* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 02 september 2010 - 02:12
Postad 02 september 2010 - 04:27
19x3 boxen har även en annan liten egenhet, HDMI ut-taget levererar spänning även i standby, vilket gör att en switch med automatik inte kan avgöra om den är avstängd och inte skall användas ... så gör ingen annan av min HDMI-utrustning ...
Det hänger nog ihop med att standby-läget mer eller mindre bara gör att boxen slutar skicka bilden på utgångarna. Allt övrigt i boxen är ju igång, så att man t ex skall kunna programmera 1963:an remote. Jag är osäker på om detta gäller alla boxar, men det gäller i alla fall 1963.
/A
Postad 02 september 2010 - 07:56
Det hänger nog ihop med att standby-läget mer eller mindre bara gör att boxen slutar skicka bilden på utgångarna. Allt övrigt i boxen är ju igång, så att man t ex skall kunna programmera 1963:an remote. Jag är osäker på om detta gäller alla boxar, men det gäller i alla fall 1963.
/A
Skulle vara intressant att veta om de nya boxarna är "grönare" ... att hårddisken alltid är igång känns lite B ...
Postad 02 september 2010 - 12:52
När du skriver Koaxial, menar du SPDIF eller analog Röd-vit?
Om du väljer läget Digitalt ljud går ljudet ut på HDMI, optisk och SPDIF och kan inte regleras.
Om du väljer läget Analogt ljud går ljudet ut på de analoga röd-vita utgångarna och då skall du kunna reglera ljudet.
/A
Koaxial från SPDIF på boxen till koaxialingången på recivern. Alternativt optisk kabel från den optiska utgången på boxen till optisk ingång ingång på recivern. Några andra ljudanslutningar har jag aldrig använt. Jag frågade Telia om problemet när jag upptäckte det med en ny box men fick bara svaret att om jag kopplar in en egen reciver så svarar dom inte på några frågor.
Med tidigare boxrar och recivern inkopplad har jag kunnat reglera ljudet via boxen om jag valt analogt ljud men inte om jag valt digitalt. Med ljudet via tv:ns högtalare har jag kunnat reglera ljudet oavsett viket ljudformat jag valt i boxen.
Nu med den senaste boxen med hd så skickas inget ljud till tv:ns högtalare alls. Kollade detta nu precis. Oavsett om jag väljer analogt eller digitalt. Märkligt då jag har hdmi från boxen till tv:n. Ljud till tv:ns högtalare är egentligen ointressant då ljudet det hållet låter skit. Det är ju tur att jag har en reciver för annars hade jag inte haft ljud överhuvudtaget!
Felet med att inte kunna reglera ljudet via boxens fjärrkontroll med recivern inkopplad kvarstår. Är det någon annan som har samma problem som jag har? Problem och problem förresten... jag vill kunna lägga undan reciverns fjärrkontroll bara.

Edit: Är det så att jag måste koppla ljudkabel mellen boxen och tv för att få ljud från tv:ns högtalre trots att jag kopplat med hdmi?
När jag har felanmält har Telia skickat en ny box till mig med en retursedel varpå jag skickat tillbaka den felaktiga.
Så sant så! Jag lider av senil-light!

Redigerat av Bosse-i-skogen, 02 september 2010 - 13:02.
Postad 02 september 2010 - 16:53
Jag har inte kopplat med koax eller optiskt själv, eftersom min receiver kan extrahera ljudet från hdmi, men jag gissar att det är "by design" att boxen alltid skickar ut fullt ljud på de digitala ljudutgångarna (förutom hdmi då).Med tidigare boxrar och recivern inkopplad har jag kunnat reglera ljudet via boxen om jag valt analogt ljud men inte om jag valt digitalt.
Nu med den senaste boxen med hd så skickas inget ljud till tv:ns högtalare alls.
Kopplar du box->TV direkt eller via receivern? Att du inte får ljud på TVn skulle kunna vara så att hdcp delvis falerar och boxen inte tycker att din TV kan hantera ljud, vilket gör att boxen tror att det är en DVI enhet och således struntar i att skicka ljudet. Har man en annan TV att testa med så borde man kunna fastställa om det är det som är problemet eller ej.
Postad 02 september 2010 - 17:14
Det är inspelning du har gjort efter att du laddat ner nyaste programvaran du fortfarande får den ur synk eller var det inspelning du gjort innan som fortfarande är fel?
...
Textningen skickas ju med multicasten till kunderna och problemet med att den blir fel i inspelning beror ju på att boxen inte lyckas spara denna på ett korrekt sätt på hårddisken tillsammans med bilden.
Någon av er som är duktiga som orkar prova och försöka komma fram till att den blir olika mycket osynk mellan text och ljud när ni tittar på samma material?
Blir det alltid samma osynk på samma film oavsett när man tittar på den är det ju endast ett problem med inspelningen görs, men det verkar ju som att det blir olika mycket osynk mellan olika gånger man spelar upp samma program.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag noterar att alla icke inbrända textningar för mig numera kommer i synk även på inspelat material. Åtminstone på nya inspelningar.
Man har tydligen gått tillbaka till den textning man hade ett tag på TV4 Sc-Fi för en tid sedan - dvs större, blaffigare och mer skrymmande. MEN - den kommer stadigt i synk!
Jag har testat de kanaler jag har som sände separat text vid testtillfället, TV4 Sci-Fi, Discovery Science/World/Travel&Living, National Geographic, Animal Planet, Viasat History/Explorer/NatureCrime samt TV1000-kanalerna. De tycks samtliga ha fått denna typ av textning och synkar också korrekt vid inspelning.
En par gamla inspelningar jag hade kvar verkar fungera som tidigare. Ostadig synk som mestadels ligger ca 3s före ljudet. Men den kan variera lite från gång till gång och ibland tappa bort rader också. Spolar man framåt eller bakåt kan fördröjningen också ändras.
Men de nya inspelningarna jag testat nu tycks fungera klockrent.
Finge man önska skulle själva utseendet mer likna det som var innan, mindre och längre ner i bilden, allra bäst vore det också med halvgenomskinlig text. Men det absolut viktigaste är att synken funkar - och det verkar den göra nu. Tack för det!

Postad 03 september 2010 - 02:22
Jag har inte kopplat med koax eller optiskt själv, eftersom min receiver kan extrahera ljudet från hdmi, men jag gissar att det är "by design" att boxen alltid skickar ut fullt ljud på de digitala ljudutgångarna (förutom hdmi då).
Kopplar du box->TV direkt eller via receivern? Att du inte får ljud på TVn skulle kunna vara så att hdcp delvis falerar och boxen inte tycker att din TV kan hantera ljud, vilket gör att boxen tror att det är en DVI enhet och således struntar i att skicka ljudet. Har man en annan TV att testa med så borde man kunna fastställa om det är det som är problemet eller ej.
Bilden har jag från boxen till tv:n med hdmi direkt. Och ljudet från boxen till recivern. Om jag tänker efter kan det vara att jag tidigare använde scart mellan box och tv och hade ljud i tv:n då. Jag har rca-ingångar på tv:n och där är väl sådana på boxen också så då kan jag nog få ljud i tv:n direkt.
Men som sagt: det störiga är att jag måste använda reciverns fjärrkontroll för att reglera ljudet och inte boxens dito. Men jag överlever!

Postad 03 september 2010 - 14:52
Postad 03 september 2010 - 19:31
Sänds verkligen Canal+ Film HD i Telias nät i 1080I?
Jag är tämligen säker på att Canal+ HD är i 1080i.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 september 2010 - 19:45
Bilden har jag från boxen till tv:n med hdmi direkt. Och ljudet från boxen till recivern. Om jag tänker efter kan det vara att jag tidigare använde scart mellan box och tv och hade ljud i tv:n då. Jag har rca-ingångar på tv:n och där är väl sådana på boxen också så då kan jag nog få ljud i tv:n direkt.
Men som sagt: det störiga är att jag måste använda reciverns fjärrkontroll för att reglera ljudet och inte boxens dito. Men jag överlever!
Nu har jag löst problemet!

Tack för att jag löste problemet!

Redigerat av Bosse-i-skogen, 03 september 2010 - 19:51.
Postad 03 september 2010 - 20:08

Postad 04 september 2010 - 08:09
Efter sista uppdatering blev min 1903 lite knäpp
När jag startar den så är det max volym, trots att stapeln är på senaste inställda, typ hälften. Det räcker med att sänka eller höja ett snäpp så sänks ljudet till normal nivå. Man blir ju vettskrämd varje gång man slår igång
Det felet är redan rapporterat och kommer att åtgärdas så snart som möjligt.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 04 september 2010 - 16:04
Jag noterar att alla icke inbrända textningar för mig numera kommer i synk även på inspelat material. Åtminstone på nya inspelningar.
Man har tydligen gått tillbaka till den textning man hade ett tag på TV4 Sc-Fi för en tid sedan - dvs större, blaffigare och mer skrymmande. MEN - den kommer stadigt i synk!
Jag har testat de kanaler jag har som sände separat text vid testtillfället, TV4 Sci-Fi, Discovery Science/World/Travel&Living, National Geographic, Animal Planet, Viasat History/Explorer/NatureCrime samt TV1000-kanalerna. De tycks samtliga ha fått denna typ av textning och synkar också korrekt vid inspelning.
Låter ju lovande. Måste testa lite mer på dessa kanalerna och se om jag har problemet där eller om det fungerar.
Har ärligt talat bara testat på Canal+ kanaler men där finns problemet tyvärr fortfarande kvar. Canal+ har dock inte den "nya" fula blaffiga typen av textning så det kan vara det som är skillnaden.
Angående Canal+ så har jag sett problemet på nya inspelningar som gjorts sen uppdateringen släpptes. Gjorde en testinspelning och felet fanns då jag spelade upp inspelningen direkt efter, men även efter att boxen gjorts strömlös och startas om. Texten låg identiskt fel både före och efter att boxen gjorts startats om.
/Martin
Postad 05 september 2010 - 20:14
Kan väl passa på att säga att om ni har problem med att texten är osynkad i realtid när ni tittar på ett program så är det antagligen ett fel som samtliga kunder har och meddela detta gärna till supporten så får de sätta tekniker på att titta på det på en gång. Det brukar lösa sig genom att de korrigerar fördröjningen av när konverteringen från leverantören sker.
Textningen skickas ju med multicasten till kunderna och problemet med att den blir fel i inspelning beror ju på att boxen inte lyckas spara denna på ett korrekt sätt på hårddisken tillsammans med bilden.
Någon av er som är duktiga som orkar prova och försöka komma fram till att den blir olika mycket osynk mellan text och ljud när ni tittar på samma material?
Blir det alltid samma osynk på samma film oavsett när man tittar på den är det ju endast ett problem med inspelningen görs, men det verkar ju som att det blir olika mycket osynk mellan olika gånger man spelar upp samma program.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Det känns som att text synkningen fungerar bättre nu med nya programvaran när man tittar på Canal+ direkt. Men vad är det för ful textning med svart bakgrund nu? Dock så fungerar fortfarande inte text synkningen av inspelade program på Canal+. Alltsom oftast försvinner textningen helt och enda sättet att få tillbaks texten är att stoppa uppspelningen och starta programmet igen. Och det blir olika osynk varje gång när man tittar på inspelade program precis som du säger.
Redigerat av Unregistered29650, 05 september 2010 - 20:16.
Postad 05 september 2010 - 20:18

Postad 05 september 2010 - 21:01
Måste också säga att livet blev bra mycket lättare när den inspelning man just tittat på numera står som markerad när man stoppar den. Särskilt när man har en veckas avsnitt av någon serie att gå igenom...
Mappar vill vi ha

Postad 05 september 2010 - 21:46
Kollade även Canal+ HD - funkade sweet.
Däremot funkade Canal+Sport HD inte alls bra. Lag. Spelar ingen roll iofs då jag byter till Viasat.
Men, måste fråga; har problemet med programbiblioteket tagits upp tidigare? Det var ju flera månader som allt bara krashade när man försökte kolla nåt från canal+ select, men även SF-kanalen. Vet inte om det styrts upp?
Postad 06 september 2010 - 06:30
fult som stryk är förnamnet.
Postad 06 september 2010 - 09:12
Men, måste fråga; har problemet med programbiblioteket tagits upp tidigare? Det var ju flera månader som allt bara krashade när man försökte kolla nåt från canal+ select, men även SF-kanalen. Vet inte om det styrts upp?
Har inte direkt haft några problem, å andra sidan har jag inte nyttjat det speciellt mycket heller.
Tjejen kollade på två filmer därifrån i helgen utan problem.
Postad 06 september 2010 - 17:53
det är nog ett problem som du har tror jag för jag har inte haft några problem alls. kan ju vara något med kommunikationen från din box till deras servrar eller något sådant

Postad 06 september 2010 - 18:49
Nu har jag löst problemet!
Jag kollade inställningarna i boxen och oavsett om jag ställde ljudet på analogt eller digitalt så var det digitalt och då det för det mesta är 2.0 bara så hade jag ljud bara i vänster och höger fronthögtalare. Nu har jag kopplat ljudet analogt med kablar från boxen till reciverns TAPE-ingång så nu kan jag reglera ljudet med boxens fjärrkontroll och recivern simulerar 5,1 ljud ut i alla fem högtalare med "NEO:6 5 Channel Music" som är ljudläget jag föredrar i recivern, Andersson R1.
Tack för att jag löste problemet!
Det har skrivits massor av inlägg om detta tidigare.
Man kan inte och har aldrig kunnat reglera ljudet på de digitala utgångarna. Det är endast på de analoga utgångarna (SCART och vit-röd RCA) som boxen kan reglera ljudet. På de digitala utgångarna går ljudet ograverat vidare till din ljudkälla, t ex receiver eller TV, beroende på vad du har kopplat boxen till.
/A
Postad 06 september 2010 - 20:02
Om ni inte har läst om kanal 10 så gör det på http://www.telia.se/...tal-tv/nyheter/
Lika bra jag tar lite mer info nu när jag hoppas att de flesta redan har fått kanalen.
TV10 kommer att ingå i kanalpaket Lagom, Stor, Viasat Silver, Viasat Guld, Viasat Sport och Viasat Premium.
De kunder som fortfarande har en äldre modell av digital-tv box, Motorola 1510, kan under september månad se TV10 på kanalplats 401. (MPEG4 på kanalplats 16 alltså)
Är det någon som saknar kanalen fast ni tycker att ni borde ha den, prova starta om boxen och hjälper inte det kan ni skicka pm till mig med eran identifikationskod så har jag nog svar på vad som är fel.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 06 september 2010 - 21:43
Jo jag har sett det, beror nog på att det underlättar för dem som är döva.Varför är texten röd när kommentatorn snackar på National Geographic Channel eller om det var History?
fult som stryk är förnamnet.
Postad 07 september 2010 - 06:10
SF-kanalen finns DELVIS i programbiblioteket, mindre än hälften av programmen skulle jag vilja påstå.
Jag skaffade Viasat sport och blev lovad ALLA Premier league matcher och har nu förstått att jag vart lurad av säljaren.
FIXA DETTA Telia, ge mig Viasat Sport HD, jag struntar i om det är i HD kvalitet men ge mig matcherna.
Har nu avslutat mitt VIasat Sport abbonemang med omedelbar verkan.
Postad 07 september 2010 - 06:14
Jo jag har sett det, beror nog på att det underlättar för dem som är döva.
Jo, men den brukar vara svagt turkos normalt. Inte ilsket röd.... Dessutom så är det bara så på dessa kanaler så jag antog att detta kom iom uppdateringen där man gjorde något åt textningen.
Postad 07 september 2010 - 16:41
Jo, men den brukar vara svagt turkos normalt. Inte ilsket röd.... Dessutom så är det bara så på dessa kanaler så jag antog att detta kom iom uppdateringen där man gjorde något åt textningen.
Kan bara berätta att det är RÖTT även hos Canal Digital i min satellit box på History Channel

Så allt är inte Telias fel

Postad 07 september 2010 - 17:04
Det har skrivits massor av inlägg om detta tidigare.
Man kan inte och har aldrig kunnat reglera ljudet på de digitala utgångarna. Det är endast på de analoga utgångarna (SCART och vit-röd RCA) som boxen kan reglera ljudet. På de digitala utgångarna går ljudet ograverat vidare till din ljudkälla, t ex receiver eller TV, beroende på vad du har kopplat boxen till.
/A
Das stimt nicht. Har kopplat min 1910 via optiskt till receivern och har den ställt på digital signal. Trots det kan jag reglera nivån på boxen på vissa kanaler (dvs, de som inte sänder i DD).
Postad 07 september 2010 - 18:41
Postad 07 september 2010 - 19:25

Postad 07 september 2010 - 19:37
TV10 funkar inte... har startat om boxen + uppdaterat, slagit hårt i kuddar, gråtit... inget har hjälpt. Svart ruta på kanalplats 16, TV10...
Markus noterar att det är on om PM i inkorgen från HemoWest...
Är det svart på kanalplats 401 med?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 07 september 2010 - 19:54
Markus noterar att det är on om PM i inkorgen från HemoWest...
PM skickat... trodde som sagt att du kollade fotboll!

Är det svart på kanalplats 401 med?
Woooohooo... funkar!
Postad 07 september 2010 - 19:55
Das stimt nicht. Har kopplat min 1910 via optiskt till receivern och har den ställt på digital signal. Trots det kan jag reglera nivån på boxen på vissa kanaler (dvs, de som inte sänder i DD).
Det är nog riktigt. Jag hade glömt bort det. Eftersom jag kör med en multifjärr så har jag aldrig använt Motorolafjärren till att reglera ljudet.
En vanlig PCM-signal går bra att reglera.
/A
Postad 07 september 2010 - 20:58
PM skickat... trodde som sagt att du kollade fotboll!
Klart jag tittar på fotbollen

I ditt fall kan jag säga att det verkar som att det är problem i erat LAN nät där. Kan du kontakta supporten om någon dag om det inte fixar sig så vore jag glad. De behöver felanmäla det till nätdriften så de kan fixa konfigurationen i switcharna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 08 september 2010 - 01:05
Det Grafiska Användar Gränssnittet (GUI) har inget med nån specifik kanal att göra, utan det hanterar baraNy version av GUI:t idag? Jag har version 5_0_27_28_swe. Har det bara med TV10 att göra eller är det någon som märkt något annat?
hur du t ex bläddrar mellan kanalerna, och hur du t ex når boxens menyer osv.
Postad 08 september 2010 - 02:14
Postad 08 september 2010 - 05:51
Klart jag tittar på fotbollen
I ditt fall kan jag säga att det verkar som att det är problem i erat LAN nät där. Kan du kontakta supporten om någon dag om det inte fixar sig så vore jag glad. De behöver felanmäla det till nätdriften så de kan fixa konfigurationen i switcharna.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Jag avvaktar och felanmäler eventuellt senare i veckan. Tack för informationen.
Postad 08 september 2010 - 07:40
Har nu fått nya boxen sen motorolas 1510 ska sluta gälla. Men med nya boxen så hackar både bild och ljud med någon sekunds mellanrum. Har nu bytt tillbaka till 1510 och på den fungerar det som det ska. Det är så att jag har problem med modemet. Porten för internet verkar glappa så med mina 24 mbit får jag ut ett snitt på typ 0,9 mbit och från supporten ser det ut som att jag startat om modemet typ 3000 ggr på en timme. Men porten för tvn har fungerat felfritt. Nu undrar jag om övergången till nya boxen har med ny sändning att göra, och om den isf tar upp större bandbredd och om det kan orsaka mitt problem?
Jag tror att detta varit uppe tidigare och att de nya digitalboxarna har haft en del problem med Zyxel-modemen.
Postad 08 september 2010 - 11:01
Har nu fått nya boxen sen motorolas 1510 ska sluta gälla. Men med nya boxen så hackar både bild och ljud med någon sekunds mellanrum. Har nu bytt tillbaka till 1510 och på den fungerar det som det ska. Det är så att jag har problem med modemet. Porten för internet verkar glappa så med mina 24 mbit får jag ut ett snitt på typ 0,9 mbit och från supporten ser det ut som att jag startat om modemet typ 3000 ggr på en timme. Men porten för tvn har fungerat felfritt. Nu undrar jag om övergången till nya boxen har med ny sändning att göra, och om den isf tar upp större bandbredd och om det kan orsaka mitt problem?
Låter som det är dags för ett modem byte. Vad får du för hastighet ner när du har din 24mbit? För mig att det blir en gräns på max 13 mbit om man har TV med?
Jag tror att detta varit uppe tidigare och att de nya digitalboxarna har haft en del problem med Zyxel-modemen.
Stämmer korrekt. man får byta till Telias Smart. (Thomson modemen)
Postad 08 september 2010 - 16:30
Finns fortfarande uppgraderingen från lagom till stor för kollektivanslutna kunder med lagom-paket?
Jag har två dagar i rad försökt beställa en uppgradering utan att lyckas utan att betala fullpris för paket stor.
I det första fallet var tjejen som svarade 99% säker att det inte fanns, men blev 100% säker att det fanns efter att ha pratat med en kollega, hon skulle höra av sig idag vilket hon inte gjort, så efter ett nytt samtal till en ny person, kom jag inte längre idag, de tror (och tror är rätt ord mer är det inte) att det finns, men de har ingen aning om hur de ska kunna sälja det till mig!!!
Jag har fiber 10/10, fast telefoni och iptv i kombination via brf, samt en privat inspelningsbar box om det spelar någon roll.
Har någon uppgraderat sin kollektiva lagom till stor framgångsrikt på den senaste tiden ???
Vad är det magiska ordet eller den magiska medarbetaren på telia man måste nå för att det ska fungera?
/Per Lundmark, Uppsala
Postad 08 september 2010 - 16:57
Arrgh!
Finns fortfarande uppgraderingen från lagom till stor för kollektivanslutna kunder med lagom-paket?
Jag har två dagar i rad försökt beställa en uppgradering utan att lyckas utan att betala fullpris för paket stor.
I det första fallet var tjejen som svarade 99% säker att det inte fanns, men blev 100% säker att det fanns efter att ha pratat med en kollega, hon skulle höra av sig idag vilket hon inte gjort, så efter ett nytt samtal till en ny person, kom jag inte längre idag, de tror (och tror är rätt ord mer är det inte) att det finns, men de har ingen aning om hur de ska kunna sälja det till mig!!!
Jag har fiber 10/10, fast telefoni och iptv i kombination via brf, samt en privat inspelningsbar box om det spelar någon roll.
Har någon uppgraderat sin kollektiva lagom till stor framgångsrikt på den senaste tiden ???
Vad är det magiska ordet eller den magiska medarbetaren på telia man måste nå för att det ska fungera?
/Per Lundmark, Uppsala
det borde finnas kvar.... från lagom till stor kostar 99kr/månaden... + krypteringsavgiften
Postad 08 september 2010 - 17:36
Det Grafiska Användar Gränssnittet (GUI) har inget med nån specifik kanal att göra, utan det hanterar bara
hur du t ex bläddrar mellan kanalerna, och hur du t ex når boxens menyer osv.
Jag är väl förtrogen med begreppet GUI. Dock vill jag minnas att vi sett både en och flera gånger tidigare att GUI-koden har behövts uppdateras när regionala sändningar har bytt sändningstid och liknande. Hade du hittat några ändringar?
Postad 08 september 2010 - 18:06
Arrgh!
/Per Lundmark, Uppsala
Bara en gissning, men är det kundtjänsten för fiberlan på 020-755 766 som du pratat med?
Postad 08 september 2010 - 18:27
/Per
Postad 08 september 2010 - 19:39
Vid 20:20 startade helt plötsligt min 1963 om medan jag tittade på Idol i några minuters timeshift.
Det har aldrig hänt förut.
Ville bara informera alla utifall någon mer har upplevt några problem.
(boxen har inte varit utan ström på många månader. Senaste mjukstart var förra veckan (?) när boxen uppdaterades)
Postad 08 september 2010 - 21:21
Jo precis fiberlan supporten är det, borde jag prata med en annan del av supporten?
/Per
Nej, du har ringt helt rätt.
Du ska prata med Fiberlan Kundtjänsten på 020-755766.
Tror kanalpaketet heter "Lagom till Stor" eller något sånt så det bör ju inte vara så svårt att fixa för kundtjänsten.
Alternativt springer du ned i din lokala Teliabutik!
Postad 08 september 2010 - 22:17
Samma hände mig. Tittade på en inspelning av Whitechapel och helt plötslig bootade boxen.FYI
Vid 20:20 startade helt plötsligt min 1963 om medan jag tittade på Idol i några minuters timeshift.
Det har aldrig hänt förut.
Ville bara informera alla utifall någon mer har upplevt några problem.
(boxen har inte varit utan ström på många månader. Senaste mjukstart var förra veckan (?) när boxen uppdaterades)
Postad 09 september 2010 - 15:57
Låter som det är dags för ett modem byte. Vad får du för hastighet ner när du har din 24mbit? För mig att det blir en gräns på max 13 mbit om man har TV med?
Stämmer korrekt. man får byta till Telias Smart. (Thomson modemen)
Nu blir jag lite orolig. Kör med gamla silverboxen från Motorla, och Zyxel modem.
Väntar på paket från Telia med den nya boxen som skall ersätta min nuvarande.
Måste jag också byta till Smart-abbonemang för att få Thomson boxen för att allt skall lira?
Har ingen lust att pynta en (visserligen låg) månadsavgift för att det hela skall fortsätta funka.
Kan någon mer kommentera om det är problem att köra Zyxel modemet med nya boxen (Mota 1003)?
Postad 09 september 2010 - 16:03
Redigerat av defiant, 09 september 2010 - 16:04.
Postad 09 september 2010 - 18:30
Nu blir jag lite orolig. Kör med gamla silverboxen från Motorla, och Zyxel modem.
Väntar på paket från Telia med den nya boxen som skall ersätta min nuvarande.
Måste jag också byta till Smart-abbonemang för att få Thomson boxen för att allt skall lira?
Har ingen lust att pynta en (visserligen låg) månadsavgift för att det hela skall fortsätta funka.
Kan någon mer kommentera om det är problem att köra Zyxel modemet med nya boxen (Mota 1003)?
Om du söker i tråden finns det en hel del inlägg ang just detta.
Ett urklipp från Telia Markus löd såhär:
"Jag har skrivit det i tråden dessutom för ett tag sen. Det är problem med vissa zyxelmodem och de nya digital-tv boxarna. Varför är lite oklart, men det har alltid löst sig genom att använda thomsson modem istället.
Vissa kunder har löst det med nya zyxel modem men det är ingen garanti att det fungerar då.
Nu tar jag kväll så får svara på era PM imorgon."
Markus Johansson
Telia Kundservice
Förstår dig om det känns surt att få byta till mera utrustning, men o andra sidan där det ganska praktiskt att ha routern och modemet i ett. (tycker jag iaf

Postad 09 september 2010 - 20:09
Jag avvaktar och felanmäler eventuellt senare i veckan. Tack för informationen.
Det borde funka nu kan jag säga. Om inte får du säga till.
Markus Johansson
Telia Kundservice
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
BioBerra