Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 January 2005 - 15:17

Unregisterede13144d8
  • Unregisterede13144d8
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hej!

Ursäkta min okunskap, men vad menas med anamorfisk film? :)

Jag har sökt i forumet, men denna tråden och en annan projektortråd är de enda som dyker upp och där förklaras inte innebörden.

Postad 12 January 2005 - 15:29

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Läs här: https://www.minhembi.../anamorphic.asp.

Skrämmande många som skaffat widescreen-tv/projektor bommar att ställa dvd-spelaren i rätt läge utan fortsätter kolla utdragna 4:3-bilder på sin nya fina apparat (och klagar att widescreen är skit) :).

Redigerat av Eskapisten, 12 January 2005 - 15:36.

Postad 13 January 2005 - 08:17

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Angående "White flashes".

Kollade upp min mjukvara igår & har 3 :), 3, 4. Fick den ändå direkt efter jul efter en tids väntan med serienummer: SD 4630194.

Någon annan 700.a ägare som har den nya FW? 1,05

Skall man kontakta Panasonic direkt om den nya, eller vända sig till affären man köpt i? värkar smidigare om mnan kan lösa sådant direkt. Någon som vet Panasonics förfarande?

Postad 13 January 2005 - 10:39

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0

låter projektorn zooma (med något av zoomlägena, inte med den optiska)

Men det går väl inte när man som jag kör HDMI? Har för mig att dessa lägen är disablade då, projjen visar HDMI som den kommer, alltså måste man zooma optiskt eller i spelaren. Tyvärr tycker jag S97 inte gör nåt vidare jobb just med detta, bilden blir 'digital', ser behandlad ut när man skalar om så drastiskt. Jag har iofs hittills bara provat Titanic R2 lite snabbt, mer och noggrannare tester behövs...

Hur ser jag firmwareversion? Min kom strax efter jul och jag har white flashes (då och då), det vore kul om det gick att bli av med dem.

Postad 13 January 2005 - 19:16

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Hur ser jag firmwareversion? Min kom strax efter jul och jag har white flashes (då och då), det vore kul om det gick att bli av med dem.

Hej,
håll in OSD knappen 3-4 sek. vidare till Self chech. Där har du den, min lyder mera exakt:
R1 03, A1 03, P1 04

Datum på etiketten: 16/12-04

//JB

Postad 13 January 2005 - 20:54

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Och så såg min också ut...;)
Skall man behöva lämna in den för en uppgradering, när skall tillverkarna lära sig att låta oss hantera detta själva?

(men tack för infon...:))

Postad 16 January 2005 - 16:53

Isola
  • Isola
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Postad bild Detta är ett foto på en Z3.
Undrar om nån kan fota en liknande bild på sin AE700?
Vore roligt att se hur smoothscreen påverkar desktopen.

Om ingen annan gör det innan torsdag så gör jag det Isola (kommer inte hem förrens då)...

Jag väntar med spänning! :rolleyes:

Postad 17 January 2005 - 09:08

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Kan någon bekräfta / dementera hurvida zoom inte fungerar om man kör hdmi?
Har tänkt mig 100 tums bild på 5.5 meters avstånd med AE700 som beställs efter löningen nu.

Postad 17 January 2005 - 10:25

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Kan någon bekräfta / dementera hurvida zoom inte fungerar om man kör hdmi?
Har tänkt mig 100 tums bild på 5.5 meters avstånd med AE700 som beställs efter löningen nu.

Det finns en manuell zoom i linsen i projektorn som man får vrida fram och tillbaka till rätt storlek. Dock är zoomfunktionen på fjärren avstängd när HDMI är ansluten.

Postad 17 January 2005 - 10:57

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Iallafall HDMI@720p (och möjligen högre), men jag har för mig att det står i manualen att det funkar att zooma med exempelvis 576p via HDMI (även om jag inte provat själv).
Så frågan är hur man skall göra med sina icke-anamorfiska filmer; zooma optiskt, zooma i DVD-spelaren (blir dåligt med min S97), ställa ned upplösning till 576p och zooma i projektorn..?

Redigerat av mikaels, 17 January 2005 - 10:57.

Postad 17 January 2005 - 11:21

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Okej, innebär detta någon försämrad bild eller något som påverkar mig negativt som tänker köra hdmi från min dvdspelare och enbart ha den på samma avstånd och samma storlek på bilden hela tiden?

Är lite novis därav den kanske för er, lätta frågan :)

Postad 17 January 2005 - 11:29

alexandre
  • alexandre
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Kanske någon här som kan hjälpa mig med mina problem att koppla boxer (Dilog) med s-video, via reciever (AE700) till min proj med komponent?
Länken till problemet:
Problem

edit: under tiden kör jag på min 17" LCD så iofs sparar jag lamppengar just nu :)

Redigerat av alexandre, 17 January 2005 - 11:30.

Postad 17 January 2005 - 11:32

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Undrar bara varför man ska köra 625p nu när man får mycket bättre bild via 720p och 1080i, det blir så nära HDTV man kan komma. Man får nog kanske inte sämre bild när man zoomar optiskt i projektorn, enligt mig som har zoomat och ser inga förluster - det blir ju förstorat bara.

Postad 17 January 2005 - 11:59

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Kanske någon här som kan hjälpa mig med mina problem att koppla boxer (Dilog) med s-video, via reciever (AE700) till min proj med komponent?
Länken till problemet:
Problem

edit: under tiden kör jag på min 17" LCD så iofs sparar jag lamppengar just nu  :)

Det låter som ett kabelfel.

Postad 17 January 2005 - 12:02

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

evert, så bra att vi är överens :).
Jag har ännu inte gett mig på alla inställningsmöjligheter, är fullt upptagen med att se på film ;), det är imponerande vad bra kombon AE700/S97 funkar med originalinställningar. Jag skall dock låna hem en DVE och börja fippla, så får vi se om det kan bli ÄNNU bättre.
Det är intressant att läsa om dina och andras erfarenheter.

Jag passar desutom på att fråga igen; hur gör ni med filmer som inte är anamorfiska, som Titanic, Abyss m fl? Zoomar ni dem i spelaren, eller använder ni projjens optiska zoom? Jag tycker kvaliteten blir ganska dålig om man zoomar i spelaren, men å andra sidan blir ju upplösningen lägre om man zoomar i projjen...

Öhh jag förstår inte riktigt problemet, eller har jag det inte på min AE500?

Postad 17 January 2005 - 12:08

alexandre
  • alexandre
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Det låter som ett kabelfel.

Fsat det fungerar med dvd till reciever till proj med komponent. Både kompinentkabeln och s-videokabeln fungerar alltså. Bara inte tillsammans...Måste nästan vara recievern ju..

Postad 18 January 2005 - 16:17

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hmmm, dessa "white flashes" är i stort sett det enda fel som jag kan finna med min uppsättning (PT-AE700 och en DVD S-97) och dom inträffar ganska sällan ... kanske 1-2 gånger på en 2 timmars film (ibland inte alls). En tänkbar källa till problemet som jag har funderat ut kan vara längd/kvalitet på HDMI kabeln.

Det tror jag inte. White Flashes är av Panasonic ett erkänt problem i projektorn. Däremot verkar deras senaste FW ha fixat till detta (1.05), vilken också återfinns i nyköpta modeller. FW:n är ny, så läs mer på AVS-forumet för utvärdering/info.

Det verkar som om jag också är drabbad av "White flashes".
Precis som ni beskriver så får jag blinkningar ca 2 gånger per film.
Kan jag som kund inte göra något? Känns inte alls kul då detta förstör en hel film för mig varje dag. :D
Är det någon som vet vad Panasonic sagt om detta.

Jag är nog inne på kabelproblem också...
Jag får "white flashes" endast då jag tar in bilden från datorn. Då använder jag en 10m S-video-kabel från Clas Ohlson (inte top of the art, så att säga). Och det nog oftare än 2ggr/film, snarare 10-20ggr/film. Inte skojigt alls!
Om jag däremot tittar på TV (från videon med scart) eller DVD (med komponent) så har jag aldrig upplevt dessa flashar.

Någon som hört något mer om firmware-uppgradering?

Postad 18 January 2005 - 16:51

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Hmmm, jag som trodde 'white flashes' var HDCP-relaterat, dvs bara förekom över HDMI (eller DVI), nu är jag förvirrad...

evert: problemet med icke-anamorfiska filmer uppstår i kombination med HDMI@720p (eller högre) och är följande:
Kör man som jag HDMI@720p, så är alla zoom/aspectlägen i projektorn disablade, så filmen presenteras på min duk precis som den ligger på DVDn, med svarta kanter ovan och under (som finns på den icke-anamorfiska DVDn) och till höger och vänster (eftersom 4:3-bilden inte fyller ut duken). Vill jag zooma upp bilden att fylla duken kan jag då välja optisk zoom (dvs gå upp ur soffan och vrida på objektivet) eller låta min S97-spelare göra det elektroniskt, vilket inte ger något vidare resultat (efter en kort test). Alternativt kan jag ställa ned upplösningen i spelaren till exempelvis native DVD, 576p, och då göra motsvarande elektroniska zoom i projektorn (vilket jag ännu inte provat).
Frågan är vilka för- och nackdelar dessa olika alternativ har...

Redigerat av mikaels, 18 January 2005 - 16:57.

Postad 18 January 2005 - 17:48

Fin1
  • Fin1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Har också upplevt något som påminner om "white flashes" (bilden blinkar till i vitt under bråkdelen av en sekund), men bara då jag ser på TV, har kopplat videon som tuner via scart till projektorn. Tyvärr endast komposit signal från videon via scart. Fenomenet uppträder endast på SVT2 analogt via comhem. Otroligt irriterande :D

Kollat runt på AVS-forum och även där har en del sett liknande fenomen utan att de anänt HDMI, men de har lyckats få bort fenomenet genom att koppla bort AUTO i val av ASPECT. Har tyvärr inte fått bort mina "white flashes" på det sättet. :D

Finns det någon annan som upplevt något liknande????

Postad 19 January 2005 - 12:52

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Angående "White flashes".

Kollade upp min mjukvara igår & har 3 :blink:, 3, 4. Fick den ändå direkt efter jul efter en tids väntan med serienummer: SD 4630194.

Någon annan 700.a ägare som har den nya FW? 1,05

Skall man kontakta Panasonic direkt om den nya, eller vända sig till affären man köpt i? värkar smidigare om mnan kan lösa sådant direkt. Någon som vet Panasonics förfarande?

väcker liv i min tidigare obesvarade undran...

Det verkar vara W.F. i alla input & inte "bara" genom HDMI, hmmm. Nu känns det som en uppgradring av mjukvara 5,3,4 vore mer än väl till pass <_<

Själv har jag aldrig upplevt W.F. & har ca. 80 tim. på lampan. Använder komponent & scart. Väntar in Supras 12 m. HDMI-HDMI när den nu kommer... bara 347 dagar kvar på 2005 & den skalkl komma under 2005, hurry - hurry Jenving :lol:

Postad 19 January 2005 - 19:32

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Hur kan man se om projektorn från pipro är tunad?

Jag har efter lång väntan äntligen fått min 700:a från pipro! men jag blev orolig när jag öppnade paketet... Jag har läst här på forumet att man ska kunna se ljusfiltret på linsen på de tunade projektorerna... Jag tycker mig inte se något sådant på min! Jag vill inte slå igång projektorn och kolla om inställningarna är ändrade utifall jag fått fel projektor skickad till mig.. Ska filtret vara väl synligt om man tittar på linsen?

Postad 19 January 2005 - 22:41

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
det är en "plastfilm" typ som sitter på linsen mitt filter är rosa/rött (Z3:a) men det är inget filter som ser ut som ett "linsskydd" utan just en "plastfilm" som sitter på linsen som sagt det ser lite rosa/rött ut på min.

Redigerat av ZoomAir, 19 January 2005 - 22:42.

Postad 20 January 2005 - 12:19

evil_nike
  • evil_nike
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0
djungel-jim:

Du får nog kontakta Pipro.

Jag mailade Patrik för ett par dar sedan då sa han att han hade skickat den sista otunade till en nån i börgan på jan. Jag tror det är du.

För du beställde den 4:e jan. sa du.
Jag blev nämligen lite orolig då eftersom jag beställde för över en mån. sedan och inte hört ett ord om min.

/Niklas

Postad 20 January 2005 - 14:03

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

djungel-jim:

Jag mailade Patrik för ett par dar sedan då sa han att han hade skickat den sista otunade till en nån i börgan på jan. Jag tror det är du.

Jag blev nämligen lite orolig då eftersom jag beställde för över en mån. sedan och inte hört ett ord om min.

/Niklas

Kul i jul... Jag tror nog tyvärr att så är fallet - jag ser då inte något filter på min lins åtminstone. miljonkronorsfrågan nu är om jag ska göra något åt detta eller om jag ska behålla den som den är... Är det många här som kör o-tunade 700:or? Är ni nöjda?

Edit: Jag såg nu att i order pdf:en står det ingenting om att jag beställt en tunad (jag minns att jag drog slutsatsen att man inte skrev ner tuningen i orderspec:en).. Men i min mailkonversation med patrik var jag tydlig om att jag ville ha en tunad.

Redigerat av djungel-Jim, 20 January 2005 - 14:09.

Postad 20 January 2005 - 20:39

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Är det många här som kör o-tunade 700:or? Är ni nöjda?

Japp, jag är nöjd :)
Har tyvärr inte sett någon tunad in action... å andra sidan bör man få nästan samma resultat med grå duk, eller...

Postad 20 January 2005 - 22:06

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hej jag har en fråga ang kvalitetskillnad på bild när man spelar upp dvd på 700an
jag kör med xbox som är chippad med componentvideo kabel till min 700a men är inte riktigt nöjd med bildkvaliten.Nu funderar jag på om det blir någon bildskillnad om jag skulle köpa mig en ny dvd spelare kanske panasonic s97 med hdmi
är det någon som vet om det blir något bättre bild med denna dvdspelare jämför med xboxens dvdspelare isåfall hur mycket bättre tacksam för tips?
mvh ozzman

Postad 20 January 2005 - 22:38

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

djungel-jim:

/Niklas

Kul i jul... Jag tror nog tyvärr att så är fallet - jag ser då inte något filter på min lins åtminstone. miljonkronorsfrågan nu är om jag ska göra något åt detta eller om jag ska behålla den som den är... Är det många här som kör o-tunade 700:or? Är ni nöjda?

Edit: Jag såg nu att i order pdf:en står det ingenting om att jag beställt en tunad (jag minns att jag drog slutsatsen att man inte skrev ner tuningen i orderspec:en).. Men i min mailkonversation med patrik var jag tydlig om att jag ville ha en tunad.

du har ju betalat för tuningen så givetvis skall du ha tuning annars har du ju betalat för ingenting :)

Postad 20 January 2005 - 22:55

djungel-Jim
  • djungel-Jim
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

djungel-jim:

/Niklas

du har ju betalat för tuningen så givetvis skall du ha tuning annars har du ju betalat för ingenting :(

Det var där problemet låg - jag TRODDE jag hade bokat en tunad - men tydligen missade de på pipro att jag skrev det i mitt mail. Så jag får väl skylla mig själv för att jag inte förstod att tuningen skulle stå speca:d på ordertextfilen jag fick mailad (reflekterade inte heller över hur mycket pengar jag betalade).. Nåja - jag har väl i stort bestämt mig för att strunta i detta och försöka vara nöjd med projen jag har här hemma :)

Redigerat av djungel-Jim, 20 January 2005 - 22:56.

Postad 20 January 2005 - 23:05

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
HEHE, ok men kolla bara säkert så att du inte betalat för tuningen det handlar ju ändå om ca 800-1000 kr

Postad 21 January 2005 - 02:01

PIPRO Sverige
  • PIPRO Sverige
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

djungel-jim:

/Niklas

du har ju betalat för tuningen så givetvis skall du ha tuning annars har du ju betalat för ingenting :(

Det var där problemet låg - jag TRODDE jag hade bokat en tunad - men tydligen missade de på pipro att jag skrev det i mitt mail. Så jag får väl skylla mig själv för att jag inte förstod att tuningen skulle stå speca:d på ordertextfilen jag fick mailad (reflekterade inte heller över hur mycket pengar jag betalade).. Nåja - jag har väl i stort bestämt mig för att strunta i detta och försöka vara nöjd med projen jag har här hemma :)

Lite oturligt det hela, du sa helt riktigt att du var intresserad av en tunad AE700 fast i ett tidigare mail än det som blev själva beställningsmailet där det föll bort. Hade vi inte fått så väldigt mycket mail varje dag hade jag kanske kommit ihåg det ändå men nu blev det tyvär inte så. Hör av dig om du behöver handla något mer i framtiden så ska jag se till att du får ett extra bra specialpris som kompensation.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 21 January 2005 - 12:51

e2zippo
  • e2zippo
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej, jag är nu en glad ägare av en AE700 och är på det stora hela nöjd.
Men vad kör ni med för inställningar i sharpness osv, hur kommer man in servicemenyn? Använder ni någon cinema när ni kollar på film?

Vad menar ni med att man zoomar optiskt os, kan man zooma på något annat vis är via ringen man vrider på?

Jag kör just nu Scart till dvd-spelaren och VGA från datorn, blir bilden automatiskt progressiv via scarten så att projektorn omvandlar interlacesignalen till progressiv?

Vad rekommenderar ni att man kör med från en 575:a, scarten eller komponent?

Tacksam för lite svar :)

/Martin

Postad 21 January 2005 - 13:38

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Ja, du kan zooma genom att välja olika lägen i picture-menyn, eller genom att trycka på aspect-knappen på fjärren, dvs zooma elektroniskt. I mitt fall, med en S97-spelare, kan jag också zooma i spelaren...

RGB via Scart är inte progressivt, utan omvandlas i projjen. Alternativet är som du skriver att köra komponent (som görs progressivt i spelaren). Vågar inte säga vilket som är bäst, du får helt enkelt prova. Själv kör jag HDMI :)

Jag kör med projjen i normalläget, har dragit ned skärpan något, men i övrigt inte ändrat något. Jag tycker det är bättre än övriga lägen, inklusive mitt tunade läge... Jag tänker dock låna hem DVE eller motsvarande och göra en bättre kalibrering vid tillfälle.

Postad 22 January 2005 - 11:23

alexandre
  • alexandre
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Upptäckt nu att det är projektorn som ej kan ta emot den uppkonverterade signalen från receivern. Är det någon som vet hur man kan lösa detta? Finns väl ingen "låsning" på frekvens eller annat man kan göra i projektorn?

Postad 23 January 2005 - 08:57

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Har skummat igenom halva tråden och orkar nu inte längre leta efter en så
enkel sak som:

Hur mycket offset har den med maximal lensshift nedåt (takmont.)?

Måste ha den takmonterad med det minimalaste stativ som går att hitta
samt 2,55 i takhöjd

Postad 23 January 2005 - 09:11

Hell-man
  • Hell-man
  • Lärjunge

• 250 inlägg
  • 0
Lensshift kan förflytta bilden ½ bild upp, ned, höger och vänster.

Men om inte detta räcker är det väl busenkelt att bara vinkla projektorn en liten bit i förhållande till taket. och sedan justera bildens Keystone.

Redigerat av Hell-man, 23 January 2005 - 09:11.

Postad 23 January 2005 - 09:43

tur
  • tur
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
½ bild.

Då kommer alltså ovankanten på bilden att hamna i linsens centrum ?

Där rök den tighta takmonteringen när jag har 2,55 i takhöjd.

Har alla takmont. ägare till denna 70-90cm stativ ?

Skulle det verkligen funka att tilta ner den och varför
gör inte alla det utan använder stativ ?

Ursäkta dumma frågor men så är det så här i början.

Postad 23 January 2005 - 17:23

alexandre
  • alexandre
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hej
Nu har jag felsökt och upptäckt att det är projektorn som ej klarar uppkonverterad signal från min SR7400. Detta verkar göra så att den ej kan låsa frekvensen (?), vilket resulterar i blinkande bild (varannan sekund av, på).
Är det någon som har någon enkel lösning på detta problem?
Det jag gjort är plockad s-video in till receivern och komponent ut. Skulle föredra att ej köpa en scart->komponentomvandlare. Det är alltså helt klart att det är projjen som ej klarar sinalen då det fungerar med s-video eller komponent hela vägen. Funkar med konverterad signal till lcd-tvn så själva omvandlingen är det inte fel på...
Snälla hjälp mig så jag kan börja kolla tv på projektorn :-)

Postad 23 January 2005 - 21:49

micke_011
  • micke_011
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
hmm..lens shift på 700an är lite drygt 50%, 63 stycken närmare bestämt uppåt och nedåt. däremot rör det sig bara.."bara"..om 25% i sidled.

vi har normal takhöjd, 240, och vi har monterat projen på ett 10-15 cm stativ från b-tech, funkar hur bra som helst. dock står lens shift i maxläge nedåt vilket troligtvis inte är optimalt från ett bildkvalitetsperspektiv, men det funkar. och jag är helnöjd.

Postad 23 January 2005 - 22:38

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

½ bild.

Då kommer alltså ovankanten på bilden att hamna i linsens centrum ?

Där rök den tighta takmonteringen när jag har 2,55 i takhöjd.

Har alla takmont. ägare till denna 70-90cm stativ ?

Skulle det verkligen funka att tilta ner den och varför
gör inte alla det utan använder stativ ?

Ursäkta dumma frågor men så är det så här i början.

Jag har 260 cm i takhöjd så jag valde helt enkelt att montera den på en vridbar TV-hylla på bakväggen, fungerar perfekt, om du inte har allt för långt rum förstås. Dessutom låter projektorn lägre i "desk"-läge än i "ceiling"-läget.

Postad 23 January 2005 - 23:28

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
tjena någon som vet om det om det är någon större bildskillnad emellan panasonics s97
och samsungs hd 945 när man kör med hdmi på dom samt hur funkar dessa dvdspelare ihop med 700an? det skiljer ju en tusing i pris mellan dessa två dvdspelare?

Postad 24 January 2005 - 10:11

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

tjena någon som vet om det om det är någon större bildskillnad emellan panasonics s97
och samsungs hd 945 när man kör med hdmi på dom samt hur funkar dessa dvdspelare ihop med 700an? det skiljer ju en tusing i pris mellan dessa två dvdspelare?

Om du kikar i deras officiella trådar kan se att det är vad vi alla vill veta
så fort som möjligt. Jag har testat 745 som DVD och tycker den är klart
bra och rekomenderar den för det priset. Men som sagt det är min åsikt.

Postad 25 January 2005 - 11:22

na96mrt
  • na96mrt
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hej
Nu har jag felsökt och upptäckt att det är projektorn som ej klarar uppkonverterad signal från min SR7400. Detta verkar göra så att den ej kan låsa frekvensen (?), vilket resulterar i blinkande bild (varannan sekund av, på).
Är det någon som har någon enkel lösning på detta problem?
Det jag gjort är plockad s-video in till receivern och komponent ut. Skulle föredra att ej köpa en scart->komponentomvandlare. Det är alltså helt klart att det är projjen som ej klarar sinalen då det fungerar med s-video eller komponent hela vägen. Funkar med konverterad signal till lcd-tvn så själva omvandlingen är det inte fel på...
Snälla hjälp mig så jag kan börja kolla tv på projektorn :-)

Verkar som att 700'an är lite känslig. Jag får WF när jag tar bilden från datorn via en 10meters s-video till projektorn. Detta fungerade fin-fint när jag kopplade den till min Sony TV förut. Men nu när jag skall titta på projektorn så blir det som sagt blinkande bild lite titt som tätt.
Har försökt koppla in projektorn med en 5meters vga-kabel från datorn för att se om det blev någon skillnad. Och det blev det verkligen... jag fick ingen bild överhuvudtaget. Provade kort med en 2 meterskabel, och då gick det. Verkar som att mitt Nvidia GF4 Ti4200 kort är rikitgt sunkigt vad gäller signalstyrka. 5meters-kabeln fungerade nämligen utmärkt när jag testade den på jobbdatorn (som har simpel INTEL-grafik integrerat på moderkortet).
Har tänkt köpa en DVI->HDMI-kabel, men vill inte riktigt slänga ut 700:- bara för att upptäcka att mitt grafikkort inte orkar skicka en tillräckligt start signal...

Postad 25 January 2005 - 17:09

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Har tänkt köpa en DVI->HDMI-kabel, men vill inte riktigt slänga ut 700:- bara för att upptäcka att mitt grafikkort inte orkar skicka en tillräckligt start signal...

Jag vill minnas att när jag provade just det grafikkortet fick jag inte signal
på tio meters kabel. Jag tror du har rätt.
Om du köper kablar och adaptrar så finns det billiga alternativ.
Jag upptäckte tilll mitt stora förtret att Hama har tex en DVI-DVI 5m
för 245 kr. Jag betalade 1000kr för en märkeskabel och det är ingen skillnad.
Jag tror skillnaden kommer vid gränsen för kabelns absoluta gräns
där en bättre kabel ger några meter till.

Om du skall köpa kabel för framtiden så köp en HDMI
och sen en HDMI-DVI adapter. Men priserna kommer ju
att sjunka.

Postad 25 January 2005 - 17:35

Isola
  • Isola
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Läste följande på AVSForum:

I just recieved an email from a Panasonic Field Engineer that has been helpful in escalating to Panasonic Japan, the cropping issue on HDMI input on the AE700.

Quote:

"Gary,
The factory response to this issue is as follows:

Here's what the factory said about cropping:

Basically standard of HDMI for DTV signal is for moving picture,

therefore design for display are as below.

1) In case of 750P/60,750/50,1080i/60 and 1080i/50 input;

No display each 2% at top and bottom.

(0.5% at left and right)

2) In case of 525P and 625P;

No display each 6% at top and bottom.

(6% at left and right)

There will be no fix for this problem. Unit is not designed for PC based home theater."

Varför, varför, varför inte göra som Sanyo gör med Z3:an? Att helt enkelt låta användaren ställa in Overscan själv! Stooooopid Panasonic.

Postad 25 January 2005 - 18:47

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Varför, varför, varför inte göra som Sanyo gör med Z3:an? Att helt enkelt låta användaren ställa in Overscan själv! Stooooopid Panasonic.

Jag har aldrig varit med om att panasonic erbjudit en firmware
till någon produkt vid något tillfälle.
Har ni?
Vad menar han med att produkten inte är gjord för PC.
Menar han att den inte är gjord för digital matning med
vad?

Postad 25 January 2005 - 22:21

Isola
  • Isola
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Han menar nog att den är gjord för enbart film. Inte att visa desktop:en, eller spela spel med.

Postad 28 January 2005 - 23:54

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ska köpa en 700 är det tänkt. Håller på att fundera över hur stor duk jag ska ha, ska bli en ramspänd Euroscreen Grayline iaf.
Inriktad på storlek mellan 90 och 100" med ett tittaravstånd på ca 3,5 m.
Man är ju sugen på så stor bild som möjligt, men blir det kanske för stort med uppemot 100"? Kommer förövrigt att köra med HDMI.
Någon som har nån erfarenhet av vad som funkar på det avståndet?

Postad 29 January 2005 - 00:22

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ska köpa en 700 är det tänkt. Håller på att fundera över hur stor duk jag ska ha, ska bli en ramspänd Euroscreen Grayline iaf.
Inriktad på storlek mellan 90 och 100" med ett tittaravstånd på ca 3,5 m.
Man är ju sugen på så stor bild som möjligt, men blir det kanske för stort med uppemot 100"? Kommer förövrigt att köra med HDMI.
Någon som har nån erfarenhet av vad som funkar på det avståndet?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en 106" duk, med panna700 så täcks inte hela duken av bilden. Men 3.5 meter so borde allt täckas. Jag tycker det är lite för stort, 90" hade passat mig bättre. (nackspärr)

Postad 29 January 2005 - 01:30

Unregistered32461
  • Unregistered32461
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Jag har en 106" duk, med panna700 så täcks inte hela duken av bilden. Men 3.5 meter so borde allt täckas. Jag tycker det är lite för stort, 90" hade passat mig bättre. (nackspärr)

<{POST_SNAPBACK}>

Haha! Mmm, det är ju som sagt hög "vill ha faktor" på en stOOOr bild, men jag vill inte låta begäret ta kontroll över mitt förnuft!
Panna 700 på 3,5m i 90" kanske är en bra ekvation då.
Tack för visat intresse fackamoto! :ph34r:

Postad 29 January 2005 - 11:08

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Haha! Mmm, det är ju som sagt hög "vill ha faktor" på en stOOOr bild, men jag vill inte låta begäret ta kontroll över mitt förnuft!
Panna 700 på 3,5m i 90" kanske är en bra ekvation då.
Tack för visat intresse fackamoto! :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har ett dukprov på väg med Grayline. Jag vill veta om duken verkligen
ger valuta för pengarna. Syns högdagrar lika bra elle minskar det på bekostnad av bättre svärta. Jag har sett en Steward Firehawk som är grey och den klarade både hög och lådgrar med en betydligt bättre bild.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.