* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *
1881 svar till detta ämne
Postad 02 January 2005 - 21:27
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Hmm, på min AE700 så satt det ett sånt filter på linsen, dv ett platsfiler, utan gänga, men jag hade ju inte beställt en tunad..?
Men nu till ännu en fråga. Ni som beställt tunad projektor från Pipro. Kan ni se det fysiska färgfiltret för jag kan då inte göra det?
Låter som Mikaels fått Packes projje?  . Du kanske ska kolla noga i packmaterialet så den lilla plastbiten inte ramlat ur?
Postad 02 January 2005 - 22:03
packe
-
packe
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Eller så har mikaels misstagit linsskyddet för filter...
Men det var en bra ide... ska kolla igenom allt noggrant... har skicka mail till pipro också...
Postad 03 January 2005 - 09:15
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Eller så har mikaels misstagit linsskyddet för filter...
Mmm, right  I så fall har jag TVÅ linsskydd...
Postad 03 January 2005 - 18:26
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
evert: Jag kan bara nickande instämma med alla dina iaktagelser... Numer gör sig de sämre DVD-filmerna smärtsamt tillkänna... Nåja, man vet i alla fall att det inte är fel på utrustningen! Du vill ha en AE700, jag vill ha en S97... om jag får din S97 och du, hmm, får titta på min AE700? Deal? packe: Yepp, mina backups känns i många fall riktigt dassiga! Trist men så är det...
Postad 03 January 2005 - 18:27
packe
-
packe
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Eller så har mikaels misstagit linsskyddet för filter... Mmm, right  I så fall har jag TVÅ linsskydd...
Hehe, ok! Köpte du från Pipro? Patrik på pipro verkar ha tagit semester för han svarar inte på mailen jag skickade om det.
Postad 03 January 2005 - 18:30
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
jo visst känns det lite billigt men patrik på pipro har sagt att det skulle bli för dyrt annars, har du provat att ta bort det jag vet inte riktigt hur det sitter fast.
men din skulle ju inte ens vara tunad 
Haha... vilken fars... Pipro är inte ett dugg intresserad att sälja AE700... detta har han redan erkänt i en annan tråd... Att dessutom kleta dit en billig plastfilm, det tar ju priset...
Postad 03 January 2005 - 18:40
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
evert: Jag kan bara nickande instämma med alla dina iaktagelser... Numer gör sig de sämre DVD-filmerna smärtsamt tillkänna... Nåja, man vet i alla fall att det inte är fel på utrustningen! Du vill ha en AE700, jag vill ha en S97... om jag får din S97 och du, hmm, får titta på min AE700? Deal? 
packe: Yepp, mina backups känns i många fall riktigt dassiga! Trist men så är det...
Skall vi köra ett test nästa vecka?
Postad 03 January 2005 - 20:32
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Någon som vet var dom demar AE700 i Göteborg? Kanske kan fråga om någon vet var dom demar Z3 också i stan också utan att få allt för mycket påhopp. Är bara för att försäkra mig om AE700 en sista gång innan jag gör mitt livs största köp näst efter min lägenhet...
Om någon skulle orka dema någon av dom privat så skulle det också uppskattas enormt.
Jag är hel, ren och anses väl som en relativt normal människa så ni behöver inte vara rädda
Postad 03 January 2005 - 23:18
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hej, jag är enormt sugen på en AE700 efter att ha läst och kollat bilder och läst lite till.
Jag tänkte fixa duken i helgen, då har jag en anledning att beställa
Jag har ungefär 4m från bakre väggen där jag tänkte ställa projektorn på en hylla till väggen där jag ska ha duken.
Vad rekommenderar ni för storlek på duken, jag tänkte mig max 100"?
Det borde väl gå att ställa in tack vare zoomen?
Hur är det med höjden, kan man justera den mycket också eller lär man hänga upp duken och kolla med projjen så det blir riktigt, har ingen koll på det här, blir min första projje om jag nu beställer.
/Martin
Postad 04 January 2005 - 00:18
fackamato
-
fackamato
-
Forumräv
-
-
906 inlägg
Hej, jag är enormt sugen på en AE700 efter att ha läst och kollat bilder och läst lite till. Jag tänkte fixa duken i helgen, då har jag en anledning att beställa Jag har ungefär 4m från bakre väggen där jag tänkte ställa projektorn på en hylla till väggen där jag ska ha duken.
Vad rekommenderar ni för storlek på duken, jag tänkte mig max 100"? Det borde väl gå att ställa in tack vare zoomen?
Hur är det med höjden, kan man justera den mycket också eller lär man hänga upp duken och kolla med projjen så det blir riktigt, har ingen koll på det här, blir min första projje om jag nu beställer.
/Martin
4 meters avstånd för 100 tum låter bra tycker jag. Jag kör en 106"-duk på 3.0 meters avstånd, och med max zoom så fyller inte bilden hela duken. Skulle behövt 0.5 meter till.
Postad 04 January 2005 - 10:11
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Pipro är inte ett dugg intresserad att sälja AE700... detta har han redan erkänt i en annan tråd... Att dessutom kleta dit en billig plastfilm, det tar ju priset
Nåja, han var intresserad nog att sälja till mig  . Sen är 'kleta dit' är inte mitt ordval, det är en vanlig filterhållare med ett plastfilter i. Jag tror dock att det följt med av misstag, men att projjen i sig inte är tunad, även om det är svårt att veta. Alla inställningar i de tre användarminnena är likadana, hade den varit tunad hade de inställningarna legat i user1...
Postad 05 January 2005 - 09:30
adambertil
-
adambertil
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Var ser jag resultatet från tuningen som Pipro gjort. Det sitter ett färgfilter vid linsen, men var hittar jag de inställningar som de gjort? Är det "video"-läget man ska välja för att ta del av inställningarna?
Jag letade också i profile-menyn för att se eventuella inställningar, är det där tuningens inställning ska finnas? Sista frågan är hur får man fram värden user 1, user 2 osv.
Postad 05 January 2005 - 10:42
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
inställningarna på min tunade Z3:a var redan aktiva när jag startade projjen
det är bara till att gå in och kolla i menyerna ser du typ att värderna är ändrade och det inte är du som har ändrat dom så är det pipro
t.ex. så var kontrasten, brightness, färgtemp m.m. ändrat när jag fick den så kolla i picture menyn så märker du av ändringarna.
om dom inte hadde ändrat nått och du har ett färgfilter hadde bilden sett väldigt röd ut
Redigerat av ZoomAir, 05 January 2005 - 10:43.
Postad 05 January 2005 - 12:32
adambertil
-
adambertil
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Om inställningarna från Pipro står direkt under picture och mode "video", är det nån som vet var dessa värden var. Jag har nämligen ändrat en del värden lite grann utan att skriva upp dom innan.
Finns inställningarna lagrade nån annanstans också, typ i profile-menyn (normal-user1-user2-user3) eller i memory-menyn.
Om de står direkt i picture menyn är det ju ganska lätt att "råka" ändra dessa.
Ledsen om jag e ute o cyklar en del...
Postad 05 January 2005 - 12:55
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
på min Z3:an kan man ändra hur mycket man vill fast om man inte lagrar inställningarna så är det bara till att välja "user 1"(det är på den pipro lagrat) igen för att få tillbaka dom. fast har man ändrat samt lagrat över pipros inställningar då är dom nog borta. fast du ändrade inställningarna efter din smak förmodligen så om du är nöjd så spelar det väl ingen roll. jag har själv skapat en egen "user" där jag har ändrat lite på pipros inställningar men jag har kvar den ursprungliga ändå på "user 1"
Redigerat av ZoomAir, 05 January 2005 - 12:56.
Postad 05 January 2005 - 13:14
adambertil
-
adambertil
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har aldrig sparat nån inställning när jag har pillat, så inget sparad inställning kan vara överskriven. Däremot hittar jag inte i menyn till där Pipro har lagrat sin inställning. Enligt manualen finns det en user1, user2, user3. Om det är där Pipros inställningar finns lagrade så vet jag inte hur jag kommer åt dom.
Postad 05 January 2005 - 14:47
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Jag har aldrig sparat nån inställning när jag har pillat, så inget sparad inställning kan vara överskriven. Däremot hittar jag inte i menyn till där Pipro har lagrat sin inställning. Enligt manualen finns det en user1, user2, user3. Om det är där Pipros inställningar finns lagrade så vet jag inte hur jag kommer åt dom.
Ibland är det kanske enklare att fråga, än att titta själv... På AE-700:ans fjärrkontroll finns det t ex en knapp som heter Memory/User. Den kanske kan vara nåt.
Postad 05 January 2005 - 17:18
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Den långa vägen är:
meny -> picture -> pila ned till memory load -> och välj sen memory 1, 2 eller 3.
I mitt fall var alla likadant justerade, de hade picture mode = video, och övriga settings avvek rätt mycket från fabriksvärdena (som ju anges med markörer), dock avvek alla åp samma sätt, så antingen har Pipro tunat min projje tre gånger, eller så kan dessa värden vara lite hipp sm happ om man inget gjort själv
För säkerhets skull tänker jag dock spara mina egna inställningar i memory 2 och 3, och spara 1:an till färgfiltret
Postad 07 January 2005 - 00:46
Unregistered7e225d54
-
Unregistered7e225d54
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej är det normalt att fläkten ökar i hastighet när man ändrar inställningen så bilden blir för tak montering. Blir samma sak om man ändrar så det är för att visa bilden på en transparent duk.
Så fort man ändrar till bordsläge varvar den ner igen.
Var justerar man för att minimera VB är det i servicemenyn. I så fall hur kommer man in där ?
Postad 07 January 2005 - 01:37
Unregistered88042daf
-
Unregistered88042daf
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hej är det normalt att fläkten ökar i hastighet när man ändrar inställningen så bilden blir för tak montering. Blir samma sak om man ändrar så det är för att visa bilden på en transparent duk.
Var justerar man för att minimera VB är det i servicemenyn. I så fall hur kommer man in där ?
yes de är normalt..den ökar i varv.. service meny 1 kommer du åt genom: citat: "Flicker adjust får man fram om man ställer sig på "osd" i optionmenyn och håller in enter på fjärren ett tag"
Postad 07 January 2005 - 09:24
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Var justerar man för att minimera VB är det i servicemenyn. I så fall hur kommer man in där ? yes de är normalt..den ökar i varv.. service meny 1 kommer du åt genom: citat: "Flicker adjust får man fram om man ställer sig på "osd" i optionmenyn och håller in enter på fjärren ett tag"
Tidigare i tråden står ett tips om hur man skall ställa int FA. Jag tror man ska minska på gröna och sen justera G+B efter det. Men det är bara vad jag tror Du justerar med pilarna i sida och färg med pilarna uppåt. Eller var det tvärtom
Postad 07 January 2005 - 14:07
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
jag tror att det där med att ställa alla färger på samma värde som grönt var ett rent hugskott. Forum-sign. D-Boy upptäckte dessutom att VB:n blir mindre om man ignorerar själva flimret när man ställer grönt i Flicker Adjust och i stället justerar ned grönt samtidigt som man kollar enbart VB i en loopad filmsekvens. Även fast grönt flimrar så kan VB:n bli mindre.
Själv upptäckte jag dock att även om VB:n är helt osynlig neråt värde 20 (där 25 var helt flimmerfritt från början) så ersattes den av en diffus grynighet, och en lite "utsmetad" känsla. D-boy fann att han såg SDE! Första gången på en Panna sedan AE100... Man kan testa och ställa grön-värdet nånstans mitt emellan. Själv har jag återgått till absolut minsta möjliga flimmer i Flicker Adjust. Jag tycker mig se att om man låter bli att pilla så mkt i Flicker, och "sköter sig" genom att alltid stänga av power direkt och inte kallstarta projen två gånger samma kväll (bättre att låta den stå på, i så fall), så "sätter sig" panelerna och lugnar ner sig. Jag har extremt lite synbar VB nu, egentligen ingen alls med DVD utan enbart med digital-tv via scart (ytterst svaga linjer vid panoreringar).
Postad 07 January 2005 - 17:36
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Vilken inställning använder ni er av när ni justerar själv, och vilken blir bäst?, tänker då på video, natural, dynamic osv.
Har just nu en helvit DIY duk och jag får inte till svärtan....hade s1500 tidigare och jag tycker inte det skiljer sig så mycket. Mörka filmer/partier ser inge bra ut alls, det blir ingen djup i bilden. Tecknade filmer däremot
är en fröjd för ögat. Men annars så vill man helst ändra inställning för varje parti i filmen och det kan ju bli lite drygt
Postad 07 January 2005 - 17:48
Isola
-
Isola
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Detta är ett foto på en Z3. Undrar om nån kan fota en liknande bild på sin AE700?  Vore roligt att se hur smoothscreen påverkar desktopen.
Postad 07 January 2005 - 19:55
Unregistered366e03d0
-
Unregistered366e03d0
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jpo:
Har du verkligen dynamic iris i "ON"-läge? Och kör du med HDMI i 720p eller 1080i?
Postad 07 January 2005 - 21:02
Jpo
-
Jpo
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jpo: Har du verkligen dynamic iris i "ON"-läge? Och kör du med HDMI i 720p eller 1080i?
Spelar ingen större roll om jag har dynamic iris i on eller off läget. Det ger ingenting istortsett. Just nu kör jag komponent till xbox, har testat med hdmi 720p till min Panasonic-S97 oxå.
Postad 08 January 2005 - 17:39
packe
-
packe
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Detta är ett foto på en Z3. Undrar om nån kan fota en liknande bild på sin AE700? Vore roligt att se hur smoothscreen påverkar desktopen.
Om ingen annan gör det innan torsdag så gör jag det Isola (kommer inte hem förrens då)...
Redigerat av packe, 08 January 2005 - 23:31.
Postad 09 January 2005 - 22:58
Unregisterede13144d8
-
Unregisterede13144d8
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hej allihop!
Nu har man läst igenom hela denna tråden på 45 sidor!!!
Måste säga att man lär sig en hel del. Jag skall snart införskaffa mig min första projektor och efter mycket läsande så blir det en panna PT AE-700...
Vill bara tacka alla som har skrivit i denna tråden. Den fungerar som en bra nybörjarsida tycker jag. Man lär sig mycket som sagt...
Postad 09 January 2005 - 23:11
Spanjoren
-
Spanjoren
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag äger en Panna 700 och efter ca 2 timmars tittande så börjar bilden att blinka några gånger. Det blinkar mellan ljust och mörkt, det mörka fastnar ett tag och sen återgår det till det normala igen.
Vad kan det vara för något?
Finns det någon annan med samma problem?
Kan det vara någon inställning?
Tacksam för svar!
Postad 10 January 2005 - 08:14
På panasonic.se finns nu en Svensk bruksanvisning till PT-AE700E att ladda ner för den som behöver.
Postad 10 January 2005 - 09:07
Spanjoren
-
Spanjoren
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan man på något sett se om lampan på projektorn har blivit nollställd?
Jag har en Panasonic 700.
Postad 10 January 2005 - 10:48
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Jpo: Har du verkligen dynamic iris i "ON"-läge? Och kör du med HDMI i 720p eller 1080i? Spelar ingen större roll om jag har dynamic iris i on eller off läget. Det ger ingenting istortsett. Just nu kör jag komponent till xbox, har testat med hdmi 720p till min Panasonic-S97 oxå.
Om du har en S97 så måste du sätta på standard i HDMI-menyn annars får du inte svärtan. Kolla oxå hur du har ställt in S97 om den är i Auto eller OFF eller User. Dessutom finns ett ställe under Display som du hittar ovan nämnda tre (5) val på där du kan ställa dynamistkt cinema osv ungefär som på projen. Du bör se till att S97án och AE700 är inställd i harmoni med varandra. För mej funkar dynamsiskt bäst i S97 och sen fixa till resten i projektorn. Köp sen Digital Essential video eller vad den heter och kalibrera med den. Till dess är THXoptimizer i tex StarWars inte helt fel. Star Wars2 är ganska klurig att ställa in bilden så man får bästa resultat. jag har en AE500. Edit Fel i svaret om svärtan. I HDMI menyn skall det vara standardläge ej utökad.
Redigerat av Unregisteredafe9e410, 11 January 2005 - 23:46.
Postad 10 January 2005 - 13:12
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Om du har en S97 så måste du sätta på utökad i HDMI-menyn annars får du inte svärtan.
Det tror jag inte stämmer... utökad (enhanced) är datorsvärta, det klarar INTE AE700 av att ta emot, den vill ha filmsvärta, iallafall om man skall tro testarna i Hemmabiotidningen (och den över 100 sidor långa FAQ-tråden få AVForum). Det är möjligt att letterboxfälten blir svartare om man gör som du säger, men det sker i så fall på bekostnad av korrekt färgrymd. Se även här, bl a. ...When the HDMI RGB Range for the DVD Player is set to Enhanced, Black Crush occurs. Setting to standard resolves the issues. Both lines appeared once the setting was standard. ...
Om du har andra och bättre källor är jag mycket intresserad av dem, det är många tuningmöjligheter på denna spelare och projektor  .
Postad 10 January 2005 - 21:18
PIPRO Sverige
-
PIPRO Sverige
-
Användare
-
-
148 inlägg
Haha... vilken fars... Pipro är inte ett dugg intresserad att sälja AE700... detta har han redan erkänt i en annan tråd... Att dessutom kleta dit en billig plastfilm, det tar ju priset... 
Vem på PIPRO har påstått detta och var? Du hänvisar till en tråd där vi ska ha sagt det, vilken då? Varför vi sätter dit en billig plastfilm istället för ett tjusigt glasfilter har du själv besvarat i ditt inlägg, det är helt enkelt billigare och därmed blir priset lägre än vad det annars skulle ha blivit. Det är knappast någon större hemlighet vem som betalar våra kostnader.... Mvh Patrik Johansson PIPRO
Redigerat av PIPRO Sverige, 10 January 2005 - 21:27.
Postad 10 January 2005 - 21:47
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Om du har en S97 så måste du sätta på utökad i HDMI-menyn annars får du inte svärtan. Det tror jag inte stämmer... utökad (enhanced) är datorsvärta, det klarar INTE AE700 av att ta emot, den vill ha filmsvärta, iallafall om man skall tro testarna i Hemmabiotidningen (och den över 100 sidor långa FAQ-tråden få AVForum).
Det är möjligt att letterboxfälten blir svartare om man gör som du säger, men det sker i så fall på bekostnad av korrekt färgrymd. Se även här, bl a.
...When the HDMI RGB Range for the DVD Player is set to Enhanced, Black Crush occurs. Setting to standard resolves the issues. Both lines appeared once the setting was standard. ...
Om du har andra och bättre källor är jag mycket intresserad av dem, det är många tuningmöjligheter på denna spelare och projektor .
Jag testade detta mot en Sharp Z201 och det blev mer tryck i svärtan. Jag skall dock kolla detta mot DVE skivan och se vad som händer i min AE500. Kan det vara skillnad mot AE700? Tror knappast det. Jag vet ju vad jag läst tidigare om enhanced. Men jag återkommer. Edit Däremot klarar inte spelaren riktigt av allt som projen klarar. Så jag tror inte man kan köra DVE och fixa denna fullt ut i S97. Det visade sig när jag nollställde den och körde allt i DVD. Däremot verkar man kunna tuna i båda och få till det bättre (verkar det som) men det är jäkligt bökigt. Ett sätt att se vad som händer är att ställa in projen och sen använda S97áns inbyggda dynamik, bio och allt vad det heter. Då ser man på ett ungefär vad spelaren kan göra.
Redigerat av Unregisteredafe9e410, 10 January 2005 - 21:53.
Postad 11 January 2005 - 11:00
uad
-
uad
-
Rookie
-
3 inlägg
Någon som vet var dom demar AE700 i Göteborg? Kanske kan fråga om någon vet var dom demar Z3 också i stan också utan att få allt för mycket påhopp. Är bara för att försäkra mig om AE700 en sista gång innan jag gör mitt livs största köp näst efter min lägenhet...
Om någon skulle orka dema någon av dom privat så skulle det också uppskattas enormt. Jag är hel, ren och anses väl som en relativt normal människa så ni behöver inte vara rädda 
BRL på Backaplan i Göteborg har en AE700 uppsatt.
Postad 11 January 2005 - 12:25
Essemia
-
Essemia
-
Rookie
-
8 inlägg
Om du menar Sanyo Z3 så har Telehå en sådan uppmonterad i sitt stora mörka rum. I sitt lilla mörka rum har de InFocus 4805 uppe.
Postad 11 January 2005 - 16:41
Unregistered5c5650ed
-
Unregistered5c5650ed
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
"White flashes" är enormt irriterande och jag kan inte rekommendera någon att köpa denna projektor innan det problemet är löst.
Hmmm, dessa "white flashes" är i stort sett det enda fel som jag kan finna med min uppsättning (PT-AE700 och en DVD S-97) och dom inträffar ganska sällan ... kanske 1-2 gånger på en 2 timmars film (ibland inte alls). En tänkbar källa till problemet som jag har funderat ut kan vara längd/kvalitet på HDMI kabeln. Jag har själv en 8m Supra HDMI-HDMI kabel av den typen som dom på Hembiobutiken.se inte levererar på grund av problem med produktionen ...kan det månne vara det som spökar? Tillråga på allt så är 8 meter kabel lite för kort så jag behöver ha 10 meter eller Supras 12 meters när den nu kommer att finnas så det gäller att det är god kvalitet annars kommer det säkert att gå åt skogen
Redigerat av Unregistered5c5650ed, 11 January 2005 - 16:42.
Postad 11 January 2005 - 16:45
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Hmmm, dessa "white flashes" är i stort sett det enda fel som jag kan finna med min uppsättning (PT-AE700 och en DVD S-97) och dom inträffar ganska sällan ... kanske 1-2 gånger på en 2 timmars film (ibland inte alls). En tänkbar källa till problemet som jag har funderat ut kan vara längd/kvalitet på HDMI kabeln.
Det tror jag inte. White Flashes är av Panasonic ett erkänt problem i projektorn. Däremot verkar deras senaste FW ha fixat till detta (1.05), vilken också återfinns i nyköpta modeller. FW:n är ny, så läs mer på AVS-forumet för utvärdering/info.
Redigerat av d-boy, 11 January 2005 - 16:46.
Postad 11 January 2005 - 19:05
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
d-boy,
du råkar inte ha en länk till avs...
Postad 11 January 2005 - 21:04
Spanjoren
-
Spanjoren
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Hmmm, dessa "white flashes" är i stort sett det enda fel som jag kan finna med min uppsättning (PT-AE700 och en DVD S-97) och dom inträffar ganska sällan ... kanske 1-2 gånger på en 2 timmars film (ibland inte alls). En tänkbar källa till problemet som jag har funderat ut kan vara längd/kvalitet på HDMI kabeln. Det tror jag inte. White Flashes är av Panasonic ett erkänt problem i projektorn. Däremot verkar deras senaste FW ha fixat till detta (1.05), vilken också återfinns i nyköpta modeller. FW:n är ny, så läs mer på AVS-forumet för utvärdering/info.
Det verkar som om jag också är drabbad av "White flashes". Precis som ni beskriver så får jag blinkningar ca 2 gånger per film. Kan jag som kund inte göra något? Känns inte alls kul då detta förstör en hel film för mig varje dag. Är det någon som vet vad Panasonic sagt om detta.
Postad 11 January 2005 - 21:05
Spanjoren
-
Spanjoren
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan man på något sett se om lampan på projektorn har blivit nollställd? Jag har en Panasonic 700.
Det måste finnas någon som vet hur man kollar detta.
Postad 11 January 2005 - 21:25
d-boy
-
d-boy
-
Användare
-
-
249 inlägg
Det verkar som om jag också är drabbad av "White flashes". Precis som ni beskriver så får jag blinkningar ca 2 gånger per film. Kan jag som kund inte göra något? Känns inte alls kul då detta förstör en hel film för mig varje dag. Är det någon som vet vad Panasonic sagt om detta.
Citerar mig själv: White Flashes är av Panasonic ett erkänt problem i projektorn. Däremot verkar deras senaste FW ha fixat till detta (1.05), vilken också återfinns i nyköpta modeller. FW:n är ny, så läs mer på AVS-forumet för utvärdering/info.
Det går förmodligen att uppgrada firmware, dock inte själv, utan man måste nog lämna in den till Panasonic. När Panasonic i Sverige får denna vet jag dock inte. d-boy, du råkar inte ha en länk till avs...
Här är en länk till tråden på AVS om firmware till AE-700:an: AVS-Forum
Redigerat av d-boy, 11 January 2005 - 21:29.
Postad 11 January 2005 - 22:15
Kan man på något sett se om lampan på projektorn har blivit nollställd? Jag har en Panasonic 700.
Det ser man i servicemenyn (markera OSD och håll inne enter knappen i 5 sek) välj sen Self Check. Står det en nolla höger om texten Reset är den ej nollad.
Postad 11 January 2005 - 23:40
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Om du har en S97 så måste du sätta på utökad i HDMI-menyn annars får du inte svärtan. Det tror jag inte stämmer... utökad (enhanced) är datorsvärta, det klarar INTE AE700 av att ta emot, den vill ha filmsvärta, iallafall om man skall tro testarna i Hemmabiotidningen (och den över 100 sidor långa FAQ-tråden få AVForum).
Det är möjligt att letterboxfälten blir svartare om man gör som du säger, men det sker i så fall på bekostnad av korrekt färgrymd. Se även här, bl a.
...When the HDMI RGB Range for the DVD Player is set to Enhanced, Black Crush occurs. Setting to standard resolves the issues. Both lines appeared once the setting was standard. ...
Om du har andra och bättre källor är jag mycket intresserad av dem, det är många tuningmöjligheter på denna spelare och projektor .
Du har helt rätt. Det var i slutet på ett sjutimmarspass med Z201 som vi testade det. När jag kom hem och kikade på StarWars2 så syntes inte ens vissa delar i THX optimizer. Självklart är det så att den skall vara av. Jag ändrar i mitt tidigare inlägg så ingen av misstag läser misstaget. Dessutom borde jag själv ha reagerat då jag läste detta i component för länge sen, och vet om det. Detta har varit upp i andra trådar oxå. Tur att du läste inglägget och rättade mej Så går det när man jagar svärta (och och tappar alla detaljer).
Postad 12 January 2005 - 08:05
Spanjoren
-
Spanjoren
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Tack för hjälpen!!!
Redigerat av Spanjoren, 12 January 2005 - 08:05.
Postad 12 January 2005 - 09:21
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
evert, så bra att vi är överens  .
Jag har ännu inte gett mig på alla inställningsmöjligheter, är fullt upptagen med att se på film  , det är imponerande vad bra kombon AE700/S97 funkar med originalinställningar. Jag skall dock låna hem en DVE och börja fippla, så får vi se om det kan bli ÄNNU bättre.
Det är intressant att läsa om dina och andras erfarenheter.
Jag passar desutom på att fråga igen; hur gör ni med filmer som inte är anamorfiska, som Titanic, Abyss m fl? Zoomar ni dem i spelaren, eller använder ni projjens optiska zoom? Jag tycker kvaliteten blir ganska dålig om man zoomar i spelaren, men å andra sidan blir ju upplösningen lägre om man zoomar i projjen...
Postad 12 January 2005 - 12:13
Eskapisten
-
Eskapisten
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
Jag passar desutom på att fråga igen; hur gör ni med filmer som inte är anamorfiska, som Titanic, Abyss m fl? Zoomar ni dem i spelaren, eller använder ni projjens optiska zoom? Jag tycker kvaliteten blir ganska dålig om man zoomar i spelaren, men å andra sidan blir ju upplösningen lägre om man zoomar i projjen...
Hata icke anamorft!! Beroende på var textremsan ligger så kör jag antingen i 4:3 eller låter projektorn zooma (med något av zoomlägena, inte med den optiska) upp den. Funkar bra för riktigt breda filmer när man kan putta upp bilden och då få plats med texten på duken. Är formatet 1:85 så hamnar nästan alltid texten utanför bild om man zoomar :/. För att lätta på trycket kan man skicka upprörda mail till filmbolaget som har ansvar för masteringen. Mitt värsta hatobjekt är 5:e Elementet, en underbart visuell film som *borde* blivit referensmaterial i hemmabion. Format är angett till 16:9 och sen den bredare aspecten (2,35:1 har jag för mig), vilket SKA innebära anamorft. Men inte f-n var det det! Såg senare att en ny utgåva släppts, också med 16:9 angett på baksidan. Så jag muttrade lite om att bli lurad på pengar och köpte den med för att få min referensfilm... Inte f-n var den anamorfisk heller, lite annat extramaterial bara  . Hur som helst så funkar ickeanamorft lite bättre på projektorn än på TV:n i alla fall. Sätter man TV:n i rätt aspekt så blir det ju ruskigt liten bild. Med projektorn blir ju även 4:3-bilder av ansenlig storlek  . Mitt långtidsprojekt är att få upp dukdraperier på sidorna som jag kan dra in när jag kör 4:3 för att slippa störa mig på den outnyttjade dukytan.
Redigerat av Eskapisten, 12 January 2005 - 12:17.
Postad 12 January 2005 - 14:31
casv
-
casv
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Jag passar desutom på att fråga igen; hur gör ni med filmer som inte är anamorfiska, som Titanic, Abyss m fl? Zoomar ni dem i spelaren, eller använder ni projjens optiska zoom? Jag tycker kvaliteten blir ganska dålig om man zoomar i spelaren, men å andra sidan blir ju upplösningen lägre om man zoomar i projjen... Hata icke anamorft!! Beroende på var textremsan ligger så kör jag antingen i 4:3 eller låter projektorn zooma (med något av zoomlägena, inte med den optiska) upp den. Funkar bra för riktigt breda filmer när man kan putta upp bilden och då få plats med texten på duken. Är formatet 1:85 så hamnar nästan alltid texten utanför bild om man zoomar :/.
För att lätta på trycket kan man skicka upprörda mail till filmbolaget som har ansvar för masteringen. Mitt värsta hatobjekt är 5:e Elementet, en underbart visuell film som *borde* blivit referensmaterial i hemmabion. Format är angett till 16:9 och sen den bredare aspecten (2,35:1 har jag för mig), vilket SKA innebära anamorft. Men inte f-n var det det! Såg senare att en ny utgåva släppts, också med 16:9 angett på baksidan. Så jag muttrade lite om att bli lurad på pengar och köpte den med för att få min referensfilm... Inte f-n var den anamorfisk heller, lite annat extramaterial bara .
Hur som helst så funkar ickeanamorft lite bättre på projektorn än på TV:n i alla fall. Sätter man TV:n i rätt aspekt så blir det ju ruskigt liten bild. Med projektorn blir ju även 4:3-bilder av ansenlig storlek . Mitt långtidsprojekt är att få upp dukdraperier på sidorna som jag kan dra in när jag kör 4:3 för att slippa störa mig på den outnyttjade dukytan.
Ett sätt är ju att köpa R1 utgåvan, den är anamorft och har DTS ljud enligt amazon.com . Dock förlorar man lite upplösning pga NTSC... http://www.amazon.co...3568227-3349640
Postad 12 January 2005 - 14:50
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har precis beställt en panna 700, hoppas slippa alla problem alla har haft.
Wish me luck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|