Jag vill ha så lite lån som möjligt, då är man oberoende vad som händer för övrigt.
Postad 03 June 2016 - 12:32
Jag vill ha så lite lån som möjligt, då är man oberoende vad som händer för övrigt.
Postad 03 June 2016 - 12:58
Att köpa en bil är det sämsta ekonomiska beslutet man kan göra.
Jag fattar inte hur folk som påstår något annat är vid sina fulla sinnes bruk. Leasing avtal är 10000000% bättre de första 3 åren.
Okej?!
Hur ska man räkna för att göra en korrekt jämförelse? Är det mest rättvist att räkna ett billån på 36 månader eftersom leasingtiden är på den tiden? Eller ska man bara se till att amorteringar blir lika hög som månadskostnaden för leasingen är?
Förstår inte riktigt hur man ska räkna.
Det beror på vilket restvärde man räknar med... efter (i ditt exempel) 36 mån så skall ju bilen ha ett visst värde kvar då du inte betalat av hela bilen på den tiden.
Som jag skrev tidigare kan du räkna med en avbetalning på runt 7 år, det brukar vara brukligt med ett restvärde på 0,-!
Postad 03 June 2016 - 14:19
Aaa att skaffa ett billån är ju det smartaste man kan göra... 🙈🙈🙈Svindumt att betala bilen kontant. 200k ger ganska bra ränta om du investerar dom. Bättre ränta än billånet.
Har man inte råd ska man inte skaffa det, lån har man för att köpa hus!
Redigerat av MartinAberg, 03 June 2016 - 14:21.
Postad 03 June 2016 - 14:39
Bilen kostar ju lika mycket oavsett om du amorterar 5000/månad eller har 0 i amortering. Lätt att blanda ihop kostnader och finansiering.
Postad 03 June 2016 - 14:43
Aaa att skaffa ett billån är ju det smartaste man kan göra...
Ehh,ja och hur hade du tänkt att de flesta skulle ta sig fram?
Cykla?...Spara 7 år innan bilköp?
Eller ska alla köra gamla skruttbilar ?
Postad 03 June 2016 - 14:46
Eller för just bil som oftast är den näst dyraste saken man köper i livet förutom just ens boende....
Postad 03 June 2016 - 15:32
Med det resonemanget ska du ju inte köpa hus heller för du har inte råd med det.
Postad 03 June 2016 - 15:47
Köpa en fabrikny bil är kanske inte det smartaste man kan göra överhuvudtaget ekonomiskt sätt, att göra det kontant är nog att spä på hur illa det är =) Värdeminskningen är så pass stor att du ändå slänger stora delar av din investering i sjön så länge du inte har tänkt att använda bilen tills det är dags att skrota. Bättre att betala lite ränta, behålla cashen på banken som trygghet och kanske lite investering och istället cahsha in en kontantinsats vart 3-4 år.
Min senaste passat hade jag kunnat cashat kontant, men till vilken nytta om 3-4 år? Lovar att jag kan göra mer med dem 250' som jag sparade på banken i form av tillväxt och trygghet än om jag betalat in dem på bilen som ändå haft en gigantisk värdeminskning. Vissa saker lönar sig dåligt att betala cash =)
Redigerat av hugeman, 03 June 2016 - 15:50.
Postad 03 June 2016 - 16:46
Eller så väljer man rätt linje i gymnasiet och tjänar pengar med en gång.Ehh,ja och hur hade du tänkt att de flesta skulle ta sig fram?
Cykla?...Spara 7 år innan bilköp?
Eller ska alla köra gamla skruttbilar ?
Har alltid haft bil sedan jag var 18, alltid betalat cash och aldrig haft äldre bil än 15 år.
Man väljer vad man lägger pengarna på.
Vissa sparar, andra slösar!
Postad 03 June 2016 - 17:08
Lånar hellre upp pengar till ett bilköp än rör mina fonder som har gett bättre avkastning på sikt än vad räntor på billån kostat.
Postad 03 June 2016 - 17:20
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 04 June 2016 - 06:14.
Postad 03 June 2016 - 18:06
För att göra det lite mer bilrelaterat och mindre bankrelaterat byter jag ämne.
Någon mer som anser att Red Bulls design är snyggast i årets F1?
Postad 03 June 2016 - 18:26
Eller så väljer man rätt linje i gymnasiet och tjänar pengar med en gång.
Har alltid haft bil sedan jag var 18, alltid betalat cash och aldrig haft äldre bil än 15 år.
Man väljer vad man lägger pengarna på.
Vissa sparar, andra slösar!
Jo fast det är ju en sak att låna på en 10-15 år gammal bil och en 0-3 år gammal bil. Burkar inte ens tillåtas lån på bilar äldre än 8 år om du ska ha bilen som säkerhet. Om du nu inte menar 1-5 år och då brukar det som sagt inte vara en jättegod idé att casha kontant på grund av värdeminskningen, speciellt inte med dagens räntor.
Redigerat av hugeman, 03 June 2016 - 18:32.
Postad 03 June 2016 - 21:30
Den här diskussionen börjar bli rätt löjlig och tråkig!
Alla gör precis som DOM vill när dom köper bil.
Man gör väl det som passar en själv bäst inte för grannen eller nån annan forums tomtes skull.
SÅ LÄGG NER NU ÄR NI SNÄLLA! ![]()
Postad 04 June 2016 - 17:31
Skruv upp rejält o Njut!
https://www.youtube....h?v=FkP5Svl16Qg
Den motorn ger mig gåshud!!
https://www.youtube....h?v=xk4DxZZc9So
Redigerat av johan b-lund, 04 June 2016 - 17:33.
Postad 04 June 2016 - 22:34
Men frågan är; Har de sparat ihop eller lånat till dessa bilar.
Postad 05 June 2016 - 01:32
Dom leasar nog bara! ![]()
Dom gamla race bilarna är grymma!
En favorit är Lola T70.
Postad 05 June 2016 - 10:30
Haha! Ja den möjligheten har ju inte debatterats.Dom leasar nog bara!
Dom gamla race bilarna är grymma!
En favorit är Lola T70.
Ja Lola är ju nog det fetaste av allt. Rullar en blå replica häromkring. Låter och ser ut som något som käkar småbarn till frukost.
Postad 05 June 2016 - 17:40
Men när det gäller motorljud är tyvärr våra kära otto-motorer rätt tråkiga jämfört med sånt här.
https://www.youtube.com/watch?v=7EPAm9PsbsQ
Hört denna bilen live på Gatebil rudskogen, helt sjuk. Man sitter med gåshud trots olidlig värme. ![]()
På tal om det, inget folk här som besöker gatebil träffarna? Mantorp är ju om 2 veckor.
Postad 05 June 2016 - 18:09
Motorljud? Låter som min gräsklippare ! 😌Men när det gäller motorljud är tyvärr våra kära otto-motorer rätt tråkiga jämfört med sånt här.
https://www.youtube....h?v=7EPAm9PsbsQ
Hört denna bilen live på Gatebil rudskogen, helt sjuk. Man sitter med gåshud trots olidlig värme.
På tal om det, inget folk här som besöker gatebil träffarna? Mantorp är ju om 2 veckor.
Redigerat av vinncent, 05 June 2016 - 18:09.
Postad 05 June 2016 - 18:17
Gåshud är ordet.
Men frågan är; Har de sparat ihop eller lånat till dessa bilar.
Där är ju inte så många fungerande ex kvar, Porsche själva har ett par sen andra Racingföretag som sitter på resten.
Det skiljer sig från modell till modell så allt från 4-5 ext till ett 50 tal.
Postad 05 June 2016 - 18:26
Motorljud? Låter som min gräsklippare !
Liten vråltrimmad motor ![]()
Mitt föra ex var på Porsches Boxer tolva, så här låter en "liten" Boxer 6:a på 3 liter.
https://www.youtube....h?v=um6oVKoQbPU
https://www.youtube....h?v=zvGlSwmTlfQ
Tror inte Porsche har gjort något med mindre cylindervolym. (ej räknat med dagen lmp1)
Redigerat av johan b-lund, 05 June 2016 - 18:31.
Postad 05 June 2016 - 18:31
Eller symaskin på anabola....
Japp... "Riskokare" har aldrig haft ett ljud som imponerar på mig!
Postad 05 June 2016 - 18:46
Haha har nog aldrig hört någon tala dåligt om motorljud från en wankel nån gång, men det är klart nu är jag ju här..
Motorn i den där rx7an är en egenknåpad version av den som sitter i denna, lite snällare variant i Rx7an bara. https://www.youtube....h?v=40CXVrMf8bs
2,6l sugis och 700hk är fränt.
Postad 05 June 2016 - 20:54
Jag säger bara; **** viljen gräsklippare Vinncent måste ha.....Haha har nog aldrig hört någon tala dåligt om motorljud från en wankel nån gång, men det är klart nu är jag ju här..
Motorn i den där rx7an är en egenknåpad version av den som sitter i denna, lite snällare variant i Rx7an bara. https://www.youtube....h?v=40CXVrMf8bs
2,6l sugis och 700hk är fränt.
Postad 05 June 2016 - 21:20
Möjligen missförstår jag dig, men Porsche har gjort väsentligt mindre motorer än 3l. Tidiga 356 var ju 1100cc, första 911 2000cc, ikoniska RS 2700cc, osv.Liten vråltrimmad motor
Mitt föra ex var på Porsches Boxer tolva, så här låter en "liten" Boxer 6:a på 3 liter.
https://www.youtube....h?v=um6oVKoQbPU
https://www.youtube....h?v=zvGlSwmTlfQ
Tror inte Porsche har gjort något med mindre cylindervolym. (ej räknat med dagen lmp1)
Glömde ju den coolaste av dem alla. I slutet av 70-talet tog man fram en 1,4(tror jag) litersversion av 935. Hade runt 350 hästar och vägde typ 7-800kg.
Redigerat av laddie15, 05 June 2016 - 22:27.
Postad 05 June 2016 - 22:07
Men när det gäller motorljud är tyvärr våra kära otto-motorer rätt tråkiga jämfört med sånt här.
https://www.youtube.com/watch?v=7EPAm9PsbsQ
Hört denna bilen live på Gatebil rudskogen, helt sjuk. Man sitter med gåshud trots olidlig värme.
Senaste 5-6 åren har jag åkt på gatebil mantorp över en dag. Får se i år, har faktiskt inte planerat in det i år. Men det brukar vara en höjdpunkt på sommaren.
Postad 05 June 2016 - 22:16
Postad 05 June 2016 - 22:32
Men nog är väl det en sportbil? Är väl bara Mazda Miata som kan konkurrera för vettiga pengar.jag har precis skaffat en rolig bil till mig själv Toyota gt86, Det är ju inte direkt en sportbil men väldigt skön att köra. stolarna och bakhjulsdrift uppskattas.
Postad 06 June 2016 - 01:26
När vi är igång och snackar ljud och Porsche så kolla denna!
https://www.youtube.com/watch?v=WwnprteAnjg
Och när vi snackar japs så kommer en av mina favoriter!
https://www.youtube.com/watch?v=7pLYfcg13xI&index=69&list=LLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA
Postad 06 June 2016 - 05:41
Möjligen missförstår jag dig, men Porsche har gjort väsentligt mindre motorer än 3l. Tidiga 356 var ju 1100cc, första 911 2000cc, ikoniska RS 2700cc, osv.
Glömde ju den coolaste av dem alla. I slutet av 70-talet tog man fram en 1,4(tror jag) litersversion av 935. Hade runt 350 hästar och vägde typ 7-800kg.
Du har så rätt så ![]()
Mitt inlägg var riktat mot prototyp klasserna.
*edit*
En 2,8L satt i 962 från början kom jag precis på!
936/956 hade 2,65L.
Minnet är inte vad det har varit......
jag har precis skaffat en rolig bil till mig själv Toyota gt86, Det är ju inte direkt en sportbil men väldigt skön att köra. stolarna och bakhjulsdrift uppskattas.
Har en vän som puttrar runt med en GT 86.
Kanske liiite effektsvag men ligger riktigt bra på vägen ![]()
Redigerat av johan b-lund, 06 June 2016 - 05:50.
Postad 06 June 2016 - 11:58
Du har så rätt så
Mitt inlägg var riktat mot prototyp klasserna.
*edit*
En 2,8L satt i 962 från början kom jag precis på!
936/956 hade 2,65L.
Minnet är inte vad det har varit......
Har en vän som puttrar runt med en GT 86.
Kanske liiite effektsvag men ligger riktigt bra på vägen
200hk original är ju helt okej på den bilen!
Med mer hästar hade den nog kostat en hel del mer också... har sett folk skrämma upp dom i 350-400hk med relativt enkla medel, så nog har dom lite potential alltid. ![]()
Postad 06 June 2016 - 16:52
bifogar en bild på min lilla pärla.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Gubbas83, 06 June 2016 - 16:53.
Postad 06 June 2016 - 18:40
Fasen vad fin den var! Har inte sett den i vitt förut. Nu är den ju inte bara fräck utan rentav vacker.Jag kan bara hålla med er GT86 är effektmässigt i underkant, Men det den ger tillbaka i körglädje förlåter jag avsaknaden av effekt. Vansinnigt rolig bil på sommar och Vinter!
bifogar en bild på min lilla pärla.
Postad 06 June 2016 - 18:57
Är lite för gammal för dessa muskelbilar. Svågern behövde en riktig bil en vecka och lånade min V70. I stället fick jag ta hans Nissan 300zx. Visst, en fin bil som gick som ett oljat strykjärn på vägarna, men den tid jag sparade gick åt att kravla mig ur kupén och det såg definitivt inte elegant ut när jag rullade ut.
Postad 06 June 2016 - 19:09
Hahaha.Är lite för gammal för dessa muskelbilar. Svågern behövde en riktig bil en vecka och lånade min V70. I stället fick jag ta hans Nissan 300zx. Visst, en fin bil som gick som ett oljat strykjärn på vägarna, men den tid jag sparade gick åt att kravla mig ur kupén och det såg definitivt inte elegant ut när jag rullade ut.
Postad 06 June 2016 - 19:15
Postad 06 June 2016 - 21:24
Tyvärr är det ju sällan bra komfort i en sportbil... komfort och sportig går inte riktigt hand i hand om man säger så. ![]()
Postad 07 June 2016 - 00:57
GT 86 har mycket körglädje men saknar lite effekt för att bli en fullträff!
Men det är inte så mycket som saknas egentligen men en 30-40hk till så hade den varit en ny success!
Var lite såld under provkörningen men när jag och farsan skulle kliva ur vid ÅF så skratta vi gott nää nu går vi och kollar på Lexus istället,
Postad 07 June 2016 - 05:44
Min gravida fru hatar Gt86:an varenda sten får magen att hoppa till så hon vägrar att åka i den:)
Tyvärr är det ju sällan bra komfort i en sportbil... komfort och sportig går inte riktigt hand i hand om man säger så.
Man ska bara köpa "rätt" sportbil ![]()
Sänkta bilar med lågprofil kan däremot vara fruktansvärda.
På Boxstern sitter Porsches eget sportdämpar system (option) och med deras Helt Underbara stolar så kan jag verkligen inte klaga på komfort.
Tycker det ska till en heldel Innan det bliver jobbigt o att ha den som långfärdsbil är inga probs.
Postad 07 June 2016 - 10:13
Man ska bara köpa "rätt" sportbil
Sänkta bilar med lågprofil kan däremot vara fruktansvärda.
På Boxstern sitter Porsches eget sportdämpar system (option) och med deras Helt Underbara stolar så kan jag verkligen inte klaga på komfort.
Tycker det ska till en heldel Innan det bliver jobbigt o att ha den som långfärdsbil är inga probs.
Allt beror givetvis på vad man har för preferenser... ![]()
En sportbil är av naturen inget komfortmonster (för att använda kvällstidningarnas uttryck), och det ska den inte vara. Vissa bilar kombinerar det rätt bra, men det blir i slutändan bara en halvdan kompromiss. Sen finns det ju system som t.ex. Porsche m.fl använder som funkar hyggligt, men fortfarande är det bara en kompromiss, om än en ganska bra sådan.
En riktigt bra sportbil lämpar sig inte för gatan och tvärt om. Men visst... det finns ju olika grader i ****t som man brukar säga! ![]()
Postad 07 June 2016 - 20:43
Kör ganska många mil per år och är allmänt intresserad av fordon ![]()
Slog mig nu ikväll när jag körde att fasen! jag har inte sett en enda Sierra på vägarna på flera år... Inte för att jag gillar Sierran precis, men den va ju ett vanligt inslag på vägarna förr , så har alla rostat upp?
Har ni nån bil i tankarna som ni inte sett på länge?
![]()
Postad 07 June 2016 - 20:56
Kör ganska många mil per år och är allmänt intresserad av fordon
Slog mig nu ikväll när jag körde att fasen! jag har inte sett en enda Sierra på vägarna på flera år... Inte för att jag gillar Sierran precis, men den va ju ett vanligt inslag på vägarna förr , så har alla rostat upp?
Har ni nån bil i tankarna som ni inte sett på länge?
Nog för att jag numer själv är Fordägare, men Sierra eller Scorpio osv från samma generation är verkligen inga bilar jag saknar alls. Fula som stryk och klart tvivelaktig kvalitet...
Som sagt hade nån frågat mig om Ford när dessa modeller var aktuella hade svaret varit aldrig i livet.
Postad 07 June 2016 - 22:22
Såg en duett här om dagen .
Kan fasen inte finnas många kvar.
Tror dock aldrig att den var så vanlig
Postad 08 June 2016 - 06:04
Allt beror givetvis på vad man har för preferenser...
En sportbil är av naturen inget komfortmonster (för att använda kvällstidningarnas uttryck), och det ska den inte vara. Vissa bilar kombinerar det rätt bra, men det blir i slutändan bara en halvdan kompromiss. Sen finns det ju system som t.ex. Porsche m.fl använder som funkar hyggligt, men fortfarande är det bara en kompromiss, om än en ganska bra sådan.
En riktigt bra sportbil lämpar sig inte för gatan och tvärt om. Men visst... det finns ju olika grader i ****t som man brukar säga!
Dummar mig lite ![]()
Fick en provtur i en LMP2:a för ett par år sedan, det var som att åka på en planka. Det där med kroppsformade sätet känns som ett måste i en sådan bil.
Men även Porsche GT är i styvaste laget.
Det handlar ju mycket om vad man gillar med att köra bil. Kör jag något typ en S klass eller annat med liknande fjädring då somnar jag.
Postad 08 June 2016 - 07:26
Dummar mig lite
Fick en provtur i en LMP2:a för ett par år sedan, det var som att åka på en planka. Det där med kroppsformade sätet känns som ett måste i en sådan bil.
Men även Porsche GT är i styvaste laget.
Det handlar ju mycket om vad man gillar med att köra bil. Kör jag något typ en S klass eller annat med liknande fjädring då somnar jag.
Optimalt vore om man hade möjlighet att ha två bilar, en S-klass för långfärd och en räserplanka för eftermiddagsturerna! ![]()
Postad 08 June 2016 - 07:32
Optimalt vore om man hade möjlighet att ha två bilar, en S-klass för långfärd och en räserplanka för eftermiddagsturerna!
Jag hade 2 bilar för men Mercan fick mer eller mindre aldrig rulla så jag sålde den.
Det gick liksom inte att ta den medans silverpilen stod där o bara väntade.
Postad 08 June 2016 - 09:57
Monterade mitt nya system i helgen och spelade in lite snabbt, grym skillnad mot original.
Värt varenda krona
Tycker inte frugan dock men det är ju som vanligt hehe
För mig är detta kombinationen av en skön bil och inte överdriven sportbil men åndå känslan, kraften och ljudet.
https://www.youtube....h?v=Zn90H9pfKQU
Redigerat av Unregistereda7fc6b80, 08 June 2016 - 09:59.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
72 bilder
93 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?