Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 mars 2011 - 07:16

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Det verkar som en liten upplaga gjordes som ett riktigt konvolut (gatefold). Någon har klippt bort uppviket för att komma åt bilderna. En tjej som ville ha någon bild med sig eller vid sängkanten.

Här en länk till en bild av fram och baksida.
http://www.popsike.c...4875746274.html

Tack för länk! Naturligtvis är det så. Man ser också att det borde ha varit med ett 2-bladigt häfte med bilder. Synd att min skiva inte är komplett. Men LP'n är i risigt skick och hade ändå inte varit värd så mycket.
Tack för hjälp!
/turismo/

Postad 13 mars 2011 - 11:18

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Tack för länk! Naturligtvis är det så. Man ser också att det borde ha varit med ett 2-bladigt häfte med bilder. Synd att min skiva inte är komplett. Men LP'n är i risigt skick och hade ändå inte varit värd så mycket.
Tack för hjälp!
/turismo/

Tack själv. Det var en hård nöt att knäcka innan vi förstod att det var ett riktigt konvolut. Så nu har jag lärt mig att det finns en sådan variant med Big Hits. Annars har Rolling Stones många intressanta omslag. De har lagt ner omsorg på denna del av produkten. Men jag har tidigare i tråden visat en del Rolling Stones. Men saknar mycket också.

Lyssnar just nu på Beggers Benquet. Är ombedd av en bekant att lyssna på ett riaa-steg (japanskt). Bland mina Rolling Stones så är denna min personliga favorit.

Omslagen nedan har jag visat innan men de till vänster är sådana som blev tillbakadragna. De till höger är sålunda andra versionen.
Bifogad fil  Stones6.JPG   96,63K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 13 mars 2011 - 11:20.

Postad 13 mars 2011 - 14:37

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Tack själv. Det var en hård nöt att knäcka innan vi förstod att det var ett riktigt konvolut. Så nu har jag lärt mig att det finns en sådan variant med Big Hits. Annars har Rolling Stones många intressanta omslag. De har lagt ner omsorg på denna del av produkten. Men jag har tidigare i tråden visat en del Rolling Stones. Men saknar mycket också.

Lyssnar just nu på Beggers Benquet. Är ombedd av en bekant att lyssna på ett riaa-steg (japanskt). Bland mina Rolling Stones så är denna min personliga favorit.

Omslagen nedan har jag visat innan men de till vänster är sådana som blev tillbakadragna. De till höger är sålunda andra versionen.

Tycker många vinyl utgåvor är små mästerverk, när man ser hur på kostade konvoluten är. Plus att dom ibland hade affischer, klistermärken, vykort och texthäften. Det är en stor del av tjusningen med vinyl, förutom det bra ljudet.

Rolling Stones skivorna du har verkar spännande. Det är roligt och intressant att samla på olika utgåvor. Dina exemplar av "Beggar's Banquet" från -68, visar hur annorlunda dom kunde vara. Utgåvan med "Some Girls" från -78 blev väl indragen för att det var flera kändisar som inte gillade att vara med på omslaget. Tror att det var så, dom fick helt enkelt ta bort vissa av kändisarna.

Hur låter det japanska riaa-steget?

Redigerat av Unregistered1061, 13 mars 2011 - 14:40.

Postad 13 mars 2011 - 16:33

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Även jag blev nyfiken, Kan det vara 47 Labs??

Postad 13 mars 2011 - 17:29

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
...det här att samla olika utgåvor av samma skiva är farligt och svårt att ta sig ur.
Jag började med att samla Kissvinyler: USA 1a pressar 74 - 79 - men det drog snart iväg... de runt 10 skivor de släppte under dessa år har nu samlats till ett antal av ca 100st - 1a pressar från alla möjliga och omöjliga länder. Får lägga upp lite bilder för dem som vill se!

Postad 13 mars 2011 - 17:41

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

• 874 inlägg
  • 0

...det här att samla olika utgåvor av samma skiva är farligt och svårt att ta sig ur.
Jag började med att samla Kissvinyler: USA 1a pressar 74 - 79 - men det drog snart iväg... de runt 10 skivor de släppte under dessa år har nu samlats till ett antal av ca 100st - 1a pressar från alla möjliga och omöjliga länder. Får lägga upp lite bilder för dem som vill se!

Gärna det! :-)

Postad 13 mars 2011 - 17:48

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Vill se! Fota på bara! :D

Postad 13 mars 2011 - 18:49

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Vill se! Fota på bara! :D

Får lasta fram dem nån eftermiddag, blir grannare bilder i dagsljus!
Har även snöat in på liknande vis på en del andra band, fick bl a för mig att jag var tvungen att köpa en massa ZZ- Top skivor på den tidiga Londonlabeln osv. - ja ni förstår säkert...

Postad 13 mars 2011 - 22:29

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Får lasta fram dem nån eftermiddag, blir grannare bilder i dagsljus!
Har även snöat in på liknande vis på en del andra band, fick bl a för mig att jag var tvungen att köpa en massa ZZ- Top skivor på den tidiga Londonlabeln osv. - ja ni förstår säkert...

Ja ja, prata inte så mycket, Fota! :D

Postad 14 mars 2011 - 11:48

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Ok, lite mer som blivit avlyssnat nu. Colin James är en gammal favorit som jag har på CD sen den kom ut. Grymt bra skiva.

• John Mayall and the Bluesbreakers- A hard road, återutgåva UK (boxed Decca) gissar på tidigt 70-tal
  • John Mayall with Eric Clapton- Blues breakers. återutgåva Holland. Röd/blå helcirkel Decca, gissar på tidigt 80-tal.
  • The Housemartins - The people who grinned themselves to death. Go! Discs -87. Skandinavisk utgåva? (innerpåsen tryckt i Norsborg)
  • Rolling Stones - Aftermath. UK, återutgåva, boxed Decca. Tidigt 70-tal?
  • The Who - Who are you. Skandinavisk utgåva -78 på Polydor
  • Paul Simon - Graceland. Utgiven på Warner Bros. -86. Komplett med affisch.
  • VA - The great blues men. UK, utgiven -77 på Golden Hours.
  • Colin James - Sudden Stop. US, utgiven -90 på Virgin America.
Bifogad fil  nytt.jpg   231,41K   0 Antal nerladdningar

Postad 14 mars 2011 - 16:49

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Även jag blev nyfiken, Kan det vara 47 Labs??

Hej!
HAr fått datakrasch hemma så jag kan nog inte vara så aktiv tills jag löst allt. Min datanivå hemma är ett sogerligt kapitel.

Postad 14 mars 2011 - 16:52

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Om jag har en dublett så beror det på tillfälligheter eller på att skillnaden mellan de olika omslagen är intressant. så finns det återtagna omslag så är det intressant i sig. Eller någon speciell formgivare. Men som sagt var så är det mest tillfälligheter. Men omslagen är för mig ocks´å viktiga.

Postad 14 mars 2011 - 17:00

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Ok, lite mer som blivit avlyssnat nu. Colin James är en gammal favorit som jag har på CD sen den kom ut. Grymt bra skiva.

• John Mayall and the Bluesbreakers- A hard road, återutgåva UK (boxed Decca) gissar på tidigt 70-tal
  • John Mayall with Eric Clapton- Blues breakers. återutgåva Holland. Röd/blå helcirkel Decca, gissar på tidigt 80-tal.
  • The Housemartins - The people who grinned themselves to death. Go! Discs -87. Skandinavisk utgåva? (innerpåsen tryckt i Norsborg)
  • Rolling Stones - Aftermath. UK, återutgåva, boxed Decca. Tidigt 70-tal?
  • The Who - Who are you. Skandinavisk utgåva -78 på Polydor
  • Paul Simon - Graceland. Utgiven på Warner Bros. -86. Komplett med affisch.
  • VA - The great blues men. UK, utgiven -77 på Golden Hours.
  • Colin James - Sudden Stop. US, utgiven -90 på Virgin America.
Bifogad fil  nytt.jpg   231,41K   0 Antal nerladdningar

Som vanligt flera intressanta skivor. Var hittar du dina vinyler, Tradera eller ebay?

John Mayall tycker jag är bra och Eric Clapton är ju duktig gitarrist. Men har du koll på om det finns några John Mayall album inspelade med gitarristen Peter Green. Har i princip bara hört skivan med Clapton och sedan en rolig låt där dom sjöng... I was loooking back, to see if she was looking back, to see if I was locking back, at her... eller något liknande. någon som vet på vilken skiva den låten finns?
Tacksam för svar!

Postad 14 mars 2011 - 17:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Om jag har en dublett så beror det på tillfälligheter eller på att skillnaden mellan de olika omslagen är intressant. så finns det återtagna omslag så är det intressant i sig. Eller någon speciell formgivare. Men som sagt var så är det mest tillfälligheter. Men omslagen är för mig ocks´å viktiga.

Samma här. Mina dubbletter kommer ofta av bulkköp. Dock har vissa köpts med flit just för att olika utgåvor har radikalt olika omslag. Här är tex Uriah Heep's två första album i UK resp US-utgåva.
Bifogad fil  nytt.png   91,73K   0 Antal nerladdningar

Och så ett klassiskt feltryck som gjort att jag med flit skaffat dubbletter av Beatles Abbey Road (baksidans bakgrund är förskjuten i förhållande till texten).

Som vanligt flera intressanta skivor. Var hittar du dina vinyler, Tradera eller ebay?

John Mayall tycker jag är bra och Eric Clapton är ju duktig gitarrist. Men har du koll på om det finns några John Mayall album inspelade med gitarristen Peter Green. Har i princip bara hört skivan med Clapton och sedan en rolig låt där dom sjöng... I was loooking back, to see if she was looking back, to see if I was locking back, at her... eller något liknande. någon som vet på vilken skiva den låten finns?
Tacksam för svar!

Hittar det mesta på Tradera. Har inte så bra koll på Mayall men den "A hard road" som är på bilden är med Peter Green.

Postad 14 mars 2011 - 17:25

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Då ska vi se - här kommer lite olika utgåvor av Kiss debutskiva från 1974.
Börjar från övre vänster till nedre höger:

9001(promo) - 9001 - 9001 - 9001 - 9001 (Canada)

9001 ( kissin time på skivan, men inte på label) - 9001( Kissin time på skiva & label) - 9001 ( kissin time på label, men inte på skiva!!) - 7001 ( usa) - 7001 (usa)

Australien - Brazil - Canada - England -Japan

Mexico - Nya Zealand - Syd Afrika - Sverige - Nothin to lose EP (Brazil)

Alla är blue labels 1a pressar!!!!

Lägger in flera bilder i mitt galleri, välkomna att kolla!!

Bifogad fil  DSC05362.JPG   151,79K   0 Antal nerladdningar

Nedan ser vi: Promon, Brazil Ep´n, Gamma Mexico, N Zealand & Sydafrika

Bifogad fil  DSC05364.JPG   145,29K   0 Antal nerladdningar

Rolig felpress: Kissin time finns på labeln, listar 5 låtar - är dock inte med på vinylen: Bara 4 spår = mkt mkt sällsynt!

Bifogad fil  DSC05367.JPG   150,24K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Jörgen A., 14 mars 2011 - 18:58.

Postad 14 mars 2011 - 17:29

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Då ska vi se - här kommer lite olika utgåvor av Kiss debutskiva från 1974.
Börjar från övre vänster till nedre höger:

9001(promo) - 9001 - 9001 - 9001 - 9001 (Canada)

9001 ( kissin time på skivan, men inte på label) - 9001( Kissin time på skiva & label) - 9001 ( kissin time på label, men inte på skiva!!) - 7001 ( usa) - 7001 (usa)

Australien - Brazil - Canada - England -Japan

Mexico - Nya Zealand - Syd Afrika - Sverige - Nothin to lose EP (Brazil)

Lägger in flera bilder i mitt galleri, välkommna att kolla!!

Nedan ser vi: Promon, Brazil Ep´n, Gamma Mexico, N Zealand & Sydafrika

Rolig felpress: Kissin time finns på labeln, listar 5 låtar - är dock inte med på vinylen: Bara 4 spår = mkt mkt sällsynt!

Haha.... imponerande! Det är vad jag kallar att samla.

Redigerat av tomano58, 14 mars 2011 - 17:32.

Postad 14 mars 2011 - 19:44

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Ser ut att vara en seriös Kiss samling!

Är det någon som har tips på skivaffärer i London? Det var några år sen jag var där.. Åker på Torsdag.

Postad 14 mars 2011 - 20:36

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
"Jörgen A".Då ska vi se - här kommer lite olika utgåvor av Kiss debutskiva från 1974.

OJ oj, Det tog ett tag innan värsta chocken släppte.

Det var nog det mest extrema samlandet av en skiva som jag har sett på bild. Men naturligtvis intressant och säkert spännande för den som är inne i det. Men är det bara första skivan som du letar efter olika pressningar eller gäller det hela Kiss katalogen? Dom har ju släppt ganska många album under åren.

Mina dubbletter kommer ofta från köp av kompisar, grannar eller andra skivsamlingar. En del köper jag för att dom stora avvikelser från det exemplar jag redan har i min egen samling.

Tack för mycket bra bilder och informativ text om utgivningarna av Kiss skivan!

Redigerat av Unregistered1061, 14 mars 2011 - 20:43.

Postad 14 mars 2011 - 21:01

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

"Jörgen A".Då ska vi se - här kommer lite olika utgåvor av Kiss debutskiva från 1974.

OJ oj, Det tog ett tag innan värsta chocken släppte.

Det var nog det mest extrema samlandet av en skiva som jag har sett på bild. Men naturligtvis intressant och säkert spännande för den som är inne i det. Men är det bara första skivan som du letar efter olika pressningar eller gäller det hela Kiss katalogen? Dom har ju släppt ganska många album under åren.

Mina dubbletter kommer ofta från köp av kompisar, grannar eller andra skivsamlingar. En del köper jag för att dom stora avvikelser från det exemplar jag redan har i min egen samling.

Tack för mycket bra bilder och informativ text om utgivningarna av Kiss skivan!

Du får kolla in i mitt galleri - har än så länge lagt in bilder på de 3 första skivorna.
Har valt att koncentrera samlandet till 70-tals släppen, man vill ju inte att det ska dra iväg...
Skämt å sido tycker jag musiken var bäst då, samt att släppen 77-79 innehöll massor av extra/inserts: Posters, dekaler, booklets & papperspistol!

Redigerat av Jörgen A., 14 mars 2011 - 21:23.

Postad 14 mars 2011 - 22:26

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
"Jörgen A"

Yes! Det var en imponerande samling Kiss skivor du hade. Tittade i ditt galleri.

Hur många Kiss skivor har du sammanlagt?

En annan fråga är vilket album som är din personliga favorit?

Postad 14 mars 2011 - 22:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Tacksam för svar!

Här lite Peter Green från backarna.

Bifogad fil  Peter_Green.JPG   29,44K   0 Antal nerladdningar

Mayall och Green spelar Supenatural
http://www.youtube.c...h?v=PWFFqffopb8

PEter Green/ Fleetwwod MAc Black magic Woman
http://www.youtube.c...h?v=CsaanocINW4

Santana och Green spelar Black Magic woman
http://www.youtube.c...feature=related

Efter Albatross insjuknade Peter Green i schitzofreni och har också levt i Sverige under senare år.
http://www.youtube.c...h?v=Viqr6KHwJjc

Postad 14 mars 2011 - 22:37

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

"Jörgen A"

Yes! Det var en imponerande samling Kiss skivor du hade. Tittade i ditt galleri.

Hur många Kiss skivor har du sammanlagt?

En annan fråga är vilket album som är din personliga favorit?

Gissar på att det ligger mellan 100 - 150 st. Har inte räknat på länge.
Dressed to kill lyssnar jag helst på.

Skall vid tillfälle mata in mera bilder i mitt galleri.

Redigerat av Jörgen A., 14 mars 2011 - 22:49.

Postad 14 mars 2011 - 23:01

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Här lite Peter Green från backarna.

Bifogad fil  Peter_Green.JPG   29,44K   0 Antal nerladdningar

Mayall och Green spelar Supenatural
http://www.youtube.c...h?v=PWFFqffopb8

PEter Green/ Fleetwwod MAc Black magic Woman
http://www.youtube.c...h?v=CsaanocINW4

Santana och Green spelar Black Magic woman

Efter Albatross insjuknade Peter Green i schitzofreni och har också levt i Sverige under senare år.
http://www.youtube.c...h?v=Viqr6KHwJjc

Tack för tips och intressanta länkar! De två skivorna längst ner till höger finns i min samling.

Gissar på att det ligger mellan 100 - 150 st. Har inte räknat på länge.
Dressed to kill lyssnar jag helst på.

Skall vid tillfälle mata in mera bilder i mitt galleri.

Ja, det är intressant att se och man blir bara mer och mer nyfiken.

Postad 15 mars 2011 - 12:41

Bummmer
  • Bummmer
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Min favorit singel skulle jag tro..
Spåren ligger sjukt tätt på A sidan :)

Rainbow LIVE single -77
Side A: Kill the King, Man on the silver mountain
Side B: Mistreated
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 15 mars 2011 - 21:40

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0

Ser ut att vara en seriös Kiss samling!

Är det någon som har tips på skivaffärer i London? Det var några år sen jag var där.. Åker på Torsdag.

Her er två bra butiker utanfør centrum
http://flashback.co.uk/
http://www.ratrecordsuk.net/

Postad 15 mars 2011 - 22:03

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Tack för tips! Ratrecords såg spännande ut!

Postad 17 mars 2011 - 07:42

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Ett litet Tips!
Ni som gillar AC/DC, titta på Ginza's hemsida. För 49Kr styck kan du köpa, "Blow up your video", "Flick Of The Switch", "Fly On The Wall" och "Who Made Who" på vinyl. De övriga albumen från 99Kr på vinyl.

Även "Contact - Hon kom över mon", "Everly Brothers - For Always", "Grinderman - Heathen Child", "Roy Hogsed - Let's Go Dancing!", "Johnny Kask - Sluten anstalt blues" och "Strokes - Under Cover Of Darkness" finns för 49Kr styck. Billigare blir det nog inte, passa på.

Ginza har även börjat att sälja skivspelare, enklare varianter med USB utgång. Det ser ut som vi vinyl diggare går en fin vår till mötes.

Postad 17 mars 2011 - 17:23

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Lite nya vinyler redovisas i min blogg. Shit, har blivit en hel del vinyl senaste månaden men det är bara bra egentligen. Det jag snöat in på mest är främst jazzfusion men börjat rota ner mig i lite engelsk proggrock så som yes och genesis. men även lite kroutrock som tangerine dream...

http://theneedleandt....wordpress.com/

Postad 17 mars 2011 - 18:12

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Lite nya vinyler redovisas i min blogg. Shit, har blivit en hel del vinyl senaste månaden men det är bara bra egentligen. Det jag snöat in på mest är främst jazzfusion men börjat rota ner mig i lite engelsk proggrock så som yes och genesis. men även lite kroutrock som tangerine dream...

http://theneedleandt....wordpress.com/

Kul blogg med mycket spännande vinyler.

Har du hört grupper som t ex Nektar, Greenslade, focus och Eloy från 70-talet. Nyare band som t ex Moongarden och Grobschnitt. Kan också vara värt att lyssna på.

Postad 18 mars 2011 - 07:55

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Kul blogg med mycket spännande vinyler.

Har du hört grupper som t ex Nektar, Greenslade, focus och Eloy från 70-talet. Nyare band som t ex Moongarden och Grobschnitt. Kan också vara värt att lyssna på.

Jag har kollat in Focus och köpt en platta men tog inte riktigt... Var nått med joddlingen som inte gick hem =)
Men Nektar, Greenslade och Eloy ska jag lätt börja jaga. Är de ovanliga och svåra att få tag på? Har nog aldrig stött på nån när jag varit runt direkt.
Tack för tipset!!

Postad 18 mars 2011 - 10:31

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Jag har kollat in Focus och köpt en platta men tog inte riktigt... Var nått med joddlingen som inte gick hem =)
Men Nektar, Greenslade och Eloy ska jag lätt börja jaga. Är de ovanliga och svåra att få tag på? Har nog aldrig stött på nån när jag varit runt direkt.
Tack för tipset!!

Ganska ovanliga är dom nog. Men dycker ibland upp i skivbackarna. Synd att du inte gillade Focus.

Nektar och albumet, Recycled tycker jag mycket om. Har inte hört alla skivor do gjort. Den mycket lugnare A Tab In The Ocean är väl också hyfsat bra, men kräver fler lyssningar innan den sitter.

Greenslade kör med elgorgel, bas och trummor. Ingen gitarr, men det funkar ändå. Annorlunda men bra tycker jag.

Den tyska gruppen Eloy är lite lättare att hitta i skivbackarna. Dom har varierat sin stil genom åren, från lungt till hårt och släppt massor av album. Den enda nackdelen är sångarens engelska. Den tyska brytningen, som slår igenom har en del svårt att acceptera. Skivorna jag gillar bäst är, Silent cries and mighty echoes, Oceans och Colours.

Hoppas att det var till någon hjälp

Postad 18 mars 2011 - 21:49

AndreasDahl
  • AndreasDahl
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Trevligt att se.
Visste inte att Beggers Benquet med toaletten verkligen dök upp i butikerna.
Trodde dem slopades innan släppet och endast kom tillbaka senare.

Postad 18 mars 2011 - 23:07

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Trevligt att se.
Visste inte att Beggers Benquet med toaletten verkligen dök upp i butikerna.
Trodde dem slopades innan släppet och endast kom tillbaka senare.

Hej!

Du har nog rätt att någon skiva med graffitidesign aldrig nådde någon skivbutik. Men ändå tycks det finnas skivor med omslaget från 1968. Priset för en utgåva under Londonetikett (1968) anges till 10 000 dollar i Goldmine Record Album. Något exemplar under Decca-etiketten kan jag inte finna.

Goldmine anger tre Rolling Stones varianter (London) till detta pris.

Några skivor i detta prisläge har jag inte. Mina är till för att spela på.

Postad 19 mars 2011 - 03:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Jag har gjort ordning en lista på hårdrocks vinyler som jag ska sälja här
Ska fixa en på pop/rock/etc framöver med.

Postad 19 mars 2011 - 10:23

AndreasDahl
  • AndreasDahl
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej!

Du har nog rätt att någon skiva med graffitidesign aldrig nådde någon skivbutik. Men ändå tycks det finnas skivor med omslaget från 1968. Priset för en utgåva under Londonetikett (1968) anges till 10 000 dollar i Goldmine Record Album. Något exemplar under Decca-etiketten kan jag inte finna.

Goldmine anger tre Rolling Stones varianter (London) till detta pris.

Några skivor i detta prisläge har jag inte. Mina är till för att spela på.

Ok. Jag fick tag på en '68a (fast på Deca) för några månader sedan, så jag kollade upp lite om omslaget då, men hittade inte alls mycket. Så tack för det du skrev. Alltid roligt att läsa sådan bakgrundsinfo om ovanliga skivor (speciellt om dom är bra :unsure:).

Postad 19 mars 2011 - 20:44

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Köpt lite singlar den senaste vackan. Lite mer Maiden vilket alltid är trevligt.
Den mest intressanta för min del är Yello-singeln. Första gången jag sett en Dubbel sjutummare. Dock är inte fodralet i bästa skick men skivorna är i mycket bra skick.

Bifogad fil(er)

Postad 20 mars 2011 - 12:49

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Då har jag lagt upp lite mera bilder på mina KISS lp´s. Denna gång med focus på åren 75-76.
Bara att gå in i mitt galleri och se:

Här: En bild på Rock And Roll Over 1976 - bl a Usa, Mexico, England, Japan, Australien Canada, Osv... ( Alltid 1a pressar)

Bifogad fil  DSC05391.JPG   153,73K   4 Antal nerladdningar

Postad 20 mars 2011 - 14:31

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Helt fantastisk Kiss samling!
Är det inte massor av pengar i samlingen. Har sett att just Kiss skivor kan bli väldigt dyra i inköp.

Hittade en enda Kiss skiva i min samling. Det var Alive! I, på Casablanka och skivnr. 4C 188-97185/6

Jag är lite fundersam över det här med första upplagan. Finns det något bra och enkelt sätt att få reda på om albumet man har eller tänker köpa är en första upplaga. Då andra och ibland tredje upplagan kan vara mycket lik den första upplagan. Någon som vet?

Postad 20 mars 2011 - 17:09

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Helt fantastisk Kiss samling!
Är det inte massor av pengar i samlingen. Har sett att just Kiss skivor kan bli väldigt dyra i inköp.

Hittade en enda Kiss skiva i min samling. Det var Alive! I, på Casablanka och skivnr. 4C 188-97185/6

Jag är lite fundersam över det här med första upplagan. Finns det något bra och enkelt sätt att få reda på om albumet man har eller tänker köpa är en första upplaga. Då andra och ibland tredje upplagan kan vara mycket lik den första upplagan. Någon som vet?

Numera kostar de ansenliga summor.
Att använda samlarguider ( se nedan), samla info på t ex. kissfaq.com, är bra sätt att lära sig de olika pressarnas kännetecken.

Bifogad fil  DSC02823.JPG   122,09K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  DSC02603.JPG   153,75K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Jörgen A., 20 mars 2011 - 17:11.

Postad 20 mars 2011 - 18:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Peter Green grundade "Fleetwood Mac" men lämnade senare bandet.
Här några skivor med Peter Green´s Fleetwood Mac som de hette från början.
Bifogad fil  Green.JPG   35,18K   0 Antal nerladdningar

Här ser man Albatrossen
Bifogad fil  Green2.JPG   25,32K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kronkan, 20 mars 2011 - 18:16.

Postad 21 mars 2011 - 13:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Senaste nytt.
Beatles - A Hard day's night. Svensk press
Beatles - Rubber Soul. Dansk press.
Beatles - Please, Please Me. Senare UK-press med två boxade EMI
Pink Floyd - Ummagumma. 2nd press -69 med EMI-logga på Harvest.
Rolling Stones - Gimme Shelter. Senare UK-press på boxad Decca
David Bowie - Heroes. Senare UK-utgåva, -81 på grön RCA-etikett. Cut-out
David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars. Senare UK-press, -80 på grön RCA-etikett
David Bowie - Space Oddity. Senare US-press, -80 på svart RCA-etikett

Bifogad fil  nytt.jpg   315,87K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  labels.jpg   611,54K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av tomano58, 21 mars 2011 - 14:27.

Postad 21 mars 2011 - 18:21

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Lite Nytt.

Tallest man on earth - The wild hunt och Sometimes the blues is just a passing bird.

Postad bildPostad bild

Brian Wilson på sliskig grön vinyl. Ingen vidare låt men kanske värd sina 50 Pence.
Postad bild

Redigerat av Sidelakebob, 21 mars 2011 - 18:24.

Postad 22 mars 2011 - 07:26

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Peter Green grundade "Fleetwood Mac" men lämnade senare bandet.
Här några skivor med Peter Green´s Fleetwood Mac som de hette från början.
Bifogad fil  Green.JPG   35,18K   0 Antal nerladdningar

Här ser man Albatrossen
Bifogad fil  Green2.JPG   25,32K   0 Antal nerladdningar

Tack för tips!
Tittade i Bonniers Rock Lexikon. Och där kan man läsa att Peter Green medverkade på fyra album, mellan åren 1968 - 1970. Lp skivorna är, Fleetwood Mac (1968), Mr. Wonderful (1969), The Pious Bird Of Good Omen (1969) och Then Play On (1970). Det förekommer även samlingsplattor och liveskivor där Peter Green medverkar.

Fleetwood Mac började som en bluesrock grupp. Med flera medlemmar som tidigare spelat i John Mayall's Bluesbreakers. 1970 lämnade Peter Green och Jeremy Spencer gruppen och istället blev Christine Perfect och Bob Welch medlemmar i bandet. Vilket gjorde att gruppen byte musikalisk stil och blev mera rock inspirerad.

1974 lämnade Bob Welch gruppen och ersattes av de gifta paret Lindsey Buckingham och Stevie Nicks. Gruppen musik förändrades igen och blev mera radio rock inspirerad. Med denna sättning fick gruppen stor framgång mellan åren 1975 -1982. Med miljonsäljande skivor som, Fleetwood Mac (1975), Rumours (1977) som blev en av rockhistoriens bäst säljande LP och dubbel LP'n Tusk (1979). Gruppen upplöstes slutligen 1982.

Postad 22 mars 2011 - 11:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Blev några skivor på Najz Prajz när vi strosade på stan i Lördags .

• Anders Glenmark - Boogie i mitt huvud. Utgiven på The Record Station -93. En skiva jag inte skäms för, tycker den är grymt bra.
  • Wille Nile - Pleaces I have never been. Utgiven på Columbia -91 för Europa.
  • The Strokes - Angles. Ny, utgiven av RCA/Sony Music -11. En underbar produktion helt i den gamla skolans anda. Kraftig gatefold, snyggt artwork och en rejäl bit vinyl. Tyvärr inget textblad, en klar miss som drar ner betyget...
Bifogad fil  nytt.jpg   228,97K   0 Antal nerladdningar

Postad 22 mars 2011 - 15:28

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Senaste nytt.
Beatles - A Hard day's night. Svensk press
Beatles - Rubber Soul. Dansk press.
Beatles - Please, Please Me. Senare UK-press med två boxade EMI
Pink Floyd - Ummagumma. 2nd press -69 med EMI-logga på Harvest.
Rolling Stones - Gimme Shelter. Senare UK-press på boxad Decca
David Bowie - Heroes. Senare UK-utgåva, -81 på grön RCA-etikett. Cut-out
David Bowie - The rise and fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars. Senare UK-press, -80 på grön RCA-etikett
David Bowie - Space Oddity. Senare US-press, -80 på svart RCA-etikett

Bifogad fil  nytt.jpg   315,87K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  labels.jpg   611,54K   0 Antal nerladdningar

Nej, nej! Inte nu igen!

Flera häftiga vinyler. Klarar inte mer. Har funderat i flera dagar om jag inte ska ta och sätta "tomano58" på Ignore knappen. Så att jag slipper se alla spännande lp skivor som du köper. Blir riktigt avundsjuk! :P

Nej då! Mycket skoj var det å se vilka skivor du lyckades få tag på. Den här gången såg det ut som det bara var fullpoängare. ;)

Men, snälla visa lite dålig skivor också, så blir det lite lättare för mig.

Postad 22 mars 2011 - 17:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Nej, nej! Inte nu igen!

Flera häftiga vinyler. Klarar inte mer. Har funderat i flera dagar om jag inte ska ta och sätta "tomano58" på Ignore knappen. Så att jag slipper se alla spännande lp skivor som du köper. Blir riktigt avundsjuk! :P

Nej då! Mycket skoj var det å se vilka skivor du lyckades få tag på. Den här gången såg det ut som det bara var fullpoängare. ;)

Men, snälla visa lite dålig skivor också, så blir det lite lättare för mig.

Haha... dåliga skivor? Vem köper dåliga skivor. Här är dagens leverans... :D

Let it be är en Holländsk återutgåva, troligen -76. Appleetiketten saknar den gröna skrivstilstexten i ytterkant.
Willie and the poor boys med bla Charlie Watts och Bill Wyman, medverkar gör också Jimmy Page, Chris Rea mfl.

Bifogad fil  nytt.png   115,37K   0 Antal nerladdningar

Fast några stolpskott finns det ju som kommit med vid diverse bulkköp...

Tompas Vinyler

Redigerat av tomano58, 22 mars 2011 - 17:40.

Postad 22 mars 2011 - 19:42

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0
Sambon tyckte tydligen att vi skulle utöka vinylsamlingen ;), så hon ropade in denna samling på Tradera idag. Ung. 230 skivor som vi ska gå igenom och se vad som ska få flytta in i samlingen. Har redan sett några Johnny cash,nån black sabbath och lite springsteen. Ska bli kul detta, återkommer med vad för godbitar jag hittade.

Bifogad fil(er)

Postad 22 mars 2011 - 20:44

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Sambon tyckte tydligen att vi skulle utöka vinylsamlingen ;), så hon ropade in denna samling på Tradera idag. Ung. 230 skivor som vi ska gå igenom och se vad som ska få flytta in i samlingen. Har redan sett några Johnny cash,nån black sabbath och lite springsteen. Ska bli kul detta, återkommer med vad för godbitar jag hittade.

Härligt, gotta i stora skivbuntar o leta små godbitar är kul!

Postad 23 mars 2011 - 21:34

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Sambon tyckte tydligen att vi skulle utöka vinylsamlingen :), så hon ropade in denna samling på Tradera idag. Ung. 230 skivor som vi ska gå igenom och se vad som ska få flytta in i samlingen. Har redan sett några Johnny cash,nån black sabbath och lite springsteen. Ska bli kul detta, återkommer med vad för godbitar jag hittade.

230 skivor att kolla upp, kan inte bli mer spännande. Dessutom ser det ut att vara 3 - 4 boxar i samlingen och det är alltid trevligt. Såg att en av de första i högarna var Vivaldi's - The Four seasons, den kan vara värd att lyssna igenom, om ni inte är van med den klassiska musiken. ja, vad kan det finnas mer...?

Postad 23 mars 2011 - 22:08

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

• 609 inlägg
  • 0

230 skivor att kolla upp, kan inte bli mer spännande. Dessutom ser det ut att vara 3 - 4 boxar i samlingen och det är alltid trevligt. Såg att en av de första i högarna var Vivaldi's - The Four seasons, den kan vara värd att lyssna igenom, om ni inte är van med den klassiska musiken. ja, vad kan det finnas mer...?

Nu har vi gjort en första genomgång och har plockat ut ett 60-tal skivor som vi utan genomlyssning är säkra på att vi ska ha. Så det finns en del kvar att gå igenom. Finns en del country kvar där man kanske kan hitta nåt kul.
Vivaldis "four seasons" hade jag faktiskt redan ett ex av. Men denna kommer jag också behålla för att kunna jämföra.

Fortsättning följer.... :)

Redigerat av k.rydberg, 23 mars 2011 - 22:09.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.