Äntligen 5.1 ljud på TV4 HD. Fick en beta FW av Sagemcom så nu funkar det igen.
Vill du PMa betan alterantivt lägga upp den här?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *
Startad av
Unregisteredeebc8471
, Sep 04 2010 22:08
1406 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 26 November 2012 - 19:10
Vill du PMa betan alterantivt lägga upp den här? Postad 27 November 2012 - 08:05
Skicka ett mail till support.service@sagemcom.com. Postad 27 November 2012 - 23:01
Vad är den inofficiella betan tänkt att rätta upp för fel, vet du det, Otto?
Postad 28 November 2012 - 07:59
Först och främst ljudsyncen vid uppspelning av inspelat material med 5.1 ljud (HD?). Har inte testat än. Postad 28 November 2012 - 16:15
Tyvärr inte. Postad 11 January 2013 - 21:12
Ja inte fick man nån beta inte :-(
Vad väntar de på? Att man ruttnar och köper ett annat märke på box? Postad 22 January 2013 - 08:47
Mejl från Sagem 20 december 2012:
"Vi är hemskt ledsna att du har så mycket problem med inspelningarna. Just nu håller Sagemcom att försöka lösa diverse problem med boxen och däribland inspelningsproblem. Vi tror inte att det är lågt ifrån tills vi vet vart problemet sitter och kan ha en lösning på problemet, om det visar sig att problemet sitter i boxen. Det kan lika gärna vara sändningen som felar eftersom problemet kommer och går, som du säger. Men vi analyserar det med tekniker för tillfället som sagt.." I dag, en månad senare skickar jag ett mejl för att höra hur det går: "Problem kvarstår. Spelar in program lite hur som helst, tillbaka spolningen går ibland, ibland inte. Var det inte nån som skrev här att fransmännen skall hålla sig till vin och matlagning." Redigerat av jofalk, 28 January 2013 - 09:59. Postad 22 January 2013 - 12:19
Boxen har två buggar som man måste ta hänsyn till.
1. Den har inte riktig ordning på den area som borde vara allokerad för timeshift-funktionen. En god regel är att aldrig fylla disken med mer än 90%. 2. Om man får in flera signaler från olika sändare kan den automatiska kanalsökningen välja en svagare signal. Man bör alltid på alla muxar man använder undersöka vilka frekvenser som mottagaren har hittat. Ibland måste man göra en manuell sökning för att säkert få de frekvenser som man själv vill. Min box har inte hängt sig på det senaste halvåret. /Tor Postad 28 January 2013 - 10:05
Fått mejlsvar från Sagem att man håller på med problemet. Att man skall höra av sig. Då sa man att det skall bli i slutet av veckan. - Dvs förra veckan. Så vi får se.
Ska testa med att koppla in med scartkontakt i st f HDMIm som nån tipsat om. Nån som tror på det? Igår när jag såg en film (Pilgrim) så hackade filmen upp sig och ljud och bild stammade så vissa repliker hördes inte. Och det var direktuppspelning. Fast ett annat program spelades in samtidigt. En riktigt känslig apparat. Kanske måste ta fram en gammal box utan HD och minne... Postad 29 January 2013 - 08:43
Nu får de väl få tummen ur och släppa en firmware!
Jag har trassel med: # 5.1 Fungerar inte på TV4,får köra analogt. # Ljudet blir osynkat vid timeshift,åtgärdas genom att spola någon sekund framåt eller bakåt så synkar det för det mesta igen. Postad 29 January 2013 - 16:56 Löstes inte dessa två buggar med förra mjukvarureleasen? Eller minns jag fel? Jag har i alla fall inte problem nr 2. (TV4 och ljud är ett eget kapitel) Postad 29 January 2013 - 17:13
Nu har bestämt med Sagem att testa med en ny box. Skall rapportera om det blir bättre. Det verkar ju som en hel del har fungerande boxar. Under tiden riskerar jag att få vara utan box en vecka, vet inte varför jag inte kan få en ny box först. Får leta upp en gammal sagemmaskin som jag har på vinden.
Inge fel med mottagningen - signalen den ligger på nästan 100%. Pust två år med problem då och då - inte varje gång, men då och då. När man minst anar det. Som franska bilar? Postad 09 February 2013 - 00:40
Ingen som råkat ut för att inspelningarna plötsligt har raderats.
Ja egentligen är det kanske bara listan med inspelningar som raderats men det är lika illa det då jag inte kan få tillbaka den. Det har hänt mig tre ggr på min knappt 4 år gamla box. Ja det är en äldre modell, den som kan redigera inspelningar. Eftersom boxen är så gammal får jag ingen support trots att det är ett upprepat och återkommande fel som tydligen inte lyckats åtgärda! Postad 09 February 2013 - 07:00 Du menar att hela listan försvinner? Nej, det har inte hänt på min RT-90. Men om du har en annan modell, så är ju svårt att dra några slutsatser från det. Du kanske har krasslig hårddisk. Postad 04 March 2013 - 18:50
Någon som vet hur man ändrar föräldrarkoden då den är bortglömd?
Redigerat av Unregistered1083, 04 March 2013 - 19:24. Postad 14 March 2013 - 17:51
Ligger hemma sjuk och fick för mig att lyssna på lite radio men fick inte in en enda kanal.
Kan man inte få in radiokanaler på boxen? Gjorde en sökning men hittade noll ?!? Postad 15 March 2013 - 06:50
Det sänds inga radiokanaler i svenska digitala marknätet. Det är tekniskt möjligt och SR hade under en kort period ett fåtal på test, men vill man lyssna på radio så är det FM, DAB (i liten skala) eller internet som gäller.
Postad 11 April 2013 - 00:49
Hunnit testa en ny box ett tag nu. Bättre inbillar jag mig Men det som kvartstår är att serie-inspelningarna sällan funkar, så det får man glömma. Men det är ju ett mindre problem.
Postad 15 May 2013 - 19:25
Ny mjukvara ute i luften och installerad, programversion "1.3.30 HD BTV" står det.
Någon som vet vad som är nytt i den här versionen? Postad 15 May 2013 - 20:00
Ja, inte 17 fungerar ljudet på 4an om man kör flerkanaligt nu heller i alla fall Himla skräpbox. Körde allt i Mediaportal via central TV-server innan Boxer spärrade alla möjligheter för detta. Så himla besviken. Redigerat av Vispen74, 15 May 2013 - 20:02. Postad 15 May 2013 - 20:07
Tror dock det är Teracom som suger - de sänder endast 2.0 för TV4HD - iaf enligt TV4 tittarservice - dock verkar Teracom sända ut det som 5.1 på nåt vis då iaf båda mina boxar visar konstant flerkanalsljud på denna - fast förstärkaren säger 2.0... Postad 15 May 2013 - 20:10
Jaha, ja det är TV4 HD jag avser. Så det är Teracom som har den briljanta idén att sända ut två kanaler i 5.1 ljud? Resultatet är ju förkastligt. Postad 15 May 2013 - 21:15
Med tanke på att SVT utan bekymmer sänder 5.1 i marknätet så tror jag knappast att man enbart ska skylla på Teracom, bara för att TV4 skyller ifrån sig på sin hemsida. Något kompatibilitetsproblem lär det vara mellan dem, som inte finns hos SVT. Jag tror inte att Boxer och Teracom sänder ut dåligt ljud med flit, det är knappast så man behåller kunder.
Redigerat av Berkan, 15 May 2013 - 21:19. Postad 15 May 2013 - 22:03
Oavsett tror jag inte varken Boxer eller denna box ska lastas för ljudet.
Detta fick jag som svar senast idag från TV4 iaf. De verkar dock inte ha koll på att det fortfarande sänds som 5.1...
Postad 17 May 2013 - 17:03
Citat från Sagem:
Förbättringarna mjukvaran 1.3.30 besitter är följande: - Inspelningsfunktion länkat till serieinspelningar - Osynkad undertextning på uppspelat material - 5.1 ljud Vi har även lagt till en autostandby-funktion vilket man finner i menyn under Användarinställningar. Här kan man ändra tiden om efter hur lång tid man vill att boxen skall stängas av efter eget önskemål. Funktionen går även att inaktivera. Från början är den automatiskt inställd på 2 timmar Postad 17 May 2013 - 17:53
Tack Berkan för infon!!
Att inte Sagem informerar om detta själva via epost eller brev är urdåligt. Fattat inte varför boxen är avstängd nu när jag skall se Rapport. Har jag glömt eller frun? Hur många i Sverige har inte detta problem nu. Löst efter Berkans info. Inaktiverat standbyfunktionen eller vad det nu hette. Bra att jag hade koppling till detta forum. Som jag skrivit förut så väntade man på denna uppdatering i julas (2012). Så får vi se om serieinspelningran funkar. Postad 18 May 2013 - 14:19
Sagems supportsida innehåller inget. Som jag har upptäckt. Var fick du reda på ovan info. Jag har tidigare bara fått info via direktkontakt med någon på svenska supporten. Verkar som om man måste ha en speciell box för att se SVT play? Nån som vet om det går med denna? Postad 19 May 2013 - 09:13 http://digitaltvguiden.se/?p=2915 Postad 19 May 2013 - 10:21
Tack igen Berkan.
Sagems forum var ingen livig plats, men bättre än inget alls. Postad 21 May 2013 - 18:22 Hos mig anger förstärkaren 5.1 (anslutet via S/PDIF). Fast som alla rapporterar är det inget ljud i surroundkanalerna. Jag jämförde samma program på TV4HD via CanalDigital satellit. Där ändras indikeringen från 2.0 till 5.1 när det sänds material som har diskreta surroundkanaler. (Och där blir det då 5.1 surround-ljud.) Tipset jag har, till de som har möjlighet, är att vid TV4HD sändning där materialet är surroundkodat så finns det "Dolby Surround" information i signalen. På min förstärkare fungerar det att välja "Matris-avkodning" på sådant TV4HD-material. Det låter OK och är inte ett "hitte på" surround. Har man inte den möjligheten vid 5.1, så prova att använda analog signal eller att växla boxen till "Stereo" och sedan avkoda med Dolby Prologic (välj IIx Cinema om ni har det). Postad 21 May 2013 - 18:28 Isf är det nog nåt fel på denna box (jag har inte denna kopplad till en förstärkare - har dock en Samung Box till förstärkare)- eller så missförstår du dina inställningar - då Teracom inte sänder 5.1 av TV4HD. Välj "direct" på din stärkare så ska du se att det endast är 2 kanaler som tas emot. Tror inte de sänder i Dolby Surround heller, men vet inte. Enligt TV4 så sänder de Dolby Digital 2.0 - fast det stämmer inte heller. Postad 21 May 2013 - 23:34 Nu tappade du bort mig. Var det inte du som skrev: "Tror dock det är Teracom som suger - de sänder endast 2.0 för TV4HD - iaf enligt TV4 tittarservice - dock verkar Teracom sända ut det som 5.1 på nåt vis då iaf båda mina boxar visar konstant flerkanalsljud på denna - fast förstärkaren säger 2.0..." Är det från en Samsung-box du får indikering av DD2.0 på förstärkaren? Vet inte vad RT90 tar emot, men ut från den kommer hela tiden DD5.1 på TV4HD, men det är inget ljud i surroundkanalerna. (Dvs de diskreta kanalerna i 5.1. Det finns uppenbarligen Dolby Surround information i de 2 kanalerna (när materialet har det, t.ex. moderna filmer). Det går att avkoda rätt bra med ProLogic IIx, även om det inte är en ersättning för 5.1. Postad 22 May 2013 - 05:55 Ja, Samsung - men får inte DD2.0. Samsung boxen säger HE-AAC 5.1 men förstärkaren säger att endast 2 kanaler existerar - och det är INTE DD. Till skillnad från tex SVT där både Samsung och förstärkare säger DD när SVT sänder i det (oavsett om det är DD 2.0 eller DD 5.1). Och som sagt - enligt TV4 så sänder inte TV4HD 5.1 i marknätet överhuvudtaget längre för det var nåt problem att växla mellan 2.0 och 5.1. Så om du verkligen får ut DD 5.1 från TV4HD i marknätet via denna box så är nånting väldigt skumt... Se http://kontakt.tv4.s...ika-ljudformat/
När jag testade för 5(?) dagar sen eller nåt så var det iaf fortfarande endast stereo ut. Men visst - kanske har Teracom ändrat efter det - även om det vore en skum tillfällighet... Edit: På Samsung boxen kan jag på SVTs sändningar välja ljudström mellan stereo och DD 2.0/5.1. På TV4 HD finns endast en ljudström. Vilket program är det du hävdar kör med DD 5.1? Redigerat av Jaymz, 22 May 2013 - 11:37. Postad 22 May 2013 - 17:54 Tack. Det var bra att få bekräftat att en Samsung-box indikerar HE-AAC. Fast det borde väl indikeras 2.0 om TV4/Teracom lyckades med signaleringen? Om din förstärkare indikerar PCM med 2 kanaler så verkar det ju fungera som TV4 har tänkt. Och NEJ, jag hävdar inte att något program på TV4HD sänds i marknätet med 5.1 ljud. Jag hävdar att _signalen_ UT från Sagemcom RT-90 är 5.1 medan innehållet i signalen aldrig är 5.1-ljud. (Har inte kollat om det är ljud i centerkanalen men i bakkanalerna är det tyst. Anledningen till ljudstrulet verkar vara att TV4 tyckte det var en bra ide att snåla på bittakten och ändå lyckas med 5.1 ljud i form av senaste nytt inom ljudkodning (HE-AAC). Redigerat av janb, 22 May 2013 - 17:56. Postad 22 May 2013 - 20:30
Nja, kanske om de hade sänts som 2.0. Nu blir det väldigt låg volym för mig - vet inte om det beror på detta eller ej - vanliga TV4 har iaf mycket högre volym. Här säger boxen bara "stereo". Förstärkaren säger PCM 2.0 i båda fallen. Säger den PCM 5.1 eller DD 5.1? Postad 22 May 2013 - 22:16 Dolby Digital (med indikering tänd för alla 5.1-kanaler). (Det sägs att HE-AAC skall vara bakåt-kompatibelt med DD, så om det flaggas 5.1 i sändningen vilket din Samsung box antyder, så är det nog inte fel av RT90 att skicka ut DD5.1) Postad 29 May 2013 - 10:00
Reparationstips:
En fjärrkontroll till RT90-160 började sända intryckt kommando upprepat. Edit 2: Felet återkom, visade sig vara en dålig lödning. På kretskortet finns ringformade punkter som skall vara ihoplöda med en omkringliggande ring. En av dessa ville inte lödtennet fästa på. Efter renskrapning och omlödning fungerar allt igen. Edit: Ett vanligare fel är att knapparna fastnar på grund av att klibb av exempelvis sockerhaltiga drycker har kommit in i blippen. Plocka isär och rengör med vatten med lite Yes. Någon gång har jag också varit med om att kontaktfjädrarna till batterierna har gett för lågt kontakttryck. Ibland når inte pluspolen riktigt fram till kontaktytan. För lågt kontakttryck medför att luftens syre kryper in mellan kontaktytorna och oxiderar dessa. Felen vilar sig genom att man kan få blippen att fungera ett tag till, genom att vrida batterierna eller ta ut och sätta in batterierna igen. Kan ofta fixas genom att dra ut kontaktfjädrarna lite grann. /Tor Redigerat av Åskviggen, 16 November 2013 - 14:13. Postad 12 June 2013 - 21:05
Nu har jag alltså fått en ny burk och nu har det kommit en uppdatering av programvaran.
Har det blivit bättre? Nej! Samma problem. Går ej att spola tillbaka, minnesfunktionen fungerar inte. Har i stort sett resignerat. Fransmännen ska göra mat och vin, inte bilar och INTE digitalboxar. Jag har jag fått minnet att fungera genom att stänga av inte bara TV:n utan också boxen och sen satt på båda. Kanske skall chansa på det. Har börjat övergå till att se nyheterna på datorn istället. Nån har upplevt att denna box är problemfri??? Postad 12 June 2013 - 21:26 Haha, du har humor! Men faktiskt så det enda som egentligen strular för mig just nu är att den titt som tätt missar att spela in program, både serieinspelningar och fristående program. Annars så har den, bortsett från att den ibland (men ytterst sällan) tappar kontakten med hårddisken när man startar upp den. Dock så har den fått för sig nu att inte helt gå ner i standby när jag stänger av den, istället för röd diod och klocka så visar den röd diod och kanal-nr, plus att man hör att den inte är helt i standby. Någon som vet om jag har råkat fippla med någon inställning som lätt går att ändra? Fördelen med detta knas är förvisso snabbare uppstart, men boxen är alltid mer eller mindre igång som det är just nu (den är varm och låter lite, vilket inte märks till vardags, men de nätter när jag blir förpassad att sova på soffan). Postad 12 June 2013 - 21:36
Vaddå humor? Har ingen humor vad gäller denna box. Du har "enda" problem att den inte spelar in program "titt som tätt".
Kanske man inte skall begära att den ska funka helt. Ska man vara glad NÄR den funkar? Och säga som Alfa Romeo-ägare säger när det är fel på deras bilar: Det är inget fel, dom är bara lite sjuka ibland. Postad 12 June 2013 - 22:03
Jag har haft boxen från när den släpptes och jag har väl den mjukvaran fortfarande i bakhuvudet när jag jämför med dagens sw-version. Hade jag köpt den ny idag så hade jag nog varit fly förbannad över alla missade inspelningar och tappade kontakter med hårddisken, etc.
Postad 13 June 2013 - 10:55 Hej Berkan, det låter som om den ligger i något dåligt läge, har du försökt med det vanliga tricket att rycka ur strömmen, då jag kommer ihåg liknande fel med min och när det var i detta läge så missade den inspelningarna. Gissar på att boxen tror att den har någon inspelning i teorin men det inte är fallet och därför ej stby och därefter kan detta blocka andra inspelningar som är planerade. Postad 13 June 2013 - 11:08
Ja, något med inspelning är det.
Norsk omstart hjälpte tillfälligt. Provade sedan att sätta på inspelning av serieinspelning på TV4HD. Missar inspelningen, men hamnar i samma läge igen. Som om den fastnar i momentet när den ska initiera själva inspelningen, men att det sedan inte händer något mer. Felsökningen fortsätter... Postad 13 June 2013 - 13:48
Påminner om det fel vi hade för en tid sedan. Man får bara fylla hårddisken upp till 80-90%.
Se mitt inlägg #1309. /Tor Postad 13 June 2013 - 13:52
Ja, men bara 60% just nu och har inte varit över 75% på väldigt länge. 2 inspelningar gick bra nyss, ska se om den grejar ett par från TV4HD, som jag har en känsla av är den kanal som strular mest (vilket dock verkar konstigt att det kan skilja mellan kanalerna).
Postad 13 June 2013 - 16:32 Vet du vilket program det gällde, som du satte serieinspelning på om det kanske ligger något konstigt i EPG datan för utsändningen som sätter boxen i detta läge? Verkar som om det händer något när den missar en inspelning som den verkar tro att den fortfarande ska göra som sätter den i detta läge och därefter så blockar den annat. Jag har haft liknande problem med arga snickaren på Kanal5HD och även en stark resa igen.. Men andra program fungerar utan några konstigheter?? Postad 13 June 2013 - 16:55
Det var Hem till Gården (nej, inspelningen var enbart i vetenskapligt syfte och inte för förströelse).
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |