* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 22 oktober 2010 - 14:29
Postad 22 oktober 2010 - 17:20
Är ganska säker på att problemet har med mpeg4 kanaler att göra för det är bara på C+ film/sport och TV10 som det uppträder.
Har du någon aning om vad dom har gemensamt då eftersom det inte uppträder på några andra kanaler?Kan väl säga att samtliga kanaler är MPEG4 nu.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 22 oktober 2010 - 20:59
Ett förslag är att licensiera lämpligt material och lägg upp det i Videobutiken som en gratis film med olika testbilder.
Ooooh vilket bra förslag! Jag har sparat undan en testbild från SVT för att ha någonting att testa/kalibrera med, men om Telia kunde tillhandahålla lite mer, och äkta testmaterial i olika upplösningar vpre det ett stort plus i kanten.
Postad 22 oktober 2010 - 22:00
Min Telia smart (Thomson Gateway TG787) ganska ofta på senare tid (flera veckor) startas om av sig självt. Detta upptäcker jag i samband med att bilden på TV försvinner, internetuppkoppling dör eller att telefonsamtalen avbryts.
Har ni några förslag på vad det kan vara?
Hur ska man försöka få lite mer stabilitet i detta?
Postad 23 oktober 2010 - 06:51
Min Telia smart (Thomson Gateway TG787) ganska ofta på senare tid (flera veckor) startas om av sig självt.
Om du inte gjort detta redan, så gör en fabriksåterställning av smart modemet, genom att ta änden på ett gem eller liknande och tryck in knappen i det lilla hålet på baksidan av smart modemet märkt reset eller nåt liknande. Skall hållas inne i 5-10 sekunder eller så, du märker när något händer.
Detta är i alla fall vad de kommer att säga till dig att göra om du ringer supporten, så slösa inte bort din tid i telefonkön utan att ha provat detta först. Har du tur, kan det till och med hjälpa.
Tänk bara på att alla eventuella inställningar du själv gjort i smart modemet genom web gränssnittet, måste göras om efter detta.
Postad 23 oktober 2010 - 07:53
Om du inte gjort detta redan, så gör en fabriksåterställning av smart modemet, genom att ta änden på ett gem eller liknande och tryck in knappen i det lilla hålet på baksidan av smart modemet märkt reset eller nåt liknande. Skall hållas inne i 5-10 sekunder eller så, du märker när något händer.
Detta är i alla fall vad de kommer att säga till dig att göra om du ringer supporten, så slösa inte bort din tid i telefonkön utan att ha provat detta först. Har du tur, kan det till och med hjälpa.
Tänk bara på att alla eventuella inställningar du själv gjort i smart modemet genom web gränssnittet, måste göras om efter detta.
Jag ska testa det och hoppas att det löser sig då jag tycker att mycket har försämrats under sista veckor/månader.
Postad 23 oktober 2010 - 13:44
Om man nu antar att modemet startar om och inte bara tappar kontakt med telestationen så misstänker jag i första han att det är en strömstörning av något slag bostaden. Kan du prova koppla in modemet på en annan fas eller koppla ur andra saker du nyligen kopplat in?Min Telia smart (Thomson Gateway TG787) ganska ofta på senare tid (flera veckor) startas om av sig självt. Detta upptäcker jag i samband med att bilden på TV försvinner, internetuppkoppling dör eller att telefonsamtalen avbryts.
Har ni några förslag på vad det kan vara?
Hur ska man försöka få lite mer stabilitet i detta?
Edit: kom på att jag hade uppgifter så jag kunde titta på uppkopplingen. Det går inga fel mellan modem och telestationen och modemet startades om senast omkring 07:15 imorse.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 23 oktober 2010 - 13:47.
Postad 23 oktober 2010 - 14:05
Har du någon aning om vad dom har gemensamt då eftersom det inte uppträder på några andra kanaler?
Nej, jag kan inte komma på något på rak arm.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 23 oktober 2010 - 14:11
Jag hade detta problemet med ständiga omstarter av min gateway och fick just tipset att återställa via det lilla hålet på baksidan. Jodå gatewayen började fungera igen men ip-telefonin sluta att fungera. Ringde igen och då visade det sig att programvaran för just ip-telefonin av någon anledning inte skickats till gatewayen. På min fråga om varför fick jag inget riktigt svar.
Vad jag vill ha sagt med detta är att datasystem kan fela för jag antar att denna programvara för telefonen per automatik skulle skickas ut utan någon mänsklig inblandning
Redigerat av Bosse-i-skogen, 23 oktober 2010 - 14:12.
Postad 23 oktober 2010 - 15:38
Jag hade detta problemet med ständiga omstarter av min gateway och fick just tipset att återställa via det lilla hålet på baksidan. Jodå gatewayen började fungera igen men ip-telefonin sluta att fungera. Ringde igen och då visade det sig att programvaran för just ip-telefonin av någon anledning inte skickats till gatewayen. På min fråga om varför fick jag inget riktigt svar.
Att du inte får något svar på varför kan bero på att man inte vet exakta orsaken, men det beror nästan alltid på att modemet av någon anledning misslyckas ladda ner konfigurationen från servern.
Det brukar alltid lösa sig om man gör fabriksåterställning igen.
Det går även att göra fabriksåterställning om man loggar in med datorn, klickar till vänster där det står Thomson gateway och sen klickar på länken näst längst ner där det står Återgå till standardinställningarna.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 24 oktober 2010 - 00:20
Jag har försökt experimentera lite, men det verkar inte uppträda konsekvent. Jag är dock ganska säker på att jag ett felrtal gånger fått sönderhackade inspelningar som varit på samma kanal som jag spelar in på.Jag tror detta beror på ett känt fel. Fungerar det bra om du tittar på samma kanal du ska spela in på senare innan du startar uppspelningen av det inspelade materialet?
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 24 oktober 2010 - 11:52
Nu börjar det bli löjligt! Spotify via boxen, hur ofta skall man behöva mötas av "Spellistor saknas" TROTS ATT DOM FINNS? Det felar ALDRIG via datorn men tokofta via tvboxen. Vad skiljer autentiseringen via box/dator och varför skall det behöva vara så? Det suger verkligen!!!
Postad 24 oktober 2010 - 11:55
@Telia
Nu börjar det bli löjligt! Spotify via boxen, hur ofta skall man behöva mötas av "Spellistor saknas" TROTS ATT DOM FINNS? Det felar ALDRIG via datorn men tokofta via tvboxen. Vad skiljer autentiseringen via box/dator och varför skall det behöva vara så? Det suger verkligen!!!
Håller med, har samma problem dagligen
Postad 24 oktober 2010 - 15:41
@Telia
Börjar oxå bli lite irriterad på att det sällan fungerar, dock så har faktiskt Spotify själva uppdaterat en del på deras hemsida när de har haft problem med att ladda spellistor. Igår var en sådan dag och nu så fungerar det bra igen.
Kan tillägga att jag även har problem med min iPhone de gånger jag inte får det att fungera med TVn.
Se Spotifys sida om driftinformation här!
Postad 24 oktober 2010 - 16:38
Postad 24 oktober 2010 - 19:35

Postad 24 oktober 2010 - 20:58
Om det inte var ett inspelat program på hårddisken du menade, för då borde det fungera.
Postad 25 oktober 2010 - 06:33
Jag vill byta lösenord, stänga av utskicket av SSID osv.
Varför står inte IP-adressen till routern någonstans? Googlade å hittade men inte i den medföljande "manualen".
Edit:
Hittade en manual.
Där läste jag att jag kan installera en USB-Hårddisk. Någon som gjort detta å lyckats?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 25 oktober 2010 - 07:25.
Postad 25 oktober 2010 - 08:55
Det var ett kort hack under avsnittet bara men det kan ju bero på nåt annat.
//Daniel
Postad 25 oktober 2010 - 11:17
Vi har beställt IP-telefoni å får då med en Telia Smart router.
Är det en stabil produkt? Nu funkar min Thomson + D-link helt ok å jag orkar inte med massor med problem.
Funkar Telia Smarten bra?
Får citera mig själv. Kopplade in Smarten igår.
Resultat. Mindre än 24 timmar problemfritt sedan trasig router enligt supporten....
SKITGREJOR!!!
DigitalTVn fastnar på sista pricken å bredbandet funkar inte alls, telefon hann jag inte koppla in då det krasha innan jag hann leta frem dn efter flytten.
Postad 25 oktober 2010 - 11:18
Får citera mig själv. Kopplade in Smarten igår.
Resultat. Mindre än 24 timmar problemfritt sedan trasig router enligt supporten....
SKITGREJOR!!!
DigitalTVn fastnar på sista pricken å bredbandet funkar inte alls, telefon hann jag inte koppla in då det krasha innan jag hann leta frem dn efter flytten.
Sa specifikt att jag inte ville ha en SMART crap-router när jag beställde. Nu har det kommit en postavi på 299:- ändå. tänker inte hämta ut skiten. Man vet ju hur usla såna här konsumentroutrar är när det gäller enbart datatrafik. Baka in VOIP och IPTV i det och du har en smärre katastrof på halsen.
EDIT: Ringde och kollade, va visst en digitalbox dom skickat ut. Som om jag skulle behöva två till ett abonnemang.
Redigerat av bran, 25 oktober 2010 - 11:26.
Postad 25 oktober 2010 - 11:44
Ja!Är det någon som har en mer avancerad manual till Telia Smart?
Jag vill byta lösenord, stänga av utskicket av SSID osv.
Varför står inte IP-adressen till routern någonstans? Googlade å hittade men inte i den medföljande "manualen".
Edit:
Hittade en manual.
Där läste jag att jag kan installera en USB-Hårddisk. Någon som gjort detta å lyckats?
Postad 25 oktober 2010 - 17:38
Tittade på The Event igår på SVTHD och denna gång fungerade det bättre, inga "ljudspikar" eller omstarter av boxen behövdes.
@Telia Kundservice
Har det skett några ändringar för att åtgärda ljudproblemen? Det verkade fungera som vanligt igår när vi tittade på The Event. Men jag har fått "HDMI audio system communication failure" på min TV vid några tillfällen under helgen. Tror problemet endast har varit på SVT och Canal+ (kanaler med Dolby Digital).
Postad 25 oktober 2010 - 21:39
Sa specifikt att jag inte ville ha en SMART crap-router när jag beställde. Nu har det kommit en postavi på 299:- ändå. tänker inte hämta ut skiten. Man vet ju hur usla såna här konsumentroutrar är när det gäller enbart datatrafik. Baka in VOIP och IPTV i det och du har en smärre katastrof på halsen.
Smart-routern funkar fint för mig. Jag har fiber och kör IPTV, telefoni och 100/10 med mycket bittorrent och Xbox Live utan problem.
Sen att det är utdaterad hårdvara är ju ett annat kapitel...
Postad 25 oktober 2010 - 23:32
Postad 26 oktober 2010 - 06:16
Ja!
Uttömmande svar....
Kan du utveckla, var det bara att stoppa in USB-sladden å kopiera filer eller krävs det konfigurering?
Postad 26 oktober 2010 - 10:08
Jag har upptäckt att ni ändrat funktionaliteten i Info knappen (VIP 1910).
Tidigare kunde jag ta fram och dölja infon hur många gånger som helst i mini guiden, numera tar tredje trycket på Info bort hela miniguiden! Varför denna ändring? Det finns ju redan en knapp för Exit! Mycket irriterande när man bläddrat fram många kanaler och tittar på infon en gång och behöver titta ytterligare en gång.
Tycker ni borde återställa denna funktion!
/Psy
Postad 26 oktober 2010 - 14:00
Det vore festligt att se en version av Motolaboxarna med Google TV som platform istället för den platform som körs idag. Jag hoppas det är någon på Kreatel eller Telia som undersöker de möjligheterna. Vet inte om det ligger i Kreatels intresses iofs men Telia borde vara intresserade. Det skulle förmodligen ge ett ordentligt lyft till tjänsten samtidigt som underhållskostnaden blev betydligt lägre då ett annat stort företag står för de största utvecklingskostnaderna. För att inte tala om de intressanta "app:ar" som kan tänkas dyka upp då samma koncept för app:ar används som för iPhone och Android.
+1 Det vore riktigt najs.
Postad 26 oktober 2010 - 16:27
ljudet är osynkat på mtv efter nya uppdateringen
Så även i History channel.
Postad 26 oktober 2010 - 18:59
ljudet är osynkat på mtv efter nya uppdateringen
Det har med mycket stor sannolikhet inte med uppgraderingen att göra. Dock verkar kanalen vara i synk nu såvitt jag kan se?
Så även i History channel.
Verkar vara ok här med.
När ni rapportera denna saker skulle jag uppskatta om ni säger vad som kommer först och ungefär hur mycket tidsmässigt det är fel samt om det är samma med analogt och digitalt ljud.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 26 oktober 2010 - 19:01
Redigerat av tjapadejdin, 26 oktober 2010 - 19:07.
Postad 26 oktober 2010 - 19:05
Jag har försökt experimentera lite, men det verkar inte uppträda konsekvent. Jag är dock ganska säker på att jag ett felrtal gånger fått sönderhackade inspelningar som varit på samma kanal som jag spelar in på.
Felet jag pratade om ska vara löst med uppdateringen av programvaran som kom vid 10 idag.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 26 oktober 2010 - 19:46
Postad 26 oktober 2010 - 20:00
jo det är osynkat och det hände på 2 kanaler efter uppdateringen så jag tror nog att det beror lite på den. någon sekunds fördröjning är det. bilden först. kör HDMI direkt till teven.
Jag är tämligen säker på att det inte beror på uppdateringen för det enda som skulle kunna hända är att samtliga kanaler blir ur synk. Är det fel på en eller flera kanaler beror på att det är fel på vart i MPEG strömmen ljudet ligger.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 26 oktober 2010 - 20:02
för mej är det fel på mtv endast men jag har inte kollat igenom alla kanalerna jag har heller. men mtv iallafall. riktigt irreterandeJag är tämligen säker på att det inte beror på uppdateringen för det enda som skulle kunna hända är att samtliga kanaler blir ur synk. Är det fel på en eller flera kanaler beror på att det är fel på vart i MPEG strömmen ljudet ligger.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 26 oktober 2010 - 20:41
Mina bilder fungerar igen.
Det är lite fixar med lokalkanaler i för vissa kunder.
Det är vissa förbättringar för att snabba upp laddning av GUI.
Förbättringar av hanteringen när man använder timeshift och kommer till live läget.
Funktionen i digital-tv boxen för att boxen inte ska ta emot strömmar den inte behöver är förbättrad
Man har lagt in en manual i menyn om tjänsten.
Markus Johansson
Telia kundservice
Postad 26 oktober 2010 - 21:10
jo det är osynkat och det hände på 2 kanaler efter uppdateringen så jag tror nog att det beror lite på den. någon sekunds fördröjning är det. bilden först. kör HDMI direkt till teven.
Jag provade nu att byta till MTV (kanalplats 11) på min 1963 och ser att jag har samma problem som tjapadejdin.
Ljudet kommer ca 0.5 sekunder för tidigt. (både kopplat med toslink till förstärkaren och via HDMI direkt till TVn)
Boxen är uppdaterad med uppdateringen som kom tidigare idag.
Att växla bort från kanalen och tillbaka fixar inte problemet.
Andra vanliga kanaler har ljudet i synk. (har dock inte provat varenda en)
Telia FiberLan, Uppsala.
Postad 26 oktober 2010 - 22:13
Jag provade nu att byta till MTV (kanalplats 11) på min 1963 och ser att jag har samma problem som tjapadejdin.
Ljudet kommer ca 0.5 sekunder för tidigt. (både kopplat med toslink till förstärkaren och via HDMI direkt till TVn)
Boxen är uppdaterad med uppdateringen som kom tidigare idag.
Att växla bort från kanalen och tillbaka fixar inte problemet.
Andra vanliga kanaler har ljudet i synk. (har dock inte provat varenda en)
Telia FiberLan, Uppsala.
tack för att du gör det hårda jobbet med att skriva all info

Postad 27 oktober 2010 - 06:20
Edit:
Pratade precis med supporten igen.
Upp till 3 dagar kunde det ta innan felet var avhjälpt.
ÄR DET ETT SKÄMT????
LEVER VI I SOVJET?
Redigerat av Unregistered8c00bd99, 27 oktober 2010 - 07:15.
Postad 27 oktober 2010 - 14:37
Kul att det kommit en uppdatering men vi har totalsvart sedan igår em här i Järfälla....
Edit:
Pratade precis med supporten igen.
Upp till 3 dagar kunde det ta innan felet var avhjälpt.
ÄR DET ETT SKÄMT????
LEVER VI I SOVJET?
Ni på Telia får ju ta o ge dom några månaders fri tv som kompensation för detta!!! det låter ju inte särkilt stabilt.
Postad 27 oktober 2010 - 15:06
Ni på Telia får ju ta o ge dom några månaders fri tv som kompensation för detta!!! det låter ju inte särkilt stabilt.
håller med. sen tänkte jag passa på och fråga.
är det bara vi i mitt område som behöver starta om boxarna 2-4ggr/vecka för att nån kanal helt slutar fungera. eller att ljudet försvinner.. eller i värsta fall att boxen hängt sig helt?
i området jag pratar om bor vi runt 80 pers har såklart inte frågat alla men då jag bott här länge känner man rätt många, så av dom 20-30 jag frågat har dom alla sagt dom får starta om iaf 1 gång i veckan.
vi har 1003 och 1967 eller vad 2 nya heter som kom efter kreatelboxarna.
Postad 27 oktober 2010 - 16:03
håller med. sen tänkte jag passa på och fråga.
är det bara vi i mitt område som behöver starta om boxarna 2-4ggr/vecka för att nån kanal helt slutar fungera. eller att ljudet försvinner.. eller i värsta fall att boxen hängt sig helt?
i området jag pratar om bor vi runt 80 pers har såklart inte frågat alla men då jag bott här länge känner man rätt många, så av dom 20-30 jag frågat har dom alla sagt dom får starta om iaf 1 gång i veckan.
vi har 1003 och 1967 eller vad 2 nya heter som kom efter kreatelboxarna.
det är klart att ni måste starta om boxarna ibland, man kan ju inte ha på en box dygnet runt så länge man har den. en normal människa stänger av sin box minst en gång per dag. fast du kanske menar att dom hänger sig även fast ni använder dom normalt och startar om dom då och då?
Postad 27 oktober 2010 - 19:36
det är klart att ni måste starta om boxarna ibland, man kan ju inte ha på en box dygnet runt så länge man har den. en normal människa stänger av sin box minst en gång per dag. fast du kanske menar att dom hänger sig även fast ni använder dom normalt och startar om dom då och då?
Vi har vår påslagen för jämnan. Stänger jag av den är det för att ta del av en uppdatering. Det verkar klart att tjänsten (om man inkluderar även boxen i tjänsten) är olika stabil hos olika kunder. Om det sen är betingat av geografin, boxen eller uppkopplingen har jag ingen aning om. En 1963:a i Malmö via ADSL tuffar och går iaf. Inspelningar via android-appen funkar också klockrent.
Postad 27 oktober 2010 - 19:51
Vi har vår påslagen för jämnan. Stänger jag av den är det för att ta del av en uppdatering. Det verkar klart att tjänsten (om man inkluderar även boxen i tjänsten) är olika stabil hos olika kunder. Om det sen är betingat av geografin, boxen eller uppkopplingen har jag ingen aning om. En 1963:a i Malmö via ADSL tuffar och går iaf. Inspelningar via android-appen funkar också klockrent.
Jag stänger aldrig av min med hd heller. Den stängs ju liksom ändå inte av tycker jag. Det enda är att den inte skickar ut bilden men i övrigt verkar boxen vara igång även om den lyser med en röd prick. Planerade inspelningar startar även om boxen är avstängd med fjärrkontrollen.
Ju det tuffar på här med ADSL i glesbygden utanför Höör också utan problem.

Postad 27 oktober 2010 - 19:56
Jag stänger aldrig av min med hd heller. Den stängs ju liksom ändå inte av tycker jag. Det enda är att den inte skickar ut bilden men i övrigt verkar boxen vara igång även om den lyser med en röd prick. Planerade inspelningar startar även om boxen är avstängd med fjärrkontrollen.
Ju det tuffar på här med ADSL i glesbygden utanför Höör också utan problem.
jag tror inte att det är nyttigt att aldrig stänga av sin box, det är ju som en dator som behöver en omstart då och då. det kanske är därför era börjar spöka? för att de börjar bli lite slitet kanske?
Postad 27 oktober 2010 - 20:32
jag tror inte att det är nyttigt att aldrig stänga av sin box, det är ju som en dator som behöver en omstart då och då. det kanske är därför era börjar spöka? för att de börjar bli lite slitet kanske?
Det spökar inte hos mig. Iaf inte från boxen ;-) Att datorer behöver startas om ibland beror oftast på tråkiga operativsystem, dåliga drivrutiner eller applikationer med minnesläckor.
Postad 27 oktober 2010 - 21:49
Varför det? Jag omstartar i princip bara när jag vet att det finns en uppdatering, i övrigt är den alltid på.det är klart att ni måste starta om boxarna ibland, man kan ju inte ha på en box dygnet runt så länge man har den. en normal människa stänger av sin box minst en gång per dag. fast du kanske menar att dom hänger sig även fast ni använder dom normalt och startar om dom då och då?
5 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Angelus78