* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34716 svar till detta ämne
Postad 06 november 2010 - 18:51
nerves
-
nerves
-
Rookie
-
5 inlägg
Om du letar bakåt i tråden så finns det info om detta som användes när Telia hade leveransproblem på sina switchar. Jag tror det var netgear gs105e eller något åt det hållet som man kunde konfigurera upp som ersättning för inteno/xavi. Obs att det var en specialare, inte den vanliga gs105.
Lite mer letande gav följande:
Switchar som har fungerat för några iaf:
Netgear Prosafe GS105E D-Link DGS-1224T
VLAN-konfig som gällde då (portnr från Inteno:n antar jag, färgerna enligt Telia-std eller vad det nu är):
Port 1 – No VLAN ID, prioritet 0, RÖD port för Internet Port 2 – VLAN ID 845, prioritet 4, GUL port för IPTV Port 3 – VLAN ID 855 prioritet 5, GRÖN port för IPTELEFON Port 4 – VLAN ID 865, prioritet 1, BLÅ port managemnt (inte använd)
(Och så alla på ingående port då)
Om det går så vill man väl prioritera i ordningen 855, 845, 865 och otaggat.
Tackar för letandet och hjälpen. En till fråga: Har redan kopplats mellan kundtjänst och supporten några gånger. Jag behöver alltså få tag i nån som förstår att jag behöver en switch också? Är bästa chansen att ringa kundtjäst eller supporten?
Postad 06 november 2010 - 20:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
En till fråga: Har redan kopplats mellan kundtjänst och supporten några gånger. Jag behöver alltså få tag i nån som förstår att jag behöver en switch också? Är bästa chansen att ringa kundtjäst eller supporten?
Vill du ha 100% säkerhet i svaret kan du fråga mig via PM om jag får uppgifter så jag kan identifiera dig. Identifikationskod/personnummer och lägenhetsnummer räcker oftast. Ger du mig MAC adressen på din digital-tv box och ser till att den är inkopplad och påslagen kan jag oftast se att det är rätt kopplat med. Du kommer dock inte att få en intenoswitch utan antingen ska du ha en Thomsson 784 (Telia smart) eller så ska du inte behöva någon switch alls. Det är dock möjligt att tjänsten inte är inkopplad ännu om leveransdatum var nästa lördag. Den speciella Kundtjänsten för de som har LAN tjänst (020 755 766) kan svara på vad det står i en lista att du ska ha för utrustning under förutsättning att föreningen är driftsatt och att din förening står med i listan. Supporten (020 240 250) kan se på vilken switch som det sitter på andra sidan av uttaget du har i din lägenhet och då se hur den är inställd för att ge sig på en kvalificerad gissning på om du ska ha en Thomsson 784 eller ingenting. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 06 november 2010 - 21:17
keb
-
keb
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jaha då var det dags att rycka kabeln igen och starta om.
21.12 Dansbandskampen SVT1 HD
Postad 07 november 2010 - 00:28
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Jag vet att jag skriver för döva öron för många struntar fullständigt i att propotionerna är helt uppåt väggarna. Det enda som gäller för flertalet är att bilden är fylld. Att människor är breda som ladugårdsdörrar är tydligen högst sekundärt i tittupplevelsen.
Men jag skriver ändå!
Jag tycker att det är inte jag som kund hos Telia som ska behöva ta reda på hur jag tar kontakt med diverse kanaler för att påtala att de ska skicka ut rätt formatsignal med utsändningen trots att det tydligen inte är Telia som råder över detta. Det är Telia som ska ställa krav på kanalerna så att vi kunder i sista ledet får en så bra tittupplevelse som möjligt.
Nya Tv10 är ju bara så bedrövliga. Dom verkar ha permanentat 16:9-utsändning oavsett vad för format programet ifråga är i. Tv4 Fakta gör likadant och som jag skrivit innan så beter sig tv400 på ett märkvärdigt sätt. Star Trek Voyager i 4:3 skickar det ut som 16:9 men andra program i 4:3 visas som de ska.
Kanaler som skärpt sig är många icke svenska sådana. National Geografic, Discovery med flera sänder ut äkta 16:9 numera vilket ju bara är så skönt!
Ps: jo jag har en formatknapp på fjärrkontrollen men den fungerar inte i 1080i vilket ger den absolut bästa bilden. Måste ändra till 576 för att kunna ändra formatet och ändra tillbaka till 1080i till en annan kanal som sköter sig vad gäller formatet.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 07 november 2010 - 00:30.
Postad 07 november 2010 - 16:44
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Uttömmande svar....
Kan du utveckla, var det bara att stoppa in USB-sladden å kopiera filer eller krävs det konfigurering?
Nåja, jag svarade på frågan! Jag konfigurerade den! Telia har en separat tjänst för delad hårddsk - och då är det förmodligen enklare. (Fast detta var inte särkilt krångligt heller!)
Postad 07 november 2010 - 16:48
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag vet att jag skriver för döva öron för många struntar fullständigt i att propotionerna är helt uppåt väggarna. ......
Jo jag håller helt med dig! Det är verkligen irriterande och det finns i andra tjänster också, typ markbundet!
Postad 07 november 2010 - 20:37
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Jag tycker att det är inte jag som kund hos Telia som ska behöva ta reda på hur jag tar kontakt med diverse kanaler för att påtala att de ska skicka ut rätt formatsignal med utsändningen trots att det tydligen inte är Telia som råder över detta. Det är Telia som ska ställa krav på kanalerna så att vi kunder i sista ledet får en så bra tittupplevelse som möjligt.
Du är absolut inte ensam om att tycka detta. Felaktiga proportioner på det man ser är lika irriterande och felaktigt som när texten inte kommer i synk. Då proportionsfel är ett fel som alla andra ska det felrapporteras till korrekt instans, förmodligen den utsändande kanalen själv. Då det är Telia som köper kanalen borde det, precis som Bosse skriver, vara Telia som ska agera kravställare och se till att kanalen de betalar för ska fungera tekniskt tillfredsställande.
Postad 07 november 2010 - 21:40
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Vad händer med sändningarna på Canal+ egentligen? Först var det problem med textningen och inspelningar och nu så ligger ljudet före bilden väldigt ofta. Just nu är ljudet flera sekunder före på Canal+ Hits. Och varför är texten på alla Canal+ kanaler utom Canal+ Film HD på en helt svart bakgrund som dessutom ligger väldigt högt upp i bilden??
@Telia Kundservice Ljudet har varit helt fel hela helgen på Canal+ Hits!?
Postad 07 november 2010 - 21:48
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag har jobbat på att vi ska kunna återskapa felet, men har inte lyckas.
Ni har inte angett så mycket information mer än att det varit problem med Doobidoo och som jag uppfattar det använder ni digital ljudkabel till förstärkaren och får höga ljud ibland. Jag kan säga att felet inte uppkommer med HDMI direkt till en tv för det har vi testat på flera ställen nu.
Markus Johansson Telia Kundservice
@Telia Kundservice Vad händer med detta felet? Jag testade en inspelning av The Event med HDMI direkt till TV, HDMI via AV Receiver till TV och HDMI till TV och ARC (Audio Return Channel) tillbaks till AV Receiver och felet uppträder i alla situationer.
Redigerat av Unregistered29650, 07 november 2010 - 21:51.
Postad 07 november 2010 - 23:45
Danne1980
-
Danne1980
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Vet inte hur det går med ljudproblemen och frysningar av boxar men kan rapportera följande av det lilla jag tittade på TV idag (söndag).
23:01 - The Pacific (Canal+ Series) - bilden frös och sedan startar boxen automatiskt om.
23:35 - Life (SVTHD) - Ljudet försvann, bilden fortsatte. Försökte då byta kanal vilket ledde till frysning av bilden och sedan automatisk omstart.
1910 - HDMI -> Onkyo - HDMI -> TV
Postad 08 november 2010 - 07:58
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Ljudspik på SVT HD1, Life, och ljudet försvinner, när man försöker byta kanal låser sig boxen, 1003, och man får rycka sladden för omstart.
1003 --> Pioneer SC-LX72--> TV --> kopplat via HDMI!
Postad 08 november 2010 - 09:59
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Frågan om när vi som har ADSL och mer än 1½ km till telestationen får HD har ställts flera ggr på sistone. Jag har läst att vdsl2 är på G men vi kanske har för långa avstånd för det med? Läser man på wikipedia om VDSL2 (http://en.wikipedia....bscriber_line_2) framgår det att bandbredden är högre än ADSL2+ upp till 1,6 km från telestationen, men längre bort är den samma som för ADSL2+. Det borde rimligtvis betyda att ingenting kommer förändras vad gäller avståndskraven när VDSL2 införs. Skillnaden bör bara bli att de som bor närmare än 1,5 km från telestationen kommer få en bättre tjänst (tvillingabbonnemang, inspelning osv.), medan övriga får nöja sig med tjänsten som den ser ut idag.
Jag läste nånstans att Telia bygger ut med mindre "slavstationer" så att man därmed ska få kortare väg på koppartrådarna. Hur ser utbyggnadsplanerna ut i södra Vallentuna där jag bor? För övrigt så kan jag ha bredband med hyggligt hög fart, varför kan jag då inte få tillgång till HD-kanalerna?
Postad 08 november 2010 - 20:16
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Då var det dags igen;
@ TELIA, något nytt angående VIASAT Sport HD & PL HD? För ett tag sedan lät det på Era svar som att det var något strul i förhandlingarna med VIASAT, är det löst eller är positionerna fortsatt låsta?
EK
EDIT: SP
Redigerat av Unregisteredcec18524, 08 november 2010 - 20:17.
Postad 08 november 2010 - 22:03
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Vad händer med detta felet? Jag testade en inspelning av The Event med HDMI direkt till TV, HDMI via AV Receiver till TV och HDMI till TV och ARC (Audio Return Channel) tillbaks till AV Receiver och felet uppträder i alla situationer.
Vet inte hur det går med ljudproblemen och frysningar av boxar men kan rapportera följande av det lilla jag tittade på TV idag (söndag).
23:01 - The Pacific (Canal+ Series) - bilden frös och sedan startar boxen automatiskt om.
23:35 - Life (SVTHD) - Ljudet försvann, bilden fortsatte. Försökte då byta kanal vilket ledde till frysning av bilden och sedan automatisk omstart.
1910 - HDMI -> Onkyo - HDMI -> TV
Ljudspik på SVT HD1, Life, och ljudet försvinner, när man försöker byta kanal låser sig boxen, 1003, och man får rycka sladden för omstart. 1003 --> Pioneer SC-LX72--> TV --> kopplat via HDMI!
Det går sakta men säkert framåt. Man har kommit så långt så man misstänker att det är fel i den utrustning som används för att koda bilden till MPEG4 och man har bytt denna men felet kvarstår så man misstänker det är fel i programvaran i denna. Det är bytt utrustning och version av programvaran i denna. Det har kopplats in mätutrustning på den inkommande dataströmmen från SVT och där kan man inte hitta felet men felet finns på andra sidan utrustningen som används för att koda MPEG4. Så felsökningen ligger just nu hos tillverkaren av denna utrustning, utan att säga vilken den är sp kan jag väl säga att det är en stor tillverkare av IPTV utrustning som levererar denna. Tyvärr har ingen återkoppling skett från tillverkaren på ett tag nu så vet inte när detta kommer att var löst. Så ni får köra utan 5.1 ljud på kanalen ett tag nu verkar det som  Är det samma fel på SVT2 HD föresten? Markus Johansson Telia Kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 08 november 2010 - 22:24.
Postad 08 november 2010 - 23:04
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
något nytt angående VIASAT Sport HD & PL HD? För ett tag sedan lät det på Era svar som att det var något strul i förhandlingarna med VIASAT, är det löst eller är positionerna fortsatt låsta?
Nej, det officiella och något tråkiga svaret från Telia är: Tyvärr kan vi inte i förväg släppa information om vilka kanaler vi kommer att få in i vårt utbud då detta är en förhandlingsfråga gentemot våra leverantörer Av ren personlig nyfikenhet, vad svarar Viasat på samma fråga om du ställer den till dem? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 09 november 2010 - 07:33
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Det går sakta men säkert framåt.
...
Är det samma fel på SVT2 HD föresten?
Det är bra att ni tittar på det här men sorgligt att det inte upptäcktes innan release.
Postad 09 november 2010 - 12:16
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Det går sakta men säkert framåt. Man har kommit så långt så man misstänker att det är fel i den utrustning som används för att koda bilden till MPEG4 och man har bytt denna men felet kvarstår så man misstänker det är fel i programvaran i denna.
Tack för mycket bra info om vad det beror på och att arbete pågår för att åtgärda felet!
Postad 09 november 2010 - 13:38
aztekk
-
aztekk
-
Rookie
-
9 inlägg
Finns det någon mer än jag, som idag upplever att ljud och bild fortfarande är osynkat på vissa kanaler ?
Framförallt upplever jag detta på ...
- National Geographics
- History Channel
- Animal Planet
- Discovery
Även andra kanaler förkommer då och då, men inte lika mycket som på dessa nämnda.
Jag har en VIP 1003, Thomson TG 784 till mitt fiberlan.
Box kopplad med HDMI, via Onkyo TX SR608, till TV.
Postad 09 november 2010 - 19:57
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Av ren personlig nyfikenhet, vad svarar Viasat på samma fråga om du ställer den till dem?
De hänvisar till min TV distributör... moment 22 helt enkelt. EK
Postad 09 november 2010 - 21:09
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Kom precis hem och finner min bild fryst och bilden är orange? 1963 och fiberlan, har det vart någon update som gjort detta eller har jag fått juice i tvn?
Uppdatering: Efter kallstart så går den igång som vanligt, men det går inte och spela in något, ex. trycker på recknappen, bilden visas på tv:n Spela in********, sedan vid Ok tryck så händer inget? Sorgligt att man ska betala för en box (1963) som inte verkar fungera nått vidare!.......
Redigerat av Unregistered6214acfd, 09 november 2010 - 21:53.
Postad 09 november 2010 - 22:19
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
@Telia Kundtjänst + Övriga användare av Telia smartJag kör med Telia smart (bredband, bredbandstelefoni och digital tv) via Telia Smart Gateway GT787. Har 1963-boxen och kör på ADSL. Några frågor och jag uppskattar input från er andra. Vill veta om det är fler än jag som har samma problem inom några specifika problemområden. Problemområde 1Telia Smart Gateway GT787 - mycket segt och långsamt att logga in och navigera. Gör detta via webbgränssnittet och det kan ta 10 minuter att logga in och 3-6 minuter att byta meny. Det kvittar om jag kör via n-kabel eller trådlöst. Problemområde 2
Bredbandstelefonin mycket opålitlig. Ibland får man ton och ibland inte.
Lever sitt eget liv.
Problemområde 3
Trådlösa kopplingen till bärbara datorer under allt kritik . Även om jag har några meter till Telia smart så är det svårt att koppla sig mot.. .
Problemområde 4
1963-boxen har spårat ut helt. Timeshift slutad att fungera för några månader sedan . Inspelningar kommer och går, ibland ser man fler och ibland inte alls några.
Problemområde 5
Osynk på ljudet och/eller helt tyst i flera kanaler. Detta kommer och går och svårt att avgöra vilka kanaler och när det inträffar .
Alla ovannämnda problem testades med flera olika datorer, både kopplade med nätverkskabel och trådlöst. Testad att stänga det mesta och kört en sak åt gången.
Jag har även kört de veckovisa :-) obligatoriska fabrikationsåterställningar både via mjukvaran och genom att dra ut sladden .
Det är helt otroligt hur mycket fel som vi kunder accepterar egentligen. jag märker att min acceptansnivå har höjts hela tiden och även om det inte skulle fungera på flera dagar så uppfattar jag som normalt Telia beteende...
Redigerat av Unregistereda360a43b, 09 november 2010 - 22:22.
Postad 09 november 2010 - 23:02
Mushunt
-
Mushunt
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Problemområde 1 Telia Smart Gateway GT787 - mycket segt och långsamt att logga in och navigera. Gör detta via webbgränssnittet och det kan ta 10 minuter att logga in och 3-6 minuter att byta meny. Det kvittar om jag kör via n-kabel eller trådlöst.
Vad händer om du trycker in reset knappen och låter den starta om? Fortfarande lika segt? Problemområde 2 Bredbandstelefonin mycket opålitlig. Ibland får man ton och ibland inte. Lever sitt eget liv.
Hade samma problem, jag löste det genom att nollställa modemet. Problemområde 3 Trådlösa kopplingen till bärbara datorer under allt kritik. Även om jag har några meter till Telia smart så är det svårt att koppla sig mot..[b].
Har med god marginal bra täckning på mina bärbara samt Ps3 via det trådlösa. Även min granne får in mitt Wlan med 4/5 i signalstyrka. Då har vi ändå tjock betongvägg emellan lägenheterna. Slutsats: Låter som att du är i behov av ett annat modem! Hade själv problem i början med min TG787, men efter lite uppdateringar ifrån Telias support har den fungerat pefekt!
Postad 10 november 2010 - 09:56
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Vad händer om du trycker in reset knappen och låter den starta om? Fortfarande lika segt?
Har testad det några gånger. Tyvärr lika segt. Hade samma problem, jag löste det genom att nollställa modemet.
Har haft detta problem länge och har även nollställt modemet några gånger. Jag efterlyser en mer hållbar lösning och vill helst undvika dessa nollställningar då det drabbar både TV och internet när man nollstället. Ibland när jag ringer till någon så hör jag inte att det ringer alls. Jag lägger på och då ringer dessa personer till mig och säger att jag ringde de....så ringningen går fram tydligen men jag märker inget hos mig och hör inte de heller när de svarar. Har med god marginal bra täckning på mina bärbara samt Ps3 via det trådlösa. Även min granne får in mitt Wlan med 4/5 i signalstyrka. Då har vi ändå tjock betongvägg emellan lägenheterna.
Mina datorer hittar också Telia Gateway men jag får meddelande att det inte går att koppla sig och får två alternativ. Jag tror att en av dessa är att "diagnosifiera problemet" och det andra att "reparera problemet". Inga av dessa hjälper. Tar jag med mig de bärbara till cirka 1 - 1.5 m avstånd till Gatewayen så kopplar de upp sig utan problem, och då kan jag gå runt i huset utan problem (tills nästa omstart av datorn). Har testad att sända i olika frekvenser och har inget annat som stör heller. Slutsats: Låter som att du är i behov av ett annat modem! Hade själv problem i början med min TG787, men efter lite uppdateringar ifrån Telias support har den fungerat pefekt!
Ska ringa till Telia kundtjänst och se vad som kan göras.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 10 november 2010 - 09:58.
Postad 10 november 2010 - 12:11
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Har haft detta problem länge och har även nollställt modemet några gånger. Jag efterlyser en mer hållbar lösning och vill helst undvika dessa nollställningar då det drabbar både TV och internet när man nollstället. Ibland när jag ringer till någon så hör jag inte att det ringer alls. Jag lägger på och då ringer dessa personer till mig och säger att jag ringde de....så ringningen går fram tydligen men jag märker inget hos mig och hör inte de heller när de svarar.
Ett problem jag haft några gånger är att TG787 hängt sig så jag har fått göra reset via hålet på baksidan. Internet har fallerat men tv och telefon har fungerat. Efter reset har sedan allt gått igång förutom telefonen. När jag då ringer Telia så är det deras datasystem som inte skickat mjukvaran för ip-telefoning till min gateway. Efter en reset så är det 8 steg som ska genomföras av datasystemet och ett av stegen är att skicka mjukvaran till ip-telefonin. Den skickas då istället manuellt av kundtjänsten och allt fungerar sen. Sen är jag lite tveksam till att snart äga min box med hd. Fallerar den så kan jag inte bara fela och få en ny utan måste betala. Nästan bättre att hyra den för 50 kr/ mån alltid istället men det går ju inte. Jo jag betalar bara 50 kr/ mån i 18 månader. Telia hade detta erbjudande under några veckor.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 november 2010 - 12:15.
Postad 10 november 2010 - 14:12
Unregistered8c5802be
-
Unregistered8c5802be
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Oj, skulle tittat på tråden innan..
Sagt upp Tele2 för att det inte fungerar/boxen deras har brunnit 1 ggr per år, i tre år, och ja, menar brunnit..  Vart samma kondingar varje gång på strömförsörjningen som blitt svarta sedan sprakat blått... sist höll hela anläggningen på att åka med.
Har haft telias bredband sedan... tja, när det nu kom? Fungerat klockrent, har behövt starta om DSL'en kanske 1 gång per år.. tänkte gå på Telia för allt, men, låter som tv/telefoni/bredbands-paketet chokar upp allt lite?
Inte skrivit på för Telia ännu, men, på väg..
Aaaaaah! Pest eller kolera situation?
Postad 10 november 2010 - 16:38
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ett problem jag haft några gånger är att TG787 hängt sig så jag har fått göra reset via hålet på baksidan. Internet har fallerat men tv och telefon har fungerat. Efter reset har sedan allt gått igång förutom telefonen. När jag då ringer Telia så är det deras datasystem som inte skickat mjukvaran för ip-telefoning till min gateway. Efter en reset så är det 8 steg som ska genomföras av datasystemet och ett av stegen är att skicka mjukvaran till ip-telefonin. Den skickas då istället manuellt av kundtjänsten och allt fungerar sen.
Sen är jag lite tveksam till att snart äga min box med hd. Fallerar den så kan jag inte bara fela och få en ny utan måste betala. Nästan bättre att hyra den för 50 kr/ mån alltid istället men det går ju inte. Jo jag betalar bara 50 kr/ mån i 18 månader. Telia hade detta erbjudande under några veckor.
Jag har haft Telia i 20 år på telefonin, 7-8 år på bredbandet och 1,5 år även digital-tv. Måste säga att telefonin har fungerat bäst, bredbandet har utvecklats till att fungera bra och digital-tv (IPTV) har inte erfarenhet sedan tidigare som en egen tjänst. Problemet som jag uppfattar är att kombinationen av alla tre tjänster gör att det blir problem då alla dessa tre går genom en och samma box (Telia Smart) som jag uppfattar som är budget allt-i-allo produkt. Den räcker liksom inte till allting. Jag har haft router hemma under säkert 10 år och har aldrig haft problem med uppkoppling trådlöst. Har haft olika routrar i olika hastighet men inte med Telia smart. den går i max 54 Mbps och räckvidden är inget vidare för mig. Jag gav bort min 300 Mbps router när jag fick min Telia smart  och jag tycker att det blir fel om man ska behöva komplettera med annan utrustning igen, fler sladdar, fler boxar, etc, etc. Mitt tips till Telia är egentligen att skaffa en Telia Smart med bättre räckvidd och giga-hastighet och komplettera detta med en IPTV-box som är stabil så slippar man en massa problem och bekymmer.
Postad 10 november 2010 - 16:56
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Aaaaaah! Pest eller kolera situation?
Varken eller. Jag är 110% nöjd med mitt Telia här ute i skogen. Sällan det fallerar. Varje gång jag kollar bandbredden så ligger den på samma nivå alltid. Lite småstrul ibland men inget som gör att jag på någotvis skulle lämna Telia som leverantör av allting. Kan aldrig tänka mig att någon annan leverantör skulle sköta sig bättre. Hd-kanaler lär jag väl aldrig få då jag sitter med ADSL men det man inte har saknar man ju inte och bilden är helt ok på min 42" LCD-tv med 1080i.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 10 november 2010 - 16:57.
Postad 10 november 2010 - 19:23
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Varken eller. Jag är 110% nöjd med mitt Telia här ute i skogen. Sällan det fallerar. Varje gång jag kollar bandbredden så ligger den på samma nivå alltid. Lite småstrul ibland men inget som gör att jag på någotvis skulle lämna Telia som leverantör av allting. Kan aldrig tänka mig att någon annan leverantör skulle sköta sig bättre.
Hd-kanaler lär jag väl aldrig få då jag sitter med ADSL men det man inte har saknar man ju inte och bilden är helt ok på min 42" LCD-tv med 1080i.
+1 Har haft Telia på allt i 2-3 år,har ADSL. Har inte strulat nämnvärt under den här tiden,har fått göra nån reset på systemet någon gång men överlag helt problemfritt. Lär väl inte heller få HD kanaler inom en snar framtid men det är o andra sidan inget jag prioriterar heller,saknar däremot att kunna få tvillingabonemang. Tycker min bild är kanon och funktionerna ihop med 1963 boxen är kanon. Kör Android telefon och uppskattar Telias app för inspelningsbar box väldigt mycket
Postad 10 november 2010 - 20:30
Alerstav
-
Alerstav
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej!
Har letat i tråden utan att hitta något, fick hem mina Motorola VIP 1003 samt Zyxel Prestige 660H TriplePlay boxar idag. Jag använder sedan tidigare en dLink DSL-2470b och hade tänkt fortsätta använda den. Kopplar jag VIP 1003boxen till dLink:en blir det på finska och fjärrkontrollen funkar inte, använder jag zyxel modemet verkar allt fungera normalt.
Min fråga är alltså följande, hur gör jag för att använda min dLink router med wlan istället för zyxel-modemet, eller är det så illa att jag måste jag köpa en ny wlan-router och koppla till zyxel?
Mvh
Sebastian
Postad 11 november 2010 - 22:08
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kom precis hem och finner min bild fryst och bilden är orange? 1963 och fiberlan, har det vart någon update som gjort detta eller har jag fått juice i tvn?
Orange bild brukar det kunna bli när det är något som går fel med HDCP handskakningen så antar att det gick något fel med det. Uppdatering: Efter kallstart så går den igång som vanligt, men det går inte och spela in något, ex. trycker på recknappen, bilden visas på tv:n Spela in********, sedan vid Ok tryck så händer inget? Sorgligt att man ska betala för en box (1963) som inte verkar fungera nått vidare!.......
Provat starta om boxen igen? Det verkar verkligen som att hårddisken håller på att ge upp  Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 november 2010 - 22:16
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Har letat i tråden utan att hitta något, fick hem mina Motorola VIP 1003 samt Zyxel Prestige 660H TriplePlay boxar idag. Jag använder sedan tidigare en dLink DSL-2470b och hade tänkt fortsätta använda den. Kopplar jag VIP 1003boxen till dLink:en blir det på finska och fjärrkontrollen funkar inte, använder jag zyxel modemet verkar allt fungera normalt.
Att du får finska beror på en teknisk lösning och sker bara när man kopplar in boxar på fel VLAN eller PVC som det heter på ADSL. Min fråga är alltså följande, hur gör jag för att använda min dLink router med wlan istället för zyxel-modemet, eller är det så illa att jag måste jag köpa en ny wlan-router och koppla till zyxel?
Om d-link modemet klarar av att hantera olika PVC så skulle det nog gå, men jag tror inte att den gör det. Har du mer än en dator behöver du en valig router och inget routermodem. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 11 november 2010 - 22:20
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Finns det någon mer än jag, som idag upplever att ljud och bild fortfarande är osynkat på vissa kanaler ?
Framförallt upplever jag detta på ... - National Geographics - History Channel - Animal Planet - Discovery
Även andra kanaler förkommer då och då, men inte lika mycket som på dessa nämnda.
Jag har en VIP 1003, Thomson TG 784 till mitt fiberlan. Box kopplad med HDMI, via Onkyo TX SR608, till TV.
Jag har tittat ovanstånde kanaler och kan inte se att ljudet nu är ur synk. Men jag har ingen onyko förstärkare så jag skulle gissa på att det är den som ställer till det här på något sätt. Blir det samma fel om du kopplar direkt till TV:n? Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 12 november 2010 - 02:21
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Orange bild brukar det kunna bli när det är något som går fel med HDCP handskakningen så antar att det gick något fel med det.
Provat starta om boxen igen?
Det verkar verkligen som att hårddisken håller på att ge upp 
Tack för svaret, rutan som kommer upp som kommer upp efter ingen inspelning påbörjad står det numera Kontakta kundtjänst felkod: 1 , ringer till er senare idag.
Postad 12 november 2010 - 06:36
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag har tittat ovanstånde kanaler och kan inte se att ljudet nu är ur synk. Men jag har ingen onyko förstärkare så jag skulle gissa på att det är den som ställer till det här på något sätt. Blir det samma fel om du kopplar direkt till TV:n?
Jag har inte heller en onyko, utan en Sony STR-Ks 1300. På History channel är ändå ljudet inte synkat. Det har ju varit synkat tidigare och är så fortfarande på de flesta kanalerna, så något måste ha hänt vid någon av era senaste uppgraderingar av boxen. Jag har en 1963-box och ADSL. De andra tre kanalerna som nämns har jag inte testat. Jag kan visserligen synka om med min förstärkare, men vad händer då med alla de kanaler som är i synk nu?
Postad 12 november 2010 - 09:54
rogerli
-
rogerli
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag har tittat ovanstånde kanaler och kan inte se att ljudet nu är ur synk. Men jag har ingen onyko förstärkare så jag skulle gissa på att det är den som ställer till det här på något sätt. Blir det samma fel om du kopplar direkt till TV:n?
Varför skulle det vara förstärkarens fel med synkfel på just de kanalerna????? Den ändrar ju inget när man byter mellan alla kanaler. Skulle det vara förstärkarens fel så borde ALLA kanaler ha synkproblem och inte bara några stycken. Låter som en dålig ursäkt från Telia att skylla på förstärkaren...........
Postad 12 november 2010 - 10:30
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag har inte heller en onyko, utan en Sony STR-Ks 1300. På History channel är ändå ljudet inte synkat. Det har ju varit synkat tidigare och är så fortfarande på de flesta kanalerna, så något måste ha hänt vid någon av era senaste uppgraderingar av boxen. Jag har en 1963-box och ADSL. De andra tre kanalerna som nämns har jag inte testat. Jag kan visserligen synka om med min förstärkare, men vad händer då med alla de kanaler som är i synk nu?
Varför skulle det vara förstärkarens fel med synkfel på just de kanalerna????? Den ändrar ju inget när man byter mellan alla kanaler. Skulle det vara förstärkarens fel så borde ALLA kanaler ha synkproblem och inte bara några stycken.
Låter som en dålig ursäkt från Telia att skylla på förstärkaren...........
Det hela är ju väldigt enkelt att testa ... GÖR som Markus säger överst - droppa stärkaren och koppla direkt till TVn istället. Funkar det då är det ju stärkarens fel. Klart Slut! (Sen att ingen vill/kommer att erkänna att deras svindyra stärkare inte riktigt funkar som den ska - det är en annan sak...  )
Redigerat av anderswillhelmsson, 12 november 2010 - 10:32.
Postad 12 november 2010 - 11:56
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Tack för svaret, rutan som kommer upp som kommer upp efter ingen inspelning påbörjad står det numera Kontakta kundtjänst felkod: 1 , ringer till er senare idag.
Denna felkod 1 får jag alltid om jag lagt in inspelningar via Telias webb och mina sidor. Aldrig när jag lägger in inspelningar här direkt med fjärrkontrollen.
Postad 12 november 2010 - 12:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kan upplysa om att TCM numera får en ny kanalplats inom en snar framtid istället för att dela med Cartoon network.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 12 november 2010 - 12:56
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Varför skulle det vara förstärkarens fel med synkfel på just de kanalerna????? Den ändrar ju inget när man byter mellan alla kanaler. Skulle det vara förstärkarens fel så borde ALLA kanaler ha synkproblem och inte bara några stycken.
Låter som en dålig ursäkt från Telia att skylla på förstärkaren...........
Har du en bildbehandlingskrets i förstärkaren så kan olika kanalers material vara olika "tungjobbat" och man kan då få olika sync mellan kanalerna. Min förra projektor, en Infocus 4805 hade detta problem. Vissa DVD:er gick jättebra, medans andra kom i osync och fick justeras. Enklast att utesluta detta är att göra som de övriga sagt, koppla förbi förstärkaren & se om problemet finns kvar.
Postad 12 november 2010 - 14:21
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
@Telia Kundservice (måste man skriva så här för att få svar?) Frågan om när vi som har ADSL och mer än 1½ km till telestationen får HD har ställts flera ggr på sistone. Jag har läst att vdsl2 är på G men vi kanske har för långa avstånd för det med? Läser man på wikipedia om VDSL2 (http://en.wikipedia....bscriber_line_2) framgår det att bandbredden är högre än ADSL2+ upp till 1,6 km från telestationen, men längre bort är den samma som för ADSL2+. Det borde rimligtvis betyda att ingenting kommer förändras vad gäller avståndskraven när VDSL2 införs. Skillnaden bör bara bli att de som bor närmare än 1,5 km från telestationen kommer få en bättre tjänst (tvillingabbonnemang, inspelning osv.), medan övriga får nöja sig med tjänsten som den ser ut idag.
Jag läste nånstans att Telia bygger ut med mindre "slavstationer" så att man därmed ska få kortare väg på koppartrådarna. Hur ser utbyggnadsplanerna ut i södra Vallentuna där jag bor? För övrigt så kan jag ha bredband med hyggligt hög fart, varför kan jag då inte få tillgång till HD-kanalerna?
Postad 12 november 2010 - 16:56
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hur länge skall vi behöva dras med den fruktansvärt fula textningen (svart bakgrund) som numera finns på samtliga C+ kanaler bland annat?
Postad 12 november 2010 - 17:06
Zomp
-
Zomp
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Varför tar inte Telia in fler HD-kanaler?
Postad 13 november 2010 - 10:28
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Hur länge skall vi behöva dras med den fruktansvärt fula textningen (svart bakgrund) som numera finns på samtliga C+ kanaler bland annat?
Det kan man ju undra. Finns på många kanaler. Det verkar som om ev klagomål angående placering av texten fått bifall hos någon ansvarig. Den ligger för högt i bilden tycker jag vid rätt formatinställning. Dock så försvinner inte halva nedre raden om man på en 4:3-sändning kör 14:9 zoom. Kanske det som är anledningen till den höga placeringen?
Redigerat av Bosse-i-skogen, 13 november 2010 - 10:36.
Postad 13 november 2010 - 17:23
Michael L
-
Michael L
-
Användare
-
-
213 inlägg
Det kan man ju undra. Finns på många kanaler. Det verkar som om ev klagomål angående placering av texten fått bifall hos någon ansvarig. Den ligger för högt i bilden tycker jag vid rätt formatinställning. Dock så försvinner inte halva nedre raden om man på en 4:3-sändning kör 14:9 zoom. Kanske det som är anledningen till den höga placeringen?
Det kanske är en anledning. Jag ser också att jag med "normal" inställning på min TV ibland får en textremsa som är delvis utanför bild i nederkant redan som det är nu på t ex Discovery Science, men på t ex TV4 SciFi ligger den väl högt av någon anledning. (Har inte själv Canal+) Tidigare, när man körde med en i och för sig snyggare textning var det också på många kanaler enorma problem med bristande synkronisering med textremsan och gjorde många program helt onjutbara, särskilt vid inspelning. Detta problem försvann lyckligtvis när man gick över till den nuvarande stilen. Det verkar som om man inte klarar att hantera båda problemen samtidigt, i alla fall inte ännu. Personligen anser jag att synkproblemet är ett långt större problem, så till dess man kan hitta en bättre helhetslösning och måste välja mellan problemen föredrar jag definitivt att ha det som det är nu. Kan upplysa om att TCM numera får en ny kanalplats inom en snar framtid istället för att dela med Cartoon network.
Låter mycket trevligt!
Postad 13 november 2010 - 18:02
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Ljudet laggade nyss i svt1HD i Rapports inledningssnutt, kanske svt har fått en repig skiva
Postad 13 november 2010 - 20:55
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
någon som använder en Onkyo TX-NR808 i hop med vip-1963 och kan bekräfta att det blir bild med HDMI?
Postad 13 november 2010 - 22:55
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ni som har 1963.
Har någon av er på ett kreativt sätt lyckats att få HDD på 1963 att fungera stabilt?
Min har nämligen slutat att fungera för några månader sedan.
Varken Timeshift eller HDD fungerar.
Jag ser dock två av mina tidigare inspelningar men när jag väljer ett av de som får jag ett felmeddelande om att trycka på 0 (noll) eller ringa till kundtjänst.
Postad 13 november 2010 - 23:54
Bosse-i-skogen
-
Bosse-i-skogen
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Ni som har 1963.
Har någon av er på ett kreativt sätt lyckats att få HDD på 1963 att fungera stabilt?
Min har nämligen slutat att fungera för några månader sedan. Varken Timeshift eller HDD fungerar. Jag ser dock två av mina tidigare inspelningar men när jag väljer ett av de som får jag ett felmeddelande om att trycka på 0 (noll) eller ringa till kundtjänst.
Du betalar väl fortfarande för den? Få en ny för den är kass. Annars får du lämna in den för reparation. Jo min fungerar stabilt hela tiden utan problem.
Redigerat av Bosse-i-skogen, 13 november 2010 - 23:55.
Postad 14 november 2010 - 08:52
Knude
-
Knude
-
Användare
-
-
115 inlägg
Ni som har 1963.
Japp, min fungerar bra (peppar peppar).
Postad 14 november 2010 - 11:08
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Du betalar väl fortfarande för den? Få en ny för den är kass. Annars får du lämna in den för reparation. Jo min fungerar stabilt hela tiden utan problem.
Fått byta den en gång. Fick tillbaka en som någon annan haft samma problem med förmodligen och som Anovo har testad i deras testmiljö. Ringde till kundtjänst och frågade och de sa att det är troligt att det är så. Man skickar tillbaka på reparation, de testar och sen skickas till en ny kund..:-) Det jag har kunnat lista ut hos mig är att om jag gör en kallomstart (drar ut strömmen) så kan den komma igång. Både Timeshift och inspelningar fungerar. Men om jag stänger av boxen till stand-by (röd lampa lyser) och sen drar igång igen via fjärren, typ efter några timmar eller dagen efter, så fungerar inte Timeshift eller inspelningar. På något sätt som att det inte aktiveras från stand-by.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|