Poängen är iaf att våglängden vid 18Hz är avsevärt mycket längre än rummets mått och därför handlar det inte om vägutbredning längre, utan tryck. Så frågan är hur mycket luften behöver komprimeras i rummet för att uppnå det tryck som motsvarar 120dB. Någon som kan matten en kväll som denna?
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 24 February 2012 - 19:41
Poängen är iaf att våglängden vid 18Hz är avsevärt mycket längre än rummets mått och därför handlar det inte om vägutbredning längre, utan tryck. Så frågan är hur mycket luften behöver komprimeras i rummet för att uppnå det tryck som motsvarar 120dB. Någon som kan matten en kväll som denna?
Postad 24 February 2012 - 19:45
T ex så är det ju ingen omöjlighet att bygga 4 st BF moduler med LMS-18 liknande element och få plats med den i rummet. Hell, jag skulle kunna få plats med Z-4 + Y-2 t ex utan att det tar massa plats!
Redigerat av MKarlsson74, 24 February 2012 - 19:45.
Postad 24 February 2012 - 19:52
Bifogad fil(er)
Postad 24 February 2012 - 19:57
Postad 24 February 2012 - 20:00
Fan, när man väl börjar med utökat headroom så är det kört.
Postad 24 February 2012 - 20:15
Snart dax för lite film.
Postad 24 February 2012 - 21:06
Tex Massive Attack, Hur ställer sig ägaren av det brutala systemet till det?
Postad 24 February 2012 - 21:09
Baker, Nja, det är väl "bara" ett problem för slutna, för på en BF så är det ju porten som står för det mesta då, väl? Det är väl kring 45-55 hz som kanske kraven är som värsta då. Tror jag.
T ex så är det ju ingen omöjlighet att bygga 4 st BF moduler med LMS-18 liknande element och få plats med den i rummet. Hell, jag skulle kunna få plats med Z-4 + Y-2 t ex utan att det tar massa plats!
Vad är en BF ? Inte BasReflex eller...?
45-55Hz är nog inga problem. En BR avstämd till 18 har ju inga problem vid avstämningen.
Det är sant.
Redigerat av Bakerman, 24 February 2012 - 21:11.
Postad 24 February 2012 - 21:22
Han själv lyssnar inte på sån musik, hur djupt går Massive igentligen? men har hørt Stanley clark "Silly putty" i systemet på 115 blåsSvensk Roger, Du och jag lyssnar ju frekvent på musik som är nere runt 20 hz och djupare
så skrämmande rent! systemet stadigt under utveckling, må upplevas!
Postad 24 February 2012 - 21:58
vid svep ner mellan 20 -10 hz. när jag lirade Massive så,,,,,, Gubbar med system som nyper vid
30hz är i mina ögon/öron rätt begränsade i musiksmak.
Postad 24 February 2012 - 22:15
Gubbar med system som nyper vid
30hz är i mina ögon/öron rätt begränsade i musiksmak.
True dat !!
Postad 24 February 2012 - 22:20
Jag undrar mest för att jag själv ska transplantera ena örat och är allmänt hörselskadad. Lixom vart går mänskliga gränsen för uppfattbara ljudnivåer?
Postad 24 February 2012 - 22:23
Postad 24 February 2012 - 22:28
Hmm, går de så djupt? Var länge sedan jag lyssna men skulle "gissa" på kanske max 30 hz, men främst bas kring 40-50 hz.Svensk Roger, Du och jag lyssnar ju frekvent på musik som är nere runt 20 hz och djupare
Postad 24 February 2012 - 22:31
Jag skulle säga att det varierar från person till person lite grann, men sisådär mellan 13-16Hz.
Ok. Jag ska försöka ta kort på mitt nästa hörseltest. Ska göra ett audionomtest den 12e mars dagen innan jag ska på operation. Vore kul att veta vad man själv idag (innan op) uppfattar som djupt. Även om jag är övertygad om att trycket i form av vibrationer (soffskak osv) gör att man uppfattar tryck man egentligen inte hör.
Postad 24 February 2012 - 22:34
Ok. Jag ska försöka ta kort på mitt nästa hörseltest. Ska göra ett audionomtest den 12e mars dagen innan jag ska på operation. Vore kul att veta vad man själv idag (innan op) uppfattar som djupt. Även om jag är övertygad om att trycket i form av vibrationer (soffskak osv) gör att man uppfattar tryck man egentligen inte hör.
Ett stort problem är att för att kunna göra det korrekt så måste disten vara så låg att det inte kan vara dist man hör istället för infrabasen. Tveksamt om de har sådana prylar på audionomtestet, om det är ett normalt test
Postad 24 February 2012 - 22:35
man vet väl inte om man hör dist eller återgiven information. ens om det är på ett audionomtest (och det låter som man antar)Ett stort problem är att för att kunna göra det korrekt så måste disten vara så låg att det inte kan vara dist man hör istället för infrabasen. Tveksamt om de har sådana prylar på audionomtestet, om det är ett normalt test
Så det kvittar väl. ?
Postad 24 February 2012 - 22:36
Ett stort problem är att för att kunna göra det korrekt så måste disten vara så låg att det inte kan vara dist man hör istället för infrabasen. Tveksamt om de har sådana prylar på audionomtestet, om det är ett normalt test
Stort plus ett på den!
Postad 24 February 2012 - 22:36
Hmm, går de så djupt? Var länge sedan jag lyssna men skulle "gissa" på kanske max 30 hz, men främst bas kring 40-50 hz.
Fönsterbrädan ljög inte. Den var en så jalla bra indikator iom jag hade gjort frekvenssvep.
Hoppade hysteriskt. Finns låtar på Mezzaine som är goa i basen.
Postad 24 February 2012 - 22:39
Nej Sgart, det kvittar inte.
Det jag menar är att hör jag 16hz (ljud av dist) så hör jag 16 hz. Sen vad orsaken till 16 hz är spelar ingen roll för hörseln?
16 hz är ju ett mått för ljud menar jag? Sen vad som skapar det är väl en annan femma?
Postad 24 February 2012 - 22:42
Tack för den insikten Mattias ;-)
Postad 24 February 2012 - 22:50
När du lyssnar så tror du att du här 16Hz, men det du hör kan lika gärna vara harmonisk dist. Dvs, du kanske uppfattar 32Hz, 48Hz, 64Hz osv. mer än du uppfattar 16Hz. 16Hz måste spelas ganska starkt för att höras alls. Och det är inte så många system som klarar det utan att dista så mycket att det äventyrar trovärdigheten i testet.
Tack för den insikten Mattias ;-)
Fast nu menar jag ju uppmätt hz här. Annars vet man väl inte alls vad man lyssnar på? Hos ett audionomtest så ser man exakt vilka hz och db man testas på. Antingen hör man det, eller inte (de höjer db oftast då).
Men visst, hemma i en lyssningsmiljö är jag helt med på att möbler, återgivning för att inte tala om fysisk möjlighet till basåtergivning påverkar/begränsar vad du hör.
Postad 24 February 2012 - 22:54
Att man dessutom får den för samma peng som en blöt krogsväng kostar är ju bara ett stort plus.
Postad 24 February 2012 - 23:00
Jag tänkte snart köpa en sådan men vilken färg ska man ha? ska man köpa 2 eller hör man inte <25 hz annars?Vill man SERIÖST testa riktig infrabas bör man införskaffa en Proson Rumble 8.
Att man dessutom får den för samma peng som en blöt krogsväng kostar är ju bara ett stort plus.
Postad 24 February 2012 - 23:52
Postad 25 February 2012 - 00:27
Jag tänkte snart köpa en sådan men vilken färg ska man ha? ska man köpa 2 eller hör man inte <25 hz annars?
Hoppas att du inte var allvarlig nu...
Du la inte till någon smiley..
Postad 25 February 2012 - 01:56
Postad 25 February 2012 - 09:50
Fast nu menar jag ju uppmätt hz här. Annars vet man väl inte alls vad man lyssnar på? Hos ett audionomtest så ser man exakt vilka hz och db man testas på. Antingen hör man det, eller inte (de höjer db oftast då).
Men visst, hemma i en lyssningsmiljö är jag helt med på att möbler, återgivning för att inte tala om fysisk möjlighet till basåtergivning påverkar/begränsar vad du hör.
Jag ser att det jag skrev inte gick hem. Jag orkar inte förklara bättre och nöjer mig med att konstatera detta för tillfället. Ska försöka förklara bättre senare.
Postad 25 February 2012 - 10:19
Hoppas att du inte var allvarlig nu...
Du la inte till någon smiley..
Ok här har du en
Postad 25 February 2012 - 10:59
Postad 25 February 2012 - 11:05
Det är lugnt det är bara jag som är trög förmodligenJag ser att det jag skrev inte gick hem. Jag orkar inte förklara bättre och nöjer mig med att konstatera detta för tillfället. Ska försöka förklara bättre senare.
Inget att bry sig om
Postad 25 February 2012 - 11:13
Så nu gör jag ett litet försök. Jag säger inte att siffrorna är rätt alls, men det blir lättare att förstå om vi yxar till ett exempel med överdrivna siffror.
Säg så här då: En 13Hz ton spelas i 100dB. Distorsionsprodukten 26Hz landar på säg 90dB.
Säg då att hörtröskeln för att höra 13Hz ligger på 105dB, men tröskeln för att höra 26Hz är 85dB.
Då kommer distorsionen att vara hörbar, men inte grundtonen.
Postad 25 February 2012 - 11:14
Shit!! Nu har jag provspelat basarna med vanlig musik. Firehouse fick damen att lämna rummet och mina öron att slå lock!
Snart dax för lite film.
Vad blev det för film ? Basade det något ?
Postad 25 February 2012 - 11:19
Jag bryr mig
. Och jag tror inte du är trög heller.
Så nu gör jag ett litet försök. Jag säger inte att siffrorna är rätt alls, men det blir lättare att förstå om vi yxar till ett exempel med överdrivna siffror.
Säg så här då: En 13Hz ton spelas i 100dB. Distorsionsprodukten 26Hz landar på säg 90dB.
Säg då att hörtröskeln för att höra 13Hz ligger på 105dB, men tröskeln för att höra 26Hz är 85dB.
Då kommer distorsionen att vara hörbar, men inte grundtonen.
Då är jag fullkomligt med
Redigerat av Sgart, 25 February 2012 - 11:20.
Postad 25 February 2012 - 12:46
Kika vad ts frågar om här och sen säger ni samma sak som jag har gjort i tråden, så slipper vi någon som antingen sätter eld på sitt boende eller lyckas fippla till det så att någon annan får ström i sig.
https://www.minhembi...l=&fromsearch=1
Postad 25 February 2012 - 12:58
Postad 25 February 2012 - 13:42
Postad 25 February 2012 - 16:03
Gogglet litt snabbt igår, hitta inga direkta svar, men det blev antydt runt 30hz på Angel??? Och som nån sa Massive er club/dance musik ofta spelat i stora club anlegg som heller inte går så djupt, men mye bas uppøver..... men om det er svaret?Hmm, går de så djupt? Var länge sedan jag lyssna men skulle "gissa" på kanske max 30 hz, men främst bas kring 40-50 hz.
Postad 25 February 2012 - 16:44
baspelare på nätet som nyper högt upp. Jag undrade bara vad anledningen kan vara.
Kanske är helt fel ute men nog tycker jag det finns musik med bas under 30Hz. Massivelåten
från Mezzaine jag tänker främst på går nåt med "in my neigborhood" (kommer inte ihåg vad låten heter).
JBLtok som jag är så ska jag inte säga nåt förövrigt. K2 nyper ju vid ca 50hz. Och japanerna
som är dom största kundgruppen har inga subbar.....
Redigerat av Bongo_Mongo, 25 February 2012 - 16:44.
Postad 25 February 2012 - 16:56
vibrationsplatform som jag stötte till när jag joxade bakom racket. Jag hann plocka
bort armröret. Men när jag lade den till rätta på soffbordet så rasade hela skiten.
Den väger ju en del så det var ett ''''brak. Jag såg pengarna flyga iväg....
Ett par klippta kablar och vippan till armlyften rök. Hade jag inte hunnit rädda armen och
pu´n så hade jag lagt av med det här.
Postad 25 February 2012 - 17:02
http://www.youtube.com/watch?v=gCySTWFcnlM&feature=relatedDet var för övrigt en dramatisk kväll igår. Min skivspelare gick i backen. Den står på en
vibrationsplatform som jag stötte till när jag joxade bakom racket. Jag hann plocka
bort armröret. Men när jag lade den till rätta på soffbordet så rasade hela skiten.
Den väger ju en del så det var ett ''''brak. Jag såg pengarna flyga iväg....
Ett par klippta kablar och vippan till armlyften rök. Hade jag inte hunnit rädda armen och
pu´n så hade jag lagt av med det här.Då hade 40 papp gått upp i rök.
Postad 25 February 2012 - 17:04
Jag antar att det är Lindell Audio som du syftar på. Under TAD demon så berättade Andrew Jones att Tobias Lindell hade lånat deras stora R1 för att mixa just Mustasch´s senaste. Så på den plattan så har det nog inte mixats med en anläggning som fixar lite infra. Dom kan ju iofs ha både mastrat och efterlyssnat på någon helt annan anläggning.Kom ju på det att han som mixar ljudet på Mustach senaste platta var en trevlig kille, han har kanske svaren på "våra" frågor. Vi har snackat om hans högtalare i tråden i samband med mässan som var i göteborg. Det var han som var tillverkaren av dom där jättarna i det lilla rummet. Gaaah jag och namn på saker och ting, någon som kommer ihåg vad dom heter?
Postad 25 February 2012 - 17:07
Det var nervösa minuter när jag riggade upp allt igen. Otroligt nog fungerade allt. Men jag får lyfta och
sänka armen med fingret. Vippan går inte att köpa. Antingen en ny arm för 2500 USD eller nån vedbodmeck-
lösning.
Redigerat av Bongo_Mongo, 25 February 2012 - 17:07.
Postad 25 February 2012 - 18:05
er det inte bara djup infon som räknas, att kunna spela bas som detta anlegget gør från 30hz och høgt oppøver, har jag tilgode och høra nån annanstans. Menar att det er Altec Lansing Alnico element
Och som jag sa er anlegget under utveckling, menar han sa att två eller fyra 18" ska ta hand om det som spelar under 30hz......
Postad 25 February 2012 - 18:18
Postad 25 February 2012 - 18:18
Nån pianolackad klon som kostade ett par 100 tusen. Du är ju händig. Bygg ett par vetja!
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?