Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 09 december 2008 - 13:22
afager
-
afager
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
ny i forumet, har försökt söka efter svar men inte hittat något i denna (jätte-) tråd.
Har haft min box i en knapp vecka utan några större problem alls i mitt Comhem-hus.
En synpunkt dock: det är bara SvtHD som jag har aningen dålig läppsynk på. Det verkar inte gå att fixa, verkar som att kompenseringen går åt "fel" håll. Och som sagts tidigare, det skulle ju ändå påverka ALLA andra kanaler, så jag får väl leva med dållig synk på SvtHD.
En fråga slutligen: Är det tänkt att man skall kunna redigera kanallistan (röda knappen "Min TV")? Jag kan skapa en favoritlista med en delmängd av alla kanaler, men jag kan inte redigera kanallistan. Jag kan bocka i önskade kanaler, men när jag "Exit"-ar ut får jag inte frågan om jag vill spara.... Bug?
Mvh,
Anders
Postad 09 december 2008 - 13:35
hakanh65
-
hakanh65
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Det ska gå att spela in 4 program samtidigt är det sagt, men som jag fatat det så beror det på vilka muxar kanalerna ligger på (tack för listan förresten hifi!). Men, är det så att man ska ha kanaler på SAMMA mux, eller på OLIKA för att kunna spela in så många program?
Det två inbyggda mottagarna kan spela in vardera 2 kanaler i varsin mux, som jag förstått det. De kan väl också spela in från samma mux. Det viktiga är att resp mottagare bara kan spela in från en mux i taget och då från två kanaler i den muxen.
Postad 09 december 2008 - 14:14
Phunky
-
Phunky
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Fungerar det så att Comhem kan se till at justera "antennsignalen" in till huset. Jag har nämligen problemet att samtliga kanaler på frekvensen 74 6000 saknar bild (helsvart och kvalite nere på 0). Eller kan det vara så att min antennkabel eller något annat "dödar" just den frekvensen så att "problemet" ligger hos mig?
Typiskt att just denna frekvens ska strula för två riktigt bra kanaler ligger ju på den frekvensen! 84 746000 CANAL+ Film HD 48 746000 Discovery HD
Kan vara båda delarna så testa byta antennkabel innan du ber comhem skicka tekniker.
Postad 09 december 2008 - 14:19
G-T
-
G-T
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En synpunkt dock: det är bara SvtHD som jag har aningen dålig läppsynk på. Det verkar inte gå att fixa, verkar som att kompenseringen går åt "fel" håll. Och som sagts tidigare, det skulle ju ändå påverka ALLA andra kanaler, så jag får väl leva med dållig synk på SvtHD.
Har samma synpunkt angående läppsynk på SvtHD. Noterade detta när jag kollade på "På spåret" förra fredagen. Håller med om att kompenseringsfunktionen går åt "fel" håll. Finns det fler som upplevt detta?
Postad 09 december 2008 - 14:27
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
.
En fråga slutligen: Är det tänkt att man skall kunna redigera kanallistan (röda knappen "Min TV")? Jag kan skapa en favoritlista med en delmängd av alla kanaler, men jag kan inte redigera kanallistan. Jag kan bocka i önskade kanaler, men när jag "Exit"-ar ut får jag inte frågan om jag vill spara.... Bug?
Om jag förstod problemet rätt.... Gå in i Menu/redigera favoriter. Bocka i kanalen du vill flytta i din favoritlista (högerspalten). Tryck på Blå och välj alternativet flytta. Flytta kanalen till den plats i listan du vill ha den och tryck OK. När du lämnar sidan får du upp ett alternativ att spara.
Postad 09 december 2008 - 14:47
Unregisterede057349e
-
Unregisterede057349e
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Apropå priser så tänkte jag bara redogöra för min "deal" på Expert i Östersund. När jag gick dit var jag sedan länge befintlig kund hos Comhem dock helt utan bindningstider på nuvarande abonnemang.
Tecknade: 18 mån Mediumpaketet (+ 3 fria månader, julerbjudandet som de kör nu) 12 mån HD-paket 12 mån Viasat Sport-paket 12 mån Viasat Golf 12 mån Canal+ Total
Då fick jag köpa boxen för 1500:-. Om jag bara skulle ha bundit mig för ovanstående Mediumpaket så hade priset blivit 2995:-. Uppenbarligen så "kickar" Expert för alla typer av bindningar medan t ex OnOff enbart "kickar" för 24 mån Medium 8 Favoriter HD.
Om man sedan ska prata om boxen så är jag på det stora hela jättenöjd än så länge, mina synpunkter nedan: -Fjärren funkar ok för mig, har ca 2-2,5 meter till boxen från soffan och även frostat glas mellan. -Har stött på grönskärm ett par ggr, dock har det försvunnit då jag har startat om boxen. Jag har identifierat det som nåt form av HDMI-problem. -Jag kan skifta format via V-format även på SD-kanaler, detta då mellan "Original" och "1080i". Jag installerade med "Original" som default då jag tycker att min Pioneer 436XDE hellre få sköta ev skalning. -Vore naturligtvis smidigt att kunna redigera inspelat material, t ex ta bort reklam. -Med en PVR-box så är ju önskemålet om en så lång EPG som möjligt naturligt, borde kunna bli bättre än idag. Där märks också kravet på att "rätt" information ligger i EPG:n, t ex TV4HD är ju usla på att ha den korrekt. -Ljudnivån kan jag absolut inte anmärka på, har överhuvudtaget inte hört den.
Återkommer väl om jag kommer på något mer.
Glömde ju bort det största störningsmomentet för min del. Om jag nu skapar en favoritlista så är det för min del helt ofattbart att kanalen behåller sitt ursprungliga kanalnr (t ex SVT24 har 125). Den ska naturligvis få det nr som jag lägger den på i favoritlistan, så gör ju tom min gamla "mini-Samsung" box. Om jag lägger SVT24 på plats 10 i favoritlistan så ska det självklart räcka med att trycka in "10" för att hoppa direkt till SVT24. Känns som ett stort steg bakåt att bara kunna gå via menyer för att byta kanal (de flesta kanalnr i övrigt är ju omöjliga att komma ihåg, och dessutom byter man ju nr lite då och då).
Postad 09 december 2008 - 15:03
afager
-
afager
-
Rookie
-
5 inlägg
Om jag förstod problemet rätt....
Gå in i Menu/redigera favoriter. Bocka i kanalen du vill flytta i din favoritlista (högerspalten). Tryck på Blå och välj alternativet flytta. Flytta kanalen till den plats i listan du vill ha den och tryck OK. När du lämnar sidan får du upp ett alternativ att spara.
Nej, jag förstår hur man redigerar "Favoritlistor" från inställnings-meny "Organisera listor". Det fungerar bra, man får mycket riktigt frågan om man vill spara, och ändringarna avspeglas i "gröna knapp". Det är "Kanallistor" från inställnings-menyn som inte går att redigera. Jag kan inte välja bort kanaler som Comhem-kanalen, MTV, eller någon annan som jag vill. Man kan inte spara sina val. När jag sedan trycker på röd knapp "Min Tv", visas alltså ALLA kanaler jag har. Jag fick för mig att man skulle kunna välja bort kanaler man inte någonsin vill titta på.....
Postad 09 december 2008 - 15:33
Nattsvart
-
Nattsvart
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Nej, det tror jag inte går. Det är ju därför man har favoritlistor, så att man kan "ta bort" de kanaler man inte vill ha. Den andra listan är över alla kanaler boxen kan hitta i ditt nät. Glömde ju bort det största störningsmomentet för min del. Om jag nu skapar en favoritlista så är det för min del helt ofattbart att kanalen behåller sitt ursprungliga kanalnr...
Jupps, håller med. Det är lite dumt, och en inte helt genomtänkt funktion, som jag gissar kommer att ändras i en framtida firmware (sitt inte uppe sent och vänta på den dock, nog inget som kommer särsklit snart!). Skulle själv hellre se att de fixar progression bar som fastnar uppe när man spelar upp samtidigt som boxen spelar in. Och varför inte att den låser så att det inte går att scrolla bakåt i tid till före "nutid" i EPG, vilket gör skalan på programmen i EPG lite skum. småsaker alla dessa, men sånt som går att fixa mjukvarumässigt.
Redigerat av Nattsvart, 09 december 2008 - 15:41.
Postad 09 december 2008 - 15:42
afager
-
afager
-
Rookie
-
5 inlägg
OK. Jag blev nog lurad av att det heter "Redigera kanallistor" i menyn. Det går inte att redigera alltså.
Tack för hjälpen.
/Anders
Postad 09 december 2008 - 15:53
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Sen en annan fråga som kanske redan har besvarats här i forumet. Kommer man kunna se sina inspelade program efter att man inte har abonnemanget längre. Ex. Jag spelar in en film på Canal+ HD nu och efter 2 veckor så försvinner Canal+ HD då mitt abonnemang inte inkluderar denna kanal. Kan jag då se inspelningen eller kommer det vara någon typ av kryptering som gör att jag inte kan se materialet?
Detta vore verkligen intressant o veta eftersom jag oxå spelar in ett gäng med filmer. Vore ju oerhört trisst om man inte kan se de efter den 14 dagarna. I värsta fall får man väl ringa CH: kundtjänst. Har samma synpunkt angående läppsynk på SvtHD. Noterade detta när jag kollade på "På spåret" förra fredagen. Håller med om att kompenseringsfunktionen går åt "fel" håll. Finns det fler som upplevt detta?
Jag har skrivit ett antal inlägg angående dålig läppsynk. Det verkar ju som om just HD kanalerna har sämst synk. Förstår inte heller varför man inte kan fördröja bilden. Läppsynkfunktionen är ju oanvändbar för oss då det bara går att fördröja ljudet. Undrar om det blir bättre ifall man byter antennkabel??? Få se senare idag då jag har bytt till en bättre kabel än CH:s. Det lär ju inte bli bättre när jag tar in ljudet i min receiver.
Redigerat av it2ceda, 09 december 2008 - 15:54.
Postad 09 december 2008 - 15:59
distortion2
-
distortion2
-
Mästare
-
-
2 520 inlägg
Känns som ett stort steg bakåt att bara kunna gå via menyer för att byta kanal (de flesta kanalnr i övrigt är ju omöjliga att komma ihåg, och dessutom byter man ju nr lite då och då).
Jag har inte skaffat nya HDPVR:en än, har bara gamla HD-boxen än så länge, men jag gissar att det fungerar likadant på nya, dvs du kan använda channel +/- för att stega igenom din favoritlista i "rätt" ordning (SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal6, TV6 osv om du lagt in dem i den ordningen).
Postad 09 december 2008 - 16:05
Unregisterede057349e
-
Unregisterede057349e
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har inte skaffat nya HDPVR:en än, har bara gamla HD-boxen än så länge, men jag gissar att det fungerar likadant på nya, dvs du kan använda channel +/- för att stega igenom din favoritlista i "rätt" ordning (SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal6, TV6 osv om du lagt in dem i den ordningen).
Jodå du har uppfattat korrekt, man kan stega en favoritlista i "rätt" ordning men har man som jag en favoritlista på åtminstone 30 kanaler så blir det ju worst case 15 steg att gå istället bara för att trycka in kanalnumret och komma rätt på en gång. Och denna funktion finns ju redan på min gamla "mini-Samsung" så jag fattar inte varför denna nyare produkt skulle vara sämre.
Postad 09 december 2008 - 16:20
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Som sagt, gamla HD-boxen har haft detta beteende sen början, så jag skulle inte hoppas på någon förändring i någon av modellerna. Krävs nog en smärre folkstorm för att Comhem ska bry sig om att få Humax att lösa detta då jag misstänker att sådana uppdateringar kostar extra.
Postad 09 december 2008 - 16:26
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jodå du har uppfattat korrekt, man kan stega en favoritlista i "rätt" ordning men har man som jag en favoritlista på åtminstone 30 kanaler så blir det ju worst case 15 steg att gå istället bara för att trycka in kanalnumret och komma rätt på en gång. Och denna funktion finns ju redan på min gamla "mini-Samsung" så jag fattar inte varför denna nyare produkt skulle vara sämre.
Håller med. Jag irriterar mig också på detta. En småsak visserligen, men i en så pass avancerad och dyr box är det ju löjligt de de missat denna enkla och grundläggande funktion. Kanske är det också som Loveless skriver, att Comhem knappast i första taget kommer att ligga på Humax för att få till en ändring. Fast om det kommer andra mjukvaru-uppdateringar som betraktas som viktigare kanske de slänger med denna grundfunktion också. Man kan alltid hoppas. Den stora frågan är dock hur Comhem får vetskap om buggar och kundernas mjukvaruönskemål. De har ju inte direkt någon plats på hemsidan där man kan lägga in dem.
Redigerat av Mange36, 09 december 2008 - 16:27.
Postad 09 december 2008 - 16:58
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
När man är inne i en favlista så kan man väl använda gröna knappen för att få upp listan i bild och där stega bland kanalerna. Tycker det mest är flipprigt att använda sifferknapparna.
Postad 09 december 2008 - 17:25
Snudge
-
Snudge
-
Användare
-
-
174 inlägg
Efter c:a en veckas användande har jag fått green-screen flera gånger. Trodde det var TV:n först, så jag har pustat ut lite nu när jag såg att fler har det problemet. Ska jag göra en fabriksåterställning av boxen och ställa den i någon annan upplösning kanske? Kör med original nu. Har någon fått green-screen med komponent-kabel?
Dessutom är tjejen förbannad för att det här med text-tv. Är det någon som vet hur man gör för att bläddra på sidor som innehåller flera sidor? eller måste jag vänta tills de rullar fram automatiskt? Läste att man inte kan använda TV:ns text-tv med HDMI, funkar det med komponent istället, eller måste jag gå ända ner till scart för att använda TV:ns överlägsna text-tv funktion? Som ni hör så har jag många frågor, men mycket verkar härröra till användandet av HDMI, så frågan är om inte komponent är lösningen på alla världens problem?
Tack på förhand om någon orkar besvara en eller flera av mina frågor.
Postad 09 december 2008 - 18:15
punktniklas
-
punktniklas
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Kom hem från semester imorse och upptäckte att min HD-box var stendöd. Visserligen täcks det av garantin men när jag lämnade in den på Expert så var beskedet att de "skulle bli förvånade om jag fick tillbaka den innan jul". Så det hela slutade att jag gick därifrån med en HDPVR-box istället. (Säg till om någon vill köpa en vanlig box om ett tag ;-) ) Efter ett par timmars användning så är jag klart nöjd faktiskt. Visst finns det små detaljer man kan irritera sig på men på det stora hela är det en klart mer flexibel och piggare maskin än den gamla HD-boxen. Användargränssnittet ser klart snyggare ut också. Några saker som jag noterat är bättre: - Man behåller ljud (och en liten bild) när man går in i EPGn
- När man tar fram info-rutan med "i" så kan man bläddra fram inte bara nästa program på samma kanal utan godtyckligt antal program framåt.
- I info-rutan kan man även bläddra kanaler för att se vad det är på dem just nu.
- Hittils har all programinformation dykt upp på skärmen direkt när man bläddrar kanaler istället för att dröja några sekunder som det ofta gjorde på den gamla.
Tycker också att inspelningsgränssnitet är rätt bra med de runda progress-hjulen som blir röda när man trycker på i-knappen. (När man trycker på i-knappen, oavsett vilken kanal man tittar på, så visas i övre vänstra hörnet en liten ruta för varje pågående inspelning där man ser vilken kanal man spelar in och hur mycket det är kvar) En sak jag gärna hade sett dock är en möjlighet att spara tvåtimmars "TSR"-bufferten till något permanent ställe på hårddisken. Tänk er att man somnar framför något program man vill se. Man vaknar till och inser att man har missat en timme. Nu kan man visseerligen hoppa tillbaka och se det man missat direkt. Men när jag somnat framför TVn är jag oftast inte i form att fortsätta titta direkt utan vill helst se det vid något annat tillfället. Som det är nu måste man titta på det man missat innan det försvinner ur tvåtimmarsbufferten. (Eller har jag missat något..?)
Postad 09 december 2008 - 18:16
k5054
-
k5054
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Snudge - gör man inte som i förra HD-boxen - att man trycker högerpil för att få nästa sida i text-TV?
Postad 09 december 2008 - 18:28
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
En sak jag gärna hade sett dock är en möjlighet att spara tvåtimmars "TSR"-bufferten till något permanent ställe på hårddisken. Tänk er att man somnar framför något program man vill se. Man vaknar till och inser att man har missat en timme. Nu kan man visseerligen hoppa tillbaka och se det man missat direkt. Men när jag somnat framför TVn är jag oftast inte i form att fortsätta titta direkt utan vill helst se det vid något annat tillfället. Som det är nu måste man titta på det man missat innan det försvinner ur tvåtimmarsbufferten. (Eller har jag missat något..?)
Det borde väl inte vara så svårt att fixa med en uppdatering. För övrigt så är just Text-TV biten ganska så usel. Att inte kunna bläddra bland sidorna utan att behöva vänta tills den uppdateras är ju bara så b. En idé vore kanske att göra en lista över alla saker som vi tycker borde vara med o skicka sedan till comhem eller humax. Att få användarinformation måste de väl ändå tycka bara är bra. Då ser de ju vad de behöver rätta till eller lägga till.
Postad 09 december 2008 - 18:29
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
hifi_fan! Kanon med muxlistan.
En sak undrar jag. Här hemma har vi problem med störningar (frysningar, rektanglar, pixelrutor) på fyra kanaler. Enligt infon i boxen ligger en av dem på frekvens 50600 (Hallmark) och tre på 52200 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi). Dessa frekvenser finns inte med i din muxlista. Är inte frekvens den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet? Hänger olikheterna i frekvens ihop med att jag är gammal UPC-kund?
Är du säker på att 506000 (Hallmark) och 522000 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi) och inte tvärtom? Vilket nätnummer har du? Här finns en muxlista för comhem upc, kan du kolla att det stämmer? Edit: comhem_upc_mux.txt borttaget Frekvens är den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet. hifi_fan
Redigerat av hifi_fan, 09 december 2008 - 20:50.
Postad 09 december 2008 - 18:53
haihep
-
haihep
-
Användare
-
-
170 inlägg
Är du säker på att 506000 (Hallmark) och 522000 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi) och inte tvärtom?
Vilket nätnummer har du?
Här finns en muxlista för comhem upc, kan du kolla att det stämmer?
Frekvens är den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet.
hifi_fan
fd upc har andra frekvenser Edit..såg att det var för upc nu. edit igen.. Är det verkligen fd upc frekvenser det där?
Redigerat av haihep, 09 december 2008 - 18:57.
Postad 09 december 2008 - 19:13
psyman
-
psyman
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Har samma synpunkt angående läppsynk på SvtHD. Noterade detta när jag kollade på "På spåret" förra fredagen. Håller med om att kompenseringsfunktionen går åt "fel" håll. Finns det fler som upplevt detta?
Har samma problem på ALLA HD-kanaler och vissa sd-kanaler. Förutom detta är jag grymt nöjd med boxen. Hade den gamla hdboxen tidigare fast skickade tillbaka den med hjälp av ångerrätten då den sög rejält!
Postad 09 december 2008 - 19:15
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
fd upc har andra frekvenser
Edit..såg att det var för upc nu.
edit igen.. Är det verkligen fd upc frekvenser det där?
Jag kan inte kolla eftersom jag bor inte i upc hus. hifi_fan
Postad 09 december 2008 - 19:50
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jag har försökt att programera fjärren så att den kan styra mina andra tekniska prylar så som TV, DVD och Receiver men jag har tyvärr inte fått det att fungera helt perfekt och jag undrar därför om det finns någon annan som har lyckats bättre.
TV - Sony KDL-40X3500 - Kod 180 verkar göra så att jag får mest funktioner att fungera dock så får jag inte OK-knappen att fungera.
Är det inte märkligt vad bakvänt det ska vara att hitta rätt treställiga sifferkod för att kontrollera allsköns apparater. I stället för att lista alla möjliga koder som en fjärrkontroll kan programmeras med för att kontrollera en annan tillverkares utrustning, borde det inte vara varje tillverkares uppgift att tala om i sin bruksanvisning vilken 'universalkod' som passar till just den apparaten?
Postad 09 december 2008 - 20:01
sheeevil
-
sheeevil
-
Användare
-
-
136 inlägg
Är det inte märkligt vad bakvänt det ska vara att hitta rätt treställiga sifferkod för att kontrollera allsköns apparater. I stället för att lista alla möjliga koder som en fjärrkontroll kan programmeras med för att kontrollera en annan tillverkares utrustning, borde det inte vara varje tillverkares uppgift att tala om i sin bruksanvisning vilken 'universalkod' som passar till just den apparaten? 
Verkligen! Håller med!
Postad 09 december 2008 - 20:14
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Är du säker på att 506000 (Hallmark) och 522000 (TV7, TV4 Guld och TV4 komedi) och inte tvärtom?
Vilket nätnummer har du?
Här finns en muxlista för comhem upc, kan du kolla att det stämmer?
Frekvens är den siffra som anges i Khz på samma boxmenysida som signalstyrka och -kvalitet.
hifi_fan
Jo, det är rätt. Kollade nu igen. Hallmark ligger på 506000 och de andra på 522000. Jag bor i ett f.d. UPC-hus och jag ser att det inte stämmer med UPC-listan. Nätnumret är 41001, alltså Stockholm. Tillägg: Såg i den muxlista du länkar till att dess nätnummer börjar på 40. I den Comhemlista jag har framför mig börjar samtliga nätnummer/nätverks-id på 41. Nätnummer och nätverks-id är väl samma sak? Varför undrar du? Är något på tok?
Redigerat av Mange36, 09 december 2008 - 20:19.
Postad 09 december 2008 - 20:44
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Jo, det är rätt. Kollade nu igen. Hallmark ligger på 506000 och de andra på 522000. Jag bor i ett f.d. UPC-hus och jag ser att det inte stämmer med UPC-listan. Nätnumret är 41001, alltså Stockholm.
Tillägg: Såg i den muxlista du länkar till att dess nätnummer börjar på 40. I den Comhemlista jag har framför mig börjar samtliga nätnummer/nätverks-id på 41. Nätnummer och nätverks-id är väl samma sak?
Varför undrar du? Är något på tok?
Tack för att du kollade igen. Är det flera fekvenser som inte stämmer i comhem_mux_sverige listan? Jag tar bort upc listan. hifi_fan
Postad 09 december 2008 - 20:55
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Tack för att du kollade igen. Är det flera fekvenser som inte stämmer i comhem_mux_sverige listan?
Jag tar bort upc listan.
hifi_fan
Kan kolla några till när TV:n blir ledig här hemma. Är det någon poäng om jag, som f.d. UPC-kund, stämmer av några kanaler mot din lista?
Postad 09 december 2008 - 21:06
hifi_fan
-
hifi_fan
-
Lärjunge
-
-
288 inlägg
Kan kolla några till när TV:n blir ledig här hemma. Är det någon poäng om jag, som f.d. UPC-kund, stämmer av några kanaler mot din lista?
Det är mycket bra om du kan göra det. Jag bor inte i UPC-hus. hifi_fan
Postad 09 december 2008 - 23:29
Neonknight
-
Neonknight
-
Lärjunge
-
-
362 inlägg
Neonknight ! Har du varit inne på Expert i Kista, där köpte jag min box för 1999 kr, som jag skrev tidigare, då förstås med large 24 mån, tv1000+viasat sport kanalerna och syskonabonnemang.
Jag tycker i alla fall, att boxen funkar mycket bra, fläkten hör man nästan inte alls, min dvd recorder Sony 820 låter mycket mer. Bildmässigt så är den väl lite bättre än den förra HD boxen, (som jag för övrigt använder i sovrummet nu) men jag tror nog att man kanske inbillar sig lite.
Men hur som helst, så är jag mycket nöjd, med att ha en inspelningsbar HD box, som hittils funkar bra !
//Jesper
Tack för tipset! , kanske kan vara värt ett försök, dock har jag redan kollat med Expert i Sundbyberg och de skulle ha 3700:- med medium och det låter inte så imponerande, så om Expert butikerna håller samma pris så är det kanske det som gäller. /Neonknight
Postad 09 december 2008 - 23:41
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Apropå det här med 'V-Format' som man ska kunna använda för att växla mellan olika videoformat på utsignalen från boxen, men som väldigt många upplever problem med. Indikationer längre tillbaks i tråden (sid 40) pekar i riktning mot att det kan ha att göra med bildvisarens stöd (eller snarare brist på stöd) för de olika formaten (576i, 576p, 720p och 1080i). Råkade ikväll slå av min teve av misstag, och boxen var vid tillfället inställd att visa SD i 'Original' (dvs 576i). Slog naturligtvis på teven igen, och ser till min förvåning att boxen i detta läge har växlat upplösning till 1080i. Detta är för mig ett tydligt bevis på att någon form av 'förhandling' sker mellan bildvisare och boxen, så det fick bli lite sedvanlig grundforskning inom ämnet. Det som gäller för HDMI är att man använder sig av en kommunikationskanal mellan källa och bildvisare som kallas DDC (Display Data Channel) över vilken de involverade parterna utbyter EDID-information (Extended Display Identification Data) som innehåller bla information om vilka olika videoupplösningar den aktuella bildvisaren klarar av att hantera. Källan (i detta fall HD-boxen) är mottagare av denna lista (som finns permanent lagrad i ett ROM-chip på bildvisaren), och jämför sedan i fallande ordning från 1080i om bildvisaren är kapabel till denna upplösning eller ej. Om den är det så väljs 1080i, annars fortsätter den nedåt tills den hittar den högsta möjliga upplösning som stöds av de båda. Det troliga scenariot som uppstått när 'V-format' inte tycks ha någon funktion är att den anslutna bildvisaren endast rapporterar 1080i som möjlig upplösning, när boxen endast är ansluten via HDMI. I mitt inledande fall, efter att teven först varit avstängd och sedan slås på igen, äger denna typ av förhandling rum på nytt. Eftersom teven har stöd för 1080i så väljs alltså detta format då det har givits högst prioritet. Boxens problem är alltså att den inte per automatik *) bör genomgå denna förhandling när man som användare har valt att ställa in 'Original'. *) Det kan ju vara bra att kunna tvinga den i ett läge där man byter från en bildvisare till en annan, om stöd för t.ex. 576i saknas för den nyanslutna apparaten så skulle en SD-bild inte längre kunna visas i 'Original' utan en föregående omförhandling till annan upplösning. Ref: 1) HDMI - High Definition Multimedia Interface (bra teknisk beskrivning, på engelska)2) Wikipedia (En) - HDMI
Postad 10 december 2008 - 00:28
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Jag har problem med bilden på ett par kanaler. Främst i C+-paketet, men även lite på TV4 Sport. Jag har haft problem med tidigare boxar (bl.a HD-boxen utan PVR och Samsungs PVR, men vilkan kanaler som drabbats har varierat beroende på vilken box och vilken antennsladd (både Com Hems "egna" och andra) jag använder. "Ingen eller svag signal" är det vanligaste felet.
Eftersom problemet dyker upp oavsett box antar jag att felet är sladden eller signalen. Hur känslig är sladden för störningar från andra elektroniska prylar runt omkring? Jag inbillar mig att störningarna minskar lite när jag fipplar lite med antennsladden. Skulle en signalförstärkare avhjälpa problemet? Signalstyrkan hos mig ligger runt 25-30%.
Efter en några fler dagars användning så känner jag mig mer och mer tillfreds med den nya boxen. Indexeringen är inget problem när man väljer bort det vid uppspelning (även om det vore trevligt att slippa så klart). Dock stör jag mig på att texttv-delen inte är så vass och, som jag påpekat tidigare, avsaknaden av bild-i-bild.
Postad 10 december 2008 - 02:09
niklas 75
-
niklas 75
-
Rookie
-
7 inlägg
under menyn schemaläggning finns två menyer det jag undrar är lista över reserverade program vad har man den till?
för under inspelningar hamnar ju alla inspelningar.
Postad 10 december 2008 - 04:32
stretzko
-
stretzko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Tack för tipset! , kanske kan vara värt ett försök, dock har jag redan kollat med Expert i Sundbyberg och de skulle ha 3700:- med medium och det låter inte så imponerande, så om Expert butikerna håller samma pris så är det kanske det som gäller.
/Neonknight
När jag köpte min box på Euronics var priserna 3700: med medium och 2995:- med medium 8 favoriter HD. Säljaren ringde ComHem och frågade om man kunde göra en paralellförflyttning. Det vill säga byta abbonemang till ett som kostar lika mycket i månaden. Han fick beskedet att det var inga problem att byta bara det kostade minst lika mycket i månaden. Så snabbt kan man spara in 700:- (om man vill ha "medium paketet" Men kolla för säkerhets skull med din säljare innan du tecknar dig.
Redigerat av stretzko, 10 december 2008 - 04:38.
Postad 10 december 2008 - 04:37
stretzko
-
stretzko
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
under menyn schemaläggning finns två menyer det jag undrar är lista över reserverade program vad har man den till? för under inspelningar hamnar ju alla inspelningar.
Man kan välja att reservera ett program. Vilket betyder att man kan få en påminnelse så att man inte missar ett program. Det kommer upp en fråga oavsett kanal man tittar på: Vill du se reserverat program? I menyn schemaläggning "reserverade program" lägger sig alla reservationer. Har för mig att man kan reservera ett program genom att gå in i guiden trycka på ok-knappen på ett framtida program. Sedan välja "Inspelning" eller "Titta".
Postad 10 december 2008 - 08:05
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Apropå det här med 'V-Format' som man ska kunna använda för att växla mellan olika videoformat på utsignalen från boxen, men som väldigt många upplever problem med. Indikationer längre tillbaks i tråden (sid 40) pekar i riktning mot att det kan ha att göra med bildvisarens stöd (eller snarare brist på stöd) för de olika formaten (576i, 576p, 720p och 1080i).
Råkade ikväll slå av min teve av misstag, och boxen var vid tillfället inställd att visa SD i 'Original' (dvs 576i). Slog naturligtvis på teven igen, och ser till min förvåning att boxen i detta läge har växlat upplösning till 1080i.
Detta är för mig ett tydligt bevis på att någon form av 'förhandling' sker mellan bildvisare och boxen, så det fick bli lite sedvanlig grundforskning inom ämnet.
Mazzola! Tack för din grundforskning.  Den hjälper mig att förstå vad som händer med upplösningen mellan boxen och min TV, en Samsung M8. Detta betyder också att det egentligen inte spelar någon roll vad man väljer som grundinställning vid installationen. Box och TV gör ändå som de vill. Som du skriver är det konstiga att båda är överens om att boxen är bäst på att sköta skalningen/upplösningen av bilden. Lika konstigt är det att man som användare inte själv tillåts välja bort den automatiska inställningen. COMHEM: detta är definitivt något för framtida firmware! Det påverkar bildkvaliteten eftersom det förmodligen oftast är bildvisarna som är bättre på att sköta bildhanteringen.
Postad 10 december 2008 - 09:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Som du skriver är det konstiga att båda är överens om att boxen är bäst på att sköta skalningen/upplösningen av bilden.
Hehe, njae, nu är det ju inte riktigt det de kommit överens om bara för att 1080i spottas ut. Men ja, det är helt klart ett handskaningsproblem. Skulle gissa på att om man "rättar" till detta så får man problem på annat håll (och kanskle även på displayer som tillsynes funkar bra idag). Med det absolut inte sagt att nuvarande FW funkar optimalt (har ingen aning, tror knappast det dock), bara det att det verkar vara en knivig nöt detta med handskakning... Jag rapporterade till CH att boxen (tillsammans med min display) efter avstängningen glömmer att den tex stått i Original och startar upp i 1080i. CH kunde inte återskapa det på deras testdisplayer. Intressant i samanhanget kan kanske vara att den glömmer bara detta om även tv:n stängs av, är tv:n på under off/on växlingen så glömms det inget.
Postad 10 december 2008 - 09:23
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Går det att säga vilken kanal som har bäst respektive sämst HD-bild? (Ursäkta att frågan var off-topic.)
Njae, eftersom det beror på kvalitén på materialet som för tillfället sänds på resp kanal. Och det varierar ju, hur ska man då kunna säga vilken som är bäst. Däremot skulle man väl kunna fundera på vilken kanal som har jämnast kvalité. Konstigt att de inte gjort några justeringar i mjukvaran under hela oktober och november trots att boxen enligt uppgift hårdtestats.
Inget konstigt alls med det. Det är så det funkar, man tar fram mjukvara, testar, tar fram ny mjukvara, testar igen. När mjukvaran anses vara "good enough" så släpps den till kund och uppenbarligen är det så att mjukvaran som är daterad 29 september ansågs vara "good enough" (men det vet man ju förstås inte förän man testat den under oktober).
Postad 10 december 2008 - 09:25
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Hehe, njae, nu är det ju inte riktigt det de kommit överens om bara för att 1080i spottas ut.
Vad har de kommit överens om då? Jag är ingen fena på detta (som kanske märks). Om min TV kör 1080p och får in 1080i då är ju bilden förprocessad till 1080i och TV:n gör om den till 1080p. Om TV:n får in 576i eller 720p sker väl bildbehandlingen från en annan "nivå" och i fler eller färre steg? Eller? Eftersom jag är den nyfikne typen vore det kul med en förklaring som den okunnige kan förstå.
Postad 10 december 2008 - 09:32
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
De har kommit överens om att 1080i signal är det som ska köras, thats all. De har kommit överens om att just en sådan signal ger nån bild ihuvutaget så att säga. Vad jag menar är att de inte kommit överens om det pga nån analys av vilken som har bäst skalning, hur skulle det gått till lixom? ("tjena, vilken metod använder du för uppskalning? aha den...*fniss*, näe men du jag kör med denna metod, visst är den grym, jag kan väl skala?" )
Postad 10 december 2008 - 09:34
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Ok. Tack! Då förstår jag.  Vad sköter då bildhanteringen? Är det boxen och/eller TV:n? Om man nu tror att TV:n gör ett bättre jobb än boxen, hur gör man för att det är TV:n som ska ha kommandot?
EDIT: Är jag helt lost?
Redigerat av Mange36, 10 december 2008 - 09:39.
Postad 10 december 2008 - 09:47
Unregistered43614
-
Unregistered43614
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Jaha nu har det kommit en betaversion av DVDFab HD Decrypter på videohelp.com men Wasgo som hävdade att den ska kunna dekryptera .ts-filer från humaxboxen får nog förklara hur det ska gå till? http://www.videohelp...VDFab_Decrypter
Postad 10 december 2008 - 10:05
Unregisterede057349e
-
Unregisterede057349e
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Som sagt, gamla HD-boxen har haft detta beteende sen början, så jag skulle inte hoppas på någon förändring i någon av modellerna. Krävs nog en smärre folkstorm för att Comhem ska bry sig om att få Humax att lösa detta då jag misstänker att sådana uppdateringar kostar extra.
Ok jag har inte den gamla HD-boxen så jag visste inte att även den fungerade på samma sätt. Då är det ju med all säkerhet att medvetet val från Humax att låta favoritlistorna fungera på detta sätt och precis som du säger knappast troligt att det komma någon ändring, tyvärr :-( Angående grönskärmar så uppstår det enbart för mig när jag slår av TV:n samtidigt som den visar den HDMI-ingång som HD-PVR:en är inkopplad på (dvs bild från HD-PVR). När jag sen slår på TV:n igen (och då startar ju den på samma ingång) så får jag oftast grön skärm. Stänger jag då av HD-PVR:en och slår på den igen (TV:n på hela tiden) så kommer bilden tillbaka. Därför kändes det uppenbart för mig att det måste vara något med HDMI-kommunkationen som inte är helt hundra. I och med att problemet är där så är det nog tveksamt om det är något som Humax/Comhem kan (eller ens bör) rätta till då risken för följdkomplikationer är stor.
Postad 10 december 2008 - 10:12
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Grön-skärm låter som om box resp tv inte är överens om vilket Colorspace (färgkodning) som signalen ska ha. Tex att tv:n förväntar sig RGB men boxen skickar YCbCr. Så ja, skulle kunna vara nått kommunikations-tjosan...
Vad man iaf kan göra är ju att låta användaren ha möjlighet att välja Colorspace såsom det var på den gamla ångdrivna boxen. Innan dess kan man ju kolla om ens tv har en sådan inställning, om det är ett stort problem.
Mange>> För att boxen ska bildbehandla (deinterlace (omvandling interlace->progressiv) samt uppsklaning) så lite som möjligt så är det 576i som gäller. Övriga utsignaler (om vi enbart snackar om SDTV nu) kommer göra att boxen micklar mer ja.
Redigerat av pacman, 10 december 2008 - 10:16.
Postad 10 december 2008 - 11:20
tjabo20
-
tjabo20
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Pacman har du som testat boxen o kommunicerat med dom fått reda på varför det inte finns nån colorspace tjosan som fanns på förra boxen? Känns som färgerna inte är riktigt rätt för mig .... på gamla boxen fixade jag det med den inställningen just.
Postad 10 december 2008 - 11:24
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Nix, inte fått nått svar ang det sen jag rapportera om det. På en korrekt fungerande display spelar det mindre roll men tyvärr finns det ju de tv-apparater som hittar på hyss då de matas med det ena eller det andra - antar att det är en sån tv du har.
Postad 10 december 2008 - 11:27
UltraDelyx
-
UltraDelyx
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej alla.
Jag har väntat på denna PVR länge & har följt denna tråd minutiöst...
Ville bara berätta att jag har nu införskattat denna box & såg Södertälje-Timrå igår på Canal+ Sport HD igår.
Herrejösses, jag kissade nästan på mig. Är otroligt imponerad av bilden. Har inte stött på några andra problem förutom v-format trix på Canal film HD samt Discovery HD.
Tack för denna tråd! Utan er hade jag missat en hel del...
MVH
UD
Postad 10 december 2008 - 11:51
Gandolf
-
Gandolf
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Dessutom är tjejen förbannad för att det här med text-tv. Är det någon som vet hur man gör för att bläddra på sidor som innehåller flera sidor? eller måste jag vänta tills de rullar fram automatiskt? Läste att man inte kan använda TV:ns text-tv med HDMI, funkar det med komponent istället, eller måste jag gå ända ner till scart för att använda TV:ns överlägsna text-tv funktion? Som ni hör så har jag många frågor, men mycket verkar härröra till användandet av HDMI, så frågan är om inte komponent är lösningen på alla världens problem? 
Undrar också över detta. Att upptäcka att TV:ns text-tv inte funkade med hdmi var ett stort aber eftersom jag använder det väldigt ofta. Inte blir det bättre av när man har gömt text-tv knappen under luckan på boxens fjärr. Den luckan kommer att trilla av vilken dag som helst med tanke på den omfattningen som jag använder text-tv.
Postad 10 december 2008 - 12:00
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Mange>> För att boxen ska bildbehandla (deinterlace (omvandling interlace->progressiv) samt uppsklaning) så lite som möjligt så är det 576i som gäller. Övriga utsignaler (om vi enbart snackar om SDTV nu) kommer göra att boxen micklar mer ja.
Tack Pacman! Då hade jag fattat principen rätt ändå. (Bäst jag undviker de tekniska detaljerna, då trasslar jag bara in mig). Eftersom jag för SD-kanalerna inte kan inte kan välja 576i eller 720p med knappen V-Format är jag hänvisad till boxen som primär bildbehandlare. Hade varit kul att testa om TV:n gör ett bättre jobb.
Postad 10 december 2008 - 12:30
marka971
-
marka971
-
Användare
-
-
168 inlägg
Undrar också över detta. Att upptäcka att TV:ns text-tv inte funkade med hdmi var ett stort aber eftersom jag använder det väldigt ofta. Inte blir det bättre av när man har gömt text-tv knappen under luckan på boxens fjärr. Den luckan kommer att trilla av vilken dag som helst med tanke på den omfattningen som jag använder text-tv.
Jag kör tv-signalen från boxen genom en Denon-receiver och kan använda text-tv utan problem. Humax->(HDMI)->Denon 1909->(HDMI)->TV. Stör mig dock på lyckan som gömmer text-tv-knappen samt att jag inte kan bläddra i "sidor med flera sidor". /Markus
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|