* Officiell tråd - Windows Home Server *
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM)
(Mjukvara)
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
HP MediaSmart Server EX470 500GB
(NAS-servrar)
|
1
|
(15)
|
Inga priser | |
HP MediaSmart Server EX475 1TB
(NAS-servrar)
|
0
|
(1)
|
Inga priser | |
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
SSI SI-1348RS
(Externa lagringschassin)
|
3
|
(0)
|
Inga priser | |
Acer EasyStore H340 1.5TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Acer EasyStore H340 3TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
HP MediaSmart Server EX490 1TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Acer EasyStore H340 2TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
HP StorageWorks X510 1TB
(NAS-servrar)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
HP Data Vault X311 2TB
(NAS-servrar)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM)
(Mjukvara)
|
2
|
(2)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 * (514 inlägg)
|
7 år sedan |
HP DATA VAULT NAS X311 2TB (259 inlägg)
|
10 år sedan |
Behöver byta min Windows Home Server v.1, men till vad?? (15 inlägg)
|
11 år sedan |
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 (928 inlägg)
|
12 år sedan |
NAS till OS X (18 inlägg)
|
13 år sedan |
* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 * (424 inlägg)
|
13 år sedan |
HP Mediasmart EX485 och EX487 (25 inlägg)
|
13 år sedan |
Acer EasyStore H340 (18 inlägg)
|
15 år sedan |
Vägledning i moln-lagring (backup) och koppling till NAS (12 inlägg)
|
15 år sedan |
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg)
|
16 år sedan |
Att bygga en NAS (68 inlägg)
|
17 år sedan |
PS3 spelar inte nästa låt (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 24 January 2010 - 18:01
Postad 24 January 2010 - 19:07
Redigerat av Jizzler, 24 January 2010 - 19:08.
Postad 24 January 2010 - 22:00
Vem har rekord i antalet ominstallationer, undrar jag?
Postad 26 January 2010 - 21:00
Annan fråga.
Finns det något gratis antivirus till WHS, min licens till avast går ut om några dagar.
Postad 27 January 2010 - 07:04
Add-in: WHSClamAVAnnan fråga.
Finns det något gratis antivirus till WHS, min licens till avast går ut om några dagar.
Postad 28 January 2010 - 10:29
Postad 28 January 2010 - 16:47
Postad 28 January 2010 - 22:47
Hur svårt kan det vara?
Jag har inga problem med att du onekligen har lite dålig koll på hur WHS fungerar men när du är dryg blir det desto svårare att ha överseende. En manual från HP täcker inte alla tänkbara scenarion, till exempel saknas helt information om vad man gör vid en misslyckad recovery.
Nej du, din attityd i kombination med att du tar fel redan i ditt första steg när du försöker rätta mig gör att din pekpinne känns ganska trasig. Gör om, gör rätt.
Ett: "Mjukvara" ta bort disken
6-11: To remove a drive from the server’s storage
Detta gäller endast när en disk i poolen skall tas bort, inte vid byte av OS-disk. Se bifogad bild nedan. Kapitel 6-11 till 6-15 är i sammanhanget irrelevanta.

Det vanligaste(farligaste) felet är valet "Factory Reset" istället för "Server Recovery"!
Det må vara det mest fatala misstaget, men det vanligaste? Det låter i mina öron mycket märkligt och jag undrar vart du fått denna information ifrån. Man måste vara rejält okoncentrerad för att råka acceptera den extra varning som föregår en reset.
Men jag vet fler som haft problem med att inte poolen återskapas korrekt och de sitter på hemmabyggen och har följdaktligen ingen factory reset, poolen ser ok ut när man startar burken men all data ser ut att vara borta.
Det är vi två om, har även sett en del potentiella lösningar men ingen som känts aktuell för mig. Då jag nu fått bra snurr på min dataåtervinning och räknar med att inom 3-4 dagar vara helt tillbaka på banan igen var det lilla missödet trots allt överkomligt.
Postad 31 January 2010 - 00:35
Jag är väldigt noga med att ha mitt antivirus program uppdaterat men tycker det är irriterande att bli upplyst om detta "fel" varje gång jag startar datorn. Är det någon inställning jag missat eller som kan justeras?
Kör AVG Antivirus free tillsammans med Win7.
Postad 31 January 2010 - 12:16
Hejsan!Varje dag när jag startar min klientdator lyser Home Server-ikonen rött och talar om att antivirusprogram saknas eller är inte uppdaterat. Gör jag då en "update" på mitt antivirusprogram blir ikonen grön även om ingen update finns för tillfället.
Jag är väldigt noga med att ha mitt antivirus program uppdaterat men tycker det är irriterande att bli upplyst om detta "fel" varje gång jag startar datorn. Är det någon inställning jag missat eller som kan justeras?
Tror inte du är ensam om detta
//Per
Postad 31 January 2010 - 15:36
Hejsan!
Tror inte du är ensam om detta. Har haft detta med alla antivirusprogam jag har haft på mina datorer, Norton, F-secure, MSE, mm. Känner inte till någon som inte har det. Har dock läst nyligen om vad det beror på, men minns inte var och vad det berodde på. Kan ha varit på alltomxp.com eller wegotserved.com. Tror bara att detta är något vi får leva med, kanske det är löst när Vail kommer.
//Per
Jag har inte detta problem.
Jag har fått en röd ikon någon gång, men absolut inte varje gång jag startar upp klientdatorn.
mvh Manor
Postad 31 January 2010 - 21:57
Blir samma här på alla mina klienter, sitter med Win XP och Win 7 och F-secure på alla. Vet inte men gissar att antivusen laddas efter home server consolen och därför kommer "felet". Fast min brukar bli grön själv efter ett litet tag, max en minuter efter färdig uppstart.Varje dag när jag startar min klientdator lyser Home Server-ikonen rött och talar om att antivirusprogram saknas eller är inte uppdaterat. Gör jag då en "update" på mitt antivirusprogram blir ikonen grön även om ingen update finns för tillfället.
Postad 31 January 2010 - 22:32
Postad 31 January 2010 - 23:49
Postad 01 February 2010 - 13:41
Dock endast på laptopen efter det att den fick windows 7.
Jag har googlat runt lite, och ingen verkar med säkerhet veta varför det blir så och då inte heller någon lösning...
fundering;
i servern share bildas det en user mapp, kan man få med den i Windows 7 bibloteket "dokument" ??
Video, foto o musik hamnar ju per automatik i bibloteket, men det verkar inte fungera med user mappen.
Redigerat av PsychoCheF, 01 February 2010 - 20:11.
Postad 01 February 2010 - 21:23
fundering;
i servern share bildas det en user mapp, kan man få med den i Windows 7 bibloteket "dokument" ??
Video, foto o musik hamnar ju per automatik i bibloteket, men det verkar inte fungera med user mappen.
Jag kör Win7 och har min user-mapp i mitt Bibliotek under mappen "dokument". Där kan man ju välja vad som skall ingå genom att klicka på "platser" längst upp till vänster, sedan "lägg till" och leta upp sökvägen till "user".
Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 01 February 2010 - 21:29.
Postad 02 February 2010 - 10:39
Drog upp den igår på en ny fräsch (iofs green power 5400rpm disk) och jag får rent värdelösa transferspeeds. Startar rätt okej med en 60 megg i sekunden, men efter ca 4gb flyttad data så sjunker den till runt 10 megg....
Är det
1) 5400rpm diskens fel? Har läst att primarydisken skall vara snabb pga hur driveextendern funkar
2) Skickande disk som strular (5400 rpm disk där med) som inte orkar med konstant throughput på de hastigheterna
Eller något helt annat?
Postad 02 February 2010 - 13:00
bra övervakare över hårddiskarna som är installerade.
här finne en genomgång av add-innet: We got served
Postad 02 February 2010 - 15:54
Även om perfmon visar att io trottlar så håller den konstant 480Mbit överföring vilket får anses okej.
Postad 02 February 2010 - 20:47
Jag kör Win7 och har min user-mapp i mitt Bibliotek under mappen "dokument". Där kan man ju välja vad som skall ingå genom att klicka på "platser" längst upp till vänster, sedan "lägg till" och leta upp sökvägen till "user".
Det var helt omöjligt.
Det klagades på att "Platsen måste indexeras innan den kan läggas till i biblioteket" och nätverksenheter kan inte indexeras. (undantaget WHS media share som får dispans och sedan PP3)
Dock lurade jag det hela när jag ändrade platsen för "mina dokument" och pekade den till "\\server\user" då hoppade den in i biblioteket på stört
Postad 02 February 2010 - 22:11
Det var helt omöjligt.
Det klagades på att "Platsen måste indexeras innan den kan läggas till i biblioteket" och nätverksenheter kan inte indexeras. (undantaget WHS media share som får dispans och sedan PP3)
Dock lurade jag det hela när jag ändrade platsen för "mina dokument" och pekade den till "\\server\user" då hoppade den in i biblioteket på stört
Listigt! Jag har alltid stört mig på det där, men inte orkat bry mig... Använder egentligen aldrig libraries, men känns dumt att man inte kan... Visst är det väl så att man kan synka externa libraries lokalt på något sätt? Har för mig att jag läst det någonstans... Det är hursomhelst i princip det enda som jag stör mig lite på med WHS just nu - att jag inte kan synka till bärbara på ett bra sätt... Testat externa program, men vill gärna ha det automagiskt. Några tips?
/Victor
Postad 02 February 2010 - 22:15
Köpte ett
http://www.st-lab.com/products.asp
Och det spelar f-n ingen roll vilken port jag ansluter diskar på - den hittar 0 och inget. Börjar tröttna på detta nu.
Postad 02 February 2010 - 22:47
Köpte ett
http://www.st-lab.com/products.asp
Och det spelar f-n ingen roll vilken port jag ansluter diskar på - den hittar 0 och inget. Börjar tröttna på detta nu.
Länken fungerar inte. Klicka på "Send this page" så får du upp en fungerande länk att lägga in.
Fungerar kortet med Win 2003 Server?
Jag köpte ett nätverkskort som inte ville fungeram med WHS, när jag kollade spec:en lite noggrannare stod det att det var kompatibelt med win 95,98,NT,2000, XP, Vista men inte WS2003.
Postad 02 February 2010 - 23:07
Listigt! Jag har alltid stört mig på det där, men inte orkat bry mig... Använder egentligen aldrig libraries, men känns dumt att man inte kan... Visst är det väl så att man kan synka externa libraries lokalt på något sätt? Har för mig att jag läst det någonstans... Det är hursomhelst i princip det enda som jag stör mig lite på med WHS just nu - att jag inte kan synka till bärbara på ett bra sätt... Testat externa program, men vill gärna ha det automagiskt. Några tips?
/Victor
hmm, man kan ju använda funktionen "offline filer" i windows men det brukar väl fungera sådär...
Och av den anledningen trivs jag med att låta allt stanna på servern, men mina maskiner lämnar ju i princip aldrig hemmet så du och jag har kanske olika behov?
Innan library funktionen kom så hade jag ju mappat upp whs shares på datorerna, men då o då får de ju alltid fnatt med att "nätverksenheterna kan inte anslutas" bla bla, och detta slipper jag med library.
Det ända är väl att inte "rena" windows program, tex xbmc, kan nyttja library funktionen. men det kommer väl nån gång också...
Postad 02 February 2010 - 23:13
Annars brukar jag köra ftp och remote desktop och andra fjärrlösningar för det jag glömt, så det brukar funka ändå... Men det hade varit fiffigt med något automagiskt.
/Victor
hmm, man kan ju använda funktionen "offline filer" i windows men det brukar väl fungera sådär...
Och av den anledningen trivs jag med att låta allt stanna på servern, men mina maskiner lämnar ju i princip aldrig hemmet så du och jag har kanske olika behov?
Innan library funktionen kom så hade jag ju mappat upp whs shares på datorerna, men då o då får de ju alltid fnatt med att "nätverksenheterna kan inte anslutas" bla bla, och detta slipper jag med library.
Det ända är väl att inte "rena" windows program, tex xbmc, kan nyttja library funktionen. men det kommer väl nån gång också...
Postad 03 February 2010 - 06:41
http://www.komplett....aspx?sku=324168
Alltså kortet visar ju sin bios när jag bootar och inne i windows så syns den också...
Postad 03 February 2010 - 10:33
Märkligt, nytt försök:
http://www.komplett....aspx?sku=324168
Alltså kortet visar ju sin bios när jag bootar och inne i windows så syns den också...
Du har inte glömt att konfigurera disken i kortets bios?
Postad 03 February 2010 - 12:13
Alltså diskarna hittas inte ens i kortets bios.
Ooooh, ta det lugnt med en eventuell retur och testa först med att koppla på en disk som redan finns i poolen till kortet. Det ska alltså vara en disk som är tillagd i poolen och som innehåller data. Hade en gång i tiden samma problem med ett 4P-kort men har nu kört allehanda diskar på kortet i flera år.
Postad 03 February 2010 - 15:36
Postad 04 February 2010 - 08:04
Sen jag restorade min whs har dels behörigheterna på lite olika mappar på servern blivit konstiga och fel (men det är ingen biggie)
det som däremot är störande är att när jag försöker koppla upp mig med consolen så är den bara grå eller blå efter inloggning.
En omstart av servern löser problemet men det återuppstår när servern varit uppe en 2-3 dagar.
Har provat att ominstallera console utan någon förbättring.
Någon annan som har något tips?
Postad 04 February 2010 - 11:09
Postad 04 February 2010 - 13:23
Vad är bäst, dra ner console från nätet eller ta den från whs?
Postad 04 February 2010 - 14:35
Nix, har provat dels en 1,5tb tom disk, en 1tb disk som funkar i övriga system samt en 200gb och ingen av dem funkar på någon port. Blir nog retur
Det är känsligt vilka eSATA-kort som fungerar bra. Se till att du använder ett med Silicon Image Sil3132-chipsetet, det fungerar kanon, jag har ett 2-portars sådant kort (märket tror jag är Stardom). Jag har 5 diskar i ett eSATA-kabinett och alla är med i leken.
Däremot i kortets BIOS-bild vid systemstart tror jag bara att den första disken syns.
Länken fungerar inte. Klicka på "Send this page" så får du upp en fungerande länk att lägga in.
Fungerar kortet med Win 2003 Server?
Jag köpte ett nätverkskort som inte ville fungeram med WHS, när jag kollade spec:en lite noggrannare stod det att det var kompatibelt med win 95,98,NT,2000, XP, Vista men inte WS2003.
Vad var det för kort? Server 2003 bygger på XP-kodbasen så det borde funka. Själv använder jag ett Intel Pro/1000 GT och det fungerar perfekt, var ett jättelyft jämfört med moderkortets inbyggda nätverk.
Redigerat av Unregistered33aea5f7, 04 February 2010 - 14:35.
Postad 04 February 2010 - 16:15
Det är känsligt vilka eSATA-kort som fungerar bra. Se till att du använder ett med Silicon Image Sil3132-chipsetet, det fungerar kanon, jag har ett 2-portars sådant kort (märket tror jag är Stardom). Jag har 5 diskar i ett eSATA-kabinett och alla är med i leken.
Däremot i kortets BIOS-bild vid systemstart tror jag bara att den första disken syns.
Det är ett SIL3132 chip på mitt med, men det är ett ST-LABs kort, men det skall väl inte spela någon roll? Såg att Dustin fick in Stardom korten den 12e, funkar inte det nya jag beställt från komplett så får det bli ett sådant :/
Postad 04 February 2010 - 20:19
Jag är nästa hundra på det men ska dubbelkolla och göra om det bara för att
Vad är bäst, dra ner console från nätet eller ta den från whs?
Har alltid fått det att funka bäst med den man drar från servern, antagligen för att det blir samma version då, annars brukar man råka ut för problemet du beskriver ovan att de helt enkelt tappar kontakten.
Postad 04 February 2010 - 22:20
# Köra serverns egna defragmentationsprogram?
# Disabla Searchindexer (via processer+WindowsSearch)?
... annat?
Postad 05 February 2010 - 02:08
Har alltid fått det att funka bäst med den man drar från servern, antagligen för att det blir samma version då, annars brukar man råka ut för problemet du beskriver ovan att de helt enkelt tappar kontakten.
Provade nu att ominstallera den från servern men fortfarande samma sak, logga in, vänta och sen bara blått
Kan/Ska man installera om consolen på servern också?
Eller snackar jag bara dribbel drabbel då?
Postad 05 February 2010 - 02:25
Provade nu att ominstallera den från servern men fortfarande samma sak, logga in, vänta och sen bara blått
Kan/Ska man installera om consolen på servern också?
Eller snackar jag bara dribbel drabbel då?
Men vad säger den om du håller muspekaren över ikonen, är den grå ska den säga att den inte har kontakt med servern. Men om den är blå så kan det vara ett annat felmeddelande, tex att den inte hittar ditt antivirus, eller något sånt.
Postad 05 February 2010 - 02:36
Det är efter man matat in lösenordet, den står och tuggar och kommunicerar med servern och sen till slut så kommer det i stället för själva consolen, en blå ruta bara.
Postad 05 February 2010 - 09:40
Hur tweakar ni er WHS?
... annat?
Detdär, stäng av media sharing på mapparna, ser till att primarydisken är den snabbaste i klustret, sätta auto update time till nätter när man inte använder den.
Sen tycker jag att disckeeper 2008 gjorde endel för prestandan, även om många tweaks du kan göra med den går att göra utanför dess skal.
Postad 05 February 2010 - 10:19
En 100-diskars blu-ray växlare med auto-rip som är WHS kompatibel! Tyvärr 1500$ men ändå.
Mer info här
Postad 05 February 2010 - 10:48
Postad 05 February 2010 - 14:41
Angående mitt kontrollerkort - case closed. Köpte ett nytt lika dant och skall returnera det gamla som dead on arrival och det nya funkade på första försöket - inget strul.
Postad 06 February 2010 - 06:00
Hur tweakar ni er WHS?
# Köra serverns egna defragmentationsprogram?
# Disabla Searchindexer (via processer+WindowsSearch)?
... annat?
Jag har Windows Search på *oslagbart* då jag synkar \users\documents till WHS och har för vana att scanna och OCR:a viktiga kvitton, manualer mm.. MEN: jag gör detta bara på utvalda shares, kolla upp dina inställningar! D:\shares är det i indexing options genom control panel.
Som tidigare skrivits så är diskdefrag i längden ingen dum idé. Jag har provat Perfect Disk för WHS, det verkar göra vad det lovar. Windows inbyggda defrag är ej supportat så det är nog bäst att låta bli det.
Eftersom jag kör program på min server och den har hyfsat fet CPU och max minne (4 gb/¨3.5 GB) så har jag även under system properties -> advanced -> advanced satt performance till program. Spelar nog mindre roll i min konfig, men ändå.. Så bör du ställa in om du kör applikationer på servern.
För nätverks tweak kan du prova nedan. Kan göra rejäl skillnad om du har bra internetkoppling, typ 100 mbps.
Varning: ta backup på aktuella inställningar i registry om du vill gå tillbaka..
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters] "TcpWindowSize"=dword:00256960 "TcpNumConnections"=dword:00fffffe "GlobalMaxTcpWindowSize"=dword:00256960 "Tcp1323Opts"=dword:00000001 "DefaultTTL"=dword:00000064 "EnablePMTUDiscovery"=dword:00000001 "SackOpts"=dword:00000001 "TcpMaxDupAcks"=dword:00000002
Postad 06 February 2010 - 06:18
Jämfört med Sonys Blu-ray tower så är den billig, men jag kan hålla med om att den är ful som stryk
Snyggt med stöd för WHS.
Städade bland gamla kvitton från ett företag där jag köpte varor till deras inköpspris från grossist. Vad sägs om en 17" CRT för 4.000 kr. Eller en Pentiumbaserad dator med 640 Mb disk för 10.000. Ännu längre tillbaka hittade jag en 320 gb SCSI-disk för 3.200 kr. Att jag gav 23.000 för min Amiga 3000 är förträngt...
Jag tycker tornet låter Getebilligt! :-)) Om man äger många skivor vill säga.... jag har 0 BR-skivor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *
10 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?