* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 01 november 2010 - 18:24
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Uppenbarligen gäller frågerutan ADSL, och förmodligen är svaren ni fått helt riktiga, nämligen att ni bor för långt från telestationen för att få HDTV via ADSL, varför man nu skulle vara intresserad av det om man har Fiber-LAN...
Har ADSL och enligt rutan får jag informationen att jag ej kan få HDTV, trots att jag har SVT1HD och SVT2HD.
Postad 01 november 2010 - 19:23
MatsKlippan
-
MatsKlippan
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag har förstått att jag inte kan få HD då jag bor för långt från telestationen. Men hur är det med extraabonnemang då. Gäller samma krav där, 1,5km från telestationen.
Detta är taget från Telias egen sida:
Förutsättningar
För att beställa Extraabonnemang behöver du Telia Smart. Telia Smart kan du beställa samtidigt som du beställer Extraabonnemang på Mina Sidor. Du behöver ha kanalpaket Lagom eller Stor på ditt första tv-abonnemang. Har du Telia Digital-tv via telejacket behöver du 1,5-2 Mbit/s eller 6-8 Mbit/s surfhastighet på bredbandet.
Där står inget om avstånd.
Redigerat av MatsKlippan, 01 november 2010 - 19:27.
Postad 01 november 2010 - 20:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag har förstått att jag inte kan få HD då jag bor för långt från telestationen. Men hur är det med extraabonnemang då. Gäller samma krav där, 1,5km från telestationen.
Detta är taget från Telias egen sida: Förutsättningar För att beställa Extraabonnemang behöver du Telia Smart. Telia Smart kan du beställa samtidigt som du beställer Extraabonnemang på Mina Sidor. Du behöver ha kanalpaket Lagom eller Stor på ditt första tv-abonnemang. Har du Telia Digital-tv via telejacket behöver du 1,5-2 Mbit/s eller 6-8 Mbit/s surfhastighet på bredbandet.
Där står inget om avstånd.
Det står: På grund av tekniska begränsningar kan vi inte leverera Tvillingabonnemang till alla adresser. När du loggar in på Mina Sidor ser du om du kan få tjänsten.Så vad säger mina sidor på dig? Men generellt gäller i dagsläget att kan du ha HD kan du ha tvilling/extra men du kan inte ha de två tillsammans. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 01 november 2010 - 21:12
bumpaberra
-
bumpaberra
-
Rookie
-
2 inlägg
Informationen om HDTV på telia.se är nu uppdaterad.
Markus Johansson Telia Kundservice
På sidan: "Du behöver också det kombinerade modemet/trådlösa nätverket Telia Smart som säkerställer hd-tjänstens kvalitet och ger en högre överföringshastighet" *Måste* man ha Telia Smart också? Kör 24Mbit/s ADSL och 1963:an är inställd på 1080i. /bumpa
Postad 01 november 2010 - 21:15
zhango
-
zhango
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Försöker se på Våra vänners liv på SVT1HD men störs nåt fruktansvärt av att ljudet är ur synk. SD sändningarna på SVT2HD verkar ha ljudet synkat så det kanske bara är i sändningarna med 5.1 ljud det är problem? Ännu inga ljudspikar iaf men det kommer väl...
Lite ironiskt det som står på Telias hemsida angående HD-kanalerna: "Bilden blir skarpare och ljudet bättre". Bilden blir bättre ja men man kan inte se på kanalerna pga ljudspikar eller osynkat ljud. Ingen bild = sämre bild tycker jag
Postad 01 november 2010 - 21:20
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Nya tillvalskanaler på gång:
"I slutet av november 2010 kommer vi utöka vårt tillvalsutbud med ytterligare ett tiotal kanaler från: Chile, Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Kina, Mellan Östern, Montenegro, Turkiet, Iran samt Bosnien-Hercegovina. "
Postad 01 november 2010 - 22:19
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
roliga kanaler.......................................................
Postad 01 november 2010 - 23:53
Nembo
-
Nembo
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej!
Blir det sämre bildkvalité om man kör det trådlöst (Ruckus MediaFlex) istället för trådat?
Har 1003 boxen, kör HDMI till en Full-HD TV och har ställt in 1080p i inställningarna på boxen.
Postad 02 november 2010 - 09:10
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Nya tillvalskanaler på gång:
"I slutet av november 2010 kommer vi utöka vårt tillvalsutbud med ytterligare ett tiotal kanaler från: Chile, Frankrike, Spanien, Tyskland, Italien, Kina, Mellan Östern, Montenegro, Turkiet, Iran samt Bosnien-Hercegovina. "
Jag kan bara förutsätta att Telia utökar kanalutbudet strikt utifrån hur mycket intäkter de kan få, och om det här är det de väljer att satsa på efter att ha frigjort bandbredd känns framtiden för HDTV hos Telia inte särskilt ljus... Observera att jag inte har någon synpunkt på innehållet i nischade hemspråkskanaler, men eftersom bandbredden trots allt fortfarande är begränsad hade jag hoppats att man i första hand skulle satsa på HD-kanaler med bred målgrupp (Discovery HD, Eurosport HD etc.).
Postad 02 november 2010 - 10:20
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Observera att jag inte har någon synpunkt på innehållet i nischade hemspråkskanaler, men eftersom bandbredden trots allt fortfarande är begränsad hade jag hoppats att man i första hand skulle satsa på HD-kanaler med bred målgrupp (Discovery HD, Eurosport HD etc.).
Kanske missförstår dig, men jag tror du blandar ihop bandbredd i olika delar av distributionen. Den stora bromsklossen har väl varit att man inte fått plats med HD-sändningar pga begränsad bandbredd i sista ledet ut till kund, specifikt för ADSL abonnenter. Att man lägger till fler kanaler att välja mellan gör inte det problemet varken större eller mindre då man ändå bara sänder en kanal åt gången i det snöret.
Postad 02 november 2010 - 11:57
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag kan bara förutsätta att Telia utökar kanalutbudet strikt utifrån hur mycket intäkter de kan få, och om det här är det de väljer att satsa på efter att ha frigjort bandbredd känns framtiden för HDTV hos Telia inte särskilt ljus...
Observera att jag inte har någon synpunkt på innehållet i nischade hemspråkskanaler, men eftersom bandbredden trots allt fortfarande är begränsad hade jag hoppats att man i första hand skulle satsa på HD-kanaler med bred målgrupp (Discovery HD, Eurosport HD etc.).
Har för mig att man via IPTV kan ha hur många SD kanaler man vill, det påverkar inte HD kanalutbudet. Kan man ha en HD kanal så kan man lika ha jättemånga av dem också, antalet i utbudet påverkar inte bandbredden förutsatt då att man ser på en kanal åt gången. Fast det är klart, tidigt i IPTV kedjan så äter väl ett stort utbud av kanaler bandbredd. Men närmast kund så är det i alla fall så.
Redigerat av Unregistered31511, 02 november 2010 - 12:03.
Postad 02 november 2010 - 12:30
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Kanske missförstår dig, men jag tror du blandar ihop bandbredd i olika delar av distributionen. Den stora bromsklossen har väl varit att man inte fått plats med HD-sändningar pga begränsad bandbredd i sista ledet ut till kund, specifikt för ADSL abonnenter. Att man lägger till fler kanaler att välja mellan gör inte det problemet varken större eller mindre då man ändå bara sänder en kanal åt gången i det snöret.
Jag är ganska säker på att det varit en flaskhals även i Telias stamnät och att det problemet är skilt från det att många sitter för långt från Telestationen för att få HD. Det förstnämnda problemet borde ju inte vara ett problem längre då en grov uppskattning ger att bandbreddsbehovet minskat till typ hälften i och med övergången från mpeg2 till mpeg4 (givet samma antal kanaler). Så Telia har nog rätt så mycket bandbredd att fylla upp med skräpkanaler samt HD. Man får väl hoppas att någon på Telia har räknat på hur mycket de har att leka med innan man lanserar ett antal smala nischkanaler så att det ändå finns tillräckligt med utrymme för nya HD kanaler också, när nu de kan tänkas lanseras...
Postad 02 november 2010 - 17:18
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Nu är programbibliteket utökat med Eurosport
Postad 02 november 2010 - 17:56
Loveless
-
Loveless
-
Lärjunge
-
-
449 inlägg
Hej!
Blir det sämre bildkvalité om man kör det trådlöst (Ruckus MediaFlex) istället för trådat? Har 1003 boxen, kör HDMI till en Full-HD TV och har ställt in 1080p i inställningarna på boxen.
Så länge du inte har en massa annat som kan störa den trådlösa överföringen så kommer det inte vara någon skillnad på bilden. Störningar som kan påverka är långa avstånd, andra trådlösa nät, tjocka väggar och så vidare. Detta förutsätter givetvis att Ruckus faktiskt har kapacitet att överföra tillräckligt med data, men det ska till en riktigt skitprodukt för att inte klara det.
Postad 02 november 2010 - 19:34
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ljudsynkproblem på Discovery, programet Street Customs (mellan 18:00-19:00) blev väldigt jobbigt att titta på då ljudet kom före och stämde väldigt dåligt med rörelserna i bilden.
Adsl anslutning, box 1963 direkt till TV.
Postad 02 november 2010 - 20:04
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
"Ljudspikar" på SVT1 och TV6 just nu, Göteborg.
EK
Postad 02 november 2010 - 20:47
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har ADSL och enligt rutan får jag informationen att jag ej kan få HDTV, trots att jag har SVT1HD och SVT2HD.
Har du adsl och webtjänsten säger att du inte ska ha kanalerna så ska du inte ha dem så det är säkert något fel som gör att du har kanalerna. Om du kontaktar supporten så kommer de nog att hjälpa dig bli av med kanalerna om du vill. Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 02 november 2010 - 21:14.
Postad 02 november 2010 - 21:25
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Blir det sämre bildkvalité om man kör det trådlöst (Ruckus MediaFlex) istället för trådat? Har 1003 boxen, kör HDMI till en Full-HD TV och har ställt in 1080p i inställningarna på boxen.
Det är ju en digital signal så det blir ju digitala störningar om det blir störningar, precis samma typ av störningar som man kan få när det är störningar på telefonledningen. Har man störningar på frekvenserna som använda för trådlöst nätverk kan det bli störningar om man använder ruckus. Dessutom verkar det var problem med att vissa kanaler slutar fungera för vissa kunder så de får starta om ruckus enheterna ibland. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 november 2010 - 08:23
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Citera(Mushunt @ Nov 1 2010, 19:24 ) * Har ADSL och enligt rutan får jag informationen att jag ej kan få HDTV, trots att jag har SVT1HD och SVT2HD.
Har du adsl och webtjänsten säger att du inte ska ha kanalerna så ska du inte ha dem så det är säkert något fel som gör att du har kanalerna. Om du kontaktar supporten så kommer de nog att hjälpa dig bli av med kanalerna om du vill.
Hahahaha, Ja, DET var svar på tal det!
Postad 03 november 2010 - 08:59
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Har du adsl och webtjänsten säger att du inte ska ha kanalerna så ska du inte ha dem så det är säkert något fel som gör att du har kanalerna. Om du kontaktar supporten så kommer de nog att hjälpa dig bli av med kanalerna om du vill.
ELLER så kan det ju bero på att eran Webbtjänst brister med informationen. Men det är väl kanske inget som Telia vågar bekänna att deras webbtjänst brister? För övrigt klarar jag mig utan HD kanalerna med, då SVT1HD bara är störande att se på med dessa ljudspikar som man upplever i en del program.
Redigerat av Mushunt, 03 november 2010 - 09:04.
Postad 03 november 2010 - 09:13
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
ELLER så kan det ju bero på att eran Webbtjänst brister med informationen. Men det är väl kanske inget som Telia vågar bekänna att deras webbtjänst brister?
För övrigt klarar jag mig utan HD kanalerna med, då SVT1HD bara är störande att se på med dessa ljudspikar som man upplever i en del program.
Du gör ett ickeproblem till ett problem. Att erbjuda dig att ta bort kanalerna när du egentligen ju inte ska kunna ha dom är väl ett fint erbjudande?  Ett enkelt sätt för dig att slippa kanalerna som har störningar vilket tydligen stör dig trots att du inte behöver kanalerna är att göra en kanallista och där välja alla kanaler utom dessa hd-kanaler. Heja Marcus på Telia för erbjudandet: "Har du adsl och webtjänsten säger att du inte ska ha kanalerna så ska du inte ha dem så det är säkert något fel som gör att du har kanalerna. Om du kontaktar supporten så kommer de nog att hjälpa dig bli av med kanalerna om du vill. Markus Johansson Telia Kundservice"
Postad 03 november 2010 - 09:54
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Du gör ett ickeproblem till ett problem. Problemet i det hela ligger på webbtjänsten som Telia själv lanserar och den ger en felaktig information till deras kunder. Var i kontakt med Telias kundtjänst och påpekade detta, handläggaren på Telia var medveten om att det var "fel" på tjänsten och de skulle se över tjänsten. Att erbjuda dig att ta bort kanalerna när du egentligen ju inte ska kunna ha dom är väl ett fint erbjudande?  Varför skulle de ens behöva erbjuda det när man själv kan välja bort dem i kanallistan som du själv skriver? Ett enkelt sätt för dig att slippa kanalerna som har störningar vilket tydligen stör dig trots att du inte behöver kanalerna är att göra en kanallista och där välja alla kanaler utom dessa hd-kanaler.
Ja, det var enormt störande att se på en kanal med ljudspikar som kommer då och då. Samt jag "dör" inte av att inte kunna se på HD kanalen.
Redigerat av Mushunt, 03 november 2010 - 10:03.
Postad 03 november 2010 - 10:14
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Problemet i det hela ligger på webbtjänsten som Telia själv lanserar och den ger en felaktig information till deras kunder. Var i kontakt med Telias kundtjänst och påpekade detta, handläggaren på Telia var medveten om att det var "fel" på tjänsten och de skulle se över tjänsten.
Varför skulle de ens behöva erbjuda det när man själv kan välja bort dem i kanallista som du själv skriver?
Ja, det var enormt störande att se på en kanal med ljudspikar som kommer då och då. Samt jag "dör" inte av att inte kunna se på HD kanalen.
Nu går du väl ändå över gränsen ang detta ickproblemet? Du skickar PM till mig angående regler för uppförande på forumet. Nu får du väl lägga av? Men för forumsfridens skull får jag be om ursäkt för att min sarkasm ang. ditt problem inte gick hem hos just dig.
Postad 03 november 2010 - 10:51
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nu går du väl ändå över gränsen ang detta ickproblemet? Du skickar PM till mig angående regler för uppförande på forumet. Nu får du väl lägga av? Men för forumsfridens skull får jag be om ursäkt för att min sarkasm ang. ditt problem inte gick hem hos just dig.
Exakt vad är det jag ska lägga av med? Hade du läst lite längre bak i tråden så hade du sett att andra användare även har påpekat webbtjänstens funktion. Där bland annat en användare påpekade att några av dem hade fiberlan, vilket resulterade i att tjänsten gav dem ett korrekt svar. Vilket jag med förstår! Men då citerade jag det Markus citerade till mig, att jag har ADSL och tjänsten inte visade rätt för mig heller. VAD är problemet i det hela? Problemet jag ser det som är att Markus svarade mitt inlägg med sarkasm och det surfade du vidare på. Vilket som jag skickade till dig i PM är ett regelbrott. Telia är även medvetna om att tjänsten inte fungerar som den ska? SÅ detta ickeproblem för dig som tydligen är ett problem för Telia, behöver inte disskuteras vidare här. Kort och enkelt, hade Markus svarat på sitt vanliga sätt som han brukar bemöta oss användare på. Dvs med faktan att tjänsten inte ger korrekt information till alla kunder. Så hade inte dessa inläggen ens existerat. DU hade säkerligen inte kommenterat dem då inlägget skulle ha saknat sarkasm.
Redigerat av Mushunt, 03 november 2010 - 11:00.
Postad 03 november 2010 - 11:11
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Där bland annat en användare påpekade att några av dem hade fiberlan, vilket resulterade i att tjänsten gav dem ett korrekt svar. Vilket jag med förstår!
Men jag förstår inte varför jag då inte får korrekt svar från tjänsten, som ju har Telia Fiber, men ändå påstås inte kunna få HD ... Nä, tjänsten funkar säker på vissa adresser/telefonnummer, men inte alltid, så den behöver fixas.
Postad 03 november 2010 - 11:16
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Men jag förstår inte varför jag då inte får korrekt svar från tjänsten, som ju har Telia Fiber, men ändå påstås inte kunna få HD ...
Som tidigare påpekats: Hur får jag hdtv? Har du Telia Digital-tv via ett nätverksuttag (FiberLan) har du alltid tillgång till hdtv.
För att se på hdtv via ditt telejack får du bo maximalt 1,5 km från telestationen*. Gör en sökning på ditt telefonnummer i kontrollen här nedan så ser du om du kan få hdtv eller inte.
Sökningen är enbart till för att se om ADSL-kunder kan få HDTV.
Postad 03 november 2010 - 11:20
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Nä, tjänsten funkar säker på vissa adresser/telefonnummer, men inte alltid, så den behöver fixas.
+1 Som tidigare påpekats:
Som jag påpekade tidigare i tråden: Har ADSL och enligt rutan får jag informationen att jag ej kan få HDTV, trots att jag har SVT1HD och SVT2HD.
Så som jag tidigare skrivit och som Telia idag har bekräftat behöver tjänsten ses över.
Postad 03 november 2010 - 11:42
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Så som jag tidigare skrivit och som Telia idag har bekräftat behöver tjänsten ses över.
Att du har HD via ADSL kan ju också bero på att Telia av misstag levererat till dig trots att du har "för lång" ledning och att du råkar ha såpass bra kapacitet på ledningen att det ändå fungerar, gränsen på 1,5 km är troligen satt med viss säkerhetsmarginal. Hur det egentligen förhåller sig med den saken är mig likgiltigt. Att däremot ifrågasätta tjänsten för att den inte fungerar för andra uppgifter än den är avsedd anser jag vara aningen långsökt.
Postad 03 november 2010 - 11:44
MumboJumboMike
-
MumboJumboMike
-
Användare
-
-
184 inlägg
Men jag förstår inte varför jag då inte får korrekt svar från tjänsten, som ju har Telia Fiber, men ändå påstås inte kunna få HD ...
Nä, tjänsten funkar säker på vissa adresser/telefonnummer, men inte alltid, så den behöver fixas.
Svaret som tjänsten ger är ju att om du har fiber så behöver/ska du inte kolla på ditt telefonnummer för det är irrelevant, HD funkar alltid för fiberkunder. I övrigt kan jag rekommendera en annan tråd på detta forum för oss som tar det här lite för allvarligt Jobbigaste I-landsproblemet?
Postad 03 november 2010 - 11:45
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Intressant! Isf kan man alltså inte kolla innan om man TÄNKER SKAFFA sig ADSL, om man DÅ kan få HD-Tv också ... Nä, så är det nog inte. Utan det är helt enkelt fel på tjänsten.
Postad 03 november 2010 - 11:58
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Isf kan man alltså inte kolla innan om man TÄNKER SKAFFA sig ADSL, om man DÅ kan få HD-Tv också ... Nä, så är det nog inte. Utan det är helt enkelt fel på tjänsten.
OK, min formulering var kanske inte exakt nog, men självklart måste man ha kopparaccess (eventuellt även med Telia som operatör), annars finns ju ingen uppgift i databaserna på hur lång ledning man har. Vad har du för belägg för att tjänsten ger fel svar i ditt fall?
Postad 03 november 2010 - 12:50
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad har du för belägg för att tjänsten ger fel svar i ditt fall?
Jag SER telestationen från min balkong... ca. 300m bort. Max 600m LEDNINGSvägen.
Postad 03 november 2010 - 13:06
alfista
-
alfista
-
Veteran
-
-
2 230 inlägg
Jag SER telestationen från min balkong... ca. 300m bort. Max 600m LEDNINGSvägen.
Och du har kopparaccess? Jag har ungefär lika långt till närmsta KC, men jag hade lik förbaskat 4 km ledare när jag började rota i det för ett antal år sen. Alla grannar som var kopplade till samma stolpe hade 300-600 m ledare. När jag kopplade in mig var den KCn full så de trunkade mig till en annan, senare när fler anslöt sig så hade de byggt ut så de fick den kortare ledarlängden. Det jag kan tänka mig är att denna söktjänst är lite primitiv på så sätt att den antagligen bara har två svar, antingen är det "Ja" eller "Tyvärr, men vi är jätteduktiga på att bygga ut så försök snart igen", oavsett orsaken till att man inte kan få HDTV. Finns ju fler orsaker än ledarens längd som gör att man inte kan leverera till vissa abonnenter.
Postad 03 november 2010 - 13:23
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Att du har HD via ADSL kan ju också bero på att Telia av misstag levererat till dig trots att du har "för lång" ledning och att du råkar ha såpass bra kapacitet på ledningen att det ändå fungerar....
Enligt supporten befinner sig min adress ca 400m ifrån telestationen. De kan leverera fullt utbud på Internet och Tv. (24Mbit samt Tvilling abb.) Som jag skrivit tidigare medgav handläggaren på supporten att webbtjänsten har brister och arbete med det pågick. För att du som kund enklast och säkrast ska kunna fastställa om du kan få tjänsten eller inte.
Postad 03 november 2010 - 13:31
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Problemet jag ser det som är att Markus svarade mitt inlägg med sarkasm
Och det tyckte jag var kul! Eftersom det var ett sakligt och fullt genomförbart tips i Marcus inlägg som kunde uppfattas som sarkasm om man vill eller inte! Jag kunde liksom förstå att Marcus blev lite trött... Du skrev om att du hade hackande hd-kanaler som du inte ska kunna ha och dessutom att du inte behövde dom. Att du skickar ett personligt PM om användarregler var lite överdrivet tyckte jag. Men jag har bett om ursäkt för min otroligt nedlåtande sarkasm. Jag ska hålla mig på mattan, aldrig vara sarkastisk (trots att jag tycker det är kul) och nu lägger jag ner denna diskusionen.
Postad 03 november 2010 - 13:42
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Jag kunde liksom förstå att Marcus blev lite trött... Du skrev om att du hade hackande hd-kanaler som du inte ska kunna ha och dessutom att du inte behövde dom.
Vart i min text som Markus citera finner man att jag hade hackande HD kanaler? Har ADSL och enligt rutan får jag informationen att jag ej kan få HDTV, trots att jag har SVT1HD och SVT2HD.
Jag bara undrar  Eftersom du skriver att han blev trött.. Din ursäkt är godtagen
Redigerat av Mushunt, 03 november 2010 - 13:43.
Postad 04 november 2010 - 19:31
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Felet jag pratade om ska vara löst med uppdateringen av programvaran som kom vid 10 idag.
Markus Johansson Telia kundservice
Idag fick jag en sönderhackad inspelning medan jag tittade på en inspelning från samma kanal. Vet inte om jag misstolkar felbilden, men jag uppfattar det som att problemet kavrstår för min del, dessvärre.
Postad 04 november 2010 - 21:56
ragonline
-
ragonline
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Neh, nu börjar man tröttna rejält.
Först så slutar hårddisken till min 1963 att fungera (boxen fungerade annars hyffsat bra) så att jag får en ny box skickad till mig (ett par veckor sedan).
Men, nu när jag fått min nya box så har jag inte kunnat kolla på TV en enda kväll utan problem. Boxen hänger sig och bootar om (åtminstone en gång per dag). Chaseplay som slutar fungera (boxen hänger sig) när man tittar. Boxen får för sig att den inte är en inspelningsbar box. Inspelningar som hängt sig. Bilden hänger sig titt som tätt.
Nu skulle jag kolla på ett inspelat program när jag upptäcker att Inspelningar i menyn saknas (hela inspelningsmenyn saknas alltså). Testar att pausa ett program och boxen reagerar inte.
Jaha, då får man väl boota om igen då. Men nu stannar den på tredje pricken (starting the software...) och går inte vidare. Provat att ta bort mjukvaran men det hjälper inte.
Vad f*n är det som händer?
(Har Fiberlan 100Mbit)
Redigerat av ragonline, 04 november 2010 - 22:01.
Postad 05 november 2010 - 07:39
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Först så slutar hårddisken till min 1963 att fungera (boxen fungerade annars hyffsat bra) så att jag får en ny box skickad till mig (ett par veckor sedan). Men, nu när jag fått min nya box så har jag inte kunnat kolla på TV en enda kväll utan problem. Boxen hänger sig och bootar om (åtminstone en gång per dag). Chaseplay som slutar fungera (boxen hänger sig) när man tittar. Boxen får för sig att den inte är en inspelningsbar box. Inspelningar som hängt sig. Bilden hänger sig titt som tätt.
Nu skulle jag kolla på ett inspelat program när jag upptäcker att Inspelningar i menyn saknas (hela inspelningsmenyn saknas alltså). Testar att pausa ett program och boxen reagerar inte.
Jaha, då får man väl boota om igen då. Men nu stannar den på tredje pricken (starting the software...) och går inte vidare. Provat att ta bort mjukvaran men det hjälper inte.
(Har Fiberlan 100Mbit)
Du har fått en sprillans ny box som börjat fallera, en retunerad box som vid testining hos Telias partner fungerat till 100% eller en reparerad box som fallerar igen. Beställ en ny. På grund av boxens labila funktion så är den ju absolut inget lagringsmedium för långtidsförvaring av inspelat material. Allt försvinner liksom om man måste byta ut den.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 05 november 2010 - 07:40.
Postad 05 november 2010 - 17:34
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Först så slutar hårddisken till min 1963 att fungera (boxen fungerade annars hyffsat bra) så att jag får en ny box skickad till mig (ett par veckor sedan). Men, nu när jag fått min nya box så har jag inte kunnat kolla på TV en enda kväll utan problem. Boxen hänger sig och bootar om (åtminstone en gång per dag). Chaseplay som slutar fungera (boxen hänger sig) när man tittar. Boxen får för sig att den inte är en inspelningsbar box. Inspelningar som hängt sig. Bilden hänger sig titt som tätt.
(Har Fiberlan 100Mbit)
Min box låser sig också med hyfsat jämna mellanrum. Råkar det då komma en mjukvaruuppdatering så behandlas boxen som icke inspelningsbar och menyalternativet "inspelningar" försvinner. Det är då bara att boota om boxen. Telia verkar helt rådlösa. Det tog mig tre veckor att bli kontaktad av Telia första gången jag anmälde felet. Men något utbyte var det inte tal om..... Vad händer när garantin på boxen går ut?
Postad 05 november 2010 - 23:38
nerves
-
nerves
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu på kvällen hämtade jag ut min VIP1963 som kom. Då tyvärr bredbandsswitchen man "måste ha" var restnoterad hos Telia till 1 april så har jag ingen sådan. Då det är formel1-premiär imorgon bitti är jag ändå ivrig att få det att funka.
Jag har fiber hem till lägenheten och provade först att koppla tv-boxen direkt publikt ut på nätet men det verkade den inte gilla då den fastnade på första pricken av fem och klagade på att den inte hade ngn ip-adress. Sedan koppladejag den via en annan ruter och nu är det prick nummer 3 som blir röd med felmeddelandet "Could not start the system software".
Skall jag tolka det som att mina egna switchar och routrar är för kassa och jag fort måste ringa runt för att få tag i en bättre att låna till 1a april? Något tips på den enklaste switch/router man måste ha? Är det den dlink som nämns ovan?
Köpte en 1963 idag och de sa att den skull komma igång under kvällen, men det det står precis som för Fredrik_3 "Could not start the system software". Boxen är kopplat direkt till fiberlan-uttaget, utan router. Jag ska bara ha digialteve, inget bredband (så jag antar att jag inte behöver en router). Är det bara att vänta eller är det nåt jag måste ta med supporten? Tacksam för tips.
Redigerat av nerves, 05 november 2010 - 23:39.
Postad 06 november 2010 - 00:15
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Köpte en 1963 idag och de sa att den skull komma igång under kvällen, men det det står precis som för Fredrik_3 "Could not start the system software". Boxen är kopplat direkt till fiberlan-uttaget, utan router. Jag ska bara ha digialteve, inget bredband (så jag antar att jag inte behöver en router).
Är det bara att vänta eller är det nåt jag måste ta med supporten? Tacksam för tips.
Lite osäker här men undrar om du inte måste ha en bredbandsdelare emellan, dvs den apparat som delar upp ingående lananslutning till vlan med tele, data, tv. Du borde ha en sån (Inteno), ser ut som en router med färgkodade portar. TV är gul port.
Postad 06 november 2010 - 00:26
nerves
-
nerves
-
Rookie
-
5 inlägg
Lite osäker här men undrar om du inte måste ha en bredbandsdelare emellan, dvs den apparat som delar upp ingående lananslutning till vlan med tele, data, tv. Du borde ha en sån (Inteno), ser ut som en router med färgkodade portar. TV är gul port.
Tack för svaret. Funderade lite på samma sak men jag ska bara ha teve. Inte internet och inte telefoni. Jag antar att jag inte borde behöva nåt mer då? Det borde försäljaren ha vetat i så fall, tycker jag. När jag testade med nätverkskabel mellan fiberlan-uttaget och datorn så hamnade jag på bredbandswebbens inloggningssida (men kunde inte logga in, fick inga inloggningsuppgifter idag) så de borde få kontakt, tycker jag.
Redigerat av nerves, 06 november 2010 - 00:28.
Postad 06 november 2010 - 01:38
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Funderade lite på samma sak men jag ska bara ha teve. Inte internet och inte telefoni. Jag antar att jag inte borde behöva nåt mer då? Det borde försäljaren ha vetat i så fall, tycker jag.
Du antar fel. Du måste ha nåt som ger dig tillgång din de IP-adresser som IP-Tv använder. Dvs en Inteno/XAvi Triple Play Box. https://www.minhembi...p;#entry2855980
Postad 06 november 2010 - 02:08
nerves
-
nerves
-
Rookie
-
5 inlägg
Du antar fel. Du måste ha nåt som ger dig tillgång din de IP-adresser som IP-Tv använder. Dvs en Inteno/XAvi Triple Play Box.
https://www.minhembi...p;#entry2855980
Säker på att du läste att jag inte behöver mer än en tjänst? Om jag skulle behöva mer än en IP-adress så skulle jag också behöva ha en "delare" men nu är det en sladd mellan två nätverksuttag, ett i väggen (som ju ger en IP-adress till dator åtminstone) och ett i digitalboxen. Jag tolkade det som att personen i länken ska ha mer än en bredbandstjänst vilket imö är en helt annan sak, då måste det ju till en delare. Digitalboxen bromsar inte på första pluppen, vilket jag har läst här ska vara ip-adress, utan den tredje. Det funkar inte så nåt fel är det. Så långt är allt klart. Kollar med supporten om några timmar.
Redigerat av nerves, 06 november 2010 - 02:12.
Postad 06 november 2010 - 11:10
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Säker på att du läste att jag inte behöver mer än en tjänst? Om jag skulle behöva mer än en IP-adress så skulle jag också behöva ha en "delare" men nu är det en sladd mellan två nätverksuttag, ett i väggen (som ju ger en IP-adress till dator åtminstone) och ett i digitalboxen.
Stoppar du in sladden direkt i väggen får du en WAN-adress, Wide Area Network. Du behöver en VLAN-adress, dvs en Virtual Local Area Network-adress, för det är det som din IP-Tv burk (Motorolan) vill ha. Och den adressen delar alltså Inteno / XAvi TriplePlay-burken ut. Man kan säkert få det att funka med en 'normal' Router / Switch också, men då måste man verkligen veta hur man ska ställa in den.
Postad 06 november 2010 - 12:52
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Köpte en 1963 idag och de sa att den skull komma igång under kvällen, men det det står precis som för Fredrik_3 "Could not start the system software". Boxen är kopplat direkt till fiberlan-uttaget, utan router. Jag ska bara ha digialteve, inget bredband (så jag antar att jag inte behöver en router).
Är det bara att vänta eller är det nåt jag måste ta med supporten? Tacksam för tips.
Om du har ett vanligt Telia FiberLan-urtag i väggen kräver det en switch som klarar av att separera VLAN eftersom signalen förmodligen levereras VLAN-taggat oavsett om du abbonnerar på endast en av tjänsterna eller ej. (Endast några få bostadsföreningar verkar ha egna switchade nät i sista steget ut mot kunderna där en VLAN-splitter inte behövs) Har du aktiverat tjänsten FiberLan och fått inloggningskoder för 1963-boxen?
Postad 06 november 2010 - 14:26
nerves
-
nerves
-
Rookie
-
5 inlägg
Stoppar du in sladden direkt i väggen får du en WAN-adress, Wide Area Network. Du behöver en VLAN-adress, dvs en Virtual Local Area Network-adress, för det är det som din IP-Tv burk (Motorolan) vill ha. Och den adressen delar alltså Inteno / XAvi TriplePlay-burken ut.
Man kan säkert få det att funka med en 'normal' Router / Switch också, men då måste man verkligen veta hur man ska ställa in den.
Om du har ett vanligt Telia FiberLan-urtag i väggen kräver det en switch som klarar av att separera VLAN eftersom signalen förmodligen levereras VLAN-taggat oavsett om du abbonnerar på endast en av tjänsterna eller ej. (Endast några få bostadsföreningar verkar ha egna switchade nät i sista steget ut mot kunderna där en VLAN-splitter inte behövs) Har du aktiverat tjänsten FiberLan och fått inloggningskoder för 1963-boxen?
Tack båda. Jag har fått inloggningskoder men kommer inte så långt. Får fortfarande samma meddelande. När jag kopplade in datorn för att se vad som händer så kom jag alltså till en inloggningssida, men där fungerade inte koderna. När jag pratade med supporten idag sa de att de inte "trodde" att jag skulle behöva en switch. Lite olyckligt att höra av er att jag behöver det. På kundtjänst sa de att tjänsten ser ut att vara igång men egentligen startar nästa lördag. Då känns det svårt för mig att börja gappa om att jag inte har fått allt som jag behöver. Om man kan ställa in en egen switch — nån som vet hur den ska vara inställd? Få kan jag testa själv först.
Postad 06 november 2010 - 14:34
cadwal
-
cadwal
-
Användare
-
-
105 inlägg
Stoppar du in sladden direkt i väggen får du en WAN-adress, Wide Area Network. Du behöver en VLAN-adress, dvs en Virtual Local Area Network-adress, för det är det som din IP-Tv burk (Motorolan) vill ha. Och den adressen delar alltså Inteno / XAvi TriplePlay-burken ut.
Man kan säkert få det att funka med en 'normal' Router / Switch också, men då måste man verkligen veta hur man ska ställa in den.
Nja, nu blev det väldigt fel begreppsmässigt. Det finns inget som heter vare sig WAN-adress eller VLAN-adress. IP-TV lådan behöver få en IP-adress (normalt utdelad via DHCP) inom det nät som Telia:s utrustning för distribution av IP-TV finns. Det är normalt inte samma nät, vare sig IP-mässigt eller "fysiskt" som internet eller IP-teletrafiken använder. "Fysiskt" inom citationstecken då man sällan drar mer än en kabel utan istället märker varje IP-paket med vilket VLAN (virtuellt LAN, som bara är nummer egentligen, men här representerande internet, tv, telefoni och något mer) det tillhör istället och låter utrustningen sortera ut dem. I Telia-fallet är vanligen allt på den inkommande anslutningen (ofta kallad WAN-port) VLAN-taggat och IP-TV lådan klarar inte alls av den situationen, den får antagligen en IP-adress från en DHCP-server som hanterar internet istf TV-trafik och sen går det snett. Därav att det behövs en ytterligare switch som klarar av att leta upp Tvnäts-paketen och ge dem till IP-TV lådan och tvärtom i andra riktningen. Vad jag har förstått så löser Smart-boxen det hela lite annorlunda rent praktiskt men effekten är densamma. Men, som elofu17 säger så är det inte riktigt alla som har haft denna konfiguration fast sannolikheten är mycket större att försäljaren som sålde inte visste något om vad som behövs, de brukar de inte göra oavsett vad det är. Om man kan ställa in en egen switch — nån som vet hur den ska vara inställd? Få kan jag testa själv först.
Om du letar bakåt i tråden så finns det info om detta som användes när Telia hade leveransproblem på sina switchar. Jag tror det var netgear gs105e eller något åt det hållet som man kunde konfigurera upp som ersättning för inteno/xavi. Obs att det var en specialare, inte den vanliga gs105. Lite mer letande gav följande: Switchar som har fungerat för några iaf: Netgear Prosafe GS105E D-Link DGS-1224T VLAN-konfig som gällde då (portnr från Inteno:n antar jag, färgerna enligt Telia-std eller vad det nu är): Port 1 – No VLAN ID, prioritet 0, RÖD port för Internet Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5, GRÖN port för IPTELEFON Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1, BLÅ port managemnt (inte använd) (Och så alla på ingående port då) Om det går så vill man väl prioritera i ordningen 855, 845, 865 och otaggat.
Redigerat av cadwal, 06 november 2010 - 15:16.
Postad 06 november 2010 - 18:13
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jag har jobbat på att vi ska kunna återskapa felet, men har inte lyckas.
Ni har inte angett så mycket information mer än att det varit problem med Doobidoo och som jag uppfattar det använder ni digital ljudkabel till förstärkaren och får höga ljud ibland. Jag kan säga att felet inte uppkommer med HDMI direkt till en tv för det har vi testat på flera ställen nu.
Men som HkanW säger har vi inte support på någon som helst koppling via förstärkare men det är inte meningen att upplevelsen av tjänsten ska försämras om man använder förstärkare så därför vi försöker komma på vad problemet är.
Men störningar på ljudet kan uppkomma om man har störningar på sin uppkoppling, det vet jag. Men då jag har för lite information i dagsläget kan jag inte säga vad problemet beror på.
Hej, Det hände igår igen på Doobidoo - 2 gånger. Jag har HDMI till TV'n och en coax till förstärkaren. Riktigt störigt med dessa grymma störningar. Man hoppar högt var gång..... Jag hoppas Telia får bukt med barnsjukdomarna så att man slipper fundera på ett byte till Canal Digital var fredag kväll.
4 användare läser detta ämne
1 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|