"För närvarande så är vi inte anslutna till Netflix Open Connect Network, men vi håller på att kolla möjligheten att ansluta oss mot deras nät."
Postad 14 January 2013 - 14:07
"För närvarande så är vi inte anslutna till Netflix Open Connect Network, men vi håller på att kolla möjligheten att ansluta oss mot deras nät."
Postad 14 January 2013 - 14:53
Får ungefär lika mycket grönt som rött när jag söker hemma, dock så får jag bara rött på jobbet där vi har Telia.
Postad 14 January 2013 - 15:40
Okej, verkar inte gå att lita på någonting. Enligt testsidan ska min leverantör vara redo för Super HD, men när jag mailade BBB fick jag följande svar:
Skumt, jag har BBB via adsl och jag fick upp Super HD logan i morse, plus att PS3an visade X-HD.
Postad 14 January 2013 - 16:11
Men kör jag genom xboxen blir det digitalt ljud. Har inte testat att köra via webläsaren.
Datorn är uppkopplad trådlöst på 5Ghz, och jag får bra hastighet. Xboxen är oxå trådlöst ansluten men bara på 2,4Ghz.
Så det borde bli DD på datorn tycker jag.
/Niklas
Postad 14 January 2013 - 16:28
Hej. Fråga, är det någon som kör netflix genom win 8 appen? I så fall vad får ni för ljud. Jag får inte DD 5.1 på något där.
Men kör jag genom xboxen blir det digitalt ljud. Har inte testat att köra via webläsaren.
Datorn är uppkopplad trådlöst på 5Ghz, och jag får bra hastighet. Xboxen är oxå trådlöst ansluten men bara på 2,4Ghz.
Så det borde bli DD på datorn tycker jag.
/Niklas
Win8 app har bara två kanals ljud.
Postad 14 January 2013 - 16:49
Win8 app har bara två kanals ljud.
Ok, tack! Fan va b det känns. En pc-app borde verkligen ha DD. Tänker på alla HTPC som kör Win 8. Jaja det kanske kommer.
Postad 14 January 2013 - 17:23
http://www.telia.se/...s/playplus.page
Postad 14 January 2013 - 18:04
Har pratat med två stycken på Telia och enligt dom så är det inte aktuellt att Telia ska samarbeta med netflix så att man kan få "super"hd då de ska lansera sin Play+ tjänst så att den blir tillgänglig på samma sätt som netflix. Skulle blivit lanserad i December men blivit lite försenad.
Och Telia har ju numera HBO i sitt utbudå de är nog inte intresserade av att ta in
en konkurent - tyvärr
Surt när man har betalt dyra pengar för fiber.
Postad 14 January 2013 - 19:03
En snabb fråga, är netflix tillgängligt för Philips Smart TV?
Mina svärföräldrar köpte en Philips Smart TV för ett par månader sedan och den har inte Netflix, men mer än så vet jag inte... Ska man satsa på en Smart TV verkar det vara Samsung som gäller i nuläget, då får man både Netflix och HBO Nordic.
Postad 14 January 2013 - 20:53
Mina svärföräldrar köpte en Philips Smart TV för ett par månader sedan och den har inte Netflix, men mer än så vet jag inte... Ska man satsa på en Smart TV verkar det vara Samsung som gäller i nuläget, då får man både Netflix och HBO Nordic.
mm fasen.. har googlat som fan och det verkar som att vissa modeller har tillgång till netflix, men det sista jag såg va ju såklart något också om att dom jobbar på det...
Postad 14 January 2013 - 22:18
Har pratat med två stycken på Telia och enligt dom så är det inte aktuellt att Telia ska samarbeta med netflix så att man kan få "super"hd då de ska lansera sin Play+ tjänst så att den blir tillgänglig på samma sätt som netflix. Skulle blivit lanserad i December men blivit lite försenad.
Det bara visar på hur fel det är att ha telia som ISP
De stänger ute alla andra
Ni som har Telia borde dra dem inför konkurrensverket, då internet skall vara öppet och det skall
inte finnas någon som kan ha monopol. Det är det som är meningen med "Internet"
Postad 15 January 2013 - 00:06
Det bara visar på hur fel det är att ha telia som ISP
De stänger ute alla andra
Ni som har Telia borde dra dem inför konkurrensverket, då internet skall vara öppet och det skall
inte finnas någon som kan ha monopol. Det är det som är meningen med "Internet"
Alla stänger ute alla. Netflix är inte en del av det demokratiska nätet som sådant, utan en privat tjänst som konkurrerar med andra privata tjänster.
Postad 15 January 2013 - 00:13
Förstår inte vad du pratar omAlla stänger ute alla. Netflix är inte en del av det demokratiska nätet som sådant, utan en privat tjänst som konkurrerar med andra privata tjänster.
Det är bara Telia som har restriktioner i sitt nät och som hindrar dig från att tex välja en annan ISP i deras nät
I detta fall så hindrar de dig från att ta del av en annan tjänst genom att inte lägga till Open Connect som alla andra
gör och detta för att skydda egna intressen.
När man väljer Fiber, så skall man ALDRIG välja Telia om man kan välja ett fritt stadsnät eller något annat alternativ.
Där jag bor har vi ett stadsnät där jag själv väljer ISP
Mina grannar i ett annat område har genom sin bostadsrättförening gjort megamisstaget att välja Telia
och de betalar dubbelt mot vad jag gör och de är hindrade att bryta sig ur.
Har man valt Telia, så har man valt bort valfriheten
Postad 15 January 2013 - 00:25
Att Telia använder fula metoder stämmer säkert, men du har inget fall att vinna om du tar Telia till konkurrensverket för att de inte stödjer Open Connect, det är det jag försöker säga.
Postad 15 January 2013 - 00:28
"Alla andra"? Vilka andra svenska ISPer stödjer Open Connect?
Att Telia använder fula metoder stämmer säkert, men du har inget fall att vinna om du tar Telia till konkurrensverket för att de inte stödjer Open Connect, det är det jag försöker säga.
Det är en del i sakframställan. Det andra är det jag svarar dig med och som jag tog för givet att du visste
Vad jag vet, så har alla Open Connect eller tänker införa det
Jag har själv T3 och de har så klart Open Connect
Redigerat av MalcomX, 15 January 2013 - 01:32.
Postad 15 January 2013 - 06:25
Efter lite mer Googlande, så står det ju klart att Open Connect är en till Netflix proprietär kombination av både hård- och mjukvara. Med andra ord är det inte konstigt att en del svenska ISPer inte hoppar på tåget omedelbart, iaf inte p.g.a. att en handfull nördiga (vi
Kort beskrivet verkar Open Connect gå ut på att Netflix tillhandahåller hårdvara och mjukvara som gör att Netflix själva i kombination med ISPn kan styra hur den specifika Netflix-trafiken rör sig inom nätverken. Därmed kan de hantera hög belastning på ett "bättre" sätt, och enklare kunna planera bandbreddsåtgång. Typ. Sen är hårdvaran man får tilldelat sig redan förberedd med en del bild- och ljuddata, samt en cache så att vissa saker som Netflix vet kommer streamas ofta kan cachas mer lokalt i stället för att behöva streamas långa sträckor världen över.
Redigerat av Libell, 15 January 2013 - 06:39.
Postad 15 January 2013 - 07:46
Är det någon som ens vet vad det här "Open Connect" är? Det finns i princip noll info om det via Google, och jag har aldrig hört talas om det innan.
Netflix har en infosida om det där man beskriver hårdvaran och funktionsprincipen. https://signup.netflix.com/openconnect
Postad 15 January 2013 - 08:20
Förstår inte vad du pratar om
Det är bara Telia som har restriktioner i sitt nät och som hindrar dig från att tex välja en annan ISP i deras nät
I detta fall så hindrar de dig från att ta del av en annan tjänst genom att inte lägga till Open Connect som alla andra
gör och detta för att skydda egna intressen.
När man väljer Fiber, så skall man ALDRIG välja Telia om man kan välja ett fritt stadsnät eller något annat alternativ.
Där jag bor har vi ett stadsnät där jag själv väljer ISP
Mina grannar i ett annat område har genom sin bostadsrättförening gjort megamisstaget att välja Telia
och de betalar dubbelt mot vad jag gör och de är hindrade att bryta sig ur.
Har man valt Telia, så har man valt bort valfriheten
jag har Telia genom avtal med min bostadsrättsförening och visst är det surt att inte ha valfriheten men jag betalar bara 119kr/mån för fiber 100/10, telefoni och tvillingabonnemang TV. visst. jag betalar säkert mer som ingår i "hyran" men så som bostadsmarknaden är i Sthlm så betalar jag relativt liten avgift för min nya bostad så för mig "känns" det som att jag bara betalar 119kr för allt det där och det tycker jag är fett värt. att jag inte får super duper HD i Netflix skiter jag fullständigt i då Netflix bara är ett komplement och en sista utväg när jag å frugan ska kolla på något tillsammans
Postad 15 January 2013 - 09:30
HD har alltid varit 1080p på Netflix. Jag kan inte se att det skulle handla om något annat än en marginellt högre bitrate. Alla förbättringar är av godo, men att dra på stora Halleluja-kören för att bitrate ökar någon Mbit/s verkar lite tramsigt. Kom igen när det är BD-kvalitet, det fixar en 100 M-fiber utan problem.Som sagt, bara kollat början på dessa filmer, inte sett hela filmerna. Men det ser väldigt bra ut, nära blu-ray. Vad jag förstår så är HD 720p och super HD 1080p
Redigerat av agpath, 15 January 2013 - 09:31.
Postad 15 January 2013 - 10:19
Netflix har över 30 miljoner abbonenter (29,4 miljoner i oktober 2012, http://finance.yahoo...8--finance.html).Kom igen när det är BD-kvalitet, det fixar en 100 M-fiber utan problem.
Du tror inte att belastningen på näten skulle öka lite om man gick från 5,7 Mbit/s till 36 Mbit/s? Självklart vill vi alla ha bättre och bättre kvalité, men tjänsten skulle överbelastas om de inte ökar i en kontrollerad takt.
För över ett år sedan, i oktober 2011, utgjorde Netflix datatrafik 32,7% av all datatrafik i Nordamerika. http://www.hollywood...-traffic-254266.
Den siffran lär ju ha ökat nu. Bara hoppet från 4 Mbit/s till 5,7 Mbit/s lär märkas i den globala nätverkstrafiken.
Postad 15 January 2013 - 10:33
Vilka nötter...Har pratat med två stycken på Telia och enligt dom så är det inte aktuellt att Telia ska samarbeta med netflix så att man kan få "super"hd då de ska lansera sin Play+ tjänst så att den blir tillgänglig på samma sätt som netflix. Skulle blivit lanserad i December men blivit lite försenad.
Telia kommer tappa kunder på det här, men det är lite av ett chickenrace.
Netflix kan ge Teliakunder högre kvalité utan att Felia ansluter sig, men det kostar mer.
Så frågan är om Telia böjer ner sig för att behålla kunder, eller om Netflix väljer att släppa till för att ge Telia och HBO en hårdare match.
Postad 15 January 2013 - 10:39
Självklart vore 30 Mbit/s orimligt. Det jag menar är att den lilla ökningen visserligen är bra, men att kalla det för Super-HD verkar lite magstarkt.Netflix har över 30 miljoner abbonenter (29,4 miljoner i oktober 2012, http://finance.yahoo...8--finance.html).
Du tror inte att belastningen på näten skulle öka lite om man gick från 5,7 Mbit/s till 36 Mbit/s? Självklart vill vi alla ha bättre och bättre kvalité, men tjänsten skulle överbelastas om de inte ökar i en kontrollerad takt.
För över ett år sedan, i oktober 2011, utgjorde Netflix datatrafik 32,7% av all datatrafik i Nordamerika. http://www.hollywood...-traffic-254266.
Den siffran lär ju ha ökat nu. Bara hoppet från 4 Mbit/s till 5,7 Mbit/s lär märkas i den globala nätverkstrafiken.
Redigerat av agpath, 15 January 2013 - 10:40.
Postad 15 January 2013 - 11:12
Ja, namnet är ju lustigt. Någon marknadsförare som hittat på. Det låter ju som att SuperHD skulle vara bättre än FullHD vilket är ett skämt.Självklart vore 30 Mbit/s orimligt. Det jag menar är att den lilla ökningen visserligen är bra, men att kalla det för Super-HD verkar lite magstarkt.
Postad 15 January 2013 - 12:29
Postad 15 January 2013 - 12:53
Vilka nötter...
Telia kommer tappa kunder på det här, men det är lite av ett chickenrace.
Netflix kan ge Teliakunder högre kvalité utan att Felia ansluter sig, men det kostar mer.
Så frågan är om Telia böjer ner sig för att behålla kunder, eller om Netflix väljer att släppa till för att ge Telia och HBO en hårdare match.
Förstår varför Telia gör som dom gör, klart att det inte ligger i deras intresse att släppa in något som kan innebära tappade intäkter deras egen satsning. Än så länge så passar Netflix mig bättre och hade därför hoppats på ett annat svar. Utbud och bildkvalitet är det som jag hade önskar förbättring på när det gäller Netflix. Om Netfilx stängs ute av många så kommer det bli svårt för dom att genomföra de förbättringarna. Finns inget alternativ till Telias vdsl 30 som jag har idag där jag bor.
Postad 15 January 2013 - 13:56
Jag tror ju inte att detta gör någon större skillnad. Skulle tro att många mindre operatörer heller inte är intresserade av att ansluta till Netflix via Open Connect om det innebär extra-arbete för dem. Jag väntar tex på svar från Perspektiv i Lund som är en liten lokal fiberleverantör för enbart Lund och delar av Malmö.Förstår varför Telia gör som dom gör, klart att det inte ligger i deras intresse att släppa in något som kan innebära tappade intäkter deras egen satsning. Än så länge så passar Netflix mig bättre och hade därför hoppats på ett annat svar. Utbud och bildkvalitet är det som jag hade önskar förbättring på när det gäller Netflix. Om Netfilx stängs ute av många så kommer det bli svårt för dom att genomföra de förbättringarna. Finns inget alternativ till Telias vdsl 30 som jag har idag där jag bor.
En liten märklig sak är att Region Skåne (dvs Landstinget) verkar vara anslutna när man öppnar Netflix test-sida. Men att Regionen skulle ha fyllt i något Netflix-formulär och registrerat detta verkar helt orimligt.
Redigerat av agpath, 15 January 2013 - 13:59.
Postad 15 January 2013 - 18:54
/Anders
Redigerat av millstream, 15 January 2013 - 18:56.
Postad 15 January 2013 - 19:45
Edit: nu så blev det grönt igen. Blir inte riktigt klok på detta...
Redigerat av Bergan, 15 January 2013 - 19:58.
Postad 15 January 2013 - 23:17
Postad 15 January 2013 - 23:45
Och det fina i kråksången är att det kommer förhoppningsvis bara bli bättre och bättre. Både när det kommer till kvalité och utbud.
Angående Open Connect så har jag mailat min ISP som är Glocalnet och fick följande svar på frågan; Kommer Glocalnet att ansluta sig till Netflix Open Connect? Jag bifogade även en länk med information om Open Connect;
" Hej.
Det ser ut som att ISPn för att kunna anslutas till open connect network behöver ha en egen knutpunkt i London, alternativt på en av ett antal platser i USA.
Vårat moderbolag Telenor har en egen knutpunkt i London, jag känner dock inte till tillräckligt mycket detaljer kring den för att med säkerhet kunna säga att de tekniska kraven för att göra denna anslutning möjlig uppfylls.
Jag har i alla fall vidarebefordrat ditt mejl internt så att frågan kan tas upp av personer i besultsfattande position, när ett beslut kan vara taget kan jag dock inte svara på för tillfället.
Med vänlig hälsning
Jon Danielsson
Glocalnet "
Postad 16 January 2013 - 00:20
Dagens tips. Netflixs RSS-feed med nya filmer: http://movies.netfli...tchInstantlyRSS
synd att det bara är US Netflix
skulle vilja ha en likadan för svenska netflix (och engelska också)
Postad 16 January 2013 - 00:36
Det är en del i sakframställan. Det andra är det jag svarar dig med och som jag tog för givet att du visste
Vad jag vet, så har alla Open Connect eller tänker införa det
Jag har själv T3 och de har så klart Open Connect
Jag har BBB och de stödjer inte Open Connect.
Och som andra sagt i tråden så verkar Open Connect vara ett Netflixägt system, så exakt varför ska konkurrensverket tvinga en privat operatör att stödja andra privata system?
Postad 16 January 2013 - 01:15
Netflix via PS3 =super HD.
Netflix via samsung BD-app = ej super HD
Postad 16 January 2013 - 07:27
Ni som har detta fantastiska SuperHD, vad har ni för indikation?
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 16 January 2013 - 07:28.
Postad 16 January 2013 - 07:53
" Hej.
Det ser ut som att ISPn för att kunna anslutas till open connect network behöver ha en egen knutpunkt i London, alternativt på en av ett antal platser i USA.
Vårat moderbolag Telenor har en egen knutpunkt i London, jag känner dock inte till tillräckligt mycket detaljer kring den för att med säkerhet kunna säga att de tekniska kraven för att göra denna anslutning möjlig uppfylls.
Jag har i alla fall vidarebefordrat ditt mejl internt så att frågan kan tas upp av personer i besultsfattande position, när ett beslut kan vara taget kan jag dock inte svara på för tillfället.
Med vänlig hälsning
Jon Danielsson
Glocalnet "
Jag tycker det verkar som de finns anslutning i Stockholm eller är jag fel ute... https://signup.netfl...nnect/locations Övre delen av detta inlägg kommer från Falcy, jag liksom fler verkar ha problem med enter tangenten. För mig både på W7 och W8.
Redigerat av Unregistered98bc0f60, 16 January 2013 - 09:55.
Postad 16 January 2013 - 08:44
Vilken frekvens som sänds till din TV kan inte Netflix göra något åt. De sänder filmerna som 24p och sedan är det upp till din enhet att ta hand om det. ATV kan tex inte skicka det vidare.Super-HD är säkert jättebra men är det inte viktigare att enheten som används skickar ut rätt uppdateringsfrekvens dvs 24, 50, respektive 60 Hz beroende på ursprungsmaterialet så att man slipper störningar p g a omvandlingar. Gör PS3, ATV3 m fl det? Min Sony BD-spelare gör det inte utan skickar ut 60 Hz jämt.
/Anders
Fick svar från Perspektiv att de inte är anslutna men ska titta på det. Det märkliga är att Netflix testsida visar grönt och säger att de är anslutna. Man kan med andra ord antingen inte lita på den sidan eller så är det mer en indikation på att ens ISP kan anslutas, men säger inget om de är det eller ej.Jag tror ju inte att detta gör någon större skillnad. Skulle tro att många mindre operatörer heller inte är intresserade av att ansluta till Netflix via Open Connect om det innebär extra-arbete för dem. Jag väntar tex på svar från Perspektiv i Lund som är en liten lokal fiberleverantör för enbart Lund och delar av Malmö.
Postad 16 January 2013 - 08:53
Eller så kan det vara så att man har en liten ISP, som egentligen bara köper bandbredd av ett större företag som råkar vara, eller routa via en knutpunkt som är, anslutna till Open Connect. Då kan det nog uppstå lite oklarheter, typ som att det ena dagen inte verkar gå, men andra dagen gör det, eller som i ditt fall att din ISP inte har någon aning om ens vad Open Connect är.Fick svar från Perspektiv att de inte är anslutna men ska titta på det. Det märkliga är att Netflix testsida visar grönt och säger att de är anslutna. Man kan med andra ord antingen inte lita på den sidan eller så är det mer en indikation på att ens ISP kan anslutas, men säger inget om de är det eller ej.
Postad 16 January 2013 - 09:05
Precis, det känns lite "glada amatör"-varning på Perspektiv. De har en fiber som funkar och är nöjda med det. Förut hade de IPTV via samma fiber (som de driftade själva), men blev av med rättigheterna. Nu lyckas de inte ens få till något avtal med någon större operatör. Under tiden låser vi oss vid streaming-tjänster så att de kommer få mycket svårt att få in oss på IPTV igen.Eller så kan det vara så att man har en liten ISP, som egentligen bara köper bandbredd av ett större företag som råkar vara, eller routa via en knutpunkt som är, anslutna till Open Connect. Då kan det nog uppstå lite oklarheter, typ som att det ena dagen inte verkar gå, men andra dagen gör det, eller som i ditt fall att din ISP inte har någon aning om ens vad Open Connect är.
Postad 16 January 2013 - 11:24
Dvs hur avgör Netfix-applikationen vilken ISP som används - kollar den DNS eller IP-adressen?
Jag utgår ifrån att det INTE funkar...
Postad 16 January 2013 - 11:41
Någon som provat om SuperHD är tillgängligt när man kör via unblock-US?
Dvs hur avgör Netfix-applikationen vilken ISP som används - kollar den DNS eller IP-adressen?
Jag utgår ifrån att det INTE funkar...
Jag får beskedet att min leverantör stödjer Super HD och jag använder Unblocks DNS. Å andra sidan säger BBB att de inte fixat med den saken ännu, så jag vet inte vad jag ska tro...
Postad 16 January 2013 - 12:51
när jag kollar genom windows 8 appen, kontrollera, Shift+Ctrl+Alt+S, via webläsare bara 3000mbit.
Kommer det fungera på alla enheter då...? bara playstation3 ? samsung bluray? Ipad?
Får däremot upp att jag inte skall ha tillgång till Super HD här https://signup.netflix.com/superhd
Your Internet Provider is not configured for Super HD yet.
Stämmer ju uppenbarligen inte...
EDIT: ajaj kollade visst kvalitén genom Mediahint.. webläsaren utan Mediahint säger
Your Internet Provider is ready for Super HD!
Bara 3000mbit video genom webläsare dock.
Redigerat av Neond13, 16 January 2013 - 13:01.
Postad 16 January 2013 - 13:41
3000 är ju max enligt fönstret som kommer upp. Vad gör den om det skulle vara högre? Visar fortfarande 3000?Com hem verkar ha super HD 5800mbit på Sahara http://movies.netfli...?trkid=50000009
när jag kollar genom windows 8 appen, kontrollera, Shift+Ctrl+Alt+S, via webläsare bara 3000mbit.
Kommer det fungera på alla enheter då...? bara playstation3 ? samsung bluray? Ipad?
Får däremot upp att jag inte skall ha tillgång till Super HD här https://signup.netflix.com/superhd
Stämmer ju uppenbarligen inte...
EDIT: ajaj kollade visst kvalitén genom Mediahint.. webläsaren utan Mediahint säger
Bara 3000mbit video genom webläsare dock.
Postad 16 January 2013 - 13:49
3000 är ju max enligt fönstret som kommer upp. Vad gör den om det skulle vara högre? Visar fortfarande 3000?
Den kommer att visa en sådan här http://www.awakenthe...11.00.45-PM.png (det är den gamla stegvisaren)
I en genomskinlig version i windows 8.
men den kommer att gå högre bara....
Stegen ovanför 3000 i windows 8 appen är
3850
4300
5800
Tror inte jag har sett högre än 3000 i webläsare..
Det högsta innan som fanns i windows 8 appen var 3850 och det var väldigt sällan, bla Matrix och sagan om ringen.. (båda svenka versionen av matrix, jag har ingen unblock.us eller liknande)
Redigerat av Neond13, 16 January 2013 - 14:05.
Postad 16 January 2013 - 18:24
Har du inte på Media Hint eller amerikansk DNS ser du det svenska utbudet.synd att det bara är US Netflix
skulle vilja ha en likadan för svenska netflix (och engelska också)
Postad 16 January 2013 - 18:39
Hej,
Går du in på https://signup.netflix.com/superhd igen så borde du se lite glada nyheter i underkanten. Numer ska du ha tillgång till Netflix Super HD.
Ha en trevlig kväll, förhoppningsvis med mycket film!
Tyvärr verkar det fortfarande inte fungera för mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 filmer
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?