HDMI Audio has low LFE level and receiver input shows as 96KHz however the title is only 48KHz. What is going on?
The Toshiba mixer is altering the sampling rate of the track. The SPDIF setting in player setup switches the output from 48KHz to 96KHz even when using HDMI output instead of SPDIF. On some receivers this results in very low LFE levels. The DSP in the Toshiba players do not have enough power to handled 96KHz encoding for SPDIF output so when SPDIF is set to bitstream output is 48KHz, otherwise it is 96KHz. There is no reason to alter the sampling rate of a track inside the mixer. A 48KHz track upsampled to 96KHz will not contain any more information than the original 48KHz source. The process is not lossless and may introduce transient noise into the mix. To ensure the source is output at the original sampling rate the following settings are recommended.
48KHz source: Set "Digital Out SPDIF" = "Bitstream" for 48KHz output over HDMI.
96KHz source: Set "Digital Out SPDIF" = "PCM" for 96KHz output over HDMI.
Virtually all movies are 48KHz sources. If the title is not marked it likely is 48KHz. In my opinion this is a bug although there has been no confirmation by Toshiba. It is not logical or user friendly that the SPDIF setting alters the HDMI output. Hopefully Toshiba either fixes the issue in a firmware update or introduces another option to lock output sampling rate to the input sampling rate. Players affected: HD-A2, HD-A3, HD-A35 (likely affects all Toshiba players but the models listed have been confirmed). This issue does not affect bitstream (method #4) output and is an example of what direct output is preferred by some users.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 11 april 2008 - 17:10
Postad 11 april 2008 - 18:38
Jag fick min ep35 från tbh igår, den läser inte dvd skivor alls. den säger att det inte är en dvd skiva som är i. Region är inte problemet då jag har provat både reg1 och 2. Jag har FW 1.3.
Någon som vet vad det kan bero på?
Hälsn.D
Rättelse: Har fått EN dvd-film att funka och den var bränd.
Någon som har nån aning om vad det kan bero på då?
Postad 11 april 2008 - 19:56
Samtidigt kan man dock läsa det här:
Intressant, jag får iofs jäkligt bra bas från min EP35 men man kanske borde ändra till dessa inställningar ändå:
Digital Out SPDIF - Bitstream
Digital Out HDMI - Auto
Digital Direct Audio Mode to ON
Postad 12 april 2008 - 00:00
Men nu en fråga trodde HD-DVD inte hade regions indelning?
Postad 12 april 2008 - 00:04
Fick min ep35:a i veckan hadde liknande problem fast med HDDVD skivor. Jag hadde version 1.1/1.1, har nu uppdaterat till version 2.0/1.1 och alla skivor funkar galant (har testat ca 10 st HDDVD och 10 tal DVD).Rättelse: Har fått EN dvd-film att funka och den var bränd.
Någon som har nån aning om vad det kan bero på då?
Postad 12 april 2008 - 00:26
Fick min EP35 i måndags men inte hunnit koppla in den än!
Men nu en fråga trodde HD-DVD inte hade regions indelning?
HD DVD formatet har ingen regionsindelning, så du kan köpa dessa filmer från hela världen.
Däremot är EP35 låst till region 2 på vanlig standard dvd.
Postad 12 april 2008 - 09:34
Postad 12 april 2008 - 09:39
Vad är det som inte funkar då? Du har senaste fw 2.0 så det hjälper inte att uppgradera via nätet om du ska nedgradera till 1.3hej. hur får jag 1080 p/24 att fungera på toshiba hd-ep35. fick min i går från tbh. har firmware, 2.0/1.1 har försökt att updatera med internet får inte tag i firmware, 1.3
Postad 12 april 2008 - 11:47
Ingen aning, rekommendationen är utarbetad från AVS. Basen är inte korrekt via analogt utan måste justeras 10db, samt att Small ger bättre ljud oavsett högtalare. Alla ljudinställningar ska vara inställda på PCM även. Jag kan som sagt bekräfta det då basen inte hänger med om man inte justerar 10db i EP35. EP35 har således fel någonstans i mjuk/hårdvaran för analoga...
Bitstream påverkas naturligtvis inte av inställningarna ovan då ljudet kodas rätt i förstärkaren. Analoga inställningar måste skötas i EP35 så länge inte förstärkaren klarar att själv justera nivåer för analoga ingångarna - då kan du lika gärna göra allt i förstärkaren.
Ok då förstår jag

Vet du om uppgradering/firmware till EP35 av DTS HD finns tillgänglig ännu?
Testade igår en HD DVD Demoskiva av dom ny DTS ludformaten, men vet ej om EP 35 tar emot den fulla bitraten av DTS HD?.
Denna Demo skiva kan jag rekommendera. Musik Film och lite DTS HD reklam.
Synd att min bild hackar något grymt när jag väljer 1080P/24.
Vet någon om nyaste firmwaret avhjälper detta?
http://toshibahddvd....t_firmware.html
Hur bränner man ut den på skiva om man använder Nero brännarprogram?
MVH
Redigerat av Unregistered665b7df5, 12 april 2008 - 13:14.
Postad 12 april 2008 - 16:51
Det finns ett program som är löjligt enkelt att använda mär det gäller image filer och det är Active@ ISO Burner 1.1.Hur bränner man ut den på skiva om man använder Nero brännarprogram?
MVH
Direkt länk för nedladdning.
Active@ ISO Burner
Redigerat av Unregistered25afe1a3, 12 april 2008 - 16:53.
Postad 13 april 2008 - 10:35
Postad 13 april 2008 - 13:27
Om inte, tryck på setup längst ner till höger på fjärrkontrollen och sen är det bara att klicka sig vidare.
Redigerat av alex6699, 13 april 2008 - 13:28.
Postad 14 april 2008 - 00:34
Postad 14 april 2008 - 11:47
Det finns ett program som är löjligt enkelt att använda mär det gäller image filer och det är Active@ ISO Burner 1.1.
Direkt länk för nedladdning.
Active@ ISO Burner
Ok tack, har du EP35? Har Toshiban ställd 1080P/24 samt projektor som tar 1080P/24 ändå hackar bilden något fruktansvärt. vad e fel?
Postad 14 april 2008 - 12:01
Du kör väl en HD-DVD film?
Postad 14 april 2008 - 12:12
Kör EP35 mot projektor (W9000) med 1080/24 utan problem.
Du kör väl en HD-DVD film?
Ok vilken tur du har att det funkar

Postad 14 april 2008 - 16:08
Ok vilken tur du har att det funkar
Ja jag kör HD DVD.. och det är där bilden hackar ngt så förbenat. Kan det bero på gammal firmware eller vad? Hur ska bilden uppfattas vid panoreringar? Bilden hackar mkt när kameran sveper åt sidan V-H
Hmm, eftersom det inte finns ngn bra "Force 1080/24" funktion för EP35an (á la PS3an), kan detta bero på att den byter tillbaka till 1080p/60Hz! Kolla din "display info" när du kör själva HD DVD filmen, så vet du säkert!
Annars kanske länken nedan kan hjälpa?
http://www.avforums........93&page=156
"So how do I get it to display 1080/24 mate, I have both settings on the EP35 set to that but when on it just says 1080p and on my PJ it says 1080/60p?
Hi maverick177uk.
Does your PJ need forced 24p?
Tried setting framerate to AUTO, player on before the display or vice versa."
Kan inte testa själv tyvärr eftersom jag bara har en 720p skärm...
Redigerat av ajzman, 14 april 2008 - 16:09.
Postad 15 april 2008 - 19:02
Postad 15 april 2008 - 19:35
Ok tack, har du EP35? Har Toshiban ställd 1080P/24 samt projektor som tar 1080P/24 ändå hackar bilden något fruktansvärt. vad e fel?
Ok vilken tur du har att det funkar smile.gif Ja jag kör HD DVD.. och det är där bilden hackar ngt så förbenat. Kan det bero på gammal firmware eller vad? Hur ska bilden uppfattas vid panoreringar? Bilden hackar mkt när kameran sveper åt sidan V-H
Har också upplevt lite ryckighet med panoreringar i sidled med min HTPC , (ATi HD3870+ Toshiba 802a HDDVD-läsare) vid uppspelning av vissa HDDVD på Mirai 42". Ska hämta min EP35:a i helgen och jämföra.
Vilka kablar kör ni till EP35/30? (anledning till ryckig bildvisning!?!?!)
Har en Supra 2m HDMI samt en Profigold HDMI som ska testas med EP35:an.
micke
Redigerat av Unregistered70607b32, 15 april 2008 - 20:09.
Postad 16 april 2008 - 08:25
Har också upplevt lite ryckighet med panoreringar i sidled med min HTPC , (ATi HD3870+ Toshiba 802a HDDVD-läsare) vid uppspelning av vissa HDDVD på Mirai 42". Ska hämta min EP35:a i helgen och jämföra.
Vilka kablar kör ni till EP35/30? (anledning till ryckig bildvisning!?!?!)
Har en Supra 2m HDMI samt en Profigold HDMI som ska testas med EP35:an.
micke
Tror,eller rättare sagt vet att det inte är en kabelfråga. Testat med Monster Cables 10.Gbs, samt Clicktronic och flera no name cables. Resultatet det samma. Skall idag koppla bort den från Onkyo 875 AV receivern för att se om det är där ev felet ligger? Har den ställd på Through nu så egentligen ska ingen bildprocess ske då vad jag vet

Postad 16 april 2008 - 09:16
Förlåt för offtopic! Sökte i forumet men hitta ingen annanstans att posta

Postad 16 april 2008 - 14:33
Postad 16 april 2008 - 14:48
Toshiba har lagt ner utvecklingen så det lär inte komma...när kommer det en riktig firmware 2.0 utan buggs.så att spelaren fungerar ordentligt till toshiba hd-ep35
Postad 16 april 2008 - 19:28
Frågan är ifall de inte har skyldighet att den ska fungera riktigt innan de avslutar helt. Toshibas produktion och mjukvara utveckling är inte samma sak.Toshiba har lagt ner utvecklingen så det lär inte komma...
Postad 16 april 2008 - 21:55
Postad 17 april 2008 - 07:49
Postad 17 april 2008 - 10:08
Det var detta jag syftade på. Tror inte att det är så svårt att fixa de sista buggarna. Att förstöra sitt rykte skadar ( kostar ) mer för Toshiba än att fixa mjukvaran.Jag gissar nog att dom jobbar ett tag till på att förbättra sina redan utgivan produkter. Dom har ett företagsnamn att tänka på och vill nog inte att kunderna ska vara för missnöjda och prata skit om Toshiba.
Postad 17 april 2008 - 10:47
Postad 17 april 2008 - 10:48
Postad 18 april 2008 - 10:30
Har blivit fett sugen på en EP30 då dom inte kostar nånting längre

Jag har en ny tv på ingång (Panasonic PX80 42") och har just nu endast en värdelös luxor dvd med bara scart, så jag tänkte köpa en ny dvd och då var det nån som tipsade mig om HD-EP30 som klarar HD-DVD och dessutom vanliga dvdskivor.
Även om det finns en hel del HD-DVD filmer ute så kommer det säkert att minska, det är ju en teknik som är påväg bort lite, så framförallt vill jag att den ska fungera som en hyfsat bra dvdspelare.
Har förstått att den tyvär inte är regionsfri, vissa dvdfilmer verkar inte fungera av okänd anledning osv..
Hur mycket bör man oroa sig för det?
Kommer det nya firmwares?
Kommer det komma något "regionshack" som på de tidigare modellerna?
Alltså en hyfsat bra dvdspelare kostar ju inte mkt mindre än vad EP30 gör just nu, så den känns ändå extremt prisvärd eftersom man dessutom får en spelare som klarar högupplösta filmer!
Redigerat av Danne2k7, 18 april 2008 - 10:31.
Postad 18 april 2008 - 17:21
Postad 20 april 2008 - 12:45
Om du primärt tänker använda den för DVD finns det bättre alternativ. Den är alldeles för långsam och kräsen för att duga som primär DVD-spelare. Själv har jag kvar min gamla Pioneer 575A och den fungerar bättre i alla lägen.
Är det verkligen så för alla? Vad tråkigt isåfall..
Då kanske man skulle vänta och köpa en blu-ray spelare senare istället..dock känns det ju onödigt att köpa en ny dvd nu och sen en blu-ray spelare (som väl också klarar gamla dvd filmer?) om 6-12 månader och då ha 2 st..
Men jag får se, kanske köper en EP30 på öppet köp och ser om man kan prova den lite med möjlighet att lämna tillbaka om man ej är nöjd.
Postad 20 april 2008 - 16:48
dock känns det ju onödigt att köpa en ny dvd nu och sen en blu-ray spelare (som väl också klarar gamla dvd filmer?) om 6-12 månader och då ha 2 st..
Och skillnaden mot att köpa en HD DVD-spelare nu och en Blu-ray om 6-12 månader är?

Tänker du inte satsa på HD DVD och köpa på dig en massa HD-filmer känns det som en dålig investering, även om den är billig... Som sagt, att köpa den som DVD-spelare känns som bortkastade pengar. Bättre att vänta och köpa BD i så fall.
Postad 20 april 2008 - 22:45
Och skillnaden mot att köpa en HD DVD-spelare nu och en Blu-ray om 6-12 månader är?
![]()
Tänker du inte satsa på HD DVD och köpa på dig en massa HD-filmer känns det som en dålig investering, även om den är billig... Som sagt, att köpa den som DVD-spelare känns som bortkastade pengar. Bättre att vänta och köpa BD i så fall.
Alltså om jag kunde köpa en HD-DVD idag som jag vet funkar bra med alla sorters dvdfilmer (samt är billig naturligtvis) skulle jag absolut göra det!
Blu-ray känns för dyrt just nu, dessutom kan det kanske vara bra att låta tekniken mogna lite ytterligare.
Skillnaden blir väl priset också, tror inte man får en hyfsad BD spelare för runt 1000 spänn (som EP30 kostar) om 6-12 månader.
Sen är väl skillnaden också att jag får vänta längre på att se äkta HD filmer om jag köper blu-ray senare i år.
Visst har jag tänkt köpa en del HD-DVD filmer om jag köper en HD-DVD spelare, absolut med tanke på hur billiga de är, men kanske inte "en massa"

Det finns ingen HD-DVD spelare som är bra (spelar upp alla) på dvd filmer också då?
Postad 21 april 2008 - 00:05
Postad 21 april 2008 - 09:02
En snabb fråga
Jag har nu kopplat så att jag använder ljud-dekodern i DVDn till mina ingångar på försteget och låter alltså DVDn sköta ljudhanteringen.
Ska jag ställa dvdn på PCM eller Bitstream?
Inlägg om "läs längre ner" betackar jag mig för, de flesta inläggen de senaste två månaderna har handlat om att spelaren är skickad osv.

Bra och bra, det funkar väl för det mesta... Vad jag säger är bara att det inte är en lika bra lösning som en dedikerad DVD-spelare. Men köp du en om det lockar, det är ju inte dyrt, och filmerna är billiga. Men snart är de borta!
Samtidigt så kommer det ju fortfarande nya filmer.
Fick t.ex förra veckan hem American gangster på HD-DVD så än är det inte helt dött och man kan ju trots allt köpa 150 filmer (ungefär) bara på Discshop.
Mvh
Kim
Postad 21 april 2008 - 09:10
Inlägg om "läs längre ner" betackar jag mig för, de flesta inläggen de senaste två månaderna har handlat om att spelaren är skickad osv. smile.gif
Annars kan du ju förslags vis läsa manualen!!

Postad 21 april 2008 - 12:17
Annars kan du ju förslags vis läsa manualen!!
Henke// Ibland tycker jag att du inte direkt tillför något konstruktivt sen behöver jag väl knappt säga mer...

Redigerat av Unregistered33cc6995, 21 april 2008 - 12:17.
Postad 21 april 2008 - 12:36
Henke// Ibland tycker jag att du inte direkt tillför något konstruktivt sen behöver jag väl knappt säga mer...
Den frågan du ställer har ställts ung 1000 ggr, så känns som varken du eller den som svarar skulle
tillföra ngt nytt !!
Redigerat av henke007, 21 april 2008 - 12:38.
Postad 21 april 2008 - 14:48
Den frågan du ställer har ställts ung 1000 ggr, så känns som varken du eller den som svarar skulle
tillföra ngt nytt !!
Som jag skrev innan så har forumet bombaderats med inlägg om att spelarna är skickade eller om man får filmer till eller ej så man orkar inte söka igenom 44 sidor, om du inte tyckte om frågan så vore det väl enklare för dig att inte svara istället för att skriva ännu ett off-topic inlägg?
Så låt de som kan och vill svara och vill du inte så skriv inget, det är både enklare och trevligare.
Mvh
Kim
Postad 21 april 2008 - 14:56
De spelar i samma liga som många dyra dvd-spelare enligt de som jämfört.
Postad 21 april 2008 - 18:57

Redigerat av HD-Ready, 21 april 2008 - 18:58.
Postad 22 april 2008 - 01:16
Det finns ju både tv apparater och projektorer som inte är så bra på att skala upp så då är det ju rätt bra om dvd-spelaren gör det på ett hyffsat sätt.
Postad 22 april 2008 - 23:20
Postad 23 april 2008 - 02:50
väldigt svårt för folk att hjälpa till med en sån felbeskrivning.köpte nyligen en toshiba hd-ep35 ,fy vilket skräp går inte att få 1080p bild ens, blir galen på denna maskin.
Postad 23 april 2008 - 06:21
Det måste vara fel på maskinen min funkar kanon med 1080p .köpte nyligen en toshiba hd-ep35 ,fy vilket skräp går inte att få 1080p bild ens, blir galen på denna maskin.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar