/enable på nic:et vilket omförhandlar allt). Ungefär så gör jag med min server fast för att kolla om jag blivit urloggad ur stadsnätsportalen så jag kan curl:a in mig igen om jag fått nytt IP.

Redigerat av maxxess, 25 December 2009 - 19:40.

Postad 25 December 2009 - 22:17

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Duplex-check stöds av drivrutinerna, inte av OS - så det är lättare att köpa en managerad switch och kolla i andra ändan istället :(

Redigerat av Dreadlock, 25 December 2009 - 22:17.

Postad 25 December 2009 - 22:28

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0

Duplex-check stöds av drivrutinerna, inte av OS - så det är lättare att köpa en managerad switch och kolla i andra ändan istället :(

Ekar det här inne? För det var ju precis vad man kunde utläsa av ovan. I detta fall är GUI ett måste verkar det som.

Postad 25 December 2009 - 22:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ekar vet jag inte, klickade på din länk - orkade inte läsa, antog att fler tänkte som jag och förtydligade lite.

Postad 26 December 2009 - 06:13

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Jag ville ju linda in det tråkiga beskedet att netsh inte kan rapportera linkspeed och duplex. ;P
Du har rätt - när jag gogglade var jag rätt inne i ämnet så det syntes självklart just då :(

Mycket konstigt faktiskt, och även om det är upp till drivern att hålla ordning på sådana saker så finns det ingen direkt anledning till varför netsh inte skulle kunna luska ut sådan info, men sådant är läget. Så skall man problemskjuta nät på WHS utan möjlighet till att ansluta skärm blir man lite begränsad, det blir snarast den lösning jag föreslog: ett schedulerat kommando som återställer nätkortet i händelse av att det inte går att ping:a och så får man i efterhand kolla de loggar man skapat och gissa vad som gick fel.

Då jag redan varit i .bat-träsket kan jag bidra med exempel om det blir aktuellt, så att man kan logga till en syslogserver såsom Kiwi syslogd (vilket man väl ändå vill ha för att logga sin router när man felsöker!)..

Postad 26 December 2009 - 12:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Därför man skall snmp-trappa sin mnagerade router och köra typ zabbix på den på ett activt desktop :(

Postad 26 December 2009 - 15:24

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Det här med "balansering" av diskarna hur skall det funka egentligen? Satte i en ny 2TB disk igår och nu ett dygn senare är den fortfarade tom (0%). Är det inte meningen att WHS skall sprida ut allt på diskarna?

Bifogad fil  server1.jpg   34.75K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 26 December 2009 - 15:26.

Postad 26 December 2009 - 15:35

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Drive Extender-tekniken garanterar att data finns på 2 diskar om du slagit på duplicering.
Shares försöks hålla samman inom en fysisk disk (två diskar). Om en disk börjar bli full så försöker DE utnyttja allt om shares kan hållas ihop.

Exakt hur demigrator fungerar vet ingen utom WHS-teamet, men ta det bara lugnt, det är utrymmet i din pool och inte en enskild disk som spelar roll. Det är hela finessen med diskpoolen!

Postad 26 December 2009 - 15:49

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Förstår att det inte har någon betydelse egentligen men det ser även lite märkligt ut på min klientdator när man mappar upp en nätverksdisk på servern.

Bifogad fil  server2.jpg   7.95K   1 Antal nerladdningar

Hmm...... 2,18 TB ledigt av 911 GB :D

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 26 December 2009 - 15:50.

Postad 26 December 2009 - 16:45

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
Exakt 2009-12-23 00:00:00 började min WHS balla ur kan jag se i loggfilerna. Mkt knepigt! Där stod det att Harddrive 1 has bad block. Men hur kan den få det exakt den tiden??

Nu får jag följande meddelande: An Unexpected Error Has Occured In The Windows Home Server Storage Manager

Under Server Storage är alla hårddiskar i status Healthy. I Add-in programmet Disc Manager står den hela tiden och räknar.

Sen poppar ovanstående meddelande upp hela tiden. Vilken disk är då trasig?

Postad 26 December 2009 - 20:53

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
chkdsk körs varje dygn runt 24:00 hos mig. Säkert hos dig med och då triggas felet.
Harddisk 1 torde vara SATA-1. Ibland är det väldigt svårt och hela felet går inte att lägga på Windows axlar när diskar går sönder "på ett konstigt" sätt. Kor en chkdsk manuellt disk för disk så lär du se vilken så är trasig.

EDIT: Inser att det kanske inte är helt lätt att manuellt hålla koll på diskarna men en av den borde faila i console om du kör chkdsk på de junctions som finns för varje disk i c: \fs:
[codebox]
C:\fs>chkdsk n
The type of the file system is NTFS.
Volume label is DATA.

WARNING! F parameter not specified.
Running CHKDSK in read-only mode.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
[/codebox]

Redigerat av maxxess, 26 December 2009 - 21:04.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.