Mac Mini som mediacenter
1765 svar till detta ämne
Apple Mac Mini (2005) - 1,42GHz 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(1)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 100GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 512MB 60GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,83GHz DC 512MB 80GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2006) - 1,66GHz DC 2GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 1,83GHz DC 1GB 80GB DVD/CD-RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(14)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2007) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 1GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(10)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(6)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 120GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,0GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(2)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,26GHz DC 2GB 160GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2009) - 2,53GHz DC 4GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2010) - 2,4GHz DC 2GB 320GB DVD±RW
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
9
|
(25)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini Server (2010) - 2,66GHz DC 4GB 1TB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(3)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,3GHz DC 2GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
7
|
(22)
|
Inga priser |
|
Apple Mac Mini (2011) - 2,5GHz DC 4GB 500GB
(Stationära datorer)
Rapporterad
|
4
|
(7)
|
Inga priser |
|
12 relaterade trådar
Postad 26 February 2010 - 09:12
AshtrayY
-
AshtrayY
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
XBMC finns till OS X också.
Plex är bara en speciellt framtagen version av XBMC för Mac som har diverse Mac specifika funktioner samt en enkel plugin arkitektur.
Jo men Plex finns inte till linux, så satsar jag inte på Mac Mini så blir det xbmc och då undrar jag vad jag förlorar (eller vinner) jämfört med plex. /Ash
Postad 26 February 2010 - 09:44
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Jo men Plex finns inte till linux, så satsar jag inte på Mac Mini så blir det xbmc och då undrar jag vad jag förlorar (eller vinner) jämfört med plex.
/Ash http://forums.plexapp.com - Finns många jämförelser. De stroa skillnaderna är att Plex har en enklare plugin arkitektur (du har tex de flesta svenska play-kanalerna, svenska headweb mm). Du har integration med Mac specifika program så som iTunes, iPhoto mm. Däremot har XBMC har bättre stöd för skins. De stora skillnaderna kommer dock dyka upp i nästa version av Plex. Plex och XBMC förgrenades ganska nyligen så de är fortfarande relativt lika. Dock har XBMC folket lagt mycket tid på att förbättra hur man skriver skins medan Plex har jobbat fram en helt ny underliggande databasstruktur som öppnar många dörrar. Hur bra detta kommer att bli vet vi inte för än det är lanserat. Vilket man skall välja, tja. Tycker man om Mac så tycker jag man skall satsa på en Mac Mini, snygg och tyst och enkel liten dator. Du har möjligheten att testa både Plex, XBMC och Boxee. Vill du har mer valmöjlighet när det gäller hårdvara och eventuellt billigare så är det bättre att bygga en egen linux/win dator där det också finns en uppsjö av olika mediacenter program. Lyckas de med den nya databasen så tror jag Plex kommer att vara ett mycket intressant alternativ (det låter kanske inte så spännande med en ny databas men det öppnar upp systemet så det blir mycket mer flexibelt).
Postad 01 March 2010 - 10:16
Unregistered31523d77
-
Unregistered31523d77
-
Användare
-
-
126 inlägg
Tjo! Har en Macmini 2,53ghz med 4gig i ram.
Kör Elgatos Eyetv Hybrid, men har problem med att bilden hackar till typ var 10:de minut oavsätt
vilken kanal jag tittar på.
Vilket börjar bli sjukt irriterande nu...
Någon som råkat ut för samma problem som jag?
Eller har en lösning på mitt problem?
Mvh/Jögge
Postad 01 March 2010 - 20:37
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Rykten om att MacMini ska komma med HDMI: http://www.engadget....mini-with-hdmi/
Postad 03 March 2010 - 19:10
Unregistereddea97731
-
Unregistereddea97731
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hello, en liten undran bara:
Kan man själv välja bakgrundsbilder i Plex? Tänker t ex på bilden på biografstolarna och TV:n på åkern när man tittar på TV shows mm. Vill inte ha massa random fotografier utan vill ha det stilrent.
Mvh Johan
Postad 03 March 2010 - 23:44
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ja, du gör det under "skin"-inställningarna.
Postad 25 March 2010 - 01:42
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Äntligen händer det grejer. Alla som kör Plex bör läsa detta hjärtvärmande inlägg: Alexandria
Postad 24 April 2010 - 22:09
dimmolto
-
dimmolto
-
Användare
-
-
229 inlägg
Någon som kan uttala sig om huruvida det är okej att placera Mac Mini på en förstärkare?
Det som bekymmrar mig specifikt är just att magnetfältet från förstärkaren kanske förstör hårddisk etc?
Postad 24 April 2010 - 23:49
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Magnetfälten i stärkaren bör väl vara ordentlig sköldade (shieldade?)? Annars hade de nog inte varit godkända som konsumentprodukter?
Dock alstrar stärkare grymt mycket värme, och eftersom gallret oftast sitter på översidan så kan mac minin täppa igen för mycket av gallret.. Dessutom mår nog in Macen allt för bra av att ha ett sådant element under sig (överhettning)..
Redigerat av shapic, 24 April 2010 - 23:51.
Postad 26 April 2010 - 07:33
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Efter rekommendationer från alla håll så köpte jag igår en mac mini.
Jag vill köra min windowsdator som server och dela ut mappar från den, men PLEX vill hela tiden ha användarnamn och lösen. Faktum är att jag inte vet vad jag har för användarnamn och lösen.
Testade att dela filerna direkt från min XBMC i windows och fick upp pcdatorns ip i sökfältet. Aktiverade fildelning i både plex och xbmc. Får nu upp pc-xbmc under "källa" i plex, men när jag klickar där så finns det inga filer..
Ska tilläggas att jag via usb inte heller får upp de filmer som finns där, får bara upp undermappar, som i sin tur är tomma i plex (finns filer där med)
Är inte helt kass på detta, men uppenbarligen inte helt bra heller. Var ute efter ett problemfritt och buggfritt användande och som det ser ut nu så funkar tyvärr xbmc mycket bättre än detta:( Och det har jag konfigurerat själv.
Postad 26 April 2010 - 11:07
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Dina windowspartitioner är formaterade i NTFS eller? Då mac kör HFS+ som format så måste du installera ett litet tillägg i Mac OS X för att kunna skriva på NTFS-partitioner. Tror att det är där det felar för dig. Eller vänta nu.. egentligen bör du se filerna då osx har stöd för att läsa från NTFS-partitioner, men inte skriva.. Se till att du delar ut mapparna från din windowsdator ordentligt. Nätverkdelning av mappar och datorer på windows har jag allt annat än goda erfarenheter ifrån. ("Nu ser jag dig!.. neeej, nu försvann du igen...jo, nu finns du igen!! Neeeej nu är du borta igen,.. ååh nu försvann filmmappen igen.." typ..  ) Kommer du åt de mappar du delat ut i Windowsdatorn i Mac OS X? Alltså, kan du i Finder komma åt de mappar som ligger på windowsdatorn?
Postad 26 April 2010 - 20:27
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Tack för ditt svar shapic!
Vet ärligt talat inte om jag har ntfs eller vad.
Om vi börjar med det som funkar (?)
Jag har lyckats få en källa i plex som heter "henrik-dator" dvs min vanliga pc.
Klickar jag där så får jag upp förfrågan om användarnamn och lösen. Detta har jag inte. Testat med en massa kombinationer jag brukar ha, men det funkar ej. Dock står det "ange användarnamn för smb://henrik-dator/film" dvs exakt den mappen jag vill ha utdelat. Så något rätt har jag iaf gjort:)
Vidare till en annan källa under fliken film i plex, den heter:
"XBMC: Media Server: (192.168.1.40)" Dvs xbmc i min stationära dator.
Klickar jag mig in där finner jag; music libary och video libary. Men när jag klickar på dem är det tomt.
Testade pinga macens ip (hittade ip under; plex- konfig inställnignar-filhanterare) och det funkar. alla 4 paket går fram.
Blev vi något klokare på detta kanske?
Man ska se positivt på saker, och jag har blivit mer bekant med mac os. Dock inte helt överens, men mer bekant:) Tanken är dock att mac ska köra plex mestadels av tiden, och pc fortfarande är hemmadator.
Postad 26 April 2010 - 20:48
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ska tillägga att jag avaktiverat lösenordsskyddad delning i delningscenter på pc.. Om det påverkar förfrågan om lösen och användare..
Postad 26 April 2010 - 22:46
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Ahhh. youtube och andra hjälpsamma människor:) Vad vore världen utan oss (jag är också hjälpsam när jag kan vara det  ) http://www.youtube.c...h?v=JSm0YflelJ4Här finns en mycket bra guide på hur man gör. Jag hade så gott som gett upp hoppet när jag hittade denna film. Och nu funkar det med filer iaf! Ska äntligen sätta mig in i resten också.. Blir kanske fler frågor i framtiden hehe
Postad 26 April 2010 - 23:06
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Haha, herregud, vad hände med XP's "högerklicka på en mapp, välj Egenskaper och välj Dela ut?
Skönt att du fått det att fungera nu iallafall...
Hojta till när nästa fundering uppstår. Du kommer t.ex. kanske få lite huvudbry med hur Plex hanterar mediabiblioteket. Men ser du bara till att alla filmer/musik/tv-serier är döpta korrekt, d.v.s. med årtal på filmer och säsong/avsnittsnummer på serier, så kommer Plex hitta allt och visa upp det prydligt och elegant.
Ett tips är att separera på TV-serier och Filmer, och lägga de i olika mappar. Sen, när du lägger till t.ex. filmmappen i Plex som en "source", så väljer du "Content->Movies". Då hamnar filmerna under Movies-menyn. Samma sak för tv-serier.
OCH: Tar du bort en fil så försvinner den inte automatiskt från plex' bibliotek, tyvärr. Utan du måste gå in i Plex och manuellt ta bort respektive film/låt/avsnitt.
Dock kommer nästa Plex version släppas "snart", med en helt ny bibliotekshantering som ska fungera mycket smidigare än nuvarande.
Lycka till!
Postad 27 April 2010 - 07:42
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Haha, herregud, vad hände med XP's "högerklicka på en mapp, välj Egenskaper och välj Dela ut? 
Det fungerar alldeles utmärkt även på Windows 7.
Postad 27 April 2010 - 15:36
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hojta till när nästa fundering uppstår.
Problem och problem, men hur tar man bort lönlösa utdelningar under "filmer" har en massa grejer som ligger där från när jag testade mig fram att få rätt på nätverket. Kan man i efterhand tilldela filerna imdb funktionen? I övrigt har jag lyckats få in svt-play, tv4 play, och en del andra play-appar. youtubefunktionen är klockren, men vore super om man kunde logga in och få tillgång till sina egna favoriter (kanske går, men jag har inte listat ut hur) Imdb funktionen fick jag rätt på när jag delade ut mappen och la in det från början. Allt funkar PRECIS så som jag ville ha det+ en del bonusgrejer som också funkar superbra. Ska man gnälla så är fjärren jag köpte lite långsammare än pilarna på tangentbordet, men det överlever jag allt:) detta lär bli super när man är klar!
Postad 27 April 2010 - 21:25
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Finns det ingen app för sveriges radio! Har sökt en del men inte hittat. Det vore riktigt bra att ha faktiskt, breddar användningsområdet avsevärt..
Postad 27 April 2010 - 22:38
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
1) "Lönlösa utdelningar" under filmer tar du enklast bort genom att gå in under "VIDEOS" och där öppna menyn (håll inne MENU-knappen på fjärren till menyvalen kommer upp) och välja "Remove Source". 2) IMDB-hämtning tilldelar för själva SOURCE-mappen. Samma sak här, gå in under VIDEOS, ta fram menyn på den mapp du vill fixa, välj "Set Content" och välj IMDB. 3) Du kan tyvärr inte logga in på youtube (än). 4) Vet faktiskt inte om det går att lyssna på radio, eller rättare sagt om det finns ett plugin till det. Du kan ju alltid testa denna primitiva plugin som visas i denna tråd: http://forums.plexap...ugin-till-plex/Vilken fjärr använder du då?
Postad 30 April 2010 - 11:10
lando
-
lando
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Ville bara tipsa att det äntligen finns stöd för HW-accel av x264 i Plex, ni kan ladda ner binären här Hardware Accelerated H.264 Decoding on PlexDock gäller det bara oss med lite nyare Mac'ar som har nvidia9400 kortet.
Postad 01 May 2010 - 01:28
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Testade det för ett par dagar sedan, fungerade skitdåligt. Orsakade en Kernel Panic för första gången någonsin på min Mini.
Postad 01 May 2010 - 13:30
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2854 inlägg
Drar ner på CPU användandet med ungefär 50% för mig. Men det är ganska buggigt ja.
Postad 01 May 2010 - 22:48
Unregistered1fe9830a
-
Unregistered1fe9830a
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har nu testkört plex och mac en knapp vecka och börjat komma in i det.
Min första reaktion är fan vad det buggar. Läst om många som inte haft några problem alls, men jag upplever att det stänger ner sig i tid och otid, samt ibland låser sig och reagerar ej på kommando från tangentbord eller fjärr. Jag får upp en felrapport men vet ej hur man ska tyda den.
Ikväll var det dax för första filmen. efter ca 40min hängde det sig ett par sek, sen stängdes plex ner och jag fick felrapport. Startade om filmen och spolade fram till där det bröt, och ca 40min senare hängde den sig igen...
Nu är jag rätt säker på att en problemlösning finns inom kort, eller rent av redan nu, så det är nog ingen fara på taket.
Ska tillägga att xbmc inte alls hade dessa problem men hoppas och tror att detta endast är temporärt..
Ang mac som vanligt datorbruk så börjar man vänja sig men helt van är jag inte än. Inget konstigt med det, har trots allt kört pc i ett bra tag nu.. Vill varken säga bu eller bä om detta.
Nu till det positiva.
Användargränssnittet är grymt bra.
Play-funktionerna klockrena, samma med youtube-appen, även om jag hade önskat att man kan logga in och ha spelningslistor och favoriter direkt i plex.
Relativt enkel navigering med den snygga och gedigna fjärren man kan köpa till. Ibland reagerar dock inte programmet på kommando från tangentbord eller fjärr, tror dock det har med programmet att göra.
I framtiden hade det varit trevligt med en internetradio-avdelning. Tycker det är rätt konstigt att det inte finns, jag hade iaf uppskattat det (finns kanske, men jag har inte sett det)
I övrigt är det många underbara grejer med plex och xbmc. Bara det faktum att man kan justera audio offset tex. Har faktiskt en del dvd med osynkat ljud (svart katt vit katt, samt albert och herbert julkalender vissa avsnitt) har dock inte testat dvdfunktionen via plex än (endast front row)
Rekommenderar andra som står och ska köpa htpc att köpa mac mini och köra plex. Lite mek blir det, men tack vare andra hjälpsamma människor blir det enklare och enklare att komma igång.
Postad 03 May 2010 - 09:48
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Finns en fix ute nu för den buggiga hårdvaruavkodningen. Se Update 2: http://elan.plexapp....coding-on-plex/
Postad 06 May 2010 - 08:04
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Tjaa!
Jag har tänkt skaffa mig en Mac mini som HTPC snart. Har tänkt försöka hitta en begagnad (även om en ny inte är dyr eller helt otänkbart om jag inte hittar nått...). Den interna hårddisken spelar ju inte så stor roll, men resten? Vad behöver jag för pocessor osv för att köra 1080p filmer? Ram behöver jag knappast lägga så mycket på att uppgradera antar jag? Även om det förtsås aldrig är dåligt med mycket ram...
Jag har tänkt streama från en HDD jag kör via USB på routern. Tänkt att det är skönt och smidigt att komma åt från alla datorer för överföring till HDDn och att titta på t.ex serier på laptopen om man skulle vilja utan att behöva dra igång Minin.
Frågan är alltså hur snabb behöver man?
Jag hade tänkt köra Plex för det är smidigt och rätt snyggt och användarvänligt. Har kört XBMC på xboxen som mediacenter ett tag nu men kommer inte ha kvar den så länge till.
Finns det nån funktion att stänga av Minin direkt i Plex? Som i XBMC när jag kör på xboxen kan jag stänga av direkt. Så att det blir som just ett mediacenter bara så man slipper krångla, speciellt när nån annan just jag själv grejar dessutom. Så att man kan ha nån form av autostart på Plex när man startar upp så man kommer direkt dit. Såklart med möjlighet att hoppa ut i OSX också.. Vet inte om jag låter korkad nu, men det får jag ta..
Postad 06 May 2010 - 11:39
Unregisteredeb16f459
-
Unregisteredeb16f459
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Tjaa!
Jag har tänkt skaffa mig en Mac mini som HTPC snart. Har tänkt försöka hitta en begagnad (även om en ny inte är dyr eller helt otänkbart om jag inte hittar nått...). Den interna hårddisken spelar ju inte så stor roll, men resten? Vad behöver jag för pocessor osv för att köra 1080p filmer? Ram behöver jag knappast lägga så mycket på att uppgradera antar jag? Även om det förtsås aldrig är dåligt med mycket ram... Jag har tänkt streama från en HDD jag kör via USB på routern. Tänkt att det är skönt och smidigt att komma åt från alla datorer för överföring till HDDn och att titta på t.ex serier på laptopen om man skulle vilja utan att behöva dra igång Minin.
Frågan är alltså hur snabb behöver man? Jag hade tänkt köra Plex för det är smidigt och rätt snyggt och användarvänligt. Har kört XBMC på xboxen som mediacenter ett tag nu men kommer inte ha kvar den så länge till. Finns det nån funktion att stänga av Minin direkt i Plex? Som i XBMC när jag kör på xboxen kan jag stänga av direkt. Så att det blir som just ett mediacenter bara så man slipper krångla, speciellt när nån annan just jag själv grejar dessutom. Så att man kan ha nån form av autostart på Plex när man startar upp så man kommer direkt dit. Såklart med möjlighet att hoppa ut i OSX också.. Vet inte om jag låter korkad nu, men det får jag ta.. 
Jag kör med den billigaste mini och det funkar riktigt bra och köra 1080p filmer med den. Kan även tillägga att jag har 2gb minne i datorn. Streama från usb-hårddisk som är kopplad i en router ska inte vara några problem om du kör med kabel. Det finns en funktion i Plex som kan stänga av datorn utan att komma ut i osx. Den funktionen ligger under "stäng av"
Postad 06 May 2010 - 12:55
uppviglare
-
uppviglare
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Jag kör med den billigaste mini och det funkar riktigt bra och köra 1080p filmer med den. Kan även tillägga att jag har 2gb minne i datorn. Streama från usb-hårddisk som är kopplad i en router ska inte vara några problem om du kör med kabel.
Det finns en funktion i Plex som kan stänga av datorn utan att komma ut i osx. Den funktionen ligger under "stäng av"
Låter underbart! Du kör med den billigaste som säljs nu? alltså 2,26 C2D antar jag?
Postad 07 May 2010 - 07:54
Unregisteredeb16f459
-
Unregisteredeb16f459
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Låter underbart! Du kör med den billigaste som säljs nu? alltså 2,26 C2D antar jag?
Det stämmer! Mac mini och sen en Drobo (hårddiskrobot) kopplad till minin. Lite väl dyr kombination, men funkar toppen!
Postad 19 May 2010 - 23:29
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Plex Nine med Alexandria is going to be AWESOME:
Postad 25 May 2010 - 15:45
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Eftersom jag aldrig har testat en Mac mini i "ljudlösmiljö" (läs helt knäpptyst)
så undrar jag hur mycket en mini låter när den går förfullt, funderar faktiskt på att skaffa en mini som dator i mitt rum, eftersom mitt behov av en speldator minskar mer och mer tyvärr
Postad 25 May 2010 - 23:18
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Den är i princip knäpptyst. Min förstärkare (Yamaha) och min MyBook-hårddisk som står bredvid låter mer.
Postad 25 May 2010 - 23:35
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Eftersom jag aldrig har testat en Mac mini i "ljudlösmiljö" (läs helt knäpptyst) så undrar jag hur mycket en mini låter när den går förfullt, funderar faktiskt på att skaffa en mini som dator i mitt rum, eftersom mitt behov av en speldator minskar mer och mer tyvärr 
Den låter en hel del när man pressar den. Fläktarna rusar som fan ibland tycker jag.
Postad 26 May 2010 - 00:52
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
Skumt, min låter nästan ingenting.. Inte ens när fläktarna maxar.
Postad 26 May 2010 - 07:24
wolf
-
wolf
-
Lärjunge
-
-
482 inlägg
Jag är inne på min fjärde mini som HTPC-dator och jag har ALDRIG hört något ljud (minin står dock på TV-avstånd). Nu kan ju dessutom Plex utnyttja grafikkortet för videoavkodning vilket innebär ännu mindre processorutnyttjande.
Däremot har jag höjt minin ca 2 cm genom att sätta filttassar undertill, det skadar ju inte med lite bättre luftflöde under burken...
Om man har en mini på skrivbordet så skulle man ju teoretiskt kanske kunna höra hårddisken men det går ju i så fall att byta till en SSD (vilket dessutom ökar prestandan).
Postad 26 May 2010 - 20:03
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Någon som har öppnat och vet vilken storlek fläkten är på?
för den skulle man kunna byta ut ju mot en tystare/flyttar mer luft.
Eller är Mac datorer rent generellt inget man pillar i?
Postad 27 May 2010 - 15:51
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag är inne på min fjärde mini som HTPC-dator och jag har ALDRIG hört något ljud (minin står dock på TV-avstånd). Nu kan ju dessutom Plex utnyttja grafikkortet för videoavkodning vilket innebär ännu mindre processorutnyttjande.
Däremot har jag höjt minin ca 2 cm genom att sätta filttassar undertill, det skadar ju inte med lite bättre luftflöde under burken...
Om man har en mini på skrivbordet så skulle man ju teoretiskt kanske kunna höra hårddisken men det går ju i så fall att byta till en SSD (vilket dessutom ökar prestandan).
När jag kör Plex så rusar fläktarna som fan på min mini iaf. Iikadant på min Macbook Pro
Postad 09 June 2010 - 08:44
Unregisteredc888894c
-
Unregisteredc888894c
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
När jag kör Plex så rusar fläktarna som fan på min mini iaf. Iikadant på min Macbook Pro
Vilken version på mini´n har du?
Postad 15 June 2010 - 09:40
clnr
-
clnr
-
Användare
-
-
136 inlägg
Postad 15 June 2010 - 09:42
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Sjukt snygg men på tok för dyr. Suck.
Postad 15 June 2010 - 10:36
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Borde vara klockren som htpc nu va? Funderar på att sälja min gamla stora burk, tillförmån för denna mindre snyggare mac mini 
Postad 15 June 2010 - 10:39
Unregistered9ecb8cc4
-
Unregistered9ecb8cc4
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
En HTPC för 8k är inte klockrent..
Postad 15 June 2010 - 10:57
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Vad har priset med funktionaliteten att göra?
Är porsche en värdelös bil bara för att den är dyr?
Omformulerar frågan, bortsett från priset och att det inte är bluray så borde uppgraderingen (med bla hdmi) göra det till en klockrent liten, tyst htpc som klarar 1080p utan problem?
(Kan tillägga att min första htpc gick på en bra bit över 10k, och den var med klockren på "den tiden")
Redigerat av dhanjel, 15 June 2010 - 10:57.
Postad 15 June 2010 - 11:21
morberg
-
morberg
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Omformulerar frågan, bortsett från priset och att det inte är bluray så borde uppgraderingen (med bla hdmi) göra det till en klockrent liten, tyst htpc som klarar 1080p utan problem?
Den ser riktigt trevlig ut, det är nästan så att jag funderar på att byta ut min HTPC trots att jag egentligen inte behöver...
Postad 15 June 2010 - 11:22
Unregistered30026
-
Unregistered30026
-
Veteran
-
-
1821 inlägg
Hur ser konkurrensen ut? Hur presterar ex ASUS Eee jämfört med en sådan som denna?
Postad 15 June 2010 - 11:46
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Är mycket sugen på att skaffa en mac mini istället för en imac
dels för priset och den lilla ytan den tar upp.
Postad 15 June 2010 - 13:16
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Hur ser konkurrensen ut? Hur presterar ex ASUS Eee jämfört med en sådan som denna?
Eee kör väl Atom-processorer, på ont och gott. Så videouppspelning bör ju inte skilja. Däremot för tex flash (svt-play osv) och rent allmänt borde mini:n vara kvickare.
Postad 16 June 2010 - 12:49
Joppe Apa
-
Joppe Apa
-
Användare
-
-
165 inlägg
Den är ju rent otroligt snygg. Och äntligen, äntligen HDMI. Det blir ett köp under hösten för min del. Någon som vet om den nu också stöder HD-ljud via HDMI? Ser på specifikationen att den klarar ljud ut via HDMI, men stöd för HD-ljud sitter väl snarare på moderkortet. Nu är det väl bara teoretiskt intressant, eftersom Plex inte stöder HD-ljud, om jag är korrekt underrättad. Och inte min gamla receiver heller. Men man vill ju vara förberedd!
Postad 16 June 2010 - 15:34
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Nu får ni hjälpa mig. Funderar på att skaffa mig en mac mini som en surfdator. Det enda som ska göras på den är att surfa, ha min musik och bilder på ~ 10gb (alltså inte så mycket) skriva mina jobbiga inlägg här på minhembio, vara inne på aftonbladet, titta på videos på youtube och titta på pornografiskt innehåll  en vanlig dag så står min surfdator på i ungefär 12timmar om dagen, och fläktarna ska inte börja rusa när man tittar på videos den 11timmen utan att den ska hålla samma temperatur i 12timmar.. Jag har därför valt en mini eftersom de är små, snygga och så sägs det ju att det är väldigt tysta, och det är just det jag vill ha...ordentlig tystnad. Tycker ni att jag gör rätt i att köpa en mini för att ha den som surfator?edit: och så blir det min första egna mac
Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 16 June 2010 - 15:36.
Postad 16 June 2010 - 15:38
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Borde vara klockren som htpc nu va?
*Nästan* klockren, hade den haft blu-ray så hade den varit där, nu sitter den tyvärr ett par millimeter nedanför bulls-eye...
Postad 16 June 2010 - 17:49
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Vilken version på mini´n har du?
1.83GHz med 4GB RAM. 2007 modell har jag för mig
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|