Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 18 oktober 2010 - 21:42
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Monoblocken på dom där hjulen måste ju vara oemotstådliga för barn att tuta iväg med som sparkbilar, Kronkan! Dom kör iväg så kablarna ryker och varmt åt baken lär det vara också.
Närå, snygg lösning. Men håll ett öga på kidsen!
Kostade på låsbara hjul i fronten så att ungar och kraftiga ljudvågor inte skall flytta omkring ens förstärkare hur som helst. Pricipen är ju också att allt skall tweekas. Så jag får väl driva med mig själv och senare lägga ut bilder på hur jag klistrar fast bimuten/asfaltsmatta på undersidan. Bimuten har jag i överflöd eftersom jag missade att jag redan hade sådant i förrådet vilket Popsnöret inte var sen att påpeka. Man klarar inte alltid att ligga på plus.
hylla_001.jpg 47,09K
0 Antal nerladdningarMargus! En vinylskiva med plastficka behöver minst 33 cm. Så Ikeas nyhet Pränt räcker. Det bör också gå att använda locket med skivorna i. Själv föredrar jag att skivorna tittar upp en bit ur backen men om någon köper Pränt för att förvara skivor så väntar vi oss övriga en rapport. Har utrustat "Granit"med en tillsågad och svartmålad byggskiva. Detta eftersom inte backen av papp upplevdes som tillräcklig stabil.
Byggskiva.jpg 52,74K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 oktober 2010 - 16:34
Martgus
-
Martgus
-
Användare
-
-
178 inlägg
Idag kom jag ihåg att ta med en LP-skiva till jobbet (trött på att köpa hem diverse lådor som aldrig blir bra) för att efteråt prova hur det passade i Pränt lådan på IKEA. Var tvungen att fråga efter den, säljs självklart inte i lilla Linköping. - Går det bra att beställa en sån då? - Nej, så jobbar vi inte... Så ska det bli någon utvärdering av den till vinylförvaring kommer det dröja innan jag har vägarna förbi Stockholm där den självklart säljs. Om nu inte någon annan provar förr vill säga... Malmö, Jönköping, Uppsala, Kalmar och säkert fler platser som har den hemma.
Postad 20 oktober 2010 - 18:32
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Idag kom jag ihåg att ta med en LP-skiva till jobbet (trött på att köpa hem diverse lådor som aldrig blir bra) för att efteråt prova hur det passade i Pränt lådan på IKEA. Var tvungen att fråga efter den, säljs självklart inte i lilla Linköping. - Går det bra att beställa en sån då? - Nej, så jobbar vi inte...
Så ska det bli någon utvärdering av den till vinylförvaring kommer det dröja innan jag har vägarna förbi Stockholm där den självklart säljs. Om nu inte någon annan provar förr vill säga... Malmö, Jönköping, Uppsala, Kalmar och säkert fler platser som har den hemma.
Jo, det där är så j-a irriterande med IKEA just att alla varuhusen själva bestämmer sitt sortiment och att det inte går att ta hem artiklar som dom inte själva har i sitt sortiment. Samma visa här i Örebro så ibland blir det att åka till Karlstad eller Västerås
Redigerat av tomano58, 20 oktober 2010 - 18:34.
Postad 20 oktober 2010 - 20:19
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Jo, det där är så j-a irriterande med IKEA just att alla varuhusen själva bestämmer sitt sortiment och att det inte går att ta hem artiklar som dom inte själva har i sitt sortiment. Samma visa här i Örebro så ibland blir det att åka till Karlstad eller Västerås 
Vete attan om det är bättre i Göteborg fast vi har två Ikea. Försökte under ett års tid köpa backar- Triss. Vänligt bemötande men f-n inget back. HAr varit det senaste året på Bahaus (tror jag det heter). Där finns allt. Här enbart gången för hjul och ben. Längst bak ett profilsystem som man kan bygga till vad som helst. Dock är allt Popsnörets mardröm. Och sedan sågar dom upp i stors sett vad som helst och fräser om det behövs. För 25 kr! Räknar aldrig fel. Tyvärr inte bild på den tatuerade tjejen som brukar såga för mig. Observera att de har färdiga rullvagnar som passar utmärkt under backar. Kanskelite dyrt 149 kr men vilken kvalité!
Bahaus.JPG 68,05K
0 Antal nerladdningar
Bahaus2.JPG 34,96K
0 Antal nerladdningar
Postad 20 oktober 2010 - 20:34
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1 451 inlägg
HA! Lite kul att du har bilder på mina arbetskamrater 
Jag har två stycken sånna plattor som du nämner för 149:-, övervägde något annat först men bara material kostnaden skulle överstiga 149:- och ja kvaliten är utmärkt.
Redigerat av wictor, 20 oktober 2010 - 20:37.
Postad 21 oktober 2010 - 20:35
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
HA! Lite kul att du har bilder på mina arbetskamrater  Jag har två stycken sånna plattor som du nämner för 149:-, övervägde något annat först men bara material kostnaden skulle överstiga 149:- och ja kvaliten är utmärkt.
Be arbetskamraten om ursäkt för att smygfotograferade. Men vill enbart väl och tacka för riktigt bra service från alla på sågeriet.Och hälsa cheferna detta också. Inte sista gången jag betalar för att slippa själv. Har ju inte längre någon bra verkstad efter flytten heller. Skönt att det blir rakt och rätt också. Så här får ni lite välförtjänt beröm från en liten kund men som rekommenderar er. Köpte mina på Granit. Då visste jag inte att sådana fanns på Bahaus i önskat utseende och supperb kvalitè. Men som sagt var är det billigare på Granit.
Postad 22 oktober 2010 - 11:28
wictor
-
wictor
-
Beroende
-
-
1 451 inlägg
Kul att höra att du är nöjd, skall framföra det för mina arbetskamrater.
Postad 30 oktober 2010 - 17:36
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Jag tror jag får spel....  Har under någon/några veckor tyckt att vinylen låter vasst (ni vet när sss-skär en del). Har trott att det berott på en ny PU som tar tid att mjukna till sig men nu tycker jag att den borde ha "släppt" efter cirka 100h spelning.
Jag har en Rega P7 med Ortofon 2M Red (Jag vet att PU:n är i underkant för spelarens prestanda men investeringen under det här året räckte till spelaren - PU är planerad till våren/sommaren 2011).
Har tankat hem Rega Protractor från Vinylengine och pillat med den under dagen och det spelar i stort sett ingen roll hur jag ställer in PU:n - det låter vasst och eländigt i alla fall (i början av skivorna). Har försökt få till Baerwald men tycker att det inte släpper till bra. Ska testa Stevensonprotractorn under kvällen - förhoppningsvis så låter den bättre......
Råd? Snart får spelaren följa med till en handlare som får ställa in den ordentligt.... (Funderar på att försöka låna en annan nål för att kontrollera att det inte är nålen som är skadad på något sätt -).
Postad 30 oktober 2010 - 19:26
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
vad består resten av elktroniken av hultin?
Postad 30 oktober 2010 - 19:45
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Resten av elektroniken är Rotel RC03/Rb06 sedan ett par Dynaudio Audience 72. Fast jag tycker att det vissa gånger låter sämre än vad det gjorde med den gamla skivspelaren (Linn Basik/Akito/AT95E).... Men jag ska lyssna på fler skivor än de två som jag vet är vassa... (Magnums "Goodnight LA" är inte helt bra mastrad...åtminstone inte vinylen...)
Just nu så snurrar Sanne Salomomsens "When blue begins" och den låter......faktiskt riktigt bra. Lite vasst i början och slutet av skivan... hmm...ska nog inte fundera alltför mycket på det ikväll. Ska ta tag i det nästa vecka.....
Postad 30 oktober 2010 - 20:01
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Det borde låta bra med dina grejor. Här lite vinylporr, Har lyssnat på dessa två spelare större delen av eftermiddagen.
Postad 30 oktober 2010 - 22:17
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Postad 30 oktober 2010 - 22:36
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
vinylcleaner.JPG 28,75K
0 Antal nerladdningar
Jösses så råkar man på den ultimata vinyltvätten. Suck. Något för våra norska vänner med stor budget. Men vecken maskin alltså.
Till Hultin med bekymmer som jag också delat men problemen minskar. Medskickad tractor kan fungera men brukar vara förenklade varianter. Använd Baerwald. Anvisningar för att ställa in nål finns i mitt galleri. Kolla nåltryck och VTA. VTA påverkar förhållandet mellan diskant och bas. Framåtlutat ger mera diskant vilket förvärrar problemen.Förhärdade vinylister kan ge dig rådet att ställa in VTA så att PU lutar bakåt. Men ställ in VTA sä att tonarmen är parallel med skivan. Så minns jag det. Detärinte PU "Red"somger problemet tror jag. Haft en sådan vilket syns på bilderna.
KAvarstår problemet så kolla om kabeln från skivspelaren behöver ettt annat läge. Kan vara känsligt som attan. Ha ordning överhuvudtaget på dina kablar.Separera nät frånsignalkablar. O sv
Postad 30 oktober 2010 - 22:55
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Kan det va hos Lasses?
Det kan vara hemma hos Lasse. Har du lite mer info om vinyltvätten Kronkan?
Postad 31 oktober 2010 - 08:31
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Det kan vara hemma hos Lasse. Har du lite mer info om vinyltvätten Kronkan?
Var och lyssnade på demo hos Akkelis Audio på lördag. Jag har ju nyligen köpt rörmonoblock. Strålande resultat och försöker nu anpassa högtalar- och nätkablar. För att få en färsk referens så satt popsnöret och jag en stund och lyssnade på demon.
vinyltv_tt.JPG 35,48K
0 Antal nerladdningarDå fanns ovanstående skivtvätt där. Den fungerar så att man fyller på vatten med något rengöringsmedel i. Sedan snurrar skivan. Den behandlas med mjuka bortstar och ultraljud. Vätskan filtreras. Sedan pumpar maskinen över vattnet till en behållare och skivan torrläggs. Då startar en torkningsprocess som gör att skivan torkar. Hela apparaten andas tysk tillverkning vilket också Stefan bekräftade. Priset är väl under 20 000 kr. Men hur mycket får man nog prata med Stefan på Akkelis om.
r_rdemo.JPG 40,83K
0 Antal nerladdningarBilden från demon av Rockport och rörförstärkare från EAR
Redigerat av Kronkan, 31 oktober 2010 - 08:48.
Postad 31 oktober 2010 - 08:49
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Hej kära vinylälskare. Jag har ju precis börjat med vinyl och således kört min Thorens igenom min Denon 4308a med okej resultat(Vad vet jag !?!)
Men ska nog avyttra allt som har med flerkanal att göra så min fråga fundering är så här:
Vilket RIAA-steg ska jag välja ? till min Primarerigg då Pre 30 inte har ett integrarat.
Som vanligt gäller det ju att lyssna in sig själv och så vidare. Men finns det något enklare RIAA som klarar mina basbehov ?
Tacksam för svar!
Postad 31 oktober 2010 - 09:13
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Kika in Tom Evans billigare modeller. http://www.audiodesign.co.uk/
Redigerat av Sidelakebob, 31 oktober 2010 - 09:17.
Postad 31 oktober 2010 - 09:34
Gubbas83
-
Gubbas83
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Ska jag absolut gör tackar för tipset:)
Postad 31 oktober 2010 - 10:19
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Resten av elektroniken är Rotel RC03/Rb06 sedan ett par Dynaudio Audience 72. Fast jag tycker att det vissa gånger låter sämre än vad det gjorde med den gamla skivspelaren (Linn Basik/Akito/AT95E).... Men jag ska lyssna på fler skivor än de två som jag vet är vassa... (Magnums "Goodnight LA" är inte helt bra mastrad...åtminstone inte vinylen...)
Just nu så snurrar Sanne Salomomsens "When blue begins" och den låter......faktiskt riktigt bra. Lite vasst i början och slutet av skivan... hmm...ska nog inte fundera alltför mycket på det ikväll. Ska ta tag i det nästa vecka.....
Nu måste du bara lägga upp lite bilder.
Postad 31 oktober 2010 - 10:41
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Själv har delar av mitt intresse för att skriva i tråden tacklat av lite, men jag kanske kommer igen. Jag hade stora planer på en Avid Diva 2, men insåg emellertid att en Greklandsresa med min pappa smällde högre. Som det är nu är jag inne på sista terminen på min utbildning och vet inte hur ekonomin kommer att se ut om ett halvår. Det tog även ett tag för min Goldring 2200 att mjukna upp och spela mer naturligt. Men det tog inte mer än en vecka. Vad jag upptäckt dock är att jag kan få en sprucken diskant med vissa inspelningar, att någonting inte låter helt rätt i de ljusare partierna. Jag tillskrev detta som ett kanske för flitigt användande av min Knosti skivtvätt, och att jag verkligen måste låta mina skivor torka grundligt. Mitt lilla tillbehör från Onzow fungerar väldigt bra, och jag använder den regelbundet. Just nu är det mycket klassiskt som spelas, och det är en fröjd att kunna rengöra begagnade vinyler med bra resultat.
skivspeare.jpg 53,48K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 31 oktober 2010 - 10:42.
Postad 31 oktober 2010 - 12:00
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Har den senaste tiden hållt på med litt modenesering av ett kjeller rum, ska i framtiden fungera som ett ungdoms rum
till barnen 12/15 år, i førbindelse med det fick jag lov att ha mitt andra anlegg der også, øvertygade samboern om att
barnen får ju også glädje av detta  og inte bara Ipod musik  Men det krevdes vissa tillpassningar før att få
det se någotlunda ut, ny benk, flat skjerm (platt-tv) samt ett vettigt sätt att placera HT,
Behøvde ett par stativ, køpa før +1k näe, bygger själv! två styck Ikea bordsben, stålplattor og tjock fine'r platta
samt lite betong total kostnad Ikeaben 50kr, resten från jobbet. her er litt bilder från børjan till ferdigt resultat.
Postad 01 november 2010 - 07:36
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Har den senaste tiden hållt på med litt modenesering av ett kjeller rum, ska i framtiden fungera som ett ungdoms rum till barnen 12/15 år, i førbindelse med det fick jag lov att ha mitt andra anlegg der også, øvertygade samboern om att barnen får ju også glädje av detta og inte bara Ipod musik Men det krevdes vissa tillpassningar før att få det se någotlunda ut, ny benk, flat skjerm (platt-tv) samt ett vettigt sätt att placera HT, Behøvde ett par stativ, køpa før +1k näe, bygger själv! två styck Ikea bordsben, stålplattor og tjock fine'r platta samt lite betong total kostnad Ikeaben 50kr, resten från jobbet. her er litt bilder från børjan till ferdigt resultat.
Att göra det bra för barnen ärviktigt.Musik är en del av livet föralla människor. Min barn är vuxna. Dottern har en vinylspelare och sonen använder idag enbart dator som källa. Men han var här igår och vi jämförde min cd-spelare med vinylen. Kraftwerk - Radioaktiv spelar nu skjortan av det mesta. Då jämfördes detta mot jazzsångerskan Krall som lät strålande på CD. Han frågade om det inte fanns bättre format än CD. Svarade aldrig på frågan. Han och jag och har också provlyssnat några skivspelare i olika prisklasser. men vi har aldrig kommit till skott.
Postad 01 november 2010 - 09:40
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Mycket snajdigt, SR! I den hybeln har jag slaggat några gånger.
Bra att du tänker på döttrarna
Postad 02 november 2010 - 17:07
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
Var in på en lokal byggfirma idag och bad dem såga ut en tjock och tung bänkskiva av bok i samma mått som skivspelarens plint. Har placerat den under skivspelaren, stående på en bit Novibra i varje hörn. Sedan skivspelaren på det. Ett av de billigaste och bästa tweaks jag gjort på sistone. Gav en stor positiv förbättring av vinylljudet!
Har tidigare haft skivspelaren stående direkt på den ihåliga tv-bänken och den har nog tagit upp lite vibrationer.
Postad 02 november 2010 - 22:28
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Var in på en lokal byggfirma idag och bad dem såga ut en tjock och tung bänkskiva av bok i samma mått som skivspelarens plint. Har placerat den under skivspelaren, stående på en bit Novibra i varje hörn. Sedan skivspelaren på det. Ett av de billigaste och bästa tweaks jag gjort på sistone. Gav en stor positiv förbättring av vinylljudet!
Har tidigare haft skivspelaren stående direkt på den ihåliga tv-bänken och den har nog tagit upp lite vibrationer. När jag byggde min lilla plint var det mest för det estetiska.Men den fyller en funktion ändå, även om skillnaderna är förhållandevis små. Jag har också gummifötter under min plint, vilket frilägger den ytterligare någon cm från underlaget. Jag kan dock inte få bort luftburna vibrationer, dom suger tag i plinten vilket som.
Redigerat av Glidtassen, 09 november 2010 - 21:17.
Postad 22 november 2010 - 23:39
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har inte några andra gjort lite egna tweaks?
Postad 23 november 2010 - 09:41
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har inte några andra gjort lite egna tweaks?

Inte just nu, min TD 160 Super är ju tweakad från fabrik men skall pimpas lite i vinter. Gamla svarven däremot, en Luxman PD264 (budgetspelare) var duktigt moddad. Originalarmen fick ge plats för en Micro Seiki MA-505, strömbrytare monterades, lådan stagades och dämpades med asfaltslim och bottenskivan i masonit ersattes av en i 4 mm duraluminium.
Postad 29 november 2010 - 22:06
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Var tvungen att kicka igång tråden igen. Sitter hemma med examensarbetet och har samtidigt dragit på mig en öroninflammation. Lyckligtvis är jag fri från smärtan, men jag har haft ett konstant pip i öronen i en dryg vecka (med betoning på drygt). Jag har skrivit en del i Rega tråden och försöker att underhålla dessa trådar så för att dessa inte skall dö ut. Vi befinner oss i december månad och det har blivit riktigt kallt i Stockholm. Trots pip i öronen sitter jag hemma med min Rega P2. Så fort jag får anställning så sneglar jag igen på en P3/24. Lämna bara en hälsning i tråden så att jag ser att ni alla lever.
IMG_2049.jpg 146,22K
0 Antal nerladdningar
Kram Tassen
Redigerat av Glidtassen, 29 november 2010 - 22:13.
Postad 29 november 2010 - 23:44
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Var tvungen att kicka igång tråden igen.
Sitter hemma med examensarbetet och har samtidigt dragit på mig en öroninflammation. Lyckligtvis är jag fri från smärtan, men jag har haft ett konstant pip i öronen i en dryg vecka (med betoning på drygt).
Jag har skrivit en del i Rega tråden och försöker att underhålla dessa trådar så för att dessa inte skall dö ut. Vi befinner oss i december månad och det har blivit riktigt kallt i Stockholm. Trots pip i öronen sitter jag hemma med min Rega P2. Så fort jag får anställning så sneglar jag igen på en P3/24.
Lämna bara en hälsning i tråden så att jag ser att ni alla lever.
Kram Tassen
Krya på dig
Postad 30 november 2010 - 10:09
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Ja, krya på dig Tassen. Sliter med bihålor och öronvärk själv. Och snöslugan fick säsongspremiär i helgen. 4-5dm lappmögel. Ett nytt vinyltillbehör är på väg från Usa via farsan i Florida http://www.10audio.com/psaud_gcph.htmWe make a major improvement to the midrange. It is more liquid and tube-like. The unit is quieter. Imaging is more focused while the entire soundstage is both deeper and wider. Transparency is improved. (Smoother; less “grain” or harshness – Ed.) Dynamics are improved. Treble detail, both micro and macro (are improved) On a performance-price basis, the Underwood HiFi-GCPH is the biggest bargain I know of in audio. Try it. You may find that the price of admission to true high-end LP playback has became affordable. 1250 USD. Min omoddade dito ska få ny ägare i Moskva.
Redigerat av Bongo_Mongo, 30 november 2010 - 10:13.
Postad 30 november 2010 - 17:41
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Tjabba alla friska och förkylda
Har gjort ett test som slog mig att man inte alltid gör rätt från början och att man kan jaga förbättringar hela tiden.
Jag bytte ut mitt tonarmsbord från ett i rostfritt stål till dellrin plast och detta gjorde jag pga att jag hade ett orent ljud vid högre frekvenser typ "dist" och detta avhjälpte detta problem mycket bra. Jag har innan detta provat jaga detta problem genom att dämpa tonarmen på olika sätt allt ifrån krympslang till svalanders silicone fluid på 300 000 cSt till att skicka min pickup på renovering och tillomed köpt en annan pickup och har nu med detta enkla test kommit tillrätta med problemet och allt jobb innan känns som bortblåsta och nu får jag leta efter dellrinplast i svart så det ser lite roligare ut också.
Rom_2010_141_2.JPG 15,73K
0 Antal nerladdningar
Detta var bara ett av många små saker som ständigt pågår härhemma för att det är kul med små förbättringar som inte gör stora hål i ekonomin
Ha det gött så hoppas ni alla blir friska innom kort mvh Jas
Postad 01 december 2010 - 00:03
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Hej JAS och andra!
Mittbilligaste Tweak någonsin. Stefan på Akkelis tröttnade på mitt jordfel i skivspelaren och mitt önskemål attköpa något som avhjälpte felet. Så han snidade till en jordkabel som skall fästas i tonarmasbordet. Men imorgon skall jag begära en manual  . Detär ju dock en Michell vi pillar på.
Men noll kostnad förutom ett tack till Stefan. Dock bytt slutrör till JJ KT88. Någon kostnad. Låter förhimla grejt. Skall sluta lägga mig. Tittar inte längre på TV.
jordkabel.JPG 24,36K
1 Antal nerladdningar
Akkelis jordkabel special
Redigerat av Kronkan, 01 december 2010 - 10:05.
Postad 01 december 2010 - 08:04
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
Ett nytt vinyltillbehör är på väg från Usa via farsan i Florida http://www.10audio.com/psaud_gcph.htm
Ja priser i staterna är ju inte dumma nu. Ska själv åka över till staterna senare i vår. En fråga gällande 110V(för det har dem väll i USA?) och 230V? När du köper en produkt avsedd för 110V är det då bara att byta strömsladd eller behöver du någon konverteringsadapter och slutligen påverkar det här på något sätt prestandan hos produkten? mvh Barrman
Postad 01 december 2010 - 10:03
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Ja priser i staterna är ju inte dumma nu. Ska själv åka över till staterna senare i vår. En fråga gällande 110V(för det har dem väll i USA?) och 230V?
När du köper en produkt avsedd för 110V är det då bara att byta strömsladd eller behöver du någon konverteringsadapter och slutligen påverkar det här på något sätt prestandan hos produkten?
mvh Barrman
Hallo Barrman, Underwood modden kan beställas med 230V. Kostar 50 USD extra. Det är värt att kolla vilka små stereoprylar( som får plats i resväskan) som är universella. Dvs som inte behöver konverteras. Ett exempel är Lavry DACár. Det där med extern omvandlare vill jag inte ha. Det drar väl ner andrahandsvärdet?
Redigerat av Bongo_Mongo, 01 december 2010 - 10:04.
Postad 01 december 2010 - 13:26
barrman
-
barrman
-
Användare
-
-
153 inlägg
juste!
RIIA känns som den ultimata att packa ner i trunken.
PSAudio, RIIA plus förförstärkare va samt balanserat ut
för kring 7' i staterna. För den enklare modellen då.
Det låter intressant.
Postad 01 december 2010 - 14:00
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Den är värd varenda krona, Barrman!
Jag kör balanserat rakt in i slutsteget och anväder RCA-utgångarna till
subben. Volymkontroll, monoknapp och fasvändning i fjärrkontrollen.
Det enda man bör tänka på är att den är hänsynslöst frekvensrak. Så matcha
försiktigt. Därför köper jag en moddad. Skivspelaren och pickupen jag har
är inte så där gosiga som många tror all vinyl är.
Så vissa inspelningar blir en aning hårda i övre registren. Men bara en aning...
Redigerat av Bongo_Mongo, 01 december 2010 - 14:00.
Postad 03 december 2010 - 09:41
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Tillfälle för Er med stora skivsamlingar: http://www.hifimagas...?annonsID=24749
Postad 03 december 2010 - 12:57
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
hej köpte en ny thorens spelare för ett tag sen med ortofon 10 picup.Tycker det låter väldigt bra men så kommer tankarna på uppgradering som alldid.skulle jag höra nån skillnad på ortofon 20 eller 30 pickup eller lurar man sig själv hifi är ett träsk
Postad 03 december 2010 - 15:40
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
hej köpte en ny thorens spelare för ett tag sen med ortofon 10 picup.Tycker det låter väldigt bra men så kommer tankarna på uppgradering som alldid.skulle jag höra nån skillnad på ortofon 20 eller 30 pickup eller lurar man sig själv hifi är ett träsk
Tror jag säkert du gör. Uppgradera gärna till en OM30 som har Fine Line slipning på nålen. Den spårar bättre och djupare i spåret och med största sannolikhet mindre knäpp och knaster. Glöm inte kolla priser (buy now) på eBay, det kan löna sig rejält.
Postad 03 december 2010 - 16:01
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Hej baggehög Om du är i uppgraderingstankarna så vore det ide att lyssna på lite olika märken för att hitta rätt i träsket om man ändå skall spendera sina skattade pengar :-) Nu ser det nästan ut som om jag inte gillar ortofon o det var inte min mening, vill bara att du har tänker tanken för det finns ju åtskilliga varianter därute o jag har inte hittat rätt själv men letar o lyssnar på olika och dynavector ligger bra till hos mig ett tag till. Ha en bra helg alla o glöm inte det svarta guldet mvh Jas
Postad 03 december 2010 - 17:53
baggehög
-
baggehög
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
tack för svar.skulle det räcka kanske att byta nålen bara en ide jag fick om30 nål eller om40 skulle det funka tro
Postad 03 december 2010 - 19:59
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
tack för svar.skulle det räcka kanske att byta nålen bara en ide jag fick om30 nål eller om40 skulle det funka tro
Går alldeles utmärkt att byta enbart nålen från 10 till 30/40. Se tex www.ljudmakarn.se.
Postad 03 december 2010 - 21:23
Fisher_king
-
Fisher_king
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Så har jag äntligen installerat Lingon på LP12.an. Hade Basik motorstyrning innan så det är en riktigt bra uppgradering. Inte nog med att allt blev tajtare utan instrumenten blir bättre separerade och röster framträder bättre.
Alltid svårt att beskriva vad som händer när man gör en förbättring men bättre blev det i alla fall.
Så kan jag ju spela 45:or utan att behöva lyfta av tallriken och sätta på adaptern nu.
Redigerat av Fisher_king, 03 december 2010 - 21:24.
Postad 09 december 2010 - 16:54
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
En massa skoj kom hem idag. Ny PU, Goldring 2400 att ersätta min AT95E. Köpt på eBay (chord2425) via www.analogueseduction.net som ännu håller de gamla priserna. Gav 2000:- frakt inkluderad, nytt riktpris i Sverige är 4500:- (få har dock höjt ännu). Kom som ett Rek.
Fick också 2st Knostipaket. Tänkte som så att då får man dubbla torkställningar och dubbelt med tvättvätska att börja med innan man går över på Glidtassens recept. Tänkte tvätta i den ena och skölja i destillerat vatten i den andra. Köpt på eBay (hifi-house) via www.hifi-phono-house.com. Gav 840:- för båda, frakt till dörren inkluderat. Svalander vill ha 662:- per st utan frakt.
Båda säljarna kan starkt rekommenderas. Snabb respons och leverans. Skeppades i Måndags och anlände idag. Missa heller inte www.williamthakker.eu som har mycket tillbehör till bra priser (har dock höjt på Goldring 2x00).
Återstår att köpa lite småsaker som fler skivborstar, en borstarm med jordanslutning, vattenpass och en antistatpistol. Plastfickor och innerfickor (polylined) skall inhandlas hos "tysken", www.sapphirerecords.de. Mycket bra priser.
Postad 09 december 2010 - 17:09
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
En massa skoj kom hem idag. Ny PU, Goldring 2400 att ersätta min AT95E. Köpt på eBay (chord2425) via www.analogueseduction.net som ännu håller de gamla priserna. Gav 2000:- frakt inkluderad, nytt riktpris i Sverige är 4500:- (få har dock höjt ännu). Kom som ett Rek.
Fick också 2st Knostipaket. Tänkte som så att då får man dubbla torkställningar och dubbelt med tvättvätska att börja med innan man går över på Glidtassens recept. Tänkte tvätta i den ena och skölja i destillerat vatten i den andra. Köpt på eBay (hifi-house) via www.hifi-phono-house.com. Gav 840:- för båda, frakt till dörren inkluderat. Svalander vill ha 662:- per st utan frakt.
Båda säljarna kan starkt rekommenderas. Snabb respons och leverans. Skeppades i Måndags och anlände idag. Missa heller inte www.williamthakker.eu som har mycket tillbehör till bra priser (har dock höjt på Goldring 2x00).
Återstår att köpa lite småsaker som fler skivborstar, en borstarm med jordanslutning, vattenpass och en antistatpistol. Plastfickor och innerfickor (polylined) skall inhandlas hos "tysken", www.sapphirerecords.de. Mycket bra priser.
Kul kul då är ju helgen räddad för din del din såvitt inte den vanliga disken ska uppta stället. Jag brukar inte vara så kritisk mot prylar men vill bara säga att jag har en sådan där antistat picka och jag har jobbat värre än Skanåker med den utan att märka ett enda dugg förbättring, det ända jag märker är att tjejen tittar på mig på ett konstigt sätt med ett litet flin på läpparna och undrar vad jag håller på med och jag kan inte annat än hålla med henne. Du får givetvis köpa en o testa men räkna inte med underverk. Jag köpte en luftfuktare o ställde i närheten nu på vintern och detta gjorde lite mer hemma hos mig iallafall men det kan säker skilja sig från olika bostäder. Plastfickorna är ju ett måste o med alla dina skivor så får du väl köpa hem tusentals fickor så jag fattar att du kollar på dom från tysken. Ha det gött gubs mvh Jas
Postad 09 december 2010 - 17:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Kul kul då är ju helgen räddad för din del din såvitt inte den vanliga disken ska uppta stället. Jag brukar inte vara så kritisk mot prylar men vill bara säga att jag har en sådan där antistat picka och jag har jobbat värre än Skanåker med den utan att märka ett enda dugg förbättring, det ända jag märker är att tjejen tittar på mig på ett konstigt sätt med ett litet flin på läpparna och undrar vad jag håller på med och jag kan inte annat än hålla med henne. Du får givetvis köpa en o testa men räkna inte med underverk. Jag köpte en luftfuktare o ställde i närheten nu på vintern och detta gjorde lite mer hemma hos mig iallafall men det kan säker skilja sig från olika bostäder. Plastfickorna är ju ett måste o med alla dina skivor så får du väl köpa hem tusentals fickor så jag fattar att du kollar på dom från tysken.
Ha det gött gubs mvh Jas
Haha... nä, jag lagar maten o sambon diskar. Funkar bra  Hmm, så du säger att pistolen inte funkar så bra? 450:- ca från England för en Zerostat 3. Tror nog jag skall prova iaf. Påsar o fickor har jag ju en del men långt ifrån till alla skivor. Får nog bli 500 st av vardera, då har jag lite till nya skivor också. Hans priser är verkligen bra men med tanke på frakten så skall man handla rejält.
Postad 09 december 2010 - 21:44
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Har legat hemma och varit sönderstressad över min C-uppsats.
Jag har surat lite över att jag har haft ett konstant pip i öronen i två veckor nu, pipet kommer och går men är mindre framträdande på morgonen.
Grattis till dina Knosti paket Tomano, det kommer att göra underverk om du har lite äldre och risigare vinylskivor. Men du får räkna med att en del smuts friläggs efter rengöring av skivorna, vilket kan ge en mindre beläggning på nålspetsen. Jag använder min Onzow för att göra rent nålen, och den är mycket behändig. Du kan se den i mitt album ”Analog Love”.
Postad 09 december 2010 - 23:01
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har legat hemma och varit sönderstressad över min C-uppsats.
Jag har surat lite över att jag har haft ett konstant pip i öronen i två veckor nu, pipet kommer och går men är mindre framträdande på morgonen.
Grattis till dina Knosti paket Tomano, det kommer att göra underverk om du har lite äldre och risigare vinylskivor. Men du får räkna med att en del smuts friläggs efter rengöring av skivorna, vilket kan ge en mindre beläggning på nålspetsen. Jag använder min Onzow för att göra rent nålen, och den är mycket behändig. Du kan se den i mitt album ”Analog Love”.
Hej, har sett ditt album många gånger. Zerodust hade jag glömt bort men det är åtgärdat och beställt nu. Även den från eBay. Lycka till med uppsatsen!
Postad 10 december 2010 - 08:29
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Onzow Zerodust är ett roligt litet tillbehör, men dyrt med tanke på vad det är. Men jag gissar att våra obskyra som tillbehör inte är mer obscena än en golfares? En vän till min överväger en Rega-spelare, och om man skulle byta puppa vad det skulle kosta. Jag svarade att jag köpt en Goldring 2200 som kostade ungefär 1800:- och han blev rätt snopen. Jag insåg emellertid att min puppa nästan kostade hälften av vad en ny Rega P2 kostar. Jag håller på och avrundar skolan och förkylningen har släppt, och tjutet i öronen har gett med dig lite också. I förra veckan fick jag beskedet att jag fått en anställning som lärare i Stockholm, visserligen bara ett vikariat på ett halvår men jag är glad. En annan bekant kom över en integrerad förstärkare från Denon. Nu saknar den visserligen RIAA-steg, vilket gjort honom lite besviken. Om man inte vill lägga mer än en tusenlapp, vilka RIAA-steg är bra på marknaden med lågt brus?
Postad 10 december 2010 - 09:42
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Onzow Zerodust är ett roligt litet tillbehör, men dyrt med tanke på vad det är.
Betalade 310:- på eBay for min Zerodust, frakt inräknat. Dyrt för en klump gele men avsevärt billigare än i butik här hemma. Finns mycket hokuspokus för oss vinyltokar  . Just Goldring skulle jag råda alla att leta på nätet där finns tex 2200 att hitta för ca 1000:- innan frakt. Överhuvudtaget när det gäller tillbehör för vinylspelande så lönar det sig att leta på nätet, det finns stora besparingar att göra jämfört med butik hemma. Ett lågbrusigt riaa-steg för max en tusing blir inte lätt. Bäst är nog att leta begagnat, rehifi.se har ett Thorens VPA-970 för 900:-. Nytt finns tex Project The Phonobox Mk2, Cambridge 540P och NAD PP2. Skönt att höra att pip o snuva börjar lägga sig och stort grattis till jobbet! Även om det är ett vik så kan det vara en inkörsport. Vad är det du skall undervisa i?
Redigerat av tomano58, 10 december 2010 - 09:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|