Skillnad på dyra och billiga kablar?
2355 svar till detta ämne
Postad 25 June 2013 - 19:17
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag håller med fullständigt!
Men att fara med uppenbar osanning när folk ber om råd är en helt annan sak och inte ok.
Håller med. Och man bör vara tydlig med att det, om man nu som Leif B hör skillnad, trots allt handlar om handlar om små skillnader(för det utgår jag från att det gör) och alltså bör komma i sista hand. Rätt kul att läsa senaste kabeltestet i Hifi&Musik. Skribenten ägnar faktiskt ett stycke åt det faktum att alla definitivt inte delar uppfattningen att kablar gör skillnad. Han själv lär ju dock uppenbarligen tycka det, annars vore ju testet en smula meningslöst.
Postad 25 June 2013 - 19:28
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Håller med. Och man bör vara tydlig med att det, om man nu som Leif B hör skillnad, trots allt handlar om handlar om små skillnader(för det utgår jag från att det gör) och alltså bör komma i sista hand.
Rätt kul att läsa senaste kabeltestet i Hifi&Musik. Skribenten ägnar faktiskt ett stycke åt det faktum att alla definitivt inte delar uppfattningen att kablar gör skillnad. Han själv lär ju dock uppenbarligen tycka det, annars vore ju testet en smula meningslöst. 
Det är A och O att sitta i den perfekta platsen framför högtalarna. Mina står t.ex. 1/3 från bakväggen av rummets djup. Sitter naturligtvis inte vid bakväggen utan ca 1/5 från den av hela rummets djup. Rummet är speciellt gjort för optimal lyssning. Helt symetriskt. Är det någon här som byggt ett speciellt lyssningrum ? Jag vill inte lura er på något sätt. Det jag har skrivit om kablars påverkan är helt sanna och det har jag upptäckt i alla mina tester. Har gjort egna kablar, köpt dyra kablar, billiga kablar och olika material i dom, tvinnat , flätat , vattenisolerade och mycket annat. Ni får tro vad ni vill såklart men i mitt rum hör jag skillnad på om man vänder strömkontakten i uttaget.
Redigerat av Leif B, 25 June 2013 - 19:40.
Postad 25 June 2013 - 19:36
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Nästa fråga är väl oxå när det är dags att börja uppgradera från bra kablar dvs 2.5mm2 kablar till "riktigt dyra bra kablar". Är det när man har sjukt dyra högtalare, grym förstärkare och ett väl akustikanpassat rum. Eller menar ni att det är sådan hörbar skillnad i högtalarkabel att det lämpar sig även vid billigare hemmabion/ eller stereolyssning så att det alltid är värt att kosta på märkeskabel? Bör man även byta elkabeln in i anläggningen? Funkar den då som något filter efter som det är väldigt få(dom finns) som byter hela vägen till och i proppskåpet.. Sen undrar man ju vad det spelar för roll när det är vanlig "skitkabel" i backen fram till inkommande elskåp.. Men det är ju en annan femma. Jag tycker det är grymt intressant med de som hör skillnad, hur långt har dom gott med resten av grejerna. Det lär ju vara väldigt fint dragna kablar bakom stereon så man inte blandar signal och elkabel mm. Jag vill påpeka att jag faktiskt undrar seriöst och inte försöker kasta skit på dom som tycker sig höra skillnad. Jag hör inte skillnad vad jag vet, nu kanske jag inte sitter på de vassaste grejerna och inte den bästa hörselen heller men det är ändå kul att veta när man ska satsa på kablagen.
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 25 June 2013 - 19:40.
Postad 25 June 2013 - 19:50
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Nästa fråga är väl oxå när det är dags att börja uppgradera från bra kablar dvs 2.5mm2 kablar till "riktigt dyra bra kablar". Är det när man har sjukt dyra högtalare, grym förstärkare och ett väl akustikanpassat rum.
Eller menar ni att det är sådan hörbar skillnad i högtalarkabel att det lämpar sig även vid billigare hemmabion/ eller stereolyssning så att det alltid är värt att kosta på märkeskabel?
Bör man även byta elkabeln in i anläggningen? Funkar den då som något filter efter som det är väldigt få(dom finns) som byter hela vägen till och i proppskåpet.. Sen undrar man ju vad det spelar för roll när det är vanlig "skitkabel" i backen fram till inkommande elskåp.. Men det är ju en annan femma.
Jag tycker det är grymt intressant med de som hör skillnad, hur långt har dom gott med resten av grejerna. Det lär ju vara väldigt fint dragna kablar bakom stereon så man inte blandar signal och elkabel mm.
Jag vill påpeka att jag faktiskt undrar seriöst och inte försöker kasta skit på dom som tycker sig höra skillnad. Jag hör inte skillnad vad jag vet, nu kanske jag inte sitter på de vassaste grejerna och inte den bästa hörselen heller men det är ändå kul att veta när man ska satsa på kablagen.
Jag har bytt ut strömkablarna från proppskåpet till en större area. 1,5 mm2 är rätt vanligt i ett hem. Har ökat upp till 2,5 mm2. Förbättringen visar på att ljudet blir mer attackvilligt när det behövs. Kan tänka mig att en förstärkare slipper få andnöd. Ja var går gränsen när man ska byta kablar ? Inte vet jag. Mitt gedigna intresse för att vilja få ut så mycket det går inom rimliga kostnader driver mig att prova mig fram. Vi pratar inte om stora skillnader med olika kablar men de finns. Om man inte är en sådan fantast som jag är så bryr man sig inte om olika kablar. Kan bara säga att placeringen av högtalarna har stor betydelse också. Det kan ta månader eller år att hitta rätt plats. Det kan hänga på några millimeter hit eller dit.
Postad 25 June 2013 - 20:00
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Jag vill inte lura er på något sätt. Det jag har skrivit om kablars påverkan är helt sanna och det har jag upptäckt i alla mina tester. Har gjort egna kablar, köpt dyra kablar, billiga kablar och olika material i dom, tvinnat , flätat , vattenisolerade och mycket annat.
Då får du ytterligare en chans att svara på frågan varför du, för inte allt för länge sedan, startade en tråd med nedan "nybörjarfråga"? Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda. Vad skiljer dom åt? Är dyra bättre än nya? Hur långa ska dom vara? Grova eller tunna? Alla tips mottages.
Postad 25 June 2013 - 20:04
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nej nu får du f*n ta och ge dig! Jag kan köpa ditt tramsande om högtalarkabel hit och signalkabel dit, men strömvägen mellan elcentralen och förstärkaren?
Visst, det kan finnas andra ordningens övertoner i elnätet, det köper jag. Dessa plockar du bort med ett filter, alternativt induktionskompenserar nätet. Påverkar det ljudet? Nej. Men att gå upp en dimension i kabel och förklara det med att ljudet blir mer "attackvilligt" var det i särklass dummaste jag läst från dig. En förstärkare får inte andnöd av 1,5mm2 kabel, punkt!
Fån! Håll dig till att trolla på Aftonblaskan istället. Jag har redan bevisat att du enbart är ute efter att provocera och trolla, kan inte förstå att du inte har fått en varning än...
Postad 25 June 2013 - 20:13
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag har redan bevisat att du enbart är ute efter att provocera och trolla, kan inte förstå att du inte har fått en varning än...
Det är du långt ifrån ensam om och inte först i kön heller. Vi har redan konstaterat att han både har en påstådd hörselskada och skrivit att han har lite nybörjarfrågor och vill veta vilka kablar han ska köpa osv.Detta samtidigt som han orerar vilka enorma guldöron och tung kompetens han besitter i ämnet. Så antingen ljuger han om sina påstådda "kunskaper" och "erfarenheter" i området, eller så så trollar han bara i syfte med att bara provocera fram en kabeldebatt. Det är de enda två alternativen som exsisterar rent logiskt här. Vad gäller varningar är jag helt övertygad om att han redan fått nån, men det kan vi inte se, bara han själv.Oavsett vad kan vi dock konstatera att han måste vara världens mest mätta troll.
Redigerat av masse70, 25 June 2013 - 20:23.
Postad 25 June 2013 - 20:14
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Hur tjock kabel har du i proppen?
Postad 25 June 2013 - 20:24
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Hur tjock kabel har du i proppen?
Vem, trollet?
Postad 25 June 2013 - 20:30
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Då får du ytterligare en chans att svara på frågan varför du, för inte allt för länge sedan, startade en tråd med nedan "nybörjarfråga"? Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vilka högtalarkablar jag ska använda. Vad skiljer dom åt? Är dyra bättre än nya? Hur långa ska dom vara? Grova eller tunna? Alla tips mottages.
Ja, vad säger man förutom denna passande bild:
633839881663280785-embarrassment.jpg 71.89K
1 Antal nerladdningarFast låt mig komma med en kvalificerad gissning, han kommer inte ge dig en respons på detta....
Redigerat av masse70, 25 June 2013 - 21:03.
Postad 25 June 2013 - 20:31
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Vem, trollet?
Ja, naturligtvis. Undrar hur han har löst en sådan flaskhals. Fast han kanske har dragit det förbi proppskåpet på något fiffigt sätt.
Redigerat av Johan_i_burken, 25 June 2013 - 20:31.
Postad 25 June 2013 - 20:36
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Ja, naturligtvis. Undrar hur han har löst en sådan flaskhals. Fast han kanske har dragit det förbi proppskåpet på något fiffigt sätt.
Jag undrar mest hur han har löst flaskhalsen mellan det lokala ställverket och hans proppskåp.
Postad 25 June 2013 - 20:39
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Allt är löst, oroa er inte för mig.
Postad 25 June 2013 - 20:44
Fiskbuljong
-
Fiskbuljong
-
Användare
-
-
114 inlägg
Självklart har han ju även 2,5mm2 på ALLT internt kablage. Även ledningsbanorna på kretskorten, benen på alla komponenter på kretskorten osv. Brukar även rekommendera att ha ett gummiupphängt hus för att undvika vagabonderande krypströmmar i jordledaren*, detta brukar tillföra en extra "omph" i frekvenserna 45-48Hz.
*självklart är jordledaren dessutom galvaniskt frånskild med hjälp av en separat transformator.
Redigerat av Fiskbuljong, 25 June 2013 - 20:48.
Postad 25 June 2013 - 21:01
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Jag undrar mest hur han har löst flaskhalsen mellan det lokala ställverket och hans proppskåp.
Men kabeln in i proppskåpet är väl en grövre kabel än 1,5mm2 eller? Fast vad fan spelar det för roll, glöm allt.
Postad 25 June 2013 - 21:05
tonivm
-
tonivm
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Självklart har han ju även 2,5mm2 på ALLT internt kablage. Även ledningsbanorna på kretskorten, benen på alla komponenter på kretskorten osv. Brukar även rekommendera att ha ett gummiupphängt hus för att undvika vagabonderande krypströmmar i jordledaren*, detta brukar tillföra en extra "omph" i frekvenserna 45-48Hz.
*självklart är jordledaren dessutom galvaniskt frånskild med hjälp av en separat transformator.
Tack för denna komentar, skrattade så mycket tills jag tappade andan och tårana börja rinna  sorry för OT! Edit: skrattade till meningen gummiupphängt hus.
Redigerat av tonivm, 25 June 2013 - 21:16.
Postad 25 June 2013 - 21:08
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Lite trist att nivån är så pass låg här. Okunskap är byfånes bästa vapen.
Redigerat av Leif B, 25 June 2013 - 21:10.
Postad 25 June 2013 - 21:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Det är A och O att sitta i den perfekta platsen framför högtalarna. Mina står t.ex. 1/3 från bakväggen av rummets djup. Sitter naturligtvis inte vid bakväggen utan ca 1/5 från den av hela rummets djup. Rummet är speciellt gjort för optimal lyssning. Helt symetriskt.Har gjort egna kablar, köpt dyra kablar, billiga kablar och olika material i dom, tvinnat , flätat , vattenisolerade och mycket annat.
Skulle vara intressant med ett foto på rummet och dom vattenisolerade kablarna.
Postad 25 June 2013 - 21:20
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Okunskap är byfånes bästa vapen.
I valet mellan okunskap och dumhet - välj okunskap, det kan botas.
Postad 25 June 2013 - 22:15
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Ja du käre Leif, inte bara har du kul med dina kablar. Du verkar dessutom väcka viss muntration hos andra människor här. Se det från den ljusa sidan, delad (nåja) glädje är dubbel glädje.
Själv har jag väl lite svårt att förstå att du fastnat så för tweakandet, det får jag nog säga.
Men å andra sidan har jag ännu svårare att förstå hur denna "tillbehörsbransch" har kunnat bli så stor om det verkligen är noll skillnad. Jag kan helt enkelt inte fatta det. Hundratals, eller tusentals, firmor som lägger ner en ohygglig möda enbart för att lura skiten ur korkade hifipuckon med mer pengar än förstånd. Kan det verkligen vara så?
Och är hifipressen då alla dessa konkurrerande firmors hantlangare samtidigt på nån vänster.
Med detta vill jag inte ha sagt att det därmed måste vara någon skillnad, bara att jag inte fattar hur och varför det annars vuxit fram en marknad.
Postad 25 June 2013 - 22:47
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Men å andra sidan har jag ännu svårare att förstå hur denna "tillbehörsbransch" har kunnat bli så stor om det verkligen är noll skillnad.
Om man betänker att det beräknas finnas 110 miljoner användare av homeopatiska preparat i EU så är det väl inte märkligt att det går att sälja "hifitillbehör" som inte har någon verkan alls.
Postad 26 June 2013 - 01:41
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
N när man kollar och du inte har ett ända kort på in fina anläggning så är det svårt att tro att allt skulle vara perfekt hos dig..
Du får gärna motbevisa oss med lite fina kort på in anläggning och framförallt på allt kablage..
Postad 26 June 2013 - 09:32
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Bör man även byta elkabeln in i anläggningen? Funkar den då som något filter efter som det är väldigt få(dom finns) som byter hela vägen till och i proppskåpet.. Sen undrar man ju vad det spelar för roll när det är vanlig "skitkabel" i backen fram till inkommande elskåp.. Men det är ju en annan femma.
Vad jag inte förstår (på riktigt) är varför kabelkramarna inte har en online-UPS (eller åtminstone med lik- och växelriktare i serie) som standardutrustning 1A mellan elnätet och sina apparater? Eller är det inte tillräckligt coolt, och tjocka boaormar för tusentals kronor är roligare? En online-UPS är ju det enda som faktiskt kan ge en bättre/renare strömförsörjning än nätet ger direkt. Kablarna gör ju inte ett dyft. Men nej, det är ingen som har tydligen. Någon? Alls? Hört talas om någon? Bara det faktumet visar ju hur mycket hittepå det handlar om. Köp det som inte gör skillnad och strunta i det som potentiellt faktiskt kan ha någon effekt.
Postad 26 June 2013 - 09:38
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Själv har jag väl lite svårt att förstå att du fastnat så för tweakandet, det får jag nog säga. Men å andra sidan har jag ännu svårare att förstå hur denna "tillbehörsbransch" har kunnat bli så stor om det verkligen är noll skillnad. Jag kan helt enkelt inte fatta det. Hundratals, eller tusentals, firmor som lägger ner en ohygglig möda enbart för att lura skiten ur korkade hifipuckon med mer pengar än förstånd. Kan det verkligen vara så? Och är hifipressen då alla dessa konkurrerande firmors hantlangare samtidigt på nån vänster.
Jo, tyvärr är det så illa. Jag kan tänka mig att det "back in the day" var skillnad när kvalitén på komponenter och ljudkvalitet faktiskt skillde sig kraftigt mellan olika tillverkare och tekniker. Det är ju ändå en relativt gammal branch för att vara i tekniksegmentet. Branchen har sedan hängt med och bitit sig fast. När skillnaderna klingade av fortsatte man med mördande reklam för att inte tappa marknad. Samtidigt (när man ändå närmare sig gråzonen) så utökar man med mer grejer som aldrig gjort skillnad (kablar, speciellt för digitala signaler). När det väl har cementerat sig och folk tror på det så är det bara att fortsätta med hifi-möss, cd-pennor, avmagnetiserare, magiska stenar, etc., etc. Vad gäller tidningar beror det nog dels på målgruppen, och dels på att sponsrade recensioner knappast är ovanligt. Med är åtminstone min, högst amatörmässiga, teori.
Postad 26 June 2013 - 09:48
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jo, tyvärr är det så illa. Jag kan tänka mig att det "back in the day" var skillnad när kvalitén på komponenter och ljudkvalitet faktiskt skillde sig kraftigt mellan olika tillverkare och tekniker. Det är ju ändå en relativt gammal branch för att vara i tekniksegmentet. Branchen har sedan hängt med och bitit sig fast. När skillnaderna klingade av fortsatte man med mördande reklam för att inte tappa marknad. Samtidigt (när man ändå närmare sig gråzonen) så utökar man med mer grejer som aldrig gjort skillnad (kablar, speciellt för digitala signaler). När det väl har cementerat sig och folk tror på det så är det bara att fortsätta med hifi-möss, cd-pennor, avmagnetiserare, magiska stenar, etc., etc. Vad gäller tidningar beror det nog dels på målgruppen, och dels på att sponsrade recensioner knappast är ovanligt.
Med är åtminstone min, högst amatörmässiga, teori.
Tror faktiskt det kan vara ungefär så som du säger. Är helt med på din teori.
Postad 26 June 2013 - 09:52
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
N när man kollar och du inte har ett ända kort på in fina anläggning så är det svårt att tro att allt skulle vara perfekt hos dig.. Du får gärna motbevisa oss med lite fina kort på in anläggning och framförallt på allt kablage..
Never gonna happen... Har alltid varit så att de som trollar mest och är mest högljudda här inte har en endaste bild eller någon form av info/bevis vad dom faktiskt själva har. Dom är ofta också väldigt pigga på att dissa andras saker men vågar alltså inte visa upp nåt själva. Dra din egen slutsats...
Postad 26 June 2013 - 09:59
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Never gonna happen...
Har alltid varit så att de som trollar mest och är mest högljudda här inte har en endaste bild eller någon form av info/bevis vad dom faktiskt själva har.
Dom är ofta också väldigt pigga på att dissa andras saker men vågar alltså inte visa upp nåt själva.
Dra din egen slutsats... 
Men han har ju tidigare berättat vad han har för prylar. Vill minnas att det var XTZ golvare i 10000 Kr.klassen och ett par SA Saxo 30 runt 5000Kr. Sedan var det väl Copland CTA 401 med diverse olika rör vill jag minnas. Man kan ju dra vilka slutsatser man vill av detta, men någon HighEnd är det ju knappast.
Postad 26 June 2013 - 10:54
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Jag köpte högtalarkabel för ett tag sen.10 meter Supra 2,5 mm. Konversationen i butiken var ungefär så här vad jag minns. Jag: -Hej, jag vill ha 10 meter Supra. Försäljaren: -Jaha, vad har du för högtalare? Jag: -Har ett par Dali. Försäljaren: -Hmm, Supra till Dali, vet inte om det är bra. Dali har en ljus klang. Jag: -Mina har inte direkt en ljus klang tycker jag. Försäljaren: - Vad har du för stärkare? Jag: -Det är en Denon. Försäljaren: -Ok, det är den som balanserar ljudet men det är viktigt att köpa en bra kabel. Jag: -Ja, men nu vill jag köpa denna Supra som jag bestämt mig för innan. Försäljaren: - Ok, det är faktiskt en väldigt bra kabel den står sig bra i jämförelse med dyrare varianter. Skall vi terminera kabeln åt dig? Jag: -Nej, jag kan montera bananerna själv. Försäljaren: -Hmm, tänk på att det är viktigt om du löder så att inte syre blir kvar i kontakten. Syre är inte bra. Jag: -Visst, men nu vill jag betala.
Postad 26 June 2013 - 11:03
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Jag köpte högtalarkabel för ett tag sen.10 meter Supra 2,5 mm. Konversationen i butiken var ungefär så här vad jag minns. Jag: -Hej, jag vill ha 10 meter Supra. Försäljaren: -Jaha, vad har du för högtalare? Jag: -Har ett par Dali. Försäljaren: -Hmm, Supra till Dali, vet inte om det är bra. Dali har en ljus klang. Jag: -Mina har inte direkt en ljus klang tycker jag. Försäljaren: - Vad har du för stärkare? Jag: -Det är en Denon. Försäljaren: -Ok, det är den som balanserar ljudet men det är viktigt att köpa en bra kabel. Jag: -Ja, men nu vill jag köpa denna Supra som jag bestämt mig för innan. Försäljaren: - Ok, det är faktiskt en väldigt bra kabel den står sig bra i jämförelse med dyrare varianter. Skall vi terminera kabeln åt dig? Jag: -Nej, jag kan montera bananerna själv. Försäljaren: -Hmm, tänk på att det är viktigt om du löder så att inte syre blir kvar i kontakten. Syre är inte bra. Jag: -Visst, men nu vill jag betala.
Säljare!
Postad 26 June 2013 - 13:40
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Gillar inte heller säljarna... Men de jobbar för sin sak. Ärligt så tror jag inte att många har provat olika kablar här. De som har testat och har en anläggning där det hörs skillnad är välkomna med kommentarer. Två likadana kablar som är uppbyggda på samma sätt är det ingen direkt skillnad på. Men 2 olika konstruktioner kan man höra skillnaden.
Postad 26 June 2013 - 13:50
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
De som har testat och har en anläggning där det hörs skillnad är välkomna med kommentarer.
Det var ju snällt... Då får du gärna berätta vilka anläggningar som hör till gruppen "där skillnader hörs"?
Du får fortfarande även svara på den fråga du duckat för tidigare (hur du kan påstå att du tweakat med t.ex. kablar under "livslång" tid och ändå för en tid sedan startat en tråd där du ställer nybörjarfrågor om kablar).
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 June 2013 - 13:50.
Postad 26 June 2013 - 14:11
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
. De som har testat och har en anläggning där det hörs skillnad är välkomna med kommentarer. Två likadana kablar som är uppbyggda på samma sätt är det ingen direkt skillnad på. Men 2 olika konstruktioner kan man höra skillnaden.
Om jag tar en vanlig högtalarkabel och kopplar ett filter på den bestående av en spole och en kondensator och sen jämför den med en kabel utan filter så borde det vara skillnad ja. Precis så är kablar från Transparent uppbyggda. En hemlig låda mitt på kabeln. I lådan är det ett filter ingjutet. Dessa kablar kan kosta upp till 600 000 kr per par. Sen efterlyser du kommentarer från tester, ja det finns att läsa om här på forumet, bara att söka. Resultaten från testerna är lika träffsäkra som rena gissningar. Det är blindtester som gäller.
Postad 26 June 2013 - 14:28
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
600 000 per par? Trolig tillverkningskostnad högst 100 kr (eller vad menar de finns i filtret som kan göra att tillverkningskostnaden stiger?). Bra affär, för säljaren.
Dessutom: Ett filter? En kabel ska väl för f-n göra om ljudet så LITE som möjligt, inte tvärtom. Jisses, vilken lurendrejeri-bransch det här är.
Att försöka få Leif B att svara på direkta frågor om de motsättningar som finns i diverse trådar (och uppenbarligen, i hans utrustning, som tydligen inte är särskilt high tech alls): Lycka till, men jag tror det är enklare att försöka stånga ner en betongvägg...
Postad 26 June 2013 - 14:40
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4140 inlägg
Skulle vara intressant att jämföra denna kabel http://www.hificonsu...s-mm-sc-12.html för 603 000 kr mot en lampsladd.
Postad 26 June 2013 - 14:55
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
Skulle vara intressant att jämföra denna kabel http://www.hificonsu...s-mm-sc-12.html för 603 000 kr mot en lampsladd.
Från hemsidan du länkade till: "Referensen. World Wide. Överväger du den här kabeln vet du vad det handlar om. Du köper världens bästa högtalarkabel och får den specad till din egen utrustning. Med en Opus åtnjuter du också livstids service om du byter utrustning, dvs du skickar kabeln till Transparent jämte ett inköpskvitto från Sverige och får den kostnadsfritt omkalibrerad för din nya utrustning."Hur i glödheta **** kan tillverkaren "omkalibrera" kabeln för kundens nya utrustning om man skickar in kabeln och inte resten av grejorna?  Fy fan för bondfångeri, och Hi-Fi Consult AB bör svartlistas som det skojarföretag de är. Redan den falska marknadsföringen är olaglig...
Postad 26 June 2013 - 15:04
film-fanatiker
-
film-fanatiker
-
Mästare
-
-
2602 inlägg
Ja men vad bra, kanske skulle fungera även för de stackare som vänt högtalarkablarna i fel riktning med. Då slipper de ju slänga hela sin utrustning för att strömmen gått åt fel håll
Redigerat av film-fanatiker, 26 June 2013 - 15:05.
Postad 26 June 2013 - 15:24
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Från hemsidan du länkade till:
"Referensen. World Wide. Överväger du den här kabeln vet du vad det handlar om. Du köper världens bästa högtalarkabel och får den specad till din egen utrustning. Med en Opus åtnjuter du också livstids service om du byter utrustning, dvs du skickar kabeln till Transparent jämte ett inköpskvitto från Sverige och får den kostnadsfritt omkalibrerad för din nya utrustning."
Hur i glödheta **** kan tillverkaren "omkalibrera" kabeln för kundens nya utrustning om man skickar in kabeln och inte resten av grejorna? 
Fy fan för bondfångeri, och Hi-Fi Consult AB bör svartlistas som det skojarföretag de är. Redan den falska marknadsföringen är olaglig...
En kabel i den prisklassen borde ju faktiskt vara självkalibrerande. Kanske finns Audyssey som nanospray att köpa till.
Postad 26 June 2013 - 15:44
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4773 inlägg
En kabel i den prisklassen borde ju faktiskt vara självkalibrerande. Kanske finns Audyssey som nanospray att köpa till. 
Kvittot som skall skickas in med kabeln måste nog "exponeras" i lyssningspositionen och sen kan kabeltillverkaren mha mikroskop analysera papprets struktur och på så vis utröna hur kabeln skall "omkalibreras"... Nån som handlat nåt av bondfångarna Hi-Fi Konsult AB?
Postad 26 June 2013 - 16:08
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Att försöka få Leif B att svara på direkta frågor om de motsättningar som finns i diverse trådar (och uppenbarligen, i hans utrustning, som tydligen inte är särskilt high tech alls): Lycka till, men jag tror det är enklare att försöka stånga ner en betongvägg...
Fast nog borde han väl svara på dessa enkla frågor som utgår från sådant som han själv sagt? Att inte svara är ju detsamma som att erkänna att han inte vill diskutera seriöst utan endast "trolla". Ställer man kravet att folk måste ha en anläggning "där skillnader hörs" så måste man ju även kunna säga vilka dessa anläggningar är eller åtminstone på något sätt beskriva vad en anläggning "där skillnader hörs" måste bestå av. Ställer man nybörjarfrågor om kablar och något senare påstår att man tweakat i evigheter så måste man ju, om man vill tas som seriös, även förklara dessa motsatser.
Postad 26 June 2013 - 16:08
Unregisteredd27f924d
-
Unregisteredd27f924d
-
Beroende
-
-
1130 inlägg
Lite synd att dom kablarna inte fanns i längre längder.. http://www.hificonsu...-12.html<br />Samt att dom har den där knölen på mitten... Dom blir svåra att dra i 20mm rören jag har lagt för mina högtalarkablar. Annars hade det lätt varit värt till mina 11 högtalare.. Sen skulle jag och Leffe sitta och lyssna på kabeln... Nej Leif B Upp med bilder på ditt lyssningsrum, samt på alla kabeldragningar och akustikfixet.. Om det inte håller ganska hög kvalité så får man nog utgå ifrån att du bara snackar.. Då tänker nog jag ta en stor skopa salt till allt du skriver. För okej att det ev kan finnas skillnader mellan skitkabel och finkabel, MEN inte så stor skillnad att det skulle vara värt att byta kablage före man akustikfixar rummet. Det köper jag aldrig! Så fram med kameran eller lägg ned!
Redigerat av Unregisteredd27f924d, 26 June 2013 - 16:09.
Postad 26 June 2013 - 17:17
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Mycket snack men ingen verkstad... Ledsen men ni har för katten inte ens provat olika kablar och sitter här och säger att det inte är någon skillnad... herregud... vad pysslar ni med här? Bara massa dyngsnack om ett ämne ni inte vet ett dyft om !!
Postad 26 June 2013 - 17:20
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Leif B: alla vet vem som är dyngsnackaren här...
Postad 26 June 2013 - 17:30
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Opus är en fräsig kabel i verkligheten.... de är lika stora som dammsugare vilket jag misstog dom för första gången jag såg dom
Jag frågade även varför de är så dyra och en anledning är tydligen att de har en lite extrem tillverknings process där bla ledarna poleras i flera veckor, kolfiber "mage" med något hemligt innehåll mm.
De är ju exklusiva det får man ju ge dom...sen kan man väl tycka att marknadsföringen av dom är lite mambo jambo, har själv ägt "ultra" i två omgångar men vad jag tycker om transparent "ljudmässigt" håller jag för mig själv men snygga som attans är dom tycker jag.
Redigerat av robert293, 26 June 2013 - 17:34.
Postad 26 June 2013 - 18:07
Leif B
-
Leif B
-
Forumräv
-
-
934 inlägg
Opus är en fräsig kabel i verkligheten.... de är lika stora som dammsugare vilket jag misstog dom för första gången jag såg dom 
Jag frågade även varför de är så dyra och en anledning är tydligen att de har en lite extrem tillverknings process där bla ledarna poleras i flera veckor, kolfiber "mage" med något hemligt innehåll mm. De är ju exklusiva det får man ju ge dom...sen kan man väl tycka att marknadsföringen av dom är lite mambo jambo, har själv ägt "ultra" i två omgångar men vad jag tycker om transparent "ljudmässigt" håller jag för mig själv men snygga som attans är dom tycker jag.
Varför vågar du inte erkänna att dom är bättre än EKK?
Redigerat av Leif B, 26 June 2013 - 18:08.
Postad 26 June 2013 - 18:28
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Mycket snack men ingen verkstad... Ledsen men ni har för katten inte ens provat olika kablar och sitter här och säger att det inte är någon skillnad... herregud... vad pysslar ni med här? Bara massa dyngsnack om ett ämne ni inte vet ett dyft om !!
Jag har provat några olika kablar men väntar fortfarande på att du skall tala om vilka anläggningar du menade krävs för att höra skillnader mellan olika kablar.
Postad 26 June 2013 - 18:40
robert293
-
robert293
-
Guru
-
-
4533 inlägg
Varför vågar du inte erkänna att dom är bättre än EKK? 
För att de inte alltid är det, enl mig beror det helt o hållet på om man föredrar förändringen som blir och den förändringen ändras beroende på högtalarnas egenskaper (fortfarande enl mig)...i min nuvarande rigg föredrar jag ekk men använder nuförtiden nordost av det billiga slaget (mest för att de är platta och att de då dras under basarna....på så vis slipper jag katternas fanatiska beroende av att tugga på saker...dyra saker....
Redigerat av robert293, 26 June 2013 - 18:41.
Postad 26 June 2013 - 19:26
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vad folk provat eller inte kan du ju förstås inte veta så mycket om. Sedan kan jag ju tycka att uttalanden som nedan kanske inte gör det lättare att ta till sig det du säger; "Två likadana kablar som är uppbyggda på samma sätt är det ingen direkt skillnad på. Men 2 olika konstruktioner kan man höra skillnaden. " Det blir liksom väldigt svårt att definiera vad "två olika" konstruktioner innebär. Hur olika får de vara innan man hör skillnad, undrar man ju då?
Postad 26 June 2013 - 19:38
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Mycket snack men ingen verkstad... herregud... vad pysslar ni med här? Bara massa dyngsnack om ett ämne ni inte vet ett dyft om !!
Jag undrar jag vem som har mest väloljade gångjärn och minst verktyg i garaget... Frågan är snarare vd DU pysslar med här... Jo, just det, trollar... Du är ta mig sjutton värre dyngspridare än en noshörning med magproblem.
Postad 26 June 2013 - 19:51
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Nej Leif B Upp med bilder på ditt lyssningsrum, samt på alla kabeldragningar och akustikfixet.. Om det inte håller ganska hög kvalité så får man nog utgå ifrån att du bara snackar.. Då tänker nog jag ta en stor skopa salt till allt du skriver. För okej att det ev kan finnas skillnader mellan skitkabel och finkabel, MEN inte så stor skillnad att det skulle vara värt att byta kablage före man akustikfixar rummet. Det köper jag aldrig! Så fram med kameran eller lägg ned!
Sitter här med en näve popcorn och en kall öl och undrar hur det gick med bilderna på BleifS utrustning ? Några bilder ännu på denna mirakel-anläggning ?
Postad 26 June 2013 - 20:37
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Jag tror nog det finns många kompetenta medlemmar här som har hållt på med hifi och hemmabio minst lika länge som du. Jag kan nog tycka att det isåfall är minst lika mycket snack och lite verkstad från ditt håll i sådana fall. Jag tycker det börjar bli mycket trollande från din sida nu. Visst får man ha olika åsikter huruvida kablar gör skillnad eller ej men ditt siande börjar bli löjligt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Tillbehör
-
→
Kablar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|