Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 March 2012 - 20:46

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jag tycker värden får bestämma om han vill mecka om sitt lyssningsrum alls. Men den frågan kanske redan är besvarad?

Nåja. Jag röstar emot.

Postad 14 March 2012 - 20:57

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vet du vad jag tror Tommy, jag tror dom är lite rädda för att dina burkar kommer spela röven av ino umpabumpa lådorna.
;)

Postad 14 March 2012 - 21:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tycker värden får bestämma om han vill mecka om sitt lyssningsrum alls. Men den frågan kanske redan är besvarad?

Nåja. Jag röstar emot.

Vore kul att pröva att ställa in 4 LMS i Hmmpz biorum, tror det skulle bli seriöst obehagligt där... :ph34r: :wacko:

Ska jag ta med dom ?

Om du orkar så är klart som tusan att du skall ta med dig låddorna:D,
Dock lär det blir lite problematiskt för att jag har fan inte kraften hemma för att driva de där asen:P

Redigerat av Bakerman, 14 March 2012 - 21:19.

Postad 14 March 2012 - 21:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag säger att du gör som du vill, men då dom inte kommer att.

1; få plats på något vettigt sätt
2: kunna drivas ordentligt på Hmmpz redan EXTREMT klena eldragning till rummet
3: kommer att ta en massa tid utan att ge något vettigt resultet.

så känner jag att jag helst slipper LMS burkarna för nu, hade omständigheterna varit annorlunda i rummet med dimmensionerna och även elen så hade det varit en kul grej, men som det blir nu så känns det bara som att det kommer att ta en massa tid utan att ge någon något i utdelning...
svårt att bedömma något när det inte finns nog med kräm, eller plats för prylarna liksom....

Postad 14 March 2012 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag säger att du gör som du vill, men då dom inte kommer att.

1; få plats på något vettigt sätt
2: kunna drivas ordentligt på Hmmpz redan EXTREMT klena eldragning till rummet
3: kommer att ta en massa tid utan att ge något vettigt resultet.

så känner jag att jag helst slipper LMS burkarna för nu, hade omständigheterna varit annorlunda i rummet med dimmensionerna och även elen så hade det varit en kul grej, men som det blir nu så känns det bara som att det kommer att ta en massa tid utan att ge någon något i utdelning...
svårt att bedömma något när det inte finns nog med kräm, eller plats för prylarna liksom....

Men har lär ha MINST 3 x 16 Ampere indragen i sitt hus eller ?
Det är väl inte en hydda i skogen han bor i ?
Jag kan ta med mej två skarvsladdar så tar vi två faser från andra rum. Det räcker. ;)

Ni skulle väl dessutom dit på eftermiddagen ?
Vi kommer ju att vara där någon gång mitt på dagen, så gott om tid kommer det ändå att finnas.. ;)

Vet du vad jag tror Tommy, jag tror dom är lite rädda för att dina burkar kommer spela röven av ino umpabumpa lådorna.
;)

Börjar nästan trot... :D

Redigerat av Bakerman, 14 March 2012 - 21:34.

Postad 14 March 2012 - 21:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

;)

snarare tvärt om, LMS drivna av alldeles för lite effekt, och placerade helt katastrofalt dåligt på grund av rummets och dukens proportioner och all den "bad feel" som detta "kånkande" och stökighet ger.
Så kommer nog LMS'erna att få jobba under ganska o-optimala förhållanden på alla sätt och vis och för att i alla fall jag ska kunna känna att jag kan bedömma dom på något vettigt sätt så vill jag gärna höra dom under bättre omständigheter än dessa...

Jag känner lite som att, ska vi börja tömma halva lyssningsrummet på prylar för att släpa in LMS'erna och placera dom katastrofalt dåligt och inte ge dom några möjligheter att prestera bra.
För att sedan sitta i den röran och stöket, och försöka utvärdera något och kunna/ orka lyssna på musik...

Ne, då blir jag en grinig kärring och går jag ner till krogen och tar en öl i stället, och sedan vidare till grillen/ pizzan och tar en Pizza bulle med mig i handen och går en promenad runt området i stället.
Va länge sedan jag gick runt i kramfors, så det är inte fel att friska upp sina minnen om staden i och försig :)

Postad 14 March 2012 - 21:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men har lär ha MINST 3 x 16 Ampere indragen i sitt hus eller ?
Det är väl inte en hydda i skogen han bor i ?
Jag kan ta med mej två skarvsladdar så tar vi två faser från andra rum. Det räcker. ;)

Ni skulle väl dessutom dit på eftermiddagen ?
Vi kommer ju att vara där någon gång mitt på dagen, så gott om tid kommer det ändå att finnas.. ;)

Jo klart att man kan köra en Bagar'n-koppling (EJ att rekommendera, brandrisk DELUXE... ;) )

I mitt fall handlar det mer om att jag senaste halvåret har lyssnat så mycket på ljud att jag spyr på bara tanken av det... och jag vill egentligen bara sätta mig ner med en god kall öl och lyssna på bra musik med goda vänner och avnjuta en intrimmad anläggning.
Inte testa så mycket och hålla på med kopplande och stökande...

Jag har senaste året märkt att jag börjar bli allergisk mot sådant...
Jag ska bara börja lära mig att bortse från alla felen som finns också, så kan jag snart bara slänga upp högtalarna på så sätt som ser snyggt ut och köra, och njuta av musiken igen !
Jag saknar musiken... :(

Så, mitt motstånd består mest av ovilja att stöka... hoppas du förstår ? :)

Postad 14 March 2012 - 21:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jo klart att man kan köra en Bagar'n-koppling (EJ att rekommendera, brandrisk DELUXE... ;) )

I mitt fall handlar det mer om att jag senaste halvåret har lyssnat så mycket på ljud att jag spyr på bara tanken av det... och jag vill egentligen bara sätta mig ner med en god kall öl och lyssna på bra musik med goda vänner och avnjuta en intrimmad anläggning.
Inte testa så mycket och hålla på med kopplande och stökande...

Jag har senaste året märkt att jag börjar bli allergisk mot sådant...
Jag ska bara börja lära mig att bortse från alla felen som finns också, så kan jag snart bara slänga upp högtalarna på så sätt som ser snyggt ut och köra, och njuta av musiken igen !
Jag saknar musiken... :(

Så, mitt motstånd består mest av ovilja att stöka... hoppas du förstår ? :)

Jag förstår inte vad det skulle vara för brandrisk att dra en skarvsladd från köket till ett steg, och en skarvsladd från sovrummet till ett steg !!? :blink:

Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för kånkande och stökande ?
Vi blir åtta man. Skiten skulle vara på plats på en kvart ?
Precis som att det skulle ta en kvart att plocka bort det igen ? Ett par masktejpar runt Y-4 så dom kan ställas tillbaks med millimeterprecision efteråt ?

Jag säjer inte att dom måste med. Det var bara en kul grej. Att det skulle vara bökigt håller jag inte alls med om.
Det största böket skulle vara för mej och Niklas att stuva dom i och ur bilen.

Andra skulle kanske tycka att det skulle vara kul att göra en jämförelse mellan ett stort portat basystem från Ino och ett slutet LMS, under exakt samma omständigheter.

Redigerat av Bakerman, 14 March 2012 - 21:53.

Postad 14 March 2012 - 21:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är en sak som jag kommit fram till, att.

För min del just nu så känns det som att min tidigare ide och plan på delat system kanske är helt fel väg att gå, ett fundamentalt fel !
för mycket "jox" som måste stökas med hela tiden... tills att man får det att lira som man vill...

Medan med fullrange högtalare så "blir det som det blir" och man får vara glad över det.
Ju färre skit att pilla på ju mindre energi lägger man på prylarna och man kan njuta mer av musiken men också mer av prylarna !
Då man slipper hålla på och tro att man ska åtgärda något genom att vrida lite där och ställa ner lite där osv osv...
Man vill bar ha det bättre hela tiden, även om det redan är bra...

Jag har, sådan tur är hittat en placering som fungerar bra i mitt rum, och har återgått till denna, det finns en placering till som allt pekar på borde vara det optimala, som jag egentligen BORDA testa då det med 99% säkerhet kommer att vara optimalt.
Då alla testar såhär långt säger att det borde vara så !

Men jag ska ska fan inte göra det!
av ren protest mot galenskapen ska modulerna få stå placerade på detta sätt som låter mycket bra, även om det KAN bli bättre... För att bevisa för mig själv att det inte behöver vara perfekt också, jäkla perfektionist man är assååå. avskyr det !
Inställningarna i Infra tillsatsen/ cr80 filtret får nu vara som dom är oavsett om det är perfekt eller inte.... det är inget som stör mig i ljudet i dagsläget och så får det vara!

Postad 14 March 2012 - 21:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Vi kan stå för stöket, klart vi skall lyssna på en intrimmad anläggning som står på plats.
Har förståelse för om man inte vill flytta på ordinarie subbar, men vill få en liten hint om vad LMS´n går för :)

David, no harm.
Men du tänker för mycket ;)

Postad 14 March 2012 - 22:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag förstår inte vad det skulle vara för brandrisk att dra en skarvsladd från köket till ett steg, och en skarvsladd från sovrummet till ett steg !!? :blink:

Jag förstår inte riktigt vad det skulle vara för kånkande och stökande ?
Vi blir åtta man. Skiten skulle vara på plats på en kvart ?
Precis som att det skulle ta en kvart att plocka bort det igen ? Ett par masktejpar runt Y-4 så dom kan ställas tillbaks med millimeterprecision efteråt ?

Jag säjer inte att dom måste med. Det var bara en kul grej. Att det skulle vara bökigt håller jag inte alls med om.
Det största böket skulle vara för mej och Niklas att stuva dom i och ur bilen.

Andra skulle kanske tycka att det skulle vara kul att göra en jämförelse mellan ett stort portat basystem från Ino och ett slutet LMS, under exakt samma omständigheter.

ok, tänkte du skulle köra centralen direkt säkringskoppar off - kabel in ! ;)

Ja, som sagt, gör som ni vill, men jag känner fortfarande likadant...
Jag är helt enkelt inte intresserad av en jämförelsetest mellan något i huvudtaget just nu, kan vi inte ta en sådan vid ett senare tillfälle ? :)
LÄR ju knappast vara sista gången som du besöker kramfors och den trevliga Hmmpz juh :)

Och modulerna kommer du med deras dimensionera inte att kunna placera på något vettigt vis i det rummet, anser jag tyvärr...
Därav så är jämförelsen än mer ointressant då inte LMS'erna ges några bra förhållanden som jag vill att dom ska få ha när jag ska lyssna på dom.

Ähh, aja, gör som ni vill som sagt.
blir nog bra, men jag kommer inte att vilja, orka eller ens försöka att lägga ner någon energi på ett sådant test och kånkande, om jag inte ändrat mig tills då... Men som jag känner nu så är som sagt intresset svalt för HiFi i huvudtaget och hobbyn ska hamna på en mer realistisk nivå igen.
Och jag såg mest fram mot att just INTE håla på och testa en massa och hålla på, det va lite det som jag kände va halva grejen med att åka upp nu vid påsk :mellow:

Redigerat av DVD-ai, 14 March 2012 - 22:08.

Postad 14 March 2012 - 22:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

ok, tänkte du skulle köra centralen direkt säkringskoppar off - kabel in ! ;)

Ja, som sagt, gör som ni vill, men jag känner fortfarande likadant...
Jag är helt enkelt inte intresserad av en jämförelsetest mellan något i huvudtaget just nu, kan vi inte ta en sådan vid ett senare tillfälle ? :)
LÄR ju knappast vara sista gången som du besöker kramfors och den trevliga Hmmpz juh :)

Och modulerna kommer du med deras dimensionera inte att kunna placera på något vettigt vis i det rummet, anser jag tyvärr...
Därav så är jämförelsen än mer ointressant då inte LMS'erna ges några bra förhållanden som jag vill att dom ska få ha när jag ska lyssna på dom.

Ähh, aja, gör som ni vill som sagt.
blir nog bra, men jag kommer inte att vilja, orka eller ens försöka att lägga ner någon energi på ett sådant test och kånkande, om jag inte ändrat mig tills då... Men som jag känner nu så är som sagt intresset svalt för HiFi i huvudtaget och hobbyn ska hamna på en mer realistisk nivå igen.
Och jag såg mest fram mot att just INTE håla på och testa en massa och hålla på, det va lite det som jag kände va halva grejen med att åka upp nu vid påsk :mellow:

Dom 126 milen tur och retur lär inte vara något jag kommer göra om i brådrasket... ;)

Postad 14 March 2012 - 22:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

David, no harm.
Men du tänker för mycket ;)

Så sant, jag är en sådan som tänker, reflekterar över det mesta, uppskattar en massa och ser saker som folk normalt inte bryr sig om.
Lite knasig och grubblig dock, det får ni leva med :)

Postad 14 March 2012 - 22:18

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Jag kan stå för elen! ;) Kan låna med mig diselkraftverk på 3x250A, uppgraderingsbart till 3x500A! Bara slå ner 6m jordspett sen kör vi! ;) HELL YEAH B) Nån annan får stå för traktor som fraktar skitet! ;D

p.s Diselkostnaden kan vi väl dela på! Slurkar lite.... ;)

Redigerat av hampe90, 14 March 2012 - 22:20.

Postad 14 March 2012 - 22:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag ska för övrigt se till att leva mer nu igen när våren är här och snart sommaren ! :D
Äntligen är solen åter här, så jäkla skönt !
Vintern och det bedrövliga, eländiga, kvävande... mörkret. är snart borta !

Uchhhh va jag inte gillar vintern, jag har på allvar börjat tänka i banorna kring att bo utomlands under vintermånaderna, det är så sjukt värt att slippa förlora 4 månader liv varje år...
för jag är sådan, jag blir asocial, nedstämd, allmänt o-engagerad och "ser inte världen kring mig" under vintern... jag känner mig hämmad och inburad på något vis...

Allt är dåligt med vintern, förutom att det är kallt, det kan jag tycka är ganska skönt faktiskt... ( tokig man e... :blink: :blush: )

Jag måste bara hitta saker att jobba med som möjliggör ett sådant levande, inte så lätt i en värld där det är meningen att man ska jobba heltid, PUNKT !

Hmmm, Mmm den iden ska kluras mer på, det är inte bara en ide... utan en mycket allvarlig och seriös lösning på ett av mina största personliga problem... just min vinterdvala som jag går in i.

Vanligtvis är jag den öppna, spralliga och klarsynta som tycker att folk allmänt beter sig lite som degiga klumpar som bara släpar sig fram och tillbaka mellan olika punkter i livet... ser inte så mycket av livet och upplever inte så mycket i livet.
Men på vintern blir jag en sådan där degig klump... och det avskyr jag, så mycket att jag faktiskt inte har något riktigt bra sätt att utrycka mig tillräckligt nyanserat på för att poängtera detta.
Det är helt enkelt för mig, en helt oacceptabel påverkar på mig som person och mitt välmående, som jag inte tänker leva med...
att 4 månader varje år ska stjälas från mig är inte okey !

Hmmm, redig OT där... :P

NiklasF: sug på den !

Redigerat av DVD-ai, 14 March 2012 - 22:34.

Postad 14 March 2012 - 22:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Jag är din motsats, jag vill ha den där villan, volvon( nåja ), ungarna och en go kvinna som man kan krama lite på ibland. Försöker att inte tänka så mycket utan ta saker om ting som dom kommer.
Gillar att jobba, och ser det som endel av livet.

Postad 14 March 2012 - 22:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Spackel... Usch... :wacko:

Postad 14 March 2012 - 22:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag är din motsats, jag vill ha den där villan, volvon( nåja ), ungarna och en go kvinna som man kan krama lite på ibland. Försöker att inte tänka så mycket utan ta saker om ting som dom kommer.

Jag är EXAKT likadan.
Fast jag har varken volvo eller ungar, och för tillfället ingen kärring att klämma på heller...
Kan jag få klämma lite på dej i bilen upp till Kramfors ? Du är ju en riktig kärring ! :lol:

Spackel... Usch... :wacko:

Du kör med Plastic Padding va ? Så du kan slipa och spackla igen efter en kvart.

Postad 14 March 2012 - 22:51

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Kan jag få klämma lite på dej i bilen upp till Kramfors ? Du är ju en riktig kärring ! :lol:

:lol: :lol: :lol:

Du kör med Plastic Padding va ? Så du kan slipa och spackla igen efter en kvart.

Har prövat deras tvåkomponents glasfiberspackel på mitt Pyramidbyggsats bygge för typ 15år sen, det var inte så kul att försöka slipa när det härdat... :ph34r:

Nej nu är det vanligt beckers finspackel, som sagt är inte supernoga med finishen utan 2 omgångar spackel räcker för att det ska duga åt mig :)

Postad 14 March 2012 - 23:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Det där leendet och nu det där om att du vill klämma på mig, frågan är om man vågar...

Postad 14 March 2012 - 23:10

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har prövat deras tvåkomponents glasfiberspackel på mitt Pyramidbyggsats bygge för typ 15år sen, det var inte så kul att försöka slipa när det härdat... :ph34r:

Nej nu är det vanligt beckers finspackel, som sagt är inte supernoga med finishen utan 2 omgångar spackel räcker för att det ska duga åt mig :)

Men för fan !!
Du kan ju inte spackla sånt där fint med glasfiberspackel pucko !!? :blink:
O med Beckers finspackel måste det ju torka över natt !?
Det tar ju EVIGHETER att spackla då ju. Då förstår jag att du tycker att det är surt..

Gör nu som farbror Tommy säjer och hoppa in och köp en burk:

Bifogad fil  plastic.jpg   19.35K   1 Antal nerladdningar

Postad 14 March 2012 - 23:17

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Men för fan !!
Du kan ju inte spackla sånt där fint med glasfiberspackel pucko !!? :blink:
O med Beckers finspackel måste det ju torka över natt !?
Det tar ju EVIGHETER att spackla då ju. Då förstår jag att du tycker att det är surt..

Gör nu som farbror Tommy säjer och hoppa in och köp en burk:

Bifogad fil  plastic.jpg   19.35K   1 Antal nerladdningar

Nej jag märkte det att det inte var jättelämpligt till ändamålet, men vafan då var man ju 14 bast gammal och tog av det som fanns hemma :P Orkade bara måla den ena också (Den utan glasfiberspackel), så den andra är i härligt fin spånskive finish! :D Har förövrigt dom högtalarna kvar uppe på vinden hos morsan, dom låter nog inte jättebra idag...

Ja det låter trevlig med snabb torktid, den här lilla burken är det ändå knappt nåt kvar i så det blir nog lite PP spackel sen, heter det Ultima?

Postad 14 March 2012 - 23:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej jag märkte det att det inte var jättelämpligt till ändamålet, men vafan då var man ju 14 bast gammal och tog av det som fanns hemma :P Orkade bara måla den ena också (Den utan glasfiberspackel), så den andra är i härligt fin spånskive finish! :D Har förövrigt dom högtalarna kvar uppe på vinden hos morsan, dom låter nog inte jättebra idag...

Ja det låter trevlig med snabb torktid, den här lilla burken är det ändå knappt nåt kvar i så det blir nog lite PP spackel sen, heter det Ultima?

Den heter Ultima ja.
Om den inte finns så funkar dom här lika bra.
Bifogad fil  plastic pp 1001.jpg   44.88K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  plastic super.jpg   27.68K   1 Antal nerladdningar

Postad 15 March 2012 - 01:28

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Vilka grovlekar/steg kör du på sandpapper inför en lack?

Postad 15 March 2012 - 08:27

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vilka grovlekar/steg kör du på sandpapper inför en lack?

Om du frågar mej så kör jag det grova med 80 och det fina med 240. Det räcker.
Grunden kör jag också med 240.

Postad 15 March 2012 - 11:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, det är helt okey :)
Förstår den viljan, det e ju jätte skönt på många vis, men jag vill göra så mycket saker så jag hinner inte med sådant... :P
Jag är inte speciellt intresserad av det, jag behöver ha vindar på seglen, så att säga... :P

Jag är EXAKT likadan.
Fast jag har varken volvo eller ungar, och för tillfället ingen kärring att klämma på heller...

HAha, Bagarn har du kommit ut ur garderoben plötsligt... ?! :lol:

............................................................

Jag är ledig fredagen, så jag kan haka på upp på förmiddagen :)

Postad 15 March 2012 - 12:10

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Om alla är ledig på fredagen så finns det väl inget som hindrar att vi bränner upp torsdag eftermiddag? Då kan vi komma upp och lyssna nån timme innan vi går och slaggar och vakna utvilade och pigga samt ha hela fredag vigd åt lyssning?

Om Bagarn och Niklas tycker det är jobbigt att köra så kan ju ni bara dumpa eran bil i Uppsala och så kör jag upp till Kramfors? :)

Postad 15 March 2012 - 12:14

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Får jag föresten lägga in ett önskemål om att få pröva en film med bra surroundeffekter? Vi hann ju aldrig med det sist, skulle vara kul att bilda sig en uppfattning om hur bra en riktig surroundanläggnin verkligen är. :)

Niklas hade nåt tips på nån film med referenssurround här för ett tag sen vill jag minnas.

Postad 15 March 2012 - 12:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Master and commander
Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides

Är dom jag kommer på sådär direkt, lägger till allt eftersom.

Postad 15 March 2012 - 13:14

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Sicket liv det blev om basarna här då:P Det hade varit jäkligt roligt att testa men ju mer jag tänker på det så ser jag lite problem. De kommer inte att få spela som det är tänkt då jag inte kommer att ändra i filtret, vet inte ens om de får plats?. Sen så vet jag inte hur det kommer funka med elen, jag har för övrigt inte en jävla aning om vad det är indraget förutom att det är utav sämsta slag:) Sen beror allting lite på hur lång tid man har på sig, är det så att ni kommer över en natt så blir det lite tight med tid. 12timmar försvinner jävligt snabbt om man ska fixa mat, lyssna på musik, se på någon film.

Postad 15 March 2012 - 13:40

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Kul att ni ska på utflykt :-)

Filmer med bra ljud, nu finns det många att välja på
Kolla på Highdefdigest:

http://bluray.highde...iews_audio.html

Postad 15 March 2012 - 14:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Får jag föresten lägga in ett önskemål om att få pröva en film med bra surroundeffekter? Vi hann ju aldrig med det sist, skulle vara kul att bilda sig en uppfattning om hur bra en riktig surroundanläggnin verkligen är. :)

Niklas hade nåt tips på nån film med referenssurround här för ett tag sen vill jag minnas.

Testa Råttatouille från blixtnedslaget i början till första restaurangscenen. Grym surroundkänsla i många scener och lite basknallar som bonus. :)

Postad 15 March 2012 - 16:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag ska nog fundera på detta med ljudet och vad mina egentliga krav är.
Nu har jag testat massor med olika konfigurationer och varianter.

Jag har kommit fram till följande:

1: Jag har orealistiska krav

Jahh, det sammanfattar det hela rätt bra faktiskt... :)

Jag vill ha mer än vad som bjuds eller hur man ska säga, musiken låter så jävla dåligt att jag nog faktiskt inte vill höra hur den verkligen låter... Jag kanske ska satsa på med färgande högtalare för att bli nöjdare helt enkelt...
Eller mer färgande steg kanske ?!
Kanske är rätt ände att implimentera färgning i eller vad tror ni ?

Anledningen till att jag kommit fram till detta är av långvarigt testande och sammanställande av olika erfarenheter som detta gett mig.
Jag är helt enkelt missnöjd med kvaliteten på ljudet från första början, så jag försöker helatiden att kompencera för detta med kallibrering av systemet, vilket ger att nästa skiva låter helt fel på ett annat sätt i stället.
Haha, fan att jag inte varit snabbare med att inse detta... Att det jag hållit på med är att kompencera för dåliga studio mixningar...

Trist sanning dock...

Postad 15 March 2012 - 16:35

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Sonus Faber och rör, höll på att tappa hakan vad detta billiga system spelade musik och inte ljud som otroligt många system gör.

Ägaren snackade om runt 5K för högtalarna beg utan orginalstativ, sen om det färgade eller inte det vettefan men lirade förbannat snyggt, rörgrejerna var nog iofs inte helt gratis :blush:

Postad 15 March 2012 - 16:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag vill ha mer än vad som bjuds eller hur man ska säga, musiken låter så jävla dåligt att jag nog faktiskt inte vill höra hur den verkligen låter... Jag kanske ska satsa på med färgande högtalare för att bli nöjdare helt enkelt...
Eller mer färgande steg kanske ?!
Kanske är rätt ände att implimentera färgning i eller vad tror ni ?

Skaffa en EQ du kan använda. Jag tror inte du skulle bli nöjd att höra samma sameness på all musik som en färgad högtalare ger.

Postad 15 March 2012 - 18:32

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Jaha, då åker mina Lambdabasar iväg efter att ha tjänat mig väl i två år. Finns det något vettig ersättare eller måste jag beställa hem två TC LMS 5400 Ultra? Mach audio verkar ha slut på megabejsar och CSS verkar inte vara igång med sin nya 15"are... Alternativ?

Postad 15 March 2012 - 19:00

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dom där fyra på hifimagasinet, är det bra skit eller är det skräp?

Postad 15 March 2012 - 19:07

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jaha, då åker mina Lambdabasar iväg efter att ha tjänat mig väl i två år. Finns det något vettig ersättare eller måste jag beställa hem två TC LMS 5400 Ultra? Mach audio verkar ha slut på megabejsar och CSS verkar inte vara igång med sin nya 15"are... Alternativ?

Var inte du sugen på Aurasounds 18" ? :D

Dom där fyra på hifimagasinet, är det bra skit eller är det skräp?

Dom verkar inte finnas kvar.
Länken till blocket är i alla fall borta..

Redigerat av Bakerman, 15 March 2012 - 19:08.

Postad 15 March 2012 - 19:12

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
http://www.hifimagas...?annonsID=43602
Dessa tänkte jag på...

Postad 15 March 2012 - 19:14

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Transformers 1 har väl rätt bra surroundeffekter.
Apocalypto har väldigt bra ambient surround. Dvs "djungelkänslan" är verkligen nära.

Postad 15 March 2012 - 19:18

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Transformers 1 har väl rätt bra surroundeffekter.
Apocalypto har väldigt bra ambient surround. Dvs "djungelkänslan" är verkligen nära.

Den har helt klart godkänt ljud, men tycker att dom jag tipsade om är ett par snäpp til på stegen.
Apocalypto kommer jag inte ihåg så den kanske vore spännande att testa...

Postad 15 March 2012 - 19:21

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Den har helt klart godkänt ljud, men tycker att dom jag tipsade om är ett par snäpp til på stegen.
Apocalypto kommer jag inte ihåg så den kanske vore spännande att testa...

Har inte sett de filmerna du skrev sen jag skaffade hembio men jag har sett master and commander många gånger i trådar om just bra ljud så den är säkert jättebra med :)

Postad 15 March 2012 - 19:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

http://www.hifimagas...?annonsID=43602
Dessa tänkte jag på...

Jaha...
Jag tyckte att det var dyrt...
Jag gav sex lök för mina fyra. Då var dom nya i kartong.

Sicket liv det blev om basarna här då :P Det hade varit jäkligt roligt att testa men ju mer jag tänker på det så ser jag lite problem. De kommer inte att få spela som det är tänkt då jag inte kommer att ändra i filtret, vet inte ens om de får plats?. Sen så vet jag inte hur det kommer funka med elen, jag har för övrigt inte en jävla aning om vad det är indraget förutom att det är utav sämsta slag:) Sen beror allting lite på hur lång tid man har på sig, är det så att ni kommer över en natt så blir det lite tight med tid. 12timmar försvinner jävligt snabbt om man ska fixa mat, lyssna på musik, se på någon film.

Jag tycker att du får ta det slutgiltiga beslutet om jag ska ta med dom eller inte.
Du vet ju bäst hur det skulle funka hemma hos dej. :)

Postad 15 March 2012 - 19:29

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Hittade en på Brallsson, Mats tog en riktig ögonblicksbild!
Postad bild

:lol: :lol: Haha Niklas jag sa ju åt dig att du inte fick visa bilden :lol:

Redigerat av Unregistered89a7be48, 15 March 2012 - 21:15.

Postad 15 March 2012 - 19:35

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

• 321 inlägg
  • 0

Bra som fan var ju att ta i tycker jag..
Sevärd är mitt betyg.

Trolljeagarn (reservation för stavning) däremot är guld :D

Ska ge den en chans ikväll.

Postad 15 March 2012 - 20:01

Unregistered27d7f146
  • Unregistered27d7f146
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jaha...
Jag tyckte att det var dyrt...
Jag gav sex lök för mina fyra. Då var dom nya i kartong.

Jag tycker att du får ta det slutgiltiga beslutet om jag ska ta med dom eller inte.
Du vet ju bäst hur det skulle funka hemma hos dej. :)

Jag skall fundera på saken, det är ju ett tag kvar så det är ju ingen panik. Skall även ta kontakt med någon som kan det där med el som får komma hem och kolla för jag måste hur som helst göra någonting åt det:)

Postad 15 March 2012 - 20:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Skaffa en EQ du kan använda. Jag tror inte du skulle bli nöjd att höra samma sameness på all musik som en färgad högtalare ger.

Ja det är frågan...
Är EQ vägen att gå ?

Jag vet inte hur den ska kunna hjälpa mig, jag behöver kanske lite otransparent ljud?

Postad 15 March 2012 - 20:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Ja det är frågan...
Är EQ vägen att gå ?

Jag vet inte hur den ska kunna hjälpa mig, jag behöver kanske lite otransparent ljud?

Vill man ha en discokurva så är väl en eq vägen att gå, men vill man ändra soundet och känslan i musiken så njeee.

Postad 15 March 2012 - 20:52

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0
U-571 ska ni ha med om ni ska testa systemet ;)

Postad 15 March 2012 - 20:53

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

U-571 ska ni ha med om ni ska testa systemet ;)

Lite mycket infra i den tror jag...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.