Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höra skillnad på hifiljud?

2669 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 February 2014 - 23:14

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Har läst och sett andra trådar här men måste ändå lyfta fram detta igen men uppenbarligen så kan man, eller vissa kan höra skillnad på olika förstärkare?! Och då undrar jag som är mer vetenskapligt lagd vad det är i praktiken man hör skillnad på?

Vi leker med tanken att några olika förstärkare med likartade spec. kopplade till samma högtalarsystem och samma ingångskälla etc. Ett renodlat stereoljud.

Om man nu skulle mäta upp detta med en dator och mätinstrument som registrerar minsta ton vad för skillnad finner vi då? Och vad beror detta på i så fall? Kvalite på komponenter, uppbyggnad??

Vill veta rent tekniskt...:)

Nja här är ursprungsfrågeställningen.

Rent tekniskt.

Redigerat av Unregistered95265801, 18 February 2014 - 23:15.

Postad 18 February 2014 - 23:16

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 2
Kablar verkar ju göra så otroligt stor skillnad på hifi-ljudet för somliga, så hur kan det inte höra till ämnet? ;)
Om ett kabelbyte de facto ändrar ljudet är det dags att fundera på vad som är fel på förstärkaren i fråga.
Det är dock trist att basala saker som suggestion, och påverkan av "att ha facit på hand" inte är lika självklart för alla, blir att man bara står och stampar då.

Postad 18 February 2014 - 23:20

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0

Nja här är ursprungsfrågeställningen.

Rent tekniskt.

OK men jag tycker fortfarande att psykologi, placebo, mm ligger längre bort från ämnet.

Postad 18 February 2014 - 23:24

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

OK men jag tycker fortfarande att psykologi, placebo, mm ligger längre bort från ämnet.

För att vara partypooper så ligger allt som inte är tekniskt/konstruktionsmässigt bortom frågeställningen.

Redigerat av Unregistered95265801, 18 February 2014 - 23:25.

Postad 18 February 2014 - 23:28

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

• 2085 inlägg
  • 1
Lite jobbigt att "höra" ligger bortom frågeställningen isf?

Postad 18 February 2014 - 23:32

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Lite jobbigt att "höra" ligger bortom frågeställningen isf?

??

Har du mätningar på det? :P

Redigerat av Unregistered95265801, 18 February 2014 - 23:34.

Postad 19 February 2014 - 05:40

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

När det kommer till Ino så blir 90-kronors low-end diskanter från Audax helt plötsligt "modifierade high-end diskanter för 1000.-" bara för att de passerat någon som bygger högtalare i sitt garage.

Dom är special vi har testat ett otaligt med audax diskanter och det finns ingen som kan matcha en orginal ino diskant

Postad 19 February 2014 - 06:14

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Verkligen, länka gärna den mätningen! Förra året sökte jag dåvarande produktchef för Audax, och han kunde inte bekräfta historien om de "modifierade diskanterna som bara tillverkades en enda sista gång". Han kanske har glömt?

Det finns inga länkar på dom mätningarna utan vi köpte audax diskanter lite här och där i världen som såg intressanta ut och sedan mätte vi på dom i test baffel men det finns ingen som finns på marknaden som mäter som dom som kommer i från ino .
Om du vill ha mera info om testerna så sök på Rangwald1 här på forat om han nu svarar då han inte tycker att det är tillräckligt teknik inriktat.
men det vi vet är att dom är injecerade med någon typ av magnetisk olja .

Postad 19 February 2014 - 07:53

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Det finns så mycket bullshit när det gäller kablar... Med det sagt så är inte kablar oviktiga, de ska ju föra vidare en ljudsignal utan att den blir märkbart förvanskad på vägen.

Min ståndpunkt är att en kabel ska kunna göra det den ska göra, nämligen att förmedla signalen ifråga utan störningar, och tillräckligt förlustfritt. Det är inte raketforskning vi talar om här. Det är inte dyrt att tillverka en bra kabel som räcker mer än väl. En bra ledare av syrefri koppar (vilket alla har), som sitter ihop med en bra kontakt, och har en bra skärm. En sådan kabel skulle jag aldrig lägga mer än ett par hundralappar på. När det gäller högtalarkablar behöver man tänka på rätt tjocklek i förhållande till längden. Det handlar även här om att kabeln ska kunna göra sitt jobb. Det går att mäta små skillnader på kablar, och det finns SMÅ ljudskillnader som kan uppfattas, men nu snackar vi SMÅ! De flesta kommer aldrig att märka dom. En kabel är en så pass enkel sak att den inte ska kosta några stora pengar! De små, små skillnader som kan finnas mellan (välkonstruerade) kablar är inte i närheten av skillnaden mellan olika förstärkare. Men som sagt, köp en rejäl bra konstruerad kabel, max ett par hundralappar för en signalkabel och max några tior metern för högtalarkabel, och du behöver aldrig bättre kablar. Dom kommer att göra sitt jobb. Att begära tusenlappar för en kabel tycker jag är ohederligt.

Postad 19 February 2014 - 08:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kablar är nödvändiga att diskutera. Folk hör skillnad på kablar. Ni som hör skillnad på förstärkare borde inte vara så skeptiska mot kabelskillnader då det är precis samma saker ni hör. Därför hör kabeldiskussionen hit lika mycket som förstärkare.

Postad 19 February 2014 - 08:19

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

• 1199 inlägg
  • 0

Detta måste vara den konstigaste tråden jag har sett på länge. Det är ju helt självklart att man kan höra skillnad på Hi-fi-ljud. Det behövs inget blindtest för att konstatera det. Sedan om vi pratar om två slutsteg som kopplas till samma försteg och högtalare etc, på en ganska moderat volym, så kan det så klart vara svårt att höra skillnad. Men olika integrerade förstärkare och hemmabiorecievers kan det vara en tydlig skillnad på. Speciellt hemmabiorecievers. Olika högtalare är det mycket stor skillnad mellan. Sedan spelar det också roll hur van man är vid att lyssna. Jag vet folk som inte kan höra skillnad ens på om man vrider en eq på max. Själv har jag jobbat med studio och grejat med H-fi i 20år, mina öron, och många andras, är mer upptränade helt enkelt. Jag har en ganska sansad och nykter syn på ljud, jag vill ha rejäla kablar, men jag skulle aldrig betala mer än ett par hundralappar för en sladd tex.

Sedan är kanske skillnaden mellan prylar inte alltid som dag och natt beroende av vad vi pratar om, men så klart att det är skillnad.

Rummet har en stor påverkan på ljudet. Om man har ett väldigt kalt rum med dålig akustik så grumlar det ljudet, och det är mycket svårare att höra skillnad.

Sedan måste man förstå att när det pratas om att förstärkare har "rak" frekvensgång, så är inte frekvensgången som ett rakt streck. Den har fortfarande små "berg och dalar" och kan aldrig vara spikrak. Komponenterna, impedans, strömstyrka mm. påverkar frekvensgången. Sedan färgar så klart de komponenter som en förstärkare är byggd av ljudkaraktären på ett sätt som man inte bara kan mäta med en frekvenskurva. Denna färgning kanske är mer subtil, men den är ett faktum. Dessutom tweakar tillverkarna frekvensgången och ljudkaraktären i sina förstärkare för att försöka skapa det ljud som deras kundkrets förväntar sig. Det handlar inte om enorma förändringar, men klart märkbara.

HUR stor skillnaden är mellan olika prylar är kan ju vara intressant att prata om. Men OM det finns skillnader är bara löjligt att diskutera. Det är ingen fråga.

Kunde inte skrivit det bättre själv!
Men börjar inte tråden gå till överdrift?
Vad pratar vi om nu?
1. Är det att förstärkare låter inte annorlunda[punkt]
2. Eller är det att förstärkare låter inte annorlunda när de blivit eq:ade till att mäta identiskt?

Om det är nr 1, klart förstärkare låter annorlunda, de mäter ju för tusan annorlunda. Ena förstärkaren penetrerar öronen med diskant medans den andra rullar av tidigt. Hur kommer det sig att när vi diskuterar förstärkare oftast har ungefär samma uppfattning om hur de låter?(och då inte ens med samma högtalare). Fram med ett motbevis till det ni som tvivlar ^_^

Om det är 2:an. Här håller jag med det kan bli svårt att höra skillnad på en låg ljudnivå.

Postad 19 February 2014 - 08:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0
Om en högtalarkabel har hög kapacitans så kan det påverka vissa förstärkare, så att en viss del av transienterna förstärks på ett felaktigt sätt. Detta kan uppfattas som om ljudet blir klarare. Vissa förstärkare påverkas inte alls av hög kapacitans. Detta kanske kan vara en del av förklaringen om varför två förstärkare kan skilja lite ljudmässigt.

Källa: http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Redigerat av Buddypresley, 19 February 2014 - 08:41.

Postad 19 February 2014 - 08:40

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Det är inte samma sak. Skillnaden mellan kablar är mycket liten, medan skillnaden mellan tex. förstärkare eller andra prylar är betydligt större. En kabel består ju i princip bara av en skärmad ledare, medan tex. en förstärkare består av många olika komponenter som påverkar ljudets karaktär.

Det är inte seriöst att likställa skillnaden mellan kablar med skillnaden mellan förstärkare, eller högtalare.

Men visst kan man diskutera det också. Det brukar bara inte gå så bra, eftersom folk ofta inte kan ha en nykter syn på saken. Dsv. att det KAN finnas skillnader mellan kablar, men att de är MYCKET SMÅ, och att det är bra att skaffa rejäla kablar, men att de inte ska vara dyra då det är onödigt.

Nu känner jag att jag har bidragit med vad jag kan i den här tråden, så jag säger adjö, och önskar er lycka till med de fortsatta samtalen. :)

Redigerat av Unregistered4325f859, 19 February 2014 - 08:46.

Postad 19 February 2014 - 08:56

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

När argumenten och bevisen för att det inte finns skillnad mellan olika förstärkare tar slut, så går vi över till kablar. Så behändigt :)

Vilka bevis? :)

Postad 19 February 2014 - 09:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Det är inte samma sak. Skillnaden mellan kablar är mycket liten, medan skillnaden mellan tex. förstärkare eller andra prylar är betydligt större. En kabel består ju i princip bara av en skärmad ledare, medan tex. en förstärkare består av många olika komponenter som påverkar ljudets karaktär.

Jag vet inte om du gav respons på mitt förra inlägg, men vad jag menar är att två förstärkare kan låta lika med en vanlig högtalarkabel men olika med en kabel med hög kapacitans. Vissa kablar består av flertalet tunna från varandra isolerade ledare och detta orsakar högre kapacitans. Det blir i praktiken som om man sätter en kondensator med samma värde parallellt över förstärkarens högtalarutgång.

Postad 19 February 2014 - 09:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

När argumenten och bevisen för att det inte finns skillnad mellan olika förstärkare tar slut, så går vi över till kablar. Så behändigt :)

Rätt intressant att du skriver det när du tidigare skrev att du själv aldrig hade sett enått enda abx test som påvisat skillnader mellan förstärkare. Och ändå tror du på dessa skillnader :D

Postad 19 February 2014 - 09:12

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Om en högtalarkabel har hög kapacitans så kan det påverka vissa förstärkare, så att en viss del av transienterna förstärks på ett felaktigt sätt. Detta kan uppfattas som om ljudet blir klarare. Vissa förstärkare påverkas inte alls av hög kapacitans. Detta kanske kan vara en del av förklaringen om varför två förstärkare kan skilja lite ljudmässigt.

Källa: http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Högtalarkablar skall ha låg induktans för att inte agera LP-filter inom hörbart frekvensregister, att kapacitiva kablar skulle skapa några problem i förstärkare konstruerade efter 1960-talet finner jag föga sannolikt. Vad syftar du på med följande "viss del av transienterna förstärks på ett felaktigt sätt."
TIM, frekvenslinjäritet etc?

Postad 19 February 2014 - 09:14

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Buddypresley, nej jag svarade inte på ditt inlägg. Det du pratar om kanske kan påverka. Dock så är en förstärkare uppbyggd av så många olika komponenter att det vore märkligt om dom alla lät likadant. Jag menar att det är ganska självklart att förstärkare låter olika. Jag har lyssnat på så många förstärkare genom åren, så för mig är det självklart att det är skillnad.

Postad 19 February 2014 - 09:22

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Högtalarkablar skall ha låg induktans för att inte agera LP-filter inom hörbart frekvensregister, att kapacitiva kablar skulle skapa några problem i förstärkare konstruerade efter 1960-talet finner jag föga sannolikt. Vad syftar du på med följande "viss del av transienterna förstärks på ett felaktigt sätt."
TIM, frekvenslinjäritet etc?

Jag hänvisar till länken jag bifogade. Capacitance can affect the amplifier feedback and cause the leading edge of transients to overshoot. Hur översätter man det till bästa Svenskan?

Postad 19 February 2014 - 09:25

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Jag hänvisar till länken jag bifogade. Capacitance can affect the amplifier feedback and cause the leading edge of transients to overshoot. Hur översätter man det till bästa Svenskan?

Eftersom det inte talar om något om vad som händer med transienterna på engelska så är en översättning meningslös.

Redigerat av Isaac, 19 February 2014 - 09:32.

Postad 19 February 2014 - 09:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Eftersom det inte talar om något om vad som händer med transienterna på engelska så är en översättning meningslös.

Läs vad Roger Russel skriver och kom med en kommentar efter det. Stycket är "Amplifier stability and amplifier performance".
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Postad 19 February 2014 - 09:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Läs vad Roger Russel skriver och kom med en kommentar efter det. Stycket är "Amplifier stability and amplifier performance".
http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Problemen med hög kapacitans löstes för decennier sedan. Problemen bestod mest av vibbrationer som uppkom.

Redigerat av Isaac, 19 February 2014 - 09:48.

Postad 19 February 2014 - 09:38

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Problemen med hög kapacitans löstes för decennier sedan. Problemen bestod mest av vibbrationer som uppkom.

Så du menar att det inte märks på ljudet om man sätter stora kondensatorer parallellt över högtalarutgångarna på någon av dagens moderna förstärkare?

Postad 19 February 2014 - 09:43

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Så du menar att det inte märks på ljudet om man sätter stora kondensatorer parallellt över högtalarutgångarna på någon av dagens moderna förstärkare?

Läser när jag har tid, men luddiga förklaringar ger ingen nyttig information, därav min fråga vad det gällde, ex TIM, frekvenslinjäritet etc.

Det var ingen bra analogi, då alla kondensatorer inte är identiska i verkan, men i princip är det så att högtalarkablar med låg induktans eftersträvas.

Redigerat av Isaac, 19 February 2014 - 09:46.

Postad 19 February 2014 - 09:49

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

MItt i förstärkar- och kabeldebatten förespråkar MKarlsson och Co. ändå tveksamma tweaks som SD-mjukfötter vilket är anmärkningsvärt. De har gång på gång duckat för denna obekväma fråga. :ph34r:

Postad 19 February 2014 - 09:54

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 1

Rätt intressant att du skriver det när du tidigare skrev att du själv aldrig hade sett enått enda abx test som påvisat skillnader mellan förstärkare. Och ändå tror du på dessa skillnader :D

Är det inte så att du och MKarlsson ändå förespråkar andra tveksamma tweaks i andra trådar och grannforum som tex. SD-mjukfötter. Har du någon kommentar om detta, och hur känner du inför frågan om att ställa upp på ett kontrollerat test för att säkerställa om hörbara skillnader föreligger?. B)

Postad 19 February 2014 - 10:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Är det inte så att du och MKarlsson ändå förespråkar andra tveksamma tweaks i andra trådar och grannforum som tex. SD-mjukfötter. Har du någon kommentar om detta, och hur känner du inför frågan om att ställa upp på ett kontrollerat test för att säkerställa om hörbara skillnader föreligger?. B)

Först så skiljer vi på mig och karlsson, jag har nog aldrig förespråkat sd-fötter. Dock så gör dom skillnad i vibrationer ner till golvet. Om detta märks hemma hos mig vete fan faktiskt, jag tror inte att mina basar skulle märkas av speciellt mycket. Däremot tror jag att det blir lite bättre hos grannarna då mitt bassystem är ganska stort. Men skulle jag blindtesta sd-fötter så tror jag själv att jag absolut INTE skulle ha en susning vad som var vad.

När jag hade en svs petade jag dit sd-fötter efter ett par månader. Hörde ingen skillnad. Jag använder bara det pga grannarna.

Men jag blindtestar detta hemskt gärna, jag tycker att alla blindtester är extremt intressanta. Dock så vet jag inte på rak arm vart man skulle kunna göra detta då jag inte känner någpn som har en hyfsad bas som man hade kunnat testa. Mina skulle vara allt för omständiga att göra tester på :D

Haha, ja precis :D

Jag har också förklarat varför samt länkat till en artikel som förklarar varför. Redan glömt?

Du har postat en länk som inte har en verklighetsförankring. Den länken har en massa fina ord och förklaringar som absolut inte stämmer, alt stämmer på ett ytterst ytligt teoretiskt plan. Betänk hur dyrkablar säljs. Det är samma sorts marknadsföring som nordost lurar folk med.

Sen så finns det en mycket intressant teoretisk aspekt i det hela. Om du måste höra med en viss testmetod om något skiljer sig så är det väl ytterst markant skillnad?

Abx-svammlet i tråden stämmer inte pga detta: du hör b, sen hör u x, som är b (i vissa cykler). Hur kan du då inte känna igen b som x när du hörde på den för en halv sekund sedan?

Redigerat av Zartok, 19 February 2014 - 10:08.

Postad 19 February 2014 - 10:10

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Först så skiljer vi på mig och karlsson, jag har nog aldrig förespråkat sd-fötter. Dock så gör dom skillnad i vibrationer ner till golvet. Om detta märks hemma hos mig vete fan faktiskt, jag tror inte att mina basar skulle märkas av speciellt mycket. Däremot tror jag att det blir lite bättre hos grannarna då mitt bassystem är ganska stort. Men skulle jag blindtesta sd-fötter så tror jag själv att jag absolut INTE skulle ha en susning vad som var vad.

När jag hade en svs petade jag dit sd-fötter efter ett par månader. Hörde ingen skillnad. Jag använder bara det pga grannarna.

Men jag blindtestar detta hemskt gärna, jag tycker att alla blindtester är extremt intressanta. Dock så vet jag inte på rak arm vart man skulle kunna göra detta då jag inte känner någpn som har en hyfsad bas som man hade kunnat testa. Mina skulle vara allt för omständiga att göra tester på :D

Du har postat en länk som inte har en verklighetsförankring. Den länken har en massa fina ord och förklaringar som absolut inte stämmer, alt stämmer på ett ytterst ytligt teoretiskt plan. Betänk hur dyrkablar säljs. Det är samma sorts marknadsföring som nordost lurar folk med.

Om vibrationer sprids till grannen är det väl logiskt att det också fortplantas till dig?

Postad 19 February 2014 - 10:12

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

• 3032 inlägg
  • 0
När fötter ändå kom upp, vilka erfanheter har ni trådläsare.
Jag har testad SD utan att uppleva någon skillnad för typ 20 år sedan.

Det som däremot förvånade mig var att jag tyckte mig uppleva basen siom lite exaktare när jag skaffade Sound care superspikes, och jag skaffade den inte alls som någon sorts tweak utan för att det skulle bli enklare att flytta högtalarna vid städning/dammsugning. Men jag upplevde en skillnad som jag inte trodde på och inte ens försökte höra.
Här är jag villig att fråga mig själv sant eller placebo? Nu är jag absolut ingen expert på placebo, men kan man uppleva en placebo effekt på något man inte tror på och inte ens lyssnar efter ?

Redigerat av OMD28, 19 February 2014 - 10:13.

Postad 19 February 2014 - 10:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Om vibrationer sprids till grannen är det väl logiskt att det också fortplantas till dig?

SJälvklart, och det är det som är argumentet för att ljudet förbättras hos mig. Men jag tror absolut inte att jag skulle höra någon som helst skillnad öht. Jag tror att vibrationerna är helt för små och orsakar helt för lite ljud införhållande till hur högt basen spelar för att jag skulle märka av det.

Postad 19 February 2014 - 10:17

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

SJälvklart, och det är det som är argumentet för att ljudet förbättras hos mig. Men jag tror absolut inte att jag skulle höra någon som helst skillnad öht. Jag tror att vibrationerna är helt för små och orsakar helt för lite ljud införhållande till hur högt basen spelar för att jag skulle märka av det.

Detsamma kan grannen påstå! :D

Redigerat av Isaac, 19 February 2014 - 10:17.

Postad 19 February 2014 - 10:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Det som däremot förvånade mig var att jag tyckte mig uppleva basen siom lite exaktare när jag skaffade Sound care superspikes, och jag skaffade den inte alls som någon sorts tweak utan för att det skulle bli enklare att flytta högtalarna vid städning/dammsugning. Men jag upplevde en skillnad som jag inte trodde på och inte ens försökte höra.
Här är jag villig att fråga mig själv sant eller placebo? Nu är jag absolut ingen expert på placebo, men kan man uppleva en placebo effekt på något man inte tror på och inte ens lyssnar efter ?

An kan absolut uppleva placebo även fast man inte tror på det hela. Därmed inte sagt att du gjort det. Jag är inte troende på spikes och sånt, men jag vet helt för lite för att säga varken det ena eller det andra :)

Et jag kan säga är att när jag bytte kablar till mina silverstar, satte igång musik och sen var påväg till köket så STANNADE jag på väg när jag hörde kablarna. Jag tappade hakan, för jag upplevde skillnad. Trots min skepsism.
Detta förklarade jag med att dom ledde bättre och det lät högre. Sen när jag la upp detta inför mitt blindtest (nivåmatchning) så sa öhman att kabeln omöjligen kan ha orsakat den nivåförändringen.

När just denna kabel användes vid mitt blindtest så märktes noll skillnad.

Drt var en placebo där jag inte ens var troende på effekt.

Men som sagt, du kanske har hört en verklig skillnad. Jag vet inte om spikes faktiskt påverkar hörbart, har nog inte sett ett enda bra test på det heller.

Detsamma kan grannen påstå! :D

Påstår han det är han fan skyldig mig 1000 spänn! *asg*
Ahaha, nej fan isaac! Faaaan vad du är ful! Jag har fan aldrig tänkt på den aspekten alls hos grannen *asg*
Hahaha, fan, jag är skyldig mig själv 1000 spänn :D

Redigerat av Zartok, 19 February 2014 - 10:21.

Postad 19 February 2014 - 10:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0
Om man kan höra skillnad mellan förstärkare kan inte besvaras ja eller nej. Svaret är både och. Krämar man på så märks det i kraft, dist, klippning etc. Spelar man lågt, utan loudness mm inkopplat och justerar bort eventuella frekvensresponsskillnader med EQ (enligt Richard Clarkes regler) så är det en annan femma.

Man kan ställa en likvärdig fråga om kameror. Ser man skillnad på foton tagna med mobiltelefon och systemkamera? Samma svar där. Ja och nej. Fotar man i dunkelt ljus tex ute i skogen så är det skillnad. Fotar man en klarblå himmel en solig sommardag, ställer in så att samma upplösning och format används och justerar bort eventuella färgskillnader i photoshop, ja då är det en annan femma.

Postad 19 February 2014 - 10:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Et jag kan säga är att när jag bytte kablar till mina silverstar, satte igång musik och sen var påväg till köket så STANNADE jag på väg när jag hörde kablarna. Jag tappade hakan, för jag upplevde skillnad. Trots min skepsism.
Detta förklarade jag med att dom ledde bättre och det lät högre. Sen när jag la upp detta inför mitt blindtest (nivåmatchning) så sa öhman att kabeln omöjligen kan ha orsakat den nivåförändringen.

När just denna kabel användes vid mitt blindtest så märktes noll skillnad.

Den där effekten skulle man väl kunna få om de gamla kablarna varit anslutna länge och de oxiderat? När man sedan byter till en fräsch kabel så upplever man/det finns en skillnad, men den beror inte på kabeln i sig utan på en frånvaro av oxidation? Vid blindtest antar jag att man använder nya fräscha kablar, eller så "motionerar" man dem när man stoppar i och ut dem ur högtalarterminalerna, och sliter på så sätt bort oxidationen? Således kunde du inte höra någon skillnad vid blindtestet.

Edit: A just det, vi skulle lämna kabeldebatten. Sorry för OT. Slutdiskuterat om kablar i tråden för min del.

Redigerat av genstruktur, 19 February 2014 - 10:30.

Postad 19 February 2014 - 10:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Påstår han det är han fan skyldig mig 1000 spänn! *asg*
Ahaha, nej fan isaac! Faaaan vad du är ful! Jag har fan aldrig tänkt på den aspekten alls hos grannen *asg*
Hahaha, fan, jag är skyldig mig själv 1000 spänn :D

Grannen har nog förståelse om du bara lungt förklarar situationen som uppstått. :D

Postad 19 February 2014 - 10:32

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0

Ja 500-kronors disksvampar under högtalarna ger ett fantastiskt lyft åt högtalarna! Ett lyft på hela 1-2 centimeter.

En kompis högtalare blev en gång så höga att dom tom föll omkull. :D

Postad 19 February 2014 - 10:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 0

Jag fick störande vibrationer i barskåpet när jag spelade vissa låtar förut. Efter att jag monterat gummifötter under golvhögtalarna så försvann vibrationerna.

Postad 19 February 2014 - 10:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja 500-kronors disksvampar under högtalarna ger ett fantastiskt lyft åt högtalarna! Ett lyft på hela 1-2 centimeter!

Lika mycket verklighetsförankring som din länk till Clark's utmaning, som inte heller är en vetenskapligt baserad test.

jag har aldrig påstått att clarke gjort något vetenskapligt, och det har jag skrivit flr ett par sidor sen

Postad 19 February 2014 - 12:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Citat på det påståendet? :)

Postad 19 February 2014 - 12:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Clarks test är vetenskapligt beroende på vilken hypotes han använder, men med det vi just nu diskuterar så har hans tester ingen större relevans. dom 20 tester karlsson testat har vart betydligt bättre argument för nollhypotes ^^

Men clarkes hypotes är annorlunda mot det vi diskuterar också

Postad 19 February 2014 - 15:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du läser fel igen.. känslan blir bara bättre om jag blundar.

Så måste du veta vad du lyssnar på eller ej för att få känslan?

Postad 19 February 2014 - 15:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nej, nu får du fan ta och ge dig! Jag har sagt 4-5 gånger, bara i den här tråden, att jag ställer upp direkt. Bara att se till att ordna detta....annars kan DU sluta tjat om det och framförallt säga att "ingen vågar ställa upp".

Bra, då styr vi upp detta. Vart bor du?

Sen kommer din vanliga "escape plan" att det inte är du som behöver bevisa nåt. Nej, om du nu tycker det så kan du ju sluta säga att ingen ställer upp, för det är rätt många som gör uppenbarligen. Du vågar inte ordna ett av dina så fruktansvärt viktiga test som du är så duktig på....det är sanningen som du kan hålla dig till hädanefter.

Nej, eftersom jag inte hävdar att jag hör en skillnad så har inte jag något att bevisa. Det bör ju vara klart för alla som läst och förstått grunden för en vetenskaplig hållning.

Och förresten, vem hävdar att precis alla förstärkare låter lika under alla situationer, frågar du? Har vi kommit fram till att det finns förstärkare som låter olika nu äntligen?

Citera vart det står att alla förstärkare låter lika under alla situationer.

Precis som åsikterna i denna tråd. Allt handlar om en personligt färgad åsikt så tråden är helt meningslös då man inte kan sätta något rätt eller fel på subjektivitet. Visst, man kan mäta upp ljud men det är ju inte det som diskuteras.

Nej, det stämmer inte. Att verkligen höra en skillnad är inte subjektivt. Det är en objektiv sak som vi kan testa. Vad man föredrar mellan t ex två olika sorters ljud, är subjektivt.

Postad 19 February 2014 - 15:52

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Detta måste vara den konstigaste tråden jag har sett på länge. Det är ju helt självklart att man kan höra skillnad på Hi-fi-ljud. Det behövs inget blindtest för att konstatera det.

Låt mig göra en jämförelse och sen kan du förklara för mig om det är någon skillnad mellan dessa uttalanden:
"Detta måste vara den konstigaste tråden jag har sett på länge. Det är ju helt självklart att gud finns. Det behövs inget tester eller bevis för att konstatera det"

Vore ju kul om det på fullaste allvar fanns fullt friska, vuxna människor som år 2014 tror att alla förstärkare förmedlar ljudet likadant, men här inne säger man bara det för att reta upp den stora massan.

Och alla testerna som bevisar detta är...vart? Samtidigt så finns det mängder av tester som visar att de flesta INTE hör en skillnad. Du drar inga som helst logiska samband mellan detta?

Postad 19 February 2014 - 15:54

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 1

Bra, då styr vi upp detta. Vart bor du?

Nej, eftersom jag inte hävdar att jag hör en skillnad så har inte jag något att bevisa. Det bör ju vara klart för alla som läst och förstått grunden för en vetenskaplig hållning.

Citera vart det står att alla förstärkare låter lika under alla situationer.

Är du äntligen seriös så kan vi styra upp det genom PM. Inga problem. Kan ta mig till Stockholm utan problem också om det verkligen blir av.

Om du inte har något att bevisa så sluta tjata om ditt blindtest som du påstår att ingen vågar ställa upp på. Skaplig envis. Tråkigare att läsa dina inlägg än att lyssna på en av mina gamla vinyler som det är hack i.

Svara på frågan istället för att be folk att citera hela tiden, i en 29 sidor lång tråd. Citera själv där du erkänner att förstärkare låter helt olika genom normal lyssning.

Postad 19 February 2014 - 15:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1

Låt mig göra en jämförelse och sen kan du förklara för mig om det är någon skillnad mellan dessa uttalanden:
"Detta måste vara den konstigaste tråden jag har sett på länge. Det är ju helt självklart att gud finns. Det behövs inget tester eller bevis för att konstatera det"

Där föll förtroendet du just börjat bygga upp. ;)

Postad 19 February 2014 - 15:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det finns så mycket bullshit när det gäller kablar... Med det sagt så är inte kablar oviktiga, de ska ju föra vidare en ljudsignal utan att den blir märkbart förvanskad på vägen.

Oj, vad händer här?
1. Du säger att det finns mycket bullshit när det gäller kablar.
2. Du hävdar själv skillnader mellan förstärkare.

Då är min fråga, på vilket sätt är det skillnad mellan att du anser dig veta att det är mycket bullshit när det gäller kablar, men samtidigt menar att det är väsentliga skillnader mellan förstärkare? Det blir ju rätt ologiskt om du kan anse det är självklart att det är skillnader mellan förstärkare och samtidigt förneka en kabeltroende samma "självklara" insikt att kablar spelar stor roll. Kan du förklara det?

Postad 19 February 2014 - 16:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Är du äntligen seriös så kan vi styra upp det genom PM. Inga problem. Kan ta mig till Stockholm utan problem också om det verkligen blir av.

Om du inte har något att bevisa så sluta tjata om ditt blindtest som du påstår att ingen vågar ställa upp på. Skaplig envis. Tråkigare att läsa dina inlägg än att lyssna på en av mina gamla vinyler som det är hack i.

Svara på frågan istället för att be folk att citera hela tiden, i en 29 sidor lång tråd. Citera själv där du erkänner att förstärkare låter helt olika genom normal lyssning.

Jag ber dig att citera eftersom du kommer med påståenden som inte stämmer! Citera vart det står så eller berätta att du missuppfatta. Om du inte klarar av detta så är du inte värd min tid överhuvudtaget.

Postad 19 February 2014 - 16:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Där föll förtroendet du just börjat bygga upp. ;)

Varför det? Det är ju samma retorik. "Vi vet att det är sant, så det är löjligt att ifrågasätta det".

I slutändan så blir den retoriken som vissa använder här helt galen, eftersom allt är sant så länge någon påstår att det är en självklar skillnad. "Det blev en helt annan tyngd i ljudet när jag bytte till 5000 kr AA batterier i fjärren från märke X". Vem är du att ifrågasätta detta? Han upplever ju detta. Varför ska han behöva göra tester under kontrollerade former för man ska tro på honom? Räcker väl med att han påstår det?

Postad 19 February 2014 - 16:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4141 inlägg
  • 1
Ha,ha...underhållande med en tråd där vuxna(?) män(?) bråkar om det är skillnad mellan en 500-kronors respektive en 50 000-kronors förstärkare... :D :lol: :D

Postad 19 February 2014 - 16:11

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Ha,ha...underhållande med en tråd där vuxna(?) män(?) bråkar om det är skillnad mellan en 500-kronors respektive en 50 000-kronors förstärkare... :D :lol: :D

1. Vart kommer dessa priser från?
2. Vem "bråkar" om skillnaden mellan två hypotetiska förstärkare?
3. Vad är det som är underhållande med ingen självkritik?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.