ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 06 februari 2012 - 09:25
Som sagt, min DVB-T dongle fungerar precis lika bra som mottagaren i Sagem-boxen. Ingen skillnad.Det är en vanlig takantenn med antennförstärkare.
Din antenn ger alltså bra bild i TVn, med dennas DVB-T mottgare, men ingen alls via ADB-boxen.
Möjliga felkällor som jag ser det
1: Dålig signal, känsligare mottagare i USB-mottagaren på ADB-boxen.
2: Trasig USB-dongel.
Testa inaktivera antennförstärkaren.
Har du annan enhet som kan ta emot DVB-T än TVn och boxen, testa där.
Om du tror på punkt 2, slå en signal till CD och se om de kan skicka en ny...
Postad 06 februari 2012 - 10:22
Fick förresten ett nytt programkort med posten igår som skulle byta ut ett äldre kort som jag har i sagemboxen till barnens tv. Blev ju glad när det skulle gå att se alla kanaler i 18 dagar enligt brevet, men så funkar inte kortet i ADB boxen som jag ju hellre hade haft tillgång till alla kanaler i de dagarna
Kortet måste pairas ihop med din ADB box för att det ska fungera där.
Postad 06 februari 2012 - 13:52
Jag har också detta problem och nu är det bara på SVT2 som text tv funkar. Trycker man på text tv knappen på fjärren när man tittar på SVT1 eller SVT1 HD så kan man därefter inte byta kanal. Jag går då in i mytv och sen ur igen och därefter går det att byta kanal igen. Någon som har samma problem?
Hej Krille 56,
Vi har hört att en del kunder har detta problem och vi kommer ta kontakt med er kunder som har skrivit om detta på forumet för ytterligare felsökning. Vi hoppas på att kunna ge er mer information efter vi framfört resultatet av felsökningarna till ADB.
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Postad 06 februari 2012 - 14:40
Jag har vid ett tillfälle sett att inspelningen på en kanal avbrutits: Inspelningar på TV3 och kanal5 startade när boxen var i standbyläge. Cirka 28 minuter in i inspelningarna (de startade samtidigt) slår jag på boxen och vill se på en 3:e kanal (SVT2 via marknätet). När jag sedan tittar på det inspelade så var inspelningen från TV3 ok, men inspelningen från kanal 5 var svart från 28 minuter in i inspelningen till slutet. Har inte testat igen, men det får nog anses vara en bugg.
Fick något liknande igår. Hade "Så skall det låta på" inspelning när jag sätter på boxen för att titta på detta program från början. Skiftar omedelbart till TV4 HD för att inte hamna mitt programmet. Det går en stund (sätta på kaffe mm). När vi sedan skall titta på programmet från början funkar det först utmärkt men en stund in i programmet fryser bilden. Snabbspolar både bakåt och framåt för att så småningom få bild igen: då är det TV4 HD som har blivit inspelad på resten av tiden för "Så skall det låta". Som tur är går ju programmet i repris.
Redigerat av solhaga, 06 februari 2012 - 16:17.
Postad 06 februari 2012 - 16:07
Postad 06 februari 2012 - 18:28
Hej Krille 56,
Vi har hört att en del kunder har detta problem och vi kommer ta kontakt med er kunder som har skrivit om detta på forumet för ytterligare felsökning. Vi hoppas på att kunna ge er mer information efter vi framfört resultatet av felsökningarna till ADB.
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Jag kommer höra av mig per tel men för Er info så har jag ett multiabonnemang med också en icke inspelningsbar Sagem HDTV box och på den funkar text tv på SVT1, SVT2, SVT1 HD och SVT2 HD.
Redigerat av Krille 56, 06 februari 2012 - 18:36.
Postad 07 februari 2012 - 21:22
Postad 07 februari 2012 - 21:59
Postad 09 februari 2012 - 12:10
Efter kontakt med CD:s support löste jag problematiken med Svt Text och att kanalbyte låser med sig med en fabriksåterställning av boxen.
Efter fabriksåterställning så fungerar nu SVT Text på SVT1, SVT2, SVT2 HD, SVT2 Gävle men inte på SVT1 HD samt min lokala kanal SVT1 Gävle. ????
Postad 09 februari 2012 - 12:33
För mig verkar felet komma och gå. Ibland fungerar det, ofta fungerar det inte. Orsak? Inte den blekaste.Efter fabriksåterställning så fungerar nu SVT Text på SVT1, SVT2, SVT2 HD, SVT2 Gävle men inte på SVT1 HD samt min lokala kanal SVT1 Gävle. ????
Men ska kanske för saken skull säga att jag även har analog TV (!) och TVn TextTV är mycket enklare att hantera än boxens så det är inte ofta jag använder boxens TextTV. (samt bästa appen på telefonen? TextTV

Postad 09 februari 2012 - 13:35
Postad 09 februari 2012 - 15:52
Min är påväg, har fått ett kolli nr så troligtvis har jag den imorn
Kommer att skriva lite om den då!
2999:- är det pris som gäller när man samtidigt förlänger abonnemanget med 24mån! Jag lyckades att förhandla fram 3st fri månader som en liten kompensation. Såg att någon fick erbjudandet för den nya boxen 1495:-
Ni kan även ladda ner manualen o läsa om den!
http://www.canaldigi...D-PVR2/Manual-/
Fått den för 1000 Kr + 24 månader förlängning. Likaså en till som jag känner.
Redigerat av Lepe, 09 februari 2012 - 15:52.
Postad 09 februari 2012 - 19:04
Box ansluten till trådat nätverk och jag hittar den i nätverket när jag kollar på datorn eller PS3, iDevice är aktiverat i boxen.
Har Teliasmart /Thomson gateway som ju i övrigt funkar hur bra som helst.
Är det någon inställning som skall göras i telia/thomson boxen ? Kör iPad & iPhone över wifi.
Please help !!
Postad 09 februari 2012 - 22:52
(Jag har sett samma kompatibilitetsproblem tidigare med 3 andra appar när iPhone 4S kom ut. De har sedan kommit ut med nya fungerande versioner.)
Jag gjorde en felanmälan till CD i söndags men har inte hör något från dem annat än automatsvaret som kvitterar mottaget meddelande.
Postad 10 februari 2012 - 07:50
Fick det felmedeladet någon gång tidigare, då var det två inspelningar som krockade. Efter att den nya programvaran komm som tillåter två inspelningar samtidigt har det inte inträffat, starkt snöfall kan dock fortfarande ge signalproblem och då bryts inspelningen. Mvh HSE.Det här var ju lite skumt. Vi har väl hittills hunnit spela in ett 30-tal program. Fungerar bra utom just "Halv åtta hos mig" på 4:an som har bommat de två gånger sambon försökt. Bägge gångerna har det endast spelats in ett par sekunder och i inspelningslistan står det något i stil med "Inspelningen misslyckades pga signalproblem" Förslag på vad detta kan bero på?
Postad 10 februari 2012 - 09:58
Har exakt samma problem har också telia/thomsson gateway, lyckades hitta den med ipaden en gång dock, sedan funkar det ej mer. Provat även med iphone4 utan att hitta den. Tror vi har iOS5 på bägge.Får inte den nya appen att funka, får ingen kontakt mellan iPad2/iPhone4S och boxen
Box ansluten till trådat nätverk och jag hittar den i nätverket när jag kollar på datorn eller PS3, iDevice är aktiverat i boxen.
Har Teliasmart /Thomson gateway som ju i övrigt funkar hur bra som helst.
Är det någon inställning som skall göras i telia/thomson boxen ? Kör iPad & iPhone över wifi.
Please help !!
Postad 10 februari 2012 - 15:11
Vi har sett inlägg om att en del utav er upplever ett problem med "osynlig text-tv". Vi håller just nu på att göra undersökningar kring detta fenomen och återkommer till er med mer information så snart som möjligt.
Ha en trevlig helg!
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Redigerat av Allente Sverige, 10 februari 2012 - 15:12.
Postad 10 februari 2012 - 22:14
Hej allihopa,
Vi har sett inlägg om att en del utav er upplever ett problem med "osynlig text-tv". Vi håller just nu på att göra undersökningar kring detta fenomen och återkommer till er med mer information så snart som möjligt.
Ha en trevlig helg!
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Är detta samma "fenomen" att textTV försvinner om man har textat (via textTV), ändrar volym => texten fösvinner tills man slår på textTV igen (utan att mata in 199/299 etc)??
/S7
Postad 11 februari 2012 - 20:51
Jag hade satt både Gladiatorerna och Melodifestivalen på inspelning (på HD-kanalerna). TVn var på på på en annan kanal när vi åt middag, jag tror att det var History Channel men i alla fall: När vi kommer in i vardagsrummet för att börja titta så hade boxen stängt av Historychannel för att börja de bägge inspelningarna- så långt allt väl. Det stod en fråga om jag ville gå till en inspelning eftersom den avbröt det jag kollade på (lite osäker på exakt vad det stod), Gladiatorerna el, Melodifestivalen, jag tryckte Gladiatorerna. Då stängdes gladiatorinspelningen av och jag kom till History Channel live.
Ok tänkte jag och gick till guiden för att starta inspelning av gladiatorerna igen, det gick bra, boxen säger att den spelar in men den "nya" inspelningen dyker inte upp i MyTV. Dvs boxen säger att den spelar in om jag försöker trycka på stopp eller byta kanal men inspelningen sparas inte och syns inte i MyTV?
Om jag avbryter inspelningen och sätter igång den igen så är det samma sak, boxen tror att den spelar in men inget sparas. Jag har bara de första 15 min av gladiatorerna inspelat i MyTV.(fast jag spelat in flera minuter i olika omgångar till)
Jag tror detta har att göra med att jag hade satt Gladiatorerna på serieinspelning. När jag sen avbröt kvällens inspelning så blev det någon konflikt i att jag försökte spela in avsnittet igen fast det fanns registrerat redan som serieinspelning.
Jaja, långt o tråkigt o läsa kanske men intressant för vissa. :-)
Jag ska se om jag kan reproducera problemet när kvällens program är över.Problemet jag har är alltså att jag inte kan spela in resten av gladiatorerna ikväll för att jag hade avbrutit den en gång.
Postad 12 februari 2012 - 10:39
Helt normal fördröjning med digital-TV. Man kan ju fundera över om de skulle kompensera klockan i sändningen/boxen för denna förrdöjning, men med avseende på att starta inspelningar precist så skall den inte justeras eftersom även bilden blir fördröjd.Min box går 3,5 sekund efter jämfört med http://www.fröken-ur.se/
Det gör ju inte saken bättre med att en del inspelningar startat sent
Postad 12 februari 2012 - 13:22
Okej jag fattar. Sändningen är lika fördröjd när den landar på jorden igen...Helt normal fördröjning med digital-TV. Man kan ju fundera över om de skulle kompensera klockan i sändningen/boxen för denna förrdöjning, men med avseende på att starta inspelningar precist så skall den inte justeras eftersom även bilden blir fördröjd.
Postad 12 februari 2012 - 14:31
Redigerat av Tobyponken, 12 februari 2012 - 14:44.
Postad 12 februari 2012 - 14:40
Jag har haft Sagemboxen och har nu bytt till TVÅ adb boxar. allt är 200% bättre!Är ägare till Sagemsunkboxen sedan 2½ år och nu har den börjat hänga sig flera gånger om dagen. Vill alltså byta innan den går fullständigt sönder. Är ADB-boxen bättre på alla sätt eller har den mycket nackdelar? Ni som använt den ett tag kanske stör sig på något? Vill ha så mycket info som möjligt innan jag bestämmer mig för att beställa eller så säger jag upp Canal Digital och testar Comhem igen...(trodde jag aldrig)
Postad 12 februari 2012 - 14:45
Du får gärna utveckla. Vad är det som är bättre?Jag har haft Sagemboxen och har nu bytt till TVÅ adb boxar. allt är 200% bättre!
Edit: Undrar även vad ni fått betala vid förlängning av abbonemang? Har redan fått kompensation för problem med sagemboxen så kan nog inte pruta med det argumentet. Däremot kan jag förlänga syskonabbonemanget också. Detta kanske Canal digital kan svara på i tråden?
Redigerat av Tobyponken, 12 februari 2012 - 15:14.
Postad 12 februari 2012 - 15:13
Ej i prioriteringsordning:Du får gärna utveckla. Vad är det som är bättre?
Startar mkt snabbt från standby
Stabil
Bra menysystem
Bra guide
Tyst
Bra funktioner att hoppa fram/tillbaka
Och sen det som är mindre bra - Den startar ej alltid korrekt tid. ibland 20 sekunder sent, ibland 2 minuter sent
Postad 12 februari 2012 - 15:26
Menar du att den startar för sent vid programmerade inspelningar så att man missar början?Ej i prioriteringsordning:
Startar mkt snabbt från standby
Stabil
Bra menysystem
Bra guide
Tyst
Bra funktioner att hoppa fram/tillbaka
Och sen det som är mindre bra - Den startar ej alltid korrekt tid. ibland 20 sekunder sent, ibland 2 minuter sent
Såg just ett stort minus för mig. Den saknar analog komponentvideoutgång.
Postad 12 februari 2012 - 15:31
Ja den startar för sent ibland. Kolla tråden...Menar du att den startar för sent vid programmerade inspelningar så att man missar början?
Såg just ett stort minus för mig. Den saknar analog komponentvideoutgång.
Postad 12 februari 2012 - 16:10
Will do. Tack för info, har CD bekräftat denna bugg förresten?Ja den startar för sent ibland. Kolla tråden...
Postad 14 februari 2012 - 09:56
Är detta samma "fenomen" att textTV försvinner om man har textat (via textTV), ändrar volym => texten fösvinner tills man slår på textTV igen (utan att mata in 199/299 etc)??
/S7
Hej!
Vi har felsökt på ett antal boxar, det som händer är att när vi tex höjer ljudet och har aktiverat 199 i text-tv så ser vi inte grafiken för ljudkontrollen. Dock ligger texten kvar precis som vanligt. Eftersom vi inte upplever samma problem som du gör så kommer vi kontakta dig för en felsökning inom kort.
Med vänliga hälsningar,
Adam.
Redigerat av Allente Sverige, 14 februari 2012 - 10:02.
Postad 14 februari 2012 - 16:21
har haft boxen i två veckor nu och kan meddela att text-tv försvinner, blir osynlig, speciellt på SVT,
den kommer dock tillbaka när man trycker på text-tv knappen, och så håller det på...
Postad 15 februari 2012 - 10:29
Är det någon som fått in TV3HD eller Kanal5HD?
Tänkte ställa precis samma fråga.
Jag har inte.
Postad 15 februari 2012 - 10:45
Postad 15 februari 2012 - 10:54
Har dock ingen EPG info på TV3HD. Den kanske uppdateras senare?Nu finns de där. Jag satt boxen i standby ett tag och sökte också efter nya kanaler.
Postad 15 februari 2012 - 11:23
Postad 15 februari 2012 - 13:32
Japp, man kan hoppas att EPGn för TV3 HD börjar fungera snart - har ett antal serieinspelningar jag vill lägga in...
Ser at både TV3 HD og Kanal5 HD sender EPG. Hvis det ikke fungerer så hjelper
det trolig med en omstart.
Postad 15 februari 2012 - 13:47
jepp en omstart (strömlös) gjorde båda mina boxar väl.Ser at både TV3 HD og Kanal5 HD sender EPG. Hvis det ikke fungerer så hjelper
det trolig med en omstart.
Redigerat av Unregistered0db38fb1, 15 februari 2012 - 14:29.
Postad 15 februari 2012 - 18:17
jepp en omstart (strömlös) gjorde båda mina boxar väl.
Provade det imorse genom att stänga av boxarna med strömbrytaren som sitter på strömsladden - får se om det hjälper på andra försöket när jag kommer hem.
Edit: Efter att ha gjort bägge boxarna strömlösa för andra gången idag så fungerar numera EPGn för TV3 HD
Redigerat av ABSiNSANE, 15 februari 2012 - 19:45.
Postad 16 februari 2012 - 01:13
Kanske nån från Cd kan ge nå svar här... Besviken man blir nu,får bra lust å säga upp abbonemanget.
http://www.canaldigi...alforandringar/
Postad 16 februari 2012 - 06:51
För att ge plats för våra nya kanaler upphör Silver, Silver HD, MTV HD och VH1 den 2 april. info från cd:s hemsida. Helt otroligt att de väljer å ta bort mtv hd men särskilt vh1, bästa musik kanalen.. varför inte ta bort nån utav alla värdelösa nyhetskanaler? Cd har redan haft dåligt utbud va det gäller musik kanaler men nu blir det katastrof.
Kanske nån från Cd kan ge nå svar här... Besviken man blir nu,får bra lust å säga upp abbonemanget.
http://www.canaldigi...alforandringar/
Startade en ny tråd eftersom detta är OT här: https://www.minhembi...howtopic=295230
Postad 16 februari 2012 - 21:45
Hej Krille 56,
Med vänliga hälsningar,
Miriam
Har samma fel. Tittar inte så ofta på text-tv så jag har inte upptäckt det förrän jag såg detta inlägg.
Postad 16 februari 2012 - 23:25
Blir mer och mer lik sagemboxen man hade innan med alla problem, en orsak att man sa upp abbonnemanget förra gången.
Får inte igång EPGn på denna kanal just nu, kanske därför? Man blir trött på dessa ständiga problem.
Kunde inte ens logga in på deras sida, godkände inte mitt lösenord fast jag vet att det är rätt, kanske ännu en bugg?!
Postad 16 februari 2012 - 23:42
Så det är väl troligen för att EPGn inte finns på kanalen som den inte spelade in.
Ska inte skylla allt på CD, använde fel användarnamn, därför kom jag inte in på min sida.
Postad 17 februari 2012 - 07:50
Klockan 19:40 såg jag No Program dyka upp i EPGn för programmet 19:00.
sedan spred sig detta, när inspelningen skulle starta, kl 20:00, var EPGn blank och boxen följer vad som står i EPGn.
Med andra ord, ett utsändningsproblem av EPGn, inte boxen som bråkade. Gick utmärkt att spela in manuellt men de EPG-programmerade programmen spelades inte in på kanalen.
Postad 17 februari 2012 - 07:50
Det var fel i epg-data. Alla andra kanaler var ok, inklusive TV3HD.Kollade mina förprogrammerade inspelningar, programmen fanns i listan men utan tidsangivelse.
Så det är väl troligen för att EPGn inte finns på kanalen som den inte spelade in.
Ska inte skylla allt på CD, använde fel användarnamn, därför kom jag inte in på min sida.
Tidigt på kvällen uppdaterades inte pågående program, utan angivelsen var pågående 19.00-21.00 "No Program" nästa 21.00-21.55 "CSI Miami". Då var klockan 21.30.
Senare listades bara "No program" i 3-timmarsintervaller. När jag kollade i min inspelningslista (21.30) så fanns "The River" med rätt start/stopp-tid, men eftersom epg/eit angav "No program" så spelades det inte in (jag kollade strax innan 23 när jag såg att boxens inspelningsdiod var släckt).
Nu på morgonen verkar epg för kanal5hd funka igen.
Igår när jag kollade fjärrinspelningsfunktionen så kunde jag inte hitta TV3hd och Kanal5hd i kanallistan. Hoppas det fixas snart.
Nu på morgonen verkar den tjänsten ligga nere. Kunde inte logga in.
Postad 17 februari 2012 - 13:41
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar