Postad 06 February 2010 - 15:21
Postad 07 February 2010 - 19:46
Knäckte en Distillers Edition igår 92-05. God damn vad bra den är!!!jag rotade igenom hyllan här och såg att jag hade 3 st Talisker Destillers oöppnade i hyllan. Får väl knäcka en ikväll och prova.
Helt klart en ny husfavorit tillsammans med Laffe och Ardbeg
http://www.royalmile...d=0010000005196
Denna finns ju på bolaget också om man inte vill beställa:
http://www.royalmile...d=0010000030808
Postad 08 February 2010 - 16:38
Knäckte en Distillers Edition igår 92-05. God damn vad bra den är!!!
Helt klart en ny husfavorit tillsammans med Laffe och Ardbeg
..
1993:a har jag och håller med, dom smakar gott =)
Redigerat av HenkeEdge, 08 February 2010 - 16:39.
Postad 09 February 2010 - 12:27
DSC02224.jpg 61.14K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 February 2010 - 20:19
Postad 19 February 2010 - 10:50
dom flesta blended är ju rätt så lättdruckna tycker jag.
jag har mycket svårare att dricka blended ala famous. Gillar inte den känslan av att det är för mycket ren vodkasmak och sen whisky ton i den. Är inte alls bra.. Kanske finns det någon dålig erfarenhet som spökar, vad vet jag.
Postad 19 February 2010 - 10:55
Postad 19 February 2010 - 18:25
+1 på den. Behöver is för att sånt ska gå ner. En rökig single malt däremot…jag har mycket svårare att dricka blended ala famous. Gillar inte den känslan av att det är för mycket ren vodkasmak och sen whisky ton i den. Är inte alls bra.. Kanske finns det någon dålig erfarenhet som spökar, vad vet jag.
Postad 19 February 2010 - 23:17
Postad 20 February 2010 - 00:29
Prövade Ardbeg för första gången ikväll. En TEN och en Uigeadail slank ner. Båda var mycket välsmakande, blir ett köp omgående!
Får du chansen att testa eller att du kommer över en Airigh Nam Beist med så tycker jag du ska ta den =) Riktigt sjysst den med.
Här blev det Talisker D.E. ikväll.
Edit: I stället för att dubbelposta/bumpa så editerar jag detta inlägg.
Testade Bruichladdich Peaty på krogen idag. Har en flarra hemma oöppnad, vet dom som kallat den "octomore light" nu var jag inte helt spiknykter när jag testade den och hade inte någon annan wirre som referens heller men jag tyckte den var bra. Men jag gillar ju rökig whisky. Den var nog lite åt The Ileach-hållet.
Redigerat av HenkeEdge, 21 February 2010 - 03:31.
Postad 04 March 2010 - 20:46
Den gillar jag med, har precis upptäckt "livets vatten" och ska nog skaffa mig en liten samling.12 årig caolilla (?stavning är alltid lätt när det gäller whisky) Lagom rökig som finns till bra pris på de flesta bolag.
Postad 05 March 2010 - 08:48
Se om du kan få tag i nån Cask strength. tex. still young, underbara.Prövade Ardbeg för första gången ikväll. En TEN och en Uigeadail slank ner. Båda var mycket välsmakande, blir ett köp omgående!
Jag ska ut och flyga inom kort och såg att man kunde köpa nåt som hette fifty/fifty. Hälften Macallan och hälften Laphroaig. Låter spännande, nån som provat?
Vad gäller blended som diskuterades ovan tex famous så går den ju ner som saft. Jag dricker nästan bara Islay Cask annars men när det är kalas så vill man ju inte gå loss på godbitarna så då funkar ju famous eller motsvarande. Problemet är ju att dom är så mycket mildare än casken så dom rinner ju bara ner, farligt....
Postad 05 March 2010 - 19:34
Redigerat av turbi, 05 March 2010 - 19:34.
Postad 07 March 2010 - 00:36
Ardbeg Supernova
Ardbeg Corryvreckan
Ardbeg Uigeadail
Ardbeg Ten Years
Caol Ila Distillers Edition 1996
Talisker Distillers Edition 1998
Alla dessa är goda, passar vid lite olika tillfällen bara. Corryvreckan och Supernova är dock helt fantastiska! Har beställt två Ardbeg Rollercoaster från deras webbshop, men de har inte hittat fram än, kanske fastnade i tullen...
Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 07 March 2010 - 00:39.
Postad 07 March 2010 - 00:54
Har tröttnat på de "rökta" och framför allt på de värsta ..
Just nu är mina favoriter "mjukisarna" Glen Moray 16 år och Old Puteney 12 år
som båda finns på systemets "standard" lista.
Skall gå och ta mig en nu tillsamman med en San Miguel som jag har ett
seröst förhållande till sedan många i spaniens hetta
Maveric
Postad 07 March 2010 - 10:51
Bifogad fil(er)
Postad 07 March 2010 - 12:23
Jo jag gör och jag gillar Wiskey och "kan" dricka wiskey och har gjort det i många årEn god whisky tröttnar man inte på, oavsett om den är rökig eller ej
och på många sätt ..
Jag är trött på de rökta ...
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 07 March 2010 - 12:25.
Postad 09 March 2010 - 11:44
Postad 09 March 2010 - 22:26
När jag känner att jag har råd brukar det bli någon Highland Park. När jag vill ha whisky & plånboken säger nej, blir det black velvet. God whisky behöver inte vara dyr.
Postad 09 March 2010 - 22:30
1997 Cask: 2nd fill
1998 Cask: Refill Hogshead
1999 Cask: 1st Fill Barrel
2000 Cask: 1st Fill Barrel
2001 Cask: Refill Barrel
2002 Cask: Refill Barrel
2003 Cask: 1st Fill Barrel
2004 Cask: 1st Fill Barrel
2005 Cask: 2nd Fill Sherry Butt
2006 Cask: Refill Hogshead
Gillar det mesta från vissa producenter men inte allt jag provat från Ardbeg så det är en chansning på denna.
Postad 09 March 2010 - 23:27
För mig är det tvärtom, det har blivit lite så att rökigheten är måttet på kvalitetn på något sätt. Jag har svårt att riktigt njuta av en whisky som inte är riktigt rökig. Sen får det gärna vara lite tryck i dom också, t ex ardbeg nearly there eller laphroaig cask strenght på strax under 60%, smaken kommer mer till sin rätta då. Jag köpte en mackmyra prelude -06 för ett litet tag sedan och den var klart överskattad och det ska ändå vara den "rökigare" av dom. Jag var i port ellen för att tag sen och det var ju rena himmelriket, lite kul att dricka laphroaig mäsk och sätta en flagga på min kvadratfot land. Nä, jag har svårt att tro att jag kommer tröttna men det kanske händer. Det finns ju vissa andra som funkar bra också t ex macallan 18.
Håller helt och hållet med - rökigt och starkt ska det vara, gärna inte utspätt heller.
Har inte druckit Whisky så länge. Men har aldrig gillat de orökiga. Drack en Mackmyra Den Första Utgåvan i julas och det var klart det mest överskattade jag hällt i mig på länge, inte dåligt, men inte heller bra.
Vet inte om det har att göra med hur mycket man dricker. Jag tar oftast bara ett litet glas varje gång och njuter av det ganska länge...
Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 09 March 2010 - 23:29.
Postad 09 March 2010 - 23:34
Nån som beställt Ardbeg Rollercoaster och fått hem den? Hur stor är produktionen? Har en beställning liggandes på 2 flaskor så får väl se om det dyker upp nån gång. Läste mig till att det skulle vara en blandning av dessa fat:
1997 Cask: 2nd fill
1998 Cask: Refill Hogshead
1999 Cask: 1st Fill Barrel
2000 Cask: 1st Fill Barrel
2001 Cask: Refill Barrel
2002 Cask: Refill Barrel
2003 Cask: 1st Fill Barrel
2004 Cask: 1st Fill Barrel
2005 Cask: 2nd Fill Sherry Butt
2006 Cask: Refill Hogshead
Gillar det mesta från vissa producenter men inte allt jag provat från Ardbeg så det är en chansning på denna.
Som jag förstått det är produktionen på 15.000 flaskor. Mailade Ardbeg och fick ett trackingnummer på min försändelse, den är på väg som tur är.
Har läst lite blandat om Rollercoaster. Dock har jag inte druckit något som varit dåligt från Ardbeg av de 8-10 sorterna jag provat. Även om jag inte tycker TEN eller Uigeadail är sådär fruktansvärt spännande, om än fortfarande riktigt bra... Så för mig är det ett rätt säkert kort.
Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 09 March 2010 - 23:39.
Postad 10 March 2010 - 00:02
Redigerat av lobo, 10 March 2010 - 00:02.
Postad 10 March 2010 - 11:59
Har kollat runt lite på nätet efter tastings men inte hittat så mycket, hittade en video, http://www.youtube.c...h?v=Lie51mMbiI8, från en kille på whiskyguild som provade och lät ju inte fy skam. Jo, det meste jag druckit från Ardbeg har varit bra men var inte överdrivet förtjust i Blasdan.
Ja, den där provningen är en av de man gärna vill tro på, men det känns kanske som att han inte kunde tycka att den var dålig efter den ansträngningen...
Här är ett par andra:
http://www.whatdoesj...-rollercoaster/
http://www.connosr.c...-young-manhood/
http://www.edinburgh...coaster-review/
På den senare skriver de ju att Rollercoaster är Corryvreckans storebror samt så tycker de - tvärt emot mig - bättre om TEN och Uigeadail är bättre än Corryvreckan och Supernova. Så man har ju rätt höga förhoppningar.
Har inte provat Blasda tyvärr, men den ska väl vara ganska olika de flesta andra från Ardbeg.
Postad 10 March 2010 - 12:16
dels så är den väldigt rökig men till skillnad från många andra rökiga så smakar den väldigt mycket mer än rök
Postad 10 March 2010 - 14:44
Tittat lite på: http://www.vooreenmo...a...kys&id=1732 när jag sökte efter en ny Ardbeg Corryvreckan (min börjar sina...) men de ligger i Nederländerna och har inte koll på om de skickar till Sverige.
Även tittat lite på: http://www.whisky24.de/ men har ingen erfarenhet av de heller. Finns ju visseligen TWE men tycker att de blir för dyra men söker man något speciellt så är ju chansen stor att man hittar det där.
Edit: Såg att whisky24 inte skickade utanför Tyskland
Redigerat av lobo, 10 March 2010 - 15:18.
Postad 11 March 2010 - 21:46
Som jag förstått det är produktionen på 15.000 flaskor. Mailade Ardbeg och fick ett trackingnummer på min försändelse, den är på väg som tur är.
Fick mail idag om att mina flaskor var skickade, tidigare ordrar från England har landat utanför dörren på ca: 5 dagar så hoppas kunna öppna upp en flaska till nästa helg iaf.
Postad 12 March 2010 - 15:31
1. Amrut (indisk), 2. Milroys of Soho, 3. och 4. Blackadder (varav en peat) 4. Old Bothwell (drygt 2000 kr/flaskan) samt 5. 2009 autumn release av Kilchoman. Bra provning med olika exempel på rökigheter (smoky eller peaty). Vid utlottningen efter provningen vann jag den här:
Helt ok whiskey men lite för stark (57,5 %) för min smak, så den bör ha lite vatten i sig till fredagsmyset
Postad 13 March 2010 - 14:44
Vilken Amrut var det ni provade?
Asch - skrev inte ner det men den var 46 %-ig och hade en partikeltäthet på 23 ppm (konstigt att man skriver ner sådant?) Får kolla efter på klubbens hemsida när den blivit uppdaterad och återkommer!
Postad 13 March 2010 - 14:54
Har en bekant som åker ner till Indien om en vecka och tänkte skicka med en inköpslista
Redigerat av lobo, 13 March 2010 - 14:59.
Postad 13 March 2010 - 17:04
Ok, tack!
Har en bekant som åker ner till Indien om en vecka och tänkte skicka med en inköpslista, givetvis blir det även ett par flaskor Old Monk (fruktansvärt god med cola och det börjar ju dra sig till sommar). Har inte provat någon Amrut än men sett att det finns en del i beställningssortimentet hos SB och även som tillfällig lansering den 15 mars (Amrut Peated), dock så skall de ha bra betalt. Vilken av de skotska släktningarna liknar den?
Jag undrar om inte SB´s släpp i mars av Amrut Peatty var den vi smakade? Provningsledaren var ju importör o skulle sälja vissa produkter till SB om jag förstod det rätt. Tror priset låg på närmare 600 kr, vilket jag tycker är dyrt. Så stor upplevelse tckte jag inte det var i alla fall. Men enligt provledaren var detta en "rätt" whiskey
Edit:
Jo det var Peated!
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 26 March 2010 - 16:58.
Postad 16 March 2010 - 13:14
DSC02245.JPG 52.57K
1 Antal nerladdningar
Postad 16 March 2010 - 16:47
Jag ska hämta mina nu, var inte hemma när de var förbi och hann inte med det igår...
Postad 16 March 2010 - 18:28
Postad 16 March 2010 - 20:58
http://www.youtube.c...h?v=N1oKsJsI4RA
Och en bild på det – oj vad jag längtar till på fredag!
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 16 March 2010 - 21:25.
Postad 19 March 2010 - 11:11
Postad 19 March 2010 - 20:04
Skum vecka det här.... Blev väckt i morse av Posten som lämnade över 2 ytterligare flaskor Ardbeg Rollercoaster, kollat både orderbekräftelse och kreditkortet för att se om jag varit så grymt snurrig att jag beställt dubbelt men inte. Så 4 flaskor till priset av 2
, fick dessutom dubbla ex av Qlimax 2009 på bd, väntar med spänning på vad som kommer här näst
Köp en lott!
Postad 20 March 2010 - 01:29
Skum vecka det här.... Blev väckt i morse av Posten som lämnade över 2 ytterligare flaskor Ardbeg Rollercoaster, kollat både orderbekräftelse och kreditkortet för att se om jag varit så grymt snurrig att jag beställt dubbelt men inte. Så 4 flaskor till priset av 2
, fick dessutom dubbla ex av Qlimax 2009 på bd, väntar med spänning på vad som kommer här näst
Vissa har det bra...
Har precis avslutat det första glaset Rollercoaster och måste säga att det (OBS! inte den) inte riktigt levde upp till mina nästan extremt högt ställa förväntningar. Men eftersom whisky handlar så väldigt mycket om dagsform på än själv så kan jag inte riktigt ge ett korreket omdöme nu. Men den är inte på något sätt dålig, bara väldigt vass och pikant i smaken men med mycket mjuk och len eftersmak som sitter i länge.
Tänkte be sambon om hjälp med en blindprovsmakning imorgon, ska bli intressant om det blir av...
Postad 20 March 2010 - 14:34
Eller kräver det en ny tråd.
Postad 20 March 2010 - 15:39
Vad tror ni om att utöka denna tråden med Rom, Tequila, Konjak osv?
Eller kräver det en ny tråd.
Nä! Bara en tråd. Kanske trådskaparen skall döpa om denna råd till "Tråden för Destillerade Drycker" eller något sådant?
Exempel på resultat:
blir...
Aprés Ski
(1 Vodka. 1 Pernod, 1 Créme de Ménthe (Grön), Fruktsoda)
P S
Fungerar även som Aprés Beach
D S
Redigerat av Unregisteredbd2b39d2, 20 March 2010 - 15:45.
Postad 20 March 2010 - 15:46
Bra förslag, det kör vi på.Tråden för Destillerade Drycker
Redigerat av Squeezemaster, 20 March 2010 - 15:46.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
2 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?