Jag blir verkligen trött på denna tjänst nu.
Ny buggrapport:
Igår gick min flickvän in på Inspelningar på 1963:an, och där låg allting.
Idag för en liten stund sen ropade hon på mig och pekade på skärmen. Under Inspelningar listades bara tre filer, alla från idag. Efter de tre filerna var det bara svart i listan! ALLA inspelningar borta.
Populärt? Inte direkt.
Jag tänkte att det kanske bara är någon presentationsbugg, och att de gamla filerna faktiskt finns kvar ändå.
Jag trycker på Gul knapp för att ändra sorteringen i listan med Inspelningar och väljer att lista Äldst först.
Plötsligt fylls hela listan med alla gamla filer igen.
Puh. De finns kvar.
...men det är ändå en allvarlig bugg. Min sambo hade aldrig tänkt pröva att ändra sortering för att se om filerna kom tillbaka, hon hade trott att de var borta (och förmodligen kastat ut boxen nästa gång det sprakar i högtalarna eller den bootar om av nån av alla andra buggar den lider av).
...och angående omboot. Nu bootade den om, på grund av samma gamla kritiska bugg jag rapporterat om för fem månader sen (!!!) (och sedan upprepat flera ggr igen). Jag har dock tappat lusten att uppdatera min lista (mastodontinlägget som blev så stort att jag flyttade ut det till en webbsida) då ingen förutom Markus återkopplade till mig samt för att Telia verkar ignorera till och med kritiska buggar. Jag har inte stor tillit eller stort hopp om att 1963:an någonsin kommer fungera bra. SNÄLLA Telia, lägg ALL tid på att fixa alla buggar innan ni utvecklar fler nya finesser (som kan bugga). ...dvs exakt det som har hänt: Tid har lagts på att ta fram en ny play-tjänst (som såklart är jättebra för oss användare). Den lanseras men måste direkt återkallas då lite programmeringsmissar gav användarna lite för mycket access till material de egentligen inte skulle få se. ...samma sak med Spotify.
Är det inte viktigare att få själva grundtjänsten att fungera felfritt först, både i boxen och på webben?
För att få boxen att reboota denna gång gjorde jag följande:
Jag loggade in på Mina Sidor och Schemalägg.
Jag lade upp en schemaläggning från imorrn 2010-10-07 till 2010-11-30, på tv4+ mellan 17:30-18:10, måndagar till fredagar.
Jag klickar på [Spara] för att lägga till inspelningarna.
Jag får upp ett av de sedvanliga felmeddelandena om att inspelningen misslyckades att adderas. Dock brukar den ju ändå ha lagts till, så jag klickar på fliken för Inspelningar, men hinner inte göra mer, för nu bootade boxen om!
(av ren röta skedde detta precis när eftertexterna på seriestarten av Grey's Anatony spelades in. Hade jag klickat på [spara] några minuter tidigare hade jag haft en fly förbannad flicka bredvid mig, när hennes favoritserie inte blev korrekt inspelad. Hmmm, Telias buggar påverkar alltså till och med mitt privatliv, då hon definitivt hade gått och lagt sig sur och irriterad.

)
Nå. Precis samma sak hände som jag rapporterat tidigare månader när jag försökt addera schemalagda inspelningar. Buggen (kritisk i mina ögon) är alltså inte åtgärdad. Suck.
När boxen kommer igång igen är det precis samma fel som tidigare månader; av alla inspelningar som borde ha schemalagts är det lite slumpmässigt. Vissa finns där och vissa saknas. Ungefär 40% av dem saknas.
En liten extrabugg har till och med infunnit sig:
Den sista inspelningen tycker boxen ska ske 2010-12-06, dvs EFTER mitt slutdatum på 2010-11-30.
Jag måste nu sitta och
manuellt klicka bort en efter en av alla inspelningar för att ta bort allt "skräp" från listan och sedan försöka på nytt. Denna gång kommer jag välja att schemalägga färre dagar (slutdatum 2010-09-01) och så kommer jag stänga av boxen medan inspelningarna ska laddas upp till den - min gissning är att funktionen från Webbsidan försöker trycka upp alla inspelningarna i för högt tempo, och om boxen redan är upptagen med att spela upp saker, timeshifta, byta kanal eller spela in något så blir det för jobbigt, och typ hälften av alla aktiviteter lyckas inte registreras. ...och pga de misslyckade försöken bootar boxen om. (ännu en gång antar jag att utvecklarna jobbat under tidspress och inte lagt in hantering för när någonting går fel. När ingen felhantering finnes brukar reboot ofta bli resultatet)
Frågan är om det t.o.m. blir jag som blir först med att kasta ut boxen genom fönsterrutan. Detta är bara
så frustrerande.
Tänk vad enkelt det skulle vara om boxen fungerade normalt, dvs att man adderade
EN repeterande aktivitet för tv4+ mellan 17:30-18:10 mån-fre. Klart. Kan det vara så svårt? :-)
Uppdatering:
Efter att jag avreagerat mig lite genom att skriva ovanstående gick jag tillbaka till Firefox och skulle börja radera alla slumpade planerade inspelningar som skapats.
Bugg igen! När jag klickar på det rosa krysset och sedan bekräftar borttagningen i popup-fönstret så försvinner popupen direkt utan att ta bort inspelningen.
Hade jag varit lite mer irriterad hade jag kanske haft frisk luft i lägenheten nu ...och ett stort hål i fönstret...
Nå, jag tänkte att "det är säkert sopigt programmerad kod som spökar igen", så jag klickar på Logga ut, stänger ner Firefox-fönstret och loggar in igen. Navigerar fram till de slumpade inspelningarna och klickar på det rosa krysset igen och bekräftar.
Jodå, denna gång försvinner inte popup:en, utan den ligger kvar en stund medan det står att den raderar.
Samma sak igen alltså -- dålig felhantering, fast denna gång i webbkoden. Jag borde såklart ha fått nån form av felmeddelande, inte bara en nedstängd popup så att det verkar som om min radering faktiskt lyckades (fast inte försvinner från listan).
Nu ska jag spendera några minuter åt den roliga sysslan att manuellt tvingas sitta och klicka bort en idiotisk planerad inspelning i taget, tills allt skräpet är borta.
Efter det får vi se om jag törs prova en ny schemaläggning. Misslyckas den igen kan jag väl inte sova i natt, kokande av frustration och vrede. ...kanske bäst att slänga ut boxen trots allt då, så kanske den kalla nattluften kancellerar kokandet.

Återkommer...
Uppdatering igen:
Jag har nu provat igen.
Jag gjorde exakt likadant som jag beskerv ovan, samma tider, samma slutdatum (2010-11-30), samma dagar, osv.
Det ENDA som är annorlunda är att jag tog ner boxen i standby innan jag klickade på [spara].
Denna gång blev det rätt. Alla inspelningar blev upplagda på rätt datum. Inga slumpmässiga hål, utan alltid hål vid lördag och söndag som det ska vara, och sista inspelningen är 2010-11-30, ingen i december.
...Så min hypotes verkar stämma. För att vara hyfsat säker på att alla inspelningar verkligen registreras bör inte boxen vara upptagen med något annat. Fast det är ju inte riktigt så en IPTV-box ska fungera. Man ska ju inte behöva stänga ner den bara för att man vill lägga in en bunt nya inspelninger... (ett fenomen som Telia påtvingat oss användare eftersom man måste ange ett slutdatum. Helt vansinnigt.)
Summa sumarum:
1. Hela schemaläggningsfunktionen borde bytas ut helt och hållet och ersättas med en normal sådan.
2. Utvecklarna måsta tänka på att fel kan uppstå (timeout på Internet, boxen hinner inte med, tappade paket, etc, etc, etc) och hantera alla dessa feltillstånd, inte bara låta boxen boota om.
Så. Nu kan jag gå och lägga mig med normal kroppstemperatur

...och flickan min behöver inte lägga sig med ryggen mot.
Ursäkta all negativitet. Behövde bara skriva av mig lite. Min förhoppning är trots allt att Telia fattar att det inte kan få fortsätta så här och att de anställer 5 duktiga programmerare under några månader som får fixa felen.
PS. Finns intresse från forumet och från Telia att jag fortsätter med min buggrapport?
Redigerat av elofu17, 06 oktober 2010 - 22:55.