När blir det lever transplation .
Jag tror den överlevde...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 13 June 2010 - 18:53 Vilket rullator band var nu bäst om du kommer ihåg något. ps fynda har smakat effekt och levereat . Postad 13 June 2010 - 23:58
fynda v.s brutalburkarna. vilken levererar mest o bäst?
p.s hur många fynda basar testades det med? Redigerat av hampe90, 13 June 2010 - 23:59. Postad 14 June 2010 - 04:46 Brutal burkarna har blivit upp eldade för 2år sedan. testet var mot ett annat känt märke som det bara säljs 2 av. Postad 14 June 2010 - 16:26
Hmm tråden, vad handlade den om nu igen. Jo just det ja, ett par toarullar modell större.
Du handlade ju mätprylar för ett tag sen, har du fått dom att mäta något än? Postad 14 June 2010 - 17:28
Nä... Lessnade... Det är inget kul nu när jag har så FRUKTANSVÄRT mycket jobb... Alla jävvlar ringer och vill ha hjälp.. Gärna igår... Får se om jag tar tag i det något snart.. Dina skokartonger mätte ju fint till slut såg jag. Postad 14 June 2010 - 18:53
Jo det blev rätt ok till slut, klart att det kan bli bättre, men nu får det vara som det är. Iaf tills den dagen kommer då jag har en egen room analyzer och kan pillra loss en vecka eller två, testade ju inte ens audessy denna vändan, Men tycker den gör knasiga inställningar i delningsfrekvenser , ställer upp subbarna otroligt högt osv. Jag får väl sätta mig med manualen till förstärkaren någon dag och se om man kan låsa delningsfrekvenserna INNAN man kör igång Audessy, och sen låta audessy jobba på. När man ändrar dom i efterhand så blir det skogstokigt. Redigerat av Evil Homer, 14 June 2010 - 19:34. Postad 14 June 2010 - 20:08 Varför överhuvod taget andvända audyssy värre skit får man leta efter Postad 14 June 2010 - 20:19
Jag har sett att du har sagt det förr, vad är det som gör att det är så dåligt enligt dig? Jag har ju mina skäl som jag sa innan, men så har jag bara kört 3 platser varianten. Skall väl iofs inte ändra nivåerna på subbarna så mycket. Jag kör som sagt på minus 15 på ena subben och minus 13.5 på andra och då är jag redan 4-5 db "hot" Audessy körde dom på minus 8 om jag minns rätt, visst fladdrade byxbenen. Men inte lät det rätt. Postad 14 June 2010 - 20:52 Finns det någon som får det rätt med audyssey det verkar som att bas är totalt bannad med det sytemet och då det verkar ha inriktat sig på mellan register. Sen att man inte själv kan korrigera i eq delen gör en ännu mera frusterad personligen så tycker jag synd om dom som är tvungna att köpa en apparat med den skiten implmenterad i apparaten hade det varit trinnov så hade man kunnat vända på steken och fått det man vill ha + en eq del för subbas. Postad 14 June 2010 - 21:00
Nu är det ju snarare tvärtom för mig, det basar något för djävligt när jag kör med audessy, men jag har fördelen att jag har en manuell eq-del för subbarna iaf, bara på 5band, men bättre än inget.( Onkyo 5007 )
Room analyzer och radioshacken har gjort massor för min stereo/hembio, bara det att kunna ställa in alla nivåer rätt, inte försöka lyssna sig till hur högt/lågt högtalarna låter. Började kika på Sherlock Holmes rullen förut, surroundljudet i den verkar vara på toppklass, det hördes redan i första scenen där dom rider på en kullerstensgata och dom kör förbi en eld på vänster sida. När man bara sitter och ler och man får gåshud, då låter det rätt ok Då var det ändå en "fulvariant" på filmen, så tänkte ner och hyra den på BR någon dag så det får låta som det är tänkt Redigerat av Evil Homer, 14 June 2010 - 21:20. Postad 14 June 2010 - 22:45
Har du några surrar ? Postad 14 June 2010 - 22:53
Jo då, ett par focal sr800s https://www.minhembi...c_id=288303.jpg Annars blir det ju inget surround heller Redigerat av Evil Homer, 14 June 2010 - 22:54. Postad 15 June 2010 - 04:56 Var delar du front bas . Postad 15 June 2010 - 15:49 Studera min bild och hjälp mig basnakomaner! Varför är det på detta vis? Dipparna???! Den är avstämd 28hz på pricken i bassbox pro. Och jag har för första gången varit super noggrann med måtten på allt! Eftersom ingen dipp ligger vid avstämnings frekvensen blir jag förvirrad. Mikplaceringen under testet var mitt framför högtalarkonan. (alla andra placeringar var det annat som störde inbillar jag mig.) Ska göra test ute på öppen yta bara jag lyckas fixa strömförsörjning. Men har ni nå förslag på varför det blir som det blir? Just nu är lådan dämpad med såndära skumgummi med massa berg på p.s! Där jag har super dippen vid ca22hz! Där står högtalarkonan näst intill still! Men mitt rum håller på rasar samman! Mina väggar är uppbyggda med betongblock med cementfix emellan (som jag tydligen har lyckats spela loss sen jag flyttade in.) Och det skrammlar mer än livligt vid ca 22hz! Och om det är en sån grov dipp som det är så borde den ha tappat enormt med kraft... Den är ju på -15dB... Vilket inte märks på väggarna, dom skramlar s-atan!! Det gör mig crazy! Redigerat av hampe90, 15 June 2010 - 15:55. Postad 15 June 2010 - 16:10 testa fulrange på frontarna så skall du se när audysey får parkinson . Postad 15 June 2010 - 16:15
Sdx du har inge bra idé eller tips på mitt problem? Skulle vilja veta var problemet ligger, vad jag kan testa o.s.v.
Postad 15 June 2010 - 16:24 Kan du göra mera mätningar på lite avstånd så man kan se frekvensgången. Postad 15 June 2010 - 16:27
Okok ställer micen ca 1m från nu då, på golvet. mätningar uppe om 10 min
Postad 15 June 2010 - 16:33 Okej påminn mig inte! Jag blir rädd av kurvan. Något måste vara galet! Mätt med miken 1m från bottenplattan. mikplacering på golvet med mikhuvudet riktat mot elementet. På mjukt underlag. Redigerat av hampe90, 15 June 2010 - 16:40. Postad 15 June 2010 - 16:36 Den blåa är mätt med miken framför elementet. Och den andra är föregående mätning. Postad 15 June 2010 - 17:14
Hur står den uppställt om den står mot vägg så flytta ut den från väggen sen mät i mag höjd .
För det ser inte bra ut Postad 15 June 2010 - 17:16
återkommer imorgon. Ska testa det då. Mina grannar gillar mig inte nu känns det som. haha
Postad 15 June 2010 - 17:17 Om man mäter i närfält (någon cm från högtalarkonen) så får man en utsläckning vid avstämningsfrekvensen, som i ditt fall sannolikt(om mätningen stämmer) ligger kring ca 23 Hz oavsett vad du har räknat ut att den skulle bli i BassBox. Det är så en basreflexhögtalare beter sig, helt normalt alltså. Vid avstämningsfrekvensen går ju all output genom basreflexröret i princip så totalt sett har du fortfarande rejält mycket ljud från högtalaren, vilket stämmer med din upplevelse. Det är heller ingen större mening att dämpa en sub-bas med den typen av dämpmaterial du använt, alla frekvenser som kan uppstå som stående vågor i lådan uppkommer vid långt högre frekvenser än de som spelas ur en subbas (<80Hz). Man kan däremot stoppa i "dämpmaterial" för att få lådvolymen att "se" större ut för elementet. Postad 15 June 2010 - 17:19
Tackar tackar för svar!
edit. fick prestationsångest. Och körde ett svep till! Måste nästan ha med rummets påverkan att göra. miken på 3m nu och i maghöjd. problemet vid 20hz är som bortblåst. MÅSTE fixa strömförsörjning ute på lokala fotbollsplanen så jag kan testa där edit nr2 såg att jag körde på lite lägre volym, villa skona grannarna. Men svepet är det samma med samma inställningar Redigerat av hampe90, 15 June 2010 - 17:34. Postad 15 June 2010 - 17:39 40hz problemt det är rummet som ställer till det det enda som du kan fixa dipen med är en eq för jag får samma dip på mitt system vid 45hz . Postad 15 June 2010 - 19:10
Bakerman, måste fråga dig en sak.
Hållt på nu i brorsans bil och satt in ett par Earthquake 5" mellanregister 80w i dörrarna. Äntligen klara efter lite mindre modifikationer. Slog på låten Desire med Yello och vred upp volymen lite. Hörde hur det typ skallrade i högra dörren. Inte i vänstra. Tag ur elementet och spelade med det i handen och det var samma sak då. Stängde av allt och tröck konen lite utåt, eller hur man ska säga och det knastrade eller gav inga missljud då. Vad är probelemet? Det är vid högre ljudnivåer och bas som det uppstår. Postad 15 June 2010 - 19:37
Det behöver inte nödvändigtvis skrapa när du trycker på konen för att elementet ska vara dåligt. Testa att montera elementet du tycker låter bra i den dörren som det knastrade för att utesluta att det inte är något i dörren som låter. Det kan också vara den ena kanalen på stereon som spökar. Eller glappis.. Eller dålig kabel.. Låter den bra basen bra på båda sidorna och den dåliga basen dåligt på båda sidor vet du ju att det är elementet. Postad 15 June 2010 - 19:59
Det är ju inte dörren, eftersom jag tog ur högtalaren och hade den i handen och det lät fortfarande illa.
Elementet som satt där innan var dött, vet inte varför men det levde inte hur man än gjorde. Kabeln är en sketen 0.75mm. Glapp tror jag inte det är men kan testa sedan. Tack för hjälpen! Postad 15 June 2010 - 22:16
Jag blir inte kompis med den, Men verkar ju som om den vill köra sina egna delningar och det är inga fasta värden jag kan sätta INNAN den mäter, däremot kan jag ändra i efterhand. Men då blir ju nivåerna galna. Så vet inte hur dom har tänkt, eller om det är jag som har brått och inte läst ordentligt. Postad 16 June 2010 - 12:37
Lånar tråden återigen.
Mätningar från idag tomestone v.s rew med EXAKT samma saker o volym. o.O fattar inte varför det blir så olika Lite hjälp, tas gärna emot varför det blir på detta vis? Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 12:50. Postad 16 June 2010 - 13:38
Hmm MÄTER du med över 110Db i topparna? eller tolkar jag det fel på något sätt. Det är jäkligt högt!
Postad 16 June 2010 - 14:12
Det VAR högt! Testade dra på lite
Kanske lite Okalibrerad MEN som sagt, jag höll för öronen Edit. Niklas, har du missat att man måste massera högtalarna ibland? Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 14:16. Postad 16 June 2010 - 14:26
Sänk du 30-35 db så kommer du nog få lite mer tillförlitliga resultat, det är inte db-drag som gäller när du skall göra mätningarna vettu Postad 16 June 2010 - 14:41
Jag har ju redan en mätning på den volymen, men fick näst intill samma resultat. Så hugget som stucket tyckte jag Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 14:42. Postad 16 June 2010 - 14:58
Ena programet kanske har korrigeringfil inlagt för din mic, och andra kanske inte har det. Postad 16 June 2010 - 15:10
humm kanske. Irriterande. Jag vill ju mena att jag är så duktig på programren också NOT. Drömmen vore ju bara att trycka på en knapp ;D
Postad 16 June 2010 - 15:24
XTZ is tha shit säger jag ju, är helt frälst efter ha kört med bagarens! Postad 16 June 2010 - 16:02
Sponsrar du mig? x) hehe Postad 16 June 2010 - 17:11
Haha ja om det vore så... Kör svep med rew och tombstone. Funderar om det är hårdvaran det sitter i. Om jag ska testa byta från interna ljudkortet till ett bättre som jag har liggandes. Kör spdif från interna nu med 192khz till reciver,
Kan ju var ajag som gör nå helt galet också p.s kom på att det interna ljudkortet är bättre. Har hänt lite på 3år Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 17:14. Postad 16 June 2010 - 17:34
Hur gör man en frekvensmätning med musik? Trodde man i stort sett endast körde med frekvenssvep då....? Postad 16 June 2010 - 17:46 Vad andvänder du för mik Postad 16 June 2010 - 19:24
VAFAN !!?? Går det att köra SPL med det progget också ??
Vad använder du för prog Hampe ?? Postad 16 June 2010 - 19:27
dB kurvan är visar inte absolutnivå om du inte har kaliberat den för just det.
Postad 16 June 2010 - 22:24
Jag använder RoomEQWizard v.5 Bara att kalibrera in det. Vet inte hur exakt det är. Skulle ha haft en bra extern spl mätare, som referens samt kalibrering.
Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 22:26. Postad 16 June 2010 - 22:31
Men det går inte att göra en ren SPL-mätning vid en fast frekvens ? Postad 16 June 2010 - 22:34
Jo du har ju en liten ikon med en spl mätare. bara att sätta den på v-slow. Dock så loggas inget tror jag. så du får hålla koll på den själv Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 22:36. Postad 16 June 2010 - 22:50
Vet inte om jag vågar säga..... "kommer bli dumförklarad" MEN innan motiveringen ska jag säga att bättre saker är på G. I Form av riktig mätmic med phantommatning (48v) micstativ o div. stuff. Tror det kommer bli riktigt bra. Jag använder min yamaha mic FÖR ATT; "motivering" I yapo inställningen så ingår nivåjustering samt att den utför automatisk eq på mina högtalare. Därav anser jag att känsligheten, omfånget och linjäriteten måste vara bra, om den ska kunna göra en bra yapo mätning! Den felar ju sällan på mer än 1dm när man testar hur långt bort högtalarna står och när den eqár blir det bra, enligt mig. Så jag tycker den funkade som en bra kandidat så länge. Och den funkar mycket bättre än alla andra mikrofoner jag testat. Testade även spela in med den. Tex tal och musik, och det lät riktigt bra. Men snart så. Kanske det kommer roligare och bättre grejer att leka med. Dock inge over-kill! Edit. För att testa min egen självsäkerhet så gjorde jag följande. Jag spelade in ett svep på 20-20khz med micen mitt i vardagsrummet. Och spelade sedan upp det. Och jag hör hela svepet som spelades in, när svepet spelas upp i mediaplayer. Enkelt och fiffigt. Redigerat av hampe90, 16 June 2010 - 23:10. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |