Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd Sagemcom RT90-160 HD *

1406 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Problem på RT90-160 HD (118 medlem(mar) har röstat)

Handskakning - HDMI synk

1. Jag har "Handskakningsproblemet" (55 röster [46.61%])

Procent av omröstning: 46.61%

2. Jag har inte "Handskakningsproblemet" (63 röster [53.39%])

Procent av omröstning: 53.39%

Ljud "ur synk" vid uppspelning av inspelat material.

1. Jag har "ljudsynkproblem" (67 röster [56.78%])

Procent av omröstning: 56.78%

2. Jag har inte "ljudsynkproblem" (51 röster [43.22%])

Procent av omröstning: 43.22%

Boxen "hänger sig" - Om inspelning startar när boxen befinner sig i StandBy

1. Min box har "hängt sig" (80 röster [67.80%])

Procent av omröstning: 67.80%

2. Min box har inte "hängt sig" (38 röster [32.20%])

Procent av omröstning: 32.20%

Rösta Gäster kan inte rösta
Sagemcom RT90-160 HD 160GB (Digitalboxar) 2 4.696428 (55) Inga priser
Sagemcom RT90-320 HD 320GB (Digitalboxar) 1 4.333332 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 13 June 2013 - 19:45

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Som om inte detta räcker till så kommer något nytt ikväll. Signalstyrkan gick ner till ´20 % och boxern indikerar antennfel.
Nån annan som har detta fel?

Redigerat av jofalk, 13 June 2013 - 20:03.

Postad 13 June 2013 - 20:15

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Samma här, det kom precis upp "signalproblem" i rutan. Försvann efter 1,5 sekund.
SVT2 HD, Nackasändaren.
Nu dock ok och >90% i styrka och kvalitet.

Redigerat av Berkan, 13 June 2013 - 20:16.

Postad 13 June 2013 - 21:42

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Har fortfarande 20 - 30 % signalstyrka. Men då kan det vara något "centralt".

Postad 24 June 2013 - 00:39

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Ja, något med inspelning är det.
Norsk omstart hjälpte tillfälligt.
Provade sedan att sätta på inspelning av serieinspelning på TV4HD. Missar inspelningen, men hamnar i samma läge igen. Som om den fastnar i momentet när den ska initiera själva inspelningen, men att det sedan inte händer något mer.

Felsökningen fortsätter...

Det som skiljer TV4-HD från övriga är att man har lokalsändningar. Vid autosökning kan kanalplats 61-63 samt 65 låsas till en stark sändare medan 64 låser på en svagare sändare. Den starka TV4-HD placeras då på någon plats över 100.

Om man tittar på kanaplatsl 64 och går in på Edit: manuell sökning Teknisk information /Antennsignal så kommer kanalfrekvens och antennstyrka mm upp.

En egenhet med mux 6 och 7 är att signalstyrkan ofta är lägre än på övriga muxar, detta gör att dessa spårar lättast ur vid något signalfel, se min tråd Knepiga fel (digtalboxar). /Tor

Redigerat av Åskviggen, 24 June 2013 - 08:41.

Postad 24 June 2013 - 05:26

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Det som skiljer TV4-HD från övriga är att man har lokalsändningar. Vid autosökning kan kanalplats 61-63 samt 65 låsas till en stark sändare medan 64 låser på en svagare sändare. Den starka TV4-HD placeras då på någon plats över 100.

Om man tittar på kanaplatsl 64 och går in på manuell sökning så kommer kanalfrekvens och antennstyrka mm upp.

En egenhet med mux 6 och 7 är att signalstyrkan ofta är lägre än på övriga muxar, detta gör att dessa spårar lättast ur vid något signalfel, se min tråd Knepiga fel (digtalboxar). /Tor

Tack för tipset, men jag har endast Nackasändaren att ta emot från.

Postad 24 June 2013 - 06:02

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

...Om man tittar på kanaplatsl 64 och går in på manuell sökning så kommer kanalfrekvens och antennstyrka mm upp...

Ett annat tips (med RT90) är att använda I ("Teknisk Information") - "Antennsignal".
Där kan man även ändra siffrorna för kanalfrekvens och trycka OK för att undersöka andra muxar. När den låst in, effter några sekunder, anges vilken MUX (1-7) det är och C/N i dB (högre siffra är bättre).

Man kan se skillnad på DVB-T2 signaler genom att den inte anger BER som den gör vid DVB-T.
Här kan man också se om mottagaren använder Tuner 1 eller 2 (men för att tvinga den att byta får man gå ur menyn och starta en inspelning och sedan byta kanal).

(Använd Teracoms sida för att ta reda på kanalfrekvenserna till aktuell sändare.)

Postad 24 June 2013 - 08:34

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men jag har endast Nackasändaren att ta emot från.

Du skall, som janb så riktigt skriver använda dig av Teknisk informationsvägen. När du är klar med mätningarna enligt nedan kan du alltid göra en manuell sökning på frekvenskanal 59 vilken verkar tvinga in Nacka TV4-HD på kanalplats 64.

Då skall du alltså ha frekvenskanal 59, på både Tuner 1 och 2, när du undersöker TV4-HD på kanalplats 64.
Observera att mux 6 har den högsta frekvensen som Nackasändaren sänder på. Många antenner har problem med de högre frekvenserna. Vad har du för signalstyrka och kvalité på TV4-HDs kanalplats? Samma fråga på kanalplats 1 och 4 (SVT 1 frekvensplats 23 respektive TV4 frekvensplats 42)?

Med sagem får man ha lite tålamod med när man mäter signalstyrka, efter ändring av kanalnummer och OK tryckning får man vänta ett tag. I den manuella sökmenyn kommer det även upp vilken mux kanalen tillhör. /Tor

Postad 24 June 2013 - 19:21

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Angående TV4HD o 5.1

"Enligt TV4 ska ni sända allt ljud till TV4HD i Dolby Digital 2.0?
Jag tycker inte det verkar stämma - utan tycker ni verkar sända ut endast 2 kanaler - fast som HE-AAC 5.1.

Hur ligger det till?
Och finns det några planer på att börja sända ut DD 5.1 igen?"

Nej, ingen av de kanaler som sänder i MPEG-4, vare sig det gäller SD- eller HD-kanaler, använder (kommer att använda) någon annan codec än HE.AAC. Dolby Digital (AC-3) eller Dolby Digital Plus (E-AC-3) kommer aldrig att användas för multikanalljud i någon av de MPEG-4-utsända kanalerna (t ex TV4 HD). Dolby Digital har av tekniska skäl varit tvunget att användas vid utsändning av multikanalljud på de "gamla" kanalerna som sänds i MPEG-2. Då dessa kanaler lanserades fanns inte något rimligt alternativ (möjligen DTS vid den tidpunkten). Skälet till att HE.AAC har valts är flera - bl a gällande bandbreddsutrymme men naturligtvis också vad andra operatörer i omvärlden har gjort för val.

TV4 HD signaleras idag statiskt med 5.1-ljud trots att materialet som sänds kan vara 2.0-ljud. Det beror delvis på Teracom men primärt på TV4. TV4 har i sitt planeringsystem idag ingen info om det material som ska sändas ut har ljud i 2.0 eller 5.1. Det finns för närvarande även vissa tekniska begränsningar i TV4:s utsändningsystem. Det medför att man inte kan skicka den nödvändiga metadata som dynamiskt kan ändra signaleringen mellan 2.0 och 5.1. När TV4 HD startade beslutades därför att kanalen skulle signaleras statiskt med 5.1-ljud tills en lösning var på plats. Hur som helst - det arbetas på detta och vi (Teracom och TV4) räknar med att det den dynamiska signaleringen ska vara införd efter sommaren.

Postad 24 June 2013 - 19:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Jag finner det högst osannolikt att boxen väljer att spara olika tjänster i en och samma mux (vilket ju är en och samma signal), från olika sändare, utan den väljer den sändare med bäst signal och alla tjänster i den muxen tas därifrån.
Dessutom har även SVT:s två tjänster regionala versioner (liksom SVT SD, TV4 SD, TV3 SD, Kanal 5 SD och Sjuan), så det verkar konstigt att det här endast skulle vara begränsat till TV4 HD om det beror på att en tjänst är regionaliserad.

Vad har du för signalstyrka och kvalité på TV4-HDs kanalplats? Samma fråga på kanalplats 1 och 4 (SVT 1 frekvensplats 23 respektive TV4 frekvensplats 42)?

Jag ligger på 97-98% i styrka och kvalitet på alla sju muxar (från Nacka-sändaren), med en C/N på 30-35 dB.

Postad 24 June 2013 - 20:22

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Jag finner det högst osannolikt att boxen väljer att spara olika tjänster i en och samma mux (vilket ju är en och samma signal), från olika sändare, utan den väljer den sändare med bäst signal och alla tjänster i den muxen tas därifrån.

Detta är inget jag har hittat på utan är precis vad jag får varje gång jag gör en autosökning.
Kundtjänsten hos Sagem var åtminstone för ett år sedan medveten om problemet. /Tor

Postad 24 June 2013 - 20:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Detta är inget jag har hittat på utan är precis vad jag får varje gång jag gör en autosökning.
Kundtjänsten hos Sagem var åtminstone för ett år sedan medveten om problemet. /Tor

Är det så att du får in olika regionala versioner av TV4 HD? Det förklarar ju lite, för då är det ju olika Service ID på tjänsterna som vill slåss om samma logiska kanalplats och då måste ju någon få 64, vanligen är det den med bäst signal. Bor du vid en gräns där du har samma SVT-region på de två sändarna men olika TV4-regioner? TV4 har ju nästan 30 regioner medan SVT har knappa 20.

Redigerat av Berkan, 24 June 2013 - 21:11.

Postad 24 June 2013 - 23:52

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0

Är det så att du får in olika regionala versioner av TV4 HD? Det förklarar ju lite, för då är det ju olika Service ID på tjänsterna som vill slåss om samma logiska kanalplats och då måste ju någon få 64, vanligen är det den med bäst signal. Bor du vid en gräns där du har samma SVT-region på de två sändarna men olika TV4-regioner? TV4 har ju nästan 30 regioner medan SVT har knappa 20.

Vi har tre starka sändare och en slavsändare omkring oss. Slavsändaren ligger nära och ger starkast signal hos oss, men problemet är att boxen väljer en av de starkare sändarna som hos oss inte ger tillräcklig signalstyrka. Flera SD kanaler dubbelläggs på samma sätt: TV3, TV4, Kanal 5, Sjuan, SVT1, SVT2. TV4-HD är dock den enda HD-kanalen.

För övrigt så beter sig vår Humax+ box på samma sätt dvs jag får gå in och justera manuellt efter en autosökning.
Man kan möjligen fundera på hur "vanliga" boxeranvändare gör när de får detta fel.
Undrar om Boxers kundtjänst behärskar problemet. /Tor

Postad 29 June 2013 - 22:58

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 230 inlägg
  • 0
Man kan inte flasha om sin box till samma funktionalitet som i Boxers senaste Sagemcom RTI95? Eller är det mer än mjukvara som skiljer dem åt kanske?

Vore nice med on demmand i boxen.

Den verkar ha riktigt ball mjukvara med bla uppspelning över DLNA, från Sagemcoms webb:

DVBT/DVBT2 FEATURES

QUICK START INSTALLATION
  • Quick guided installation at first time switch-on
  • Morality level selection and pin code choice
BOX SET UP
  • DTT automatic channel search
    • Research based on PAT, PMT, SDT
    • Channels numbering according LCN in NIT
    • Double service management
    • Automatic detection of MUX reorganization
    • HD premium numbering
  • Video settings
    • HDMI resolution : 1080i, 720p, 576p, 1080p
    • SCART mode: Tv, Recorder
    • TV format (for scart): 16/9, 4/3 letter box,, 4/3 pan & scan
    • SCART STANDARD : PAL,/RGB in Tv mode or PAL/S-VIDEO in recorder mode
  • Audio settings
    • Digital Audio output selection: stereo/Dolby Digital/auto
    • PCM stereo versus Multicanal level adjustment
    • Manual lipsync
    • Audio description level mixing adjustment
USER PREFERENCE SET UP
  • Audio track User choice based on ISO 639 standard and audio description qad)
  • Audio description : Broadcaster and receiver mix automatic management
  • subtitle User choice based on ISO 639 (standard or hard hearing type qaa)
  • Zap Banner and volume Bar time out user choice
  • Locking user choice
    • General locking
    • Channel locking
    • Programme locking
  • Change parental pin code
INFORMATIONS
  • DTT Signal information ( Level and Quality)
  • STB system information
  • HDD informations
EMBEDDED EPG
  • Grid mode
  • Filter and search function according categories
  • Based on EIT p/f (now/next) and EIT schedule (more than 8 days)
  • Synopsis display
  • Record booking from EPG
RECORDING LIST
  • With video displayed, sort function, folder management
TIMERS
  • Record timers ( single, weekly, Daily), series recording, reminder
FAVOURITE CHANNELS
  • 1 user list in TV mode built directly from Info Banner
TELETEXT AND SUBTITTLES
  • OSD 1.5 Teletext , VBI re-insertion
  • DVB Subtitles in SD and HD resolution
FORMAT FUNCTION VIA REMOTE CONTROL
  • On Scart and HDMI: 4/3, 16/9, zoom and Full screen
PICTURE IN PICTURE (PIP)
  • Thumbnail for PIP
  • Zapping in main and PIP Wwndows
  • Thumbnail relocation on screen

MIDDLEWARE FEATURES
  • Boot and loader ( OTA and USB) : Sagem secured Loader
  • Middleware : Sagem linux Middleware ( HD OSD)
  • Interactivity : MHEG5 (HD profile) + FREVIEW HD
  • DBOOK 6.1 Compliant (CEC HDMI according to D-Book 6.1)
  • DLNA , Mediacenter and MLM features
  • Stack packet video for DLNA player
  • Flash application
  • Iplayer application

SOFTWARE FEATURES

DLNA
  • player
RECORDING
  • Impulsive recording
  • Launch / book recording from EPG
  • Program recording from timer
  • Recording type: Program with active audio only, or with all languages and EIT (if broadcasted)
  • Recording protected against direct playback on PC
  • Series recording
  • Reminder
  • Time shifting
  • Recording list
  • Rename recording
  • Delete recording
  • Locke recording
  • EIT on recording
Trick mode
  • Fast forward: x4, 16, 64
  • Rewind: x4, 16, 64
  • Pause, Stop
  • Editable times for the jump
MULTI MEDIA PLAYERS
  • Supported Audio format: MP3
  • Supported Video format: MPG (MPEG2)
  • Supported Picture format: JPEG
  • Folder management
  • Picture slide show with transition effects
I PLAYER applications support

Redigerat av Vispen74, 01 July 2013 - 22:04.

Postad 30 June 2013 - 09:01

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Fått två filter mot störningar från 4G master. De förbättrade inte signalstyrkan på hd kanalerna. Testat med en likadan box. Fick samma svaga signalstyrka: 30%. Så boxen är det nog inte orsaken.
Skall få en montör som satte upp masten att komma och mäta upp signalerna. Och se vad han kan göra. Använder mig av icke-hd kanalerna nu.

Vad gäller svårigheterna med inspelningarna och tillbakaspolning, har jag prövat med att aktivera den automatiska avstängning av boxen, så att den får boota om varje dag. Efter det inte märkt av något av de två felen (än).

Postad 30 June 2013 - 09:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Man kan inte flasha om sin box till samma funktionalitet som i Boxers senaste Sagemcom RTI95?

Den verkar ha riktigt ball mjukvara med bla uppspelning över DLNA, kolla här

I teorin kanske det går, men räkna inte med det.
(Din länk funkar inte för mig)

Redigerat av Berkan, 30 June 2013 - 10:25.

Postad 05 July 2013 - 22:54

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Har precis köpt denna box beg och har haft en Sagemcom DTR 94160 HD 160GB innan som jag varit rikigt nöjd med.
Kunde inte stå emot när jag hittade den för 500kr och man är ju sugen på att få lite hdkanaler.

Lite funderingar om boxen och sist en fråga =)

Förrutom hdkanalerna känner jag att boxen inte tillför något (hade inte väntat mig något mera iofs) utan snarare att den är lite segare tex när man går upp/ned i EPGn (verkar dock ha blivit snabbare nu när jag aktiverat multikanalsljud el om det är något annat jag pillat på). Gamla fjärren är skönare och play, paus mm knapparna är nu sämre placerade.
Uselt att dom oxå bytt plats på info och EPG-knappen för alla oss som uppgraderar från deras gamla box. Gamla fjärren funkar ju iofs till 95% med nya boxen märker jag dock får jag använda MEDIA-knappen på gamla fjärren istället för LIST för att få fram medialistan (insp program)
Blå displayen är otroligt svår att se siffrorna på jämfört med min gamla med röda siffror.

Får ta mig en funderare på om jag ska behålla den eller sälja den vidare.

Finns det något sätt jag kan få bort previewfönstret i EPG-listan och istället se några flera kanaler? Vet att det går på min gamla box och tror att jag igår lyckades med det av misstag men lyckas inte hitta någon inställning för det och börjar fundera på om jag drömde det igår =P Tror jag på gamla boxen ändrade det med knappen längst ned till höger på gamla fjärren / formatknappen på nya. Dock kan jag med nya boxen ändra mellan 1-4 timmars visning i EPGn vilket är bra.

Postad 23 July 2013 - 18:43

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Någon som har en beggad RT90 160 HD att sälja?

Postad 29 July 2013 - 20:52

Unregistered6b959977
  • Unregistered6b959977
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Finns här inte någon som tröttnat på sin RT90?

Postad 30 July 2013 - 08:10

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Alternativen är tyvärr för få för att jag ska uppgradera mig just nu.

Postad 25 September 2013 - 13:20

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Ofta kan jag lösa problemet med att den inte hittar hårddisken genom att boota om.
Men trist att den skall vara så primitiv.
Har ju kostat på mycket tid och pengar för att få boxen inkl hd att fungera u.a. utan att lyckas.
(Ny, antenn, antennförstärkmare, motstånd, filter, ny apparat, ständiga ominstallationer).

Postad 27 September 2013 - 15:39

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Låter konstigt att du har samma fel på 2 boxar. Är det ett nätavstörningsfilter du har provat? Kanske är viktigt att ansluta även övriga apparater till avstörningsfiltret (som har elektrisk förbindelse med boxen).
Står den instängd så att kylningen blir dålig? Du kan läsa HDD-temperaturen i info-menyn.

Man kanske inte skall utesluta att det kan beroro på en dålig batch hårddiskar eller annan komponent?
Jag har erfarenhet av 3 individer av RT90-320 (i 3 olika hushåll), och de har inte något problem med tappad HDD.
(De står inte i ON-läge hela tiden om det är så du använder den.)

Postad 27 September 2013 - 16:05

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Låter konstigt att du har samma fel på 2 boxar. Är det ett nätavstörningsfilter du har provat? Kanske är viktigt att ansluta även övriga apparater till avstörningsfiltret (som har elektrisk förbindelse med boxen).
Står den instängd så att kylningen blir dålig? Du kan läsa HDD-temperaturen i info-menyn.

Man kanske inte skall utesluta att det kan beroro på en dålig batch hårddiskar eller annan komponent?
Jag har erfarenhet av 3 individer av RT90-320 (i 3 olika hushåll), och de har inte något problem med tappad HDD.
(De står inte i ON-läge hela tiden om det är så du använder den.)

Ja, det är nätavstörningsfilter jag prövat. För att kunna få bättre mottagning av HD kanalerna. Hjälpte inte.
Antenn mot nackamasten. Men ligger eg närmare Södertäljemasten.

Ja, det är ju tur för för dom att deras boxar funkar. Vad gäller ha kontakten.
Boxen står luftigt. Men i närheten av en annan apparat som avger värme. Skall väl testa att flytta den.

Men som sagt. Har resignerat efter några år av felsökning och byte av box.

Postad 27 September 2013 - 17:14

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Om du vill ha hjälp med ditt strul måste du förklara lite mera ingående hur dina problem yttrar sig. Jag har både humax och sagemboxar för tillfället upplever jag sagemboxen mycket stabilare.
Skulle vara trevligt med lite mera utförlig beskrivning i stil med:

1. Ligger de kanaler du har på en viss mux eller på flera.
2. Gäller det bara HD-kanalerna.
3. Vilken frekvenskanal ligger den/de kanaler som du har problem med.
4. Vilka värden visar boxen på signalstyrka och kvalité.
5. Du skriver att boxen tappar hårddisken, vad menar du lite närmare.
Får du någon gång stabil bild på HD-kanaler, förekommer störningar och i så fall hur.

Att din antenn är riktad mot Nacka betyder inte att den kan ta in signaler från andra sändare.
Ett 4G-filter förstärker inte några signal, det dämpar bara signaler och då naturligtvis mest dom höga där 4 G ligger. /Tor

Postad 27 September 2013 - 17:45

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Om du vill ha hjälp med ditt strul måste du förklara lite mera ingående hur dina problem yttrar sig. Jag har både humax och sagemboxar för tillfället upplever jag sagemboxen mycket stabilare.
Skulle vara trevligt med lite mera utförlig beskrivning i stil med:

1. Ligger de kanaler du har på en viss mux eller på flera.
2. Gäller det bara HD-kanalerna.
3. Vilken frekvenskanal ligger den/de kanaler som du har problem med.
4. Vilka värden visar boxen på signalstyrka och kvalité.
5. Du skriver att boxen tappar hårddisken, vad menar du lite närmare.
Får du någon gång stabil bild på HD-kanaler, förekommer störningar och i så fall hur.

Att din antenn är riktad mot Nacka betyder inte att den kan ta in signaler från andra sändare.
Ett 4G-filter förstärker inte några signal, det dämpar bara signaler och då naturligtvis mest dom höga där 4 G ligger. /Tor

Jag tar tacksamt emot hjälp.

Jag skall göra en manuell sökning på HD-kanal 59 och 53 efter tips/råd från Sagem.
Men jag återkommer
Till dess.
Vad är MUX som du och många andra talar om? Låter som en kaka...
Vad menar du med meningen: "Att din antenn är riktad mot Nacka betyder inte att den kan ta in signaler från andra sändare". Att den kan ta in signaler från Södertälje då eller att den inte kan det? Borde väl vara att den INTE kan det.
Det är bara HD signalstyrkan som ligger nära bottenläge, gul markering. Får aldrig stabil signal.
Det som jag tänker mig som kontakt med HD är att jag återkommande inte kan pausa eller spola tillbaka på den kanal som den "står på".
Det är alltså två olika fel som min box lider av. Eller eg. jag.

Postad 27 September 2013 - 20:19

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort manuell sökning och ställt in på kanal 59 eller 53 för HD kanalerna. OCH det funkar!
98% i signalkvalitet.
Bättre styrka på kanal 53, men där byter boxen sen själv till kanal 59 - med en lägre signalstyrka 48%.
På 53 var det hela 93%.
Där såg jag också mux angivelse. Det var nog ingen kaka!
Så man ska inte ge sig tydligen.
So far so good.

Postad 27 September 2013 - 20:48

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Vad är MUX som du och många andra talar om? Låter som en kaka...

Mux = Multiplex = "kanalknippe".
På en given frekvens kan man skicka en signal. Inuti den signalen bakar man ihop ett gäng kanaler till en liten kanalkaka, som delar på utrymmet på den frekvensen.
Samtliga kanaler inom den muxen har sitt eget id-nr och kanalens komponenter har "sub-id-nr". Så när du zappar in kioskvältarkanalen Axess TV så vet tv:n
1) vilken frekvens/mux som kanalen ligger i,
2) vad tjänsten har för id-nr och sedan när den har slagit upp detta så talar metadatat för det id-numret om
3) vad respektive delkomponent (video, audio, teletext m.m.) har för id-nr för just Axess.

Hoppas att denna lilla lekmannaförklaring gjorde en del av tekniken bakom tv-sändningen lite mer begriplig.

Redigerat av Berkan, 27 September 2013 - 20:50.

Postad 27 September 2013 - 21:08

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack, men det var nog pärlor för svin, vad det gäller mig. Jag föredrar nog att förbli okunnig. Men som sagt jag följde en enkel instruktion och det verkar funka.
Nån idee om detta att jag ställer in kanal 53 men den hoppar tillbaka till kanal 59 (som inte funkar dåligt den heller)?

Inbillar mig att jag får bättre ljud också när jag fått igång min hd mottagning. Stämmer det?

Postad 27 September 2013 - 21:35

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Hehe, kanske någon som uppskattar pärlorna hittar in till tråden i någon avlägsen framtid.

Om du har en hembioanläggning så kan du få tillgång till bättre ljud i form av surround/5.1/flerkanalsljud. Det är dock bara SVT som f.n. har 5.1 värt namnet. TV4 och Teracom som sköter Boxers utspelning har kompatibilitetsproblem, så det 5.1 funkar sisådär. Övriga HD-tjänster kör f.n. bara 2.0 stereo. Möjligen att någon av dem krämar på med lite mer bitrate på ljudet (=bättre kvalitet i teorin).

Postad 27 September 2013 - 22:02

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Skall du kunna lösa ditt problem måste du nog försöka förstå vad en mux är.
Vi försöker igen. Varje TV-mast sänder på 7 olika frekvenser kallade muxar eller av vissa kallade nät. Frekvensutrymmet för TV-sändningarna är uppdelade i olika områden kallade (frekvens)-kanaler. Nacka sänder exempelvis mux 6 på kanal 59 vilket motsvarar frekvens 778 MHz. Mux 7 sänder på mux 53

På var och en av dessa frekvenser har man bakat in en dryg handfull TV kanaler. Detta tillsamman gör att man får plats med 50 - 60 kanaler på varje mast. Mux 1-5 kodar enligt en sändarstandard kallad DVB-T, medan 6 och 7 använder den effektivare standarden DVB-T2. Alla HD kanaler samt någon nyare SD-kanal ligger på mux 6 eller 7.

Det har visat sig att Teracom hart haft stora problem med sina sändningar på mux 6 och 7. I vissa fall så kan flera sändare använda samma frekvenser vilket kan få mottagarna att få spader.

En grundförutsättning för att du skall få en bra bild är att du har en tillräcklig stark signal. Jag lägger märke till att mux 6 Nacka ligger på kanal 59 vilket motsvarar en mycket hög frekvens, kanske för hög för din antenn.

Gå in på: Hitta rätt tv-mast Ange var du bor och tryck på visa utbud av TV-kanaler. Här framgår att de vanligast HD kanalerna ligger på mux 6. /Tor

Postad 27 September 2013 - 22:13

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Bildningsivern är stor här märker jag.
Nåväl. Det mux 6 jag får in, på Nackamastens kanal 59, såg jag.
Det är den masten som jag bör ha (rosa linje på Hitta rätt tvmast, blå linje Södertälje).
Mux 7 med ännu bättre signalstyrka får jag in när jag söker på kanal 53. Men den hoppar bort av sig själv.

Postad 27 September 2013 - 22:34

Åskviggen
  • Åskviggen
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Bravo. Blå linje betyder den starkaste signalen. Slutsats Södertälje bör ge den starkast signalen, men om antennen är riktad mot Nacka kan Nackasignalen bli starkast.
Observera att Nacka och Södertälje sänder mux 7 på samma kanal 53. Detta kan möjligen vara ett problem. /Tor

Postad 27 September 2013 - 23:05

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag skrev fel. Nackamasten är markerad med blå linje. Bästa mottagningen.Nät 6 UHF Kanal 59 (778 MHz) Med de vanliga HD kanalerna.
Nät 7 UHF Kanal 53 (730 MHz) sänder National Geografic HD mf.l Så 53 skall bara användas för dessa kanaler.

Nu ska det nog funka.
Tack för hjälpen Åskviggen!

Postad 28 September 2013 - 09:10

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Kollat Rätt Mast för adressen igen. Och nu är det Södertälje som är bästa masten (så jag har fått olika uppgifter för samma adress). Ligger kanske lite mitt emellan masterna.
Spelar nog mindre roll eftersom antennen är riktad mot Nackamasten och då ska det vara kanal 59 (mux 6) för hd kanalerna. (Södertälje har f.ö.också nät 6 UHF men Kanal 35 och 586 MHz)

Postad 11 November 2013 - 20:03

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Är det fler som har problem med EPG-visning i RT90 ?
Det visar sig som luckor i EPG-data, för någon eller några kanaler ett antal timmar framåt.
Det tar ju en stund för boxen att fylla på med data efter uppstart, men det hjälper inte att ha igång den länge.
Både tuner 1 och 2 har riktigt bra signal och signalkvalitet.

Har inget boxer-kort, så bara "fria" kanaler finns i min favorit-lista. (Problemet finns even med huvudlistan aktiv).
Luckorna växlar mellan oftast TV4 men även SVT1/2 både HD och standart. Det verkar inte göra någon skillnad om boxen tar in SVT1HD eller TV4 (SD).

Jag har en annan box-modell, inkopplad på samma antensignal som inte har problemet. Så jag vet att det finns data i sändningen, som saknas i RT90. En bekant med RT90 som tar emot en annan sändare har också problemet.

Bläddrar jag lite frammåt i tiden och tillbaka, kan plötsligt data som visades försvinna.
Har gjort återställning med ny kanalsökning.
Några fler med detta problem.

Postad 18 November 2013 - 00:31

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Angående TV4HD o 5.1

"Enligt TV4 ska ni sända allt ljud till TV4HD i Dolby Digital 2.0?
Jag tycker inte det verkar stämma - utan tycker ni verkar sända ut endast 2 kanaler - fast som HE-AAC 5.1.

Hur ligger det till?
Och finns det några planer på att börja sända ut DD 5.1 igen?"

Verkar som att TV4HD tillslut lyckas få ut Dolby Digital 5.1. Min Samsungbox tyckte iaf det iaf det idag. Det va på tiden...

Postad 08 December 2013 - 11:46

Hammeron
  • Hammeron
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag har nyss skaffat Boxer inklusive TV4 HD och hittade hit efter lite sökande. Jag upplever som flera andra här i tråden att HEAAC kommer ut som 5.1 från min mottagare, men bara med ljud i höger och vänster framkanal. Efter kontakt med Teracoms support svarar Teracom :

Sedan början av oktober sänder TV4 HD ljud i både stereo (2.0) och
multikanal (5.1). Tidigare har man endast haft möjlighet att sända stereo.

Min TV, en nyinköpt Sharp LC-60LE751E, klarar dock inte av att få ut 5.1. Med en lånad Sagencom DT90HD lyckades jag igår få ut 5.1 på filmen Something Borrowed, men TV-mottagaren gav bara ljud i 2 kanaler i 5.1-strömmen.

Om någon kan verifiera att tex RT90 verkligen kan skilja på HEAAC 2.0 och 5.1 skulle jag bli glad, för de flesta jag pratar med på tex Boxers support förstår inte ens frågan.

Jag ser flera problem här

1. Det går inte att hitta information om vilka program TV4 HD sänder i 5.1. Jag har ställt frågan i TV4s tittarservice, men har inte fått något svar på 10 dagar. Ligg gärna på här: http://kontakt.tv4.s...ds-i-med-51-lj/ . SVT har den informationen i sin programtablå, men inte TV4. Är det ett medvetet val eftersom det verkar vara så mycket strul?

2. Det går inte att felsöka på ett vettigt sätt själv, då man är beroende av vad Teracom sänder ut, och den tekniska informationen i mottagarna är minst sagt usel.

3. Den tekniska kunskapen hos diverse supportpersonal är extremt dålig. Många förstår inte vad man pratar om.
Hittills har ingen kunnat svara på min fråga om det finns något sätt idag att få TV4 HD 2.0 ut som 2.0 till min förstärkare, samt att få 5.1 när sändningen stödjer det. Som någon skriver längre bak i tråden så är en workaround att ställa om ljudutgången till "Stereo"/PCM/etc, vilket gör att förstärkaren i alla fall kan avkoda Dolby Pro logic. Ja, det går ju, men det är inte rätt.

MVH Mikael

Postad 08 December 2013 - 13:59

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
För min del löstes urdålig mottagning av vissa kanaler (de med hd) med att bara just dessa kanaler blev uppdaterade. Jag hade innan gjort en uppdatering av alla kanalerna. trodde bara att det gick så.
Kanske blev det så att vissa kanaler nu kan ta emot signaler från en sändare och andra från en helt annan.
Vet inte om det fungerar för era ljudproblem, men värt att testa.

Postad 09 February 2014 - 09:07

Unregistered85f19bda
  • Unregistered85f19bda
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Har haft denna boxen ett bra tag nu, med div. Småproblem...
Innan kunde ljudet börja klippa klippa vid kanalbyte så jag fick starta om om förstärkaren (onkyo tx-sr606 kopplad med hdmi)
Nu har problemen eskalerat, helt plötsligt får jag ingen insignal alls till förstärkaren, får starta om boxen för att få tillbaka allt.

Någon som har samma problem och lyckats lösa det?

Postad 09 February 2014 - 10:12

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Har haft denna boxen ett bra tag nu, med div. Småproblem...
Innan kunde ljudet börja klippa klippa vid kanalbyte så jag fick starta om om förstärkaren (onkyo tx-sr606 kopplad med hdmi)
Nu har problemen eskalerat, helt plötsligt får jag ingen insignal alls till förstärkaren, får starta om boxen för att få tillbaka allt.

Någon som har samma problem och lyckats lösa det?

Nej det är ett promblem som jag INTE har eller haft.
Men ofta bootar jag boxen för att få den att fungera.
Nu har den fått ett nytt problem. Programmen inte syns i tablån så att man inte kan spela in program. Ex Rapport om två timmar.
Och inspelning behövs eftersom det bara är en gång av tio som spola tillbaka funktionen fungerar.
(Srieinspelning av program går aldrig).
MAN VÄNJER SIG, som det heter i visan.

Har hört ryltas att det är någon som har en felfri SAGEM, men det kanske bara är just rykten... :rolleyes:

- och jag har gjort allt, många kontakter med sagem, boxbyte, ny antenn, antennförstärkare etc

Postad 09 February 2014 - 11:37

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Och inspelning behövs eftersom det bara är en gång av tio som spola tillbaka funktionen fungerar.

Kör du senaste firmware? Skumt att du får det felet så ofta isf.

Är den välfylld, typ > 90%

Jag fick ett problem med hårddisken, inte samma men kanske det kan hjälpa i ditt fall också?
http://digitaltvguiden.se/?p=2337

Postad 09 February 2014 - 12:43

glock36
  • glock36
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Har råkat ut för ett problem skulle göra en ny programsökning och efter denna är alla inspelade program borta, finns det något hopp om att rädda dem?

Postad 09 February 2014 - 12:45

jofalk
  • jofalk
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Men inga uppdateringar genom åren har hjälpt. Och disken är aldrig mer än halvfull.
Är det någon därute som har en Sagem där ALLT fungerar??
Jag skulle vara mycket intresserad att få veta det.
Min hypotes som gör att jag lagt ner jobbet är att jag tror att SAGEM borde ägna sig åt fransk matlagning istället. Jmf Renault och Peugeot.
Och obs jag HAR också fått ny apparat.

Postad 09 February 2014 - 13:35

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Med firmware 1.3.30 så fungerar det mesta bra för min del iaf.

Sen använder jag endast timerinspelning, och har den inte kopplad till förstärkare.

Det enda problem är väl att timeshift inte funkar konstant. Men nästan, extremt sällan jag råkar ut för det. Volymen på TV4 HD är lite skum också, men beror säkert lika mycket på dem.

Ta i trä...

Postad 07 April 2014 - 12:45

mats_b
  • mats_b
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Med firmware 1.3.30 så fungerar det mesta bra för min del iaf.

Sen använder jag endast timerinspelning, och har den inte kopplad till förstärkare.

Det enda problem är väl att timeshift inte funkar konstant. Men nästan, extremt sällan jag råkar ut för det. Volymen på TV4 HD är lite skum också, men beror säkert lika mycket på dem.

Ta i trä...

Just problemet med volymen i TV4 HD har jag. ... kanske ...
när man byter till eller pausar TV4HD är volymen lite lägre nån minut tills den återgår till normal.

har en tv ansluten via HDMI, har inte testat via förstärkaren.

Postad 03 May 2014 - 10:30

Ian_Superfly
  • Ian_Superfly
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Nån som fått en cardsplitter att fungera med RT90?
(tex Cardcaster, Clone+, Smartwi II eller Smartwi Lite)

Det vankas ju fotbolls VM...

Postad 03 May 2014 - 10:49

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0

Nån som fått en cardsplitter att fungera med RT90?
(tex Cardcaster, Clone+, Smartwi II eller Smartwi Lite)

Det vankas ju fotbolls VM...

Du har fått ett PM.

Postad 04 November 2014 - 09:10

Unregisteredcf41d84b
  • Unregisteredcf41d84b
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har köpt ny TV (Panasonic TX-50AS650E) med inbyggd DVB-T2 mottagare.
Kan inte se på SVT1HD/2HD direkt i TV:n utan att digitalboxen är online (dvs inte i standby-läge).
Kopplar jag antennkabeln direkt till TV:n är det inga som helst problem, bara när antennkabeln först går in i min Sagemcom RT90 160HD-box.

Antennkablen till antennen är "ny" (2 år) utan skarvar.

Någon som varit ute för samma och löst detta?
Boxer hänvisar till att göra en fabriksåterställning.

Postad 04 November 2014 - 09:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

• 5338 inlägg
  • 0

Kan inte se på SVT1HD/2HD direkt i TV:n utan att digitalboxen är online (dvs inte i standby-läge).
Kopplar jag antennkabeln direkt till TV:n är det inga som helst problem, bara när antennkabeln först går in i min Sagemcom RT90 160HD-box.

Hur ska du se på en kanal utan antenn? Digitalboxen är av, och är den igång är den väl kopplad på en digital ingång, förslagsvis hdmi1 då ser du på svtHD via hdmi1 kör du den inbyggda digitalmotagaren då väljer du väl ingången antenn och således behöver bra mottagning för en hd kanal och då krävs antennen till tv:en.

Edit: läste på nätet att din sagem box har väl möjlighet att ta emot hd-tv så varför kolla via tvens inbyggda?

Redigerat av SKIBBE, 04 November 2014 - 09:24.

Postad 04 November 2014 - 09:32

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Har du kopplat en antennkabel mellan box (antenn ut) och tv? Du måste ju på något sätt ha en antennkabel in i tv:n om du ska få tv:n att ta emot tv-signalen direkt utan att gå via boxen. Via HDMI går bara signaler som digitalboxen har bearbetat.

Postad 04 November 2014 - 10:01

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Hittas tidigare i denna tråd:

"Möjlighet att aktivera loopthrough även när boxen är i standby. På det sättet kan man upprätthålla utmatning av antennsignalen vid standby (aktivera / deaktivera i menyn). Meny —> Teknisk information —> Antennsignal —> Loop-through förstärkning ska aktiveras från Nej till Ja Bekräfta med OKMjukvaran heter 1.2.10"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.