cos fi kan vara inblandat, så till den grad att 1200VA != 1200W
Lite väl tumregelmässigt av en faktisktian att säga att VA=W
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
19 relaterade trådar
Postad 16 August 2010 - 14:16
1024 är 1kilo
cos fi kan vara inblandat, så till den grad att 1200VA != 1200W Lite väl tumregelmässigt av en faktisktian att säga att VA=W Postad 16 August 2010 - 14:18
Dom kommer att släppa nya slutsteg snart som heter Xpr-2 och Xpr-7. Xpr-2 ska lämna 2x500 w i 8 ohm och Xpr-7 ska lämna 7x400 w i 8 ohm Här en bild på Xpa-1 och Xpr-7 Xpr-7:an ser gött moffig ut
xpr7.jpg 54.68K
1 Antal nerladdningar
Postad 16 August 2010 - 14:21
dräggel!
Nu ska de bara göra nya lådor som inte ser ut som ultrafula HTPC:s Postad 16 August 2010 - 14:48
Fy på dig !!!!! Dom är INTE fula Postad 16 August 2010 - 14:54
När man bryggar ser vardera steg "halva" impedansen av högtalaren. XPA-2 är specat till 2x500W i 4 ohm...men tar du då en (1) 8 ohm´s högtalare och bryggar så blir det 1 x 1000W. (i en perfekt värld) Såg att Audioholics mätt upp XPA-2 bryggat på en 8ohm...gav ju bara 860W....pfft. Postad 16 August 2010 - 14:59
Ah, I see! Postad 16 August 2010 - 15:06
Jo, är väl medveten om detta Men skrev också ju: "Något förenklat" För att antyda att det inte ritkigt förhåller sig så Men ger ett riktmärke om var man ligger någonstans, har själv glömt av hur man räknar ut exakt max spänning på en ringkärna trafo, men man får räkna på att 1200VA är maximal kapacitet, alltså nyttig uteffekt, sedan har man ju förluster i form av värme och rörelse energi i en trafo. Och sedan den beräkning som jag inte minns som har med fasförskjutning att göra som beskriver hur mycket som sedan i praktiken dras från väggen. Måste läsa på detta med trafos igen känner jag
Hmmm, KlassD.. ?!
Jopp, i teoring Postad 16 August 2010 - 15:34
Han har nog redan fått det, sitter som trollbunden framför stereon och kan inte slita sig. Om vi inte hör ifrån honom på några dagar får vi ringa larmcentralen Edit: Det var ju fan vad det rasslade till med inlägg helt plötsligt Redigerat av Unregistered46986fd8, 16 August 2010 - 15:36. Postad 16 August 2010 - 15:35
Kunde ge mig faaaan på det Postad 16 August 2010 - 19:53
Liknande moduler som XPA serien vad jag vet, körs i klass H. Alltid varit sugen på att höra hur RPA serien låter så detta kan bli intressant. Postad 16 August 2010 - 20:52
Neee... Inte skulle jag göra något sådant...
ok, bra för KlassD är jag lite allergisk mot, om det inte ska driva basmoduler för då kan det vara helt perfekt ! Postad 17 August 2010 - 07:13
Klass D-steg brukar väl ofta vara både mindre och lättare? Iallafall Rotels sådana. Så av utseendet att döma är det inte så. Ska vi tippa att de lanseras på emofesten?
huh? Klass H? Vad innebär det? Postad 17 August 2010 - 07:27
Njaa, KlassD "behöver" ju inte vara mindre och med 7x400W (om det nu är antivet i 8ohm, osh med <0,1%THD...) är ju sjukligt mycket effekt och jag skulle vilja påstå att det nästan e omöjligt i en sådan "liten" låda utan att det blir problem... Därför jag undrar, KlassD skulle det fungera med, och skulle få plats (även om det skulle bli tight nästan i alla fall...) men KlassH vette tusan, ska bli spännande at se hur dom löst konstruktionen på denna ! Postad 17 August 2010 - 07:43
Det är ju sant, det är ingen lag att det måste vara så. Rotel lyckades klämma in 2x500W i en väldigt liten låda iaf, så nog går det, men fel av mig att dra den slutsatsen. Vad innebär klass H? Postad 17 August 2010 - 09:25
Jo, men det är ju "bara" 2x500W, tänk dig typ 3,5st av dessa lådor på varandra så blir det "ganska stor" ändå och på det lika skillnader i konstruktion m.m. så vet man alldrig.. KlassH är en annan konstruktion, vet inte så mycket om den.... sak tydligen funera bra Postad 17 August 2010 - 11:19
Den är hemma nu !!!
fick jag precis veta, den står där hemma nu och väntar på mig, och här e jag, fångad på jobbet och måste vänta minst 5h innan jag får ta på den!!! ![]() Ne nu... LÄNGTAR JAG HEM !!! ![]() Edit; Jag lovar att inte skriva något om den för en i morgon, kommer att ha hela kvällen full med ommöbleringar och lödningar m.m. och sedan ska jag lyssna ! kommer skriva några rader i morgon om första intrycken Redigerat av DVD-ai, 17 August 2010 - 11:20. Postad 17 August 2010 - 11:46
Ta det lugnt nu DVD-ai, du vet ju att du inte hör någon skillnad (om du blundar)
Ett par db högre kan du spela, thats it Postad 17 August 2010 - 12:07 Nee, inte ett par utan ca 6dB högre än när jag körde med 100w/kanal Och om man räknar in att jag nu dessutom har betydligt mycket mer kräm till modulerna så kanske en 10dB högre än förr... Dessutom så kommer jag att möblera om så att det blir en mer optimal uppställing = bättre ljud så nog fan kommer jag att höra skillnad Sedan så är det visst skillnad på steg och steg... (jag annser det) dock så är skillnaderna små. Men jag har i alla fall inte hört något hittils som jag tycker har låtit bättre än mitt Meridian G55 jag hade. hoppas att Emotiva kan komma nära i alla fall! Redigerat av DVD-ai, 17 August 2010 - 12:16. Postad 17 August 2010 - 14:35
Går tidigare idag från jobbet, nu bär det av hemmåt !
kanske råkar göra ett inlägg senare ikväll, men bara kanske, ska försöka hålla mig... OCH JA.. jag kan hålla mig, ni ska få se, jag ska då inte skriva något inlägg !!! kanske... Ha det, hörs senare, Eller Ahhmm, imorgon såklart menar jag ju förstoss.... Redigerat av DVD-ai, 17 August 2010 - 14:36. Postad 17 August 2010 - 14:43 Bryt inte ryggen nu!!! Happy inkoppling, påslagning, nivåinställning, varmkörning...provlyssning (å inlägg´s skrivning med bild) Postad 18 August 2010 - 14:35
Använd PM-funktionen om ni bara vill samtala med varandra. Tråden riskerar att bli alldeles för Off Topic annars. Tack. Dolde 11 oviktiga inlägg.
Redigerat av Audiovector, 18 August 2010 - 14:37. Postad 18 August 2010 - 16:14
Trist...
aja, hur som så är tråden ju om Emotiva, så vi kan ju hålla oss till det, men lite småsnacka gör trådar levande och behövs för att hålla stämningen på ett forum igång. Om man enbart ska diskutera sakfrågor så blir det ointressant/ tråkigt och färre kommer att vilja delta. Fakta som tål att kollas upp för den intresserade ................................................................... Utför just nu ytterligare utvärderingar av XPA-2'an Patrick O'Hearn rullar just nu, album : So Flows The Current och Slow Time Postad 18 August 2010 - 16:59
+1 Nu tycker jag att ett XPA-2 EMOTIVA hörs i Stockholmstrakten Postad 18 August 2010 - 17:40
Fin skiva, skön bas i den. Postad 18 August 2010 - 19:21
Är verkligen Emotiva så mycket bättre än annat på marknaden i samma prisklass eller har det bara som många andra märken/modeller blivit "mainstream" på forumen?
Redigerat av Unregistereda73534df, 18 August 2010 - 19:22. Postad 18 August 2010 - 21:40
Har inte jämfört med så värst mycket, men mina monoblock för 7800:- importerade och klara piskar Rotel RA-1520 jag hade på hemlån i en vecka med råge. Roteln kostar 10000:- i butik, då fick man 60 Rotelwatt i 8ohm jämfört med 200 Emotivawatt i 8ohm, monoblock dessutom. XPA-2 har ju fått bra omdömen den med, mainstream vet jag inte om det är. Prisvärt däremot Postad 18 August 2010 - 21:47
Hehe, kan ju meddela att det har viftats ordentligt med röda flaggor här idag... XPA-2'an har gott om kräm, kul att spela hög dynamisk musik på höga ljudnivåer, väldigt kul! Men har nu konstaterat att XPA-2 klipper föra i16s gör det, men då är det i och för sig ordentligt hört i mitt lilla rum... allt som allt så är jag otroligt nöjd och är övetygad om att XPA-2'an kommer att få följa med topparna länge ! förhoppningsvis/antagligen tills att det någon gång blir i32s toppar, och samtidigt så kanske det finnas något kraftigare/bättre slutsteg att skaffa. XPA-2 är ett mycket bra steg till vettiga pengar ! Edit: Sa jag att den e roligt att lyssna högt också... ?!
Jo, väldigt harmonisk och skön musik, tack för att du introducerade mig för den hemma hos Nicke förut Älskar denna typen av "ambiens" musik med mycket stämning, mycket avkopplande och njutbart.
Jag tycker at tdet är ett ritkigt höjdarsteg, kanon bra ! och för pengarna (8700kr till dörren) så är det mycket bra. 1: gott om effekt ! 2: Låter alldeles lysande !!!! 3: billig i förhållande till vad man får 4: ser inte så taskig ut heller, men lite synd på den blå och elaka dioden i ON/OFF knappen... jag är som sagt kanon nöjd och ångrar inte en sekund att jag valde en XPA-2'a i stället för något annat. Hade kunna fått ett Rotel RB1080 för samma pengar, men detta är minst lika bra ljudmässigt. Men med mer kräm... Det är ganska jämt skägg mellan denna och mina Meridian G55 som jag hade förr... dock så är dom inte helt lika, ska skriva en mer utförlig beskrivning i morgon Postad 18 August 2010 - 21:56
kan tänka mig att UPA-1 är lysande, och förvånar mig inte att dom spöade Rotel RA1520... Emotiva lämnar seiös effekt, inget "ploj" här inte... det hör man och känner man när man drar på. Inte ett spår av dynamisk komprimering här inte! jag har idag spelat så att det viftats med mycket röda flaggor, varit exakt på gränsen till innan den klipper... och låter lysande och mina toppar hänger med då. när steget klipper så gör den det "snyggt", alltså lite "försiktigt" så att det inte blir störande men man känner att dynamiken tappar fokus och distingtheten i anslagen trubbas av. vill inte påstå att det är "lätt" att maxa XPA-2, bero ju såklart på med vilka högtalare och hur deras last ser ut för steget, men hemma hos mig på 12kvm så spelar det fullt tillräckligt för alla tänkbara tillfällen. Behöver alltså ingen mer drivning till topparna. Modulerna har kräm nog dom med, ca 2x600w, men jag skulle vilja ha 4st moduler till... Postad 18 August 2010 - 22:00
Nu gör jag slag i saken. Dom som önskar att lyssna på UPA-1 är välkomna att lyssna i Uppsala. Jag tycker även att andra som sitter på annan utrustning från Emotiva kan erbjuda lyssning. Sitter någon hemma med Emotivas Processor är jag intresserad att lyssna
Må så gott! /Johan Postad 18 August 2010 - 22:04
Bra initiativ, känner dock inte att jag kan vara med på detta, vill hitta nytt boende först, har inte så mycket plats...
Edit: Här, på beställning kommer lite, EXTREMT dåliga telefonbilder... Bilderna gör vare sig högtalarna, stativen, rummet, elektroniken eller något annat rättvis på något sätt... men jag e inte ledsen för det, samma gäller Hembiogubben som allt jämt är på gott humör... Bifogad fil(er)Redigerat av DVD-ai, 18 August 2010 - 22:16. Postad 18 August 2010 - 22:25
Tror bestämt det b lir för Timpolanen att ta en sväng över snart och knäppa lite "riktiga" bilder...
Så att man ser va fan dom föreställer... Postad 19 August 2010 - 00:53
Verkligen, mina var knappt "inspelade" när jag drog igång dem på farsans gamla trevägare med 12" baselemnt. När de fått 20 minuter uppvärmning så spelades det så jag trodde jag skulle ramla av soffan, hade nästan ont i bröstet efteråt, för att inte tala om käkmusklerna efter allt flinande haha! De var inte ens ljumna efter en timme, gick knappt att vistas i rummet när det var som högst. Kan inte känna att jag skulle behöva mer kräm till mina frontar, som inte på något vis är mer tungdrivna än farsans högtalare. Får väl bli 2xXPA-1 nästa gång man köper förstärkare
Härligt, detsamma gäller här. Har mina sparsamma studentlägenhet i Trollhättan utanför Göteborg ifall någon är sugen på att lyssna på ett par UPA-1. Bästa är att studenter aldrig klagar på för hög ljudnivå Postad 19 August 2010 - 06:45
@ DVD Ai
Kul att d låter gött, ser fram emot att få lyssna litet ...... . . . . . . . . . Skulle det inte komma ett slutsteg på 2x500w från Emotiva eller ?? Nån som vet något mer ? Postad 19 August 2010 - 07:59
Om 2x500W steget är lika bra som XPA-2 så är det ett fantastiskt köp, vore perfekt till dina PI60s
XPA-2 som jag har nu, spelandes till mina i16s (som ju är i princip pi60s fast slutna)delade vid 80Hz, så kan jag som sagt maxa steget med midbas intensiv musik utan att i16s visar tecken på att ge upp. Och samma borde alltså gälla för dig, alltså att du kan maxa XPA-2 utan att dina pi60s borde ge upp (pratar nu om området ca <150Hz, för över detta finns det hur mycket kapacitet som helst och jag tror inte att 2xXPA-2 bryggade (2x700W @ 8ohm) skulle vara i närheten av att kunna maxa högtalarna...) Så, 2x500W skulle nog vara alldeles utmärkt, men då tror jag nog att i området <150Hz kan högtalarnas Xmac överskridas om man inte passar sig Men med 2x500W så har man ju utrymme för DYNAMIK medan med XPA-2 så har man ju "bara" utrymme för DYNAMIK.... Tycker det e helt sjukt vilken dynamik jag har redan nu med XPA-2, man liksom bara sitter med ett stort flin mellan varven... Redigerat av DVD-ai, 19 August 2010 - 08:15. Postad 19 August 2010 - 08:19
Det vinns VU mätare på steget och dom lyser orange när man kommer i botten, mätare ut om man säger så... + att man att den dynamiska kompressionen hörs (dom klippta topparna). Maxade steget med 4st olika låtar, en av låtarna är en MYCKET dynamiskt inspelning av ett trummsett. bankar på fint i mellangärdet och med ett sådant "klipp" att man fan sväljer tungan ibland
Postad 19 August 2010 - 09:11
Kul att det funkat så bra!!
Låter sjukt att du kan ladda all den effekten till de små högtalarna...dvs tända upp alla VU LED arna...när andra knappt får igång en LED. Hur som...KUL!!!! Postad 19 August 2010 - 09:17
Ja, det är rätt sjukt faktiskt. Har 88dB/W högtalare själv, och med hyfsat dynamiskt material (Brothers in Arms org utgåva med ca 25dB i crest) är jag nere på -5 på Onkyon och det är knappt att 2 LEDs tänds på min XPA-3.. Då tycker jag det är mer än tillräckligt högt, framförallt när man bor i lägenhet. Redigerat av bran, 19 August 2010 - 09:17. Postad 19 August 2010 - 10:22
Det är ju ino han spelar på, de tål en hel del Sorry för OT. Postad 19 August 2010 - 10:52
I Uppsala? Jag är nyinflyttad! Kommer gärna och lyssnar vid tillfälle, helt klart. Du är givetvis välkommen att lyssna hos mig också. Rummet är under uppbyggnad. Postad 19 August 2010 - 11:32
Superkul att forumet får medlemmarna att träffas! Trevligt med ljud-tester! Det är dock inte alltid så enkelt att skapa sig en uppfattning av en förstärkare om man kommer hem till någon för första gången och denna person har ett annorlunda rum samt kringutrustning. Helst ska man ju prova ut förstärkaren i sitt eget hem med egen kringutrustning.
Tips: ta åtminstone med de egna högtalarna när du lyssnar hos Johane, Shifts! Postad 19 August 2010 - 11:36
Audiovector: Det är en bra idé eller kanske tvärtom egentligen; att ta med slutsteget till sitt eget rum, eftersom den inte är så beroende av rummet som högtalarna. De där Emotivastegen är däremot inget man flyttar på hur som helst som en DAC eller chipspåse.
Men ärligt talat så är det att träffa en hifibroder som är det intressanta, snarare än slutsteget! Redigerat av shifts, 19 August 2010 - 11:37. Postad 19 August 2010 - 11:38
Det har du rätt i Shifts! Dock såg jag att du hade stativhögtalare vilket underlättar när man ska ta med dem till en HIFI-broder.
Postad 19 August 2010 - 11:47
Jag vet faktiskt inte... en rippad skiva av Henrik (pungvinlakri/ Sanjuro på faktiskt) och inga namn på låtarna eller artist...
Inga problem med högdynamiskt material, till det mesta musik så är jag inte nära att tända dom röda dioderna innan jag vill ut ur rummet, men till "viss" musik så är det inga som helst problem testade att spela några med ynamiskt komprimerade låtar och på samam volym, va löjligt högt, så att man inte ville vara kvar i rummet, men det lät inte dåligt och inga testen på att något ville ge upp
Absolut ! träffa folk är roligt, halva vitsen med att åka över till någon och lyssna Postad 19 August 2010 - 16:17
Jo det kommer den serien heter XPR och är "Reference Serien" från Emotiva, monstret XPR-7 med 7x400w är ingen liten pjäs Postad 19 August 2010 - 19:06
Väntar fortfarande på en inbjudan till dej... Bor ju bara ett stenkast bort... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |