Postad 15 April 2013 - 06:25
Postad 15 April 2013 - 06:55
Byggbutiker (Bauhaus, Hornbach osv), trädgårdsaffärer (Plantagen) och säkerligen de flesta större mackar också.
Man betalar ett par hundra i pant vid inköpstillfället som du sedan slipper då du tar med din gamla tub för påfyllning.
Redigerat av Sambuccashake, 15 April 2013 - 06:58.
Postad 15 April 2013 - 06:59
Grattis!Jag har beställt en Weber Q300 på nätet och jag får den idag. Min första gasolgrill så jag vet inte riktigt hur det funkar med bränsle etc. Jag antar att det inte följer med gasolflaska? Var köper man sånt?
Tja som redan sagts så finns det på de flesta byggvaruhus, OKQ8, Rusta, Plantagen osv.
Postad 15 April 2013 - 07:24
Postad 15 April 2013 - 07:33
Jag kör själv med en PC10 som oftast räcker en sommarsäsong för mig.
Men jag funderar på att även köpa en PC5 att ha i reserv.
Postad 15 April 2013 - 07:43
Edit: Menar fyllning, eller tja. Man lämnar in sin tomma flaska och får en fylld tillbaka (iaf PC5 och PC10).
Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 April 2013 - 07:57.
Postad 15 April 2013 - 07:48
Vissa är billigare än andra beroende på vilket man pratar om.
Såg just denna sida som verkar ha bra priser för en ny flaska, sen kan man ju fylla den var man vill:
http://www.gasoldire...ch-gasolflaskor
Postad 15 April 2013 - 09:43
Som jag förstod så skulle det grillas hyffsat snabbt 4-5min var sida och lätt salt rubbing,??
Då jag hade massa annat på grillen så råkade Picanha bitarna gå lite längre, resultatet blev seeegt som attans men smaken ganska god!
Vad tycker ni om Picanha bitarna?
Postad 15 April 2013 - 11:12
Tips ang köp av gasoltub. Kolla vilket ställe som säljer gasol närmast dig (helst en bensinmack) och köp där. Skulle det vara dyrt på närmaste stället så kolla upp vad det är för märke på gasoltuben och köp samma märke någon annanstans. Lätt att man glömmer kolla hur mycket gasol som finns kvar i tuben och det är inte roligt att starta upp grillen för att sedan gå ut med biffarna och se att det inte brinner längre pga att gasolen är slut. Då vill man inte åka långt för att kunna byta ut tuben. Bästa är om man har en bensinmack i närheten då dessa oftast har bra öppettider.
Primagaz och AGA struntar i vilket märke på tuben man kommer med, vet inte när dom började med detta men något/några år sedan för att underlätta åt kunden som slipper tänka på de olika fabrikaten.
Postad 15 April 2013 - 14:31
Postad 15 April 2013 - 14:49
Postad 15 April 2013 - 18:16
Postad 15 April 2013 - 18:41
Vi brukar cykla ner till stranden vissa goa sommarkvällar, eller till parken, för att grilla nåt lätt, typ korv, tunna fläskfilebitar, eller kycklingfileer... och engångsgrillarna är ju så jäkla kassa!
Så någon som har nån erfarenhet om det finns ok portabla grillar, som man skulle kånka med på cyklarna?!
Postad 15 April 2013 - 18:44
Det beror lite på HUR portabel den ska vara eller vilka kriterier den ska uppfylla.Nån som har koll på portabla grillar?
Vi brukar cykla ner till stranden vissa goa sommarkvällar, eller till parken, för att grilla nåt lätt, typ korv, tunna fläskfilebitar, eller kycklingfileer... och engångsgrillarna är ju så jäkla kassa!
Så någon som har nån erfarenhet om det finns ok portabla grillar, som man skulle kånka med på cyklarna?!
Typ kunna tas med på pakethållaren?
Finns ju allt från engångsgrillen, "hinkgrillen" till bärbara varianter till Weber Q-serie.
Redigerat av masse70, 15 April 2013 - 18:46.
Postad 15 April 2013 - 18:54
Postad 15 April 2013 - 19:11
Dvs, om man vill ha en med gasol that is...
Kanske mer åt campinghållet till men.
Redigerat av masse70, 15 April 2013 - 19:12.
Postad 15 April 2013 - 19:43
Har grillat flitigt på min Weber Go Anywhere under flera år. Kvalitet kontra pris är oerhört bra och den är oändligt mycket bättre än allt vad engångsgrillar heter.Nån som har koll på portabla grillar?
Postad 16 April 2013 - 07:53
@ -SH- Låter bra det... lutar åt en sån nu... synd att det inte finns nån liknande i gasol, hade nog varit smidigare...
Postad 16 April 2013 - 08:02
Mjo, mer som en campinggrill faktiskt, men är ju portabel likväl.@ Masse: Den verkar lite väl stor att dra med sig faktiskt... men såg väldigt ok ut!
@ -SH- Låter bra det... lutar åt en sån nu... synd att det inte finns nån liknande i gasol, hade nog varit smidigare...
Dock lite beroende på vad man menar med det.
Postad 16 April 2013 - 08:33
Mjo, mer som en campinggrill faktiskt, men är ju portabel likväl.
Dock lite beroende på vad man menar med det.
Den på youtube länken verkar intressant, smidigt med gasol.
Men om man vill ha med den på cykeln som Garrett vill i inlägg #1314, är den nog lite för stor.
/Fredrik
Postad 16 April 2013 - 23:53
Masse du måste börja grilla mer. En PC10 i månaden är rimlig mängd...Detta eller se till att man har två flaskor hemma så har man alltid en i reserv.
Jag kör själv med en PC10 som oftast räcker en sommarsäsong för mig.
Men jag funderar på att även köpa en PC5 att ha i reserv.
Jag skämtar faktiskt inte
/G
Postad 17 April 2013 - 05:04
Inte jag heller....Masse du måste börja grilla mer. En PC10 i månaden är rimlig mängd...
Jag skämtar faktiskt inte
/G
Och en PC10 i månaden är definitivt inte rimligt, snarare absurt.
Känner ingen som gör av med mycket mer än en flaska per säsong, möjligtvis 2.
Redigerat av masse70, 17 April 2013 - 05:06.
Postad 17 April 2013 - 05:16
Skulle vara kul att ha jämföra grilltider mellan en PC10 och kol. Hur många kilo briketter per PC10 alltså.
Fast jag är inte säker på att man vill ha svaret när man börjar fundera över slantarna........
/G
Postad 17 April 2013 - 07:15
Postad 17 April 2013 - 07:20
Jag är rätt övertygad om att du inte vill veta det svaret...Okej, en PC10 i månaden är kanske i överkant, men absolut ingen omöjlighet. Själv har jag förbrukat 22,5kg briketter hittills i år
Skulle vara kul att ha jämföra grilltider mellan en PC10 och kol. Hur många kilo briketter per PC10 alltså.
Fast jag är inte säker på att man vill ha svaret när man börjar fundera över slantarna........
/G
Men visst, du grillar säkert mer än vad vi gör.
Kanske "bara" blir typ 1-3 ggr per vecka under perioden April-Sep beroende på väder och vind.
Dock blir det å andra sidan numer en hel del långgrillningar, och jag har aldrig gjort av med mer än 1-1.5 PC10 på denna period.
Postad 17 April 2013 - 07:40
Jag använder Webers kolhållare. 1 st, rymmer väl 15-20 kolbitar, och man behöver fylla på säg 5-8 bitar kanske var 90e minut om man långtidsgrillning.
Har en 5 kilos påse som nog är nästan halva kvar på, och jag har grillat rätt många gånger i år redan!
Postad 17 April 2013 - 10:15
Fin!Pic
Du valde "lyxmodellen" med inbyggd lampa i handtaget och elektrisk tändare ser jag
Var rea på den jag köpte så det blev 310an utan dessa finesser, så jag tillhör väl snikgänget nu....
Nu behöver du bara skaffa ett sånt här också, som jag lovar dig kommer att ge dig mycket glädje!
getimage.jpg 5.96K
11 Antal nerladdningarFinns både på Netonnet och Elgiganten bla.
Redigerat av masse70, 17 April 2013 - 10:20.
Postad 17 April 2013 - 13:06
Det var rea på den jag köpte. 3995.Fin!
Du valde "lyxmodellen" med inbyggd lampa i handtaget och elektrisk tändare ser jag
Var rea på den jag köpte så det blev 310an utan dessa finesser, så jag tillhör väl snikgänget nu....
Nu behöver du bara skaffa ett sånt här också, som jag lovar dig kommer att ge dig mycket glädje!getimage.jpg 5.96K 11 Antal nerladdningar
Finns både på Netonnet och Elgiganten bla.
Postad 17 April 2013 - 13:47
Vad jag brukar använda, som fungerar ypperligt, är en "korvtång" (är vad jag är uppväxt med att den kallas) likt denna:
Dock är den för kort, vilket gör att det blir lite väl varmt om tassarna.
Tar tacksamt emot tips om en bra grilltång, gärna likt
Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 April 2013 - 13:53.
Postad 17 April 2013 - 16:54
Håller med, samt att andra tänger av den typen av modell har bra grepp och räckvidd.Jag tycker faktiskt att Webers är riktigt smidig..
http://www.webergril...D=6610-at-SHOP4
Postad 17 April 2013 - 17:12
Postad 17 April 2013 - 17:26
Ja, det var ett mycket bra pris, har för mig tom att det var nånstans därikring vad jag gav för min.Bra pris.
Vart köpte du den Hasse?
Lindarn?
Redigerat av masse70, 17 April 2013 - 17:26.
Postad 17 April 2013 - 17:32
(Le Creuset)
Redigerat av hassesolo, 17 April 2013 - 17:35.
Postad 17 April 2013 - 17:36
Generellt hur jag gjort är att köpa engångsformar av alu i tillräcklig storlek för att täcka köttbiten man har på spettet (både för att skydda mot direkt hetta samt för dropp).
Sen har jag bara kört den mittersta brännaren som löper rakt under formen på nästan lägsta möjliga värme om man vill få runt max 150 grader. När jag bara kört den yttre ringen av brännare och inte den mittersta har jag inte lyckats få ner tempen till de nivåerna.
Sen har man dessutom en fin bas till en smaskig sås liggandes i formen efteråt. Btw, om du inte redan har denna eller en lknande kan jag oerhört varmt rekommendera denna digitala termometer som ger dig exakt temp på en stek på 2 sek.
http://www.grillbuti...ital-fickformat
Synd att den inte går att köra med iGrill bara, lite jobbigt att köra roterande spett med en sladd till termometern....
Redigerat av masse70, 17 April 2013 - 17:44.
Postad 17 April 2013 - 17:54
Oooh, fint ska det va!Jag lagar oftast i min fina emaljerade gjutjärnsgryta. En fantastisk bröllopspresent.
(Le Creuset)
Postad 17 April 2013 - 18:44
http://www.youtube.c...h?v=DwdqWT8Ci_I
Postad 18 April 2013 - 08:04
Tack för tipset. Nu har jag inte testat just denna, men har köpt flera likadana. De flesta tycker jag får riktigt dåligt tag i en större köttbit och det är lätt att tappa/drittla den. Vissa tycker jag är på tog för grova över själva greppdelen att de är direkt obekväma att arbeta med.Jag tycker faktiskt att Webers är riktigt smidig..
http://www.webergril...D=6610-at-SHOP4
Och jag har inga kärringnypor, dock ej heller dasslock. Får ta och beställa en sådan tång och se om den är bra, annars får jag väl svetsa om min "korvtång".
Postad 18 April 2013 - 08:05
De flesta brukar ha en hel Weberhylla där man kan klämma och känna på tänger och annat.
Postad 18 April 2013 - 08:12
Postad 18 April 2013 - 08:17
Iaf på det K-rautta vi har närmast. Weibulls och Plantagen brukar också ha ett stort sortiment.
Tom vårt lokala Coop började förra sommaren att ha en dedikerad Weberhylla förvånande nog.
Postad 19 April 2013 - 18:57
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
86 bilder
1544 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?