En får tackeDu är även välkommen hos mig i Örebro när allt är klart.
Liiite närmare iaf
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 23 February 2012 - 10:32 En får tacke Liiite närmare iaf Postad 23 February 2012 - 13:21
När man spelar "hyfsat" högt och subbens ljud ibland låter typ "flap flap" vid vad som upplevs som det ljupaste ljudet.
Spelar man då för högt för sin sub eller vad är det som gör att det låter så? Jag får ett sådant ljud ibland vid filmtittande med mkt djupbas Postad 23 February 2012 - 13:36 Låter som din sub slår igenom, eller vad ska man säga, bottnar? Redigerat av Unregistered710b3906, 23 February 2012 - 13:37. Postad 23 February 2012 - 15:20
Låter som du skall sänka lite Postad 23 February 2012 - 15:21
Låter som ett underdimensionerat bassystem skulle jag säga Postad 23 February 2012 - 15:30 Den kommentaren skall jag säga till dig när vi kommer över och skall kolla vad dina NHT går för, men det skall inte låta flap-flap det skall låta KLONK!! Postad 23 February 2012 - 16:42 Misstänkte det. Tack Ok får la göra det då Postad 23 February 2012 - 19:06
Nu är fiskesuget stort, ny lina på rullen och har inhandlat min första Westin idag
Postad 23 February 2012 - 19:49
Alla bassystem går att bottna, så det är nog inga problem. Postad 23 February 2012 - 19:57
Njaaa, TROR att mina inte skall gå att göra det med faktiskt *kliar mig i skallen*
Dom frustar däremot som en brunstig tjur när man går över gränsen. Postad 23 February 2012 - 20:17
+1
Tror att NHT basarna brölar när man går över gränsen Att dom är konstruerade så att dom inte mekaniskt ska kunna bottna så lätt utan upphägningens fjäderstyvhet börjar bromsa innan, super bra !
Hehe, Jeeeep de gör dom ................................................................. Jävlar vilket drag det e hemma nu, jag har hittat en placering som fungerar bra för mig i mitt rum, inte den möbleringmässigt optimala (som vanligt... men nu låter det inte bas utan musik !!!! Och s*tan i gatan va det trycker på i bröstkorgen, eller knakar i rummet, eller svajar... när man krämar på med passande musik, synd bara att toppsystemet är så hopplöst underdimensionerat i jämförelse med bassystemet... Jag kan inte i närheten av att maxa modulerna med "normal" musik, bara med basmastodont mogomusik kan jag börja närma mig men inte ens då... topparna säger stopp och det är riktigt bra ljudtryck i rummet då, högre än vad man orkar lyssna under längre stunder då man blir loomhörd... Alltså, ett helt perfekt balanserat system, jag vill ha lågdisstande bas vid alla tänkbara situationer, och nu har jag det och djuuuuup sådan Så, nästa steg som ligger längre fram i tiden är fetare toppar igen då... Modulerna hänger med ett tag och har den djup!baskapacitet som jag saknat. Djupbasen är fullt tillräcklig för mig, den ger den dära "närvaro, levande känslan" som liksom en "andning" i rummet som finns där till film och musik med sådant innehåll Ljudtrycket duger till, i lägenhet så är dom helt klart galet överkapacitet om man inte har grannar av granit ! Allt som allt : Jag är toknöjd med modulerna, nu längtar jag bara efter att få dom helt kompletta och i 100% färdigt skick, meeen jag får gott vänta på att Ingvar fått hem portarna som saknas... Men alla spelar ju så jag lider inte precis Modulerna kommer att få hänga med i alla fall ett byte av toppar, finns ingen anledning att ens fundera på att byta modulerna till något... Dom spelar exakt som jag vill, och har ljudtryckskapacitet som klarar att matcha fetare toppar än dessa sedan Jag har dock ett litet problem... Jag har inte slita mig från stereon... Edit: Jag återkommer i helgen med testresultat av diverse filmer, nu jäklar ska det testat nu när jag hittat en placering och inställning som jag känner mig riktigt nöjd med. Självklart kommer det att bli båda 50Cal, hoppande och skjutande robbotar och trumpetande jätte robbotar Redigerat av DVD-ai, 23 February 2012 - 20:21. Postad 24 February 2012 - 01:14 Ser man med blotta ögat att basen rör på sig så har man underdimensionerat Postad 24 February 2012 - 08:48 http://www.youtube.com/watch?v=ko8CHrvPuJI&feature=youtu.be&hd=1 Alltså underdimensionerat? Redigerat av Unregistered710b3906, 24 February 2012 - 08:49. Postad 24 February 2012 - 08:51 Ooooh den var rätt tuff den kommentaren Jag tror nog att Karlsson spelar på mesvolumer *nana na na naaa* ( skall sägas sådär retsamt som barn brukar göra till varandra ) Postad 24 February 2012 - 09:24
Jag sänkte gain på subbens slutsteg igår när jag kom hem från jobbet. Satte på Jurrasic Park 1 och T-rexscenen med bilarna. Vill minnas att jag hört den "bottna" vid den scenen och 65db på receivern (ej relativt referens) efter att ha sänkt aningen kunde jag iallaf inte där höra det mer. Så kan vara att det bara behövdes lite mindre styrka. Vilka scener är generellt bra att titta på annars om man vill ge den mkt jobb? Det är ju lite kass att sänka ratten för att den ska klara en film men sen kanske man sätter på en annan film som var jobbigare och då råkar man ut för det igen, lika bra att ta det värsta först menar jag
Postad 24 February 2012 - 09:26
Tron när dom kör dom där balla motorcyklarna får subbarna att jobba rejält!
Låter som vi har en till som behöver uppdatera bottenbiten lite Postad 24 February 2012 - 09:48
Jepp ! i förhållande till sättet dom används på ! ska man gå "all in" så ska elementen inte röra sig mer än knappt synligt... Postad 24 February 2012 - 10:04
Elementen rör på sig lite väl mycket på mina piPs. Tror jag måste fixa profundus X eller liknande.
Postad 24 February 2012 - 10:06
Man kanske borde sätta hela framväggen på en upphängning och låta den flyttas av ett gäng motorer. En vägg på 6 * 2,5 m som slår 5cm p-p pumpar 750 liter. Räcker? Vette fan.
Postad 24 February 2012 - 10:07 Eller så köper man en Proson Rumble!!!!! Postad 24 February 2012 - 10:18 Ett gäng sånahär alltså? Det var ju iofs bara en prototyp med iden är redan född...
Postad 24 February 2012 - 10:25
EN? Lär gå åt fler än så. Att bottna ÅTTA 12"are gör jag lätt tyvärr. Och Baker sliter väl sina fyra LMS hårt kan jag tänka. Vill man återge frekvenser under 20Hz börjar det gå åt ordentligt med slagvolym. Vill man under 10Hz... tja... dyrt blir det iaf. @NiklasF: Vilken fjöspanel Postad 24 February 2012 - 10:27
Du glömmer att man alltid skall ha minst två basar Postad 24 February 2012 - 10:56 Nu var min kommentar lite skämtsam, men, om jag skulle optimera ett system så skulle jag nog göra så det inte rör sig så mycket som i filmen (runt 45 sek), utan där de maximala utslagen är samma som de man ser innan i filmen. Då är man på säkra sidan Postad 24 February 2012 - 11:02 Jo, jag hade behövt göra det om jag haft elektrostater. Nu har jag mycket kapablare saker än så Postad 24 February 2012 - 13:33
Tron har jag sett många gånger men jag tror inte jag upplever det i just den typen av bas. Mer rejäla explossioner (tror jag) men jag ska kolla efter. Haha ja det verkar ju inte bättre. Frågan är bara om man ska skaffa en sub till eller börja kolla på ny(a) Postad 24 February 2012 - 13:45
Komorok, Jag har en fråga. Vad är poängen med detta listan som jag ser du är mycket aktiv i. http://www.faktiskt....ewtopic&t=47372
Postad 24 February 2012 - 14:10
Vi rotar lite efter musik som har infranergi i sig. Några medlemmar ville ha exempel, så jag rotar lite på spotten.
Postad 24 February 2012 - 14:31 Det förstår jag men såg kommentarer om att dessa låtar på något sätt skulle "bevisa" att infra-återgivning är minst lika "viktigt" vid musik som film. Det var väl det jag undra över eftersom det skulle kräva att dessa skulle vara medvetet med i ljudmixen, vilket gör att: -De måste hört dessa under inspelningen eller mixningen -Vilket gör att deras utrustning i studion behöver klarar av att återge dessa tonen (helst utan massa dist) om de ska ha "hört" dem.. -Och att de spelade så högt att man märkte av det. Du vet väl ungefär vad som krävs att återge infra i ditt rum. Hur många studios tror du har ett system som kan göra detsamma? Postad 24 February 2012 - 14:37
Mycket få studios har nog den kapaciteten. Jag känner nog inte till en enda. Studio Blue möjligtvis, men den är nog gränsfall den med. Finns kanske någon, men ingen jag känner till, som sagt.
Men CoH och Mika Vainio BORDE ha sådan kapacitet. Sådana sjuka mängder energi i infraområdet kan man ju inte låta slinka förbi utan att mena det. Det är otroligt inkompetent gjort i så fall tycker jag. Postad 24 February 2012 - 14:42
Vad jag förstå. av det lilla jag kunde hitta, så var CoH plattan "hemmainspelad"?
Jag tror, utan att veta, att mycket är helt enkelt slask. Det vore ju intressant med någon artist som uttalat och bevisligen har en studio som kan ge distfri infraåtergivning, som medvetet gjort så. Postad 24 February 2012 - 14:51
Men menar ni att debatörerna fortfarande inte har hört av sig till div studios och filmljudläggare och har frågat än?!
Postad 24 February 2012 - 14:52
Håller med. Det vore verkligen skoj.
@NiklasF: Nej, jag ids inte. Redigerat av Unregistered757ca215, 24 February 2012 - 14:52. Postad 24 February 2012 - 14:57
Jag har kollat runt på diverse studios på nätet (och besökt några mindre). T ex så har Abby road (hyfsat stor studio) ett PAR B&W 800D som monitorer och det står inget om basmoduler. Postad 24 February 2012 - 15:00
Vore det inte skoj att ni komponerar ett mail ihop och ställer dom frågorna som känns relevanta?
Sen är det bara att göra ett utskick till dom bolagen som uppenbarligen har infra med. Postad 24 February 2012 - 15:10
ja det vore ju sjukt intressant !
någon som känner sig manad att ta tag i det ?! Postad 24 February 2012 - 16:43
Det är ju Karlsson och Komorok som har mest intresse i detta, trodde jag ju iaf
Jag nöjer mig med, det ligger med och det ger en fysisk upplevelse. Steve1234 eller vad han nu heter har säkert intresse av detta kan man tycka... Postad 24 February 2012 - 17:18
PMC gör kapabla system. Drivs aktivt av Bryston stärkare. Mer baspulver än B&W i alla fall.
http://www.pmc-speak...ients/index.php Bifogad fil(er)Postad 24 February 2012 - 17:41
Kom ju på det att han som mixar ljudet på Mustach senaste platta var en trevlig kille, han har kanske svaren på "våra" frågor. Vi har snackat om hans högtalare i tråden i samband med mässan som var i göteborg. Det var han som var tillverkaren av dom där jättarna i det lilla rummet. Gaaah jag och namn på saker och ting, någon som kommer ihåg vad dom heter?
Postad 24 February 2012 - 18:08 Feta saker men läser man på deras hemsida så har inte ens de största högtalarna eller subwoofers någon direkt infraåtergivning. De bästa har, enligt dem "useable" (= -3 eller -6dB?) vid 17 hz. Och de är knappast vanliga i studios, utan de mindre är nog vanligare. Postad 24 February 2012 - 18:46
Okido. Så under 20hz. Nåväl, inspelningsstudios med monitorer som klarar det vet jag inget om.
Men det finns en hel del mastringsställen som har dom faciliteterna, tex Bob Ludwig. Postad 24 February 2012 - 19:10
Det är inte många som har 72 liter Vd kan jag lova... Postad 24 February 2012 - 19:14
Vad tror ni skulle behövas för att skapa ett system, låt oss säga ett BF-system, som ska kunna gå ner till 15-18 hz och detta ska kunna ge, säg 120 dB (mellan 18-80 hz) vart som helst i ett 25 kvm rum och basarna ska knappt röra på sig då!
Postad 24 February 2012 - 19:26
Uppenbarligen mer än 72 liter Vd... Tror att det är mission impossible. Det skulle bli så många element och lådor att man själv inte skulle få plats. Tänk på hur mycket luft du måste svepa för att kunna spela 120dB i 18Hz............... Redigerat av Bakerman, 24 February 2012 - 19:27. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |