Tack för inbjudan. Det hade varit fantastiskt trevligt. Åkte tyvärr från Piteå för några dagar sedan. Har hunnit beta av Örnsköldsvik och Kramfors på vägen ner. Äntligen så är man hemma i Uppsala igen. Har inte varit hemma på flera veckor, hade visserligen ett kort stopp förbi här i någon dag. Sedan bar det vidare igen. Det känns riktigt skönt att sitta i sin egen soffa och ta en kall pilsner.Ä du kvar i pite så är dä ba å kom förbi och drick nå wirre
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 03 March 2012 - 18:50
Postad 03 March 2012 - 19:01
Det där kan vara en av dom få nackdelarna med att köra delat system kan jag tycka. Det finns för mycket att pilla med helt enkelt. Med fullregister så är det liksom "thats it". Bara att sätta sig och njuta av musiken på något vis.Jag behöver hjälp för jag är just nu fullständigt ljudblind känner jag
allt jag gör resulterar i att jag blir med osäker på hur jag vill ha det...
Sedan jag fick till placeringen och invinkling utav piP bra så har jag verkligen kunnat sitta och njuta av skivsamlingen. Visst det är inte det bästa ljudet i världen, men jag vet att jag inte kan få till det mycket bättre här inne just nu. Ingenting att skruva och mixa med. Bara gilla läget och snurra bra plattor.
Längtar tills du kommer hit nästa gång David. Då jäklar ska vi lyssna på bra musik!
Postad 03 March 2012 - 22:38
Speyside, highland osv, såg inte mkt islay whiskys i samlingen
Gillar inte FÖR rökiga sorter...
Postad 03 March 2012 - 22:50
Äh, du har bara prövat fel sorterGillar inte FÖR rökiga sorter...
Ardbeg Uigeadail är den perfekta blandningen, har du inte testat så gör det
Postad 04 March 2012 - 00:08
Som vanligt ett ordentligt träningspass dessa tillställningar och man e glad man är 2m lång och kan hålla folk borta.
Flygande folk, hårda armbågar och knytnävar åker runt.
Haha, galet men sjukt kul !
Roligast är folks besvikelse när dom står brevid en, bestämmer sig för stt dom vill ha ens plats och börjar försöka att med armbågar, knän och hela kroppen att arbeta sig in framför.
Det slutar doch oundvikligt med att jag helt enkelt flyttar på dom och ställer dom bakom mig för enkelhetens skull, så blir man av med dom...
I sådanna sammanhang så gäller störst går först
Man tar sig helt enkelt en plats, inte svårare än så !
Och bra är det för då får man stå längst fram och bästa platsen med
Dock fick jag en näve och en fot i ansiktet av en mupp som skulle åka runt på folk...
Men jag behövde inte göra så mycket för det va en annan som lakade på honom och drog två ordentliga rakt i magen på honom så han vek sig och hamnade på golvet igen...
Lite onödigt, jag hade hoppats han skulle komma till mig igen så jag fick skicka ner honom rakt på golvet framför scenen så att vakterna fick ta hand om honom.
Aja, allt som allt en supertrevlig dag/kväll med bra vänner och bra musik, avslutad med ett träningpass på 2,5h!
Nu e det bara åka och duscha av sig svett och öl, sedan slänga sig ner i en härlig dubbelsäng
Ha de gött gubbs !
Postad 04 March 2012 - 12:11
Får nog bli att sprätta Stig Larsson boxen om man kan hålla ögonen öppna ikväll.
Postad 04 March 2012 - 12:13
Uffa, lite sliten idag. Jobbat sen fredag kl 14 så skall bli riktigt skönt att gå av 16 idag.
Får nog bli att sprätta Stig Larsson boxen om man kan hålla ögonen öppna ikväll.
Du kommer garanterat somna efter första filmen, den är den enda av dom som är sevärd, sen lämnar bildkvallan en del i övrigt att önska också...
Postad 04 March 2012 - 12:17
Jo jag läste något om att man likväl kunde tagit dom på dvd, men tror inte den kostade mycket mer än en hundring.Du kommer garanterat somna efter första filmen, den är den enda av dom som är sevärd, sen lämnar bildkvallan en del i övrigt att önska också...
Men hade däremot för mig att alla skulle vara bra...
Postad 04 March 2012 - 12:57
En anledning varför jag tipsa han att ta hem Ingvar. Själv så har jag inte skruvat en enda gång i delningsfiltret efter Ingvar varit här. Jag har istället lyssnat och njutit.Det där kan vara en av dom få nackdelarna med att köra delat system kan jag tycka. Det finns för mycket att pilla med helt enkelt. Med fullregister så är det liksom "thats it". Bara att sätta sig och njuta av musiken på något vis.
Postad 04 March 2012 - 13:00
Postad 04 March 2012 - 16:26
Ställa in allt gör jag vanligtvis bäst själv, när jag lyssnar på musik och inte på felen!
Jag vet bäst själv hur jag gillar mitt ljud
Postad 04 March 2012 - 17:01
Har också jobbat helg men nu blir det bira och en och annan wirre men bara fulwirre (Grant's) SkålUffa, lite sliten idag. Jobbat sen fredag kl 14 så skall bli riktigt skönt att gå av 16 idag.
Postad 04 March 2012 - 17:55
Postad 04 March 2012 - 17:58
E ju det som e grejen, men ändå så kryper det i kroppen som att jag måste få gör någonting...
Jag har dock locket på plats på cr80s och har tejpat där allting står så att jag kan hitta tillbaka nu
Har idag bara lyssnat på musik och lyckats hålla mig från att pilla på något, nu ska det få vara som det är tills att jag har ett nytt rum tror jag, blir inte bättre än såhär !
Jag leker lite med dämpning av bordet framför högtalarna, ENORMT vilken skillnad det gör med bara små förändringar!
jäkligt kul faktisk, det är värsta EQ'n för hela värmeområdet juhh!, olika stora bitar dämp placerade på olika vis ger så otroligt lustiga resultat, sådant e kul att testa med !
man kan verkligen skräddarsy det området över delningen genom att bara förändra dämpningen på bordet
Edit: jag har nu kopplat in .1 ingången på cr80s och ska testa om jag får till LFE nivån i filmer nu framöver
Kommer hem och skall sätta på lite film, men inget ljud ifrån boxern eller oppon. Jag slänger snart allt åt ****.
Ja man blir ju sjukt trött på sådant !!!
drygt...
hoppas det löser sig enkelt !
Redigerat av DVD-ai, 04 March 2012 - 17:57.
Postad 04 March 2012 - 18:01
Får väl testa en fabriksåterställning på skräpet och se om det kan hjälpa. ORKA sitta och skriva ner alla inställningar innan
Postad 04 March 2012 - 18:54
Just nu får min gamla Onkyo bandspelare visar färg
Postad 04 March 2012 - 19:04
Postad 04 March 2012 - 19:08
Postad 04 March 2012 - 19:24
Nopp, finns ingen fläkt i 93:an.Vad jag förstår så har även 93an fläkt som stör. Funderar om jag skulle ta överbliven Ino ACO skum runt spelaren.
Däremot finns det en i 95:an som jag aldrig har hört, tror det handlar om defekta fläktar då jag är jäkligt känslig för missljud.
Postad 04 March 2012 - 21:53
Glenkinchie. En distilles edition. Tillfällig i sortimentet. Lowlands. 43%. 529 kr.
Longmorn. 16 yo. Speyside. 48%. 599 kr.
The Arran malt. Amarone cask finish. En ung whiskey från ett relativt nystartat destilleri. Islay. 50%. 579 kr.
Citerar mej själv och skriver en snabb recension.
Glenkinchien var direkt menlös. Fem sekunder eftersmak och helt utan kropp. Inte prisvärd.
Arran var lagrad lite för länge på sherryfat för min smak. Passar nog bra till någon söt dessert. Inte prisvärd.
Longmornen är bland det bättre jag har smakat. Riktigt tjock, enormt stor kropp, och eftersmak som fanns kvar hur länge som helst. Sjukt prisvärd.
Postad 04 March 2012 - 23:24
Ahh, se där. Det är ju nästan så jag ska fundera på det. Innan när Oppon stod 4 meter ifrån så var det inte så störande, men med nya placeringen så är det verkligen inte bra. Hur är 93ans uppskalning av SD material? Lika bra?Nopp, finns ingen fläkt i 93:an.
Däremot finns det en i 95:an som jag aldrig har hört, tror det handlar om defekta fläktar då jag är jäkligt känslig för missljud.
Postad 04 March 2012 - 23:57
Jag får forska lite i detta imorgon
Uppskalningen skall den göra ypperligt, varenda test och div mätningar den utsätts för så får den toppbetyg.
Postad 05 March 2012 - 10:25
Uppskalningen av SD mtrl tycker jag den löser med bravur, finns det ingen butik i KD som har dem hemma MKarlsson?
Skulle jag rekommendera en spelar till dig så är det just en 93:à standard (inte värt med något Nuforce motsv med hänsyn till prisskillnaden), dacarna i din reciever är säkerligen av sådan kvalitet att du inte skulle tjäna på det, enda gången det skulle vara värt det är om man har en gammal sådan som inte hanterar hd-formaten (är bara analogdelen som skiljer dem åt).
Postad 05 March 2012 - 11:59
Postad 05 March 2012 - 15:06
Tror inte det. Ska till sthlm under veckan så kanske ska in och kolla på den någonstans.Min bestämda uppfattning är att 93:an fläktlös, skulle tippa på att det är discen du hörde Niklas.
Uppskalningen av SD mtrl tycker jag den löser med bravur, finns det ingen butik i KD som har dem hemma MKarlsson?
Postad 05 March 2012 - 16:07
Har själv en 93 och är toknöjd, 95 är ju såklart vassare och fläktproblemet är otroligt hypat och överdrivet som jag gissar är fel på vissa fläktar.
Postad 05 March 2012 - 16:11
Ja man blir ju sjukt trött på sådant !!!
drygt...
hoppas det löser sig enkelt !
Löst sig, Onkyon hade fått någon tokknäpp men nu lirar den igen tack vare snabb och hjälpsam support ifrån gubbsen på HBB.
Postad 05 March 2012 - 18:02
Tror inte det. Ska till sthlm under veckan så kanske ska in och kolla på den någonstans.
Har inte ni Hifipunkten i Karlstad, de har enligt hemsidan återförsäljning av Oppo - värt att kolla.
Postad 05 March 2012 - 19:28
Postad 06 March 2012 - 10:23
Sitter just nu och klurar på om man skulle klara sig helt utan förstärkaren i signalvägen, men tror det blir knas med boxer och liknande
Redigerat av Evil Homer, 06 March 2012 - 10:25.
Postad 06 March 2012 - 10:42
Postad 06 March 2012 - 15:58
Mina saknade portar har kommit och jag kan hämta dom nu i veckan
Så nu ska modulerna bli kompletta, va härligt
Postad 06 March 2012 - 18:28
Hur djupt går denna? Nån som kan mäta det
? Detektivbyrån – Life/Universe
20dB lägre nivå på allt under 50Hz om jag tolkar rätt. Dvs. inte mycket djupbas.
Postad 06 March 2012 - 18:29
jag har haft konsert hemma nu, och nu e det middag så blir nog inget mer "tokspelande" idag...
får kolla vid ett senare tillfälle !
Postad 06 March 2012 - 18:50
Störtlöjligt ju!20dB lägre nivå på allt under 50Hz om jag tolkar rätt. Dvs. inte mycket djupbas.
Discobas är vad detta kallas
Postad 06 March 2012 - 18:52
Faktum är att jag har kopplat ur topparna och satt in ett lågpassfilter vid 25Hz så att jag slipper höra alla fjösiga discotoner.
Postad 06 March 2012 - 20:18
20dB lägre nivå på allt under 50Hz om jag tolkar rätt. Dvs. inte mycket djupbas.
Ok det är därför jag upplever högt tryck på den här hemma då. Jag älskar den låten för övrigt
Postad 07 March 2012 - 06:33
Mer än vad jag trodde i alla fall, har tidigare lyssnar på olika infra system och försökt bilda mig en uppfattning, men bäst är ändå att testa hemma
Ändrar jag området under ca 25Hz så händer det saker med upplevelsen av ljudet även långt upp i registren.
För mycket infra är snarast irriterande, det blir liksom en upplevd "seghet" på grund av en högt liggande lågfrekvent energi som blir onaturlig så fort något händer som alls har information ner i det området.
Jag ska testa att reglera ner nivån ytterligare i lägsta regionerna för att se vad som händer då.
Jag har med hjälp av med dämpning på bordet gjort underverk med ljudet !
Satt hela kvällen igår och bara lyssnade på musik
Problemet i värmeregistret som jag har haft, det är som borta
Och nu känns det mycket mer komplett, det har varit pinnen i hjulet för mig, därför jag snurrat runt i en cirkel...
Men nu spelar det ingen roll hur jag ställer cr 80s, det låter bara "olika bra" tidigare va det alltid "något som va fel".
Så jag är glad över det framsteget, och denna resa med ljudet i detta rummer har lärt och ger mig mycket praktiska erfarenheter om hur olika saker påverkar ljudet och upplevelsen av det i ett rum
Jag tror jag börjar förstå hur man behöver tänka för att få någon slags balans i ljudet.
Och att första reflexen, som jag alltid ansett vara viktigast, är viktigare än jag bågonsin tidigare kunnat föreställa mig!
Speciellt om du sitter på bredden i rummet så är det bakom/mellan högtalarna som verkar ge mest skillnad, där är det skillnad: skit eller jätte bra
Bara med att köra en eller två ACO skivor på varandra för att få dubbla tjockleken.
Jag har i dagsläger dubbla ACO på bordet för att ta hand om hela bordsreflexen och dubbla ACO + 45mm Vital bakom högtalarna/ mot vägg.
Ohhhh, nytt rum som man kan leka med ordentligt står nu bara än högre på önskelistan.
Så att jag kan bygga 17cm tjocka absorbenter som är från tag till golv och har "rätt bredd".
Det där med "rätt bredd", alltså exakt rätt mellanrum som är fritt mitt mellan dämppanelerna. Det är något som jag lekt en del med senaste tiden och insett att där ligger mycket "magi".
Det är en jobbigt stor skillnad, det ska vara "rätt" avstond helt enkelt, och det är avgörande för ljudceneriet och närvarokänslan, helt enkelt hur naturligt ljudet upplevs
Även ljudbilden på annan plats än sweeeet stolen blir klart påverkad.
Så, nu hr jag ett litet förråd med frågor som ska tas med Ingvar nästa gång vi ses, vilket, om allt går som det ska, borde bli imorgon
Solen ska precis gå upp, jag sitter på bussen påväg in till jobbet.
Ljuset är tillbaka, och äntligen är solen tillbaka!
Så j*vla underbart!!!!
nu kan man börja leva igen, efter vintertrötthet och orkeslöshet...
Jag är så mycket säsongsmänniska som man kan bli tror jag, på vintern så mer eller mindre dör jag. Jag mår inte bra av januari och februari månad...
Men så fort ljuset börjar komma tillbaka så börjar livet kännas meningsfullt igen och gör så till någon gång i december då jag börjar ruttna igen.
Hjälper det att sola solarium ?
Edit: blev som sagt inget testande med film igår, det va för intressant att testa med dämpmaterialet och infra boosten.
Men så småningom så ska det testas, men är inte så högt upp på pryo listan.
Obs: är skrivet på Ifånen så ursäkta för konstigheter...
Postad 07 March 2012 - 14:19
Postad 07 March 2012 - 18:05
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
64 bilder
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?