Postad 25 May 2011 - 20:28
Postad 26 May 2011 - 09:15
Ok, jag och en polare, ev 2 till drar dit imorgon. Nu behöver jag Pro-tips på vilka bås jag ska besöka och vilka öl man bara måste smaka. Hit me!
Jag känner inte ens till hälften av bryggerierna och det är lite charmen med det hela. Prova det som ser spännande ut, det är mitt tips! Själv tänkte jag foka på pale ale och IPA samt passa på att prova ett eller flera barley wine då jag aldrig druckit det. Skriv gärna här om du hittar någon favorit idag.
Redigerat av BennySlyden, 26 May 2011 - 09:15.
Postad 26 May 2011 - 09:56
Redigerat av Unregistered9d110ebc, 26 May 2011 - 09:56.
Postad 27 May 2011 - 07:29
Postad 27 May 2011 - 07:56
FyFan säger jag, vilken bokstavskombination har man om man gillar denna ?
549039.jpg 32.61K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 May 2011 - 08:30
Hahaha! Ja den var minst sagt skum. Tog den till en grillade biff med Chili utan att tänka mig för.Det gäller att passa sig när man handlar på systemet så att inte denna slinker med flera gånger...
FyFan säger jag, vilken bokstavskombination har man om man gillar denna ?549039.jpg 32.61K 0 Antal nerladdningar
Kan lova att det inte passade alls. Drack inte upp den.
Mycket märkligt med suröl...
Postad 27 May 2011 - 09:46
Vi var där från 16:30 till 22:00 igår. Värt varaenda sekund! Magiska öl och en fantastisk god stämning och vart man än vände sig fanns någon annan ölnörd att snacka med.
Låter lovande! Någon öl du gillade extra mycket?
Postad 27 May 2011 - 10:32
Det ska mycket till för att hålla mig undan öl. När man kommit överrens med faktumet att de små gyllene dropparna lägger på några centimeter runt midjan samtidigt som det berusar dryckesmottagaren utöver tillåtna nivåer är det bara att ge efter och njuta. Det är ölfestival i Köpenhamn. Och det är helt underbart.
Redan vid ingången i de anrika lokalerna i Carlsbergbryggeriet, Tap1, ser man den vackra elefantporten skymta. Redan då känner man att det är något helt speciellt. In träder man i en klassiskt vacker lokal som tyvärr fått motta en industrialiserad stilisering, men ändå ger en mysig och gemytlig stämning.
100 danska kronor kostar det att ta sig in. Kort tar de överallt. Vid ingången tilldelas du en fullspäckad guide över alla utställare och deras öl. Som en liten minibibel för de redan frälsta.
För att få tillgång till ölen köper man poletter för 10 kronor stycket som ger tillgång till smakprov om 10 cl och vid de lite mer extrema ölen, 5cl. Och tro mig, det räcker. För när den första klunken Tactical Nuclear Penguin hos Skotska Brewdog slinker ner, en öl vars alkoholhat tangerar 32% ger den en Sherryliknande upplevelse - och då är 5cl fullt tillräckligt. När man sedan ger sig på Sink The Bismarck med sina 41% är det snarare en whisky man smuttar på, men som samtidigt doftar vackert av IPA. Två öl vars kostnad ute på pubben skulle hamnat bra över ett par tusen stycket.
Och extremöl finns det gott om. Öl med extrema tillsatser såsom choklad, chili, snus, grädde och allt annat mellan himmel och jord som fanns tillgängligt i köket under bryggningen. Mörka öl, ljusa öl, öl som vunnit priser, öl som du aldrig kommer se någon annan stans. 1100 olika sorters öl du aldrig kommer ha en chans att smaka alla av. Tre dagar räcker inte till på långa vägar.
Köerna är korta och man väntar sällan längre än ett par minuter för att få sig ett smakprov. Och med varje smakprov kommer en historia, en berättelse om hur den lille bryggaren började med en idé och slutade med en öl av världsklass. Mötena, samtalen och de nya vännerna. Det är de man minns. Och så ölen så klart.
Missa för all del inte norska Nögne Ös hemgjorda sake, den enda saken tillverkad i Europa. Och när du ändå är där, be om ett glas Dark Horizon 2. ed, det kommer du inte ångra. Tyvärr fanns ingen Red Horizon tillgängligt, en öl bryggd på sakejäst.
Är det humle som kittlar dina nerver har Mikkeller en ny serie som toppar den gamla '10'. Deras nya serie bjuder på inte mindre än 19 olika sorters humlearomatiska öl och som sann grapefruitälskare gav jag mig direkt på deras värsting, 1000 IBU, en öl som får ansiktsmusklerna att dras ihop och lämnar en eftersmak jag känner än idag. Jämför gärna 4%:aren och 10%-versionen och känn hur den högre alkoholhalten jämnar ut smakerna och ger en lugnare ton. Och när vi ändå är inne på humle, ge Neither Nor, en helt underbar DIPA, vid båset strax till vänster om Brewdogs en smakning. Den bryggdes klart som sent som igår.
Ölfestivalen hålls för 11:e gången. Den pågår torsdag, fredag och lördag. Hemsida: http://www.beerfestival.dk/
Ölnoteringar
Snuff Snus - Äcklig Red Bull - 1/5
Hornbeer Hophorn - Rund och smakrik - 4/5
Old Tom Choklad - Luktar gott, smakar tråkigt - 2/5
Proper Black - Svart IPA, trist och lugn - 2/5
Brewdog Tactical Nuclear Penguin - Ipa, Sherry, len, lätt spritig - 5/5
Nögne Ö Not so Mild - Luktar IPA, smakar svagt åt sake - 3/5
Nögne Ö Dark Horizon 2 - Mustig, skummar gott. Smakar skog - 4/5
Brewdog Sink the Bismark - Rolig, spritig - 3/5
Kölster Chili-öl - En hel serie från svag till stark - Extrem chilismak. - 1/5
Dugges Holy Cow/High Five/Gustavs - Tråkiga och nästan lite äckliga - 1/5
GB Barley Wine - Söt, icke stark på 10%. För mycket lakrits - 2/5
Brewdog Abstract 06 - Rolig och härlig brygd. Lugn IPA - 4/5
Neither N or - Extremt stark DIPA. Humlesmocka. 4/5
Hornbeer Caribbean Rumstout - Smakar rum, luktar rum - 2/5
Lervig Konrads Stout - Syrligt god och uppfriskande. Bästa stouten - 4/5
Brewdog Tokyo - Syrlig med medicinsmak. Guarana. Väcker dig - 3/5
Brewdog Dogma - Som Tokyo fast lugnare på 7% - 2/5
Mikkeller 1000% IBU 4% - Som att äta rå humle. Frälsaren - 5/5
Mikkeller 1000% IBU 10% - Som att äta lite mindre rå humle och sedan få massage - 5/5
Redigerat av maximm, 27 May 2011 - 10:34.
Postad 27 May 2011 - 11:01
Låter som en riktigt, riktigt bra vända det där!*massa ord som skapar avundsjuka*
Postad 27 May 2011 - 12:40
Postad 27 May 2011 - 13:53
Druckit den 2 gånger senaste månaden. Tycker den är tokgodDet gäller att passa sig när man handlar på systemet så att inte denna slinker med flera gånger...
FyFan säger jag, vilken bokstavskombination har man om man gillar denna ?549039.jpg 32.61K 0 Antal nerladdningar
Men alla gillar inte suröl.
Postad 27 May 2011 - 13:58
Skrev ihop mina intryck i denna.
Det ska mycket till för att hålla mig undan öl. När man kommit överrens med faktumet att de små gyllene dropparna lägger på några centimeter runt midjan samtidigt som det berusar dryckesmottagaren utöver tillåtna nivåer är det bara att ge efter och njuta. Det är ölfestival i Köpenhamn. Och det är helt underbart.
Redan vid ingången i de anrika lokalerna i Carlsbergbryggeriet, Tap1, ser man den vackra elefantporten skymta. Redan då känner man att det är något helt speciellt. In träder man i en klassiskt vacker lokal som tyvärr fått motta en industrialiserad stilisering, men ändå ger en mysig och gemytlig stämning.
100 danska kronor kostar det att ta sig in. Kort tar de överallt. Vid ingången tilldelas du en fullspäckad guide över alla utställare och deras öl. Som en liten minibibel för de redan frälsta.
För att få tillgång till ölen köper man poletter för 10 kronor stycket som ger tillgång till smakprov om 10 cl och vid de lite mer extrema ölen, 5cl. Och tro mig, det räcker. För när den första klunken Tactical Nuclear Penguin hos Skotska Brewdog slinker ner, en öl vars alkoholhat tangerar 32% ger den en Sherryliknande upplevelse - och då är 5cl fullt tillräckligt. När man sedan ger sig på Sink The Bismarck med sina 41% är det snarare en whisky man smuttar på, men som samtidigt doftar vackert av IPA. Två öl vars kostnad ute på pubben skulle hamnat bra över ett par tusen stycket.
Och extremöl finns det gott om. Öl med extrema tillsatser såsom choklad, chili, snus, grädde och allt annat mellan himmel och jord som fanns tillgängligt i köket under bryggningen. Mörka öl, ljusa öl, öl som vunnit priser, öl som du aldrig kommer se någon annan stans. 1100 olika sorters öl du aldrig kommer ha en chans att smaka alla av. Tre dagar räcker inte till på långa vägar.
Köerna är korta och man väntar sällan längre än ett par minuter för att få sig ett smakprov. Och med varje smakprov kommer en historia, en berättelse om hur den lille bryggaren började med en idé och slutade med en öl av världsklass. Mötena, samtalen och de nya vännerna. Det är de man minns. Och så ölen så klart.
Missa för all del inte norska Nögne Ös hemgjorda sake, den enda saken tillverkad i Europa. Och när du ändå är där, be om ett glas Dark Horizon 2. ed, det kommer du inte ångra. Tyvärr fanns ingen Red Horizon tillgängligt, en öl bryggd på sakejäst.
Är det humle som kittlar dina nerver har Mikkeller en ny serie som toppar den gamla '10'. Deras nya serie bjuder på inte mindre än 19 olika sorters humlearomatiska öl och som sann grapefruitälskare gav jag mig direkt på deras värsting, 1000 IBU, en öl som får ansiktsmusklerna att dras ihop och lämnar en eftersmak jag känner än idag. Jämför gärna 4%:aren och 10%-versionen och känn hur den högre alkoholhalten jämnar ut smakerna och ger en lugnare ton. Och när vi ändå är inne på humle, ge Neither Nor, en helt underbar DIPA, vid båset strax till vänster om Brewdogs en smakning. Den bryggdes klart som sent som igår.
Ölfestivalen hålls för 11:e gången. Den pågår torsdag, fredag och lördag. Hemsida: http://www.beerfestival.dk/
Ölnoteringar
Snuff Snus - Äcklig Red Bull - 1/5
Hornbeer Hophorn - Rund och smakrik - 4/5
Old Tom Choklad - Luktar gott, smakar tråkigt - 2/5
Proper Black - Svart IPA, trist och lugn - 2/5
Brewdog Tactical Nuclear Penguin - Ipa, Sherry, len, lätt spritig - 5/5
Nögne Ö Not so Mild - Luktar IPA, smakar svagt åt sake - 3/5
Nögne Ö Dark Horizon 2 - Mustig, skummar gott. Smakar skog - 4/5
Brewdog Sink the Bismark - Rolig, spritig - 3/5
Kölster Chili-öl - En hel serie från svag till stark - Extrem chilismak. - 1/5
Dugges Holy Cow/High Five/Gustavs - Tråkiga och nästan lite äckliga - 1/5
GB Barley Wine - Söt, icke stark på 10%. För mycket lakrits - 2/5
Brewdog Abstract 06 - Rolig och härlig brygd. Lugn IPA - 4/5
Neither N or - Extremt stark DIPA. Humlesmocka. 4/5
Hornbeer Caribbean Rumstout - Smakar rum, luktar rum - 2/5
Lervig Konrads Stout - Syrligt god och uppfriskande. Bästa stouten - 4/5
Brewdog Tokyo - Syrlig med medicinsmak. Guarana. Väcker dig - 3/5
Brewdog Dogma - Som Tokyo fast lugnare på 7% - 2/5
Mikkeller 1000% IBU 4% - Som att äta rå humle. Frälsaren - 5/5
Mikkeller 1000% IBU 10% - Som att äta lite mindre rå humle och sedan få massage - 5/5
Blev jag grymt sugen på öl.......
Postad 28 May 2011 - 15:19
Danmark också, får väl planera en semester nästa år och göra en roadtrip!
Postad 28 May 2011 - 15:19
Ohh nej, inte jag hellerBra att man inte blir avundsjuk efter bilderna från köpenhamn :/
/Mats
Postad 28 May 2011 - 15:40
Hur fasiken ska man nu kunna få tag på all underbar öl. Och priserna man gav på mässan, de kommer man aldrig hitta igen suck.
Redigerat av maximm, 28 May 2011 - 15:46.
Postad 28 May 2011 - 17:21
Först ut var "Harboe Pilsner"
005.JPG 123.51K
0 Antal nerladdningarHelt ok som måltidsdryck, men inget extra, smaken var ganska så tunn.
---------------
Kommer jag och svärtar ner denna tråden igen med lite budget öl
Redigerat av Hampuz, 28 May 2011 - 17:22.
Postad 29 May 2011 - 10:31
Postad 31 May 2011 - 18:24
Tror banne mig man ska akta sig för att spara på humletunga öl som ipor och ale, de förlorar bara på att lagras och ska drickas färska.
Tunga mörka öl håller smaken bättre och ljusa öl är förlorade från början ;-)
Postad 01 June 2011 - 05:11
IPOr ska drickas så färska som möjligt. Jag är helt hundra på att alkostarka öler som imperial stouts, barley wines och porter mm ofta vinner på lagring.Vad tycker ni om lagring? Jag har tidigare förespråkat det, men efter att ha druckit min bedarö med utgångsdatum augusti börjar jag bli tveksam, den var verkligen inte god längre.
Tror banne mig man ska akta sig för att spara på humletunga öl som ipor och ale, de förlorar bara på att lagras och ska drickas färska.
Tunga mörka öl håller smaken bättre och ljusa öl är förlorade från början ;-)
Jag har några flaskor ståendes i skafferiet sen i julas och de ska smakas nästa jul, har jag tänkt. Men helt klart är att vissa öl vinner mer på lagring än andra. Bedarö tror jag personligen inte att den vinner på lagring.
Postad 01 June 2011 - 08:06
Rätt intressant det där eftersom de från början gjordes just för att det gick att lagra så pass längeIPOr ska drickas så färska som möjligt
Postad 01 June 2011 - 08:46
Postad 01 June 2011 - 10:52
Jag tyckte den smakade väldigt mkt skal från gröna äpplen. En av de bästa öl jag druckit.Denna var ju intressant och rätt fantastisk, rätt söt, tror det var jasminen som slog igenom i smaken. Kan inte riktigt sätta ord på vad det var som gav smaken. Man känner lite hetta från alkoholen. Men inte lika tydligt som jag hade trott.
Blev en del öl för mig med idag.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Sgart, 01 June 2011 - 11:06.
Postad 01 June 2011 - 11:59
Ah, var det äppelskal det smakade? Får äta mer äpplen tror jagJag tyckte den smakade väldigt mkt skal från gröna äpplen. En av de bästa öl jag druckit.
Blev en del öl för mig med idag.
För mig blev det endast dessa idag.
Postad 01 June 2011 - 13:27
Hehe jag får rätta mig själv. Röda äpplen var det tydligenAh, var det äppelskal det smakade? Får äta mer äpplen tror jag
För mig blev det endast dessa idag.
http://valhumlat.blo...wdog-tokyo.html
Den är väldigt smakrik tokyo*och har en jäkla massa smaker. Jag skulle lätt kunna tänka mig ett gäng fler såna hemma.
Najs med 2 pack
Postad 01 June 2011 - 13:33
Hehe jag får rätta mig själv. Röda äpplen var det tydligen
Och svarta vinbär.
Den är väldigt smakrik tokyo*och har en jäkla massa smaker. Jag skulle lätt kunna tänka mig ett gäng fler såna hemma.
Najs med 2 packHar du smakat en av dom än? Jag börjar bli sugen nu.
Tänkte att det var lika bra att köpa 2 medan det fanns.
Sen ringde polaren smått svettig och frågade om jag vill byta mot några Tactical Nuclear Penguin för han fick inte tag på IPA is Dead. Det kan man ju tänka sig att göra!
Nej jag har inte smakat ännu. Kvar på jobbet...
Postad 01 June 2011 - 14:03
https://www.minhembi...c_id=387374.jpg
Postad 01 June 2011 - 14:13
Var hittade du glaset? Skulle behöva lite nya.Här kommer mitt bidrag, några öl och så köpte jag några nya glas också.
Det var snyggt!
Postad 01 June 2011 - 14:19
Var hittade du glaset? Skulle behöva lite nya.
Det var snyggt!
Smakar det så kostar det...
Det är Orrefors "Difference", Ale-glas. 345:-/st
Postad 01 June 2011 - 14:41
Grymma glas! Vi är ett bra gäng i denna tråden som har dom nuHär kommer mitt bidrag, några öl och så köpte jag några nya glas också.
https://www.minhembi...c_id=387374.jpg
Postad 01 June 2011 - 16:06
http://valhumlat.blo...orachi-ace.html
Bifogad fil(er)
Postad 01 June 2011 - 16:51

En sådan fick det bli ikväll. Klockren öl såhär på sommaren. Helt klart top3 i segmentet tillsammans med Weinstephaner och Paulaner.
Postad 01 June 2011 - 19:01
Dagens inköp.

Väntar även på Brewdog Hardcore Ipa & Oppigårds Amarillo.
Postad 02 June 2011 - 11:14
Tyckte att den var riktigt god. Jag till och med njöt när jag drack den långsamt efter en lååång promenad med familjen
Drack en Bedarö Bitter igår och den var inte alls i min smak. Den smakade bara jäst. Urk!

Jag var tvungen att omedelbart rensa munnen med en Mohawk som var riktigt god.
Postad 02 June 2011 - 21:40
Postad 03 June 2011 - 20:39
Drickbar, men ganska blaskig. Nästan obefintlig eftersmak.
560323.jpg 8.39K
0 Antal nerladdningar
Postad 03 June 2011 - 22:45
Instämmer på det, riktigt blaskig.Drack precis en Black Isle Organic Summer Ale.
Drickbar, men ganska blaskig. Nästan obefintlig eftersmak.560323.jpg 8.39K 0 Antal nerladdningar
Kanske funkar som gräsklippar-öl...
Postad 04 June 2011 - 09:01
Instämmer på det, riktigt blaskig.
Kanske funkar som gräsklippar-öl...
Den är ju väldans alkoholsvag, 4%, plattsar mao på ICA.
Den andra, Black Isle Organic Goldeneye Pale Ale, däremot är drickbar.
Postad 04 June 2011 - 10:18
Postad 04 June 2011 - 10:57
Postad 04 June 2011 - 10:59
Redigerat av maximm, 04 June 2011 - 10:59.
Postad 04 June 2011 - 11:25
Aa, jo. Men den har man druckit så mycket, så att testa något nytt hade inte varit felPilsner Urquell funkar alltid :-)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
1544 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?