Com Hem + TIVO = sant!
2093 svar till detta ämne
Postad 04 augusti 2015 - 20:56
salvion
-
salvion
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
TivoToGo funkar inte i Windows 10...
Först tog man bort att kunna använda denna funktion i Chrome, då anväde jag Explorer till detta enda syfte, nyss uppdaterade jag till Windows 10 och nya "Edge" verkar inte funka...åtminstone inte för mig, någon annan som har en lösning om jag bara vill använda Chrome eller Edge och inte ytterligare en webläsare?
Postad 05 augusti 2015 - 07:15
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
TivoToGo funkar inte i Windows 10...
Först tog man bort att kunna använda denna funktion i Chrome, då anväde jag Explorer till detta enda syfte, nyss uppdaterade jag till Windows 10 och nya "Edge" verkar inte funka...åtminstone inte för mig, någon annan som har en lösning om jag bara vill använda Chrome eller Edge och inte ytterligare en webläsare?
Men IE finns ju även i Win10 så det är ju inget problem.
Använd den tills Comhem uppdaterat så det funkar även i Edge, vilket de väl lär bli tvungna att göra, så småningom ...
Redigerat av Kung Nu, 05 augusti 2015 - 07:16.
Postad 05 augusti 2015 - 08:00
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Men IE finns ju även i Win10 så det är ju inget problem.
Använd den tills Comhem uppdaterat så det funkar även i Edge, vilket de väl lär bli tvungna att göra, så småningom ...
Ja, det är så man får göra tills vidare dvs använda Internet Explorer i Windows 10.
Edge saknar stöd för Silverlight som TiVoToGo använder.
Av samma skäl fungerar inte TiVoToGo med Chrome.
Allt kommer att falla på plats en dag då Silverlight och Flash m fl fullt ut ersatts av HTML5. Om inte annat blir det ett
lyft för säkerheten eftersom plugins har visat sig vara en bakdörr som illasinnade kan utnyttja.
Postad 05 augusti 2015 - 12:56
salvion
-
salvion
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Aha åfasiken visste inte att explorer fanns kvar, får testa det, tack för hjälpen!
Postad 05 augusti 2015 - 13:15
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Aha åfasiken visste inte att explorer fanns kvar, får testa det, tack för hjälpen!
Internet Explorer 11 kommer att få säkerhetsuppdateringar lika länge som Windows 8.1 vilket är till januari 2023.
Man kan därför räkna med att under ganska många år framöver kommer Internet Explorer att existera parallellt med Edge så länge
man har ett levande operativsystem vilket i Microsofts fall gäller Windows 8.1 och 10.
Postad 09 augusti 2015 - 17:34
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tänkte kolla om någon här har spelat in nån hockeymatch i HD på sin TiVO box och vet hur mycket lagring den tar upp ungefär?
Ska skaffa TiVO imorgon tänkte jag och det blir nog lite inspelningar i höst av sport.
Postad 09 augusti 2015 - 20:48
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Jag skulle gissa att en hockeymatch i HD tar upp 7-15GB beroende på längd och vilken bitrate kanalen sänder i.
Redigerat av Zacabeb, 09 augusti 2015 - 20:51.
Postad 10 augusti 2015 - 08:23
MartinAberg
-
MartinAberg
-
Veteran
-
-
2 318 inlägg
Har du några timmar på dig kan jag spela in en match nu och kolla...
Jag skulle gissa att en hockeymatch i HD tar upp 7-15GB beroende på längd och vilken bitrate kanalen sänder i.
Runt 6-7 tror jag.
Vi streamde en nästan en hel match på laptop och då rök all surfen lagom till straffarna.
Streamade via internetdelning d.v.s.
Redigerat av MartinAberg, 10 augusti 2015 - 08:23.
Postad 10 augusti 2015 - 13:00
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Har du några timmar på dig kan jag spela in en match nu och kolla...
Runt 6-7 tror jag.
Vi streamde en nästan en hel match på laptop och då rök all surfen lagom till straffarna.
Streamade via internetdelning d.v.s.
Tack Okej men det var inte så farligt. 1TB är det som medföljer va?
Postad 10 augusti 2015 - 13:21
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tänkte kolla om någon här har spelat in nån hockeymatch i HD på sin TiVO box och vet hur mycket lagring den tar upp ungefär?
Ska skaffa TiVO imorgon tänkte jag och det blir nog lite inspelningar i höst av sport.
Testade igår när jag såg detta och återskapade en inspelning som jag gjorde på TV4 HD på sim-vm och den inspelningen var på 3 tim 59 min och det tog upp 28,43 GB och tog upp 3%, sen vet jag inte hur lång en hockeymatch blir som inspelning men där har du nåt och gå på.
Tack Okej men det var inte så farligt. 1TB är det som medföljer va?
Jajjemen, 1TB är det.
Postad 10 augusti 2015 - 16:48
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tack för hjälpen =) Ja en hockeymatch brukar gå under 4 timmar iaf. Mellan 2-3 timmar skulle jag tippa.
Hur är det sen, kan jag överföra inspelade programmen från TiVO hårddisken till en dator om jag vill eller kan jag göra så att jag spelar in på en annan hårddisk från början?
Postad 10 augusti 2015 - 17:04
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Hur är det sen, kan jag överföra inspelade programmen från TiVO hårddisken till en dator om jag vill eller kan jag göra så att jag spelar in på en annan hårddisk från början?
Glöm det, allt är Kopieringsskyddat numera.
Postad 10 augusti 2015 - 17:05
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Tack för hjälpen =) Ja en hockeymatch brukar gå under 4 timmar iaf. Mellan 2-3 timmar skulle jag tippa.
Nej och nej, på de frågorna.
Postad 10 augusti 2015 - 17:09
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Nej och nej, på de frågorna.
Det var ju lite synd. Då hade man ju kunnat önskat fler alternativ på storleken på HDDn.
Vad är egentligen skillnaden att spela in på sin TiVo och sin egna hårddisk då?
Postad 10 augusti 2015 - 21:48
martin_h
-
martin_h
-
Användare
-
-
179 inlägg
Någon som vet om det går att titta på Tivo ToGo i webbläsaren på TV:n (Samsung LCD i mitt fall) eller måste man göra det på en dator?
Edit: syftar på Tivo ToGo och titta på Live-TV. Kan själv testa senare i veckan men skulle vilja veta tidigare ifall jag vill spontant köpa en tv till stugan innan dess.
Redigerat av martin_h, 10 augusti 2015 - 21:54.
Postad 10 augusti 2015 - 22:05
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Någon som vet om det går att titta på Tivo ToGo i webbläsaren på TV:n (Samsung LCD i mitt fall) eller måste man göra det på en dator?
Edit: syftar på Tivo ToGo och titta på Live-TV. Kan själv testa senare i veckan men skulle vilja veta tidigare ifall jag vill spontant köpa en tv till stugan innan dess. 
Nej men det kan va olika beroende på TV apparat... Men du kan köra Chromecast och casta hela skärmen från datorn (kräver snabb dator för att få bra flyt) du kan inte spela upp i chrome men du startar skärm casting i chrome sen öppnar du internet explorer och spelar upp det där.. Minus = de blir inte lika bra flyt i bilden som o man körde direkt
Redigerat av Duckface21, 10 augusti 2015 - 22:06.
Postad 11 augusti 2015 - 06:06
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
Vad är egentligen skillnaden att spela in på sin TiVo och sin egna hårddisk då?
Din egna hdd kan du ju själv välja storlek på åtminstone.
När den är full, om du vill spara, så köper du ännu en hdd.
Postad 11 augusti 2015 - 06:38
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Din egna hdd kan du ju själv välja storlek på åtminstone.
När den är full, om du vill spara, så köper du ännu en hdd.
Jo. Men jag menade mer angående kopieringsskyddet. Varför är det OK att spela in på TiVO men inte att ansluta en HDD till boxen för att ha mer plats?
En fråga till för er som redan har boxen. Kan man ta bort automatiska inspelningar? Jag vill inte att den ska spela in program beroende på vad jag ger tummen upp för.
Postad 11 augusti 2015 - 07:20
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Jo. Men jag menade mer angående kopieringsskyddet. Varför är det OK att spela in på TiVO men inte att ansluta en HDD till boxen för att ha mer plats?
En fråga till för er som redan har boxen. Kan man ta bort automatiska inspelningar? Jag vill inte att den ska spela in program beroende på vad jag ger tummen upp för.
Det är en fråga om rättigheter till inspelat material och skydd för kabeloperatören mot illegal fildelning.
TiVo har inte möjlighet att ansluta extern hdd för inspelning.
På tidigare inspelningsbara boxar t ex Humax HDPVR kan man via usb föra över inspelat material för lagring.
Dock måste man vid uppspelning av kopieringsskyddat material ändå använda den krypteringskrets som sitter i boxen
just för att man inte ska kunna flytta det inspelade materialet. Det är m a o knutet till den box som ursprungligen spelade in
det precis därför att det är dessa rättigheter som kabeloperatören dvs Com hem i detta fall förvärvat och förbundit sig att respektera.
Det går utmärkt att stoppa inspelning av TiVo-tips. Jag känner ingen som har haft någon glädje av den funktionen och den
fyller snabbt upp hårddisken med program som man ändå inte vill se.
Funktionen finns här:
Inställningar-Inspelning-TiVo-tips- Nej, spela inte in TiVo-tips.
PS. För att minska behovet av att själv spela in och lagra programmaterial utvecklas nya tjänster som ska underlätta streaming i realtid. TiVo har t ex en väldigt användbar funktion som möjliggör omstart av program inom en vecka. Jag använder den funktionen mer än inspelning.
Dessutom utvecklas molnbaserade tjänster som TiVoToGo som för övrigt blir Com Hem Play i höst.
On demand- och Play-funktioner ersätter mer och mer tablålagt tittande och minskar behovet av att själv bevaka när program sänds och spela in för senare behov.
Redigerat av Unregistered558ade6e, 11 augusti 2015 - 07:31.
Postad 11 augusti 2015 - 10:54
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4 337 inlägg
Det är en fråga om rättigheter till inspelat material och skydd för kabeloperatören mot illegal fildelning.
TiVo har inte möjlighet att ansluta extern hdd för inspelning.
På tidigare inspelningsbara boxar t ex Humax HDPVR kan man via usb föra över inspelat material för lagring.
Dock måste man vid uppspelning av kopieringsskyddat material ändå använda den krypteringskrets som sitter i boxen
just för att man inte ska kunna flytta det inspelade materialet. Det är m a o knutet till den box som ursprungligen spelade in
det precis därför att det är dessa rättigheter som kabeloperatören dvs Com hem i detta fall förvärvat och förbundit sig att respektera.
Det går utmärkt att stoppa inspelning av TiVo-tips. Jag känner ingen som har haft någon glädje av den funktionen och den
fyller snabbt upp hårddisken med program som man ändå inte vill se.
Funktionen finns här:
Inställningar-Inspelning-TiVo-tips- Nej, spela inte in TiVo-tips.
PS. För att minska behovet av att själv spela in och lagra programmaterial utvecklas nya tjänster som ska underlätta streaming i realtid. TiVo har t ex en väldigt användbar funktion som möjliggör omstart av program inom en vecka. Jag använder den funktionen mer än inspelning.
Dessutom utvecklas molnbaserade tjänster som TiVoToGo som för övrigt blir Com Hem Play i höst.
On demand- och Play-funktioner ersätter mer och mer tablålagt tittande och minskar behovet av att själv bevaka när program sänds och spela in för senare behov.
i det fallet hade rättigheter kunnat över kommas med tex att usb HDD va krypterad med tivos egna kod... det e hemskt dum att inte kunna spara inspelningar på nått sätt
Postad 11 augusti 2015 - 11:08
Kung Nu
-
Kung Nu
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
i det fallet hade rättigheter kunnat över kommas med tex att usb HDD va krypterad med tivos egna kod... det e hemskt dum att inte kunna spara inspelningar på nått sätt
Men så är det på samtliga boxar som tillhandahålls av tv-utsändnings-bolag.
Den enda som möjligen kan funka att spela in kopieringsskyddat (HDCP) material med är en som jag såg Xtreamer annonserade om för ett tag sen.
"HDMI IN recording"
http://www.xtreamer.net/Prodigy-4k/
Postad 11 augusti 2015 - 11:19
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
...en massa text...Jag känner ingen som har haft någon glädje av den funktionen och den
fyller snabbt upp hårddisken med program som man ändå inte vill se....
Men då måste jag säga att då har man misskött tumme-upp och tumme-ner faktiskt, för när jag ibland slår på tivo-tips så är det nog 90-95% program som jag vill se, nån gång ibland slår jag på den och har massor med timmar och se.
Men sen är jag slavisk med tummarna och lever ensam så det spelar nog in där men för mig fungerar det verkligen.
Redigerat av Unregisteredf4a1db42, 11 augusti 2015 - 11:20.
Postad 11 augusti 2015 - 11:58
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Tack för bra svar. Då fattar jag mer.
Anledningen är att jag egentligen bara kommer spela in hockeyn när jag missar den på grund av jobbet. Att även kunna pausa i direktsändning är skönt om man har småbarn. Sen kanske min sambo kommer spela in något nån gång men jag känner (iaf nu) att den funktionen där den spelar in automatiskt inte gör mig nåt. Så ett + att man kan stänga av den.
Att TivoToGo bir ComHem Play är det för alla som beställt innan också? För mitt kickar ju igång i September. Kommer det att ändras för mig då sen?
EDIT:
"TiVo har t ex en väldigt användbar funktion som möjliggör omstart av program inom en vecka. Jag använder den funktionen mer än inspelning."
Så detta gäller alla kanaler? Då behöver jag ju inte spela in hockeyn om jag ska se den dagen efter till exempel?
Redigerat av Unregistered79193128, 11 augusti 2015 - 12:01.
Postad 11 augusti 2015 - 12:24
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
.....
"TiVo har t ex en väldigt användbar funktion som möjliggör omstart av program inom en vecka. Jag använder den funktionen mer än inspelning."
Så detta gäller alla kanaler? Då behöver jag ju inte spela in hockeyn om jag ska se den dagen efter till exempel?
Det är inte säkert.
Com hem har inte rättigheter till Starta om för alla kanaler och inte ens till alla program i de kanaler där Starta om
finns:
https://www.comhem.s...rt-i-tivo-62770
Du får kolla i Programguiden på de kanaler/program du är intresserad av om symbolen för Starta om finns.
När man använder Starta om (som är en Play-funktion) kan man snabbspola och på så sätt
slippa reklam på samma sätt som när man själv spelat in.
Postad 11 augusti 2015 - 12:58
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är inte säkert.
Com hem har inte rättigheter till Starta om för alla kanaler och inte ens till alla program i de kanaler där Starta om
finns:
https://www.comhem.s...rt-i-tivo-62770
Du får kolla i Programguiden på de kanaler/program du är intresserad av om symbolen för Starta om finns.
När man använder Starta om (som är en Play-funktion) kan man snabbspola och på så sätt
slippa reklam på samma sätt som när man själv spelat in.
Tack för länken!
Har du nån länk angående ComHem Play? Sökte lite men hittade inte.
Postad 11 augusti 2015 - 13:08
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Tack för länken!
Den info om TiVo som finns på Com hems hemsida finns här:
https://www.comhem.s...ce/support/tivo
Play & Film finns under Funktioner och Appar
Nya Com hem Play som ersätter TiVoToGo har ännu inte lanserats.
Kommer i höst sägs det.
Postad 11 augusti 2015 - 13:16
Unregistered79193128
-
Unregistered79193128
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Den info om TiVo som finns på Com hems hemsida finns här:
https://www.comhem.s...ce/support/tivo
Play & Film finns under Funktioner och Appar
Nya Com hem Play som ersätter TiVoToGo har ännu inte lanserats.
Kommer i höst sägs det.
Tackar!
Men hade du länken där du läst om att man ersätter TivoToGo? För den hittar jag inte. Eller har du "inside info"? 
EDIT:
Hittade den precis. Känslan är att alla kommer få den(?) Att man bara uppdaterar sitt TivoToGo till ComHem Play alltså.
Redigerat av Unregistered79193128, 11 augusti 2015 - 13:20.
Postad 11 augusti 2015 - 13:54
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Tack för länken!
Det är endast beta-testare än så länge men den kommer bara att ersätta TiVoToGo, fast just nu kan man bara kolla live-tv via Comhemplay.
Tackar!
Men hade du länken där du läst om att man ersätter TivoToGo? För den hittar jag inte. Eller har du "inside info"? 
EDIT:
Hittade den precis. Känslan är att alla kommer få den(?) Att man bara uppdaterar sitt TivoToGo till ComHem Play alltså.
Alltså, Comhem kommer bara byta ut själva namnet till Comhemplay och samtidigt görs det en layoutändring och lite ändringar i själva tjänsten.
Postad 11 augusti 2015 - 14:03
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Det är endast beta-testare än så länge men den kommer bara att ersätta TiVoToGo, fast just nu kan man bara kolla live-tv via Comhemplay.
Alltså, Comhem kommer bara byta ut själva namnet till Comhemplay och samtidigt görs det en layoutändring och lite ändringar i själva tjänsten.
TiVoToGo är ju bara en beta fortfarande. När kommer den i skarp version? Är det comhemplay som är den "skarpa" så det inte är någon Beta det också?
Postad 11 augusti 2015 - 14:07
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
TiVoToGo är ju bara en beta fortfarande. När kommer den i skarp version? Är det comhemplay som är den "skarpa" så det inte är någon Beta det också?
Ja det verkar som om Comhemplay ska bli den skarpa versionen för precis som du säger, TiVoToGo på webben har alltid varit beta.
Postad 11 augusti 2015 - 14:24
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Ja det verkar som om Comhemplay ska bli den skarpa versionen för precis som du säger, TiVoToGo på webben har alltid varit beta.
Ok, tack. När är "Go Live" för comhemplay?
Postad 11 augusti 2015 - 14:44
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Ok, tack. När är "Go Live" för comhemplay?

Tyvärr har jag inte hört nåt om det men i frågeförmulären skriver dem att "det börjar närma sig" men hör jag nåt så hojtar jag såklart till.
Postad 11 augusti 2015 - 16:24
micke13
-
micke13
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag har testat Comhemplay ett tag nu och det fungerar ganska bra. Fick svara på några frågor för någon vecka sedan och där skrev de att lanseringen är på gång.
Postad 11 augusti 2015 - 17:58
Unregisteredf4a1db42
-
Unregisteredf4a1db42
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har testat Comhemplay ett tag nu och det fungerar ganska bra. Fick svara på några frågor för någon vecka sedan och där skrev de att lanseringen är på gång.
Jag har också testat Comhemplay ett tag men dessvärre fungerar bara : svt1-sd, svt2-sd, tv4-sd och tv6-sd för mig, alltså inga andra kanaler samt inga HD-kanaler och då har jag testat på 2 datorer på jobbet samt 2 datorer hemma, mycket märkligt.
Tidigare fungerade alla kanaler på TiVoToGo men fick även problem med TiVoToGo på webben precis innan testperioden började med Comhemplay.
Ringde nu precis Comhem så det ska undersökas men är rädd att det inte löses denna gång heller.
TiVoToGo-appen har alltid fungerat perfekt.
Postad 19 augusti 2015 - 14:58
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Är överlag mycket nöjd med Tivo och tycker att det för det mesta fungerar riktigt bra. Det jag dock inte riktigt kan förstå är varför vissa HD-kanaler ingår i Tivo Plus-paketet medan andra kräver Tivo Max. TV3 HD och TV4 HD ingår till exempel i Tivo Plus, medan till exempel Kanal 5 HD och TV6 HD kräver ett Tivo Max-abonnemang. Jag ser inte riktigt logiken i det.
Jag blev så pass nyfiken och fundersam att jag startade en mejlkonversation med Com Hem angående detta. Första svaret lämnade en hel del att önska, då jag fick svaret att "Tivo Max kostar mer eftersom det innehåller 28 fler kanaler" vilket inte riktigt var det jag menade. Det enda jag efterfrågar är ju varför inte alla kanaler som finns tillgängliga i HD följer med i ditt abonnemang, så länge du har SD-versionen i ditt befintliga abonnemang förstås.
Tycker egentligen att det är ganska sjukt att HD inte är standard hos samtliga leverantörer år 2015. Någon annan som har varit i kontakt med Com Hem angående detta? Uppdaterar här i tråden om jag får ut något mer svar från Com Hem.
EDIT: Blev nyss uppringd av Com Hem och fick återigen förklarat för mig att det beror på att "Tivo Max innehåller fler kanaler", ett svar som inte riktigt grundar sig i min fråga. Sedan hävdade han att HD faktiskt är standard hos dem eftersom priset för till exempel Kanal 5 och Kanal 5 HD är detsamma, 59 kr/mån. Jag frågade då givetvis om jag kunde plocka bort Kanal 5 i SD och ersätta den med HD-versionen eftersom det är samma pris? Detta kunde man naturligtvis inte göra.
Redigerat av Plommonkalas, 19 augusti 2015 - 15:27.
Postad 19 augusti 2015 - 16:44
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Är överlag mycket nöjd med Tivo och tycker att det för det mesta fungerar riktigt bra. Det jag dock inte riktigt kan förstå är varför vissa HD-kanaler ingår i Tivo Plus-paketet medan andra kräver Tivo Max. TV3 HD och TV4 HD ingår till exempel i Tivo Plus, medan till exempel Kanal 5 HD och TV6 HD kräver ett Tivo Max-abonnemang. Jag ser inte riktigt logiken i det.
....
Jag tror den logik som eventuellt finns när det gäller vilka HD-kanaler som ingår i resp abonnemang har att göra med Com hems intresse av att sälja det största abonnemanget. De flesta tycker nog att 100 kr/mån extra för TiVo Max jämfört med TiVo Plus är väl använda pengar med hänsyn till hur dyrt det är att köpa till kanaler à la carte.
Och för Com hems del är 100 kr/mån extra vid 24 månaders bindning ytterligare 2400 kr som man kan betrakta som säkra intäkter eftersom kunden blir bunden till avtalet även vid flytt osv.
Postad 19 augusti 2015 - 17:12
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag tror den logik som eventuellt finns när det gäller vilka HD-kanaler som ingår i resp abonnemang har att göra med Com hems intresse av att sälja det största abonnemanget. De flesta tycker nog att 100 kr/mån extra för TiVo Max jämfört med TiVo Plus är väl använda pengar med hänsyn till hur dyrt det är att köpa till kanaler à la carte.
Och för Com hems del är 100 kr/mån extra vid 24 månaders bindning ytterligare 2400 kr som man kan betrakta som säkra intäkter eftersom kunden blir bunden till avtalet även vid flytt osv.
Ligger ju säkert något i det, absolut. Tråkigt att det inte finns en smidigare lösning. Att behöva skaffa 28 kanaler till, som jag inte har något intresse för överhuvudtaget, bara för att få HD-versioner av kanaler som jag redan betalar för känns inte alls år 2015. Hoppas på en ljusare framtid för tv i HD! Att SVT24/B och Kunskapskanalen i HD dessutom dröjer är ju också ett bevis på hur lite det faktiskt satsas på HD-sändningar i detta land. Inte konstigt att linjär-tv tappar mark. Orimliga prissättningar för att se tv i en optimal upplösning för dagens tv-apparater samtidigt som ett Netflix-abonnemang kostar under hundralappen i månaden. Synd, speciellt med tanke på att Tivo faktiskt har potential egentligen.
Postad 19 augusti 2015 - 17:21
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6 963 inlägg
Ungefär så som det fungerar om du ansluter en extern hårddisk till en Xbox One, exempelvis. Visst, det borde ju inte vara så svårt att implementera, tycker jag.
Postad 19 augusti 2015 - 18:30
Unregistered40562de1
-
Unregistered40562de1
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Ligger ju säkert något i det, absolut. Tråkigt att det inte finns en smidigare lösning. Att behöva skaffa 28 kanaler till, som jag inte har något intresse för överhuvudtaget, bara för att få HD-versioner av kanaler som jag redan betalar för känns inte alls år 2015. Hoppas på en ljusare framtid för tv i HD! Att SVT24/B och Kunskapskanalen i HD dessutom dröjer är ju också ett bevis på hur lite det faktiskt satsas på HD-sändningar i detta land. Inte konstigt att linjär-tv tappar mark. Orimliga prissättningar för att se tv i en optimal upplösning för dagens tv-apparater samtidigt som ett Netflix-abonnemang kostar under hundralappen i månaden. Synd, speciellt med tanke på att Tivo faktiskt har potential egentligen.
Comhem har ju gått ett steg tillbaka,förut kunde man ju välja 8 favoriter då även HD...men pengarna styr så då gör man det sämre för kunderna.Hade comhem förut,men har nu sappa o där finns massor av paket att välja på och även 10 favoriter osv.
Postad 20 augusti 2015 - 06:39
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5 778 inlägg
Jag pratade precis med en kollega på jobbet om det här...
Man är mer eller mindre tvungen att välja TiVO MAX (noga uträknat såklart), just för att man vill ha alla "vanliga" kanaler i HD. Ett paket med Kanal 1-6 i HD hade räckt utmärkt för mig, de andra kanalerna klarar jag mig helt utan. Rimligt pris för det borde väll ligga någonstans runt 200kr. Problemet är också att jag gärna vill ha TiVO funktionen, så ingen annan operatör lockar särskilt mycket just nu.
Postad 20 augusti 2015 - 18:52
Plommonkalas
-
Plommonkalas
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag pratade precis med en kollega på jobbet om det här...
Man är mer eller mindre tvungen att välja TiVO MAX (noga uträknat såklart), just för att man vill ha alla "vanliga" kanaler i HD. Ett paket med Kanal 1-6 i HD hade räckt utmärkt för mig, de andra kanalerna klarar jag mig helt utan. Rimligt pris för det borde väll ligga någonstans runt 200kr. Problemet är också att jag gärna vill ha TiVO funktionen, så ingen annan operatör lockar särskilt mycket just nu.
Precis, känner likadant själv. Tivo som tjänst är ju faktiskt i grund och botten riktigt bra jämfört med alternativen. Com Hem lär väl dock inte komma med en bättre HD-lösning förrän den dagen då inget annat än HD existerar.
Postad 21 augusti 2015 - 08:09
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Precis, känner likadant själv. Tivo som tjänst är ju faktiskt i grund och botten riktigt bra jämfört med alternativen. Com Hem lär väl dock inte komma med en bättre HD-lösning förrän den dagen då inget annat än HD existerar.
Att det inte finns några alternativ att jämföra med är ju för att ComHem är ensamma om att ha tagit till sig detta koncept. De stora konkurrenterna har istället satsat på Play-tjänster som komplement till abonnemanget. Dvs att dessa är gratis, tex Viaplay, om man har ett kanalpaket. Vi är nog många som håller med operatörerna att streaming via Play-tjänster, dvs själv välja när och var man vill titta är det koncept som de flesta har accepterat och tagit till sig. Inte att spela in på en egen hårddisk för att sen titta. Det är väl bättre att allt material ligger hos operatören än att kunden ska lagra det själv? Det blir därtill mindre problem med hårdvara som ska supportas av operatören då Play-tjänster går att se på de flesta enheter som kunden redan har.
Redigerat av agpath, 21 augusti 2015 - 08:10.
Postad 21 augusti 2015 - 08:13
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Så länge playtjänster har sämre bild- och ljudkvalitet (inte ens surroundljud) är inspelning av linje-TV och titta senare enda rimliga valet. För mig åtminstone. Gillar därför TiVo och är nöjd med tjänsten/Comhem.
Att det inte finns några alternativ att jämföra med är ju för att ComHem är ensamma om att ha tagit till sig detta koncept. De stora konkurrenterna har istället satsat på Play-tjänster som komplement till abonnemanget. Dvs att dessa är gratis, tex Viaplay, om man har ett kanalpaket. Vi är nog många som håller med operatörerna att streaming via Play-tjänster, dvs själv välja när och var man vill titta är framtiden. Inte att spela in på en egen hårddisk för att sen titta. Det är väl bättre att allt material ligger hos operatören än att kunden ska lagra det själv? Det blir därtill mindre problem med hårdvara som ska supportas av operatören då Play-tjänster går att se på de flesta enheter som kunden redan har.
Redigerat av Kanelen, 21 augusti 2015 - 08:13.
Postad 21 augusti 2015 - 09:32
Unregistered558ade6e
-
Unregistered558ade6e
-
Veteran
-
-
1 877 inlägg
Så länge playtjänster har sämre bild- och ljudkvalitet (inte ens surroundljud) är inspelning av linje-TV och titta senare enda rimliga valet. För mig åtminstone. Gillar därför TiVo och är nöjd med tjänsten/Comhem.
Jag föredrar också att själv spela in det material jag vill se senare. TiVo fungerar bra för mig i detta avseende liksom programguiden. Jag har aldrig aktiverat TiVo-tips för jag vill själv välja vad jag ska se även om jag då kanske missar ett och annat som kunde vara sevärt.
Dessutom erbjuds via programguiden funktionen se från början/starta om som jag tycker är mycket användbar. Jag använder den funktionen hellre än TiVos Play-tjänster.
Play- och streamingtjänster har säkert fördelar för den som vill titta via mobil, surfplatta eller dator. Den sämre bild- och ljudkvaliteten i streamat material är inte lika märkbar då som när man använder en stor LCD-skärm.
Vi får se vad Com Hem Play kommer att innebära. Jag har hittills inte haft särskilt stor användning av TiVoToGo men det beror säkert på att nästan allt mitt tittande sker hemmavid och jag har begränsat behov av att titta på andra platser och på andra plattformar än min vanliga tv-anläggning.
Postad 21 augusti 2015 - 10:04
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Det varierar med tjänst och plattform. DD 5.2 och 1080p är tex standard på Netflix. Viaplay har bara 720p och har tveksamheter angående ljudet kan jag hålla med om.
Play- och streamingtjänster har säkert fördelar för den som vill titta via mobil, surfplatta eller dator. Den sämre bild- och ljudkvaliteten i streamat material är inte lika märkbar då som när man använder en stor LCD-skärm.
Nu är det inte sämre bildkvalitet. De flesta streamingtjänster har 720p eller 1080p. Ljudet ligger dock efter på vissa tjänster. Att man kan se på valfri plattform är en bonus, inte en nackdel.
Postad 21 augusti 2015 - 14:09
Kanelen
-
Kanelen
-
Lärjunge
-
-
395 inlägg
Absolut, Netflix (som jag har i TiVo) är undantaget med ok kvalitet. Svenska kanalers playtjänster är dock inte att hurra över.
Sen är upplösningen inte allt, även bitrate är viktig (och snålas ofta med).
Det varierar med tjänst och plattform. DD 5.2 och 1080p är tex standard på Netflix. Viaplay har bara 720p och har tveksamheter angående ljudet kan jag hålla med om.
Nu är det inte sämre bildkvalitet. De flesta streamingtjänster har 720p eller 1080p. Ljudet ligger dock efter på vissa tjänster. Att man kan se på valfri plattform är en bonus, inte en nackdel.
Postad 25 augusti 2015 - 19:36
martin_h
-
martin_h
-
Användare
-
-
179 inlägg
Någon annan som har problem med bildkvalitén på SVT?
Kan närmast beskriva det som att bildkvalitén pulserar, som att bitraten går upp och ner. Det är skarpt och detaljrikt i 2-3 sekunder och sen blir det suddigt och utan detaljer i 1 sekunder (som att man ser på en dåligt SD-sändning), så håller det på. Det är endast på filmer och program som inte sänds live som det uppstår. Program som nyhetsmorgon, kvällsnyheter och andra program som sänds "live" är det aldrig några problem med, där är bildkvalitén alltid "kontinuerligt bra".
Det sker på SVT1 och SVT2, både på SD och HD-kanalerna även om det man ser det tydligare i HD. Inga andra kanaler har liknande problem och det har varit så sedan jag skaffade TiVO vad jag kan minnas.
Postad 25 augusti 2015 - 19:45
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Någon annan som har problem med bildkvalitén på SVT?
Kan närmast beskriva det som att bildkvalitén pulserar, som att bitraten går upp och ner. Det är skarpt och detaljrikt i 2-3 sekunder och sen blir det suddigt och utan detaljer i 1 sekunder (som att man ser på en dåligt SD-sändning), så håller det på. Det är endast på filmer och program som inte sänds live som det uppstår. Program som nyhetsmorgon, kvällsnyheter och andra program som sänds "live" är det aldrig några problem med, där är bildkvalitén alltid "kontinuerligt bra".
Det sker på SVT1 och SVT2, både på SD och HD-kanalerna även om det man ser det tydligare i HD. Inga andra kanaler har liknande problem och det har varit så sedan jag skaffade TiVO vad jag kan minnas.
Jag har sett det och det verkar som att det sker en felaktig statmuxning. I testbilden (SVT2/SVT2HD kl 06:00-06:16) syns det väldigt tydligt, även i tablåerna som blir väldigt vaxiga. Testbilden ska inte kräva mer än 1,5 Mbps - 2,0 Mbps i HD utan att bli kvaddad, så något är definitivt inte som det ska.
Det gäller inte bara TiVo utan även på andra boxar. Jag har testat med både TiVo och en Samsung SMT-C7160 och ser samma fenomen.
Det märkliga är att material med hög entropi, exempelvis kornighet eller snabba rörelser, överlever utan större anmärkning medan material med låg entropi blir väldigt kvaddat.
Jag har tagit upp det med Com Hem men inte hört något från dem om det än.
Postad 26 augusti 2015 - 07:13
martin_h
-
martin_h
-
Användare
-
-
179 inlägg
Jag har sett det och det verkar som att det sker en felaktig statmuxning. I testbilden (SVT2/SVT2HD kl 06:00-06:16) syns det väldigt tydligt, även i tablåerna som blir väldigt vaxiga. Testbilden ska inte kräva mer än 1,5 Mbps - 2,0 Mbps i HD utan att bli kvaddad, så något är definitivt inte som det ska.
Det gäller inte bara TiVo utan även på andra boxar. Jag har testat med både TiVo och en Samsung SMT-C7160 och ser samma fenomen.
Det märkliga är att material med hög entropi, exempelvis kornighet eller snabba rörelser, överlever utan större anmärkning medan material med låg entropi blir väldigt kvaddat.
Jag har tagit upp det med Com Hem men inte hört något från dem om det än.
Så problemet ligger hos Com Hem och inte SVT?
Postad 26 augusti 2015 - 08:20
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Så problemet ligger hos Com Hem och inte SVT?
Möjligtvis.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
TV-Program
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|