Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 10 december 2010 - 21:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Det låter roligt att jag blev rekommenderad Project The Phonobox Mk2 för den hade jag övervägt sedan tidigare.
Jag kommer att bli bildlärare.

Postad 11 december 2010 - 12:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det låter roligt att jag blev rekommenderad Project The Phonobox Mk2 för den hade jag övervägt sedan tidigare.
Jag kommer att bli bildlärare.

Rekommendera kan jag ju inte göra då jag aldrig hört den. Dock verkar det vara på papperet det bästa valet under 1000:- plus att den fått goda omdömen lite här och där. Såg iofs en gammal "test" där en kille rekommenderade Cambridge 540P framför både NAD PP2 och Phonobox.

Bildlärare, ja det borde man ju nästan ha kunnat ana utifrån ditt album

Postad 11 december 2010 - 13:17

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Pro-Ject Phono Box II har jag aldrig hört men jag äger själv en Pro-Ject Phono Box II SE som jag är väldigt nöjd med. Att döma av min SE-variant så vet åtminstone Pro-Ject vad de gör när de tillverkar RIAA steg. :lol:

Postad 12 december 2010 - 23:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Roligt att höra att mitt album tycks falla fler i smaken.

Min Rega P2 snurrar för fullt här hemma, och just nu är det väldigt cheesy musik. Jag spelar Chicago från mitten av 80-talet, vilket värmer mig på ett lagom sentimentalt sätt. En vän till mig rättade mig när jag påstod att min stereoanläggning var en investering. Han sade: det kan du väl ändå inte mena, den ger ju inte ökad avkastning om du skulle sälja den? Men jag inser emellertid att mina känslor för min anläggning växt sig starkare med årens om har gått, så jag kanske hade rätt i alla fall?

Kan prylar öka i affektionsvärde?

Jag rekommenderar Rega till flertalet som frågar min om en ny spelare, argumentet lyder: enkelt handhavande, bra ljud, fin tonarm och en vacker design.

:)

Redigerat av Glidtassen, 13 december 2010 - 00:00.

Postad 13 december 2010 - 20:10

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
hej Gubs
Jag har under helgen plockat ut mitt riaa och lyft på locket med tanke på att försöka jaga lite brum.
Resultatet väntade inte på sig utan vid inkoppling igen så kan jag ratta volymkontrollen i botten utan brum i hgt med 97db verkningsgrad o en ful liten rörhäck till förstärkare. :)

Jag provade av intresse lite andra riaa i helgen och för den som söker ett high-end riaa så råder jag er att kolla på bmc. Ge det en chans iallafall för det är nått över det vanliga även om man behöver plocka isär det för att någon inte ville tvinna ett par kablar. :)

och till alla goa gubs o gums så hoppas jag ni får en go jul med bra mat o dryck och glöm inte dom små djuren i naturen, ge dom gärna en bit mat dom också mvh Jas

Postad 14 december 2010 - 12:47

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Hallo,

Är det någon som har en Riaa-inbrännings cd till salu eller utlåning?

http://www.graniteau...hono/page6.html

Eller en KAB inbrännare?

http://viewitem.eim....0547603942/item

Postad 14 december 2010 - 14:01

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Hallo,

Är det någon som har en Riaa-inbrännings cd till salu eller utlåning?

http://www.graniteau...hono/page6.html

Eller en KAB inbrännare?

http://viewitem.eim....0547603942/item

Den senare finns att köpa hos Analogue Seduction som är den näthandelsfirma som säljaren chord2425 driver.

http://www.analogues...anufacturer=KAB

Redigerat av tomano58, 14 december 2010 - 14:05.

Postad 14 december 2010 - 14:57

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Man tackar, Tomano. :)

Ska ta mig en funderare om jag nyper en sån eller cd´n för 35 USD på
Musicdirect.

Postad 14 december 2010 - 16:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0
Fick just hem en liten kartong på 23 kg. Så nu sitter man med 500 vardera av plastfickor och antistatiska innerpåsar att börja använda. Så suveränt, skickat i Fredags från Sapphire Records i Tyskland (Tysken kallad på skivmässorna) till leverans i porten hemma idag.

Med en kurs på 1 EUR = 9.3554 SEK (via Paypal) och frakten inräknad:
Plastficka - SEK 1.1526/st
Innerpåse - SEK 1.5549/st

Hittar ingen i Sverige som kan leverera till priser ens i närheten. Rätta mig gärna...

Postad 14 december 2010 - 16:47

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag behöver förutom brännprylen även innerfodral och
LÁrt du Son tvättvätska. Känns onödigt att skicka det
senare över atlanten. Synd att inte tysken hade allt.
För det var bra priser, som du skriver.

Postad 14 december 2010 - 18:17

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Har också en Goldring 2400. Låter rätt hårt ur kartongen men efter inspelning blommar den ut rejält. Helnöjd med den.

Postad 14 december 2010 - 19:55

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Har också en Goldring 2400. Låter rätt hårt ur kartongen men efter inspelning blommar den ut rejält. Helnöjd med den.

Kul att höra. Hur många timmar räknar du med? 20 typ eller mer? Funderar på att köpa en testskiva som bla har spår för burn-in plus en massa annat.

http://www.vinylbuti....asp?artID=1522

Nån som har synpunkter? Bra/dåligt? Annan skiva?

Postad 17 december 2010 - 09:01

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
Man börjar höra skillnad efter 20 timmar men det tar nog närmare 50 innan den är klar.

Postad 21 december 2010 - 13:52

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

När jag hade Knostin så våtvättade jag den först med nån vätska
jag köpt av Svalander. Sen körde jag den i maskinen med destillerat
vatten i. Vad jag borde ha gjort som sista grej var att torka av dom
med en mikroduk. Vattnet lade sig som en hinna som krävde en genomkörning
för att bli knasterfritt.

S.R: Vi måste förstå att alla inte har våra ekonomiska förutsättningar.
En riktig tvättmaskin är självfallet det bästa. För mig var det ett sanslöst
lyft ljudmässigt! Men allt har sin tid!

Har också funderingar om detta. Har köpt två Knosti, en att tvätta i, den andra att skölja i. Du föreslår alltså att man efter(?) torkning torkar skivorna med en mikroduk?

Postad 21 december 2010 - 16:00

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Jag hann aldrig testa innan det blev en VPI tvätt. Men jag hade i så fall
dragit av den före torkning. Du kan väl prova på nån gammel platta
och skriva hur det blev?

Vad jag dock gjorde innan torkstället var att jag duttade bort det värsta
vattnet med luddfritt hushållspapper. (Grumme)

Redigerat av Bongo_Mongo, 21 december 2010 - 16:00.

Postad 28 december 2010 - 15:51

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
köpte en knosti tvätt på thomann för 350kr. rätt bra pris tycker jag nog. Hoppas nu man blir nöjd då =)

Postad 28 december 2010 - 16:55

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ett moddat Riaa tog vägen över Florida och står nu på uppvärmning ett par dar.
Mitt gamla tog vägen över Hedemora och står nu i Moskva.

Hifi-smuggling lönar sig. :)

Postad 28 december 2010 - 17:52

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

köpte en knosti tvätt på thomann för 350kr. rätt bra pris tycker jag nog. Hoppas nu man blir nöjd då =)

Bättre pris hittar du knappast. Gav €36/st för mina. Thomann tar väl €39 men har lite billigare frakt än Hifi-house som jag köpte av så slutpriset blir detsamma. I min frakt ingick dock leverans till dörren.

Ett moddat Riaa tog vägen över Florida och står nu på uppvärmning ett par dar.
Mitt gamla tog vägen över Hedemora och står nu i Moskva.

Hifi-smuggling lönar sig. :)

Kul! Glöm inte lite lyssningsomdömen o bilder

Postad 29 december 2010 - 09:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med min vinlyltvätt.

Men när man väl fått ett strålande resultat på en skiva blir man lätt besatt. Jag gick igenom hela min skivsamling ungefär fyra stycken backar. Mycket av de statiska knäppen försvinner och man får fram mer konturskärpa i musiken.
Bästa resultatet fick jag på ett Joni Mitchell Original "Blue", den var så skitig innan så jag knappt ville lyssna på den.
Efter rengöringen var skillnaden helt slående, det var som att lyssna på en helt annan utgåva.

Postad 29 december 2010 - 10:32

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd med min vinlyltvätt.

Men när man väl fått ett strålande resultat på en skiva blir man lätt besatt. Jag gick igenom hela min skivsamling ungefär fyra stycken backar. Mycket av de statiska knäppen försvinner och man får fram mer konturskärpa i musiken.
Bästa resultatet fick jag på ett Joni Mitchell Original "Blue", den var så skitig innan så jag knappt ville lyssna på den.
Efter rengöringen var skillnaden helt slående, det var som att lyssna på en helt annan utgåva.

Måste du fortfarande rengöra nålen efter första spelningen? Fastnar något efter 2a spelning?

Postad 29 december 2010 - 12:01

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Samma som min gamla. Det enda som syns är nya Rca-kontakter och en
klisterlapp på undersidan med lödnissens signatur. Här är en lånad
bild på baksidan. Jag kör XLR in i slutsteget och Rca ut till subben:

Bifogad fil  3142iv8.jpg   51K   0 Antal nerladdningar

Återkommer med lyssningsintryck ikväll. Men jag väntar mig inga pukor
och trumpeter. Mitt gamla Riaa lät skit rakt ur kartongen.

Postad 29 december 2010 - 16:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 485 inlägg
  • 0

Måste du fortfarande rengöra nålen efter första spelningen? Fastnar något efter 2a spelning?

Det är sällan som det händer, men det är mest när du rengjort ett tiotal skivor som kanske inte är
100 % torra, då kan det hända att man får en liten beläggning.

Postad 29 december 2010 - 18:04

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det är sällan som det händer, men det är mest när du rengjort ett tiotal skivor som kanske inte är
100 % torra, då kan det hända att man får en liten beläggning.

Ok,
ska ge mig på en första batch under morgondagen

Postad 29 december 2010 - 18:24

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Well, mina förväntningar övertrumfades å det grövsta. 3 dar på
värmning (inte inbränning) och den rundpular mitt gamla Riaa.
Brusnivån är mkt lägre vilket gör att detaljer kommer fram även
på lägre volym. Och basen!!!!!!!! Fick sänka subben många hack.
Mellanreg lite slankt men det kommer.

Så jalllaaa nöjd. :) :blink:

Postad 29 december 2010 - 21:29

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd med ditt moddade riaa bongo.
Hoppas alla på forumet haft en bra jul och njutit mycket av musiken som gillar så mycket.
Själv har jag inte bara lyssnat på vinyl utan även på det mindre alternativet eftersom jag investerat i en ny cd spelare vilket kanske inte tillhör denna del av forumet men man kan ju vara öppen för olika alternativ av njutning.

Jag har också tvättat en hel del skivor under den senaste månaden och kan bara hålla med att det har större inverkan än vad jag kunde ana innan man fick möjligheten dock så reparerar den ju inga skivor:-)

Ha D mvh JAS

Postad 29 december 2010 - 22:37

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
[quote name='Bongo_Mongo' date='Dec 29 2010, 18:24 ' post='3139315']
Well, mina förväntningar övertrumfades å det grövsta. 3 dar på
värmning (inte inbränning) och den rundpular mitt gamla Riaa.
Brusnivån är mkt lägre vilket gör att detaljer kommer fram även
på lägre volym. Och basen!!!!!!!! Fick sänka subben många hack.
Mellanreg lite slankt men det kommer.

Så jalllaaa nöjd. :) :unsure:
[/quoteGrattis :lol: Er det nått jag fått bekreftet med nedlagd krona i vinyl uppgradering, så er det att riktigt bra vinyl ljud, kostar betydl mer en digitalt eller hemmabio uppgraderingar, kanske naturligt mtp salgs volymer også.

ps. vi ska ha en oformell riaa test/lytt her hos mej på vår kanten. (Oslo vinyl klubb lytter på forskjellige riaa) du får ta med Ps modd.

Postad 30 december 2010 - 10:11

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Ok,
ska ge mig på en första batch under morgondagen

Det skall bli intressant att få höra hur det går.
Jag sitter också på en låda Knostitvätt som inte använts än.
Har inte bestämt mig om jag skall tvätta & sätta i torkstället, eller köpa ännu ett tvättkar ( till sköljn)
Vet att Svalander förespråkar 2 st tvättkar.
1 till rengöringsvätska, och 1 till sköljning i dest. vatten + eftertorkn. med ny wettex.
Kanske är detta overkill - men man vill ju absolut inte ha upplöst skit som fastnar på sin nål...
Jörgen

Postad 30 december 2010 - 13:12

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det låter kul S.Roger. Jag kommer med PS Riaat!

Håller med dig om att det kostar mer för att få till vinylen. Både du och jag
har ju börjat från scratch och passerade den där tröskeln då det hände grejer.
Ska bli intressant att få höra riggen din. Det är väl bara drivverket som är kvar
sen sist. ;)

Postad 30 december 2010 - 13:56

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Det skall bli intressant att få höra hur det går.
Jag sitter också på en låda Knostitvätt som inte använts än.
Har inte bestämt mig om jag skall tvätta & sätta i torkstället, eller köpa ännu ett tvättkar ( till sköljn)
Vet att Svalander förespråkar 2 st tvättkar.
1 till rengöringsvätska, och 1 till sköljning i dest. vatten + eftertorkn. med ny wettex.
Kanske är detta overkill - men man vill ju absolut inte ha upplöst skit som fastnar på sin nål...
Jörgen

Har tvättat ett gäng nu som står o torkar. Eftersköljde dock bara 2 skivor efter att Glidtassen menat på att det inte blir så mycket rester. Ska jämföra en sköljd/osköljd sen efter att de torkat klart o se hur mycket rester som nålen drar upp. Eftertorkat har jag inte gjort, Knosti avråder skarpt från det. Möjligt att man bör eftertorka de som är sköljda, vet inte hur pass väl vattnet dunstar bort utan att lämna något. Återkommer med rapport när det torkat klart och jag har hunnit lyssna lite.

Postad 30 december 2010 - 15:04

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Har tvättat ett gäng nu som står o torkar. Eftersköljde dock bara 2 skivor efter att Glidtassen menat på att det inte blir så mycket rester. Ska jämföra en sköljd/osköljd sen efter att de torkat klart o se hur mycket rester som nålen drar upp. Eftertorkat har jag inte gjort, Knosti avråder skarpt från det. Möjligt att man bör eftertorka de som är sköljda, vet inte hur pass väl vattnet dunstar bort utan att lämna något. Återkommer med rapport när det torkat klart och jag har hunnit lyssna lite.

väntar med spänning...

Postad 30 december 2010 - 15:50

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ja sjukt spännande. Jag fick inte hem min tvätt idag heller så kommer väll i nästa vecka. Ska bli kul att se resultatet.
Kom gärna med en rapport sen!

Postad 30 december 2010 - 17:13

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

väntar med spänning...

Haha... jodo det funkar riktigt bra. Blir aningen mindre rester på nålen om man sköljer men inte jättestor skillnad. Har bara spelat en gång per testad sida så om det drar upp mer får jag se senare. Men en Onzow Zerodust får enkelt bort skräpet från nålen. Så det blir nog att åka till Biltema o köpa batterivatten, känns som det blir aningen bättre. Lyssningsmässigt så blir det en helt annan lyster i ljudet efter tvätt så det är väl värt besväret. Dåliga skivor går inte att trolla med så i en del fall får man räkna med visst knaster.

Ja sjukt spännande. Jag fick inte hem min tvätt idag heller så kommer väll i nästa vecka. Ska bli kul att se resultatet.
Kom gärna med en rapport sen!

Beställde grejor från William Thakker, kom till Frankfurt den 18/12. Efter det har det varit knäpptyst...

"The item was handed over to the International Logistics Center Frankfurt on Dec 18, 2010 to be forwarded to Sweden. "

Missa heller inte Glidtassens utmärkta fotogalleri. Till skillnad mot hans beskrivning så tvättade jag 15 skivor innan filtrering av vätskan. Det får faktiskt plats 15 st i torkstället om man ställer dem rätt. Bara det är en god anledning till att ha två uppsättningar. 30 skivor åt gången med filtrering efter 15. Sen får de torka ett par timmar, på med nya innerfickor och plastfodral så blir det fint ;)

Redigerat av tomano58, 30 december 2010 - 17:54.

Postad 30 december 2010 - 18:33

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Haha... jodo det funkar riktigt bra. Blir aningen mindre rester på nålen om man sköljer men inte jättestor skillnad. Har bara spelat en gång per testad sida så om det drar upp mer får jag se senare. Men en Onzow Zerodust får enkelt bort skräpet från nålen. Så det blir nog att åka till Biltema o köpa batterivatten, känns som det blir aningen bättre. Lyssningsmässigt så blir det en helt annan lyster i ljudet efter tvätt så det är väl värt besväret. Dåliga skivor går inte att trolla med så i en del fall får man räkna med visst knaster.

Beställde grejor från William Thakker, kom till Frankfurt den 18/12. Efter det har det varit knäpptyst...

"The item was handed over to the International Logistics Center Frankfurt on Dec 18, 2010 to be forwarded to Sweden. "

Missa heller inte Glidtassens utmärkta fotogalleri. Till skillnad mot hans beskrivning så tvättade jag 15 skivor innan filtrering av vätskan. Det får faktiskt plats 15 st i torkstället om man ställer dem rätt. Bara det är en god anledning till att ha två uppsättningar. 30 skivor åt gången med filtrering efter 15. Sen får de torka ett par timmar, på med nya innerfickor och plastfodral så blir det fint ;)

Då var man laddad för tvätt!
Har 2st knostibaljor, rengöringsvätska, torkställ för 30 skivor+ 5l avjoniserat vatten ( apoteket hade inte destillerat, får hålla till godo med det näst bästa...)
Beställde en Onzow Zerodust på ebay.uk för £27.80 inkl frakt, dvs knappa 300sek

Tänkte vänta in zerodusten innan jag börjar tvätta, så ev. skit på pickupen kan avlägsnas omgående.
ett tack för intryck, tomano, å såklart glidtassens fotogalleri, mkt värdefullt med testpiloter då man inte vill göra bort sig, riva upp skit ur spåren som gör att det låter sämre än innan tvätt - men nu ska det göras rätt... / Mvh Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 30 december 2010 - 20:46.

Postad 30 december 2010 - 18:45

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Nån som testat denna? http://www5.svalander.se/shoppen/43

Redigerat av Sidelakebob, 30 december 2010 - 18:47.

Postad 30 december 2010 - 22:45

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Tack för tipset en sådan borste kanske man kunde använda för att ta bort smuts på skivan istället för att tvätta den varje gång :-)
Jag gillar din tanke men försvarar faktiskt tvätten ändå som ett komplement till borsten som funkar rätt ok till den synliga smutsen men ej löser fett avlagringar osv.

Hoppas ni alla får ett gott nytt år mvh jas

Postad 30 december 2010 - 23:13

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Hej Jas.
Jag menar inte att den ska ersätta en skivtvätt, Undrar bara om någon här har testat den.

Postad 30 december 2010 - 23:59

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Exakt vad är det du länkar till? Får bara upp samlingssidan "Skivborstar"

Postad 31 december 2010 - 00:43

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Aha, Mobile fidelitys skivborste.

Postad 31 december 2010 - 12:21

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
[quote name='Sidelakebob' date='Dec 31 2010, 00:43 ' post='3141287']
[/quote

Hej igen gubbs

Jag tyckte du la in ett roligt inlägg med lite distans till det hela och fattade nog inte att du faktiskt undrade utan trodde nog det var lite ironi med tanke på länken så ursäkta min förutfattade tanke.

Hoppas inte någon tog ila upp. Mvh jas

Postad 31 december 2010 - 12:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Aldrig provat men det fungerar nog lika bra som en Knosti om det bara är frågan om enstaka skivor. Den är ju tänkt för våtrengöring och är lite smidigare om det bara rör sig om en eller ett par skivor.

Postad 31 december 2010 - 12:27

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Hej igen gubbs

Jag tyckte du la in ett roligt inlägg med lite distans till det hela och fattade nog inte att du faktiskt undrade utan trodde nog det var lite ironi med tanke på länken så ursäkta min förutfattade tanke.

Fattar inte riktigt :) Har jag missat nåt eller är hans inlägg editerat innan jag läst det ursprungliga?

Redigerat av tomano58, 31 december 2010 - 12:53.

Postad 31 december 2010 - 14:30

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Tänkte vänta in zerodusten innan jag börjar tvätta, så ev. skit på pickupen kan avlägsnas omgående.
ett tack för intryck, tomano, å såklart glidtassens fotogalleri, mkt värdefullt med testpiloter då man inte vill göra bort sig, riva upp skit ur spåren som gör att det låter sämre än innan tvätt - men nu ska det göras rätt... / Mvh Jörgen

Köpte du av greken (mosdim)? Det gjorde jag, hur smidigt som helst.

Kom gärna med egna intryck sen :)

Redigerat av tomano58, 31 december 2010 - 14:31.

Postad 31 december 2010 - 15:21

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0

[/quote]

Ser nu att det ser lite roligt ut, Nån distans har jag inte, Kör med en Okki nokki skivtvätt men till dagligt bruk behöver man ju vanliga skivborstar och är sugen på att testa denna modell.

Gott nytt år på er!

Postad 31 december 2010 - 17:13

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Köpte du av greken (mosdim)? Det gjorde jag, hur smidigt som helst.

Kom gärna med egna intryck sen :)

Ja, faktiskt - lite otroligt att vi hittade samma säljare...
Blev kontaktad av honom ( för adress bekräft.) omgående efter betaln.
Skulle skicka dan efter, så den är nog här rätt snabbt.
Hoppar över att använda det avjonade vattnet jag köpt, bad apoteket ta hem en dunk riktigt dest. vatten istället.
Gott nytt år på er, Jörgen

Redigerat av Jörgen A., 31 december 2010 - 17:21.

Postad 31 december 2010 - 17:22

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3 281 inlägg
  • 0

Ja, faktiskt - lite otroligt att vi hittade samma säljare...
Blev kontaktad av honom ( för adress bekräft.) omgående efter betaln.
Skulle skicka dan efter, så den är nog har rätt snabbt.
Hoppar att anv. det avjonade vattnet jag köpt, bad apoteket då hem en dunk riktigt dest. vatten istället. (
Gott nytt år på er, Jörgen

Där ser man, eBay är inte alltid så stort... :)

Tror det funkar lika bra med batterivatten från Biltema tex. Apoteket hemma hade bara steriliserat vatten och jag fick köpa en flaska på nåder.

Gott Nytt på er / T

Postad 01 januari 2011 - 19:16

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Det var ju trevligt att se att det blivit lite liv i tråden. Själv ingen skivtvätt ännu. Men probelm med statisk elektricitet.Knäpper och brusar. Spelaren tål inte mina träningskläder heller. Får väl köpa ett ställ i Merlino-ull. Popsnöret klagar och tycker att "fixa problemet - det här inte vad jag betalar för". Somt ur upptäckte hon själv att man får mixtra ett tag med tonarmen så stillar sig det efter tag.

Annars bara lite småfixande med kablar. Samt kompletterat stringhyllan,variant för vinyl, med en hylla. Såsom kan ses på bilden som jag också igår lade ut på "Vi vinylsamlare".

Bifogad fil  segovia.JPG   53,29K   1 Antal nerladdningar

Nu tre månader kvarpå vinylsäsongen.

Lite OT men provade en helt ny typp av kabel. Ren luftlagrad silver med kontakter i silver. Har sedan tidigare silver i kabeln från pickupen till försteget. Nu silver även mellan försteg och slutsteg. Det hela riskerar nu bli att jag byter flera.

Postad 01 januari 2011 - 20:28

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Lite OT men provade en helt ny typp av kabel. Ren luftlagrad silver med kontakter i silver. Har sedan tidigare silver i kabeln från pickupen till försteget. Nu silver även mellan försteg och slutsteg. Det hela riskerar nu bli att jag byter flera.
[/quote]

En vild gissning från mig men kan det vara slinky link ?

Postad 02 januari 2011 - 05:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Lite OT men provade en helt ny typ av kabel. Ren luftlagrad silver med kontakter i silver. Har sedan tidigare silver i kabeln från pickupen till försteget. Nu silver även mellan försteg och slutsteg. Det hela riskerar nu bli att jag byter flera.

En vild gissning från mig men kan det vara slinky link ?

Ja.
En kabel mellan biostärkaren och slutsteget gick sönder. Provade istället ett par Slinky Links mellan försteget och slutsteget. Jämfördes i praktiken mot ett par Audioquest Jaguar. Tycker att det blev bättre tystnad och lungnare eller hur man nu förklarar skillnaden. Blev ett köp. De ser ju inte mycket ut för världen så imponatoreffekten på utseendet är ju noll.

Så nu har biostärkeriet fått en Jaguar. Det blev också bra.

Har du provat Slinky Links?

Redigerat av Kronkan, 02 januari 2011 - 05:25.

Postad 02 januari 2011 - 06:25

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0
Det ska vara ett trasig usel kabel som har så dåligt s/n värde att den ens är i närheten av vinylen rätt dåliga s/n. ^_^

Postad 02 januari 2011 - 12:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0

Det ska vara ett trasig usel kabel som har så dåligt s/n värde att den ens är i närheten av vinylen rätt dåliga s/n. :)

God fortsättning på dig MKarlsson 74!

Förstår dig inte exakt. Förstår dock att du tycker att kablar kan låta olika. Ovanligt att använda s/n-värdepå kabel.

Men skall jag tolka det som att du iaktagit att min nya kabel är oskärmad. Normalt skulle jag aldrig ha en oskärmad kabel i anläggningen. Så det jag tog hem för provlyssning var alltså inte inte utan en viss kritisk inställning. Känslan inför att det var silver var inte heller odelat positiv innan testet. Dock vill jag prova luftlagrat som jag har önskat göra i säkert 20 år.

I mitt eget försök så ville jag testa om kabeln var känslig för närhet till nätkablar. Kan inte inför mig själv visa att att närhet (10 cm parallel) påverkar ljudet hörbart. Alla mina bytbara nätkablar är skärmade. Nästan alla nätkablar är i den längd som behövs. Nätkablar och singalkablar är idag separerade så gott som det kan göras. Men denna del av testet var ju avklarat relativt enkelt.

Något svårare är det ju att jämföra skillnad mellan två kablar. Tar ju en stund att byta. Men fann snarare att jag kunde höra något djupare. Något mera uppelvd realism på bra inspelningar. Så totalt så blev den nya kablen bättre än min audioqest Jaguar som nu för en degraderad tjänst i bioanläggningen.

Men kan du utveckla vad du menar med S/N vad gäller kablar. Har du några mätningar att referera till? Eller några egna subjektiva erfarenheter.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.