Du behöver ingen decoder för PCM + massvis med extras på BD skivan. Hoppas dom börjar skilja på BD och HD-DVD nu, men istället för en massa extras att dom kör med DTS-HD MA och högre video bitrate på BD release:erna.PCM och Dolby true HD är ju samma sak i princip bara att det kan ligga okomprimerat
direkt på skivan till följd av BD:s 50 GB kapacitet, big deal??
Postad 23 november 2007 - 11:10
Postad 23 november 2007 - 12:11
Postad 23 november 2007 - 12:20
Ngn som vet var man kan hitta Ratatouille som funkar inom EU? Har kollat både HDMS och Axel, men där finns bara US-utgåvorna...
![]()
http://www.axelmusic...91b194358f5ca92
Den är inte släppt ännu till Region B.
Region A utgåvan är även låst, så den funkar inte på Region B spelare.
Postad 23 november 2007 - 12:44

Redigerat av henke007, 23 november 2007 - 12:48.
Postad 23 november 2007 - 13:15
Ngn som vet var man kan hitta Ratatouille som funkar inom EU? Har kollat både HDMS och Axel, men där finns bara US-utgåvorna...
![]()
http://www.axelmusic...91b194358f5ca92
Den är inte släppt ännu till Region B.
Region A utgåvan är även låst, så den funkar inte på Region B spelare.
Tydligen i början på januari i Australien.
Kolla här.
Postad 23 november 2007 - 13:34
Den blir ett givet köp!CDON har satt 08-02-20 som release datum, för råttan

Postad 23 november 2007 - 17:38
Du behöver ingen decoder för PCM + massvis med extras på BD skivan. Hoppas dom börjar skilja på BD och HD-DVD nu, men istället för en massa extras att dom kör med DTS-HD MA och högre video bitrate på BD release:erna.PCM och Dolby true HD är ju samma sak i princip bara att det kan ligga okomprimerat
Men sen är det också mandatory på att HD DVD-spelare ska koda av TrueHD så det faller redan där. Lika så med extra, visst finns möjligheten med jag har inte sett någon av mina skivor där BluRay mer extra än vad som finns på en HD DVD film.
Men annars uppskattar jag PCM mycket, känns bättre när det är okodat

Postad 23 november 2007 - 17:47
Tror att PCM kommer att försvinna mer och mer. True-HD och DTS-HD MA kommer att ta över. PCM tar mera plats än alla de andra ljudformaten...Du behöver ingen decoder för PCM + massvis med extras på BD skivan. Hoppas dom börjar skilja på BD och HD-DVD nu, men istället för en massa extras att dom kör med DTS-HD MA och högre video bitrate på BD release:erna.PCM och Dolby true HD är ju samma sak i princip bara att det kan ligga okomprimerat
Men sen är det också mandatory på att HD DVD-spelare ska koda av TrueHD så det faller redan där. Lika så med extra, visst finns möjligheten med jag har inte sett någon av mina skivor där BluRay mer extra än vad som finns på en HD DVD film.
Men annars uppskattar jag PCM mycket, känns bättre när det är okodatsynd bara inte alla filmer har det.
Jag blir inte ledsen för det för då kan de lägga mera krut på bilden istället!
Ett råd, se till att köpa en spelare som klarar åtminstonde True-HD internt och som kan skicka DTS-HD MA som bitstream.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 23 november 2007 - 17:48.
Postad 23 november 2007 - 18:32
F*N va coolt! Initial D äger!!!
synd att filmen var riktigt usel jämfört med anime serien

Postad 23 november 2007 - 18:35
F*N va coolt! Initial D äger!!!
synd att filmen var riktigt usel jämfört med anime serien
Mjjo, inte alls samma som serien men tyckte den var helt ok ändån. Blir lätt ett köp om den kommer utanför Asien.
Postad 23 november 2007 - 20:28
Tror att PCM kommer att försvinna mer och mer. True-HD och DTS-HD MA kommer att ta över. PCM tar mera plats än alla de andra ljudformaten...Du behöver ingen decoder för PCM + massvis med extras på BD skivan. Hoppas dom börjar skilja på BD och HD-DVD nu, men istället för en massa extras att dom kör med DTS-HD MA och högre video bitrate på BD release:erna.PCM och Dolby true HD är ju samma sak i princip bara att det kan ligga okomprimerat
Men annars uppskattar jag PCM mycket, känns bättre när det är okodatsynd bara inte alla filmer har det.
Jag blir inte ledsen för det för då kan de lägga mera krut på bilden istället!
Ett råd, se till att köpa en spelare som klarar åtminstonde True-HD internt och som kan skicka DTS-HD MA som bitstream.
Tror ändå de kommer lägga till dekoding av DTS-HD MA på Playstation 3, rent tekniskt ska det inte vara något problem ju. Synd att DD TrueHD inte är mandatory som på HD DVD.
Vill ändå ha PCM, finns det plats så varför inte?
Postad 24 november 2007 - 15:15
Redigerat av Tomanista, 24 november 2007 - 15:16.
Postad 24 november 2007 - 15:21
Postad 24 november 2007 - 16:20
PalmiNio: Problemet med PCM är att om man har en PS3 (vilket majoriteten av de som har Blu-ray verkar ha) och saknar en HDMI-reciever så tvingas man välja ett standard DD-spår när man ser på film. Med DTS-MA kan man iaf få ut ett Core-spår via den optiska utgången. Vad gäller Dolby TrueHD är jag osäker på om PS3:an kan sampla ner ljudet över den optiska utgången som tex HD DVD-spelarna kan. Någon som vet?
Ser inte det som ett problem utan som en möjlighet, sitter själv på en HDMI reciever med PCM stöd just för att PS3an är underbar.
Dessutom faller det du säger direkt. Du behöver HDMI för att få riktigt DTS-MA till recievern även om PS3an inte kodar av. En sån reciever, som själv kan koda av DTS-MA, kostar betydligt mer än en reciever så som min.
Dessutom ska Core delen av DTS-MA även ha möjligheten att skickas via HDMI och inte bara optisk/coaxial. HDMI är ju som sagt ändå bakåtkompatibel.
Så i mina ögon är det bästa lösningen att se till så att spelarna kan, om man vill, koda av alla format och skickas som PCM via HDMI eller Analogt (för de spelare som har det), eller skicka bitstream via HDMI/Coaxial/Optisk.
Postad 24 november 2007 - 17:50
PalmiNio: Problemet med PCM är att om man har en PS3 (vilket majoriteten av de som har Blu-ray verkar ha) och saknar en HDMI-reciever så tvingas man välja ett standard DD-spår när man ser på film. Med DTS-MA kan man iaf få ut ett Core-spår via den optiska utgången. Vad gäller Dolby TrueHD är jag osäker på om PS3:an kan sampla ner ljudet över den optiska utgången som tex HD DVD-spelarna kan. Någon som vet?
Dessutom faller det du säger direkt. Du behöver HDMI för att få riktigt DTS-MA till recievern...
Dessutom ska Core delen av DTS-MA även ha möjligheten att skickas via HDMI och inte bara optisk/coaxial. HDMI är ju som sagt ändå bakåtkompatibel.
1. För riktig DTS-Ma ja men jag tar nog hellere ett Core-spår än vanlig DD
2. Vad spelar det för roll om HDMI är bakåtkompatibel för någon som inte har en HDMI-reciever?
Som sagt, PCM kan man antingen lyssna på eller inte (om man vill ha 5.1) och alternativet är vanlig DD.
Postad 25 november 2007 - 03:50
4105.jpg 119,37K
0 Antal nerladdningar
Postad 25 november 2007 - 18:32
Beställde X-men 3, Fantastic 4, Fantastic 4 2 och Kingdom of heaven.
De kommer i mellandagarna.
Nu skall jag bara köpa en PS3 också

Postad 25 november 2007 - 19:54
Har nu valt sida i detta formatkrig.
Bra val!
Du lär inte bli besviken att du valt "rätt" sida

Postad 25 november 2007 - 20:23
Bra val!
tråkigt för dig att du missar hälften av filmerna bara typ transformers, matrix, bourne serien mm mm mm mm

Postad 25 november 2007 - 22:03
Postad 25 november 2007 - 22:11
Hur var bildkvalitén?Blev lite förvånad när UNIVERSAL loggan dök upp när jag tittade på Children of men, brukar Nordiskfilm släppa deras filmer i Sverige?
Postad 25 november 2007 - 22:16
är encoden på BD ??
Redigerat av henke007, 25 november 2007 - 22:16.
Postad 25 november 2007 - 22:32
ljudet var 640 kbps på COM va på BD?!, har den på HD DVD med DD+ 1,5 mbps och fin VC-1 encode, vad
är encoden på BD ??
Ojojoj, vad någon blev nervös.

Kollade inte det faktiskt, men det lär ju vara VC-1 på Blu oxå.
Jo bilden var bra genom hela filmen men det är ju inte lika bra ljussättning osv som amerikanska filmer
Postad 25 november 2007 - 22:49
ljudet var 640 kbps på COM va på BD?!, har den på HD DVD med DD+ 1,5 mbps och fin VC-1 encode, vad
är encoden på BD ??
Ojojoj, vad någon blev nervös.![]()
Kollade inte det faktiskt, men det lär ju vara VC-1 på Blu oxå.
Jo bilden var bra genom hela filmen men det är ju inte lika bra ljussättning osv som amerikanska filmer
varför skulle jag bli nervös, har ju bättre ljud på HD utgåvan, undrar jag
om det är VC-1 på den utgåvan, en bild jämförelse hade vart klart intressant!!

Men det är väl kul med en HD exklusive, förvånansvärt lite såna ute om man jämför tvärtom
mellan formaten!!
Jag är av den uppfattningen och har varit hela tiden att jag vill ha de bästa specarna
om en film finns på bägge formaten och givetvis mera nu när jag är lila. Men hittills av det man hört och läst genom rescensioner och på te x AVS så faller BD mot HD DVD där..och det gäller filmer som kan importeras på HD DVD
och inte te x samma titlar från Warner även om HD fått bättre ljud ibland och alltid nästan när det gällde Paramount.
Det beror givetvis på att det gjorts en exempelvis dålig mpeg 2 överföring och inte
på själva BD formatet men ändock det är ju surt om det slarvas liksom..
Postad 25 november 2007 - 23:07

Det är lite kul att det står "PAL" på fodralet oxå.

Kollade nu och det ar AVC med bitrate som gick upp på närmare 40mbps! fantastisk bild på plasman.
Postad 25 november 2007 - 23:16

tycker det är tråkigt att te x Ice age 2 fick denna behandlingen
Fox brings 'Ice Age: The Meltdown' to Blu-ray in a 1.85:1 widescreen, 1080p/MPEG-2 transfer encoded at 18mbps on a BD-25 single-layer disc.
jämfört med nyaste släppen Cars mfl..( som ja hoppas dimper ner imorrn)
4,5 på PQ fick den av bracke kanske är en 4:a jämfört med cars och råttan, borde ju klart
ha gjorts i AVC eller VC-1 med 25-30 mbps i snitt på en BD-50

Postad 25 november 2007 - 23:21
40mbps låter väldigt högt, är det PS3 leksaks mätaren
, tror knappast den snittar så högt..
tycker det är tråkigt att te x Ice age 2 fick denna behandlingen
Fox brings 'Ice Age: The Meltdown' to Blu-ray in a 1.85:1 widescreen, 1080p/MPEG-2 transfer encoded at 18mbps on a BD-25 single-layer disc.
jämfört med nyaste släppen Cars mfl..( som ja hoppas dimper ner imorrn)
4,5 på PQ fick den av bracke kanske är en 4:a jämfört med cars och råttan, borde ju klart
ha gjorts i AVC eller VC-1 med 25-30 mbps i snitt på en BD-50
Tror och tror

Det var inte snittet såklart utan maxet, ibland var den nere under 20 på mindre krävande scener.
Ja Ice age 2 var jag besviken på, knepigt att de kunde sabba en animerad film på det sättet. Ingen pop alls i bilden.
Postad 26 november 2007 - 10:05
Är inte överdrivet billiga, 249kr/st, men en knapp femhundring för 3 är hyggligt. Om man ser till svenska priser iaf...
Edit: Inget jätteutbud heller, 22 st filmer på bd och 4st på hddvd. Är vad som listas på deras hemsida, är möjligt att de har fler i butikerna.
Redigerat av lobo, 26 november 2007 - 10:07.
Postad 26 november 2007 - 10:16
165 kr filmen ca... , men man kanske kan hitta 3 till hehe
Postad 26 november 2007 - 16:17
Jag gick in på Elgiganten här i Umeå för att kolla om de körde 3 för 2. De hade tre BD och 2 HD DVD. Blu-ray-filmerna kostade 329... Inte en enda blu-rayspelare eller HD DVD-spelare. Skitaffär...

Postad 26 november 2007 - 16:21
har faen inga spelare och endast ett par filmer men får väl kolla senare i veckan opm de fått upp
nån fart i butikerna, annars väldigt vilseledande reklam, fick inget reklam blad idag måndag heller, hmm..
Postad 26 november 2007 - 16:26
Jag misstänker att det är samma på El giganten här i gbg , backaplan och bäckebol de
har faen inga spelare och endast ett par filmer men får väl kolla senare i veckan opm de fått upp
nån fart i butikerna, annars väldigt vilseledande reklam, fick inget reklam blad idag måndag heller, hmm..
Inte mycket som stämmer.... På deras hemsida så listar de ett antal bd filmer men priserna stämmer inte gentimot de som är i reklambladet, i bladet kostar nästan alla 249kr och erbudandet om 3 för 2 nämns oxå. Skall ta en koll på EG här i Jönköping imorgon och se hur det ser ut. Btw, jag fick reklambladet igår söndag.
Postad 26 november 2007 - 16:37
Bra val!
tråkigt för dig att du missar hälften av filmerna bara typ transformers, matrix, bourne serien mm mm mm mm
varför skulle han missa Matrix ? den kommer på Blue-Ray också inte lika snabbt bara.
Postad 26 november 2007 - 16:57
appppl.jpg 94,56K
0 Antal nerladdningar
Produced by John Woo and Directed by Shinji Aramaki, and featuring next generation CG technology, Appleseed: Ex Machina is back bigger and badder! Based on the manga from reknown creator Shirow Masamune, in this movie, Deunan and Briareos are both partners and lovers. As members of ESWAT, the elite forces serving Olympus, they are deployed everywhere trouble strikes. The two fighters find their partnership tested in a new way by the arrival of Tereus who uncannily resembles Briareos before the wartime injuries that led to his becoming a cyborg. At the same time, Olympus finds itself under a stealth attack . Cyborg terrorism, deadly nanotech zealots, and rioting citizens are just some of the threats that Deunan must contend with as she fights to save Olympus.
Källa: Themanroom.com
Postad 26 november 2007 - 17:28
saw_iv.jpg 117,51K
0 Antal nerladdningar
'Saw IV' Buzzes to Blu-ray
The Jigsaw killer will continue his bloody rampage on high-def this January, with Lionsgate serving up an even grislier unrated cut of 'Saw IV' on Blu-ray and DVD.
The fourth in the seemingly unstoppable (and highly lucrative) horror franchise, 'Saw IV' carved up over $65 million at the box office this past Halloween. Fans will now get an even more gruesome look at the Jigsaw's handiwork on January 22, 2008, when Lionsgate debuts a never-before-seen "Unrated Director's Cut" of the film on Blu-ray, day-and-date with the standard-def DVD.
The studio has yet to reveal the full gory details for 'Saw IV,' but the supplements announced so far include multiple audio commentaries, the "Props of 'Saw IV'" and 'Traps of 'Saw IV'" featurettes and the "Director's Diary." We expect a full press release in the coming days, so we'll keep you posted as soon as final specs come in.
Lionsgate has set a suggested $39.98 list price for the Blu-ray.
Källa: Highdefdigest.com
Postad 26 november 2007 - 17:43
det ska bli riktigt fint !
Postad 26 november 2007 - 19:48
Postad 26 november 2007 - 20:21
Pixar Short Films är väldigt lite film för pengarna men den innehåller några guldkorn och ger ett intressant perspektiv på datoranimeringens historia.
Huvudsakligen för filmnerdar...![]()
107.JPG 78,24K 0 Antal nerladdningar
Jag har funderat på att beställa denna men har inte bestämt mig för om jag ska köpa den europeiska utgåvan eller importera. Är det mycket engelskt tal eller är det mest animationer som typ "fåglarna på elkablen? *som förövrigt är helt klockren.
Postad 27 november 2007 - 05:05

Reaching all the way across the Atlantic for their latest next-gen release, Image Entertainment says the UK crime caper 'Dead Fish' will arrive on Blu-ray and HD DVD this coming April.
Though it's been compared to such classic UK gangster flicks as 'Lock, Stock & Two Smoking Barrels' and 'Get Carter,' 'Dead Fish' barely got a theatrical release Stateside back in 2004. Since then, it's gained a small but passionate US following as an import, earning particular notoriety for several go-for-broke performances from stars Gary Oldman, Robert Carlyle and Terence Stamp.
Image clearly hopes to grow that cult audience with the film's long-delayed domestic home video debut which will see 'Dead Fish' hit Blu-ray and HD DVD day-and-date with the standard-def DVD on April 8, 2008.
Given the early announcement, there are no tech specs or supplement details available yet for'Dead Fish,' but as always we'll keep you posted. Image has set a suggested list price of $29.98 for the Blu-ray and HD DVD.
Källa: High-Def Digest
Postad 27 november 2007 - 07:28
Pixar Short Films är väldigt lite film för pengarna men den innehåller några guldkorn och ger ett intressant perspektiv på datoranimeringens historia.
Huvudsakligen för filmnerdar...![]()
107.JPG 78,24K 0 Antal nerladdningar
Jag har funderat på att beställa denna men har inte bestämt mig för om jag ska köpa den europeiska utgåvan eller importera. Är det mycket engelskt tal eller är det mest animationer som typ "fåglarna på elkablen? *som förövrigt är helt klockren.
Det är några som har en del dialog. En från Cars, en med figurerna från Monsters Inc och så Jack Jack Attack från Incredibles. Sen finns det ett musikalnummer med ett får med en del text...
Postad 27 november 2007 - 07:35
Rekommenderas.
Recension.

Redigerat av hassesolo, 27 november 2007 - 20:39.
Postad 27 november 2007 - 12:58
Ni kan köpa Children of Men (2006) (Blu-ray) på webhallen för 129kr. Om ni har lite medlemsbonus hos dem, själv har jag bonus "white" hos dem.
Postad 27 november 2007 - 14:35
i fredags snabbt och bra som vanligt och ingen tull

Redigerat av henke007, 27 november 2007 - 14:36.
Postad 27 november 2007 - 14:51
Postad 27 november 2007 - 15:11

Annars måste jag säga att utbudet i affärerna är extremt fattigt. Nu har man läst så mycket här om kriget och vem som komer att vinna. Det är ju inte ens säkert att nån vinner. Kunskapen och intresset i butikerna verkar vara extremt lågt. Jag försökte sälja Men of honor till en begagnat affär, men han ville inte ha mer Blu-ray, det fanns ingen efterfrågan, sa han. För egen del kommer jag bara att köpa favoritfilmer i fortsättningen.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar