Mac Mini som mediacenter
1765 svar till detta ämne
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(14)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(10)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(6)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
9
|
(25)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(3)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
7
|
(22)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(7)
|
Inga priser |
|
12 relaterade trådar
Postad 08 januari 2010 - 13:20
Nimr()d
-
Nimr()d
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Vill minas att man kan sätta bootup partition i BootCamp, jag hade OS X som bootup på min så därför fick jag inte det problemet du fått när jag tog bort min win7 partition. Jag fick joxa ett par ggr med mitt med, har du dom senaste patcharna som släppts från Apple? Och vilket OS X är det som du kör med?
Hejsan jag har leopard som osx. Hur gör man för att ändra bootup partition? tröttnat rejält å att hålla inne alt vid varje start.. vilka patchar har du tänkt dig har inte laddat ner några manuellt.. tack å förhand
Postad 08 januari 2010 - 13:57
Unregistered7234a376
-
Unregistered7234a376
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Hej.
Jag kör idag en Mac Book Pro med rätt grov prestanda som HTMAC med PLEX. Men jag tycker det är slöseri med datorkraft och ha en sådan dyr burk att bara köra film på. Så en Mac Mini står nu på inköpslistan.
Har en fundering om vad den egentligen klarar av. Jag har rätt mycket rippar (Matroska) med hög bitrate, filmer som ligger mellan 15-25 GB i filstorlek. Innebär dessa något som helst problem för minin att spela upp? Någon som har erfarenhet av detta.
En till fundering är ju givetvis Blu-Ray. Finns det någon som helst möjlighet att köra Blu-Ray rippar via Plex? Eller är det någon som vet om det är på gång?
Postad 08 januari 2010 - 14:23
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Jag klarar av att spela KillerSample 1080p utan problem med min macmini 2.0Ghz med 4 GB RAM.
Plex klarar av att spela upp videofilerna på en Blueray-image om du går till den via "Videos".
Postad 08 januari 2010 - 14:42
Unregistered7234a376
-
Unregistered7234a376
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Jag klarar av att spela KillerSample 1080p utan problem med min macmini 2.0Ghz med 4 GB RAM.
Vad är KillerSample? Är det någon monsterfil med hög bitrate för att testa antar jag? Vart tankar man den? Plex klarar av att spela upp videofilerna på en Blueray-image om du går till den via "Videos".
Jo att den kan spela upp filerna vet jag, men det vore ju finfint om det gick att få menyer och allt sånt att lira.
Postad 08 januari 2010 - 14:52
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Killersample är ett 1080p-klipp med massa fåglar från Planet Earth. Googla på det. Du kan nog få bättre svar på BD-frågan på Plex forum: http://forums.plexapp.com
Postad 15 januari 2010 - 09:30
Vic Vega
-
Vic Vega
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Nu när Digital Everywhere (fireDTV/floppyDTV) har gått i konkurs.
Vad skall man köra för DVB-C mottagare som klarar CAM modul till en Mac Mini?
/Vic
Postad 15 januari 2010 - 11:42
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Jag ska slänga ut min värdelösa PVR från Com Hem och köra Mac Mini istället. Jag behöver hjälp med att köpa rätt grejer. Mjukvaran verkar vara ett enkelt val. Ska man ta in digital-tv är det EyeTV 3 som gäller. Val av hårdvara är mycket krångligare, men ni vet säkert vad som funkar bäst. Jag har kollat runt och hittat 4 olika hårdvaru-uppställningar för Com Hem. 1. EyeTV 610 (föråldrad?)Går man tillbaka i forumen verkar det som om man fram till 2009 kopplar in en tuner som heter EyeTV610 via USB. Om jag fattar rätt har 610:an en inbyggd kortläsare. Korrekt?  … men finns EyeTv 610 finns kvar? hittar den inte på Elegatos hemsida. 2. EyeTV Hybrid + EyeTV CII början av 2009 dyker en ny, krångligare lösning upp. Den bygger på att man läser kortet via ett Common Interface - en USB-ansluten låda som i sin tur innehåller en liten ficka som man kan stoppa in Comhem-kortet i.  Korrekt? Enligt massa länkar från maj så hackar bilden med den här setupen. (se sista numret av iLove) Är det någon som fått ordning på grejerna? 3. Cardsharing med DreamboxNu blir det lite mer advanced, (och eventuellt åtalbart). Com Hem-kortet behöver tydligen inte sitta i "boxen", den behöver inte ens kunna prata med antennjacket. Istället kan man låta en separat liten server sköta kortläsandet - en sk cardsharingserver (cs-server). I macen installerar man en virtuell kortläsare som via internet pratar med cs-servern. EyeTVcamd heter programmet (camd tror jag betyder Conditional Access MoDulator). Så här ser det ut om man bygger om linux-digital-tv-boxen Dreambox… 4. Asus trådlös routerSaknar man men vill ha ett trådlöst nätverk hemma kan det vara smart att köpa en ASUS-router (ex. WL-500 PV2). Då får du inte bara trådlöst internet utan dessutom en cardsharing-server. Routern är i själva verket en liten dator som kan hackas och förses med kortläsare. Kolla in Mangos guide på ComHit här Nu kan det ju verka som jag vet vad jag snackar om, men jag har inte en blekaste. Men det har säkert ni kära vänner. Vilken lösning funkar bäst, vilken funkar inte alls, vilken är billigast?
Redigerat av Unregisteredd9aa4701, 16 januari 2010 - 16:08.
Postad 16 januari 2010 - 00:16
macload
-
macload
-
Rookie
-
1 inlägg
Vad är KillerSample? Är det någon monsterfil med hög bitrate för att testa antar jag? Vart tankar man den?
Jag gjorde en del prestandamätningar i somras på min Mac Mini 2,26 GHz/4GB som du hittar här. Hoppas dom kan vara till hjälp! Som svar på din fråga så finns det många olika "killer samples". Fågelscenen i Planet Earth är ett, på Pirate Bay finns också några (lagliga) klipp att testa maskinen med.
Redigerat av macload, 16 januari 2010 - 00:23.
Postad 17 januari 2010 - 13:52
salt
-
salt
-
Rookie
-
6 inlägg
Har själv en mac mini 2.0 4gb varianten, har absolut inga problem att köra något ännu. Har dock inte testat "killer sample".
Men det jag saknar är:
1. någon sorts lösning för att koppla in comhem/boxer till mini för att köra tv via plex
2. Information om den klarar 7.1 eller om den bara tar 5.1 har 5.1 stärkare nu men funderar på uppgradering.
Postad 17 januari 2010 - 19:26
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Har själv en mac mini 2.0 4gb varianten, har absolut inga problem att köra något ännu. Har dock inte testat "killer sample". Men det jag saknar är: 1. någon sorts lösning för att koppla in comhem/boxer till mini för att köra tv via plex 2. Information om den klarar 7.1 eller om den bara tar 5.1 har 5.1 stärkare nu men funderar på uppgradering.
1. Finns ett alpha plugin till plex för att se tv via eyetv .Fungerar än så länge riktigt dåligt. 2. Du har bara optiskt ut, således blir det svårt att får ut Dolby TrueHD eller DTS MA HD. Finns det DD eller DTS med 7.1 ljud?
Postad 18 januari 2010 - 09:30
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
1. Finns ett alpha plugin till plex för att se tv via eyetv .Fungerar än så länge riktigt dåligt.
Phindus, Som du ser i lång-posten ovan letar jag efter bästa lösningen för att titta på TV genom mac mini. Av ditt svar verkar det som du har eyetv. Kör du också Com Hem? i sådana fall, vad har du för perifiell hårdvara? (Tuner, CA-Modul etc.) Tom
Postad 18 januari 2010 - 13:35
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Phindus, Som du ser i lång-posten ovan letar jag efter bästa lösningen för att titta på TV genom mac mini. Av ditt svar verkar det som du har eyetv. Kör du också Com Hem? i sådana fall, vad har du för perifiell hårdvara? (Tuner, CA-Modul etc.)
Tom
Med mitt svara menar jag att det finns inget sätt att se live-TV i plex direkt på ett enkelt sätt. Därför har jag under det senaste året kört en FireDTV DVB-C tuner med EyeTV och sedan hoppat mellan Plex och EyeTV (vilket man kan göra via fjärrkontrollen). Men strax innan jul kom det ut en alpha version av ett plugin till plex som "strömmar" live-tv direkt in till plex från EyeTV mjukvaran men ger dig möjligheten att byta kanal inifrån Plex. Dock måste man ha EyeTV installerat. Detta är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium så det fungerar lite sisådär. FireDTVn fungerar prima och det var ju verkligen synd att DE har lagt ned. Så alternativen är väl att försöka hitta någon som har kvar en i lager, eller hitta en gammal Elgato eyetv 610 (begagnat ?). Som jag har förstått det så skall det också vara möjligt att få till det med en EyeTV hybrid och en kortläsare från elgatao (se ilove.nu). Bästa lösningen för mig är fortfarande att hoppa mellan de två programmen, vilket inte gör mig så mycket då jag tittar på live-TV någon gång i månaden. Jag använder bara EyeTVs smarta spellistor för att spela in alla mina favoritprogram och sedan ser jag dem när jag har tid.
Postad 18 januari 2010 - 13:51
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Med mitt svara menar jag att det finns inget sätt att se live-TV i plex direkt på ett enkelt sätt. Därför har jag under det senaste året kört en FireDTV DVB-C tuner med EyeTV och sedan hoppat mellan Plex och EyeTV (vilket man kan göra via fjärrkontrollen). Men strax innan jul kom det ut en alpha version av ett plugin till plex som "strömmar" live-tv direkt in till plex från EyeTV mjukvaran men ger dig möjligheten att byta kanal inifrån Plex. Dock måste man ha EyeTV installerat. Detta är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium så det fungerar lite sisådär.
FireDTVn fungerar prima och det var ju verkligen synd att DE har lagt ned. Så alternativen är väl att försöka hitta någon som har kvar en i lager, eller hitta en gammal Elgato eyetv 610 (begagnat ?). Som jag har förstått det så skall det också vara möjligt att få till det med en EyeTV hybrid och en kortläsare från elgatao (se ilove.nu).
Bästa lösningen för mig är fortfarande att hoppa mellan de två programmen, vilket inte gör mig så mycket då jag tittar på live-TV någon gång i månaden. Jag använder bara EyeTVs smarta spellistor för att spela in alla mina favoritprogram och sedan ser jag dem när jag har tid.
Jag missförstod dig alldeles rätt. Ville bara tanka dig på info ang. hårdvara. Annars håller jag med dig i Plex + EyeTv-diskussionen, mjukvara som ska försöka att bemästra allt brukar aldrig bli lika bra (och buggfria!) som de som är tighta och fokuserade. Titta bara på iTunes! Amöbalikt och ovanligt kraschvänligt för att vara en apple-produkt.
Postad 18 januari 2010 - 13:58
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag missförstod dig alldeles rätt. Ville bara tanka dig på info ang. hårdvara. Annars håller jag med dig i Plex + EyeTv-diskussionen, mjukvara som ska försöka att bemästra allt brukar aldrig bli lika bra (och buggfria!) som de som är tighta och fokuserade. Titta bara på iTunes! Amöbalikt och ovanligt kraschvänligt för att vara en apple-produkt.
EyeTV är riktigt bra tycker jag. Kan till och med titta på live tv direkt på min iPhone samt se allt som är inspelat på Mac Minin hemma var jag än är. iTunes blir som du säger bara större och större och jag använder det bara mindre och mindre  . Har det idag i stort sätt enbart som en podcastklient.
Postad 18 januari 2010 - 14:03
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hmm, är inte FireDTV snuskigt lik EyeTV 610? FireDTV Baksidan på EyeTV 610Förmodligen samma låda? Kan det vara så att underleverantören lagt ner tillverkningen?
Redigerat av Unregisteredd9aa4701, 18 januari 2010 - 14:04.
Postad 18 januari 2010 - 14:09
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Inte omöjligt. Sitter säkert samma kort i båda. Men kolla upp TerraTec H7.
Postad 18 januari 2010 - 14:19
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Inte omöjligt. Sitter säkert samma kort i båda. Men kolla upp TerraTec H7.
Kul att du sa det! Satt precis och funderade på om inte H7 skulle kunna funka. Någon som vet? (Tydligen finns det fler som undrar: Minhembio: TerraTec H7 och eyeTV
Postad 18 januari 2010 - 14:31
Vic Vega
-
Vic Vega
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Kul att du sa det! Satt precis och funderade på om inte H7 skulle kunna funka. Någon som vet?
Vissa verkar ha en skakig erfarenhet av H7 tillsammans med ComHem (dock med Windows förmodligen) Kolla recensioner: http://www.dustinhom...5010329394.aspxFungerar Elgatos CAM läsare som en CS enhet tror ni? Kunde vara ett smidigt sätt att köra flera tuners utan extrakort.
Redigerat av Vic Vega, 18 januari 2010 - 14:34.
Postad 18 januari 2010 - 19:17
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Vissa verkar ha en skakig erfarenhet av H7 tillsammans med ComHem (dock med Windows förmodligen) Kolla recensioner: http://www.dustinhom...5010329394.aspx
Grymt gräv! Okej, h7 kanske inte är bäst i klassen då
Postad 19 januari 2010 - 14:28
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Förlåt mig minhembio.com för att jag har syndat. Jag har nämligen publicerat min frågeställning kring vilken hårdvara som är bäst till Mac/eyeTV på flera forum. På comhit.net fick jag ett riktigt bra svar som jag länkar in här: Rixon på comhit.se ang. bästa tuner
Redigerat av Unregisteredd9aa4701, 19 januari 2010 - 14:30.
Postad 19 januari 2010 - 14:33
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
FireDTVn fungerar prima och det var ju verkligen synd att DE har lagt ned. Så alternativen är väl att försöka hitta någon som har kvar en i lager, eller hitta en gammal Elgato eyetv 610 (begagnat ?). Som jag har förstått det så skall det också vara möjligt att få till det med en EyeTV hybrid och en kortläsare från elgatao (se ilove.nu).
Enligt Rixons inlägg på ComHit.net funkar bara senaste versionen av FireDTV med macar. Hur ser man skillnad på en ny resp äldre FireDTV? (bra att veta eftersom burken bara finns att köpa begagnat)
Redigerat av Unregisteredd9aa4701, 19 januari 2010 - 14:36.
Postad 19 januari 2010 - 14:49
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Enligt Rixons inlägg på ComHit.net funkar bara senaste versionen av FireDTV med macar. Hur ser man skillnad på en ny resp äldre FireDTV? (bra att veta eftersom burken bara finns att köpa begagnat)
Uppdatera med senaste FW borde funka eftersom att det är samma FW till alla fire/floppydtv.
Postad 20 januari 2010 - 12:11
Unregistered7234a376
-
Unregistered7234a376
-
Lärjunge
-
-
292 inlägg
Som svar på din fråga så finns det många olika "killer samples". Fågelscenen i Planet Earth är ett, på Pirate Bay finns också några (lagliga) klipp att testa maskinen med.
Någon med direktlänkar till klippen/torrenterna?
Postad 24 januari 2010 - 23:44
pedantic
-
pedantic
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Funderar på att byta min gamla MacBook mot en Mini som HTPC.
Undrar vilka CPU-temperaturer och fläkt hastigheter ni brukar få när ni kör med t ex Plex eller VLC?
Min MacBook landar runt 80 grader och fläkten surrar på rejält upp mot 6000 RPM, känns som att en nyare Mini borde ha det lite lugnare.
Postad 27 januari 2010 - 09:34
Lazy-1
-
Lazy-1
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Moddat cross-post från tråden 'TV-Tuner till Mac Mini?'
Hoppas kunna titta på vinter-OS i SVT-HD i marknätet,
en fråga:
*** Klarar Mac Mini att visa HDTV (720p) typ SVT-HD?
Mer specifikt har jag en Core2Duo 2.0GHz med 9400M.
Kör OS X 10.5 men skall uppgradera till 10.6.
Inser att det beror på SW-dekoder för H.264.
Om det är gränsfall kan väl någon kunnig tipsa om vilka
dekoders/TV-mjukvaror som funkar bäst.
Funderar på att köpa Elgato EyeTV DTT (med EyeTV 3).
Verkar billigare att köpa EyeTV 3 med DTT än separat :-)
Har även sedan tidigare ett FireDTV-T och ett PCTV
Nanostick som jag tidigare kört till Windows HTPCer.
*** Vilken combo av TV-SW och kort rekommenderas?
(igen, med SVT-HD som fokus! Boxer betalkanaler bonus.)
Postad 27 januari 2010 - 15:31
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Jag har kört Mac Mini 2.0GHz C2D sedan den kom ut i början av 2009 med en FireDTV och EyeTV 3. SVT-HD fungerar perfekt via comhem iaf, utan att det hackar. Fungerade även med 1GB minne även om jag idag kör 4GB.
Postad 30 januari 2010 - 18:06
chowie
-
chowie
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
har en eyetv hybrid med eyetvcamd & behöver lite hjälp med konfigurationen, har ställt in allt som jag ska men det krånglar.någon som är high?
det här är löst nu men nu uppkom ett nytt problem
måste fixa in swedb.se epg:n tvtv epg:n saknar FLERA kanaler vilket är oacceptabelt gjort utav eyetv tycker jag.
Redigerat av chowie, 31 januari 2010 - 16:07.
Postad 31 januari 2010 - 23:24
Unregistered165ae858
-
Unregistered165ae858
-
Rookie
-
6 inlägg
Detta kanske redan besvarats. Jag har letat men inte hittat något svar - både i detta forum, hos kunniga bekanta och ute i olika butiker.
Har en H&K AVR 255 surroundförstärkare som jag är riktigt nöjd med.
Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi.
En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn.
Finns det någon tekniskt lagd vänlig själ som kan hjälpa mig? Så´t här begriper jag mig inte på.
Är lite osäker på om detta är en dator-fråga eller en förstärkar-fråga. Därför lägger jag ut den i flera trådar.
Postad 01 februari 2010 - 07:26
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
har en eyetv hybrid med eyetvcamd & behöver lite hjälp med konfigurationen, har ställt in allt som jag ska men det krånglar.någon som är high?
det här är löst nu men nu uppkom ett nytt problem
måste fixa in swedb.se epg:n tvtv epg:n saknar FLERA kanaler vilket är oacceptabelt gjort utav eyetv tycker jag.
Jag är inte "high" på det du pratar om men jag tror du måste beskriva problemet mer utförligt om du vill ha hjälp. Om du använder dreambox som cardsharer föreslår jag också att du postar din fråga på ComHit.net. Dom är duktiga på sånt. Rixon kör exempelvis eyetvcamd och eyetv 3.
Postad 01 februari 2010 - 08:25
putte69
-
putte69
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Detta kanske redan besvarats. Jag har letat men inte hittat något svar - både i detta forum, hos kunniga bekanta och ute i olika butiker.
Har en H&K AVR 255 surroundförstärkare som jag är riktigt nöjd med. Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi. En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn.
Finns det någon tekniskt lagd vänlig själ som kan hjälpa mig? Så´t här begriper jag mig inte på.
Är lite osäker på om detta är en dator-fråga eller en förstärkar-fråga. Därför lägger jag ut den i flera trådar.
Vet inte om detta förslag är lösningen på ditt problem, men på en del förstärkare (bl.a. Onkyo) så måste man använda HDMI ingång 1 (den som är märkt DVD) för att det skall fungera från PC eller Mac. Mitt tips är att prova lite olika HDMI ingångar.
Postad 01 februari 2010 - 10:33
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Har en H&K AVR 255 surroundförstärkare som jag är riktigt nöjd med. Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi. En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn.
Du skriver att du har en HD-ready TV, det betyder att den har en native upplösning på 720p. För bästa bild måste alla andra enheter vara inställda på denna upplösning (dvs stärkare, Bluray och dator). (Vissa HD-ready TV kan ta emot 1080 signal men då måste den transkodas ner i TVn vilket normalt ger sämre bildkvalitet.) För att kunna hjälpa dig mer måste jag ha mer info: Vilken version av Mac OS kör du, 10.6? (10.6 rekommenderas eftersom den har bättre stöd för vilka videosignaler som går ut) Är datorn inställd på 720p 50Hz eller 720p 60Hz? (oftast är 60Hz bättre men ibland är det tvärtom) Vilken modell av mini har du? (olika mini har olika utgångar) Vilka videoutgångar har den? Exakt vilken sladd och adapter har du mellan minin och förstärkaren? (den enklaste anslutningen normalt är en DVI -> HDMI-kabel, dvs bara en kabel utan extra adapter)
Postad 01 februari 2010 - 11:35
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
För alla gamla miniägare så vill jag bara tipsa om nya Apple Remote i massiv aluminium. Pris: 200:- och den pryder sin plats på soffbordet. Det som inte framgår av bilderna är att det finns en play/pausknapp i mitten på ringen längst upp, funkar alltså på samma sätt som den gamla vita plastfjärren. Med tanke på utförandet så är denna fjärr mycket billig.
Postad 03 februari 2010 - 09:57
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Enkel fråga med säkert krångligt svar: Vilken setup funkar bäst om man ska titta på ComHem (ej HD) och vill ha två tuners?
(tanken med två tuners är så klart att kunna spela in två kanaler samtidigt eller timeshifta en kanal samtidigt som man spelar in en annan)
Postad 07 februari 2010 - 12:51
Unregistered165ae858
-
Unregistered165ae858
-
Rookie
-
6 inlägg
Detta kanske redan besvarats. Jag har letat men inte hittat något svar - både i detta forum, hos kunniga bekanta och ute i olika butiker. Har en H&K AVR 255 surroundförstärkare som jag är riktigt nöjd med. Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi. En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn. Finns det någon tekniskt lagd vänlig själ som kan hjälpa mig? Så´t här begriper jag mig inte på. Är lite osäker på om detta är en dator-fråga eller en förstärkar-fråga. Därför lägger jag ut den i flera trådar. Vet inte om detta förslag är lösningen på ditt problem, men på en del förstärkare (bl.a. Onkyo) så måste man använda HDMI ingång 1 (den som är märkt DVD) för att det skall fungera från PC eller Mac. Mitt tips är att prova lite olika HDMI ingångar.
Har testat detta utan resultat.
Postad 07 februari 2010 - 13:01
Unregistered165ae858
-
Unregistered165ae858
-
Rookie
-
6 inlägg
Detta kanske redan besvarats. Jag har letat men inte hittat något svar - både i detta forum, hos kunniga bekanta och ute i olika butiker. Har en H&K AVR 255 surroundförstärkare som jag är riktigt nöjd med. Nu har jag kopplat in en Mac Mini OSX SVR, men får det inte att fungera. Det blir ingen bild på TV:n - en HD-ready LG. Jag har kopplat en HDMI-kabel från förstärkaren till TV:n, en från datorn (via en adapter) till förstärkaren och en från Blue-ray-spelaren till förstärkaren. För att få bild från datorn måste jag rycka ut kabeln från förstärkaren och ansluta den direkt mellan datorn och TV:n. Jag misstänker själv att problemet beror på inställning av upplösning. Jag har 720p inställt i datorn - med 1080 blir bilden för liten. När jag försöker ställa in upplösningen i förstärkaren kommer det upp en kontrollfråga - cancel eller accept. Då trycker jag accept och tror att allt är klart. När kablarna är placerade på rätt ställen kommer det fortfarande ingen bild till TV:n. Vid kontroll av upplösningen har den ändrats till 576 eller ibland 480. Bilden i TV:n rullar och flimrar, byter färger och ibland skymtar faktiskt datorns skrivbord förbi. En alternativ lösning är att köpa ännu en HDMI-kabel mellan datorn och TV:n, men det vill jag inte av två skäl: mängden kablar är redan enorm och den längd jag behöver kostar närmare 1000 spänn. Finns det någon tekniskt lagd vänlig själ som kan hjälpa mig? Så´t här begriper jag mig inte på. Är lite osäker på om detta är en dator-fråga eller en förstärkar-fråga. Därför lägger jag ut den i flera trådar. Du skriver att du har en HD-ready TV, det betyder att den har en native upplösning på 720p. För bästa bild måste alla andra enheter vara inställda på denna upplösning (dvs stärkare, Bluray och dator). (Vissa HD-ready TV kan ta emot 1080 signal men då måste den transkodas ner i TVn vilket normalt ger sämre bildkvalitet.)
För att kunna hjälpa dig mer måste jag ha mer info: Vilken version av Mac OS kör du, 10.6? (10.6 rekommenderas eftersom den har bättre stöd för vilka videosignaler som går ut) Är datorn inställd på 720p 50Hz eller 720p 60Hz? (oftast är 60Hz bättre men ibland är det tvärtom) Vilken modell av mini har du? (olika mini har olika utgångar) Vilka videoutgångar har den? Exakt vilken sladd och adapter har du mellan minin och förstärkaren? (den enklaste anslutningen normalt är en DVI -> HDMI-kabel, dvs bara en kabel utan extra adapter)
Jag kör 10,6. Datorn heter Mac OS X Server och är helt ny. De utgångar som finns är Mini DVI och Mini Display port. Jag använder adapter från Mini DVI direkt till HDMI. Datorn är inställd på 720 p 50 hertz, men jag har provat även 60 hertz med samma nedslående resultat.
Postad 08 februari 2010 - 10:52
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Jag har min Mac Mini kopplad med Mini displayport - HDMI kabel direkt till TV:ns HDMI ingång samt optisk utgång för ljudet till min förstärkare.
Kopplar jag Mac Minin direkt med HDMI till förstärkaren så får jag dock ingen bild på TVn. Drar jag däremot ut den optiska kabeln från Mac Minin så kommer bilden!
Vet inte vad det beror på dock. Nu har jag 4 HDMI ingångar på TVn och lika många på förstärkaren så det är egentligen inget problem, har för mig att min Telia Digitalbox också strulade på detta vis.
Men min BluRay spelare och DVD samt PS3 körs med bara 1 HDMI kabel direkt till förstärkaren och det levererar HD ljud + bild.
Så det bör ju vara någon inställning, vet inte om det har med att man kör PCM, Bitstream på olika källor som ställer till det ?!.
Min Förstärkare är en Pioneer SC LX 81, Mac Mini av den senaste modell samt TV Kuro 60”
Postad 09 februari 2010 - 10:12
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag kör 10,6. Datorn heter Mac OS X Server och är helt ny. De utgångar som finns är Mini DVI och Mini Display port. Jag använder adapter från Mini DVI direkt till HDMI. Datorn är inställd på 720 p 50 hertz, men jag har provat även 60 hertz med samma nedslående resultat.
OK, jag har följande råd: 1. Uppgradera förstärkaren så den har senaste firmware version, denna modell är erkänt buggig med gammal firmware. 2. Kontrollera alla inställningar på förstärkaren, det finns flera som är relaterade just till HDMI. 3. Testa att koppla minin till de andra HDMI-ingångarna. 4. Möblera om, sätt minin nära TVn (med en billig, kort kabel) och köp en billigare lång ljudkabel till förstärkaren. 5. Byt förstärkare.
Postad 10 februari 2010 - 11:54
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
Användare
-
-
165 inlägg
Funderar som många andra mellan XBMC-baserat hembygge eller Mac Mini med Plex. Försöker hitta lite info om huruvida man kan få ut HD-ljud från Mac:en, men hittar inga svar här på forat. Kanske har jag letat för dåligt, men: är det någon som vet?
Vad jag förstår ska man plocka ut bildsignalen via DVI-kontakten via adapter till HDMI. De flesta tar ut ljud optiskt via 3,5 mm-kontakten. Men för att få ut HD-ljud går man ju företrädesvis via HDMI på en traditionell HTPC. Klarar DVI av att skicka de nya HD-ljudsformaten? Funkar det sedan via adaptrar hela vägen till förstärkaren?
Postad 10 februari 2010 - 12:00
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Funderar som många andra mellan XBMC-baserat hembygge eller Mac Mini med Plex. Försöker hitta lite info om huruvida man kan få ut HD-ljud från Mac:en, men hittar inga svar här på forat. Kanske har jag letat för dåligt, men: är det någon som vet?
Vad jag förstår ska man plocka ut bildsignalen via DVI-kontakten via adapter till HDMI. De flesta tar ut ljud optiskt via 3,5 mm-kontakten. Men för att få ut HD-ljud går man ju företrädesvis via HDMI på en traditionell HTPC. Klarar DVI av att skicka de nya HD-ljudsformaten? Funkar det sedan via adaptrar hela vägen till förstärkaren?
De nyare Mac Mini har ju Displayport och det finns adapter som gör dessa till en HDMI direkt. Det finns även en adapter som gör USB port + Mini Displayport till en enda kabel = HDMI då får man ut både bild och ljud över HDMI men det är ju i princip detsamma som förgående exemplet. Ljudet går via 3,5mm optiska utgången och den stödjer DTS men inte DTS HD.. vad jag läst mig till så kan inte Plex heller avkoda detta, så vill man ha bättre än DTS så går Mac Mini bort. Det positiva är väl att inte så många MKV filer har mer än DTS ? Har kollat Popcorn Hour 200 och lite andra medialösningar men de lider ju istället av andra saker som stör mig mer, coverflow och allt det underbara som Plex ändå smäller upp med enkelhet lär man inte få ordning på med andra lösningar! Även om det går till viss mån. Hur stor skillnad hör man på DTS HD och DTS t.ex egentligen, jag har filmer som är 1080P men inte bättre bildkvalite än en DVD så det beror nog mkt på, jag har själv DTS HD på min förstärkare och visst vill jag höra skillnad när jag kör BluRay filmer med DTS HD, jag har ju betalat för den extra funktionen och då som klart skall det ju fan låta bättre, men om det gör det egentligen vet jag inte  Man intalar väl sig själv att de gör det i alla fall.
Postad 10 februari 2010 - 13:13
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
Användare
-
-
165 inlägg
Ok, tack för oerhört snabbt svar, motif! Det var väl det jag trodde. Såvitt jag förstår hanterar inte XBMC hd-ljuden heller. Det jag menar är att det kan vara bra att ha hårdvara som är förberedd. Om jag bygger en HTPC själv kommer jag se till att moder-/ljudkort har stöd, för HD-ljudformaten lär väl bli allt vanligare. Det är inte lätt, detta val. Men alla som kör Mac verkar ju vara nöjda, så...
Har sett att det finns lösningar för att även köra digital-TV via Plex på något vis. Har man en extern kortläsare och tuner då, eller? Hur bra är programvaran för detta - EPG, smidighet i inspelningar..? Lagras inspelade filer så att man enkelt kan komma åt dem via Plex, eller måste man ha annan mjukvara? Läste lite om detta i tråden, men fick inte hela bilden klar för mig.
Någon som vill göra en snabb info med specifikationer, stöd, kopplingar för ljud/bild? Skulle nog bli en klistringsbar tråd i så fall!
Postad 10 februari 2010 - 13:19
motif
-
motif
-
Lärjunge
-
-
461 inlägg
Jag har inte forskat jättemkt kring detta men jag kan komma med en erfarenhet och det är Elgatos programvara, jag kör själv den lilla USB stickan Hybrid för 800 kr eller vad den kostar och då får jag Digital TV direkt i datorn som jag också kan live streama alla mina kanaler via 3G till en iPhone när man är på resande fot t.ex
Jag kan programmera inspelningar och man kan i princip gör allt man vill, denna lösning vet jag inte hur pass bra den går integrerar med just Plex men med Remotebuddy i datorn är det busenkelt att med t.ex en Harmony bara switcha från Plex till ElGato och vipps så har man alla sina kanaler mm.
Finns säkert fler experter på forumet som kan fördjupa sig i denna fråga 
Finns även en Cardreader som man köper till för t.ex betalkanaler hos Boxer, samt flera olika modeller om man har Sat Tv samt HD kanaler vilket också fungerar prima.
Postad 17 februari 2010 - 10:56
Unregisteredd9aa4701
-
Unregisteredd9aa4701
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Finns säkert fler experter på forumet som kan fördjupa sig i denna fråga  Finns även en Cardreader som man köper till för t.ex betalkanaler hos Boxer, samt flera olika modeller om man har Sat Tv samt HD kanaler vilket också fungerar prima.
Vad jag har hört från tester som gjordes i Maj 2009 så funkar inte Elgatos kortläsarinterface (Elgato Common interface) någe vidare. Iaf inte med Com Hem.
Postad 22 februari 2010 - 09:26
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Fixa in PLEX på minin och testade det lite i helgen men vart lite besviken. Mina mkv filer går inte att spela via PLEX, dom syns inte när jag bläddrar till dom. I övrigt går det bra att spela dom utanför PLEX. Sen installerade jag en massa plugins typ svt play, netflix m.m. Dom flesta (70% av) filmerna jag försökte spela fick jag typ "formatet stöds inte" eller liknande fel.
Har jag missat att installera med något eller skall det vara så här?
Postad 22 februari 2010 - 10:58
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Du har nog inte mappat upp biblioteket ordentligt om filmerna inte syns.
Postad 22 februari 2010 - 21:07
MrKillBill
-
MrKillBill
-
Rookie
-
8 inlägg
Fixa in PLEX på minin och testade det lite i helgen men vart lite besviken. Mina mkv filer går inte att spela via PLEX, dom syns inte när jag bläddrar till dom. I övrigt går det bra att spela dom utanför PLEX. Sen installerade jag en massa plugins typ svt play, netflix m.m. Dom flesta (70% av) filmerna jag försökte spela fick jag typ "formatet stöds inte" eller liknande fel. Har jag missat att installera med något eller skall det vara så här?
Som föregående skribent skrev så har du nog inte korrekta inställningar för att läsa underfiler i mapparna. Plex föredrar en "platt filstruktur" och det enklast enligt min mening är en huvudmapp med filmer och i den en mapp för varje film och i filmmappen själva filmfilerna. Plex är väldigt fiffigt men lite klurigt innan man lärt sig. En bra början är http://wiki.plexapp....Getting_Started. Det blir grymt snyggt när man aktiverar koppling till IMDB för då kan man bläddra bland titlar och få kort info om filmen. Plex skall leta automatiskt i IMDB men det fungerade inget bra för mig men jag kom på, jag använder Apples standardfjärr, att hålla inne menu-knappen och då kom menyn att leta bland IMDB fram. Viktigt att använda samma namn som i IMDB, typ Heat (1995). Lycka till.
Postad 24 februari 2010 - 15:35
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Det är ju inte utan att man bli lite sugen på HTMAC med plex. Hur stora tror ni chanserna är att nästa uppdatering av Minin har BluRay-spelare och HDMI-utgång (eller stödjer displayport de nya HD-ljudformaten?)? Vore ju trevligt att kunna byta ut så många maskiner som möjligt om man satsar på en sån här.
/Ash
Postad 24 februari 2010 - 15:55
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Det är ju inte utan att man bli lite sugen på HTMAC med plex. Hur stora tror ni chanserna är att nästa uppdatering av Minin har BluRay-spelare och HDMI-utgång (eller stödjer displayport de nya HD-ljudformaten?)? Vore ju trevligt att kunna byta ut så många maskiner som möjligt om man satsar på en sån här.
/Ash
Ganska liten chans även om möjligheten finns. Apple har satt sig på tvären vad det gäller BD.
Postad 25 februari 2010 - 07:35
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
/Ash
Nu när iPaden kommer så satsar Apple ännu mer på TV och film i iTunes Store (även om det tyvärr inte märks ännu i Sverige). Bluray är en direkt konkurrent till nerladdning via iTunes och därför kommer Apple aldrig att sätta in en sån läsare i vanliga Macar (möjligen som option i MacPro eftersom dessa ofta används för videoproduktion och mastering). Troligen dröjer det med HD-ljudformat också eftersom dessa funkar bäst på HDMI och denna kontakt kan anses vara en konkurrent till Displayport som ju Apple nyligen "har bestämt sig" för...tråkigt.... För övrigt är mini med Plex en höjdare (när man väl ställt in allting).
Postad 25 februari 2010 - 13:05
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Hur stor skillnad är det mellan xbmc (linux) och plex då? Kanske det är lönt att satsa på en HTPC istället för en HTMAC? Vad gör plex bättre?
/Ash
Postad 25 februari 2010 - 13:12
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Hur stor skillnad är det mellan xbmc (linux) och plex då? Kanske det är lönt att satsa på en HTPC istället för en HTMAC? Vad gör plex bättre?
/Ash
XBMC finns till OS X också. Plex är bara en speciellt framtagen version av XBMC för Mac som har diverse Mac specifika funktioner samt en enkel plugin arkitektur.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|