Vad har ni själva för rekommenderad watt på era, som införskaffat steget?
Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 19 August 2010 - 20:25.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
19 relaterade trådar
Postad 19 August 2010 - 20:12
Tjena, är det lämpligt att använda XPA 2 med vilka golvhögtalare som helst? Mina har rekommenderat watt från 50 - 180 i 6 ohm.
Vad har ni själva för rekommenderad watt på era, som införskaffat steget? Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 19 August 2010 - 20:25. Postad 19 August 2010 - 20:19
Du är välkommen att PM:a mig Postad 19 August 2010 - 21:07 Jag skulle också gärna komma och lyssna någon gång, då jag blivit mycket intresserad av Emotivas produkter. Jobbar dock några veckor till på annan ort. Mvh Mattias Postad 19 August 2010 - 22:04
PM:a mig så löser vi det! Postad 20 August 2010 - 00:14 Fast det är det ju... Det roliga är att kB faktiskt är decimal(10^3)^1 prefix men som bara har använts av datorbranschen sedan urminnes tider till att även vara närmaste prefix för att fungera mot binära systemet... men när branschen vände ryggen till så standardiserades SI enheterna till Ki(kibi) för kilobinary(2^10)^1. Så helt korrekt, 1000 B = 1kB och 1024 B = 1KiB Sedan att de som gjorde det här inte hade någon förankring i verkligheten gör att nej, mig veterligen är det ingen som använder kibi, och enligt min mening så bör man fortsätta använda praxis, för min personliga uppfattning är att praxis fungerar och kibi är löjligt om man inte av någon enledning måste vara korrekt enligt SI. Och visst, det skiljer sig även mellan olika standardiseringsorganisationer om de stödjer det eller inte(se JEDEC). Nuff med kuriosa. http://en.wikipedia....d_organizations http://physics.nist....its/binary.html Edit: La till länkar Redigerat av Damocles, 20 August 2010 - 00:18. Postad 20 August 2010 - 04:53 kör med annan tillverkare men 2x900watt dynamisk på rekomenderade 200 watts högtalare och inga problem men det beror på hur mycket man krämar på volym potten. Postad 20 August 2010 - 07:11
Annars om du är intresserad finns även XPA-3 med 890DC och Onkyo som försteg hemma hos mig i Täby. Postad 20 August 2010 - 08:01
Blev det stor skillnad med XPA-3? Sitter själv med en 876a och driver Reference 9.2 och känner att det inte riktigt räcker till så funderar på att hänga på ett slutsteg. Snyggt galleri med! MvH Niklas Postad 20 August 2010 - 08:04
Absolut, man kan inte få för mycket effekt ! eller jo.. det kan man såklart få... men man kan inte ha ett "för kraftigt slutsteg", man får helt enkelt se till att inte spela sönder högtalarna. Just att ha mycket effekt att tillgå är ju bra om du ska spela upp dynamikt material
+1 man hår hålla koll på volymen Postad 20 August 2010 - 08:37
Postad 20 August 2010 - 08:43
Mycket stor skillnad på med eller utan slutstge hemma hos SunfireTHX i alla fall... han har en av dom större/största Onkyo stärkarne, som natt och dag mellan den och NAD218 till att driva frontarna. Postad 20 August 2010 - 08:50
JO så är det ... men sedan beror det ju på hur kinkig man är
och vilka högtalare man har . . . . Onkyo TX NR 905 har inget att hämta mot ett Emotiva XPA-2 om det är likvärdigt eller bättre än ett NAD218THX och det skall det ju enligt välbekräftade källor vara. Och det är ju egentligen inget konstigt med det. Postad 20 August 2010 - 08:52
Ja, det blev mkt större skillnad än jag förväntat mig. Köpte det mest för att avlasta 876an som blev stekhet när man krämade på med dynamiskt material. Hade ju såklart hoppats på en förbättring också, men den blev bra mkt större än jag väntat mig. I korta drag, mer av allt; attack, luftighet, dynamik. Postad 20 August 2010 - 08:53 Nä men oj... kände du dig träffad på något vis.. ?!
+1 beror ju på vad man har för krav och erfarenhet (går ju till vis del hand i hand också..) men jag tycker då att skillnaden är allt annat än försummbar, efter att spelat med NAD218'an så tyckte aj gdet va rent av tråkigt att lyssna via Onkyo'n... lät riktigt tråkigt och gick inte att kräma på ens i närheten... Dessutom så plockar Nad'en fram grymt mycket mer detaljer och med en helt annan mickro dynamik än Onky'on Så, jo, ett extra steg är guld värt ! Postad 20 August 2010 - 11:21
Har ni testat NAD 218 emot ditt Emotiva? hade vart skoj att se hur dom står sig mot varann.
Amen vafaaan, jag får väl se till att fixa mitt nadsteg nu då, det är glapp i stereo/mono knappen på den, vågar man köra en dusch med elektronikrengörings spray i den kanske?? Postad 20 August 2010 - 11:48
Test kanske kommer, man jag är övertygad om att Emotivan e bättre, det är en upplevd skilland i hur den plockar fram detaljer och mickrodynamiken är bättre
Jo, du borde helt klart köra med NAD'en ! Du menar att det är glapp i knappen som du använder för att brygga ?! borde räcka med att rengöra lite, det är nog bara oxider... annars byta knapp Postad 20 August 2010 - 12:29
SunfireTHX får mer än gärna komma över till Onkyo tråden https://www.minhembi...s...=239257&hl=
Jag som snurrar och vill få igång det NU Problem solved Jag som var helt blind, eller rättare sagt såg inte att jag hade kopplat in den på surrounden istället. Jobbigt med en bänk som man inte kan flytta fram och det är tight med kablar Steget funkar!!! Redigerat av Evil Homer, 20 August 2010 - 12:43. Postad 20 August 2010 - 12:33
7 x 400 W = 2800 W. Om jag har räknat rätt kan man dra cirka 2,2kW (rätta mig om jag har fel) från ett vägguttag med 220W och en 10A säkring. Visst går det att sätta in en större säkring om man inte har automatsäkringar.... men vad gör man annars? Är det en reel risk att slutsteget är så kraftigt att man bör fundera på sätt att dela upp de olika stegen till två strömförsörjningar från olika faser? Eller är det bara någon risk i teorin? Edit: Hittade detta på Emotivas forum:
Priset ska enligt uppgift där ligga på $2000. Inte för att det egentligen är aktuellt för min egen del, men det är ju så kul att titta på det häftigaste man hittar. Edit2:
Och nu till det viktigaste... hur låter det?!?!? Jag står fortfarande i valet och kvalet om det ger ett stort nog lyft mot min pioneer LX-71. Redigerat av Sigma78, 20 August 2010 - 12:50. Postad 20 August 2010 - 12:53
Postad 20 August 2010 - 13:29
Faktiskt intressant frågeställning... Men ett fel är du nu räknar med 7x utgångseffekten = att den skulle dra det den ger, vilket inte funkar. Ett klass D steg ligger kanske runt 80-90% effektivitet vid "låga" effektuttag och sämre vid höga...vanliga AB steg är klart mindre effektiva men ponera: 2800W/0,85 = 3295W in dvs 15A (om antagenden är rimliga) Sannorlikheten att du tömmer kondensatorbanken så pass att steget måste tillföra all effekt direkt via nätdelen är i princip utopia då musik är dynamiskt så din faktiska strömförbrukning (då matningspänningen är konstant) kommer ju variera. I praktiken kommer du nog aldrig dra ens i närheten av "full" effekt...möjligtvis när du slår på den och kondensatorerna tankas upp....en "trög" 10A lär funka...men kör subbar mm på en annan säkring om du planerar att dundra på.... My2Cent Redigerat av Triggerhappy, 20 August 2010 - 14:49. Postad 20 August 2010 - 14:01
Knappast något långtest detta, men start/stopp i musiken blir MYCKET bättre, placering av musikerna. Det kommer vara kvar kan jag väl lugnt säga Postad 20 August 2010 - 14:32
+1 Sedan så har jag samma problem... Det blinkar lite lätt när jag startar mitt XPA-2 och sedan igen när jag startar mitt Behringer EP4000... XPA-2: ca 1200w Behringer: ?! max 2x2000w @ 2ohm / 4000w bryggad @ 4ohm men vi säger väll 2000w då... 3200w = 13,6A... har snabb 10A... Ska dock bytas till trög 10A framöver, för att säkra matningen lite...
Där serru ! Postad 20 August 2010 - 14:38
Dvd-Ai
Kör på en 13a säkring(trög) och PK13 istället, du får använda det & FK 1.5 det tror jag du klarar dina behov med (nu iaf ) .... eller C13 automat.... Inte många som vet om detta ....... Ps; Jag Känner en som säljer sånt hela dagarna Redigerat av SunfireTHX, 20 August 2010 - 14:51. Postad 20 August 2010 - 16:55
I mitt biorum kör jag min Yamaha Z11, två NAD 2700, två EP 2500, fem Infinity Kappa sub, PS3/bluray, projje, samt belysning, samtidigt. Allt detta drar jag på en vanlig automat-tia. Det har aldrig hänt att säkringen har löst ut. Räkna ihop dom antalen watt som är specat max... Skulle tippa på att det är 8-10.000 watt. Sen vet ni ju att jag gärna drar på lite också... Postad 20 August 2010 - 20:13
Tror själv att det är starströmmen som gör att säkringen går...
Har haft en Audio Pro Ace bass 3 som bröt strömmen ett flertal gånger. Bytte ut en 10A automatsäkring men den bröt iallafall. Har nu sålt basen och köpt en SVS bas istället och hittills så har säkringen inte löst ut. Postad 20 August 2010 - 20:24
Det känns härligt när man diskuterar om säkringarna håller i bostaden i en slutstegstråd.
Vad kostar det att ta hem xpa2 nu förresten? Inklusive frakt, moms och tull. NVM, hittade ett aktuellt pris som DVD-ai nämde tidigare i tråden. Redigerat av rson39, 20 August 2010 - 20:27. Postad 20 August 2010 - 21:52
Har själv beställt en och räknar med runt 9000 fram till dörren inklusive allt.
Lite synd att man bor i Sverige, men jag kan inte hitta något mer prisvärt med eller utan import! Postad 20 August 2010 - 23:14
Ni som har köpt Emotivas slutsteg främst för stereolyssning, vad använder ni för försteg?
Postad 21 August 2010 - 00:11
UPA-1 bäst enligt Emotiva om man inte vill gå upp till XPA-1 samt har extremt trögdrivna högtalare.
Postad 21 August 2010 - 00:43
Fast jag tänkte snarare på försteg, inte själva förstärkaren/förstärkarna.. Postad 21 August 2010 - 09:09
Jag kör med en Onkyo 905, bättre kombination än min tidigare Primare SPA20..förvånande faktiskt. Postad 21 August 2010 - 10:52
Jag kommer använda deras egna försteg, XSP-1, när nu det släpps Annars finns ju USP-1 att köpa nu om man vill, ska vara bra skit med med. Postad 21 August 2010 - 10:54 Det låter mycket intressant! Jag hör av mig. Detsamma gäller johane77. Kul! Postad 22 August 2010 - 20:43
Jag är helt galet förälskad i mitt XPA-5. plus min Onkyo 5507.Helt underbar kombo.
Måste köpa ett UPA -5 eller UPA-2 Så man kan köra 7.2 eller 9.2 Har ett habegär men man får nog hålla sig lite inför den stundande Emo festen Kanske kan bli lite billigare då ????? Postad 22 August 2010 - 20:44
Trevligt med nöjda Hifi tokar för engångs skull
Ja det måste ju vara lite rabbat under EmoFest, tänkte få tummen ur och beställa bakhögtalare då. Postad 23 August 2010 - 07:28
Ja det är få steg jag varit lika nöjd med... Meridian g55 och Rotel RB1070'an är väll dom jag kan komma på...
Men denna är kraftigare än någon av redan nämda och låter (tycker jag) lika bra så detta måste nog vara min favorit av dom alla, än så länge Postad 23 August 2010 - 11:08
Har fortfarande inget försteg eller fått chansen att prova stegen på mina egna högtalare, 5 dagar kvar...
Vet dock inte om de har rabatter under EmoFest, tror bara det gäller de som är på plats som kan fynda lite från deras lager. Men den som lever får se! Postad 23 August 2010 - 12:06
Nu får ni sluta! Jag försöker motivera mig att inte köpa ett slutsteg, att min LX71 är kraftfull nog och bra nog, men det blir ju knappast lättare när det är idel lovord kring de här stegen. Postad 23 August 2010 - 12:30
Inte det snyggaste steget dock... lämnar lite att önska... men ser inte helr tokig ut så det går för sig... bara man monterar bort som fruktansvärda ALU listerna på sidorna som är helt fantastiskt fula...!
Det som återstår är att göra något åt den hemska blåa strålkastaren som någon varit korkad nog att montera på fronten... Postad 23 August 2010 - 12:39
Hehe Går det inte att stänga av den blå dioden? Jag fick för mig att det fanns en brytare på baksidan för att slå av alla lysdioder, men det var inte så bra? Jag förstår inte varför alla apparater numera ska ha blåa lysdioder som alltid är på. Både min förstärkare och TVn i sovrummet har det, och övriga apparater har röda dioder. Irriterande när man kämpar och kämpar för att stänga ute alla andra ljuskällor, och så strålar det rakt i ögonen från utrustningen istället. Postad 23 August 2010 - 12:51
Spelar du väldigt högt eller har du högtalare med låg känslighet? Postad 23 August 2010 - 13:01
Svårt att bedöma vad som är "väldigt högt", men jag spelar väl ungefär i paritet med volymen i en biosalong. Anläggningen används till 90% film, med en preferens för Action/Fantasy/SciFi när jag får bestämma och romantiska komedier när tjejen får bestämma. Mina högtalare är lättdrivna, Focal Chorus 836V fram med en känslighet på 92dB, övriga högtalare är matchande i samma serie (förutom bakcentrarna som är ett par gamla som bara blev över). Jag kör med en Sunfire True Subwoofer Signature som trycker på ordentligt i det lägre registret, delad vid 80Hz, men det känns som att det saknas lite i midbasen... den som känns i bröstet på konserter. Den känslan får jag inte riktigt till. Jag kan ana en liten, liten vasshet i diskanten ibland, även om det är mycket mindre än med min gamla utrustning. Redigerat av Sigma78, 23 August 2010 - 13:05. Postad 23 August 2010 - 13:27 Nu vet jag redan att du kommer vilja plocka isär hela steget och löda bort lysdioden ( https://www.minhembi...c_id=331094.jpg Postad 23 August 2010 - 13:28
Om du kör mycket film, action/scifi med "bio volym" så skulle jag nog först kolla upp basen först. En till subwoofer eller två nya skulle nog ge ett stort lyft.
Postad 23 August 2010 - 13:32
Ja, det e märkligt... ###### dum trend... film är mycket dynamiskt, skadar verkligen inte att ha ordentligt med headroom ! avsaknaden av midbas har med 99% säkerhet med följande att göra. 1: placering av frontarna i rummet. och avsaknaden ev dämpning bakom frontarna. 2: subbens placering 3: Akustiska egenheter i rummet 4: att du bara har 1st subb 5: inställningen/ integreringen mellan subb och övriga högtalare i det aktuella rummet. 6: att du bara har 1st subb Sa jag att du borde ha minst 1st subb till..?! och gärna ett annat märke än Sunfire... 2x SVS PB12Ultra vore smaskigt... skulle göra MYCKET mer för ljudet och ditt problem än ett nytt steg. Sälj Sunfire subben och köp 2st ordentliga subbar och placera dom väl. då har du kommit långt !
HEhe Njaa, Njooo jag har haft mina planer, men känner inte ritkigt att jag har lust med det... dessutom så ser det inte ut att vara alldeles för simpelt att montera isär så att man kommer åt... Det blir nog en liknande lösning, ja har faktiskt sneglat på Nahaz redan Postad 23 August 2010 - 14:02 En sub med 2700W som kan spela 116dB linjärt ner till 16Hz är inte kraftfull nog menar du? Sen finns det klart fördelar med flera subbar, så att utöka är sin sak, men varför byta? Jag ljög nog lite, biovolym är nog referensen, det är ungefär där jag lyssnar oftast... men det händer att jag drar på lite grand extra ibland, just for the hell of it, så att säga Om det räknas som "väldigt högt" eller inte beror nog på vem man frågar... jag tycker att det är en behaglig volym när man tittar på film, för att verkligen fångas av upplevelsen och dras in i filmen (eller serien för den delen).
Visst är det så till viss del. Rummet påverkar mycket. Delar av det är svårt att göra så mycket åt eftersom jag har anläggningen i mitt vardagsrum och det vill jag ska se schysst ut samtidigt. Det kan bli aktuellt att göra mer åt rummet den dagen vi flyttar till villa, och jag förhoppningsvis får en källare att leka med helt hur jag vill. Då kan jag laborera mer med högtalarplaceringen också, men nu står de där de står, och det finns ingen annan placering som skulle fungera ur möbleringssynpunkt. Det är en kompromiss jag får leva med. Jag har placerat subben efter tipset att ställa den i lyssningspositionen och sen gå runt i rummet och se var det låter mest, och där ställde jag den. Integrationen mellan subb och högtalare Haha, du gillar inte sunfire? Ligger verkligen den delen av basen som jag saknar så lågt som under 80Hz? Jag trodde att den låg i det område som frontarna spelade. Den djupaste basen, vid explosioner och liknande har jag så det räcker och blir över... basen är nerskruvad till cirka 10-15% volym för att inte hela rummet ska skaka och glasen gå sönder när det exploderar ordentligt. Höjer jag den mer blir det obalanserat mot resten av upplevelsen, då tar basen över. Tycker jag. Det är lite en kostnadsfråga också. Byta sub till en annan i samma klass går loss på minst 20-25k. Två stycken så ligger vi på det dubbla. De summorna är jag inte beredd att lägga ut just nu. Köpte den jag har begagnad för cirka 7k. Ett emotivasteg kan jag kosta på mig om det ger en markant skillnad, men i övrigt är resten av anläggningen uppgraderad relativt nyligen, och det är inte aktuellt att göra någon större ändring de närmsta åren. Det handlar om att lägga till någon komponent isf. Allt jag köper nu gör jag med mindset att det ska vara bra nog för att inte behöva bytas ut, helst någonsin. Jag är väldigt nöjd med anläggningen som den är, men när det verkar gå att få en rejäl uppgradering för bara 5-6000, där jag ändå behåller allt jag redan har, kliar det i fingrarna..... allt kan ju bli bättre. Redigerat av Sigma78, 23 August 2010 - 14:04. 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |