Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

40" LCD för 12.900:- (Swedx)

1873 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
SWEDX XV1-40TV (TV) 1 9.451612 (30) Inga priser
SWEDX XV1-40TV HDMI (TV) 1 6.5 (5) Inga priser
SWEDX XV1-40TV V3 (TV) 1 7.133332 (14) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 07 September 2006 - 15:14

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jo men ändå skumt att jag inte kan få TV:n att ställa sig på 1366 * 768 någon gång. Den hoppar över denna upplösningen precis som att den inte finns i EDID. Jag nöjer mig med 1368 * 768 eller 1360 * 768 vilket ska gå men den tar alltså inte dessa heller.

TV'n är ju alltid 1366x768, det är ju ATI grafiken som inte vill vara med på detta.
ATI m-fl kan bara ställas in på multiplar av 8px, dvs 1360 eller 1368.

EDID från TV'n säger att den vill ha 1360, så det borde ditt ATI kort kunna ställas in på,
men då blir det inte korrekt pixelmappning. Se mitt galleri.

Tyvärr så vill TV'n i verklighet ha 1366 för att få pixelmappning, tvärsemot vad den säger i EDID.
Det är bara nVidia kort som kan ställas in på 1366.
/A

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret, får leta vidare!

Redigerat av Peps, 07 September 2006 - 15:15.

Postad 07 September 2006 - 21:29

RnR
  • RnR
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
fytte faen förr en snygg tv! jag tar två!

Postad 08 September 2006 - 11:56

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Lägger in detta igen, försvann lite i diskussionen innan:

Någon annan som tycker att bilden är orolig vid snabba kameraförflyttningar? Detta gäller både Analog TV, digital TV (via FireDTV) och vid filmtittande från fil direkt från datorn. Jag trodde först att det berodde på att jag inte kan få till en pixelmappad bild men testade analog TV igår och har alltså samma problem där. Det är inte så att det hackar väldigt märkbart utan mer att man blir trött i ögonen, t ex när man ser på fotboll eller actionfilmer med snabba panoreringar. Jag kör via DVI och kan inte testa VGA eftersom jag inte har någon kabel för tillfället.

Postad 08 September 2006 - 15:11

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Lägger in detta igen, försvann lite i diskussionen innan:

Någon annan som tycker att bilden är orolig vid snabba kameraförflyttningar? Detta gäller både Analog TV, digital TV (via FireDTV) och vid filmtittande från fil direkt från datorn. Jag trodde först att det berodde på att jag inte kan få till en pixelmappad bild men testade analog TV igår och har alltså samma problem där. Det är inte så att det hackar väldigt märkbart utan mer att man blir trött i ögonen, t ex när man ser på fotboll eller actionfilmer med snabba panoreringar. Jag kör via DVI och kan inte testa VGA eftersom jag inte har någon kabel för tillfället.

<{POST_SNAPBACK}>

Ne, ja har inte markt det. Hur har du den analoga bilden kopplad? Direkt till antenn ingangen, eller har du en box via scarten?
Kan ju vara sa att det faktum att du inte har pixelmappat gor sa att DVIn far en san effekt, medans analoga kallor ar alltid daliga pa en LCD, punkt.
Jag har min HTPC kopplad via DVI, pixelmappat, o kor TVn via den, o jag marker inga sadana effekter.

Postad 08 September 2006 - 15:23

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Ne, ja har inte markt det. Hur har du den analoga bilden kopplad? Direkt till antenn ingangen, eller har du en box via scarten?
Kan ju vara sa att det faktum att du inte har pixelmappat gor sa att DVIn far en san effekt, medans analoga kallor ar alltid daliga pa en LCD, punkt.
Jag har min HTPC kopplad via DVI, pixelmappat, o kor TVn via den, o jag marker inga sadana effekter.

<{POST_SNAPBACK}>

När jag har testat analogt har det varit direkt från väggen (ComHem) tll TV:n. Börjar faktiskt tro att TV:n är kass på något sätt men ville kolla om andra har upplevt samma sak innan jag kontaktar SwedX. Har för mig att du också kör FireDTV men vilket grafik-kort har du?

Postad 11 September 2006 - 16:51

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Får man någon hygglig bild från en dator utan DVI? Har endast VGA på laptoppen... Beställde en 40" i helgen nämligen.

Postad 11 September 2006 - 18:17

spuck
  • spuck
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Tjena,

OM problemet beror pa Jord (detta kan du kolla genom att koppla TVn till ett annat uttag nan annanstans o se om de fortf brummar) sa kan jag starkt rekommendera att du atgardar det. For da ar brummandet ett resultat av overflodig spanning som driver igenom TVn, som inte kan ta vagen nanstans, och det ar inte sa bra.
Om ditt uttag inte ar jordat, men du maste ha jord, sa maste du ta in en elektriker, om du bara hyr lagenheten sa kan du be hyresvarden atgarda det.

Lycka till

PS: Om apparaten du kopplar in, oavsett vad for apparat, har jordat uttag, sa ar det starkt rekommenderat att anvanda det.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja nu har jag testat med jordat uttag, förlängringsladdar från köket till mitt rum. :P
Men det brummade och pep fortfarande. Så jag antar det måste vara något annat?
Ska iaf be morbrorn att fixa jordade uttag bara för att vara säker. ^^
Man kanske kan koppla ut högtalarna på nåt sätt? Eller förstör det garantin?
Förjävligt det här med högtalare på tv:n. :)

Postad 11 September 2006 - 19:55

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Har också provat med jordat utan skillnad. Kopplade även bort andra kablar som t.ex antennkabeln och brummet finns där bara den är på och visar no signal men det blir mycket högre med t.ex helvit skärm. Måste ju vara nåt fel eller nån skärming dom missat, aldrig hört en tv brumma så mycket. Har inte hört det förrän jag skaffade min HTPC och börjat köra TV:n utan något ljud men den överröstar som sagt min dator.

Postad 12 September 2006 - 07:08

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Vill också kunna koppla bort högtalarna helt...

Postad 12 September 2006 - 14:32

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått hem mitt Nvidia Geforce 6200-kort som jag har bångat in i burken istället för det gamla Radeon 9800-kortet som uppenbarligen inte gick att få pixelmappad bild med. Har TV:n kopplad till datorn med en 10 m. high-end VGA-kabel (eftersom det inte gick att få bild med en DVI-kabel av motsvarande längd... Kan inte byta ner mig i längd heller eftersom jag har burken ståendes i ett annat rum).

Har dock inte lyckats få till 1366x768 upplösning och undrar om någon som har fått till pixelmappad bild med VGA som ids förklarar hur ni gjort? Har provat Rookies och Forumrävs tips från den 14 juni utan framgång. :unsure:

Använder Nvidias senaste drivrutiner (91.47_forceware_winxp2k_english_whql.exe) och har gjort en 2x2 pixel stor s/v bakgrund så jag kan kolla både horisontell och vertikal pixelmapping....

Vore ju onekligen trist om det inte gick att få till rätt upplsöning trots nytt grafikkort...

Postad 12 September 2006 - 16:11

Unregisteredf6cac908
  • Unregisteredf6cac908
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Klarar verkligen gforce 6200 1366x768?

Postad 12 September 2006 - 19:34

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Tja, enligt specifikationerna så ska det klara 2048x1536...

Att den ska klara 1366x768 direkt ur lådan är ju tveksamt i.o.m. att det inte är en standard-upplösning, men tydligen så ska det gå att få till den upplösningen genom att tweaka lite med just Geforce-kort enligt tidigare skribenter här tråden. Kan bara inte få det att fungera och jag börjar bli galen... :S

Postad 12 September 2006 - 20:19

spuck
  • spuck
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Tja, enligt specifikationerna så ska det klara 2048x1536...

Att den ska klara 1366x768 direkt ur lådan är ju tveksamt i.o.m. att det inte är en standard-upplösning, men tydligen så ska det gå att få till den upplösningen genom att tweaka lite med just Geforce-kort enligt tidigare skribenter här tråden. Kan bara inte få det att fungera och jag börjar bli galen... :S

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda du behöver göra är att gå in i avancerade tidsinställningar och ändra förgrund till 1368x768 och bakgrund till 1366x768 (Gamla kontrollpanelen iaf). Så gör jag iaf, men nu har jag DVi. Tror faktiskt inte det går att ha 1366x768 genom VGA, när jag hade VGA innan använde jag 1024x768. Men det kanske går ändå?

Postad 13 September 2006 - 11:04

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
I mitt fall så kan jag bara ändra på förgrunden (screen resolutions & refresh rates -> advanced timings -> front-end active). Bakgrunden (back-end active) är gråmarkerad. Om jag ändrar förgrunden till 1366 och verkställer så verkar det resettas till 1360.

Det kanske är som du säger att det bara går med DVI men då var ju problemet att jag inte kunde ha en tillräckligt lång kabel (10 m.).

Ändrade du någonting på "front porch", "back porch", "sync polarity", "synch width" och "refresh rate" i GeForce-inställningarna?

På TV:n så finns det ju cokså lite inställningar som man kan göra under menyn picture -> pc som "auto adjust", "face", "h-position", "v-position" och "frequency". Är det någonting du har ändrat på? Jag ser att min testbakgrund ändras men den blir ju aldrig helt homogent jämngrå oavsett vilka inställningar jag har (antagligen eftersom det aldrig blir helt pixelmappat).

Postad 13 September 2006 - 11:49

spuck
  • spuck
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

I mitt fall så kan jag bara ändra på förgrunden (screen resolutions & refresh rates -> advanced timings -> front-end active). Bakgrunden (back-end active) är gråmarkerad. Om jag ändrar förgrunden till 1366 och verkställer så verkar det resettas till 1360.

Det kanske är som du säger att det bara går med DVI men då var ju problemet att jag inte kunde ha en tillräckligt lång kabel (10 m.).

Ändrade du någonting på "front porch", "back porch", "sync polarity", "synch width" och "refresh rate" i GeForce-inställningarna?

På TV:n så finns det ju cokså lite inställningar som man kan göra under menyn picture -> pc som "auto adjust", "face", "h-position", "v-position" och "frequency". Är det någonting du har ändrat på? Jag ser att min testbakgrund ändras men den blir ju aldrig helt homogent jämngrå oavsett vilka inställningar jag har (antagligen eftersom det aldrig blir helt pixelmappat).

<{POST_SNAPBACK}>

Det jag måste göra för att upplösningen inte ska hoppa tillbaka är det här:
Början: Sätta upplösningen 1375x765.
- Ändra till 1368x768 i avancerade tidsinställningar.
- Lägga till upplösningen 1368x768. <-- Har du gjort det?
- Välja nya upplösningen du lagt till (1368x768).
- Avancerade tidsinställningar och ställ in bakgrundsupplösning till 1366x768.
- Nu är skärmen pixelmappad 1:1.

Det är det enda jag gör för att få bilden perfekt. :(
Lycka till.

Postad 13 September 2006 - 12:22

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

När jag har testat analogt har det varit direkt från väggen (ComHem) tll TV:n. Börjar faktiskt tro att TV:n är kass på något sätt men ville kolla om andra har upplevt samma sak innan jag kontaktar SwedX. Har för mig att du också kör FireDTV men vilket grafik-kort har du?

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena,

Jag har kopt ett FloppyDTV, men inte installerat det annu. Vantar till jag flyttar hem till Sverige.
Kor just nu via en freecom USB tv adapter, o det verkar fungera kanon.
Jag har inbbyggt graffekort, GeForce6150.
Kanske prova att koppla in en DVD spelare eller nat via scart, far du samma kassa bild da med? (Aven om DVD e digitalt, sa gor ju Scarten att det blir en analog videokalla)

Postad 13 September 2006 - 13:44

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Lycka till.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... Ska prova det du skriver. Bara för att vara tydlig, kör du med VGA eller DVI?

Hur lägger du till 1368x768-upplösning?

Postad 13 September 2006 - 14:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Lycka till.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm... Ska prova det du skriver. Bara för att vara tydlig, kör du med VGA eller DVI?

<{POST_SNAPBACK}>

Gissar på att han använder powerstrip.

Postad 13 September 2006 - 15:00

spuck
  • spuck
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det gör jag inte.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med DVi, men det borde ju inge vara någon skillnad på nvidias inställningar tycker jag. :(
Finns en lägg till knapp bredvid ta bort knappen och avancerade tidsinställningar knappen.
Gjorde till och med en bild för att visa. ^^
BILD HÄR

Postad 13 September 2006 - 15:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det gör jag inte.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Kör med DVi, men det borde ju inge vara någon skillnad på nvidias inställningar tycker jag. :(
Finns en lägg till knapp bredvid ta bort knappen och avancerade tidsinställningar knappen.
Gjorde till och med en bild för att visa. ^^
BILD HÄR

<{POST_SNAPBACK}>

Aha Nvidia. Har ATI.

Postad 13 September 2006 - 21:21

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
När jag skickar datorbilden via VGA till min Swedx får jag bara 1024x768. Jag får endast det alternativet och 800x600 att välja mellan i datorn. Har ett integrerat 128mb ATI-kort, nån som vet vad som kan vara fel?

Postad 14 September 2006 - 07:32

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

När jag skickar datorbilden via VGA till min Swedx får jag bara 1024x768.

Då måste det vara ngt knas med ditt grafikkort eller drivers.
TVn klarar mer än så, kör Moninfo så kan du se själv vilka upplösningar TVn säger att den klarar.
/A

Postad 14 September 2006 - 08:41

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Vad är moninfo för program? Jag har letat men inte hittat det.

--Jalle

Postad 14 September 2006 - 09:05

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
"moninfo" i Google, första träffen:
http://entechtaiwan....il/moninfo.shtm
/A

Postad 14 September 2006 - 15:22

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
När jag ställer in 1280x768 i datorn så blir det pixelmappat på höjden men jag får scrolla bilden i sidled på min Swedx. Datorn tror att LCD:n bara klarar 1024 i bredd. Hur får jag min dator att inse att den klarar mer än så?

Postad 14 September 2006 - 21:52

yngwieh
  • yngwieh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej!

Jag funderar på att köpa en Swedx-tv, men har lite frågor. Hoppas någon kan ta sig tid och besvara dessa.

1. Om man sitter på ett par meters håll (säg 2-2,5) kan man då nyttja tv'n som bildskärm till datorn? Jag är medveten om att upplösningen begränsar arbetsyta, men finns det tillräckligt med skärpa för att urskilja text osv?

2. Vad är det rent praktiskt som händer om man skickar ut bild på 1360 x 768 pixlar? Förstår inte riktigt begreppet pixelmapping... Är det bara så enkelt att man mister tre pixlar på var sida eller blir det nåt heltokigt?

Tack på förhand!
mvh Yngwie

Postad 14 September 2006 - 23:15

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Hej Yngwie!

1. TVn går alldeles utmärkt att använda som datorskärm och är lika skarp som en vanlig LCD-skärm till datorn.

2. Vid pixelmappning skickar du exakt samma upplösning till TVn som TVn har. Precis som på en vanlig dator så blir pricken över bokstaven "i" exakt en pixel stor (förutsatt att du har den storleken på texten). Skickar du inte pixelmappat får TVn göra om dina (exempelvis) 1024 pixlar till 1366 pixlar i bredd. Pricken över bokstaven "i" kan då bli två pixlar bred där den tillkommande pixeln är lite mer grå, ger effekten av att det är lite skugga på texten. Samma effekt blir det om du t ex skickar 600 pixlar höjd som TVn får göra om till 768.

EDIT: skulle du få till 1360 pixelmappat skulle det bli 6 rader med tomma pixlar, det stämmer. Skickar du dock 1360 ej pixelmappat får du skuggeffekten på vissa bokstäver (tvn fyller ut sex pixlar genom att dra ut bilden lite så att vissa pixlar får skuggor).

Redigerat av Unregistered0b0f599e, 14 September 2006 - 23:18.

Postad 15 September 2006 - 00:12

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

När jag skickar datorbilden via VGA till min Swedx får jag bara 1024x768.

Då måste det vara ngt knas med ditt grafikkort eller drivers.
TVn klarar mer än så, kör Moninfo så kan du se själv vilka upplösningar TVn säger att den klarar.
/A

<{POST_SNAPBACK}>

När jag kör Moninfo får jag

1. Plug and play-bildskärm (min vanliga på laptoppen antar jag...)
2. Standardbildskärm
3. Seiko-Epson on Auxiliary Port

Varken på alt 2 eller 3 finns det några "Standard timings supported"

Postad 15 September 2006 - 07:37

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Varken på alt 2 eller 3 finns det några "Standard timings supported"

Vad säger Moninfo om 1:an då ? Varför provar du inte det.

Så här ser EDID ut med min laptop via DVI:

Monitor
Windows description......... Plug and Play Monitor
Manufacturer description.... None
Manufacturer................ SWE
————————————————————————————
Plug and Play ID............ SWE0000
Serial number............... 1 (16800001)
EDID data source............ Registry (stored)
Manufacture date............ 2006, ISO week 8
EDID revision............... 1.3
Display type and signal..... Digital
Sync input support.......... n/a
Screen size................. 880 x 490 mm (~42")
Power management............ Standby, Suspend, Active off/sleep

Color characteristics
Display gamma............... 2,07
Red chromaticity............ Rx 0,625 - Ry 0,340
Green chromaticity.......... Gx 0,280 - Gy 0,595
Blue chromaticity........... Bx 0,150 - By 0,063
White point (default)....... Wx 0,270 - Wy 0,270

Timing characteristics
VESA GTF support............ Not supported
Horizontal scan range....... n/a
Vertical scan range......... n/a
Video bandwidth............. n/a
Extension blocks............ n/a
Timing recommendation #1.... 1280x1024 at 60Hz
Modeline................ "1280x1024" 108,000 1280 1328 1440 1688 1024 1025 1028 1066 +hsync +vsync
Timing recommendation #2.... 1024x768 at 60Hz
Modeline................ "1024x768" 65,000 1024 1048 1184 1344 768 771 777 806 -hsync -vsync
Timing recommendation #3.... 800x600 at 60Hz
Modeline................ "800x600" 40,000 800 840 968 1056 600 601 605 628 +hsync +vsync

Standard timings supported
640 x 480 at 60Hz - IBM VGA
640 x 480 at 60Hz - VESA
640 x 480 at 67Hz - Mac II
640 x 480 at 72Hz - VESA
640 x 480 at 75Hz - VESA
720 x 400 at 70Hz - IBM VGA
800 x 600 at 56Hz - VESA
800 x 600 at 60Hz - SWE
800 x 600 at 60Hz - VESA
800 x 600 at 72Hz - VESA
800 x 600 at 75Hz - VESA
832 x 624 at 75Hz - Mac II
1024 x 768 at 60Hz - SWE
1024 x 768 at 60Hz - VESA
1024 x 768 at 70Hz - VESA
1024 x 768 at 75Hz - VESA
1280 x 1024 at 60Hz - SWE
1280 x 1024 at 60Hz - VESA
1360 x 765 at 60Hz - VESA
1600 x 1200 at 60Hz - VESA

Raw EDID base
00: 00 FF FF FF FF FF FF 00 4E E5 00 00 01 00 00 00
10: 08 10 01 03 80 58 31 6B EA 0D 90 A0 57 47 98 26
20: 10 45 45 BF EE 00 31 40 45 40 61 40 81 80 8B C0
30: A9 40 01 01 01 01 30 2A 00 98 51 00 2A 40 30 70
40: 13 00 B9 88 21 00 00 1E 64 19 00 40 41 00 26 30
50: 18 88 36 00 B9 88 21 00 00 18 A0 0F 20 00 31 58
60: 1C 20 28 80 14 00 B9 40 21 00 00 1E 00 00 00 FC
70: 00 4E 6F 6E 65 0A 20 20 20 20 20 20 20 20 00 06

Display adapter
Adapter description......... Mobile Intel® 915GM/GMS,910GML Express Chipset Family
Adapter device ID........... 0x25928086
Display settings............ 1360x764, 32bpp

Kolla i mitt galleri hur det ser ut på TV-n till slut
/A

Postad 15 September 2006 - 08:27

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Vilken är egentligen denna TV:ns native upplösning? Jag kör för närvarande 1360 * 765 vilket borde innebära pixelmappat men går jag in på pixelmappat.nu så får jag en massa moire-mönster. Ni som har fått till pixelmappat, vad har ni för upplösning, timings etc (jag antar att ni kör med Powerstrip så ni kan kolla där)?

Det skumma är att om jag kör i upplösningen 1024 * 768 så får jag pixelmappad bild enligt pixelmappat.nu. Hur kan det stämma om TV:ns native upplösning är 1360 * 765?

Jag har också problem med att bilden hackar, inte mycket men märkbart om man t ex tittar på fotboll eller vid panoreringar i filmer. Detta har jag inte om jag kör analog TV eller DVD-film via SCART så det måste vara relaterat till Grafikortet via DVI-porten.

Postad 15 September 2006 - 09:49

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Vilken är egentligen denna TV:ns native upplösning?

Men snälla Peps....
För xxx-e gången, TV-n är 1366x768. Native.
Den vill bara ha 1366x768 för att det ska bli pixelmappat.
EDID säger 1360x768 bara för att de flesta grafikkort kan sättas upp til detta,
men då blir det inte pixelmappat.

om jag kör i upplösningen 1024 * 768 så får jag pixelmappad

Hur tänkte du nu ? 1024x768 är inte 1366x768. Kan aldrig mappa 1:1 i fullskärm,
bara om du har 1024x768 i en mindre 4:3 ruta med svarta kanter.
Men så vill man ju inte ha det. Har inte ens provat om det går överhuvudtaget.

Micke på Swedx, om du läser det här: inser ni vilka otroliga problem folk har med
anslutning av datorer och pixelmappning?
När kommer ny firmware som fixar till detta ??
Ta bort uppskalningen 1360 -> 1366 !
Eller lägg in 1368x768 i EDID och se till att det inte ner-skalas 1368 -> 1366.

Det är ju inte rimligt att man år 2006 ska behöva kräva ett speciellt fabrikat av
grafikkort med manuella tweakningar för att det ska funka.
Det ska vara PnP, automatik, funka rakt av. Punkt.

/A

Postad 15 September 2006 - 12:47

n0ir
  • n0ir
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det är ju inte rimligt att man år 2006 ska behöva kräva ett speciellt fabrikat av

/A

<{POST_SNAPBACK}>

Word...

Jag är så otroligt lack på det här nu. Visst, jag vet att det förekommer samma problematik med många andra skärmar, men det hade varit så enkelt avhjälpt genom att lägga in rätt upplösning i TV:n från början.

Som jag har kommit fram till så måste jag nu trots inköp av nytt grafikkort antingen köpa en ny 10 m. DVI-kabel och hoppas att just den fungerar istället för den jag använt tidigare, eller nöja mig med VGA och inte kunna få till pixelmappat.

Postad 15 September 2006 - 14:58

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vilken är egentligen denna TV:ns native upplösning?

Men snälla Peps....
För xxx-e gången, TV-n är 1366x768. Native.
Den vill bara ha 1366x768 för att det ska bli pixelmappat.
EDID säger 1360x768 bara för att de flesta grafikkort kan sättas upp til detta,
men då blir det inte pixelmappat.

om jag kör i upplösningen 1024 * 768 så får jag pixelmappad

Hur tänkte du nu ? 1024x768 är inte 1366x768. Kan aldrig mappa 1:1 i fullskärm,
bara om du har 1024x768 i en mindre 4:3 ruta med svarta kanter.
Men så vill man ju inte ha det. Har inte ens provat om det går överhuvudtaget.

Micke på Swedx, om du läser det här: inser ni vilka otroliga problem folk har med
anslutning av datorer och pixelmappning?
När kommer ny firmware som fixar till detta ??
Ta bort uppskalningen 1360 -> 1366 !
Eller lägg in 1368x768 i EDID och se till att det inte ner-skalas 1368 -> 1366.

/A

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe ok förstår att du blir lite trött på på mina nybörjar-frågor men poletten har inte ramlar ner ännu :D . Jag kan nämligen sätta 1366 * 768 som upplösning på mitt grafik-kort men då tror TV:n att det är 1600 * 1200. Bilden täcker då inte hela rutan som du förstår om jag klickar av att den ska skala upp bilden. Klickar jag i att kortet ska skala upp bilden täcker den hela rutan men blir ändå inte pixelmappad enligt pixelmappat.nu. Väljer jag 1365 * 760 som listas i EDID täcker bilden hela rutan utan att jag behöver klicka i att grafikkortet skalar upp bilden, därav min tro på att skärmen hade detta som native upplösning. Dock blir det inte heller här pixelmappat enligt pixelmappat.nu. Spelar det roll om man väljer 60, 70 72 eller 75 Hza förrresten i de olika upplösningarna?

Postad 15 September 2006 - 16:40

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
andWho:

Monitor 1

Monitor
Windows description......... Plug and Play-bildskärm
Manufacturer................ Seiko-Epson
Plug and Play ID............ SEC0000
Serial number............... n/a
EDID data source............ Registry (stored)
Manufacture date............ 2006
Screen size................. 2550 x 2550 mm (~155")
Power management............ Standby, Suspend, Active off/sleep

Color characteristics
Display gamma............... 3,55
Red chromaticity............ Rx 0,625 - Ry 0,340
Green chromaticity.......... Gx 0,285 - Gy 0,605
Blue chromaticity........... Bx 0,148 - By 0,063
White point (default)....... Wx 0,281 - Wy 0,309

Timing characteristics
Timing recommendation #1.... 1280x800 at 60Hz
Modeline................ "1280x800" 71,110 1280 1328 1360 1440 800 802 808 823 -hsync -vsync

640 x 480 at 60Hz - IBM VGA
800 x 600 at 60Hz - VESA
1024 x 768 at 60Hz - VESA
1280 x 800 at 60Hz - Seiko-Epson

Raw EDID base
00: 00 FF FF FF FF FF FF 00 4C A3 00 00 00 00 00 00
10: 00 10 01 03 80 FF FF FF EA 00 00 A0 57 49 9B 26
20: 10 48 4F 21 08 00 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01
30: 01 01 01 01 01 01 C7 1B 00 A0 50 20 17 30 30 20
40: 26 00 4B CF 10 00 00 19 00 00 00 00 00 00 00 00
70: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 C9

Display adapter
Adapter description......... Mobile Intel® 945GM Express Chipset Family
Adapter device ID........... 0x27A28086
Display settings............ 1280x800, 32bpp

User/computer information
Registered user name........ Jakob
Registered organization..... n/a
Network user name........... Jakob
Network computer name....... JAKOBS
Windows version ............ Windows XP
Windows build .............. 5.01.2600 Service Pack 2
Installation date .......... n/a

Monitor 2

Monitor
Hardware information........ n/a
Windows description......... Standardbildskärm

Display adapter
Adapter description......... Mobile Intel® 945GM Express Chipset Family
Adapter device ID........... 0x27A68086
Display settings............ 1024x768, 32bpp

Monitor 3

Monitor
Windows description......... Seiko-Epson Monitor
Manufacturer................ Seiko-Epson
Plug and Play ID............ SEC0000
Serial number............... n/a
EDID data source............ I2C bus (real-time)
Manufacture date............ 2006
Screen size................. 330 x 210 mm (~16")
Power management............ n/a

Color characteristics
Display gamma............... 2,20
Red chromaticity............ Rx 0,580 - Ry 0,340
Green chromaticity.......... Gx 0,310 - Gy 0,550
Blue chromaticity........... Bx 0,155 - By 0,155
White point (default)....... Wx 0,313 - Wy 0,329

Timing characteristics
Timing recommendation #1.... 1280x800 at 60Hz
Modeline................ "1280x800" 71,110 1280 1328 1360 1440 800 802 808 823 -hsync -vsync

n/a

Raw EDID base
00: 00 FF FF FF FF FF FF 00 4C A3 00 00 00 00 00 00
10: 00 10 01 03 80 21 15 78 0A 87 F5 94 57 4F 8C 27
20: 27 50 54 00 00 00 01 01 01 01 01 01 01 01 01 01
30: 01 01 01 01 01 01 C7 1B 00 A0 50 20 17 30 30 20
40: 26 00 4B CF 10 00 00 19 00 00 00 0F 00 00 00 00
50: 00 00 00 00 00 23 87 02 64 00 00 00 00 FE 00 44
60: 44 32 38 32 04 31 35 34 58 33 0A 20 00 00 00 FE
70: 00 27 40 50 5A 81 B0 D9 FF 01 01 0A 20 20 00 9D

Display adapter
Adapter description......... Auxiliary port
Adapter device ID........... 0x27A68086
Display settings............ n/a

Postad 15 September 2006 - 22:36

yngwieh
  • yngwieh
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Steelth: Tack så mycket för att du förklarade noggrannt och pedagogiskt.

Postad 16 September 2006 - 09:54

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Steetlh:
Ingen av EDID dumparna 1,2 eller 3 ser ut som att komma från Swedx skärmen !??
Du måste ha nått knas i XP, taskiga kablar eller ngt annat...
Har du samma problem Peps?, då förstår jag förvirringen lite bättre.

Det ska finnas ett par rader som identifierar skärmen:
Manufacturer................ SWE
Plug and Play ID............ SWE0000

Hos mej funkar moninfo iallafall. Både på XP och Win2K.

Eller kan Swedx ha sjablat bort EDID i nyare skärmar och lagt in ngt helt vansinnigt ??
Nä, sånna missar gör man väl inte.....eller ??
/A

Postad 16 September 2006 - 15:59

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
andWho:
Ingen aning vad som är fel, kabeln är en helt ny 3m VGA-VGA. XP vägrar inse att skärmen har högre upplösning än 1024x768, ställer jag in något högre än det så får jag scrolla i höjd- och sidled. Men jag får inte pixelmappat i 1024x768 på pixelmappat.nu som Peps får.

Postad 16 September 2006 - 16:17

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0

andWho:
Ingen aning vad som är fel, kabeln är en helt ny 3m VGA-VGA. XP vägrar inse att skärmen har högre upplösning än 1024x768, ställer jag in något högre än det så får jag scrolla i höjd- och sidled. Men jag får inte pixelmappat i 1024x768 på pixelmappat.nu som Peps får.

<{POST_SNAPBACK}>

Är väll känt att väldigt få skärmar klarar mer än 1024x768 via vga? Via dvi brukar de flesta klara det och är bara få som klarar det via hdmi.

Postad 16 September 2006 - 16:52

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

andWho:

<{POST_SNAPBACK}>

Är väll känt att väldigt få skärmar klarar mer än 1024x768 via vga? Via dvi brukar de flesta klara det och är bara få som klarar det via hdmi.

<{POST_SNAPBACK}>

Andra har klarat det, andWho bland andra... Men XP vill inte inse att min är en Swedx, ingen aning om varför.

Postad 16 September 2006 - 22:44

Unregistered5242eace
  • Unregistered5242eace
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
steelth, prova med någon annan dator !
/A

Postad 16 September 2006 - 23:50

Unregistered0b0f599e
  • Unregistered0b0f599e
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0

steelth, prova med någon annan dator !
/A

<{POST_SNAPBACK}>

Ska försöka med detta! Min dator är en Dell Inspiron 6400 med Intel-grafik ifall det gör saken klarare för någon.

Återkommer med resultat!

Postad 17 September 2006 - 10:14

Dwarfy
  • Dwarfy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Halloj! nån mer än mig som har bekymmer med att få ljud ur TV:n via ljud-ut (audio out) utgången?
Använder ni som har fått ljudet att fungera samma utgång som mig?

Bifogad fil(er)

Postad 18 September 2006 - 21:51

Unregisteredde82a31e
  • Unregisteredde82a31e
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
har sett att de är en del som gar problem med att få pixelmappat
hur är de med geforce 7600gt nån som vet?
o hur mycke skilljer sej 40" mot 32 förutom storleken?

Postad 19 September 2006 - 05:31

BlackSmp
  • BlackSmp
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Nej, inga problem med att få ut ljudet...

Du använder väl de yttre kontakterna? Jag tyckte själv att det var lite svårt att förstå bilden så jag kopplade givetvis fel första gången som jag provade.

--Jalle

Postad 19 September 2006 - 07:34

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Med risk för att bli idiot-förklarad :) så får jag väl ändå skriva om hur jag löste mitt problem med att det inte blev pixelmappat: Mitt grafikkort har 2 DVI-kontakter och när jag bytte till den andra så fattade TV:n plötsligt att det var 1366 * 768 och inte 1600 * 1200. Så nu har jag perfekt pixelmappning. Nu är det bara en liten detalj kvar och det är att bilden liksom hackar vid panoreringar i film och TV. Detta har jag inte när jag kör analogt eller DVD via SCART så jag antar att det är någon inställning på datorn. Kane det vara DVI-kabeln som är av dålig kvalitet?

Postad 20 September 2006 - 18:48

Dwarfy
  • Dwarfy
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Nej, inga problem med att få ut ljudet...

Du använder väl de yttre kontakterna? Jag tyckte själv att det var lite svårt att förstå bilden så jag kopplade givetvis fel första gången som jag provade.

--Jalle

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Det var det som var felet :P

Postad 26 September 2006 - 09:34

Nitehawk
  • Nitehawk
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har haft TV´n ganska länge nu och jag märker lite småsaker också... Som många andra har jag ett mysko ljud när jag tex maximerar utforskaren på skärmen när jag har datorn igång.
Det verkar ju lite mysko att det ska bli ett ljud av att man visar en bild. Det blir ju inte samma när jag har lite mindre än maximerat fönster. Kan det ha nåt med uppdateringsfrekvensen att göra? Jag ska testa lite olika saker när jag kommer hem ikväll.
Jag har tänkt att skicka upp nån bild på min TV också.. Det kommer.. Jag har haft lite väl mycket grejer runt omkring så det har inte blivit av...

Om någon vill se TV´n i Västerås är det bara att säga till. Jag rekommenderar den absolut.

Jag hade dålig bild med analog signal, som alla, men nu när jag fått kabelvisions lilla box är bilden mycket trevligare att se på. Inte perfekt, men den är sevärd...

Jag ska försöka få pixelmappning att funka ikväll också... Får se om det går. Jag har iaf nvidia-kort :)

Postad 26 September 2006 - 10:30

basdanne
  • basdanne
  • Forumräv

• 898 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som kör boxer och får ganska kraftiga utfrätningar?
När det tex. kommer en bild på tv med ljus text på helvit bakgrund vilket verkar vara väldigt poppis just nu hos alla kanaler... så får jag nästan en total utfrätning och det går inte att se vad som står. Hela bilden blir nästan vit. Är det en inställningsfråga eller är det LCD-tekniken som inte hänger med?
Jag får nästan samma på LCD:n i sovrummet men där med ComHem:s digitalbox istället. Kan inte minnas mig att det blev så med min gammla tjockTV.

Edit: vid tittade på dvd eller annan högkvalitativ källa så finns inte detta problem.

Redigerat av basdanne, 26 September 2006 - 10:31.

Postad 26 September 2006 - 12:06

Peps
  • Peps
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag har haft TV´n ganska länge nu och jag märker lite småsaker också... Som många andra har jag ett mysko ljud när jag tex maximerar utforskaren på skärmen när jag har datorn igång.
Det verkar ju lite mysko att det ska bli ett ljud av att man visar en bild. Det blir ju inte samma när jag har lite mindre än maximerat fönster. Kan det ha nåt med uppdateringsfrekvensen att göra?

<{POST_SNAPBACK}>

Första gången jag drog upp kontrasten smällde det till i TV:n. Vet inte om det började då men det låter ur högtalarna när datorn skickar en bild med mycket ljus. Inte så jättestörande, då är det värre med att bilden är små-ryckig vid panoreringar från mitt FireDTV. Har även samma fenomen när jag kör spel men inte när jag tittar på analog TV eller via SCART så jag har ingen aning om vad det kan vara. Kan det vara DVI-kabeln som är kass? Har provat att avaktivera ljudkortet och provat med ett annat grafik-kort men samma sak. Det har inte heller någon betydelse om jag kör pixel-mappat eller ej.

Postad 26 September 2006 - 16:43

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Det verkar ju lite mysko att det ska bli ett ljud av att man visar en bild. Det blir ju inte samma när jag har lite mindre än maximerat fönster. Kan det ha nåt med uppdateringsfrekvensen att göra?

<{POST_SNAPBACK}>

Första gången jag drog upp kontrasten smällde det till i TV:n. Vet inte om det började då men det låter ur högtalarna när datorn skickar en bild med mycket ljus. Inte så jättestörande, då är det värre med att bilden är små-ryckig vid panoreringar från mitt FireDTV. Har även samma fenomen när jag kör spel men inte när jag tittar på analog TV eller via SCART så jag har ingen aning om vad det kan vara. Kan det vara DVI-kabeln som är kass? Har provat att avaktivera ljudkortet och provat med ett annat grafik-kort men samma sak. Det har inte heller någon betydelse om jag kör pixel-mappat eller ej.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad galler FireDTV, sa e val den bara en tuner? Signalen till TVn kommer val fran Datorn sen, vilket innebar att har du hack sa ar det formodligen nat i datorn som antingen stor grafik kortet, eller sa klarar inte grafikkortet av att hantera det riktigt.
Kor du med tradlost internet i burken? Prova att avaktivera det o se om du fortf far hack. Har du pixelmappat bilden till TVn? Har du provat att koppla via VGA? Har du provat att koppla in en annan monitor/TV o se om det fortf hackar? (Detta for att utesluta TVn, men se till att upplosningen till den andra skarmen e sa lik som mojligt den du anvander pa TVn)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.